abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 23 juli 2013 @ 23:25:28 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129273037
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
marcfok.gif Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fotograferende buschauffeur
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash
Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 23 juli 2013 @ 23:27:08 #2
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129273097
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 23:24 schreef greavy het volgende:
Scheveningen verdient in deze periode geen uitgedunde dienst. Zeker met deze warmte niet.
Tijdens de spits iedere 6 minuten een tram vind ik alsnog een zeer goed aanbod, maar de geboden capaciteit was vandaag duidelijk onvoldoende. En dan begon ik mijn reis pas om 18:00, enige tijd na de ambtenarenuitstroom.

Tussen 19:20 en 20:00 valt lijn 9 terug naar een tienminutendienst, daarbuiten wordt het een kwartierdienst. Overdag iedere 7,5 minuten een tram. Naar mijn mening is dat zeker geen slecht aanbod, ik zag vrij vaak stampvolle trams richting Scheveningen voorbijkomen.

quote:
14s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 23:25 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mja, dan kun je beter andere lijnen iets uitdunnen om zo op de strandlijn een hogere frequentie te kunnen bieden indien nodig
Vooral materieel ruimer inzetten, lijkt me.
pi_129273407
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 23:27 schreef James1988 het volgende:

[..]

Tijdens de spits iedere 6 minuten een tram vind ik alsnog een zeer goed aanbod, maar de geboden capaciteit was vandaag duidelijk onvoldoende. En dan begon ik mijn reis pas om 18:00, enige tijd na de ambtenarenuitstroom.

Tussen 19:20 en 20:00 valt lijn 9 terug naar een tienminutendienst, daarbuiten wordt het een kwartierdienst. Overdag iedere 7,5 minuten een tram. Naar mijn mening is dat zeker geen slecht aanbod, ik zag vrij vaak stampvolle trams richting Scheveningen voorbijkomen.

[..]

Vooral materieel ruimer inzetten, lijkt me.
Lijn 9 is de drukste lijn van Haaglanden. Komend najaar gaat een deel van het traject op de schop en komende jaren volgt nog veel meer. Ook moeten er vanaf 2014 geloof ik nieuwe trams gaan rijden..

Maar zelf heb ik idd ook vaak genoeg meegemaakt dat de frequentie omlaag ging in de zomer, al was de HTM er op de echt drukke zomerdagen ook wel goed in om 1 rit met 2 trams te rijden als ondersteuning.. maarja, plan dat maar eens in.
dag
  dinsdag 23 juli 2013 @ 23:38:07 #4
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129273536
Lijn 9 komt langs beide stations, rijdt (momenteel) door het stadscentrum, en komt langs verschillende ministeries, overheidsinstanties, Shell-kantoren, Madurodam en Scheveningen. Geen wonder dat het stikdruk is in die tram. :)
  dinsdag 23 juli 2013 @ 23:38:18 #5
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129273550
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 23:27 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik wil niet zeggen dat het slecht is, maar met temperaturen die boven de 30 graden uitkomen in de zomerperiode kan je wel bedenken dat er erg veel strandgangers zijn.
Dan is een strandpendel wel handig (desnoods Den Haag HS - CS - Scheveningen vv) of capaciteitsverhoging van lijn 9.. Zoals je zelf zegt, overvolle trams. En ongetwijfeld achterblijvers.
Ik heb vaak genoeg lijn 9 gehad die zeker half tot driekwart aan strandreizigers hadden. En daar moet het normale volk ook nog bij.

NSR had vandaag toch ook al om 9 uur het plan om 6 (!) sprinters ipv 2 sprinters per uur in te zetten tussen Haarlem en Zandvoort?
De normale Strandpendel Haarlem-Zandvoort rijdt normaal 2x/u, maar dat werden er nu dus 4x/u.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 23 juli 2013 @ 23:39:15 #6
Maffe Fries
pi_129273592
Precies. Wat de NS doet met de pendel naar Zandvoort is gewoon goed inspelen op de verwachte drukte :)
pi_129273673
En laten we eerlijk zijn, we hebben al bijna een week lang mooi weer. Dit hadden ze kunnen plannen of desnoods bijsturen.
  dinsdag 23 juli 2013 @ 23:41:12 #8
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129273697
Uiteindelijk hebben ze na 3 uurtjes 6x/u te rijden besloten terug te gaan naar een kwartiersdienst (4x/uur). Maar de stellen bleven in Haarlem beschikbaar.

