Charango | dinsdag 1 april 2008 @ 11:33 |
Hier alweer deel 109 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108 Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder interesse in, maar stel gerust je vraag ![]() Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek. Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Hispeed, goederenzut doen ze niet meer. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden. Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders: Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen. DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster. PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund. De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), worden alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs. Randstadrail Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor. Kijk voor meer (niet erg up-to-date) info: op http://www.randstadrail.nl Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden? ![]() ![]() Meer informatie over Arriva kun je hier vinden. ![]() ![]() ![]() ![]() Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Sinds mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden door Syntus (in opdracht van CXX) met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten, met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen. De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier reed eerst nog Plan V, sinds september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet. ![]() ![]() Sinds december 2007 rijdt Veolia op de Maaslijn met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia GTW's besteld (maar dan met meer stoelen: 5-op-een-rij ipv 4), en noemt de dingen "Velios". Sinds 28 februari 2008 rijden er geen Wadlopers meer. ![]() Naar de NS Treinen Wiki >> ![]() Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum. De tweede komt vooral doordat er geen plek was in de dienstregeling om de gewone stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er op een los spoortje een tram van de HTM (tweedehandsje uit Hannover). Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden. ![]() Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn. ![]() Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend) De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (ICRm) en waren voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Tegenwoordig hebben de Benelux-rijtuigen (met uitzondering van de Bs) een 'zuurstok'-kleurstelling. Binnenkort krijgt de Benelex nieuwe locs, die op de HSL kunnen rijden. De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC's) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede. De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSH tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren. Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc. ![]() Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn. Sinds eind 2007 wagen een aantal vaste bezoekers van deze reeks zich aan wat uitzoekwerk, en dan verschijnen er bij toerbeurt leuke diepte-verhaaltjes over bepaalde stations: Hoek van Holland Haven door von_Preussen Kesteren door Dr_Flash Uithuizen door Socios Buitenpost door Peterselieman Newcastle Central Station door bork Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!! En voorts geldt: ![]() Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on! Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop! [ Bericht 0% gewijzigd door Charango op 01-04-2008 13:27:21 ] | |
Battlefan | dinsdag 1 april 2008 @ 11:37 |
Welke moeten we nou hebben? | |
Dr_Flash | dinsdag 1 april 2008 @ 11:43 |
deze heeft het goeie nummer he ![]() | |
dennistd | dinsdag 1 april 2008 @ 11:47 |
deze heeft wel het goeie nummer in de TT ja, maar in de OP weer niet... en bij die ander is het in de OP goed, maar niet in de TT ![]() | |
Dichterbijer | dinsdag 1 april 2008 @ 12:00 |
We nemen deze ![]() "Vandaag zet ProRail de wissels op zomertijd" ![]() | |
Duvel | dinsdag 1 april 2008 @ 12:21 |
Jezus wat een gekut met die nummers. Het is bijna vingerverven! Join the ![]() Hier de ProRail 1april grap: ![]() Hier wat het resultaat was: ![]() Hier een andere 1 april grap: quote: | |
Willy84 | dinsdag 1 april 2008 @ 13:05 |
quote:Als ze die achterlijk lange stops in Amersfoort en Utrecht eruit halen, dan heb je al zeker 15 minuten winst. Helaas moeten ze kopmaken en marge hebben ![]() Wel een briljante grap, zomerwissels ![]() | |
De_Hertog | dinsdag 1 april 2008 @ 13:23 |
quote: ![]() | |
Charango | dinsdag 1 april 2008 @ 14:05 |
quote:Een compleet driesporing Amf-Ut zou ook handig zijn. Het gebeurt nu té vaak dat een IC Ljouwert / Grön / Eanske bot op de rem moet voor het stoppertje naar Baarn ![]() ![]() BTW, is er technisch ook nog iets veranderd bij de ICM--> ICMm ombouw, zoals een broertje van ATB (hoe dat dan ook mag heten) of compatibiliteit met andere bovenleidingspanningen? | |
Duvel | dinsdag 1 april 2008 @ 14:56 |
quote:Volgens mij is de ATB ongewijzigd. De ICMm kan zeker weten geen andere bovenleidingspanningen aan. ![]() | |
Tecnix | dinsdag 1 april 2008 @ 15:01 |
Rara welk station is dit?![]() | |
Dichterbijer | dinsdag 1 april 2008 @ 15:07 |
Als ik mij niet vergis Weesp ![]() | |
bork | dinsdag 1 april 2008 @ 15:18 |
Afgelopen met de mat'46 op pad geweest. Zaterdags bij mij in de buurt ![]() Zondags bij vertrek 2e rondje (heerlijk rustig) ![]() Toen de 46 wegreed begon het te regenen en kwam er een bolderkar met zandbakken op het andere spoor binnen denderen! ![]() ![]() Het was binnen erg druk ivm een filatelieweekend ofzo, we werden wel gelijk op de hoogte dat de "Kameel" binnen stond. Leuk dat wisten we niet, we hadden nog nooit van de Kameel gehoord tot zondag moeten we eerlijk bekennen. ![]() Die laklaag, glimmen joh! Je kon jezelf erin zien. ![]() Mooi Jacobsdraaistel ![]() 2x van bovenaf ![]() ![]() | |
Tecnix | dinsdag 1 april 2008 @ 15:45 |
quote:Heel goed ![]() | |
Duvel | dinsdag 1 april 2008 @ 15:47 |
quote:Volgens mij ook. | |
Lemjur | dinsdag 1 april 2008 @ 16:09 |
Vandaag werd er voor sprinter Uitgeest-Rotterdam DD-AR ingezet, had ik nog nooit meegemaakt.. | |
Betse | dinsdag 1 april 2008 @ 16:37 |
quote:Zit in die hobbel nu de machinist? Of kun je daar als reiziger zitten? | |
bork | dinsdag 1 april 2008 @ 17:10 |
quote:Uitleg Kameel -> oud inspectierijtuig -> http://nl.wikipedia.org/wiki/Kameel_%28spoorwegmaterieel%29 | |
thats-me | dinsdag 1 april 2008 @ 17:17 |
![]() ![]() Ik kwam om 13.30 in Es het station op lopen, om mijn trein te halen. Begon meteen de omroep dat er geen treinen reden tussen Hengelo - Almelo. Met omreis advies via Zutphe. Kreeg niet de indruk dat er snel een trein zou worden voor gereden om richting Hengelo te vertrekken. Ben toen naar het bus station gegaan om met Lijn 9 om 14.00 In Hengelo aan te komen. Tot mijn zeer grote verbazing stonden hier een stuk of 5 bussen die al waren geregeld door de NS (binnen 45 min dus %16%). En er kwamen er ook nog wat aan rijden. Toen dus maar op een NS bus over gestapt ipv de lijn bus. Er was ook nog geen trein uit Enschede te bekennen ![]() ![]() Eenmaal in Almelo aangekomen was het ook een lekker chaos. Op spoor 1b Stond 2x V GDST. Op Spoor 2b stond een IC (vertrek 14.19) +10 met een ICMm A. Op spoor 2a stond 1x Plan V die ze wouden weg rangeren. Op spoor 4a stond 2x DM'90 als stoptrein richting Zwolle. en op 5b stonden ook nog eens 2x DM'90 GDST. De IC is vertrokken met +10. Plan V op 2B is niet af gerangeerd en om 14.41 vertrokken met +10 richting Apeldoorn. Toen kwam vrijwel meteen de volgende ic binnen rijden om 14.43. Welke een snelle kering zou moeten maken om om 14.49 weer te vertrekken. En om 14.43 vertrok de stoptrein richting Zwolle. (optijd). De Internationale 143 was gestrand, midden op de eerste overweg in Borne (vanuit Almelo gezien). Deze is met een Dieselloc terug getrokken richting Almelo %17%. Op http://www.tctubantia.nl/(...)engelo-en-Almelo.ece is een Nieuwsbericht te lezen, en een video te zien over het voorval te Borne. En op http://www.rtvoost.nl/nieuws/?page=1&cat=1&id=83122 is ook het een en ander te zien. [ Bericht 1% gewijzigd door thats-me op 01-04-2008 17:22:22 ] | |
Wadloper | dinsdag 1 april 2008 @ 17:23 |
Jaaaaaa ![]() De 400D is in mijn bezit ![]() ![]() Tevens is er nog steeds geen nieuws over die 1600 voor ACTS ![]() | |
Dichterbijer | dinsdag 1 april 2008 @ 19:25 |
Ik heb sinds vorige week de Sony HC62 in mijn bezit. Leuk compact videocameratje en daar heb ik van't weekend in de regen de volgende videobeelden mee gemaak: | |
Wadloper | dinsdag 1 april 2008 @ 20:27 |
Vrijdag maar even kijken of ik die huisvuil trein van ACTS richting Leer op de plaat kan zetten ![]() @Dichterbijer: Leuk dingetje! | |
Dichterbijer | dinsdag 1 april 2008 @ 20:40 |
quote: | |
Dr_Flash | dinsdag 1 april 2008 @ 20:47 |
quote:Zeker ja ![]() ![]() Trouwens bij die related video's ![]() ![]() | |
knars | dinsdag 1 april 2008 @ 20:47 |
En ik de hele dag maar mopperen dat ik geen 1 april grap had meegemaakt. Ik zag ProRail er wel voor aan om zoiets echt te doen ![]() | |
Wadloper | dinsdag 1 april 2008 @ 20:53 |
quote:Echt he, dat is toch gewoon om te kotsen met al die 'tegenslagen' ![]() | |
Duvel | dinsdag 1 april 2008 @ 21:02 |
