abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43071877


Welkom in het spiksplinternieuwe topic over RandstadRail, een nieuwe manier van personenvervoer in de Randstad.

Inleiding RandstadRail

RandstadRail is een nieuwe manier van personenvervoer in het gebied tussen Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer. RandstadRail is een lightrailproject en wordt ook met lightrailmaterieel gereden. Het vervoerspakket omvat drie railverbindingen en een snelle buslijn:

  • Vanuit Oosterheem in Zoetermeer rijdt RandstadRail 4 via het centrum van Den Haag naar De Uithof in Den Haag-Zuidwest.
  • RandstadRail 3 rijdt de bestaande Krakeling (stadslijn) in Zoetermeer af en rijdt via het centrum van Den Haag naar Loosduinen in Den Haag-Zuidwest.
  • Op het traject Den Haag – Rotterdam rijdt RandstadRail tot tot eind 2008 tot Rotterdam Hofplein. Vanaf eind 2008 rijdt RandstadRail door naar Rotterdam CS en vanaf medio 2009 wordt doorgereden naar Slinge.
  • Vanaf eind 2008 gaat er een snelle ZoRo busverbinding rijden tussen Zoetermeer en het station Berkel en Rodenrijs. Oorspronkelijk bestond het plan uit een snelle railverbinding tussen Rotterdam en Zoetermeer, maar dit heeft het niet gehaald. Hiervoor in de plaats komt de ZoRo-bus.

    Lijn 4 rijdt momenteel al gedeeltelijk.Tussen 8.00 en 19.30 rijdt de tram op deze lijn iedere 5 minuten , in de brede avondspits iedere 4.5 minuut. Ook op zaterdag en zondag wordt deze dienstregeling gehandhaafd.


    Infrastructuur

    Om problemen te voorkomen is het RandstadRail-netwerk compleet ontvlochten van het hoofdnet. Bij station Laan van NOI is een ongelijkvloerse kruising aangelegd tussen het hoofdnet (Asd - Gvc - Rtd) en de RandstadRaillijnen. Twee van de vier sporen tussen Laan van NOI en Den Haag Centraal worden voortaan alleen nog gebruikt door de voertuigen van RandstadRail.

    Belangrijk onderdeel van het RR-project is het koppelen van de Zoetermeer Stadslijn aan het tramnetwerk in Den Haag, en het aansluiten van de Hofpleinlijn aan het metreonetwerk in Rotterdam. De aansluitingen zijn voltooid medio 2009. Op dat moment kan men van Rotterdam Slinge via Rotterdam Centraal direct naar Den Haag Centraal rijden.

    Om de Hofpleinlijn direct te kunnen koppelen aan het metronetwerk in Rotterdam zal er een statenwegtracé worden aangelegd. Deze zal gaan bestaan uit een drie kilometer lange boortunnel, die begint bij de plaats waar de Hofpleinlijn snelweg A20 en de spoorlijn Rotterdam – Utrecht kruist. Via het noorden van Rotterdam sluit de nieuwe tunnel bij station Rotterdam Centraal aan op de bestaande metrolijn. In de wijk Blijdorp wordt in de nieuwe tunnel het gelijknamige station Blijdorp gebouwd. Het bestaande metrostation bij Rotterdam Centraal wordt met een extra spoor uitgebreid en vernieuwd. Volgens de planning moet dit deel van RandstadRail in 2008 in bedrijf worden genomen.


    - Klik op het kaartje voor het sporenplan -

    Materieelmeuk

    Op de verbinding tussen Den Haag en Zoetermeer wordt met tramvoertuigen gereden. Op 19 april 2004 is de keuze voor de leverancier van de RandstadRail-voertuigen voor het traject Den Haag - Zoetermeer bekendgemaakt. Het Franse Alstom levert de voertuigen, in totaal 50. Op de verbinding Den Haag – Rotterdam wordt met metrovoertuigen gereden. Er wordt gereden met maximaal drie aan elkaar gekoppelde voertuigen, bij elkaar zo’n 100 meter lang. Net als bij de gewone metro zijn er 2 x 2 stoelen naast elkaar. De maximumsnelheid is 100 km/u.