Ook Hoek van Holland Strand had vandaag extra treinen: Er hebben vandaag een aantal uren 4 treinen per uur naar Hoek van Holland Strand gereden tussen 11:00 en 17:00. De sprinter die normaal t/m Maassluis reed, heeft NSR verlengd naar Hoek van Holland Strand. Is een maatregel die heel de zomer geldt bij druk strandweer.
  dinsdag 23 juli 2013 @ 23:42:01 #9
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129273744
Een rechtstreekse strandpendel laten rijden tussen het station en Scheveningen zonder het centrum aan te doen is momenteel onmogelijk, de Bosbrug wordt verbouwd (naar verwachting klaar eind 2013), de directe route is dus afgesloten en trams moeten wel omrijden via het centrum. Op het stuk langs halte Centrum is het al bijzonder druk met bussen en trams, om daar nog trams bij te proppen kan wel eens voor problemen zorgen.

Ik denk vooral dat de trams verlengd moeten worden om de drukte op te vangen.
pi_129280460
Nog even reageren op de reactie van Ingrid. Ze rept over veiligheid, maar welke veiligheid? Zodra een trein strand krijgen alle treinen in de regio een noodsignaal en remmen af. Hooguit zal een andere trein de gestrande op zicht passeren. Een trein zou dus prima op zicht kunnen passeren als de deur open staat. Het enige wat er ingeprent moet worden is dat mensen de trein niet moeten verlaten. Bijvoorbeeld door te overtuigen dat wachten in de trein sneller is dan over het schouwpad te banjeren.
  woensdag 24 juli 2013 @ 08:43:27 #11
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129280694
Ik ga eens kijken of Enschede te bereiken is vanuit de bewoonde wereld :W
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 24 juli 2013 @ 10:05:11 #12
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129282217
De ex-RRF 4 staat momenteel voor groot onderhoud en het aanbrengen van de LOCON-huisstijl in Wezep. Deze loc zou oorspronkelijk naar Wijster gaan voor rangeerwerk, maar omdat de loc in Apeldoorn spoedig onderhoud nodig heeft, gaat de loc naar Apeldoorn. Het nieuwe nummer wordt 9702.

De ex-RRF 5 in Apeldoorn gaat vervolgens naar Wezep, om groot onderhoud en ook het aanbrengen van de huisstijl. Daarna gaat de loc, die 9701 gaat heten, naar Wijster voor het rangeerwerk.

woensdag 24 juli 2013 @ 11:32:55 #13
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129284381
LEELUK :(
  woensdag 24 juli 2013 @ 11:54:44 #14
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_129284993

Ab in den Süden Deutschlands – wer weiß, am Bahnhof welcher deutschen Stadt dieses Bild aufgenommen wurde?

Dat weet ik wel, nu jullie nog ;)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_129285130
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 08:43 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik ga eens kijken of Enschede te bereiken is vanuit de bewoonde wereld :W
Lieverd, ik rij dagelijks vanuit Enschede NAAR de bewoonde wereld (Amersfoort).
Gewoon in Drienerlo uitstappen, over het mooie nieuwe (communistische) plein lopen, instappen in de bus en 15 min later sta je op Enschede centraal :-P
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
  woensdag 24 juli 2013 @ 12:05:28 #16
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129285303
Die bussen waren wel goed geregeld inderdaad. Zelfs "Bagagedragers" op Drienerlo, die eventueel bagage de trap af of op tillen voor jou :P
  woensdag 24 juli 2013 @ 12:11:09 #17
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129285466
quote:
5s.gif Op woensdag 24 juli 2013 11:54 schreef bork het volgende:
[ afbeelding ]

Ab in den Süden Deutschlands – wer weiß, am Bahnhof welcher deutschen Stadt dieses Bild aufgenommen wurde?

