abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 1 mei 2007 @ 21:15:30 #1
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_48903330

Hier alweer deel 64 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63,

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op in gegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak.

Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en vanaf 10 december Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Munster.
PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en vanaf 10 december 2006 in de randstad op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts(GTW's).

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's.


Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede/Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Mariënberg.
Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. In januari 2007 worden er op Almelo-Mariënberg nieuwe linten ingezet.
De tweede lijn is de valleilijn (kippenlijn), welke ligt tussen Ede/Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn nieuw materieel, de Protos, ingezet.



Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat'64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 wil Veolia op de Maaslijn gaan rijden met de Stadler GTW, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler. De trein moet er zo uit gaan zien:


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan. Er is een speciaal topic voor RandstadRail.
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. En om de OP overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>



Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (oorspronkelijk afkomstig uit Hannover), evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur)
Amsterdam-Keulen (5x per dag)
Schiphol-Berlijn (4x per dag)
Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.

De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.


Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Tevens is het huilen over de 'lange' OP ook not done. Iedereen kan en mag meedenken over de OP, maar ga niet klagen.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  dinsdag 1 mei 2007 @ 21:16:08 #2
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_48903355
Aangezien ik de laatste post maakte maar ff een nieuw topic gemaakt.

Laatste bericht uit vorig topic:
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 21:13 schreef Eix het volgende:
Ik ben een keer gigantisch in Verviers op mijn bek gegaan om een overstap te halen. Ik realiseerde me niet dat in België wel nog gewacht werd op aansluitingen en er dus geen deur voor je gezicht zou worden geklapt. Dus ik rennen, en hop.. spekgladde vloer/trap. Fles was daar nog bij.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 1 mei 2007 @ 21:18:13 #3
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_48903446
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 21:13 schreef Eix het volgende:
Ik ben een keer gigantisch in Verviers op mijn bek gegaan om een overstap te halen. Ik realiseerde me niet dat in België wel nog gewacht werd op aansluitingen en er dus geen deur voor je gezicht zou worden geklapt. Dus ik rennen, en hop.. spekgladde vloer/trap. Fles was daar nog bij.
Ja, alleen ik zag het niet Ik hoorde alleen *SSSSSLIPPP AAAAAAAAARGH

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_48903449
flessen op de vloer zijn ook hell hoor
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 1 mei 2007 @ 21:20:10 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_48903559
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 21:18 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, alleen ik zag het niet Ik hoorde alleen *SSSSSLIPPP AAAAAAAAARGH

Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 1 mei 2007 @ 21:23:59 #6
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_48903731
Deze week eens even kijken of Arriva de wadslopers op Lw-Gn een beetje minder in wil zetten, maar het zal wel niet. In de ochtend reis in namelijk deze week vanuit Gnn naar Lw en 's middags weer terug, maar dan met de GTW'tjes
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_48903868
Ik mag nu iedere dag met de intercity van Amersfoort naar Amsterdam reizen... beetje balen dat de 4011 net niet op dat tijdstip word ingezet
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 1 mei 2007 @ 21:27:55 #8
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_48903907
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 21:27 schreef Dichterbijer het volgende:
Ik mag nu iedere dag met de intercity van Amersfoort naar Amsterdam reizen... beetje balen dat de 4011 net niet op dat tijdstip word ingezet
ah joh dat ding vliegt je vanzelf een keer in de vingers
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_48904045
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 21:27 schreef Dichterbijer het volgende:
Ik mag nu iedere dag met de intercity van Amersfoort naar Amsterdam reizen... beetje balen dat de 4011 net niet op dat tijdstip word ingezet
der zal heus wel een trein uitvallen oid zodat je toch nog de 4011 krijgt te zien
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_48904111
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 21:31 schreef densmee het volgende:

[..]

der zal heus wel een trein uitvallen oid zodat je toch nog de 4011 krijgt te zien
Ja zekers... of ik moet een uur later mijn trein terug nemen Want dan staat ie eerst geparkeerd op het rangeerterein van Amsterdam en word ie rond 19.45 op de 1500 ingezet.


Wisten jullie trouwens dat Amersfoort ook een test spoor heeft voor bovenleidingen?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 1 mei 2007 @ 21:36:27 #11
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_48904268
Nee, welk spoor is dat dan?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_48904310
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 21:36 schreef Peterselieman het volgende:
Nee, welk spoor is dat dan?
Nouja... spoor is wel een groot woord.