quote:Ja, hier is ie niet voor, dit is een idioot met een kraan die de bovenleiding sloopt. Toen ProRail nog niet bestond, ging de bovenleiding daar ook van stuk! | |
Dr_Flash | dinsdag 1 april 2008 @ 21:10 |
Oh ik dacht dat ons Nationale Korps Kleurpotloodventers daar op reparatiewerkzaamheden betrapt werd. Ik heb nog steeds een te ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 1 april 2008 @ 21:13 |
quote:Lijkt me wel he, gezien de spotlocatie. Vind het wel mooi dat die 2 treinen bijna 10 minuten op volle snelheid naast elkaar kunnen rijden ![]() | |
Dichterbijer | dinsdag 1 april 2008 @ 21:20 |
quote:Klopt helemaal... zit zelf vaak genoeg in die trein en dan is het toch altijd wel vet om die andere trein zo precies naast je te zien rijden. De spotlocatie is best een goeie... lage omheining enzo. Lijkt me ook een perfecte locatie voor "uit het leven stappers", van mij mag de omheining wel hoger... | |
Dr_Flash | dinsdag 1 april 2008 @ 21:25 |
Vlak langs de Herdgang is dat toch? Het trainingscomplex van PSV? | |
Dichterbijer | dinsdag 1 april 2008 @ 21:54 |
quote:Klopt ![]() | |
densmee | dinsdag 1 april 2008 @ 22:01 |
quote:dat gebeurt daar ook regelmatig dit effect wordt nog versterkt door de Rijks Psychiatrische Inrichting aan de andere kant van het spoor oftewel de grootte beek ![]() | |
Socios | dinsdag 1 april 2008 @ 22:04 |
![]() Een ICE en een Neue Neue. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 1 april 2008 @ 22:05 |
ach ja, het is al tientallen jaren bekend ja, waar een gekkenhuis langs het spoor staat, favoriete springplekken. Bunde, Vught, Ermelo, en er zijn er vast wel nog meer.... | |
Koen66 | dinsdag 1 april 2008 @ 22:51 |
quote:Volgens mij niet, alleen V-IRM lijkt een mogelijkheid te hebben tot ombouw tbv 25000 volt wisselstroom. Ben echter benieuwd waar ze dat in NL ooit willen gebruiken, HSL heeft immers dan wel 25 kv, echter weer geen ATB en las nergens dat V-IRM met ERTMS uitgerust kan/gaat worden. | |
Peterselieman | dinsdag 1 april 2008 @ 22:57 |
sterker nog de minister heeft het plan opgevat om het spoor in Nederland voor 2020 geheel uitgerust te hebben met ERTMS. Echter heb ik de laatste tijd hierover niets meer gehoord. 2020 lijkt mij nogal optimistisch, omdat er enorm veel aangepast moet worden. Dit is een tijdrovender en duurdere klus dan hij denkt. | |
Dr_Flash | dinsdag 1 april 2008 @ 23:01 |
quote:t zal toch moeten lijkt me, die dingen moeten nog zeker tot 2025-2030 mee ![]() | |
Socios | dinsdag 1 april 2008 @ 23:04 |
Gewoon weer bemande seinposten en overwegbewakers, dat was zo gek nog niet, treinen reden altijd. | |
Eix | dinsdag 1 april 2008 @ 23:29 |
quote:Wat is dr dan mee? | |
Dr_Flash | woensdag 2 april 2008 @ 08:17 |
quote: quote: | |
Betse | woensdag 2 april 2008 @ 09:00 |
De NS is weer lekker bezig met zijn informatie voorziening. Vanaf vandaag vertrekken de intercity's vanaf Nijmegen naar Roosendaal 2 minuten eerder om de vertragingen bij de brug bij Ravenstein (waar ze langzaam overheen moeten) ongedaan te maken. Opzich een goed plan want hopelijk haal ik nu de aansluiting naar Eindhoven wel. Maar waarom ze dat dan niet even fatsoenlijk duidelijk maken aan de reiziger vind ik schandalig. Ik ben 1 lullig bordje tegengekomen op het perron waar de trein vertrekt. Het staat alleen wel verdekt opgesteld achter een reclamebord/vertrekhuisje waar ik altijd langs de andere kant langsloop. Verder geen omroep gehoord de laatste paar keer dat ik op Nijmegen was. En het ergste is misschien nog wel dat als je nu een reis plant op ns.nl van Nijmegen naar laten we zeggen Eindhoven, de oude tijd wordt weergegeven als vertrektijd. Nee dat is lekker handig... Ik weet dat die voor Prorail is bedoeld maar euh: ![]() | |
Dichterbijer | woensdag 2 april 2008 @ 09:25 |
ProRail, NS... alles wat bijna met het spoor te maken heeft kan vingerverven ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 2 april 2008 @ 09:29 |
quote:Zo zo. En waarom is dat? | |
knars | woensdag 2 april 2008 @ 09:58 |
Waren ze die niet aan het opknappen? | |
Dichterbijer | woensdag 2 april 2008 @ 10:05 |
En weer het spoor in het nieuws:quote:nu.nl | |
Dr_Flash | woensdag 2 april 2008 @ 10:08 |
quote:Ze? Je bedoelt... ZE? ![]() ![]() | |
knars | woensdag 2 april 2008 @ 10:14 |
Ja, ZÍJ:![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 2 april 2008 @ 10:55 |
quote:-Nou gewoon, Condo fluit af bij Schiedam centrum, deurtjes dicht "Kaartjes astublieft" -Gast "Heb ik niet" -Condo trekt aan noodrem van plan T. -Ik probeer mijn koffie te redden - Trein komt wer tot stilstand op perron extension van spoor 5 - Deur open sleutelen - Gast eruit - Condo brabbelt wat door de porto - Deur dicht - Noodrem terugsleuelen _ En we vertrekken | |
Battlefan | woensdag 2 april 2008 @ 10:57 |
Dat soort dingen overkomen alleen jou volgensmij ![]() | |
Socios | woensdag 2 april 2008 @ 10:59 |
Moeten trouwens oppassen dat het hier geen treinenklaagbaak wordt. ![]() | |
Peterselieman | woensdag 2 april 2008 @ 11:20 |
quote:Zo hoort het ook. Geen kaartje, dan niet meereizen ![]() | |
Betse | woensdag 2 april 2008 @ 11:25 |
quote:Ik heb wel eens mensen in gele hesjes zien rondlopen bij die brug ja als ik eroverheen reed. Maar om nou te zeggen dat ze daar meer dan 2 maanden over moeten doen? | |
daanski82 | woensdag 2 april 2008 @ 11:43 |
ik rij sinds kort dagelijk tussen Enschede - Amersfoort. leuke verbinding echt ik baal als een stekker dat de NS in haar nieuwe koploper Geen 220V aansluiting hebben zitten. dit maar het reizen voor mijn nog leuker, omdat ik dan gewoon de helerit mijn laptop gebruiken. nu kan ik dat als ik in Hengelo overstap op de ICE. | |
Peterselieman | woensdag 2 april 2008 @ 11:46 |
1e klas heeft dat toch wel? Of je moet treinstel 4444 treffen, dan kun je in een bepaalde 2e klassebak gewoon de stekker van je laptop inpluggen ![]() | |
Luco | woensdag 2 april 2008 @ 11:48 |
Perron 2A op Gronignen is neem ik aan gemaakt voor maximaal 12 bakken ICM? Aangezien er gister 13 (!!) bakken binnenkwamen, waarvan de achterste deur het perron niet haalde... Komend weekend maar weer treinen, Groningen - Duivendrecht en een dag later weer terug! | |
Duvel | woensdag 2 april 2008 @ 11:53 |
quote:Kordaat en correct optreden van de HC! Hulde! ![]() | |
Peterselieman | woensdag 2 april 2008 @ 11:54 |
quote:Nee,maximaal 8 bakken GTW ![]() quote:2b is idd geschikt voor 12 bakken ICM/VIRM | |
Dichterbijer | woensdag 2 april 2008 @ 12:05 |
En ja hoor... de trein is weer sterker dan een vrachtwagen: http://www.nu.nl/news/1507056/14/Trein_ramt_truck_op_overweg.html Ik vond de volgende titel leuker: "trein kust vrachtwagen" | |
Peterselieman | woensdag 2 april 2008 @ 12:07 |
En dat is weer een SGMm minder op de baan ![]() | |
Charango | woensdag 2 april 2008 @ 12:55 |
quote:De IC Berlijn neem ik aan? (witte rijtuigen met zo'n Gele NS-loc ervoor / Om onbekende reden in dit topic ook bekend als "Pimpelexpress"). ICE in Hengelo zou een welkome verrassing zijn ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 2 april 2008 @ 13:14 |
quote:Hoek van Holland hmm? Daar is al eens eerder een trein op een veel te lange en op de overweg achteruit terugstekende vrachtwagen geknord, paar jaar gelden in alle vroegte. Ik moet het IVWrapport nog wel ergens hebben. | |
Socios | woensdag 2 april 2008 @ 13:20 |
quote:Ja! Zoals in het jaar 2000, toen er een ICE van Amsterdam naar Hannover ging! ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 2 april 2008 @ 13:24 |
quote:naab ![]() | |
Duvel | woensdag 2 april 2008 @ 13:31 |
quote:Dat was die oplegger met hout? Dat leverde best een grote puinhoop op... | |
Dr_Flash | woensdag 2 april 2008 @ 13:36 |
quote:Klopt ja, spanten van eoa gebouw of zo. | |
Darkwing_Duck | woensdag 2 april 2008 @ 13:57 |
er was toch kortgeleden ook wat op precies die overweg gebeurd? | |
JDude | woensdag 2 april 2008 @ 14:18 |
![]() Zuurstok-alien! | |
Duvel | woensdag 2 april 2008 @ 14:19 |
Ja, ik dacht het ook. Zojuist kwam trouwens bij Utrecht twee keer een SLT voorbij. Mijn eerste real-life SLT spot. ![]() | |
Peterselieman | woensdag 2 april 2008 @ 14:31 |
Heb zelf nog maar 1 keer een SLT gespot. Dat was toen ik onderweg was naar Utrecht en na het verlaten van het station te Amersfoort eentje op Bokkeduinen zag staan | |
Dr_Flash | woensdag 2 april 2008 @ 14:32 |
quote:Heeftie Vehicle Machine Guns of speel ik te veel GTA? | |
Peterselieman | woensdag 2 april 2008 @ 14:40 |
Je speelt vast te vaak GTA, Fles. wel jammer dat die stofzuiger geen Jacobsdraaistellen heeft | |
bork | woensdag 2 april 2008 @ 15:23 |
Heb nog nooit een SLT gezien ![]() Wel een uur geleden een rode TEE gezien op Dijksgracht. ![]() Voor het eerst van mijn leven op een vorkstation geweest, en om verder deze spannende dag af te sluiten bij de treinreiswinkel de heenweg (5 juni) van Utrecht naar Warszawa vastgelegd. Met z'n 3-en in een knus T3'tje. De aardige mevrouw van de TRW vond dat een kind van 2,5 wel bij de mama of de papa kon slapen, een 2 persoon was dan goedkoper. No way, Bram krijg gewoon zijn eigen bed zoals dat hoort in een n8trein (hoop eigenlijk wel dattie dan wel goed slaapt ![]() ![]() ![]() Op de heenreis was er een verstoring bij Amersfoort? In ieder geval stapten er een heleboel mensen in Hilversum in de trein om met zijn allen er weer in Weesp uit te gaan, voor A'dam dan al weer. Zal het er maar gelijk bij zetten Vorkstation -> http://nl.wikipedia.org/wiki/Vorkstation [ Bericht 12% gewijzigd door bork op 02-04-2008 15:30:22 ] | |