Dat weet ik wel, nu jullie nog ;)
Freiburg (Breisgau) Hbf.
  woensdag 24 juli 2013 @ 12:12:15 #18
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129285494
quote:
16s.gif Op woensdag 24 juli 2013 11:59 schreef daanski82 het volgende:

[..]

Lieverd, ik rij dagelijks vanuit Enschede NAAR de bewoonde wereld (Amersfoort).
Gewoon in Drienerlo uitstappen, over het mooie nieuwe (communistische) plein lopen, instappen in de bus en 15 min later sta je op Enschede centraal :-P
Nou, het is gelukt hoor :P Lieverd :*

Vrijdag ga ik het weer proberen, met terugrit in de late avond. Het zal mij benieuwen :P
pi_129286400
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 23:42 schreef James1988 het volgende:
Een rechtstreekse strandpendel laten rijden tussen het station en Scheveningen zonder het centrum aan te doen is momenteel onmogelijk, de Bosbrug wordt verbouwd (naar verwachting klaar eind 2013), de directe route is dus afgesloten en trams moeten wel omrijden via het centrum. Op het stuk langs halte Centrum is het al bijzonder druk met bussen en trams, om daar nog trams bij te proppen kan wel eens voor problemen zorgen.

Ik denk vooral dat de trams verlengd moeten worden om de drukte op te vangen.
hoe wil je trams verlengen?
De RR-voertuigen kunnen op dat traject (nog) niet rijden..
dag
  woensdag 24 juli 2013 @ 12:44:33 #20
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129286697
En de perrons zullen ook wel geen 2 trams gekoppeld daar aankunnen op dit moment?
  woensdag 24 juli 2013 @ 12:51:13 #21
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129286941
Hogere freq gaan rijden dan he :Y
pi_129289120
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 12:44 schreef greavy het volgende:
En de perrons zullen ook wel geen 2 trams gekoppeld daar aankunnen op dit moment?
De tramhalte bij het Kurhaus is lang genoeg voor gekoppelde trams, zag ik gisteren. Hoe het bij de rest van de haltes is, dat weet ik niet. Ik vond het gisteren trouwens niet ontzettend druk in Scheveningen. :N
pi_129289867
De Haagse stadstrams kunnen niet gekoppeld rijden.
  woensdag 24 juli 2013 @ 14:01:04 #24
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_129290006
quote:
7s.gif Op woensdag 24 juli 2013 12:11 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Freiburg (Breisgau) Hbf.
Richtig! :Y :Y *O* *O*
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_129290063
Kan iemand helpen? Welke Baureihe 103 heb ik onlangs gezien langs de Rijn in Duitsland met een sleep OBB-rijtuigen in een Intercitydienst?
  woensdag 24 juli 2013 @ 14:09:05 #26
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_129290381
pi_129290539
Ja die van zondag (7 juli)

IC 118 103 + Apmz + ADbmpsz + Bvmz + Bpmz + Bvmz + Bvmz + Bvmz + Bpmz (Wagenmaterial ÖBB)
Stuttgart Hbf ab 15:12 Uhr (Gleis 9)
Heidelberg Hbf an 15:53 Uhr - ab 15:55 Uhr (Gleis 3)
Mannheim Hbf an 16:06 Uhr - ab 16:08 Uhr (Gleis 2)
Mainz Hbf an 16:46 Uhr - ab 16:48 Uhr (Gleis 1)
Bingen (Rhein) Hbf an 17:04 Uhr - ab 17:06 Uhr (Gleis 102)
Koblenz Hbf an 17:41 Uhr - ab 17:43 Uhr (Gleis 3)
Andernach an 17:54 Uhr - ab 17:56 Uhr (Gleis 2)*
Remagen an 18:06 Uhr - ab 18:08 Uhr (Gleis 1)*
Bonn Hbf an 18:20 Uhr - ab 18:22 Uhr (Gleis 1)*
Bonn-Beuel an 18:24 Uhr - ab 18:26 Uhr (Gleis 2)*
Köln Hbf an 18:42 Uhr - ab 18:45 Uhr (Gleis 3)*
Köln Messe/Deutz an 18:49 Uhr - ab 18:51 Uhr (Gleis 11)*
Düsseldorf Hbf an 19:06 Uhr - ab 19:11 Uhr (Gleis 18)
Duisburg Hbf an 19:22 Uhr - ab 19:24 Uhr (Gleis 12)
Essen Hbf an 19:34 Uhr - ab 19:36 Uhr (Gleis 6)
Gelsenkirchen Hbf an 19:44 Uhr - ab 19:46 Uhr (Gleis 7)
Wanne-Eickel Hbf an 19:50 Uhr - ab 19:52 Uhr (Gleis 5)
Recklinghausen Hbf an 19:58 Uhr - ab 20:00 Uhr (Gleis 2)
Münster (Westfalen)Hbf an 20:29 Uhr (Gleis 12)

