abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43071877

Welkom in het spiksplinternieuwe topic over RandstadRail, een nieuwe manier van personenvervoer in de Randstad.

Inleiding RandstadRail

RandstadRail is een nieuwe manier van personenvervoer in het gebied tussen Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer. RandstadRail is een lightrailproject en wordt ook met lightrailmaterieel gereden. Het vervoerspakket omvat drie railverbindingen en een snelle buslijn:

• Vanuit Oosterheem in Zoetermeer rijdt RandstadRail 4 via het centrum van Den Haag naar De Uithof in Den Haag-Zuidwest.
  • RandstadRail 3 rijdt de bestaande Krakeling (stadslijn) in Zoetermeer af en rijdt via het centrum van Den Haag naar Loosduinen in Den Haag-Zuidwest.
  • Op het traject Den Haag – Rotterdam rijdt RandstadRail tot tot eind 2008 tot Rotterdam Hofplein. Vanaf eind 2008 rijdt RandstadRail door naar Rotterdam CS en vanaf medio 2009 wordt doorgereden naar Slinge.
  • Vanaf eind 2008 gaat er een snelle ZoRo busverbinding rijden tussen Zoetermeer en het station Berkel en Rodenrijs. Oorspronkelijk bestond het plan uit een snelle railverbinding tussen Rotterdam en Zoetermeer, maar dit heeft het niet gehaald. Hiervoor in de plaats komt de ZoRo-bus.

Lijn 4 rijdt momenteel al gedeeltelijk.Tussen 8.00 en 19.30 rijdt de tram op deze lijn iedere 5 minuten , in de brede avondspits iedere 4.5 minuut. Ook op zaterdag en zondag wordt deze dienstregeling gehandhaafd.

Infrastructuur

Om problemen te voorkomen is het RandstadRail-netwerk compleet ontvlochten van het hoofdnet. Bij station Laan van NOI is een ongelijkvloerse kruising aangelegd tussen het hoofdnet (Asd - Gvc - Rtd) en de RandstadRaillijnen. Twee van de vier sporen tussen Laan van NOI en Den Haag Centraal worden voortaan alleen nog gebruikt door de voertuigen van RandstadRail.

Belangrijk onderdeel van het RR-project is het koppelen van de Zoetermeer Stadslijn aan het tramnetwerk in Den Haag, en het aansluiten van de Hofpleinlijn aan het metreonetwerk in Rotterdam. De aansluitingen zijn voltooid medio 2009. Op dat moment kan men van Rotterdam Slinge via Rotterdam Centraal direct naar Den Haag Centraal rijden.

Om de Hofpleinlijn direct te kunnen koppelen aan het metronetwerk in Rotterdam zal er een statenwegtracé worden aangelegd. Deze zal gaan bestaan uit een drie kilometer lange boortunnel, die begint bij de plaats waar de Hofpleinlijn snelweg A20 en de spoorlijn Rotterdam – Utrecht kruist. Via het noorden van Rotterdam sluit de nieuwe tunnel bij station Rotterdam Centraal aan op de bestaande metrolijn. In de wijk Blijdorp wordt in de nieuwe tunnel het gelijknamige station Blijdorp gebouwd. Het bestaande metrostation bij Rotterdam Centraal wordt met een extra spoor uitgebreid en vernieuwd. Volgens de planning moet dit deel van RandstadRail in 2008 in bedrijf worden genomen.

- Klik op het kaartje voor het sporenplan -

Materieelmeuk

Op de verbinding tussen Den Haag en Zoetermeer wordt met tramvoertuigen gereden. Op 19 april 2004 is de keuze voor de leverancier van de RandstadRail-voertuigen voor het traject Den Haag - Zoetermeer bekendgemaakt. Het Franse Alstom levert de voertuigen, in totaal 50. Op de verbinding Den Haag – Rotterdam wordt met metrovoertuigen gereden. Er wordt gereden met maximaal drie aan elkaar gekoppelde voertuigen, bij elkaar zo’n 100 meter lang. Net als bij de gewone metro zijn er 2 x 2 stoelen naast elkaar. De maximumsnelheid is 100 km/u.

Wanneer kan ik nou eindelijk alles berijden met die klote lightrail?

Nou, dat hele traject duurt even. Momenteel rijdt men alleen op de Zoetermeerlijn tussen Oosterheem en de Monstersestraat in Den Haag (lijn 4). Dat het daar alles behalve soepeltjes verloopt blijkt wel uit een kapot lightrailvoertuig, en een update van de dienstregeling op het allerlaatste moment. De gedeeltelijke in dienststelling van de Hofpleinlijn gaat nog even duren, daar zijn problemen met het bedienen van de wissels. Het hele project moet in 2009 klaar zijn.

Bronnen: wikipedia, randstadrail.nl

Toevoegingen, aanpassen e.d. zijn welkom.

deze OP is hier te vinden

[ Bericht 0% gewijzigd door vw_caddy op 30-10-2006 19:29:22 ]
  • Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
    pi_43071897
    Alexxxxxxxxxxxxxx, jij je zin.
    Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
    pi_43071959
    quote:
    Op maandag 30 oktober 2006 17:18 schreef vw_caddy het volgende:
    Alexxxxxxxxxxxxxx, jij je zin.
    puik
    pi_43072194
    Tot hoe lang blijven ze met die gaere oude metrostellen rijden op de hofpleinlijn? Want ik dacht dat ze daar ook nieuw materieel op gingen laten rijden.
    pi_43072311
    Vandaag ingezeten, (Den Haag naar Zoetermeer) en ik ben er wel tevreden mee opzich.