Dr_Flash | woensdag 2 april 2008 @ 15:36 |
quote:Ik ook niet, en ik leef nog steeds ![]() quote:De voorste 2 meter zijn in de goede kleur geschilderd ja ![]() quote:Pepinster in België is er ook eentje ![]() | |
Charango | woensdag 2 april 2008 @ 15:47 |
quote:Googlen op "pimpel+PTA" levert de volgende quote van Fles op (29 Oktober 2006 / Treinentopic 35): quote:Enige uitleg over deze trein is wellicht handig voor de latere instappers op dit forum? | |
Peterselieman | woensdag 2 april 2008 @ 15:51 |
Het is maar simpel eigenlijk. Je gaat in de bord-bistro van de internationale trein Amsterdam/Schiphol - Duitsland (of andersom) zitten en je haalt:![]() | |
JDude | woensdag 2 april 2008 @ 16:16 |
Juist. En de Pimpel-Express is de enige trein in NL zonder toeslagen alwaar bier te krijgen is. Dacht ik dan hè. Ja, oké, afgezien van die winkelkar die ze soms door de Benelux heen douwen, áls die trein eens rijdt. | |
Dr_Flash | woensdag 2 april 2008 @ 16:24 |
het wordt tijd dat er in de Protos een blikkenkast komt, is best plaats voor ![]() | |
Wadloper | woensdag 2 april 2008 @ 16:45 |
quote:Ja, en ze hebben er al een aantal niet op de baan vanwege een probleem dacht ik? | |
Wadloper | woensdag 2 april 2008 @ 16:48 |
@zug: Heb net mijn 400D even uitgeprobeerd. Resultaten post ik vanavond wel even. Ik heb niet speciale plekken gezocht op zich, het was puur om de lenzen uit te proberen. Nou ja, eigenlijk alleen die telelens ![]() | |
Socios | woensdag 2 april 2008 @ 16:50 |
Hallo. ![]() ![]() | |
Peterselieman | woensdag 2 april 2008 @ 16:51 |
quote:Ik geloof dat ze niet zo goed tegen sneeuw kunnen ![]() | |
Peterselieman | woensdag 2 april 2008 @ 16:53 |
quote:http://www.rolandrail.net/drgl/48c-tdr03-02-08.pdf Alleen staat daar Ruhrtalbahn met hun Veendamtrein niet in En dan kijken onder ACTS ![]() | |
JeePee83 | woensdag 2 april 2008 @ 16:59 |
Veendammer van ACTS kun je ook preciezer bekijken -> site van ACTS heeft de tijden er gewoon op staan: http://www.acts-nl.com/NL/liefhebbers/tijdtafels/L60243+60244.pdf | |
von_Preussen | woensdag 2 april 2008 @ 17:01 |
Het valt me trouwens op dat elke conducteur die ik tegen kom altijd een button met “Hoofdconducteur” op heeft, ook als er meerdere op 1 trein zitten. Is elke conducteur dan automatisch hoofdconducteur? Dan kan je net zo goed bij elk groot bedrijf elke medewerker de titel “CEO” gaan verlenen. Ik lees net het volgende (wikipedia à Vorkstation): “Als de plannen doorgaan om bij Station Barneveld Noord een perron langs de lijn naar Apeldoorn te bouwen, dan ontstaat daar ook een vorkstation.” Wat gaan we dan krijgen, stoptrein van Amersfoort naar Stroe? Apeldoorn lijkt me dan net iets te ver weg, helemaal over de Veluwe. Of een stoptrein Enschede – Hengelo – Almelo – Deventer – Apeldoorn – Amersfoort – Amsterdam CS / Utrecht CS? Das wel heel erg gretig van de NS. | |
Socios | woensdag 2 april 2008 @ 17:06 |
Thanx, daar kan ik wat mee. Alleen lopen die tijden van die twee links niet helemaal gelijk? Bijvoorbeeld trein 60249? Ben een n00b op het gebied van goederentreinen... Morgen wil ik eigenlijk even de 60253 (vertrek Veendam 14.50u) bekijken. Na drie maanden weer eens even weg van de dagelijkse 30100. ![]() | |
JeePee83 | woensdag 2 april 2008 @ 17:09 |
Volgens mij wilden een paar ambitieuze gemeente / provincie ambtenaren de doorgaande IC-reiziger lastig vallen met een stop te Barneveld Noord. Zie je het voor je een pimpel die stopt op Barneveld Noord ![]() | |
JeePee83 | woensdag 2 april 2008 @ 17:11 |
quote:Klopt, ik zag net dat de DRGL van ACTS achterloopt. Wel kun je hem gebruiken om doorkomsten te berekenen ![]() | |
von_Preussen | woensdag 2 april 2008 @ 17:13 |
Sinds de Pimpel op stations als Hilversum, Apeldoorn en Almelo stopt is die trein ook niet helemaal meer serieus te nemen, maar is het een soort van veredelde sneltrein. De enige reden waarom die trein nog beter is dan de rest van de sneltreinen, is de reden dat je je verdriet kan verzuipen in het bier wat je in de trein kunt krijgen. KOTS KOTS KOTS KOTS KOTS KOTS KOTS KOTS KOTS op Nederlandse "Intercity's". | |
Wadloper | woensdag 2 april 2008 @ 17:23 |
Ik zie dat de 60244 nog tot 15.06 in Onnen blijft. Meestal komt hij zo rond 15.10 door Sappemeer-Oost heen | |
Wadloper | woensdag 2 april 2008 @ 17:29 |
quote:De V152 gaat zo rond 15.45 weg uit Zb om naar Gn te gaan om te tanken, vertrek richting On dan weer rond 18.37 | |
Zug-Chef | woensdag 2 april 2008 @ 17:49 |
quote:Tijdtafel van de ACTS site is sterk verouderd, zie bijv de Lw-shuttle die nog om 9:42 uit Lw vertrekt.... | |
Zug-Chef | woensdag 2 april 2008 @ 17:51 |
quote:Ik blijf er bij dat zo'n zoomlens vanaf 70mm eigenlijk niet geschikt is voor de reguliere spoorweghobbyist. Foto's in bladen zoals RailMagazine zijn gemaakt met lenzen welke op het moment van foto maken tussen de 40 en 50 mm stonden. Daar zit jij dus ver boven. | |
Duvel | woensdag 2 april 2008 @ 17:56 |
quote:Goed nieuws: je kunt blijven zitten en je wordt vanzelf richting Pruisen vervoerd. ![]() | |
Wadloper | woensdag 2 april 2008 @ 18:08 |
quote:Tja, ik ben nog niet zo'n fotograaf. Ooit koop ik wel eens weer een andere lens erbij. Al ben ik vrij tevreden met het resultaat zoals te zien is op mijn camera beeldschermpje. Zal ze later vandaag nog even overzetten. | |
Charango | woensdag 2 april 2008 @ 18:53 |
quote: ![]() ![]() Imagine: "Dames en heren, u bevindt zich in de stoptrein met de eindbestemming Utrecht Centraal, deze trein zal nog stoppen te: Enschede Drienerlo, Hengelo, Borne, Almelo de Riet, Almelo, Wierden, Rijssen, Holten, Deventer Colmschate, Deventer (HC haalt nog eens adem), Twello, Apeldoorn Osseveld, Apeldoorn, Barneveld Noord, Hoevelaken, Amersfoort, Den Dolder, Bilthoven, Utrecht Overvecht en Utrecht Centraal." Dat zijn meer stops dan het stoppertje Utrecht - Hilversum - Schiphol - Leiden (!) | |
Dr_Flash | woensdag 2 april 2008 @ 19:01 |
quote:Maar die gaat ook nog door naar dordrecht, krijg je gewoon een reisadvies voor ![]() | |
Eix | woensdag 2 april 2008 @ 19:17 |
quote:Volgens mij geeft die button aan dat iemand BOA is. | |
Dr_Flash | woensdag 2 april 2008 @ 19:37 |
ja, en dat iedere conducteur hoofdconducteur is en daarmee BOA ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 2 april 2008 @ 19:53 |
quote:Bij deze ![]() | |
von_Preussen | woensdag 2 april 2008 @ 20:25 |
quote:Maar het gedeelte tot aan de grens is huilen met de pet op. De Intercity van Leer naar Oldenburg e.v. trouwens ook, die stopt ook op alle kleine prut-stationnetjes, daar niet van. Dus niet dat in Duitsland alles perfect is, maar wel enigzins beter. | |
Dr_Flash | woensdag 2 april 2008 @ 20:33 |
Zanik toch niet zo man. De PE is een prima trein. Maar jee joh hee, je Mensenrechten, wat DOEN ze??!! ![]() ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 2 april 2008 @ 20:45 |
Voor betere fotoversie: klik op de foto![]() Uiteraard weer met fotowolk, de Unit Cargo Onnen - Leer (Ostfriesland) passeert het dorp Scheemda aan de enkelsporige lijn Zuidbroek-Ihrhove als teilstrecke van de lijn Groningen - Leer (Ostfriesland). De trein heeft enkele wagens type Hbbins, Habbins en enkele keteltjes aan de haak en draagt rugnummer 45767. | |
Wadloper | woensdag 2 april 2008 @ 21:10 |
De eerste paar foto's: (Gewoon even gekeken hoe mijn camera in de hand ligt enzo, ben niet met fotografische toppers bezig geweest) Afbeeldingen zijn verkleind ![]() De 10303 als de Zuidbroekpendel naar Groningen: ![]() Nogmaals: ![]() ![]() 10301 richting Zuidbroek, gemaakt in Zuidbroek ![]() ![]() | |
Wadloper | woensdag 2 april 2008 @ 21:11 |
Zeer nette foto Zug! ![]() De 232.906 rijdt al de hele tijd tussen Onnen en Leer ![]() ![]() | |
Peterselieman | woensdag 2 april 2008 @ 21:13 |
Vooral die laatste is mooi, wadloper ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 2 april 2008 @ 21:22 |
zo uit de verte blijft het toch een beetje een rupsje ![]() | |
Wadloper | woensdag 2 april 2008 @ 21:24 |
Nog een paar van vandaag ![]() ![]() 10302 komt aan in Zuidbroek ![]() 10304+10229 ![]() ACTS5814 als trein 60244 ![]() Nogmaals ![]() Nogmaals | |
Wadloper | woensdag 2 april 2008 @ 21:25 |
quote:Dank je ![]() quote:Ja, nu je het zegt ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 2 april 2008 @ 21:27 |
Wat een scherpte he Wadloper ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 2 april 2008 @ 21:57 |
Om 19.36 rook ik een gasluchtje onder station moerwijk. 0900-TUIG gebeld. Politie en brandweer eraan, rommelen met zo'n meetapparaatje. Ik had het eerst bij het foute eind. Daara werd er IETs gemeten. Ik heb ze het maar laten uitzoeken Net even gaan kijken, politie brandweer en GEB allemaal staan ze daar, deel van het station afgezet. En ze willen nu ook het treinverkeer stilleggen. Het is allemaal mijn schuld... | |
von_Preussen | woensdag 2 april 2008 @ 22:53 |