    Wanneer kan ik nou eindelijk alles berijden met die klote lightrail?

    Nou, dat hele traject duurt even. Momenteel rijdt men alleen op de Zoetermeerlijn tussen Oosterheem en de Monstersestraat in Den Haag (lijn 4). Dat het daar alles behalve soepeltjes verloopt blijkt wel uit een kapot lightrailvoertuig, en een update van de dienstregeling op het allerlaatste moment. De gedeeltelijke in dienststelling van de Hofpleinlijn gaat nog even duren, daar zijn problemen met het bedienen van de wissels. Het hele project moet in 2009 klaar zijn.

    Bronnen: wikipedia, randstadrail.nl

    Toevoegingen, aanpassen e.d. zijn welkom.

    deze OP is hier te vinden

    [ Bericht 0% gewijzigd door vw_caddy op 30-10-2006 19:29:22 ]
  • Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
    pi_43071897
    Alexxxxxxxxxxxxxx, jij je zin.
    Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
    pi_43071959
    quote:
    Op maandag 30 oktober 2006 17:18 schreef vw_caddy het volgende:
    Alexxxxxxxxxxxxxx, jij je zin.
    puik
    pi_43072194
    Tot hoe lang blijven ze met die gaere oude metrostellen rijden op de hofpleinlijn? Want ik dacht dat ze daar ook nieuw materieel op gingen laten rijden.
    pi_43072311
    Vandaag ingezeten, (Den Haag naar Zoetermeer) en ik ben er wel tevreden mee opzich.

    Gaat gewoon redelijk snel, maar vooral ook erg vaak en dat is erg handig met school.
      Redactie Frontpage / Sport maandag 30 oktober 2006 @ 17:31:40 #6
    122036 crew  Peterselieman
    Maffe Fries
    pi_43072372
    even wat plaatjes, her en der van het net geplukt.







    Altijd onderweg naar het avontuur
      maandag 30 oktober 2006 @ 19:05:57 #7
    32889 gwreijman
    Met mijn balletje
    pi_43075691
    Zie hier, een aantal foto's die ik gisteren heb gemaakt in Zoetermeer.























    [ Bericht 2% gewijzigd door gwreijman op 30-10-2006 19:26:19 ]
    Op een dag drink je geen Grolsch meer, maar drink je bier...
    pi_43076497
    Zet m ook ff op de Wiki TS
    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
      FOK!-Schrikkelbaas maandag 30 oktober 2006 @ 19:28:16 #9
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_43076671
    Opzich een goed initiatief. Beetje jammer dat er geen lijntje via Rdam CS over Delft naar Den Haag loopt.
    pi_43076725
    quote:
    Op maandag 30 oktober 2006 19:23 schreef Dr_Flash het volgende:
    Zet m ook ff op de Wiki TS
    Done Fles.
    Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
    pi_43076775
    Er rijden genoeg treinen naar Zoetermeer/Rotterdam

    Verder heb je ook trams in DH en de metronetwerk in R'dam.

    Daarmee wil ik jullie vragen, is die RandstadRail wel zo noodzakelijk

    Of is he tmeer voor de sier?
      maandag 30 oktober 2006 @ 19:31:49 #12
    62885 MikeyMan
    Vici, Vidi, Veni
    pi_43076799
    quote:
    Op maandag 30 oktober 2006 19:28 schreef Swetsenegger het volgende:
    Opzich een goed initiatief. Beetje jammer dat er geen lijntje via Rdam CS over Delft naar Den Haag loopt.
    Of Zoetermeer - Rotterdam for that matter...

    Maar, het lijkt dus mee te vallen met de laatste vertragingen?
    Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
    ©DiscoveryChannel
    pi_43076805
    quote:
    Op maandag 30 oktober 2006 19:28 schreef Swetsenegger het volgende:
    Opzich een goed initiatief. Beetje jammer dat er geen lijntje via Rdam CS over Delft naar Den Haag loopt.
    Anders wordt Delft overspoeld met negers en marokkanen, en dat is niet de bedoeling hé.
      maandag 30 oktober 2006 @ 19:33:18 #14
    62885 MikeyMan
    Vici, Vidi, Veni
    pi_43076855
    quote:
    Op maandag 30 oktober 2006 19:31 schreef SuizzeJonnais het volgende:

    [..]