Gaat gewoon redelijk snel, maar vooral ook erg vaak en dat is erg handig met school.
      Redactie Frontpage / Sport maandag 30 oktober 2006 @ 17:31:40 #6
    122036 crew  Peterselieman
    Maffe Fries
    pi_43072372
    even wat plaatjes, her en der van het net geplukt.

Altijd onderweg naar het avontuur
      maandag 30 oktober 2006 @ 19:05:57 #7
    32889 gwreijman
    Met mijn balletje
    pi_43075691
    Zie hier, een aantal foto's die ik gisteren heb gemaakt in Zoetermeer.

[ Bericht 2% gewijzigd door gwreijman op 30-10-2006 19:26:19 ]
    Op een dag drink je geen Grolsch meer, maar drink je bier...
    pi_43076497
    Zet m ook ff op de Wiki TS
    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
      FOK!-Schrikkelbaas maandag 30 oktober 2006 @ 19:28:16 #9
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_43076671
    Opzich een goed initiatief. Beetje jammer dat er geen lijntje via Rdam CS over Delft naar Den Haag loopt.
    pi_43076725
    quote:
    Op maandag 30 oktober 2006 19:23 schreef Dr_Flash het volgende:
    Zet m ook ff op de Wiki TS
    Done Fles.
    Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
    pi_43076775
    Er rijden genoeg treinen naar Zoetermeer/Rotterdam

Verder heb je ook trams in DH en de metronetwerk in R'dam.

Daarmee wil ik jullie vragen, is die RandstadRail wel zo noodzakelijk

Of is he tmeer voor de sier?
      maandag 30 oktober 2006 @ 19:31:49 #12
    62885 MikeyMan
    Vici, Vidi, Veni
    pi_43076799
    quote:
    Op maandag 30 oktober 2006 19:28 schreef Swetsenegger het volgende:
    Opzich een goed initiatief. Beetje jammer dat er geen lijntje via Rdam CS over Delft naar Den Haag loopt.
    Of Zoetermeer - Rotterdam for that matter...

Maar, het lijkt dus mee te vallen met de laatste vertragingen?
    Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
    ©DiscoveryChannel
    pi_43076805
    quote:
    Op maandag 30 oktober 2006 19:28 schreef Swetsenegger het volgende:
    Anders wordt Delft overspoeld met negers en marokkanen, en dat is niet de bedoeling hé.
      maandag 30 oktober 2006 @ 19:33:18 #14
    62885 MikeyMan
    Vici, Vidi, Veni
    pi_43076855
    quote:
    Op maandag 30 oktober 2006 19:31 schreef SuizzeJonnais het volgende:

[..]

Anders wordt Delft overspoeld met negers en marokkanen, en dat is niet de bedoeling hé.
    Die opmerking vast ook niet...
    ©DiscoveryChannel
      maandag 30 oktober 2006 @ 19:47:37 #15
    146033 ReisT
    Fahrtreppenbenutzungshinweise
    pi_43077390
    quote:
    Op maandag 30 oktober 2006 17:26 schreef ChRoNiC het volgende:
    Tot hoe lang blijven ze met die gaere oude metrostellen rijden op de hofpleinlijn? Want ik dacht dat ze daar ook nieuw materieel op gingen laten rijden.
    Dit zou het nieuwe materieel moeten worden (niet heel veel verschil met de nieuwste in Rotterdam, maar dan driedelig). Dat komt alleen pas ergens eind 2008 ofzo.

Ondertussen nog wat plaatjes van het RandstadRaillijntje tussen Rtd Hofplein en Nootdorp, dat 10 september openging:

[ Bericht 12% gewijzigd door ReisT op 30-10-2006 19:59:49 ]
    pi_43077504
    quote:
    Volgens mij ben jij ten eerste niet heel erg goed op de hoogte van de bevolkingssamenstelling van Delft, ten tweede ben je volgens mij nogal gericht op het kleurtje/paspoort van iemand, en in mijn ogen heb ik dát soort mensen liever niet in Delft...

En voor de duidelijkheid, er zijn geen treinen die direct van Zoetermeer naar Rotterdam gaan. De kortste reistijd vanaf de rand van Zoetermeer, het dichtste bij Rotterdam, naar Rotterdam CS is 44 minuten met het openbaar vervoer. Dat terwijl het net iets meer dan 20 km. is, en met de auto een minuut of 20 is... Daar lijkt me toch écht wel enige noodzaak voor een directe lijn.
      maandag 30 oktober 2006 @ 19:58:42 #17
    120647 BadKeukenTegel
    Heer ende Meester
    pi_43077817
    Prachtig, zoiets moeten ze ook hier (Lelystad/Almere) inzetten.
    * BadKeukenTegel jaloers is.
    Al sterven er miljoenen kleine Afrikaantjes van de dorst, ik loop tenminste rond met een puik merk op m'n borst.
    pi_43078328
    quote:
    Op maandag 30 oktober 2006 19:50 schreef innovative het volgende:

[..]

Volgens mij ben jij ten eerste niet heel erg goed op de hoogte van de bevolkingssamenstelling van Delft, ten tweede ben je volgens mij nogal gericht op het kleurtje/paspoort van iemand, en in mijn ogen heb ik dát soort mensen liever niet in Delft...

En voor de duidelijkheid, er zijn geen treinen die direct van Zoetermeer naar Rotterdam gaan. De kortste reistijd vanaf de rand van Zoetermeer, het dichtste bij Rotterdam, naar Rotterdam CS is 44 minuten met het openbaar vervoer. Dat terwijl het net iets meer dan 20 km. is, en met de auto een minuut of 20 is... Daar lijkt me toch écht wel enige noodzaak voor een directe lijn.
    44 minuten van Zoetermeer naar Rdam?