Maar ik kan net niet lezen welke het nou was.
pi_129294026
Als feeder van de drukke Rheintahlbahn tussen Freiburg en Basel én als belangrijke regionale verbinding wordt de Münstertalbahn tussen Bad Krozingen and Münstertal geëlectrificeerd.

De 11 kilometer lange spoorlijn werd in 1894 geopend in het Zwarte Woud. Tot 1973 kende de lijn nog een zijtak naar Sulzburg, totdat deze lijn werd opgeheven en opgebroken. Nog steeds zijn restanten van deze lijn terug te vinden.

Het voormalige stationsgebouw van Sulzburg, nu in gebruik als woning

De hoofdlijn Bad Krozingen - Münstertal is kennelijk een groter succes. Op het drukste trajectdeel Bad Krozingen - Staufen wordt overdag een halfuursdienst gereden. In elk geval rijdt elk uur die trein verder naar Münstertal, in spits vaker. In Staufen kan overgestapt worden op onder andere de bus naar Sulzburg langs het oude traject van de in de jaren 70 opgeheven verbinding. Op het moment rijden doordeweeks 32 treinen per dag tussen Bad Krozingen en Staufen. 26 daarvan rijden door naar Münstertal.

Om de lijn nog aantrekkelijker te maken voor reizigers, is deze zeer recent voorzien van bovenleiding. Vanaf september 2013 wordt er ook daadwerkelijk met nieuw electrisch materieel gereden (Talent 2). Met de electrificering en nieuw materieel is een hogere aanzetsnelheid mogelijk en kan de maximumsnelheid omhoog van 60 naar 80. Hiermee wordt het mogelijk een enkele nieuwe halte langs de baan te openen. Belangrijker is dat de aansluiting op Rheintalbahn betrouwbaarder wordt en een strakke halfuursdienst tot aan Münstertal mogelijk is. In de toekomst kunnen de treinen van de Münstertalbahn doorrijden naar Freiburg, zodat de verplichte overstap in Bad Krozingen tot het verleden behoort. Lees er hier meer over.

Hoewel de lijn van de SWEG is, reed er 8 juli 2013 een Regioshuttle van de ODEG (Ostdeutsche Eisenbahn) tussen Bad Krozingen en Staufen. De bovenleiding is al gereed, een week later zou de stroom er op gezet worden. In september gaat het nieuwe materieel rijden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bitlord op 24-07-2013 16:01:11 ]
  woensdag 24 juli 2013 @ 17:45:28 #29
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129297536
Daar ben ik ook weleens geweest ja (vandaar dat ik ook Freiburg herkende). Dat lijntje gaat nergens over, is misschien 11 km lang, met 7 stations, en nog een overstap ook :D (al rijdt het merendeel dus blijkbaar tegenwoordig door naar Münstertal). Leuk gebied, veel te doen :Y
  woensdag 24 juli 2013 @ 18:15:06 #30
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_129298580
:)

Vrijdagavond besteld, woensdagmiddag afgeleverd in Bulgarije. De wonderen zijn de wereld nog niet uit!

"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  woensdag 24 juli 2013 @ 19:14:55 #31
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_129300679
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 15:53 schreef Bitlord het volgende:

[ afbeelding ]
Het voormalige stationsgebouw van Sulzburg, nu in gebruik als woning

Hé, daar heb ik weleens gekampeerd, in dat dorp!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 24 juli 2013 @ 19:41:02 #32
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_129301507
Even over die treinen zonder airco: dat de NS daar geen open ramen in wil snap ik op zich nog wel. Je airco haalt z'n rendement niet en mensen worden steeds asocialer zodat de kans groter is dat er iets uit het raam vliegt. Dus ja, het ging heel lang goed, maar ik denk toch dat er steeds vaker wat uit een rijdende trein zou vliegen.