Er rijden geen treinen verder... maar het grote goederen rangeer terrein en dan van af het station links achter in naast de oude remise.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 1 mei 2007 @ 21:42:51 #13
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_48904560
Daar ga je niet direct zoeken voor zo'n spoortje
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 1 mei 2007 @ 21:52:38 #14
34813 Jerommeke.nl
Jorasho.nl zul je bedoelen.
pi_48905031
Eerste keer in de 1500 was afgelopen vrijdag meteen raak: de 4011. Zag ook veel andere mensen kijken
  dinsdag 1 mei 2007 @ 21:53:01 #15
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_48905050
Veolia gebruikt momenteel ook treinen die enorm slecht zijn. Zo rijden er tussen Roermond en Venlo barrels die in principe niet eens het spoor op mogen imo. 20 jaar oude treinen in zeer slechte staat. Er word idd beter beloofd, en dat is hard nodig ook want wat er nu rijd kan gewoonweg niet.
I mean no harm
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 1 mei 2007 @ 21:55:55 #16
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_48905202
Dezelfde treinen rijden nog steeds met weinig problemen in het noorden rond. Dat Veolivla er problemen mee heeft, komt door de geringe materieelkennis. De wadslopers zijn wat gevoeliger voor storingen, maar de mcn's hier in het noorden kunnen daar door hun jarenlange ervaringen met dit materieel goed mee omgaan.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_48905232
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 21:55 schreef Peterselieman het volgende:
Dezelfde treinen rijden nog steeds met weinig problemen in het noorden rond. Dat Veolivla er problemen mee heeft, komt door de geringe materieelkennis. De wadslopers zijn wat gevoeliger voor storingen, maar de mcn's hier in het noorden kunnen daar door hun jarenlange ervaringen met dit materieel goed mee omgaan.
je kan die ouwe barrels gewoon niet meteen @ vol gas trappen.. moet je met beleid doen

oh en nog een maandje of 3.. en wij zijn er vanaf..

kan Veolia de rest allemaal kapot raggen
pi_48905262
Wat gebeurt er eigenlijk tussen Utrecht en Woerden? Wordt dat 4 sporig of is dat wat ze aan het bouwen zijn alleen een vervanging voor wat er nu ligt?
Je kon beter je vinger in je kont stoppen dan dit lezen, dan had je nog wat bereikt.
  dinsdag 1 mei 2007 @ 21:57:36 #19
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_48905278
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 21:55 schreef Peterselieman het volgende:
Dezelfde treinen rijden nog steeds met weinig problemen in het noorden rond. Dat Veolivla er problemen mee heeft, komt door de geringe materieelkennis. De wadslopers zijn wat gevoeliger voor storingen, maar de mcn's hier in het noorden kunnen daar door hun jarenlange ervaringen met dit materieel goed mee omgaan.
Dat bedoel ik niet. Slechte banken, compleet vuil, veel grafitie en rommel. Geen controleurs (echt gewoonweg geen). Zeer slecht geregeld. Nu snap ik dat ze een opstartend bedrijf zijn op dat gebied maar zonder nieuwe modellen zal het bedrijf snel ten onder gaan in deze sector.
I mean no harm
pi_48905346
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 21:57 schreef pomtiedom het volgende:

[..]

Dat bedoel ik niet. Slechte banken, compleet vuil, veel grafitie en rommel. Geen controleurs (echt gewoonweg geen). Zeer slecht geregeld. Nu snap ik dat ze een opstartend bedrijf zijn op dat gebied maar zonder nieuwe modellen zal het bedrijf snel ten onder gaan in deze sector.
buitenkant is redelijk vuil hier doorgaans..

alleen intern valt t best mee loopt er nou zoveel tuig in die hoek rond dan?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 1 mei 2007 @ 21:59:42 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_48905379
ik neem aan dat je doelt op de wadslopers. Mocht je op de plannetjes V duiden. Daar schijnt het een heel stuk beter mee te gaan. Veolivla heeft ondertussen nieuw materieel besteld
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 1 mei 2007 @ 22:00:20 #22
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_48905410
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 21:53 schreef pomtiedom het volgende:
20 jaar oude treinen in zeer slechte staat. Er word idd beter beloofd, en dat is hard nodig ook want wat er nu rijd kan gewoonweg niet.
Huil niet zo

20 jaar is niks voor een trein. Wat rijdt er nu rond >20 jaar? Sowieso al het ICM, al het SGM, om nog maar te zwijgen van plan T en V, waarvan sommigen al over de 40 lopen. De DE2 186 heeft zelfs 49 jaar rondgereden en is nog altijd rijvaardig. En de DDARretjes zijn vlgs mij ook wel over de 20 inmiddels. Alleen IRM niet, eigenlijk. En dat GTW gebeuren.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 1 mei 2007 @ 22:00:27 #23
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_48905413
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 21:59 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

buitenkant is redelijk vuil hier doorgaans..

alleen intern valt t best mee loopt er nou zoveel tuig in die hoek rond dan?
Kennelijk een stuk meer dan in het noorden van het land
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_48905463
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 21:59 schreef Peterselieman het volgende:
ik neem aan dat je doelt op de wadslopers. Mocht je op de plannetjes V duiden. Daar schijnt het een heel stuk beter mee te gaan. Veolivla heeft ondertussen nieuw materieel besteld
jaa! die Vtjes krijg je ook niet zomaar kapot geloof ik die worden op Zwolle - Emmen toch ook lekker afgebeult

gaan die Vtjes ook vervangen worden voor GTW materieel trouwens? kan er weinig over vinden.. wel dat de maaslijn een paar GTWs krijgt..
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 1 mei 2007 @ 22:02:13 #25
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_48905527
De heuvelland lijn krijgt ook GTW'tjes. Moeten ze alleen even een rangeerlocje aanschaffen voor het slepen in Blerick als er ouderhoud gepleegd moet worden
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')