Vanuit DH naar Rdam duurt het een kwartiertje, van DH naar Zoetermeer duurt het 20 minuten.
    Dus, gewoon 1 lijn tussen Rdam en Zoetermeer, die lijnenspel met DH is compleet overbodig.
      maandag 30 oktober 2006 @ 20:14:46 #19
    62885 MikeyMan
    Vici, Vidi, Veni
    pi_43078581
    quote:
    Op maandag 30 oktober 2006 20:09 schreef SuizzeJonnais het volgende:

[..]

44 minuten van Zoetermeer naar Rdam?

Vanuit DH naar Rdam duurt het een kwartiertje, van DH naar Zoetermeer duurt het 20 minuten.
    Dus, gewoon 1 lijn tussen Rdam en Zoetermeer, die lijnenspel met DH is compleet overbodig.
    Ik begrijp hieruit dat je zelf ook een neger of een marrokaan bent?
    ©DiscoveryChannel
    pi_43108161
    Gisteren voor het eerst Randstadrail genomen vanuit Spui naar Zoetermeer: ik was 35 minuten onderweg.
    Terwijl de sprinter er pakweg +/- 20 minuten over deed. Is dit normaal of gaat het nog sneller in een later stadium. Ik vond hem ook niet bepaald snel gaan, maar kan aan mij liggen. Verder wel mooi ding alleen het omroepstemmetje stond ontzettend hard...
      dinsdag 31 oktober 2006 @ 18:48:52 #21
    32889 gwreijman
    Met mijn balletje
    pi_43110434
    quote:
    Op dinsdag 31 oktober 2006 17:39 schreef Zephyrus het volgende:
    Gisteren voor het eerst Randstadrail genomen vanuit Spui naar Zoetermeer: ik was 35 minuten onderweg.
    Terwijl de sprinter er pakweg +/- 20 minuten over deed. Is dit normaal of gaat het nog sneller in een later stadium. Ik vond hem ook niet bepaald snel gaan, maar kan aan mij liggen. Verder wel mooi ding alleen het omroepstemmetje stond ontzettend hard...
    Ik denk dat dat komt omdat ze nog niet overal op volle snelheid kunnen rijden, de signalering werkt nog niet overal waardoor ze op die stukken op zicht moeten rijden.
    Op een dag drink je geen Grolsch meer, maar drink je bier...
    pi_43111372
    Mijn foto's zijn ook online, zoals beloofd RandstadRail

Er komen nog meer foto's aan.
      dinsdag 31 oktober 2006 @ 19:30:39 #23
    128976 dubidub
    Fritür ist krieg!
    pi_43112061
    Een collega van mij is weggegaan om daarop te gaan rijden
    pi_43112397
    Cool. Zelfs RR heeft een eigen topic
    pi_43117529
    Dat is toch eigenlijk hetzelfde als die lightrail dingen die tussen alphen en gouda rijden ?
    I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
      Redactie Frontpage / Sport dinsdag 31 oktober 2006 @ 21:38:39 #26
    Maffe Fries
    pi_43117807
    Die dingen zijn van de NS en RR stellen zijn eigendom van HTM en RET. Eigenlijk kun je het wel vergelijken, maar het heeft een andere naam.
      dinsdag 31 oktober 2006 @ 22:46:53 #27
    146033 ReisT
    pi_43121129
    Het leuke is dat die trams op Gouda-Alphen dus ook van HTM zijn (staat er ook op: HTM-rent-a-tram). Het belangrijkste verschil met de RandstadRail-trams is dat het het model is van de concurrent.
    pi_43218478
    Vanavond is er een voertuig ontspoord:
    quote:
    # HTM NU: tram 2 en 6 rijden om wegens ontsporing

Op dit moment rijden tram 2 en tram 6 gewijzigde routes in verband met de ontsporing van RandstadRail 4 bij het Centraal Station. De routes van tram 2 en 6 zijn in twee delen geknipt.

Tram 2 en tram 6 rijden vanuit Leidschendam niet verder dan het Stuyvesantplein en vice versa. Vanuit Den Haag Zuidwest rijden tram 2 en 6 niet verder dan de halte Rijnstraat en vice versa. Let op: de trams gaan niet naar het tramperron.

Voor openbaar vervoer tussen Centraal Station en het gebied rondom het Stuyvesantplein adviseren wij u te reizen met bus 24.

De herstelwerkzaamheden duren naar verwachting nog de hele avond. HTM houdt u via deze website op de hoogte wanneer tram 2 en 6 weer de normale route kunnen rijden.
    pi_43218609
    Een goed begin is het halve werk?
    pi_43220711
    En vanochtend ben ik niet naar school geweest omdat de RR vastzat wegens een storing, eerst heel lang stilgestaan en uiteindelijk bij een station gekomen (die toevallig nog "redelijk" dichtbij mij huis was, dus maar richting huis gelopen een half uur.
      zaterdag 4 november 2006 @ 01:26:08 #31
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_43223496
    En nog mensen die bij NS een GTBV-formulier indienen omdat RR vertraging had

Het valt ook allemaal niet mee met die verschillende bedrijven, en het verschil tussen een witte met HTM er op en een gele met vishaken er op...
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_43233928
    pi_43234790
    quote:
    Op zaterdag 4 november 2006 01:26 schreef MREn het volgende:
    En nog mensen die bij NS een GTBV-formulier indienen omdat RR vertraging had
    Heeft RR eigenlijk ook een soort GtbV regeling?
    pi_43237428
    Treintjes
    bye
    pi_43246059
    quote:
    Toch vreemd dat opeens die treinstellen ontsporen, terwijl ze allang proefgereden hadden daar. Zonder problemen, dacht ik
      zondag 5 november 2006 @ 01:20:50 #36
    22002 MREn
    pi_43250295
    quote:
    Op zaterdag 4 november 2006 16:16 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Heeft RR eigenlijk ook een soort GtbV regeling?
    Nee...is wat dat betreft net de gewone HTM.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_43256340
    quote:
    Op zaterdag 4 november 2006 22:25 schreef UncleFunk het volgende:

[..]