Er zouden wel te openen ramen in moeten zitten, maar dan ramen die door de meester met één druk op de knop geopend kunnen worden. Uiteraard op de batterijspanning.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_129301552
Tralies voor de ramen _O_
dag
  woensdag 24 juli 2013 @ 19:52:10 #34
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129301910
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 19:41 schreef Kentekenplaat het volgende:
Even over die treinen zonder airco: dat de NS daar geen open ramen in wil snap ik op zich nog wel. Je airco haalt z'n rendement niet
huh wat?
  woensdag 24 juli 2013 @ 20:02:44 #35
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_129302280
quote:
10s.gif Op woensdag 24 juli 2013 19:52 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

huh wat?
Ik bedoelde eigenlijk : treinen met kapotte airco. ;)
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_129302859
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 20:02 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Ik bedoelde eigenlijk : treinen met kapotte airco. ;)
Daar haalt de airco zijn rendement toch nooit.. dus wat hebben open ramen daar dan mee te maken?
dag
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 24 juli 2013 @ 20:19:06 #37
Maffe Fries
pi_129302882
ziggy }:|

Seinstoring vanmiddag tussen Groningen en Zuidhorn. Ben met de bus naar Zuidhorn gereisd, kom ik daar, rijden de treinen net weer :')

Op de treinreis +30 opgelopen en op de totale reis +60
pi_129304980
quote:
10s.gif Op woensdag 24 juli 2013 19:14 schreef Duvel het volgende:

[..]

Hé, daar heb ik weleens gekampeerd, in dat dorp!
Ik ook die avond, Campingcheque, 15 euro, alles inclusief, prima.

Hier nog wat oude foto's van het tracé naar Sulzburg en restanten ervan:

http://www.drehscheibe-fo(...),3813511#msg-3813511
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 24 juli 2013 @ 21:07:50 #39
Maffe Fries
pi_129305160
NSH verkoopt via de website nu ook Europa Spezial Tickets: http://www.treinreiziger.(...)ij_ns_hispeed-145473

Zou tijd worden :P
  woensdag 24 juli 2013 @ 21:10:26 #40
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_129305269
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 21:04 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Ik ook die avond, Campingcheque, 15 euro, alles inclusief, prima.

Hier nog wat oude foto's van het tracé naar Sulzburg en restanten ervan:

http://www.drehscheibe-fo(...),3813511#msg-3813511
Ik zat richting Bad, Alte Sägemühle, wel leuke camping, maar traditiegetrouw kutweer.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 24 juli 2013 @ 21:13:27 #41
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_129305406
quote:
14s.gif Op woensdag 24 juli 2013 21:07 schreef Peterselieman het volgende:
NSH verkoopt via de website nu ook Europa Spezial Tickets: http://www.treinreiziger.(...)ij_ns_hispeed-145473

Zou tijd worden :P
En waarom zou ik dat doen?
Kun bij Hispeed punten verzamelen? Kun je je plaats zelf uitkiezen? :W :W
  woensdag 24 juli 2013 @ 21:18:22 #42
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_129305625
Münstertalbahn klinkt wel interessant, ik wil toch liever eerst de Rijn over bij Müllheim, kijken of we een TGV kunnen scoren, misschien als er wat tijd over is naar Bad Krozingen.
Ik ga wel bij voormalig station Wiehre wat drinken :Y)

Redactie Frontpage / Sport woensdag 24 juli 2013 @ 21:23:47 #43
Maffe Fries
pi_129305858
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 21:13 schreef bork het volgende:

[..]

En waarom zou ik dat doen?
Het is mooi dat het eindelijk kan
quote:
Kun bij Hispeed punten verzamelen? Kun je je plaats zelf uitkiezen? :W :W
True :P
pi_129306362
_O- Hebben jullie bij een NS reisadvies wel eens op "Lees voor" geklikt? Het is nog erger dan Eva :') Dat ding leest werkelijk waar alles voor op de meest onderhandige manier, als je slechtziend bent kom je er sowieso niet.
  woensdag 24 juli 2013 @ 21:48:25 #45
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_129306977
quote:
14s.gif Op woensdag 24 juli 2013 21:23 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Het is mooi dat het eindelijk kan

[..]