@ fles, het is ook een prima trein, maar niet geschikt voor Nederlandse principe's. Daar stopt ie te vaak voor, de Beneluxtrein stopt toch ook niet in Delft en Leiden.quote:De Ijmondlijn Gescheidenis van de lijn De IJmondlijn, ook bekend als de Vislijn of IJmuiderlijn, is een spoorlijn die van Santpoort Noord tot IJmuiden Hoofdstation loopt. Oorspronkelijk was deze in 1883 geopende spoorlijn een zijtak van de spoorlijn tussen Haarlem en Uitgeest, welke na het station Velsen – IJmuiden Oost aftakte en via de Velserbrug verder Noord-Holland in ging. Vanwege het feit dat de spoorlijn langs het Noordzeekanaal liep, en buiten de kernen van de nabijgelegen plaatsen, maar omdat de concurrentie van de bus nog jaren weg lag, was het reizigersvervoer vrij omvangrijk. Ook het visvervoer zorgde ervoor dat de spoorlijn aanzien genoot, en dubbelsporig was uitgevoerd, ondanks dat de spoorlijn als “lokaalspoorlijn” werd geclassificeerd. Al vroeg werd deze spoorlijn van een bovenleiding voorzien, zodat vanaf 1927 er met elektrisch materieel gereden kon worden. Gedurende de dag reden de treinen van IJmuiden tot Haarlem, terwijl in de spits de verbinding tot Amsterdam werd verlengd. ![]() Station Velsen Zeeweg in 1930 met Mat’24. ![]() Station Velsen Zeeweg in 1977, nu zonder het houten wachtgebouw maar met een betonnen hokje. ![]() Station Velsen Zeeweg in 1980, Mat’24 is lang verdwenen en heeft plaats gemaakt voor een Plan V. ![]() Station Velsen Zeeweg in 1990, zonder 2e spoor en zonder bovenleiding, maar met een bruine 2200 en viswagens. ![]() Station Velsen Zeeweg in 2003, nu zonder treinen maar met onkruid. Na de oorlog bleek de bovenleiding verdwenen te zijn, omdat het koper dringend elders noodzakelijk werd geacht door de bezetter. Maar omdat de bovenleidingspalen voor het overgrote deel nog op hun plek stonden, werd besloten de lijn voor een tweede maal te electrificeren. In de jaren 50 begon de betekenis van de IJmondlijn echter steeds verder af te nemen. Niet alleen zorgde de autobus van de NZH, die in tegenstelling tot de trein wél in de woonkernen kwam, ervoor dat het vervoer terugliep. Ook de in 1957 geopende Velsertunnel betekende dat het treinen naar Uitgeest / Alkmaar niet meer over het stuk tussen Santpoort Noord en Velsen – IJmuiden Oost hoefden te rijden, waardoor dit gedeelte van “hoofdspoorlijn” tot “lokaalspoorlijn” werd gedeclasseerd. Samen betekende dit een behoorlijke slag voor de spoorlijn, en al in 1968 wilde de NS het traject tussen Santpoort Noord en IJmuiden sluiten voor reizigersvervoer. Spoorslag 70, waarin de NS zich tot doelstelling had gesteld om frequenties en snelheid te verhogen, betekende dat de lijn nog een opleving mee mocht maken. Dit betekende dat de treinen van Haarlem tot Amsterdam door reden, en er spitsslagen met sneltreinen werden gemaakt zodat een aantal stations kon worden overgeslagen. Echter, het aantal reizigers bleeft op een extreem laag niveau. ![]() In de daluren was het aantal reizigers op de IJmondlijn zeer beperkt, zoals hier in Haarlem te zien is bij de trein richting IJmuiden. Hierop beperkte de NS de dienst tot Haarlem, en werden de spitstreinen die de sneltreindienst reden opgeheven. Daardoor liep het aantal reizigers nog een stuk verder terug, en sloeg de verpaupering van de lijn en de stations toe. Omdat ook de bovenleiding, welke nog uit 1927 stamde, aan vervanging toe was besloot de NS om het reizigersvervoer te staken. Toen in 1984 in rap tempo de bovenleiding ook werd afgebroken, en in 1985 en 1989 grote delen an het spoor werd opgebroken, leek het einde van de lijn nabij. ![]() De NS laat de laatste trein naar IJmuiden rijden, en niet alleen voor het traject is dit het einde, ook de trein van het Mat’46 zal spoedig van het spoor verdwijnen. ![]() Al meteen na het opheffen van de reizigersdienst begon men met de demontage van het traject, niet alleen de bovenleiding verdween, ook beveiliging en het 2e spoor werden afgebouwd zodat de exploitatie zeker niet meer opgenomen hoefde te worden. Of toch niet? Het goederenvervoer in IJmuiden was, zoals ook te zien is aan de sporenplannen, vrij omvangrijk. Allerlei bedrijven bezaten eigen spooraansluitingen, en IJmuiden zelfs een special voor het visvervoer gebouwd visperron, vanwaar elke dag een vistrein reed. Niet alleen werd er veel vis over de spoorlijn naar de rest van het land getransporteerd, ook werden allerlei scheepsbenodigdheden per spoor naar IJmuiden gebracht. In de jaren 60 kende het goederenvervoer zijn hoogtepunt, omdat toen veel materiaal voor het bouwen van kade’s en pieren naar IJmuiden moest komen. Vanwege een inflexibele houding van de kant van de NS enerzijds, en toegenomen concurrentie van het wegvervoer anderzijds, nam het goederenvervoer in de jaren 70 en 80 constant af. Gedurende jaren 90 reden de vistreinen nog maar om de dag of 1 keer per week, en in 1995 werd het vervoer uiteindelijk gestaakt. In dit jaar werd ook het stationsgebouw van het station IJmuiden gesloopt. ![]() Goederenvervoer op de vele raccordementen in de IJmuidense haven was vrij omvangrijk, maar zoals te zien liep het in de jaren 80 al flink terug. ![]() Ook het visvervoer kende een omvangrijke bediening, en men had special voor dit vervoer enkele perrons aangelegd. Hiermee kwam een einde aan het geregelde vervoer over de IJmondlijn, totdat Nederlands eerste particuliere spoorwegmaatschappij met treinen begon te rijden tussen Amsterdam en IJmuiden. Vanaf 1996 tot 1999 reed Lovers Rail met gehuurde Loc’s van de serie 2200 en Belgische M2-rijtuigen de Kennemerstrand Expres. In IJmuiden werd er gebruikt gemaakt van een speciaal aangelegd (houten) perron. Gezien de kosten van het gebruikte materieel, de tijden en seizoenen waarin werd gereden, bleek dit vervoer niet rendabel te zijn. Daarom werd besloten om in 1999 te stoppen, en wederom werd het vervoer op de IJmondlijn gestaakt. ![]() Lovers Rail probeerde nog de IJmondlijn winstgevend te exploiteren, iets was mislukte. Hier een trein te IJmuiden in 1997. ![]() Het Station IJmuiden rond 1910. ![]() Het Stationsgebouw vlak na de oorlog in 1945. ![]() ![]() Het Station eind jaren 60 en begin jaren 70, het emplacement is al gedeeltelijk afgebroken, terwijl een Plan V de dienst naar Haarlem / Amsterdam verzorgt. ![]() Ook wilden Sprinters nog zo af en toe op de dienst naar IJmuiden komen, duidelijk te zien is dat in 1980 de bovenleiding van het emplacement is vervangen door eentje die slechts boven het enige overgebleven perronspoor loopt. ![]() Het station in 1983, op de laatste dag van exploitatie. Vanwege dit feit zet de NS nog eens een Mat’46 in, terwijl vele mensen “afscheid” komen nemen van de lijn. ![]() In 2003 is er bijna niets meer wat doet denken aan het station wat hier eens gevestigd was, zowel het grote gebouw als ook het emplacement zijn verdwenen. Alleen de overblijfselen van het Lovers perron zijn in de achtergrond nog zichtbaar. De huidige situatie en de toekomst van de spoorlijn (?): De huidige staat van de spoorlijn is ronduit slecht te noemen. Niet alleen is er aan infrastructuur, beveiliging en gebouwen veel schade aangebracht, ook zijn bepaalde trajecten en wissels niet meer aanwezig. Een goed voorbeeld voor deze achteruitgang vormen de volgende foto’s van de halte IJmuiden Casembrootstraat. ![]() De halte ligt er in 1970 nog redelijk verzorgd bij, ook al is het stationsmeubilair tot een minimum beperkt. ![]() Ook nog in 1983 lijkt het station in orde te zijn, maar al spoedig zou hier verandering in komen. ![]() Station IJmuiden Casembrootstraat 2000 ![]() Deze foto’s uit 2000 en 2003 zijn een goed voorbeeld over hoe de lijn eruit ziet. Een enkel verroest spoor en de stations overwoekerd met onkruid. Toch zijn er nog verschillende plannen om de spoorlijn nieuw leven in te blazen. Eén daarvan is de stichting WIJS (werkgroep IJmuiderspoorlijn), welke de spoorlijn wil onderhouden en eventueel voor museumverkeer geschikt wil maken. De laatste tijd is het echter stil geworden rond deze werkgroep. Ook zijn er plannen om een gedeelte van de lijn als Light-rail verbinding weer in gebruik te nemen. Hierbij zou de lijn door het centrum van IJmuiden lopen, zodoende meer reizigers te trekken. Begin 2008 zijn dit nog allemaal plannen, en lijkt er geen definitieve beslissing te zijn over wat er met de spoorlijn gaat gebeuren. “Technische details” van de spoorlijn: De IJmondlijn kende 6 stations, te weten: · Driehuis-Westerveld · Velsen Zeeweg · Velsen-IJmuiden Oost · IJmuiden Casembrootstraat · IJmuiden Julianakade · IJmuiden Hoofdstation ![]() IJmondlijn Schematisch ![]() Sporenplan IJmondlijn 1965 ![]() Sporenplan IJmondlijn 1985 ![]() Sporenplan IJmondlijn 2005 Wat opvalt is dat alle stations slechts enkele honderd meters uit elkaar liggen, wat uiteraard niet aan de winstgevendheid heeft bijgedragen. Hoe omvangrijk de spoorlijn was, blijkt uit het onderstaande baanplannen, waar ook duidelijk aan het opbreken van de sporen te zien is hoe het vervoer door de jaren terug liep. alle foto’s en informatie zijn afkomstig uit onderstaande bronnen: · http://nl.wikipedia.org/wiki/IJmondlijn · http://stationsweb.brinkster.net/station.asp?station=ijmuiden · http://home.hetnet.nl/~tagv0000/p-ns-ijmuidenlijn1.htm · http://www.sporenplan.nl/ · http://iivq.net/icu/location.php?id=9 ![]() Station Velsen / IJmuiden Oost in 1910, nog als splitsingsstation voor de lijnen van Haarlem naar IJmuiden / Uitgeest – Alkmaar. ![]() In 1970 is alleen nog een groot perron over, de overkapping en gebouwen zijn verdwenen, evenals de ligging aan de hoofdlijn tussen Haarlem en Alkmaar. ![]() In 1983 nog steeds een groot kaal perron, met een Plan V. ![]() Station Velsen / IJmuiden Oost in 2003, ook de bovenleiding en trein zijn nu verdwenen. Onkruid en boompjes domineren tegenwoordig het station. ![]() De aansluiting van de IJmondlijn zoals die er in 2007 bij ligt, in de buurt van Santpoort Noord. Zo mensen, dit was mijn stukje over de IJmondlijn, ik ben weliswaar geen “gifted” schrijver, maar ik hoop dat jullie je vermaakt hebben. Nu mijn verzoek, wie komt er na mij met een leuk stukje over een (vergeten) station of spoorlijn? Keuze ligt geheel bij jezelf. P.s., kan iemand mijn verhaal bij de openingspost voegen? Bij voorbaat dank. | |