Toch vreemd dat opeens die treinstellen ontsporen, terwijl ze allang proefgereden hadden daar. Zonder problemen, dacht ik
    Ook tijdens het proefrijden is het behoorlijk wat keren fout gegaan. In Zoetermeer is er tijdens het proefrijden ook al een keer een RandstadRail-voertuig ontspoord, alleen heb je daar niks over gehoord.
      Redactie Frontpage / Sport vrijdag 10 november 2006 @ 11:24:09 #38
    Maffe Fries
    pi_43421149
    Dit is toch niet te geloven:
    quote:
    Slijtage deed RandstadRail ontsporen

(Novum) - Slijtage aan de rails is er de oorzaak van dat vrijdag een voertuig van de RanstadRail bij Den Haag CS ontspoorde. Die rails worden vervangen. Dit heeft vervoersmaatschappij HTM vrijdag bekendgemaakt. Er vielen bij het ongeluk overigens geen gewonden.

Het staal dat voor de rails op en rond Den Haag CS is gebruikt, blijkt razendsnel te slijten, verklaart een woordvoerder. Zij benadrukt dat de staalsoort niet voor het hele traject is gebruikt. "We zijn erg geschrokken, maar we hoeven alleen delen op en rond CS te vervangen - niet het hele traject." Na het ongeluk rijdt de sneltram binnen op een ander spoor.

De ontsporing is niet de enige kinderziekte van het gloednieuwe traject. Op verschillende plaatsen op het traject traden er tijdens proefritten sein- en wisselstoringen op.

De rails voor de RandstadRail tussen Den Haag CS en Zoetermeer werd enkele weken geleden in gebruik genomen. Zaterdag volgt het traject tussen Den Haag en Rotterdam. De ingebruikname stond aanvankelijk gepland voor 3 september.
    pi_43424638
    Laatste 2 keer dat ik geweest ben, ben ik 1 keer nieteens op besteming aangekomen, en de 2de keer een uur totaal erin gezeten
      vrijdag 10 november 2006 @ 15:26:22 #40
    146033 ReisT
    pi_43428495
    Nieuw over een ander stukje van RandstadRail, ook de RET gaat nu eindelijk tot Den haag CS rijden.
    quote:
    PERSBERICHT 9 november jl.

RandstadRail rijdt vanaf 12 november door naar Den Haag

Officiële opening zaterdag 11 november

Zaterdag 11 november wordt de RandstadRail Erasmuslijn van halte Hofplein naar Den Haag Centraal officieel geopend. Om 10.30 uur openen Jeannette Baljeu en RET-directeur Pedro Peters de nieuwe halte Melanchtonweg in Rotterdam-Schiebroek.

Baljeu neemt vervolgens de Erasmuslijn in gebruik met de verkeerswethouders van de betrokken gemeenten op de haltes Rodenrijs, Pijnacker Centrum, Leidschenveen en Voorburg ’t Loo. Regiobestuurder van het Stadsgewest Haaglanden, Pieter van Woensel, verwelkomt de gasten ten slotte op Den Haag Centraal. Zondag 12 november gaat de Erasmuslijn tussen Rotterdam Hofplein en Den Haag Centraal volgens de normale dienstregeling rijden.

Reizigers en omwonenden zijn van harte welkom om het openingsprogramma bij te wonen. Gedurende de hele dag worden op alle twaalf RandstadRail-haltes tussen Rotterdam Hofplein en Den Haag Centraal hapjes en drankjes uitgedeeld. Voor de kleinsten zijn er kleurplaten, petjes en ballonnen en is er een prijsvraag. Reizigers kunnen al direct na de opening reizen op het gehele traject.
    Bron: RET.nl

Hopelijk gaat dit nu wel in een keer goed, in ieder geval hoeven ze niet langs de probleemwissels bij Ternoot en CS.
    pi_43448251
    quote:
    Er rijden genoeg treinen naar Zoetermeer/Rotterdam

Verder heb je ook trams in DH en de metronetwerk in R'dam.

Daarmee wil ik jullie vragen, is die RandstadRail wel zo noodzakelijk

Of is he tmeer voor de sier?
    Ehhm,. de treinen naar Zoetermeer rijden dus niet meer, daarvoor zijn dus de trams van Rampstadrail in de plaats gekomen.

Idem voor de Hofplein tussen R'dam Hofplein en Den Haag. Het leuke is dat die voormalige treintrajecten nu gekoppeld zijn aan de bestaande tram- en metrotrajecten, dat scheelt dus overstappen etc. Ik denk dat, met de nodige uitbreidingen richting bijv. Ridderkerk, Dordrecht etc. het heel wat toe kan voegen.
    Take on the situation, but not the torment ...
    pi_43448556
    quote:
    Op zaterdag 11 november 2006 10:35 schreef SevenWonders het volgende:

[..]

Ehhm,. de treinen naar Zoetermeer rijden dus niet meer, daarvoor zijn dus de trams van Rampstadrail in de plaats gekomen.