True :P
Kun je met Paypal betalen? :D
  woensdag 24 juli 2013 @ 21:53:41 #46
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129307166
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 21:18 schreef bork het volgende:
Münstertalbahn klinkt wel interessant, ik wil toch liever eerst de Rijn over bij Müllheim, kijken of we een TGV kunnen scoren, misschien als er wat tijd over is naar Bad Krozingen.
Ik ga wel bij voormalig station Wiehre wat drinken :Y)

[ afbeelding ]
die heb ik ook nog gezien ja. Maar ik was vgs mij zo teleurgesteld dat er geen Freiburg Wiehre op stond dat ik er niet eens een foto van gemaakt heb vgs mij :')
  woensdag 24 juli 2013 @ 21:54:35 #47
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129307205
Is die link Neuenburg - Mulhouse weer open trouwens?
  woensdag 24 juli 2013 @ 22:00:51 #48
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_129307512
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 21:54 schreef Dr_Flash het volgende:
Is die link Neuenburg - Mulhouse weer open trouwens?
:Y Yep sinds 12 december 2013 2012 weer volledig operationeel. :@
  Redactie Sport woensdag 24 juli 2013 @ 22:07:10 #49
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_129307818
Zeker tien doden bij treinongeluk Spanje: http://www.nu.nl/buitenla(...)geluk-in-spanje.html
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 24 juli 2013 @ 22:08:54 #50
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129307921
Foto:

:X

[speculatie]
Te hard gereden?
[/speculatie]
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 24 juli 2013 @ 22:09:59 #51
Maffe Fries
pi_129307973
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 22:08 schreef James1988 het volgende:
Foto:

[ afbeelding ]

Dat is behoorlijk mis gegaan :X
  woensdag 24 juli 2013 @ 22:14:55 #52
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129308216

woensdag 24 juli 2013 @ 22:18:46 #53
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_129308452
niet goed :X
15 dodelijke slachtoffers al, foto's -> http://elpais.com/elpais/(...)43_634251_1374696074
Zit bloed bij, slachtoffers op en onder lakens/dekens etc. let dus op voordat je klikt.
  woensdag 24 juli 2013 @ 22:26:05 #54
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129308867
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 14:02 schreef Bitlord het volgende:
Kan iemand helpen? Welke Baureihe 103 heb ik onlangs gezien langs de Rijn in Duitsland met een sleep OBB-rijtuigen in een Intercitydienst?
103 235, die rijdt 5/6 dagen/week met IC 118 en 119 tussen Stuttgart en Münster(Westf).
pi_129308943
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 22:14 schreef James1988 het volgende:
[ afbeelding ]

Die heeft een flinke klapper gemaakt zo te zien :{ not good! Zijn dat HSL treinen?
  woensdag 24 juli 2013 @ 22:28:51 #56
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_129309017
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_129309023
Staat ook 1 rijtuig helemaal aan linkerkant op laatste foto ?
  Moderator / Redactie Sport / Devops woensdag 24 juli 2013 @ 22:29:35 #58
176766 zoem
zoemt
pi_129309066
Daar is iets behoorlijk fout gegaan, wat een ravage :{
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 24 juli 2013 @ 22:29:59 #59
Maffe Fries
pi_129309086
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 22:28 schreef ddx het volgende:
Staat ook 1 rijtuig helemaal aan linkerkant op laatste foto ?
daar bovenop ja ...
  woensdag 24 juli 2013 @ 22:35:59 #60
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129309458
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 22:27 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Die heeft een flinke klapper gemaakt zo te zien :{ not good! Zijn dat HSL treinen?
Het materieel is een S/730, een bi-mode uitvoering van de S/130. Dat is een Media Distancia-trein die zowel op de hogesnelheidslijnen als het klassieke breedspoornet kan rijden. De toegevoegde waarde van de S/730 is dat hij ook kan dieselen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')