    Anders wordt Delft overspoeld met negers en marokkanen, en dat is niet de bedoeling hé.
    Die opmerking vast ook niet...
    Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
    ©DiscoveryChannel
      maandag 30 oktober 2006 @ 19:47:37 #15
    146033 ReisT
    Fahrtreppenbenutzungshinweise
    pi_43077390
    quote:
    Op maandag 30 oktober 2006 17:26 schreef ChRoNiC het volgende:
    Tot hoe lang blijven ze met die gaere oude metrostellen rijden op de hofpleinlijn? Want ik dacht dat ze daar ook nieuw materieel op gingen laten rijden.
    Dit zou het nieuwe materieel moeten worden (niet heel veel verschil met de nieuwste in Rotterdam, maar dan driedelig). Dat komt alleen pas ergens eind 2008 ofzo.





    Ondertussen nog wat plaatjes van het RandstadRaillijntje tussen Rtd Hofplein en Nootdorp, dat 10 september openging:






    [ Bericht 12% gewijzigd door ReisT op 30-10-2006 19:59:49 ]
    pi_43077504
    quote:
    Op maandag 30 oktober 2006 19:31 schreef SuizzeJonnais het volgende:
    Anders wordt Delft overspoeld met negers en marokkanen, en dat is niet de bedoeling hé.
    Volgens mij ben jij ten eerste niet heel erg goed op de hoogte van de bevolkingssamenstelling van Delft, ten tweede ben je volgens mij nogal gericht op het kleurtje/paspoort van iemand, en in mijn ogen heb ik dát soort mensen liever niet in Delft...

    En voor de duidelijkheid, er zijn geen treinen die direct van Zoetermeer naar Rotterdam gaan. De kortste reistijd vanaf de rand van Zoetermeer, het dichtste bij Rotterdam, naar Rotterdam CS is 44 minuten met het openbaar vervoer. Dat terwijl het net iets meer dan 20 km. is, en met de auto een minuut of 20 is... Daar lijkt me toch écht wel enige noodzaak voor een directe lijn.
      maandag 30 oktober 2006 @ 19:58:42 #17
    120647 BadKeukenTegel
    Heer ende Meester
    pi_43077817
    Prachtig, zoiets moeten ze ook hier (Lelystad/Almere) inzetten.
    * BadKeukenTegel jaloers is.
    Al sterven er miljoenen kleine Afrikaantjes van de dorst, ik loop tenminste rond met een puik merk op m'n borst.
    pi_43078328
    quote:
    Op maandag 30 oktober 2006 19:50 schreef innovative het volgende:

    [..]

    Volgens mij ben jij ten eerste niet heel erg goed op de hoogte van de bevolkingssamenstelling van Delft, ten tweede ben je volgens mij nogal gericht op het kleurtje/paspoort van iemand, en in mijn ogen heb ik dát soort mensen liever niet in Delft...

    En voor de duidelijkheid, er zijn geen treinen die direct van Zoetermeer naar Rotterdam gaan. De kortste reistijd vanaf de rand van Zoetermeer, het dichtste bij Rotterdam, naar Rotterdam CS is 44 minuten met het openbaar vervoer. Dat terwijl het net iets meer dan 20 km. is, en met de auto een minuut of 20 is... Daar lijkt me toch écht wel enige noodzaak voor een directe lijn.
    44 minuten van Zoetermeer naar Rdam?

    Vanuit DH naar Rdam duurt het een kwartiertje, van DH naar Zoetermeer duurt het 20 minuten.
    Dus, gewoon 1 lijn tussen Rdam en Zoetermeer, die lijnenspel met DH is compleet overbodig.
      maandag 30 oktober 2006 @ 20:14:46 #19
    62885 MikeyMan
    Vici, Vidi, Veni
    pi_43078581
    quote:
    Op maandag 30 oktober 2006 20:09 schreef SuizzeJonnais het volgende:

    [..]