bork | woensdag 2 april 2008 @ 23:04 |
quote:Heel mooi stuk, vlot geschreven, prima structuur en goede fotoos en bronnen. En eigenlijk het mooiste, ik zit echt met een ###-gevoel, gewoon jammer hoe dit allemaal naar de klote is gegaan. Goed gedaan ![]() | |
bork | woensdag 2 april 2008 @ 23:06 |
dit kan weg | |
Peterselieman | woensdag 2 april 2008 @ 23:06 |
Mooi stukje von_Preussen ![]() | |
Peterselieman | woensdag 2 april 2008 @ 23:09 |
En toegevoegd aan de wiki van de OP | |
von_Preussen | woensdag 2 april 2008 @ 23:17 |
Top! ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 2 april 2008 @ 23:19 |
Goed stuk preus ![]() ![]() | |
Willy84 | woensdag 2 april 2008 @ 23:37 |
quote:Ze schijnen last van de sneeuw te hebben ![]() waardoor het nu veelal vlafllip+banaan is ![]() | |
Willy84 | woensdag 2 april 2008 @ 23:57 |
quote:Cool verhaal idd ![]() ![]() | |
Charango | woensdag 2 april 2008 @ 23:59 |
quote:Ik zit al een poosje te zinnen op een leuk onderwerp, ik denk dat ik al wel wat heb. Kan echter nog wel even gaan duren voordat het hier te lezen zal zijn. | |
Peterselieman | donderdag 3 april 2008 @ 00:00 |
quote:Dat maakt niet uit | |
Socios | donderdag 3 april 2008 @ 00:11 |
Geweldig stukje von_Preussen! Met veel aandacht gelezen en bekeken. Wat zonde dat het zover met die spoorlijn heeft moeten komen. | |
von_Preussen | donderdag 3 april 2008 @ 00:46 |
@Charango en anderen, iedereen staat vrij om te bepalen of en waarover hij schrijft. Er zijn zat leuke onderwerpen, bijv. de spoorlijn tussen Nijmegen en Kleve (vroeger reden daar belangrijke D-treinen, en nu?) of de NS Diesellocs van de serie 2600 “Beelen” enz. Persoonlijk denk ik dat het het leukst is om over spoorse onderwerpen te schrijven die in de eigen optiek ondergewaardeerd zijn, of waar gewoon weinig aandacht aan is besteed. Het belangrijkste is natuurlijk dat je er zelf interesse in hebt, en plezier bij het schrijven / zoeken van informatie. Daarom moet ook niemand zich deadlines zetten, waar je dan tegen heug en meug aanwerkt. Dus Charango, als je denkt iets leuks te kunnen schrijven, doe dat lekker op je gemak. En als je denkt dat het af is, dan kan je het uiteraard hier posten. We zijn hier niet bij een studie waarbij je deadlines hoeft in te houden. Maar het zou jammer zijn als dit initiatief van het schrijven van artikelen dood zou bloeden, als mensen die het leuk vinden zo nu en dan een bijdrage leveren, dan beleeft iedereen er plezier aan. En het hoeven geen lange, academische stukken zijn, gewoon een stuk waar jezelf en anderen plezier aan beleven. Zelf vind ik het ook leuk om zo nu en dan eens wat te schrijven, en als je dan ook nog leuke reacties krijgt dan is dat natuurlijk helemaal fijn om te weten dat je moeite ook gewaardeerd is door anderen. Daarvoor mijn dank heren! Als toegift nog even iets over Lovers Rail, en dan de Optio Expres (geen relatie met de IJmondlijn, maar wel grappig om eens te zien). Die manier van TV maken, het was weliswaar “maar” 10 jaar geleden, maar het komt allemaal wel erg ad-hoc op mij over. ![]() Trouwens, ik moet wel toegeven dat ze die oude treinen behoorlijk netjes van binnen hebben gemaakt. | |
Wadloper | donderdag 3 april 2008 @ 06:20 |
quote:Het is echt wennen vergeleken mijn vorige camera ![]() ![]() ISO was 100 volgens mij, F-waarde weet ik zo snel niet. Dit keer zijn er JPG'jes gemaakt, ik ga hem nog op RAW zetten. | |
Tecnix | donderdag 3 april 2008 @ 10:38 |
quote:Om RAW uittelezen moet je even een plugin op de canon site downloaden. Gister even naar ljouwert geweest. Baarn - Weesp Weesp - Duivendracht Duivendrecht - Utrecht CS Utrecht CS - Zwolle Zwolle - Leeuwarden Toen een fiets gehuurd en een dagje bij de luchtmacht wezen spotten Daarna terug via Leeuwarden - Amersfoort Amsersfoort - Baarn | |
Willy84 | donderdag 3 april 2008 @ 18:57 |
Cool filmpje over Lovers! Wat een sfeertje ook | |
Willy84 | donderdag 3 april 2008 @ 19:02 |
Vandaag weer eens een rondje gemaakt ![]() Amsterdam Amstel-Utrecht CS-Arnhem met de trollybus ![]() Op het kippenlijntje werd ik gecontroleerd door 2 jonge mannen van XX in pak gestoken en met strakke gezichten. Zagen er meer uit als 'gastheren' dan als controleurs. Ook nog een reizigers onderzoek, maar dan niet die bij NS meerijden maar een ander bureau en ook een andere manier. Niet met zo'n scanner maar met een schermpje met zo'n pennetje. Daarna met de IC vanaf Amersfoortnaar Duivendrecht en metrotje naar Amstel ![]() | |
Socios | donderdag 3 april 2008 @ 19:25 |
Welk station is dit? Na het raden volgt nog een aantal foto´s daar genomen. ![]() ![]() | |
Peterselieman | donderdag 3 april 2008 @ 19:37 |
Dat is Haren ![]() | |
Socios | donderdag 3 april 2008 @ 19:47 |
En het leuke van station Haren is een extra spoor dat achter het perron langsloopt zonder bovenleiding:![]() Er kan wel een locomotief naast het perron stoppen achter het wachthokje: ![]() ![]() Kruisende Buffeltjes op het station door de vertraagde stoptrein naar Groningen. ![]() ![]() De stoptrein van 14.31u naar Zwolle verlaat station Haren. Deze dienst werd zes jaar geleden nog met Plan U gereden. Ook wel met ICM. Nu met DM ´90. Het betreffen de stellen 3431 en 3448. | |
Dr_Flash | donderdag 3 april 2008 @ 19:58 |
Zeg, ik wil eigenlijk even naar het spoorwegmuseum dit weekend. Vanwege de Heimwee express. Ik heb nog nooit in Mat24 gezeten namelijk. Nou zag ik dat je online kaartjes kon kopen. Leuk ![]() Maar blijkbaar hebben ze mijn adres, postcode, woonplaats, telefoonnummer en emailadres ook ergens voor nodig? ![]() Ik ga wel naar de kassa. Het kost al geld genoeg ja ![]() | |
Duvel | donderdag 3 april 2008 @ 20:18 |
"Susteren.jpg" ![]() Stelletje flikkers. | |
Dr_Flash | donderdag 3 april 2008 @ 20:20 |
quote:Ja daar moest ik eigenlijk ook meteen aan denken ![]() Ik let er wel een beetje op, de sextantjes zijn aan het verdwijnen namelijk. Geleen-Lutterade heeft er ook nog eentje. Delft-Zuid is hem al kwijt. Tilburg West ook dacht ik.. Maar het zal wel met opzet gedaan zijn, zodat er eoa sukkel naar de filenaam kijkt en dan Susteren gaat raden, terwijl het haren is. Of zo. ![]() Het zal ook wel ![]() | |
Duvel | donderdag 3 april 2008 @ 20:23 |
quote:Volgens XM zou Tbwt er nog staan. Dtz is 'm inderdaad al een tijd kwijt... | |
Peterselieman | donderdag 3 april 2008 @ 20:24 |
De borden met ACTS er op maakten het raden gemakkelijk ![]() | |
Socios | donderdag 3 april 2008 @ 20:42 |
Dat van ´Susteren.jpg´ is inderdaad met opzet gedaan. ![]() Heeft Bussum - Zuid z´n sextantje nog? ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 3 april 2008 @ 20:50 |
In 2006 nog wel ![]() | |
Eix | donderdag 3 april 2008 @ 20:51 |
quote:Beek-Elsloo heeft ook nog een sextantje. En weer bemand sinds een paar maanden. ![]() Matige is alleen dat ik meestal met de laatste trein terug ga en dan is het zaakje al dicht. ![]() | |
Luco | donderdag 3 april 2008 @ 22:46 |
Diemen heeft 'm ook nog, met zelfs nog een Wizzl erin! | |
bork | donderdag 3 april 2008 @ 23:21 |
quote:Diemen check, ik ben ook 2x door bussum heen gekomen maar weet daar niks meer van, er zit daar wel een bedrijf met allerlei railspul daar werd ik volgens mij door afgeleid. Wel goed Naarden-Bussum bekeken, dat is wel een fraai gebouw(tje) jammer van al die hekken ivm reparaties, naar ik mag hopen. Overvecht was ook ooit een zeskantje (1968-1995) ![]() met dank aan stationweb/brinkster [ Bericht 16% gewijzigd door bork op 03-04-2008 23:35:21 ] | |
Dr_Flash | donderdag 3 april 2008 @ 23:39 |
Dat heb ik ook nog wel meegemaakt in mijn eerste spoorleven. | |
JDude | vrijdag 4 april 2008 @ 07:37 |
Vorige maand stond het zeskantige gebouwtje op Tilburg-West er nog, hoor ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 4 april 2008 @ 08:32 |
quote:Bemand? Bevrouwd? Bediend? Winkeltje erin of wat? ![]() | |
Battlefan | vrijdag 4 april 2008 @ 09:00 |
Ze waren weer aan het prutsen in Utrecht, er werd omgeroepen dat de vertraagde intercity naar Enschede van 7:50 zou vertrekken van spoor 11a, dus iedereen braaf in het a gedeelte wachten, trein komt aanrijden en rijd helemaal door naar 11b ![]() | |
Duvel | vrijdag 4 april 2008 @ 10:19 |