Idem voor de Hofplein tussen R'dam Hofplein en Den Haag. Het leuke is dat die voormalige treintrajecten nu gekoppeld zijn aan de bestaande tram- en metrotrajecten, dat scheelt dus overstappen etc. Ik denk dat, met de nodige uitbreidingen richting bijv. Ridderkerk, Dordrecht etc. het heel wat toe kan voegen.
    Daarbij komend ook nog dat de NS geen intercity's meer laat stoppen in Zoetermeer. Maw, Zoetermeer is gedoemd tot de Stoptrein. ik weet nou niet precies of door die hele OV-veranderingen (de nieuwe dienstregeling van de NS en Randstadrail) de verbinidng met Den Haag er nou op vooruit is gegaan
    pi_43448597
    Die Hofpleinlijn gaat mij te vaak. Kan er niet zo goed tegen als ik moet wachten voor dichte slagbomen om een metro voorbij te zien komen waar wel 3 mensen inzitten
    stupidity has become as common as common sense was before
    pi_43448831
    quote:
    Op vrijdag 10 november 2006 11:24 schreef Peterselieman het volgende:
    Dit is toch niet te geloven:
    [..]
    Nou opzich wel, de bocht waar ze rechtdoor gaan is zo ontzettend scherp, dat je er bijna stapvoets door heen moet rijden. Het is de bocht die de nieuwe HTM lijn verbind met de oude NS zoetemeer lijn. Hij ligt er zelfs zo scherp in dat een normale trein de bocht niet kan halen.
    pi_43449526
    quote:
    Tweede deel RandstadRail geopend

In Rotterdam is het tweede en laatste stuk van de RandstadRail officieel geopend. De Hofpleinlijn van Den Haag naar Rotterdam is vervangen door een metroverbinding die aansluit op de metro in Rotterdam.

Morgen rijden de eerste metro's voor het publiek. De reis duurt een half uur, even lang als vroeger met de trein, maar er zijn nu meer haltes en de metro rijdt vaker.

Vorige maand werd het andere stuk van de RandstadRail in gebruik genomen tussen Den Haag en Zoetermeer. Daarmee zijn nog problemen. De tram ontspoorde twee keer en er waren seinstoringen.
    Bron: NOS

Is de aansluiting met de Erasmuslijn dan nu al klaar? Dus het is nu in principe mogelijk om van Spijkenisse helemaal naar Den Haag te gaan zonder over te stappen? Ik wist wel dat ze dit van plan waren maar dat het nu al af is...
    pi_43450269
    quote:
    Op zaterdag 11 november 2006 12:02 schreef Zephyrus het volgende:

[..]

Bron: NOS

Is de aansluiting met de Erasmuslijn dan nu al klaar? Dus het is nu in principe mogelijk om van Spijkenisse helemaal naar Den Haag te gaan zonder over te stappen? Ik wist wel dat ze dit van plan waren maar dat het nu al af is...
    De RandstadRail richting Spijkenisse zal pas in 2008 gaan rijden. De lightrail rijdt nu vanaf station Hofplein (waar hij straks zal aansluiten op de metrolijn).
    pi_43452200
    Ow... oké. Ik vond het al zo snel
    pi_43452714
    quote:
    Op zaterdag 11 november 2006 10:35 schreef SevenWonders het volgende:

Er is nooit een directe lijn Zoetermeer/Rotterdam geweest. Alleen bussen rijden direct...
    pi_43475139
    quote:
    Op zaterdag 11 november 2006 11:20 schreef optifree het volgende:

[..]

Nou opzich wel, de bocht waar ze rechtdoor gaan is zo ontzettend scherp, dat je er bijna stapvoets door heen moet rijden. Het is de bocht die de nieuwe HTM lijn verbind met de oude NS zoetemeer lijn. Hij ligt er zelfs zo scherp in dat een normale trein de bocht niet kan halen.
    De ontsporingen hebben plaatsgevonden bij het tramplatform van Den Haag Centraal. Als je vanaf daar naar de halte Spui gaat, ga je onder zo'n ministerie door. Op een van die wissels zijn voertuigen ontspoord.
      maandag 13 november 2006 @ 23:36:23 #50
    22002 MREn
    pi_43528349
    quote:
    Op zaterdag 11 november 2006 14:35 schreef innovative het volgende:

[..]

Er is nooit een directe lijn Zoetermeer/Rotterdam geweest. Alleen bussen rijden direct...
    En laat nu juist het ontbreken van een verbinding Zoetermeer-Rotterdam de aanleiding voor RR te zijn geweest. En wat ligt er nu net niet...?
    pi_43534228
    quote:
    Op zondag 12 november 2006 13:56 schreef Carport het volgende:

[..]

De ontsporingen hebben plaatsgevonden bij het tramplatform van Den Haag Centraal. Als je vanaf daar naar de halte Spui gaat, ga je onder zo'n ministerie door. Op een van die wissels zijn voertuigen ontspoord.
    Klopt, mede doordat daar die bocht zo ontzettend scherp is. Vergeet namelijk niet dat de draaicirkel van zo'n beestje meer is dan 10 meter
    pi_43562040
    weet iemand waar je de dienstregeling kan vinden?
    bier
      dinsdag 14 november 2006 @ 23:16:37 #53
    22002 MREn
    pi_43562388
    quote:
    Op dinsdag 14 november 2006 23:07 schreef italiaan1987 het volgende:
    weet iemand waar je de dienstregeling kan vinden?
    http://www.htm.nl/smartsite.dws?id=7503
      Redactie Frontpage / Sport dinsdag 14 november 2006 @ 23:16:49 #54
    Maffe Fries
    pi_43562397
    Dit is de dienstregeling van de Hofpleinlijn:

http://www.ret.nl/uploads/files/de_nieuwe_reisstijl.pdf

En hier voor de andere lijnen:

http://www.htm.nl/smartsite.dws?id=7503
      woensdag 15 november 2006 @ 12:13:11 #55
    146033 ReisT
    pi_43573192
    Wel apart nu de grote verschillen in reistijd op het stukje Den Haag Centraal - Laan van NOI. Met de trein is dat drie minuten en met de RandstadRail via de netkous doe je er 5 minuten over. Maar de rechtstreekse metro verslaat alles: die weet dit stukje binnnen 2 minuten af te leggen.