    44 minuten van Zoetermeer naar Rdam?

    Vanuit DH naar Rdam duurt het een kwartiertje, van DH naar Zoetermeer duurt het 20 minuten.
    Dus, gewoon 1 lijn tussen Rdam en Zoetermeer, die lijnenspel met DH is compleet overbodig.
    Ik begrijp hieruit dat je zelf ook een neger of een marrokaan bent?
    Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
    ©DiscoveryChannel
    pi_43108161
    Gisteren voor het eerst Randstadrail genomen vanuit Spui naar Zoetermeer: ik was 35 minuten onderweg.
    Terwijl de sprinter er pakweg +/- 20 minuten over deed. Is dit normaal of gaat het nog sneller in een later stadium. Ik vond hem ook niet bepaald snel gaan, maar kan aan mij liggen. Verder wel mooi ding alleen het omroepstemmetje stond ontzettend hard...
      dinsdag 31 oktober 2006 @ 18:48:52 #21
    32889 gwreijman
    Met mijn balletje
    pi_43110434
    quote:
    Op dinsdag 31 oktober 2006 17:39 schreef Zephyrus het volgende:
    Gisteren voor het eerst Randstadrail genomen vanuit Spui naar Zoetermeer: ik was 35 minuten onderweg.
    Terwijl de sprinter er pakweg +/- 20 minuten over deed. Is dit normaal of gaat het nog sneller in een later stadium. Ik vond hem ook niet bepaald snel gaan, maar kan aan mij liggen. Verder wel mooi ding alleen het omroepstemmetje stond ontzettend hard...
    Ik denk dat dat komt omdat ze nog niet overal op volle snelheid kunnen rijden, de signalering werkt nog niet overal waardoor ze op die stukken op zicht moeten rijden.
    Op een dag drink je geen Grolsch meer, maar drink je bier...
    pi_43111372
    Mijn foto's zijn ook online, zoals beloofd RandstadRail

    Er komen nog meer foto's aan.
      dinsdag 31 oktober 2006 @ 19:30:39 #23
    128976 dubidub
    Fritür ist krieg!
    pi_43112061
    Een collega van mij is weggegaan om daarop te gaan rijden
    pi_43112397
    Cool. Zelfs RR heeft een eigen topic
    pi_43117529
    Dat is toch eigenlijk hetzelfde als die lightrail dingen die tussen alphen en gouda rijden ?
    I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
      Redactie Frontpage / Sport dinsdag 31 oktober 2006 @ 21:38:39 #26
    122036 crew  Peterselieman
    Maffe Fries
    pi_43117807
    Die dingen zijn van de NS en RR stellen zijn eigendom van HTM en RET. Eigenlijk kun je het wel vergelijken, maar het heeft een andere naam.
    Altijd onderweg naar het avontuur
      dinsdag 31 oktober 2006 @ 22:46:53 #27
    146033 ReisT
    Fahrtreppenbenutzungshinweise
    pi_43121129
    Het leuke is dat die trams op Gouda-Alphen dus ook van HTM zijn (staat er ook op: HTM-rent-a-tram). Het belangrijkste verschil met de RandstadRail-trams is dat het het model is van de concurrent.
    pi_43218478
    Vanavond is er een voertuig ontspoord:
    quote:
    # HTM NU: tram 2 en 6 rijden om wegens ontsporing

    Op dit moment rijden tram 2 en tram 6 gewijzigde routes in verband met de ontsporing van RandstadRail 4 bij het Centraal Station. De routes van tram 2 en 6 zijn in twee delen geknipt.

    Tram 2 en tram 6 rijden vanuit Leidschendam niet verder dan het Stuyvesantplein en vice versa. Vanuit Den Haag Zuidwest rijden tram 2 en 6 niet verder dan de halte Rijnstraat en vice versa. Let op: de trams gaan niet naar het tramperron.

    Voor openbaar vervoer tussen Centraal Station en het gebied rondom het Stuyvesantplein adviseren wij u te reizen met bus 24.

