abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43071877

Welkom in het spiksplinternieuwe topic over RandstadRail, een nieuwe manier van personenvervoer in de Randstad.

Inleiding RandstadRail

RandstadRail is een nieuwe manier van personenvervoer in het gebied tussen Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer. RandstadRail is een lightrailproject en wordt ook met lightrailmaterieel gereden. Het vervoerspakket omvat drie railverbindingen en een snelle buslijn:

• Vanuit Oosterheem in Zoetermeer rijdt RandstadRail 4 via het centrum van Den Haag naar De Uithof in Den Haag-Zuidwest.
  • RandstadRail 3 rijdt de bestaande Krakeling (stadslijn) in Zoetermeer af en rijdt via het centrum van Den Haag naar Loosduinen in Den Haag-Zuidwest.
  • Op het traject Den Haag – Rotterdam rijdt RandstadRail tot tot eind 2008 tot Rotterdam Hofplein. Vanaf eind 2008 rijdt RandstadRail door naar Rotterdam CS en vanaf medio 2009 wordt doorgereden naar Slinge.
  • Vanaf eind 2008 gaat er een snelle ZoRo busverbinding rijden tussen Zoetermeer en het station Berkel en Rodenrijs. Oorspronkelijk bestond het plan uit een snelle railverbinding tussen Rotterdam en Zoetermeer, maar dit heeft het niet gehaald. Hiervoor in de plaats komt de ZoRo-bus.

Lijn 4 rijdt momenteel al gedeeltelijk.Tussen 8.00 en 19.30 rijdt de tram op deze lijn iedere 5 minuten , in de brede avondspits iedere 4.5 minuut. Ook op zaterdag en zondag wordt deze dienstregeling gehandhaafd.

Infrastructuur

Om problemen te voorkomen is het RandstadRail-netwerk compleet ontvlochten van het hoofdnet. Bij station Laan van NOI is een ongelijkvloerse kruising aangelegd tussen het hoofdnet (Asd - Gvc - Rtd) en de RandstadRaillijnen. Twee van de vier sporen tussen Laan van NOI en Den Haag Centraal worden voortaan alleen nog gebruikt door de voertuigen van RandstadRail.

Belangrijk onderdeel van het RR-project is het koppelen van de Zoetermeer Stadslijn aan het tramnetwerk in Den Haag, en het aansluiten van de Hofpleinlijn aan het metreonetwerk in Rotterdam. De aansluitingen zijn voltooid medio 2009. Op dat moment kan men van Rotterdam Slinge via Rotterdam Centraal direct naar Den Haag Centraal rijden.

Om de Hofpleinlijn direct te kunnen koppelen aan het metronetwerk in Rotterdam zal er een statenwegtracé worden aangelegd. Deze zal gaan bestaan uit een drie kilometer lange boortunnel, die begint bij de plaats waar de Hofpleinlijn snelweg A20 en de spoorlijn Rotterdam – Utrecht kruist. Via het noorden van Rotterdam sluit de nieuwe tunnel bij station Rotterdam Centraal aan op de bestaande metrolijn. In de wijk Blijdorp wordt in de nieuwe tunnel het gelijknamige station Blijdorp gebouwd. Het bestaande metrostation bij Rotterdam Centraal wordt met een extra spoor uitgebreid en vernieuwd. Volgens de planning moet dit deel van RandstadRail in 2008 in bedrijf worden genomen.

- Klik op het kaartje voor het sporenplan -

Materieelmeuk

Op de verbinding tussen Den Haag en Zoetermeer wordt met tramvoertuigen gereden. Op 19 april 2004 is de keuze voor de leverancier van de RandstadRail-voertuigen voor het traject Den Haag - Zoetermeer bekendgemaakt. Het Franse Alstom levert de voertuigen, in totaal 50. Op de verbinding Den Haag – Rotterdam wordt met metrovoertuigen gereden. Er wordt gereden met maximaal drie aan elkaar gekoppelde voertuigen, bij elkaar zo’n 100 meter lang. Net als bij de gewone metro zijn er 2 x 2 stoelen naast elkaar. De maximumsnelheid is 100 km/u.

Wanneer kan ik nou eindelijk alles berijden met die klote lightrail?

Nou, dat hele traject duurt even. Momenteel rijdt men alleen op de Zoetermeerlijn tussen Oosterheem en de Monstersestraat in Den Haag (lijn 4). Dat het daar alles behalve soepeltjes verloopt blijkt wel uit een kapot lightrailvoertuig, en een update van de dienstregeling op het allerlaatste moment. De gedeeltelijke in dienststelling van de Hofpleinlijn gaat nog even duren, daar zijn problemen met het bedienen van de wissels. Het hele project moet in 2009 klaar zijn.