quote:Ja, er stond iets dat niet meer vooruit wilde op spoor 13, en dat spul blokkeerde de toegang tot spoor 12. Hier een foto van de betreffende trein: ![]() Leuk: seintje in de verte groen, maar trein rijdt niet weg. Seintje wordt weer rood, binnen in de locs geluid van deuren. Enige tijd later: seintje wordt geel en trein trekt voorzichtig op. Pret op de vrijdagochtend. | |
Dr_Flash | vrijdag 4 april 2008 @ 10:54 |
goederenvervoer per spoor moet gewoon totaal uitgebannen worden. Pak maar een binnenvaartschip, ga snelwegen volparkeren met die kutvrachtwagens van je, weet ik het. Maar ROT OP van het spoor ![]() | |
Battlefan | vrijdag 4 april 2008 @ 10:57 |
Ja maar een trein die spoor 12 blokkeert zorgt er toch niet voor dat een machinist zo kansloos is om gewoon door te rijden naar het uiterste einde van spoor 11 aan de b zijde, terwijl ie van spoor 11 a moet vertrekken? ![]() | |
Zug-Chef | vrijdag 4 april 2008 @ 11:13 |
quote: ![]() | |
JDude | vrijdag 4 april 2008 @ 11:15 |
quote:Leeg ende verlaten. Een afgesloten deel waar vroeger het loket gezeten heeft (vermoed ik) en een deel dat is ingericht als wachtruimte. De enige keer dat ik op Tilburg West moest wachten (vanwege een gestrande trein) zat dat ding echter op slot ![]() | |
Duvel | vrijdag 4 april 2008 @ 11:20 |
quote:Dan zal de treindienstleider 'm een seintje te veel hebben gegeven. ![]() | |
Battlefan | vrijdag 4 april 2008 @ 11:22 |
In dat geval: ![]() | |
Duvel | vrijdag 4 april 2008 @ 11:58 |
quote:Ja, maar weinig origineel. ![]() | |
Duvel | vrijdag 4 april 2008 @ 13:52 |
BTW:quote: | |
Peterselieman | vrijdag 4 april 2008 @ 13:59 |
Ik wil het wel goed nieuws noemen, al zie je er nu natuurlijk nog weinig van. Dat soort processen kosten veel geld en tijd, maar leveren uiteindelijk meer op dan ze kosten. Het vereist een andere manier van denken en handelen. Voordat iedereen daar aan gewend is, dat duurt wel even. Nu de andere onderdelen binnen het bedrijf nog aanpakken. | |
Dr_Flash | vrijdag 4 april 2008 @ 14:49 |
Buiness Intelligence Award, Key Performance Indicatoren ![]() Fijn hoor, al dat loze gewauwel. Wat heb ik daar op het perron aan? | |
Duvel | vrijdag 4 april 2008 @ 15:16 |
quote:Business Intelligence, is dat niet zoiets als bedrijfsspionage? | |
JeePee83 | vrijdag 4 april 2008 @ 17:16 |
quote:Hij is te makkelijk om te maken hé ![]() | |
Zug-Chef | vrijdag 4 april 2008 @ 17:36 |
Alvast een tipje voor in de zomer: van 9 tot 15 augustus rijdt de Pimpelexpress via Zwolle!!! ![]() | |
JeePee83 | vrijdag 4 april 2008 @ 17:59 |
Lekker duidelijk allemaal. Volgens HAFAS rijdt hij in het pad van de 759 die ook gewoon blijft rijden ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 4 april 2008 @ 18:06 |
quote:een koppelwagen ertussen ![]() | |
Zug-Chef | vrijdag 4 april 2008 @ 18:08 |
quote:Volgens mij kiek je niet goed, trein 759 gaat om 17:08 uit Amf -> Zl, trein 147 om 17:11 :--) | |
JeePee83 | vrijdag 4 april 2008 @ 18:20 |
Doe eens reisadviesje vanaf Shl opvragen dan ![]() | |
Zug-Chef | vrijdag 4 april 2008 @ 18:23 |
IC 141 IC 143 IC 145 IC 147 | |
Zug-Chef | vrijdag 4 april 2008 @ 18:25 |
IC 146 IC 144 IC 142 IC 140 | |
Zug-Chef | vrijdag 4 april 2008 @ 18:26 |
Oftewel, trein rijdt dus met -30 tussen Asd/Shl en Amf, en met +30 tussen Amf en Shl/Asd | |
JeePee83 | vrijdag 4 april 2008 @ 18:31 |
IC 759. Wordt gezellig tussen Shl en Amf ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 4 april 2008 @ 20:13 |
quote:Nee, absoluut niet. Zie de wikiomschrijving: quote: | |
Peterselieman | vrijdag 4 april 2008 @ 20:16 |
quote: ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 4 april 2008 @ 20:34 |
quote:Jezus wat een wauwelkoek ![]() quote:Ja ja, met een stalen smoel ![]() ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 4 april 2008 @ 20:37 |
Vanmiddag was de halteomroep in de trein tussen Groningen en Leeuwarden in de war. Bij Veenwouden werd er Hurdegaryp omgeroepen, iets wat de machiniste snel corrigeerde. De borden gaven het gelukkig wel goed aan. | |
Willy84 | vrijdag 4 april 2008 @ 21:15 |
quote:Bedankt voor de nieuws update uit het noorden ![]() | |
Duvel | vrijdag 4 april 2008 @ 21:33 |
quote:Managementgelul, is meestal met gezond verstand ook te beredeneren, maar met Engelse termen is het een stuk duurder te verkopen. | |
Zug-Chef | vrijdag 4 april 2008 @ 21:35 |
quote: ![]() ![]() ![]() | |
Duvel | vrijdag 4 april 2008 @ 21:36 |
Ej, nieuws dat je nergens anders vindt, ja! | |
Dr_Flash | vrijdag 4 april 2008 @ 21:43 |
quote:alleen een beetje jammer van die schoftig schandalige belediging he ![]() ![]() | |
Duvel | vrijdag 4 april 2008 @ 21:45 |
quote:Mja, dit soort teksten worden altijd opgesteld voor mensen die minder goed kunnen denken. In het land der blinden is voorts eenoog koning. | |
Dr_Flash | vrijdag 4 april 2008 @ 22:02 |
Nou sorry hoor, maar organismen die met verhalen komen als quote:en dan ook nog hun publiek willen doen geloven dat het een soort Rocket Science is wat ze ZELF bedacht hebben... Zulke organismen kunnen zich beter op een andere planeet vestigen. Misschien zitten de omstandigheden mee en ontstaan daar over een paar honderd miljoen jaar zowaar insecten en zo. | |
bork | vrijdag 4 april 2008 @ 23:54 |
quote: Ben benieuwd hoe druk het is, er is namelijk ook een modelspoorweekend. ![]() Ik weet zeker dat jij Fles nog flink zat af te geven op de Heimwee express, dat je beter een taxi kon pakken voor het geld. ![]() Affijn, tipjes (zo ben ik dan toch wel weer), kaartje(s) voor de heimwee express is verkrijgbaar 1 uur voor aanvang rit op het midddenperron dus niet aan het loket waar je je entreekaartje koopt (of je museumkaart laat zien ![]() Officieel gaan de deuren 15 minuten voor aanvang open, dit kan soms ook eerder zijn. 1e rit vertrekt vanaf het perron waar de museumtrein vanaf CS binnenkomt en vertrekt, de twee daarna vanaf het middenperron. Blokkendoos heeft 3 klassen, 1e klasse is helemaal vooraan bij aanvang en aankomst. In Lunetten verandert de rijrichting en in Bilthoven weer. Er is drinken ![]() ![]() Veel plezier, ik geloof dat wij morgen ook gaan, maar niet voor de heimwee d8 ik. ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 4 april 2008 @ 23:59 |
quote:zo. Dat zuigt pas hard. Die rit duurt ongeveer 56 minuten, en ik wil ze wel alle drie doen eigenlijk. Dus ik heb iedere keer net 4 minuten om een nieuw kaartje te kopen? Hmmmm ![]() Nee, dit gaan we anders doen, al weet ik nog niet hoe. Maar dit gaat goedkomen ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 5 april 2008 @ 00:04 |
quote:Oh, dat is ook zo, bijna ![]() ![]() ![]() | |
bork | zaterdag 5 april 2008 @ 00:05 |
quote:Nou ja nuance, 1 uur voor de eerste rit begint de verkoop, de kaartjes zijn verschillend van kleur, de kaartjes voor er na liggen al klaar dus het kan wel denk ik, ze adverteren letterlijk met 1 uur voor aanvang, ik heb in ieder geval nog nooit kaartjes voor de 2e en 3e rit gekocht. | |
Dr_Flash | zaterdag 5 april 2008 @ 00:07 |
Mooi. Dat gaat dus lukken, en wel op de zojuist door Bork beschreven manier. Klaar ![]() | |
NordicBlue | zaterdag 5 april 2008 @ 00:09 |
NordicBlue? Present Sergeant! (iets met verkapte tvp) | |
bork | zaterdag 5 april 2008 @ 00:31 |
kZal morgen helaas geen fotoos kunnen maken van een rijdende Blokkendoos, moet om 13.00 ergens in Overvecht zijn bij een pedicure! (Ja, ben slachtoffer van mijn grote goedheid, ben proefkonijn bij een of andere deeltijd ROC-opleiding), ben dus om 12.30 weg. ![]() Net te laat Fles anders had je een 2 mooie grote 1' en en een 0 kunnen vasthouden in de blokkendoos voor topic 110. ![]() | |
ReisT | zaterdag 5 april 2008 @ 01:08 |
quote:Ik was er eind vorig jaar, zag er inderdaad vrij leeg uit. ![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 5 april 2008 @ 06:30 |
quote:Waarom weet ik dat niet en waarom heb ik dan altijd als dit soort weekenden er zijn,al afgesproken om ergens met mijn Ass in een pretpark te zitten ![]() | |
Zug-Chef | zaterdag 5 april 2008 @ 10:12 |
Iets met prioriteiten stellen wellicht ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 5 april 2008 @ 10:23 |
quote: ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 5 april 2008 @ 10:23 |
quote:Wer mooi schoon zo ![]() ![]() | |
Willy84 | zaterdag 5 april 2008 @ 11:21 |
Idd...dat kan niet lang goed gaan ![]() | |
Alexxxxx | zaterdag 5 april 2008 @ 12:51 |
Merk en type: Spurt Eigenaar: Arriva Land van herkomst: Nederland Locatie: Franeker Datum: 4 april 2008 Fotograaf/Bron: Alex Miedema Bijzonderheden: foto genomen tijdens rit met Pieter Jonker | |
Dr_Flash | zaterdag 5 april 2008 @ 17:49 |
Vandaag heb ik toch maar eens van de gelegenheid gebruik gemaakt om met de Heimwee Express een rondje om de Dom te maken. Ik had namelijk nog nooit in Mat'24 (aka Blokkendoos) gereden, en eigenlijk hoort dat er wel bij natuurlijk. Bovendien had ik nog nooit de noordtak van de Oosterspoorbaan bereden, dus je kunt je voorstellen: Werk aan de winkel ![]() ![]() Aardig plaatje geschoten tijdens het kopmaken in Lunetten: ![]() En daarna was het tijd voor het echte werk. Ik heb meteen maar een Museumkaart gekocht, die heb ik er met 3 keer Spoorwegmuseum al ruim uit ![]() ![]() ![]() ![]() Leuk, dat geneuzel, hier met die trein. Okee ![]() ![]() En een paar plaatjes van het interieur: ![]() ![]() ![]() Ook fijn: in 1924 was het blijkbaar nog niet eens nodig om een klapstoeltje op de bok te monteren, de machinist diende te blijven staan ![]() ![]() Overigens was er destijds wel degelijk goed nagedacht over een oplossing voor het probleem zwartrijders ![]() ![]() Ik zeg: Laten we leren van het verleden ![]() | |