    De herstelwerkzaamheden duren naar verwachting nog de hele avond. HTM houdt u via deze website op de hoogte wanneer tram 2 en 6 weer de normale route kunnen rijden.
    pi_43218609
    Een goed begin is het halve werk?
    pi_43220711
    En vanochtend ben ik niet naar school geweest omdat de RR vastzat wegens een storing, eerst heel lang stilgestaan en uiteindelijk bij een station gekomen (die toevallig nog "redelijk" dichtbij mij huis was, dus maar richting huis gelopen een half uur.
      zaterdag 4 november 2006 @ 01:26:08 #31
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_43223496
    En nog mensen die bij NS een GTBV-formulier indienen omdat RR vertraging had

    Het valt ook allemaal niet mee met die verschillende bedrijven, en het verschil tussen een witte met HTM er op en een gele met vishaken er op...
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_43233928
    Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
    pi_43234790
    quote:
    Op zaterdag 4 november 2006 01:26 schreef MREn het volgende:
    En nog mensen die bij NS een GTBV-formulier indienen omdat RR vertraging had
    Heeft RR eigenlijk ook een soort GtbV regeling?
    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
    pi_43237428
    Treintjes
    bye
    pi_43246059
    quote:
    Toch vreemd dat opeens die treinstellen ontsporen, terwijl ze allang proefgereden hadden daar. Zonder problemen, dacht ik
      zondag 5 november 2006 @ 01:20:50 #36
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_43250295
    quote:
    Op zaterdag 4 november 2006 16:16 schreef Dr_Flash het volgende:

    [..]

    Heeft RR eigenlijk ook een soort GtbV regeling?
    Nee...is wat dat betreft net de gewone HTM.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_43256340
    quote:
    Op zaterdag 4 november 2006 22:25 schreef UncleFunk het volgende:

    [..]

    Toch vreemd dat opeens die treinstellen ontsporen, terwijl ze allang proefgereden hadden daar. Zonder problemen, dacht ik
    Ook tijdens het proefrijden is het behoorlijk wat keren fout gegaan. In Zoetermeer is er tijdens het proefrijden ook al een keer een RandstadRail-voertuig ontspoord, alleen heb je daar niks over gehoord.
      Redactie Frontpage / Sport vrijdag 10 november 2006 @ 11:24:09 #38
    122036 crew  Peterselieman
    Maffe Fries
    pi_43421149
    Dit is toch niet te geloven:
    quote:
    Slijtage deed RandstadRail ontsporen

    (Novum) - Slijtage aan de rails is er de oorzaak van dat vrijdag een voertuig van de RanstadRail bij Den Haag CS ontspoorde. Die rails worden vervangen. Dit heeft vervoersmaatschappij HTM vrijdag bekendgemaakt. Er vielen bij het ongeluk overigens geen gewonden.

    Het staal dat voor de rails op en rond Den Haag CS is gebruikt, blijkt razendsnel te slijten, verklaart een woordvoerder. Zij benadrukt dat de staalsoort niet voor het hele traject is gebruikt. "We zijn erg geschrokken, maar we hoeven alleen delen op en rond CS te vervangen - niet het hele traject." Na het ongeluk rijdt de sneltram binnen op een ander spoor.

    De ontsporing is niet de enige kinderziekte van het gloednieuwe traject. Op verschillende plaatsen op het traject traden er tijdens proefritten sein- en wisselstoringen op.

    De rails voor de RandstadRail tussen Den Haag CS en Zoetermeer werd enkele weken geleden in gebruik genomen. Zaterdag volgt het traject tussen Den Haag en Rotterdam. De ingebruikname stond aanvankelijk gepland voor 3 september.
    Altijd onderweg naar het avontuur
    pi_43424638
    Laatste 2 keer dat ik geweest ben, ben ik 1 keer nieteens op besteming aangekomen, en de 2de keer een uur totaal erin gezeten
      vrijdag 10 november 2006 @ 15:26:22 #40
    146033 ReisT
    Fahrtreppenbenutzungshinweise
    pi_43428495
    Nieuw over een ander stukje van RandstadRail, ook de RET gaat nu eindelijk tot Den haag CS rijden.
    quote:
    PERSBERICHT 9 november jl.