Bronnen: wikipedia, randstadrail.nl

Toevoegingen, aanpassen e.d. zijn welkom.

deze OP is hier te vinden

[ Bericht 0% gewijzigd door vw_caddy op 30-10-2006 19:29:22 ]
  • Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
    pi_43071897
    Alexxxxxxxxxxxxxx, jij je zin.
    Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
    pi_43071959
    quote:
    Op maandag 30 oktober 2006 17:18 schreef vw_caddy het volgende:
    Alexxxxxxxxxxxxxx, jij je zin.
    puik
    pi_43072194
    Tot hoe lang blijven ze met die gaere oude metrostellen rijden op de hofpleinlijn? Want ik dacht dat ze daar ook nieuw materieel op gingen laten rijden.
    pi_43072311
    Vandaag ingezeten, (Den Haag naar Zoetermeer) en ik ben er wel tevreden mee opzich.

Gaat gewoon redelijk snel, maar vooral ook erg vaak en dat is erg handig met school.
      Redactie Frontpage / Sport maandag 30 oktober 2006 @ 17:31:40 #6
    122036 crew  Peterselieman
    Maffe Fries
    pi_43072372
    even wat plaatjes, her en der van het net geplukt.

Altijd onderweg naar het avontuur
      maandag 30 oktober 2006 @ 19:05:57 #7
    32889 gwreijman
    Met mijn balletje
    pi_43075691
    Zie hier, een aantal foto's die ik gisteren heb gemaakt in Zoetermeer.

[ Bericht 2% gewijzigd door gwreijman op 30-10-2006 19:26:19 ]
    Op een dag drink je geen Grolsch meer, maar drink je bier...
    pi_43076497
    Zet m ook ff op de Wiki TS
    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
      FOK!-Schrikkelbaas maandag 30 oktober 2006 @ 19:28:16 #9
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_43076671
    Opzich een goed initiatief. Beetje jammer dat er geen lijntje via Rdam CS over Delft naar Den Haag loopt.
    pi_43076725
    quote:
    Op maandag 30 oktober 2006 19:23 schreef Dr_Flash het volgende:
    Zet m ook ff op de Wiki TS
    Done Fles.
    Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
    pi_43076775
    Er rijden genoeg treinen naar Zoetermeer/Rotterdam

Verder heb je ook trams in DH en de metronetwerk in R'dam.

Daarmee wil ik jullie vragen, is die RandstadRail wel zo noodzakelijk

Of is he tmeer voor de sier?
      maandag 30 oktober 2006 @ 19:31:49 #12
    62885 MikeyMan
    Vici, Vidi, Veni
    pi_43076799
    quote:
    Op maandag 30 oktober 2006 19:28 schreef Swetsenegger het volgende:
    Opzich een goed initiatief. Beetje jammer dat er geen lijntje via Rdam CS over Delft naar Den Haag loopt.
    Of Zoetermeer - Rotterdam for that matter...

Maar, het lijkt dus mee te vallen met de laatste vertragingen?
    Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
    ©DiscoveryChannel
    pi_43076805
    quote:
    Op maandag 30 oktober 2006 19:28 schreef Swetsenegger het volgende:
    Anders wordt Delft overspoeld met negers en marokkanen, en dat is niet de bedoeling hé.
      maandag 30 oktober 2006 @ 19:33:18 #14
    62885 MikeyMan
    Vici, Vidi, Veni
    pi_43076855
    quote:
    Op maandag 30 oktober 2006 19:31 schreef SuizzeJonnais het volgende:

[..]

Anders wordt Delft overspoeld met negers en marokkanen, en dat is niet de bedoeling hé.
    Die opmerking vast ook niet...
    ©DiscoveryChannel
      maandag 30 oktober 2006 @ 19:47:37 #15
    146033 ReisT
    Fahrtreppenbenutzungshinweise
    pi_43077390
    quote:
    Op maandag 30 oktober 2006 17:26 schreef ChRoNiC het volgende:
    Tot hoe lang blijven ze met die gaere oude metrostellen rijden op de hofpleinlijn? Want ik dacht dat ze daar ook nieuw materieel op gingen laten rijden.
    Dit zou het nieuwe materieel moeten worden (niet heel veel verschil met de nieuwste in Rotterdam, maar dan driedelig). Dat komt alleen pas ergens eind 2008 ofzo.

Ondertussen nog wat plaatjes van het RandstadRaillijntje tussen Rtd Hofplein en Nootdorp, dat 10 september openging:

[ Bericht 12% gewijzigd door ReisT op 30-10-2006 19:59:49 ]
    pi_43077504
    quote:
    Op maandag 30 oktober 2006 19:31 schreef SuizzeJonnais het volgende:
    Volgens mij ben jij ten eerste niet heel erg goed op de hoogte van de bevolkingssamenstelling van Delft, ten tweede ben je volgens mij nogal gericht op het kleurtje/paspoort van iemand, en in mijn ogen heb ik dát soort mensen liever niet in Delft...