Alexxxxx | zaterdag 5 april 2008 @ 17:51 |
Oeh BB had de primeur dus ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 5 april 2008 @ 17:57 |
quote:Bijna ![]() ![]() | |
Alexxxxx | zaterdag 5 april 2008 @ 17:58 |
quote:Prioriteiten stellen ftw ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 5 april 2008 @ 18:02 |
Ja ik doe al die PHPbb boards in één keer, voor Fok moet ik alle smileys gaan aanpassen ![]() | |
Alexxxxx | zaterdag 5 april 2008 @ 18:07 |
Heel herkenbaar ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 5 april 2008 @ 20:48 |
En er was ook een modelbeurs aan de gang ![]() ![]() ![]() | |
Peterselieman | zondag 6 april 2008 @ 00:43 |
quote:Ik heb nog een foto om het goed te maken. Overdag maar even posten ![]() | |
thats-me | zondag 6 april 2008 @ 09:45 |
quote:Op de website van de stentor (link) is ook een video te zien over het informatie systeem. | |
Dichterbijer | zondag 6 april 2008 @ 12:04 |
zo en nu vertrekt mijn trein vanuit groningen richting enschede. iemand enig idee welke werkzaamheden ze uitvoeren op groningen? | |
dennistd | zondag 6 april 2008 @ 12:40 |
sinds wanneer rijdt er een trein van groningen naar enschede? volgens mij moet je dan altijd nog overstappen in zwolle hoor ![]() | |
Willy84 | zondag 6 april 2008 @ 12:51 |
quote:Nou dan verwacht ik wel heel exotisch materieel ![]() Of wordt het weer een spurt in een weilant of een ICM in een lange bocht ![]() CNL in Sneek ofzo ![]() | |
Zug-Chef | zondag 6 april 2008 @ 13:01 |
quote:Gewoon blijven zitten tot Den Haag, dan ga je daarna wellicht vanzelf naar Enschede. Alleen dit weekend ff niet ![]() | |
Duvel | zondag 6 april 2008 @ 13:47 |
quote:Omdat Deventer overhoop ligt. ![]() | |
Dr_Flash | zondag 6 april 2008 @ 16:38 |
dat is nogal eens het geval de huidige en komende tijd ![]() | |
Duvel | zondag 6 april 2008 @ 16:47 |
Tja, je moet iets over hebben voor een tijdelijk perron! | |
Dr_Flash | zondag 6 april 2008 @ 16:49 |
Als ze het voor mij doen, mogen ze het laten hoor ![]() | |
Duvel | zondag 6 april 2008 @ 16:50 |
quote:Wees blij dat je niet in Arnhem woont! http://www.prorail.nl/Pro(...)nd/Sporen+in+Arnhem/ | |
Zug-Chef | zondag 6 april 2008 @ 16:51 |
quote:Zeg jij bent niet de enige op het spoor. Denk ook eens aan anderen! En vooral: andere treinen waar jij niets mee te maken hebt, zijn voor anderen wel belangrijk. ![]() | |
Dr_Flash | zondag 6 april 2008 @ 16:52 |
Wanneer wordt dat klûûnspoortsje in Almelo eens opgelost? Of vinden ze het zo ook wel best? ![]() | |
Dr_Flash | zondag 6 april 2008 @ 16:53 |
quote:Och gut ![]() ![]() | |
dennistd | zondag 6 april 2008 @ 16:55 |
quote:had eind dit jaar klaar moeten zijn, maar het wordt nu mei 2009 | |
donpsp | zondag 6 april 2008 @ 17:02 |
Is er ergens een site waar een beetje duidelijk staat waaraan je kunt zien met welke trein je te maken hebt? Ik zie namelijk vaak de Plan U, V en T voorbijkomen geloof ik, maar als ik op het station sta, zien ze er voor mij allemaal hetzelfde uit ![]() Het gaat me voornamelijk om de herkenbare verschillen ![]() | |
dennistd | zondag 6 april 2008 @ 17:14 |
Plan U zul je niet tegenkomen, die rijden niet meer namelijk. Plan V en plan T nog wel. Het verschil tussen die twee is een kwestie van tellen: een V heeft 2 bakken, een T heeft er 4. | |
dennistd | zondag 6 april 2008 @ 17:16 |
quote:Waarom rijdt men meteen niet meer tussen Enschede en Gronau? Ze kunnen ook gewoon tot Enschede de Eschmarke rijden, en daar wachten en de andere kant op gaan? | |
Zug-Chef | zondag 6 april 2008 @ 17:17 |
Kan niet vanwege de beveiliging :--) | |
dennistd | zondag 6 april 2008 @ 17:22 |
quote:stomme beveiliging.... ![]() het is een volledig enkelsporig stuk, dus waarom überhaupt beveiliging? de trein uit gronau moet gewoon wachten tot de trein uit enschede weer binnen is, is dat nou zo moeilijk? ![]() | |
Zug-Chef | zondag 6 april 2008 @ 17:23 |
Volgend weekend, 12 en 13 april, werkzaamheden aan seinen en wissels tussen Amsterdam C en Utrecht C, o.a. ICE (en waarschijnlijk ook een handje vol cargo's) wordt omgeleid via Hilversum.! Weekend later, 19 en 20 april, ligt Zwolle - Amersfoort er weer eens uit. Omreis advies via Deventer: ACTS dus via Deventer! In het weekend van 24 en 25 mei ook weer werkzaamheden, waar precies weet ik niet, maar ICE rijdt weer via Ht-Nm-Ah-Em DEUVM [ Bericht 15% gewijzigd door Zug-Chef op 06-04-2008 17:28:15 ] | |
Dr_Flash | zondag 6 april 2008 @ 17:24 |
quote:Ezelsbruggetje: de T van Twee, de V van Vier. En dan nog even onthouden dat het andersom is ![]() | |
Dr_Flash | zondag 6 april 2008 @ 17:39 |
Wat is dit nu weer.quote:foto's op nu.nl. | |
Duvel | zondag 6 april 2008 @ 17:43 |
quote:Wie? | |
Dr_Flash | zondag 6 april 2008 @ 17:45 |
quote:Da Evil Uber Vingaverf Mastah ![]() | |
Zug-Chef | zondag 6 april 2008 @ 17:53 |
Doe Er Uw Voordeel Mee ![]() Oftewel, another chance op CNL 301 met MRCE 189 092 in de zon in een mooie omgeving ![]() ![]() Met die mooie bogen ![]() De wat?? Dat: http://www.nicospilt.com/Utrecht_Hilversum.htm | |
Dr_Flash | zondag 6 april 2008 @ 17:57 |
Ik wil daar nog weleens een omgeleide ICE platen eigenlijk ![]() | |
Zug-Chef | zondag 6 april 2008 @ 17:59 |
Volgend weekend dus kansen genoeg :--) | |
Dr_Flash | zondag 6 april 2008 @ 18:00 |
Volgende week zondag 13 april ![]() ![]() | |
Zug-Chef | zondag 6 april 2008 @ 18:07 |
Nou hup, vertel je hele verhaal dan volgende week, incl pics ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 6 april 2008 @ 18:09 |
quote:Zo'n situatie ken ik, ik spijbelde eens een dag toen mijn school afbrande. Thuiskomend wist ik natuurlijk van niks. Al mijn klasgenoten waren al een paar uurtjes thuis ![]() | |
Willy84 | zondag 6 april 2008 @ 18:11 |
Was net op het CS en zag dat de CNL naar Wenen en Milaan toch wel een redelijk aantal mensen trok. Toch enkele tientallen mensen. Chinese op Europa toer. Nederlanders op weg naar het buitenland. Ja wat een vet gaaf tof cool treintje is dat ![]() ![]() Ik vind verder ook dat ze de lege plaatsen last minute moeten aanbieden tegen dump tarieven. Levert tenminste meer op dan leeg rijden. | |
Dr_Flash | zondag 6 april 2008 @ 18:11 |
quote:Nee, veel boeiender dan dit was het eigenlijk niet ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Peterselieman | zondag 6 april 2008 @ 18:13 |
quote:Ik las op Somda dat ze het kruiswissel op spoor 7/8 in Gn vervangen hebben en hier nog enkele stukjes spoor daar in de buurt. | |
Peterselieman | zondag 6 april 2008 @ 18:14 |
quote:Zo exotisch is het nu ook weer niet, maar wel iets nieuws | |
Willy84 | zondag 6 april 2008 @ 18:17 |
quote: ![]() | |
Zug-Chef | zondag 6 april 2008 @ 18:21 |
ACTS 5814 + sleepje Railpro Fccpps'n aka Zelflossers ![]() | |
Peterselieman | zondag 6 april 2008 @ 19:06 |
Nieuwe tekst bij Arriva:![]() Stond afgelopen vrijdag opeens op de borden aan de zijkant van een GTW. Hiervoor stond er Buitenpost - Groningen. | |
Darkwing_Duck | zondag 6 april 2008 @ 19:11 |
quote:Nou..... kijk es an... ![]() | |
Socios | zondag 6 april 2008 @ 19:15 |
Ook gezien afgelopen donderdag. ![]() | |
Peterselieman | zondag 6 april 2008 @ 19:15 |
In het noorden is het een grote verandering, omdat hiervoor het verschil sneltrein/stoptrein alleen via de CTA en binnenin de trein duidelijk was. En ik zei dat het niet exotisch was, maar wel nieuw ![]() | |
Dr_Flash | zondag 6 april 2008 @ 19:17 |
kom maar op met die ICE-TD Harlingen Haven - Leeuwarden - Groningen - Winschoten - Leer - Bremen - Hamburg - Flensburg - Fredericia - Kopenhagen ![]() Europese Eenwording galore ![]() | |
Socios | zondag 6 april 2008 @ 19:26 |
Ja! Goed plan! Ook al eens voor gepleit afgelopen zomer. Inselzug nieuwe stijl. ![]() | |
Willy84 | zondag 6 april 2008 @ 20:42 |
quote:Nou Peterselie, bedankt voor dit grootse nieuws..!!! ![]() ![]() | |
densmee | zondag 6 april 2008 @ 21:05 |
![]() zo dan hebben jullie ook weer iets om het weekend af te sluiten ![]() | |
Peterselieman | zondag 6 april 2008 @ 21:20 |
![]() De eerste pantoGTW, met nummer 501, is onderweg naar Nederland. De loc voor de trein was van Veolivla. | |
Dr_Flash | zondag 6 april 2008 @ 21:24 |
is dat geen Flirt dan? ![]() | |
Duvel | zondag 6 april 2008 @ 21:27 |
quote:Nee, Flirt is groter dan een GTW. ![]() | |
Peterselieman | zondag 6 april 2008 @ 21:29 |
Nee, je ziet een motorbakje en dat heeft een GTW wel en een Flirt niet ![]() | |
Dr_Flash | zondag 6 april 2008 @ 21:29 |
of is het gewoon dat Flirt geen motorunit ertussen heeft, maar de motoren gewoon in de draaistellen? En dat dit dus eigenlijk een bar-on-bijzondere trein is. aangezien je er van alles tussen kan hangen qua powerunit. | |
Peterselieman | zondag 6 april 2008 @ 21:36 |
quote:Klopt quote:Trein is in zoverre bijzonder dat dit de eerste in deze variant die Nederland binnenkomt. | |
Duvel | zondag 6 april 2008 @ 21:37 |
quote:Ja ook. Een Flirt is in elk geval hoger. | |
Charango | zondag 6 april 2008 @ 21:39 |
quote:A'dam of Utrecht? Overigens was op Utrecht de belangstelling voor de Praha / København / Warszawa / Moskva express (Euronight) niet zo gigantisch vandaag. | |