    RandstadRail rijdt vanaf 12 november door naar Den Haag

    Officiële opening zaterdag 11 november

    Zaterdag 11 november wordt de RandstadRail Erasmuslijn van halte Hofplein naar Den Haag Centraal officieel geopend. Om 10.30 uur openen Jeannette Baljeu en RET-directeur Pedro Peters de nieuwe halte Melanchtonweg in Rotterdam-Schiebroek.

    Baljeu neemt vervolgens de Erasmuslijn in gebruik met de verkeerswethouders van de betrokken gemeenten op de haltes Rodenrijs, Pijnacker Centrum, Leidschenveen en Voorburg ’t Loo. Regiobestuurder van het Stadsgewest Haaglanden, Pieter van Woensel, verwelkomt de gasten ten slotte op Den Haag Centraal. Zondag 12 november gaat de Erasmuslijn tussen Rotterdam Hofplein en Den Haag Centraal volgens de normale dienstregeling rijden.

    Reizigers en omwonenden zijn van harte welkom om het openingsprogramma bij te wonen. Gedurende de hele dag worden op alle twaalf RandstadRail-haltes tussen Rotterdam Hofplein en Den Haag Centraal hapjes en drankjes uitgedeeld. Voor de kleinsten zijn er kleurplaten, petjes en ballonnen en is er een prijsvraag. Reizigers kunnen al direct na de opening reizen op het gehele traject.
    Bron: RET.nl

    Hopelijk gaat dit nu wel in een keer goed, in ieder geval hoeven ze niet langs de probleemwissels bij Ternoot en CS.
    pi_43448251
    quote:
    Op maandag 30 oktober 2006 19:31 schreef SuizzeJonnais het volgende:
    Er rijden genoeg treinen naar Zoetermeer/Rotterdam

    Verder heb je ook trams in DH en de metronetwerk in R'dam.

    Daarmee wil ik jullie vragen, is die RandstadRail wel zo noodzakelijk

    Of is he tmeer voor de sier?
    Ehhm,. de treinen naar Zoetermeer rijden dus niet meer, daarvoor zijn dus de trams van Rampstadrail in de plaats gekomen.

    Idem voor de Hofplein tussen R'dam Hofplein en Den Haag. Het leuke is dat die voormalige treintrajecten nu gekoppeld zijn aan de bestaande tram- en metrotrajecten, dat scheelt dus overstappen etc. Ik denk dat, met de nodige uitbreidingen richting bijv. Ridderkerk, Dordrecht etc. het heel wat toe kan voegen.
    Take on the situation, but not the torment ...
    pi_43448556
    quote:
    Op zaterdag 11 november 2006 10:35 schreef SevenWonders het volgende:

    [..]

    Ehhm,. de treinen naar Zoetermeer rijden dus niet meer, daarvoor zijn dus de trams van Rampstadrail in de plaats gekomen.

    Idem voor de Hofplein tussen R'dam Hofplein en Den Haag. Het leuke is dat die voormalige treintrajecten nu gekoppeld zijn aan de bestaande tram- en metrotrajecten, dat scheelt dus overstappen etc. Ik denk dat, met de nodige uitbreidingen richting bijv. Ridderkerk, Dordrecht etc. het heel wat toe kan voegen.
    Daarbij komend ook nog dat de NS geen intercity's meer laat stoppen in Zoetermeer. Maw, Zoetermeer is gedoemd tot de Stoptrein. ik weet nou niet precies of door die hele OV-veranderingen (de nieuwe dienstregeling van de NS en Randstadrail) de verbinidng met Den Haag er nou op vooruit is gegaan
    pi_43448597
    Die Hofpleinlijn gaat mij te vaak. Kan er niet zo goed tegen als ik moet wachten voor dichte slagbomen om een metro voorbij te zien komen waar wel 3 mensen inzitten
    stupidity has become as common as common sense was before
    pi_43448831
    quote:
    Op vrijdag 10 november 2006 11:24 schreef Peterselieman het volgende:
    Dit is toch niet te geloven:
    [..]
    Nou opzich wel, de bocht waar ze rechtdoor gaan is zo ontzettend scherp, dat je er bijna stapvoets door heen moet rijden. Het is de bocht die de nieuwe HTM lijn verbind met de oude NS zoetemeer lijn. Hij ligt er zelfs zo scherp in dat een normale trein de bocht niet kan halen.
    pi_43449526
    quote:
    Tweede deel RandstadRail geopend