En voor de duidelijkheid, er zijn geen treinen die direct van Zoetermeer naar Rotterdam gaan. De kortste reistijd vanaf de rand van Zoetermeer, het dichtste bij Rotterdam, naar Rotterdam CS is 44 minuten met het openbaar vervoer. Dat terwijl het net iets meer dan 20 km. is, en met de auto een minuut of 20 is... Daar lijkt me toch écht wel enige noodzaak voor een directe lijn.
      maandag 30 oktober 2006 @ 19:58:42 #17
    120647 BadKeukenTegel
    Heer ende Meester
    pi_43077817
    Prachtig, zoiets moeten ze ook hier (Lelystad/Almere) inzetten.
    * BadKeukenTegel jaloers is.
    Al sterven er miljoenen kleine Afrikaantjes van de dorst, ik loop tenminste rond met een puik merk op m'n borst.
    pi_43078328
    quote:
    Op maandag 30 oktober 2006 19:50 schreef innovative het volgende:

[..]

Volgens mij ben jij ten eerste niet heel erg goed op de hoogte van de bevolkingssamenstelling van Delft, ten tweede ben je volgens mij nogal gericht op het kleurtje/paspoort van iemand, en in mijn ogen heb ik dát soort mensen liever niet in Delft...

En voor de duidelijkheid, er zijn geen treinen die direct van Zoetermeer naar Rotterdam gaan. De kortste reistijd vanaf de rand van Zoetermeer, het dichtste bij Rotterdam, naar Rotterdam CS is 44 minuten met het openbaar vervoer. Dat terwijl het net iets meer dan 20 km. is, en met de auto een minuut of 20 is... Daar lijkt me toch écht wel enige noodzaak voor een directe lijn.
    44 minuten van Zoetermeer naar Rdam?

Vanuit DH naar Rdam duurt het een kwartiertje, van DH naar Zoetermeer duurt het 20 minuten.
    Dus, gewoon 1 lijn tussen Rdam en Zoetermeer, die lijnenspel met DH is compleet overbodig.
      maandag 30 oktober 2006 @ 20:14:46 #19
    62885 MikeyMan
    Vici, Vidi, Veni
    pi_43078581
    quote:
    Op maandag 30 oktober 2006 20:09 schreef SuizzeJonnais het volgende:

[..]

44 minuten van Zoetermeer naar Rdam?

Vanuit DH naar Rdam duurt het een kwartiertje, van DH naar Zoetermeer duurt het 20 minuten.
    Dus, gewoon 1 lijn tussen Rdam en Zoetermeer, die lijnenspel met DH is compleet overbodig.
    Ik begrijp hieruit dat je zelf ook een neger of een marrokaan bent?
    ©DiscoveryChannel
    pi_43108161
    Gisteren voor het eerst Randstadrail genomen vanuit Spui naar Zoetermeer: ik was 35 minuten onderweg.
    Terwijl de sprinter er pakweg +/- 20 minuten over deed. Is dit normaal of gaat het nog sneller in een later stadium. Ik vond hem ook niet bepaald snel gaan, maar kan aan mij liggen. Verder wel mooi ding alleen het omroepstemmetje stond ontzettend hard...
      dinsdag 31 oktober 2006 @ 18:48:52 #21
    32889 gwreijman
    Met mijn balletje
    pi_43110434
    quote:
    Op dinsdag 31 oktober 2006 17:39 schreef Zephyrus het volgende:
    Gisteren voor het eerst Randstadrail genomen vanuit Spui naar Zoetermeer: ik was 35 minuten onderweg.
    Terwijl de sprinter er pakweg +/- 20 minuten over deed. Is dit normaal of gaat het nog sneller in een later stadium. Ik vond hem ook niet bepaald snel gaan, maar kan aan mij liggen. Verder wel mooi ding alleen het omroepstemmetje stond ontzettend hard...
    Ik denk dat dat komt omdat ze nog niet overal op volle snelheid kunnen rijden, de signalering werkt nog niet overal waardoor ze op die stukken op zicht moeten rijden.
    Op een dag drink je geen Grolsch meer, maar drink je bier...
    pi_43111372
    Mijn foto's zijn ook online, zoals beloofd RandstadRail

Er komen nog meer foto's aan.
      dinsdag 31 oktober 2006 @ 19:30:39 #23
    128976 dubidub
    Fritür ist krieg!
    pi_43112061
    Een collega van mij is weggegaan om daarop te gaan rijden
    pi_43112397
    Cool. Zelfs RR heeft een eigen topic
    pi_43117529
    Dat is toch eigenlijk hetzelfde als die lightrail dingen die tussen alphen en gouda rijden ?
    I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')