Nu is het dus mogelijk komende vanuit Zoetermeer met de HTM, om op Laan v NOI uit te stappen, daar over de stappen op de RET tot Centraal, en daar dan snel de trap op, en weer in diezelde tram te stappen waar je 5 minuten eerder was uitgestapt! (wat ik natuurlijk zelf even uitgeprobeerd heb )
      Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 november 2006 @ 12:19:34 #56
    Maffe Fries
    pi_43573329
    Dat is grappig. Keken de mensen die in de tram zaten niet vreemd op, toen ze jou weer zagen instappen?
      woensdag 15 november 2006 @ 12:36:06 #57
    146033 ReisT
    pi_43573697
    Het was er zo druk, die tram puilde uit en bijna iedereen ging niet verder dan Cantraal (zie je wel dat dat koppelen van de Zoetermeerlijn aan de Haagse tram onzin was, er maken maar heel weinig mensen gebruik van!) en het duurde dan ook even voordat iedereen uitgestapt was op Centraal, dus het zal niet echt opgevallen zijn denk ik. Die metro daarentegen was hartstikke rustig, er waren denk ik wel mensen verbaasd dat ik uit die tram stapte, om doodleuk op het perron op de volgende te gaan staan wachten (volgens het infobord kwam doe al na een minuut, en dat klopte), terwijl er nog mensen aan kwamen rennen om nog snel met die tram mee te kunnen.
    pi_43626935
    Nu al een paar week vaste passagier op Leidschenveen - L v NOI (en terug natuurlijk). Bevalt me prima, gaat lekker vaak ook, das wel zo handig met overstappen
    pi_44003905
    quote:
    DEN HAAG - Twee tramstellen van de RandstadRail zijn woensdagavond rond 18.30 uur kort na elkaar ontspoord. Een tramstel raakte nabij de halte Forepark in Den Haag van de rails. Volgens de brandweer zijn daarbij vijftien passagiers lichtgewond geraakt. Een andere tram van de nieuwe lightrailverbinding ontspoorde voor de halte Ternoot in Den Haag.

Foto: Martin van Os l Hulpdiensten komen in actie

Het gaat om voertuigen van de Rotterdamse vervoerder RET en van de Haagse HTM, die rijden op de Erasmuslijn tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Hofplein. De Erasmuslijn werd op 11 november in gebruik genomen.

Bron: www.nu.nl
      Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 november 2006 @ 21:13:08 #60
    Maffe Fries
    pi_44004959
    Er rust zeker een vloek op RR
    pi_44005015
    quote:
    Op woensdag 29 november 2006 20:44 schreef Dichterbijer het volgende:

[..]
    Alweer
    pi_44005851
    Nou ja zeg

Dus vandaar dat er net geen RR reed. Dit al de x-ste keer dat er iets is met Rampstadrail.

Een paar weken terug werd er omgeroepen dat er niet verder werd gereden naar Centraal Station vanwege een wisselstoring. Oke.. dat gaat er bij mij nog in, maar vertel dan wel hoe we verder kunnen reizen. Eerst 10 minuten stil gestaan bij Laan van NOI. De enige persoon van RR stond er maar een beetje geschaduwd bij en wist niks, nadat een aantal mensen wat vroegen. Hij maande ze maar weer te gaan zitten en te wachten. Op een gegeven moment zag hij de bui van vragen al hangen en trok 'ie maar zijn rode jasje uit. Wat een service...

Eenmaal uitgestapt, alle mensen maar achtervolgt en in de regen staan wachten op een tram naar CS.

Teruggaand op het Spui: hordes mensen die staan te wachten op een RR, die bij nader inzien niet kwam opdagen. De storing bleek nog steeds niet voorbij en niemand van het beveiligingspersoneel (de enige informatiebron die er rond liep) dat iets weet. Nergens ook iets vermeld of omgeroepen dat men om moest rijden via Laan van NOI. Sorry hoor, maar Spui is zo'n geweldig mooi tramstation, maar een degelijk informatiesysteem, sterker nog, omroepsysteem... ho maar

Aan de ene kant in RR een wereldding: hoge frequentie en rijdt in één ruk Den Haag diep binnen. Aan de andere kant: rijdt te langzaam en slechte informatievoorziening (maar dat zal aan de HTM liggen, daar zij RR leiden)
      Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 november 2006 @ 22:33:11 #63
    Maffe Fries
    pi_44008047
    Het gaat vandaag gewoon om 2 ontsporingen vlak na elkaar. Dus dat van die vloek klopt wel.
      Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 november 2006 @ 22:47:18 #64
    Maffe Fries
    pi_44008637
    Dit komt van teletekst
    quote:
    Inspectie legt Randstadrail stil

` De Inspectie verkeer en Waterstaat
    legt alle lijnen van Randstadrail tot
    nader order stil.De dienst wil eerst
    weten wat de oorzaak is van de twee
    ontsporingen van vanavond in Den Haag.
    De dienst stelt zelf een onderzoek in.

Op de Erasmuslijn ontspoorde een tram
    bij halte Forepark aan de rand van Den
    Haag.Daarbij raakten zo'n vijftien
    mensen gewond.Bij het Centraal Station
    schoof een tram uit de rails van de
    lightrailverbinding naar Zoetermeer.
    Hierbij raakte niemand gewond.