    In Rotterdam is het tweede en laatste stuk van de RandstadRail officieel geopend. De Hofpleinlijn van Den Haag naar Rotterdam is vervangen door een metroverbinding die aansluit op de metro in Rotterdam.

    Morgen rijden de eerste metro's voor het publiek. De reis duurt een half uur, even lang als vroeger met de trein, maar er zijn nu meer haltes en de metro rijdt vaker.

    Vorige maand werd het andere stuk van de RandstadRail in gebruik genomen tussen Den Haag en Zoetermeer. Daarmee zijn nog problemen. De tram ontspoorde twee keer en er waren seinstoringen.
    Bron: NOS

    Is de aansluiting met de Erasmuslijn dan nu al klaar? Dus het is nu in principe mogelijk om van Spijkenisse helemaal naar Den Haag te gaan zonder over te stappen? Ik wist wel dat ze dit van plan waren maar dat het nu al af is...
    pi_43450269
    quote:
    Op zaterdag 11 november 2006 12:02 schreef Zephyrus het volgende:

    [..]

    Bron: NOS

    Is de aansluiting met de Erasmuslijn dan nu al klaar? Dus het is nu in principe mogelijk om van Spijkenisse helemaal naar Den Haag te gaan zonder over te stappen? Ik wist wel dat ze dit van plan waren maar dat het nu al af is...
    De RandstadRail richting Spijkenisse zal pas in 2008 gaan rijden. De lightrail rijdt nu vanaf station Hofplein (waar hij straks zal aansluiten op de metrolijn).
    pi_43452200
    Ow... oké. Ik vond het al zo snel
    pi_43452714
    quote:
    Op zaterdag 11 november 2006 10:35 schreef SevenWonders het volgende:
    Ehhm,. de treinen naar Zoetermeer rijden dus niet meer, daarvoor zijn dus de trams van Rampstadrail in de plaats gekomen.

    Idem voor de Hofplein tussen R'dam Hofplein en Den Haag. Het leuke is dat die voormalige treintrajecten nu gekoppeld zijn aan de bestaande tram- en metrotrajecten, dat scheelt dus overstappen etc. Ik denk dat, met de nodige uitbreidingen richting bijv. Ridderkerk, Dordrecht etc. het heel wat toe kan voegen.
    Er is nooit een directe lijn Zoetermeer/Rotterdam geweest. Alleen bussen rijden direct...
    pi_43475139
    quote:
    Op zaterdag 11 november 2006 11:20 schreef optifree het volgende:

    [..]

    Nou opzich wel, de bocht waar ze rechtdoor gaan is zo ontzettend scherp, dat je er bijna stapvoets door heen moet rijden. Het is de bocht die de nieuwe HTM lijn verbind met de oude NS zoetemeer lijn. Hij ligt er zelfs zo scherp in dat een normale trein de bocht niet kan halen.
    De ontsporingen hebben plaatsgevonden bij het tramplatform van Den Haag Centraal. Als je vanaf daar naar de halte Spui gaat, ga je onder zo'n ministerie door. Op een van die wissels zijn voertuigen ontspoord.
      maandag 13 november 2006 @ 23:36:23 #50
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_43528349
    quote:
    Op zaterdag 11 november 2006 14:35 schreef innovative het volgende:

    [..]

    Er is nooit een directe lijn Zoetermeer/Rotterdam geweest. Alleen bussen rijden direct...
    En laat nu juist het ontbreken van een verbinding Zoetermeer-Rotterdam de aanleiding voor RR te zijn geweest. En wat ligt er nu net niet...?
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')