Zug-Chef | zondag 6 april 2008 @ 21:59 |
Nog wat napret van deze week:![]() NSR 1747 is met een ICL-1500 onderweg van Amsterdam naar Amersfoort en rijdt over de perronsporen van het gezellige, pittoreske, landelijk gelegen, het Anton Pieck-achtige ![]() ![]() Vanaf de andere kant naderen ICM stellen 4218 en 4223 als vervangende IC142 naar Schiphol, dit in verband met ![]() Het wachten was op de RN 6456 met 4 schattige keteltjes, welke overigens op het tijdstip van opname leeg waren. Met donkere lucht op de achtergrond, is dit de plaat van de week. Tot zover dan ook weer deze week, op... naar een nieuwe! | |
Brembo | zondag 6 april 2008 @ 22:16 |
quote:Hangt die trein gewoon tussen de overige goederenmeuk in ![]() | |
Willy84 | zondag 6 april 2008 @ 22:23 |
quote:Amsterdam ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 6 april 2008 @ 23:05 |
quote:Neu, dat is denk ik bewust gedaan voor de remmen enzo ![]() | |
Battlefan | zondag 6 april 2008 @ 23:27 |
quote:Voor de remmen ja, en het zijn koppelwagens, zodat zo'n beetje iedere loc dat geval kan slepen, en aan beide kanten is wel makkelijk voor het omlopen ![]() | |
dynamiet | zondag 6 april 2008 @ 23:34 |
Mag je met een ov- studentenkaart gratis met NS Hispeed in NL reizen? Ik heb al op google en de site van de NS gezocht maar kan vreemd genoeg niks vinden. | |
Battlefan | zondag 6 april 2008 @ 23:36 |
Thalys heb je een reservering nodig, ICE is gewoon met toeslag dacht ik | |
Peterselieman | zondag 6 april 2008 @ 23:40 |
quote:In de Benelux mag je gratis tussen Amsterdam en Roosendaal reizen. In de ICE moet je een toeslagticket hebben om mee te mogen. In de andere IC richting Duitsland mag je tussen Amsterdam/Schiphol en Hengelo gratis reizen. De Thalys heeft een aparte tariefstructuur en daar mag je niet met je ov-studentenkaart reizen. | |
TrainGV | zondag 6 april 2008 @ 23:48 |
quote:Hij zit in een goederentrein zie ik op deze foto: Veolia versus Arriva ![]() Het lijkt me anders wel nutteloos om zoveel wagens bij je te hebben voor het remmen, 2 is meer dan genoeg lijkt mij. | |
Battlefan | zondag 6 april 2008 @ 23:50 |
Ik zag alleen de foto op de vorige pagina en las de tekst die er op stond niet ![]() | |
Ofyles2 | zondag 6 april 2008 @ 23:57 |
quote:Multitasken heet dat. Een goederentrein die meerdere opdrachten moet vervullen. | |
Wadloper | maandag 7 april 2008 @ 17:02 |
Net Zug-Chef gezien te Zuidbroek volgens mij ![]() | |
Dichterbijer | maandag 7 april 2008 @ 18:52 |
kabelbreuk tussen geldermalsen en zaltbommel ![]() | |
ghizzer | maandag 7 april 2008 @ 19:38 |
eej gasten.. wederom weer vette pics te bezichtigen hier. keep on the good work! hey, ik had even een vraag. over een paar weken ben ik van plan om op een donderdag of vrijdag vanuit de achterhoek (varsseveld) naar Brussel te gaan. ik heb een 40%-kortingskaart, maar geen reductiemogelijkheid op internationale treinreizen. nou was ik vandaag in Maastricht en zag dat daar de IC naar Bruxelles-Midi rijdt. Heeft iemand enig idee voor hoeveel euro ik vanuit de Achterhoek dan naar Brussel kan komen? En kan ik dan het beste via Maastricht? Of is de bus (bv. Eurolines) goedkoper? Alvast hartelijk bedankt voor tips! | |
Dr_Flash | maandag 7 april 2008 @ 19:43 |
Bus weet ik niet van. Als je een NS-VDU hebt is Roosendaal misschien wel een optie. Het is wel om, maar je hebt veel verder korting. En als je vaker het buitenland in gaat: RailPlus. En voorts: http://www.maastrichtbrusselexpress.nl/?id=24 Succes ![]() | |
ghizzer | maandag 7 april 2008 @ 20:00 |
Roosendaal is zelfs korter, sneller, minder overstaps en totaal 5 euro goedkoper vanuit de Achterhoek. Thanx! | |
Peterselieman | maandag 7 april 2008 @ 20:40 |
quote van OHIH over de SLT:quote: ![]() | |
Zug-Chef | maandag 7 april 2008 @ 21:13 |
quote:Jep klopt, waar was jij dan ![]() Ik was in ieder geval in Oost Groningen voor het mooie weer :--) ![]() Arriva Zetpil 228 haast zich als naar Winschoten nabij Kropswolde. ![]() RN 232 906 is met 3 keteltjes onderweg naar Leer Ostfriesland. ![]() Arriva Zetpil 305 is zojuist aangekomen uit Groningen en keert hier in Zuidbroek. ![]() Met zo'n 5 a 10 minuten vertraging nadert Spurt 327 station Zuidbroek. ![]() Met op de voorgrond het lijntje Zuidbroek - Veendam passeert RN 232 906 met de gemengde tegentrein uit Leer richting Onnen. | |
Dr_Flash | maandag 7 april 2008 @ 21:16 |
quote:Whehehe | |
Duvel | maandag 7 april 2008 @ 21:38 |
Mooie foto's ZC! En namen als Zetpil en SLET houden we erin! BTW: aan 't eind van de middag is in Amsterdam een metro het spoor bijster geraakt: ![]() Natuurlijk zijn onze vrienden van ROVER zo vriendelijk om op subtiele wijze hun verbazing te uiten: quote:N.B.: Deze keer hoefde ik niet aan de bak, dit zijn hun eigen woorden. Go Amsterdam! | |
Peterselieman | maandag 7 april 2008 @ 21:41 |
Plaatje zou uitvergroot in het GVB topic moeten met een flinke trap na ![]() | |
Dr_Flash | maandag 7 april 2008 @ 21:42 |
gaaf, een plaatje ![]() Ik kruisbestuif hem even ![]() | |
Duvel | maandag 7 april 2008 @ 21:47 |
Plaatje is van AT5, met hartelijke dank namens de feestcommissie! | |
Dr_Flash | maandag 7 april 2008 @ 21:52 |
goed hard schreeuwen, dat IVW-onderzoek komt er heus wel ![]() | |
Duvel | maandag 7 april 2008 @ 21:57 |
Dat komt er ook wel zonder Ali Baba en zijn Reizigers. | |
Dr_Flash | maandag 7 april 2008 @ 21:58 |
quote:Ja, dat bedoelde ik dus ook he ![]() | |
Duvel | maandag 7 april 2008 @ 21:59 |
We zien het rapport wel tegemoet, jaartje onderzoek of zo? Op nu.nl stond trouwens deze foto, wat beter dan die van AT5: | |
Dr_Flash | maandag 7 april 2008 @ 22:08 |
hoe krijg je die nou gelinkt, zonder .jpg extensie? ![]() | |
Duvel | maandag 7 april 2008 @ 22:09 |
Dunno, gewoon Copy Image Location in FF, en dat binnen img-tags zetten... ![]() | |
Socios | maandag 7 april 2008 @ 23:14 |
quote:Als je niet alleen voor de stad gaat maar ook voor de treinen, is het het overwegen waard om bijvoorbeeld de heenweg via Maastricht te gaan en terug via Roosendaal. De IC Maastricht - Brussel is echt wel een lachen trein en gaat zoef met 200 per uur door het Belgische landschap zonder stop tussen Luik en Brussel. | |
Wadloper | dinsdag 8 april 2008 @ 06:30 |
quote:Ik stapte uit de 30455 (treinstel 10305) en ben daarna meteen naar huis gegaan na een zware stagedag ![]() Mooie foto's trouwens! Het was dan ook prachtig weer ![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 8 april 2008 @ 07:28 |
quote:Makkelijk instappen dan ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 8 april 2008 @ 08:35 |
Mannuh.. www.kruidvat.nl ![]() | |
Duvel | dinsdag 8 april 2008 @ 08:56 |
En nu ook bij de lokale vervoerders! BTW: in Amsterdam nog steeds geen metro's naar CS. | |
Dr_Flash | dinsdag 8 april 2008 @ 09:23 |
quote:Dat was afgelopen najaar ook al het geval trouwens ![]() | |
JeePee83 | dinsdag 8 april 2008 @ 09:35 |
quote:Check, 4 stuks bij de Wirdumerdyk gehaald. Was best druk om 9.10 daar. Ben wel benieuwd hoe lang het duurt voor het uitverkocht is. Mijn gevoel zegt niet zo lang. | |
Dr_Flash | dinsdag 8 april 2008 @ 09:41 |
quote:Ik loop straks in de pauze wel even de stad in ![]() | |
bork | dinsdag 8 april 2008 @ 10:12 |
quote:Stapeltje gehaald op de Nachtegaalstraat, niet druk, geen idee hoeveel er nog waren, de verkoper keek er in ieder geval niet raar van op ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 8 april 2008 @ 10:55 |
nachtegaa;lstraat is nog dichter bij trouwens ja ![]() | |
Willy84 | dinsdag 8 april 2008 @ 11:36 |
Alle winkels af en overal 6 stuks halen. Ook weer fijn weekend! | |
Dr_Flash | dinsdag 8 april 2008 @ 12:01 |
quote:Dat probeerde ik dus bij de Nachtegaalstraat net. Kreeg ik wel te horen dat ik er maar 4 mocht.. Gelukkig stond er een lieve mevrouw achter mij die aanbood er ook wel 2 voor me te kunnen kopen ![]() ![]() ![]() | |
bork | dinsdag 8 april 2008 @ 13:37 |
quote:Ik kreeg daar gewoon de gevraagde 5 stuks, was wel een meneer in mijn geval. | |
Zug-Chef | dinsdag 8 april 2008 @ 16:22 |
Kruidvatkaartjes ![]() ![]() | |
ghizzer | dinsdag 8 april 2008 @ 16:30 |
hehe thanx voor de info! maar er staat op = op. denk je dat ik morgen nog op tijd ben? | |
Dr_Flash | dinsdag 8 april 2008 @ 16:44 |
quote:Gaatie weer hoor, onze Zetpillen-kenner, lekker schreeuwen van de baas z'n geld ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 8 april 2008 @ 16:45 |
quote:Ik zou opschieten, het wisselt heel erg per filiaal heb ik het vermoeden ![]() | |
JeePee83 | dinsdag 8 april 2008 @ 16:51 |
quote:Nah dan ga ik wel zonder jou cargootjes fotgraveren *JeePee83 nog wat overgangsbewijzen naar 1e klas vind om die jengelende families te ontwijken* ![]() | |
Wadloper | dinsdag 8 april 2008 @ 17:03 |
quote: ![]() ![]() Wel aardig van die mevrouw ![]() ![]() | |
Socios | dinsdag 8 april 2008 @ 17:51 |
Hey Peterselieman! Na die nieuwe koersrollen bij Arriva, hebben ze nu ook nieuwe aanduiding op de lichtkrant binnen in de trein. In plaats van ´volgende halte´ staat er nu ´volgende station´. Goede zaak. ![]() En verder: Treinentopic 110. Met nieuwe lichtkranten en koersrollen! ![]() [ Bericht 26% gewijzigd door Socios op 08-04-2008 17:56:37 ] |