De Randstadrail kampt al sinds de start
    met problemen.Op 3 november ontspoorde
    ook al een tram naar Zoetermeer.
      woensdag 29 november 2006 @ 22:52:48 #65
    139407 jorienvdherik
    Feyenoord KNVB Beker 07-08
    pi_44008835
    Ben benieuwd naar de verdere gevolgen
    pi_44009997
    Overigens gaat het bij die ontsporing van het RET-voertuig om een oud-type metrostel, niet om een nieuw voertuig.

Een soortgelijk metrostel, zoals op bovenstaande foto minder goed te zien is:
    pi_44010375
    quote:
    Op woensdag 29 november 2006 23:29 schreef UncleFunk het volgende:
    Overigens gaat het bij die ontsporing van het RET-voertuig om een oud-type metrostel, niet om een nieuw voertuig.

Een soortgelijk metrostel, zoals op bovenstaande foto minder goed te zien is:
    [afbeelding]
    Edit: Verkeerd gelezen, laat maar.
    pi_44010771
    Kut, morgen dus weer gewoon met bus 42 naar CS
    pi_44015030
    Weet iemand hoe de ochtend spits is verlopen zonder RR?
      maandag 4 december 2006 @ 11:29:41 #70
    146033 ReisT
    pi_44126487
    Bij een soortgelijk project in Duitsland (met dezelfde trams als bij de HTM) is maar liefst 5 jaar getest voor de boel openging. En dan dacht RandstadRail aan een paar weken genoeg te hebben:
    quote:
    DEN HAAG - De Duitse versie van RandstadRail in de stad Kassel is jarenlang uitvoerig getest voordat de lightrailvoertuigen passagiers mochten vervoeren.
    Dat blijkt uit onderzoek van Radio TV West. In de Duitse stad rijden sinds 2005 exact dezelfde voertuigen als tussen Den Haag, Zoetermeer en Rotterdam. Net als bij RandstadRail bestaat het traject zowel uit omgebouwd treinspoor als bestaand tramspoor. De ombouw- en testperiode in Kassel duurde vijf jaar, bij RandstadRail slechts vier maanden.

Het Nordhessischer Verkehrs Verbund verantwoordelijk voor het vervoer in de stad, stelt dat die jarenlange testperiode noodzakelijk was om ontsporingen te voorkomen en veiligheid te kunnen garanderen. Woordvoerder Sabine Herms: ''De Duitse overheid verplicht vervoersbedrijven om ook in de praktijk lang te testen met openbaar vervoer. In de anderhalf jaar dat bij ons dit systeem rijdt, is er nog geen enkel voertuig ontspoord.''
    Bron: http://www.rtvwest.nl/nieuwsitem/2693 , waar ook een filmpje hierover is te zien.
      maandag 4 december 2006 @ 11:46:39 #71
    62885 MikeyMan
    Vici, Vidi, Veni
    pi_44126880
    quote:
    Op maandag 4 december 2006 11:29 schreef ReisT het volgende:
    Bij een soortgelijk project in Duitsland (met dezelfde trams als bij de HTM) is maar liefst 5 jaar getest voor de boel openging. En dan dacht RandstadRail aan een paar weken genoeg te hebben:
    [..]

Bron: http://www.rtvwest.nl/nieuwsitem/2693 , waar ook een filmpje hierover is te zien.
    Is het vreemd dat je verwacht dat een systeem wat een paar honderd kilometer verderop al uitvoerig getest is, redelijk snel werkbaar is?
    ©DiscoveryChannel
    pi_44128265
    quote:
    Op maandag 4 december 2006 11:46 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Is het vreemd dat je verwacht dat een systeem wat een paar honderd kilometer verderop al uitvoerig getest is, redelijk snel werkbaar is?
    Ja, want blijkbaar kan op basis van die testgegevens geen goede analyse gemaakt worden van de probleempunten op het Nederlandse traject. In feite zijn de reizigers nu gebruikt als testpersonen met alle risico's van dien, iets dat nu gelukkig ook door de inspectie VWS is onderkend.
    "History teaches us that humans behave wisely only once they have exhausted all other alternatives."
    pi_44132914
    Eerlijk gezegd kan het me niet schelen of ik testpersoon ben, als dat ding maar rijdt
      maandag 4 december 2006 @ 21:45:38 #74
    62885 MikeyMan
    Vici, Vidi, Veni
    pi_44146955
    quote:
    Op maandag 4 december 2006 12:37 schreef MaartenGrendel het volgende:

[..]

Ja, want blijkbaar kan op basis van die testgegevens geen goede analyse gemaakt worden van de probleempunten op het Nederlandse traject. In feite zijn de reizigers nu gebruikt als testpersonen met alle risico's van dien, iets dat nu gelukkig ook door de inspectie VWS is onderkend.
    Nou, daar ben ik het niet helemaal mee eens...

Als het systeem naar het voorbeeld van de in duitsland uiteindelijk goed werkende systemen ontworpen zou zijn, zou het natuurlijk allemaal gewoon moeten werken...

Vraag is nu of de nederlandse bouwers hier afgeweken zijn -in welk geval ik het erg dom vind om dit te doen; als je weet hoe een systeem goed werkt, ga je het niet nog eens aanpassen- of dat het hier om domme pech gaat...

Ze gaan een auto ook niet in amsterdam, rotterdam, berlijn, parijs, zurich, antwerpen en brussel testen voordat ie op de markt komt... De weersomstandigheden en de geografie zijn vergelijkbaar... Hieruit kun je dus concluderen dat het gewoon goed zou moeten gaan...
    ©DiscoveryChannel
      Redactie Frontpage / Sport maandag 4 december 2006 @ 23:35:15 #75
    Maffe Fries
    pi_44150350
    De afwijking is de te lichte staalsoort die gebruikt is om de rails van te maken. Daardoor slijten de rails veel sneller dan normaal en komen er ontsporingen van.
    pi_44150477
    Rijdt hij nu of wachten ze nog tot nader onderzoek?
      Redactie Frontpage / Sport maandag 4 december 2006 @ 23:40:47 #77
    Maffe Fries
    pi_44150551
    Van Rotterdam rijdt ie tot Nootdorp. De andere lijnen liggen stil. Op het deel waar RR wel rijdt, is het vervoer gratis.
    pi_44792995
    dit geintje kost de RR veel geld
    bier
    pi_44794371
    quote:
    Op donderdag 28 december 2006 14:26 schreef italiaan1987 het volgende:
    dit geintje kost de RR veel geld
    Maar scheelt mij weer geld Best ideaal eigenlijk als het OV gratis is.
    pi_45119470

Merk en type: Van Hool
    Eigenaar: Pasteur Reizen
    Land van herkomst: Nederland
    Datum: 6 januari 2007
    Fotograaf/Bron: Alex Miedema
    Bijzonderheden: vervangend vervoer RandstadRail
    pi_45119751
    Is de randstadrail nog gratis?
    stupidity has become as common as common sense was before
    pi_45121615
    Wanneer rijdt dat bagger ding nou weer eens..

Moet dinsdag weer naar school en wil dus echt niet weer een uur in bus 5 zitten
    pi_45127750
    Die bussen zijn een crime om mee te reizen.

Ze rijden gewoon wanneer het hen uitkomt lijkt het wel. Op de dienstregeling staat vertrek .10, .20, .30...etc. Hoe laat vertrekt de bus? De ene keer bijvoorbeeld .15 dan weer .10 of ergens daartussen in, maakt niks uit. Dan ren je de longen uit het lijf om de bus te halen, kom je eindelijk daar staat er niet eens een bus. Ook vanuit Den Haag naar Zoetermeer, ben je meteen je aansluiting met Extra Vervoer kwijt. Sta je een half uur, vooral in de avonduren. HTM zal zeker denken ze mogen blij zijn de we extra vervoer inzetten, maar een redelijke dienstregeling, ho maar
    pi_45135226
    Het vervangend busvervoer is nog wel gratis, maar reken erop dat er binnenkort gewoon weer betaald moet gaan worden. Daarnaast zullen de touringcarbussen worden vervangen door stadsbussen, waardoor het in- en uitstappen makkelijker gaat en er waarschijnlijk ook reizigers staand vervoerd kunnen gaan worden. Voorlopig duurt dit nog wel tot ergens april, mogelijk dat er stukken rails vervangen moeten gaan worden.
    De bussen zouden moeten rijden volgens de dienstregeling, maar vaak wordt dat niet gehaald inderdaad. Wanneer een bus vol is, gaat deze gelijk rijden. Het heeft immers geen zin om met een dichte deur te blijven wachten. Afhankelijk van het tijdstip staat er al snel weer een volgende bus, maar het blijft een crime
    pi_45140817
    Ik ga nieteens meer met die klotebussen, ik ga nu via een bus naar een treinstation dichtbij huis en dan met de trein naar Zoetermeer, dan met een extra bus naar centrum west en dan met een bus naar school toe

Sneller dan met dat vervangend vervoer, alleen met zoveel aansluitingen kan het ook wel misgaan vaak
    pi_45289769
    quote:
    laatst gewijzigd: 12-01-2007 16:34
    Nog geen datum voor herstart RandstadRail
    Het blijft nog onduidelijk wanneer de treinen van RandstadRail weer gaan rijden. De projectorganisatie meldde op een persconferentie alleen dat het in februari gaat beginnen met testritten.

RandstadRail nog gestremd

Stilgelegd
    Het nieuwe lightrailsysteem in de regio Den Haag-Rotterdam kampt sinds de start vorig jaar met grote problemen. De Inspectie Verkeer en Waterstaat legde RandstadRail eind november zelfs compleet stil na enkele ontsporingen.

Combinatie
    Bij het ernstigste incident raakten 17 mensen gewond. "RandstadRail gaat pas weer rijden als de proefritten succesvol verlopen", aldus de algemeen directeur van de Haagse vervoerder HTM. Randstadrail is een nieuw systeem dat tram-, trein- en metrovervoer combineert.
    http://www.rtl.nl/(/actue(...)tadrail_toekomst.xml
    quote:
    Siemens waarschuwde over RandstadRail
    DEN HAAG - Siemens heeft RandstadRail voordat deze ging rijden al meerdere malen gewaarschuwd over haperende wissels.

Een woordvoerder van de elektronicaleverancier heeft dit vrijdag bevestigd. Het bedrijf heeft de elektronische beveiliging van de RandstadRail aangelegd.

Al in juli sloeg Siemens alarm. De wissels waren niet goed gelast, ze werden onvoldoende getest en twee wissels waren niet onder controle te krijgen. Ook later correspondeerde Siemens nog een paar keer over ernstig haperende wissels.

Op 29 oktober is de RandstadRail toch gaan rijden. Meerdere malen deden zich ontsporingen voor, met als hoogtepunt die bij Forepark waarbij zeventien gewonden vielen. De Inspectie Verkeer en Waterstaat legde RandstadRail eind november stil.

„We hebben ze een aantal keren gewaarschuwd”, zegt de woordvoerder van Siemens. „Het is aan de klant wat zij daarmee doen, zij zijn verantwoordelijk.” De zegsman vindt het niet kies om te zeggen of de start van de lightrailverbinding verantwoord was of niet.

Een woordvoerster van de projectorganisatie RandstadRail zegt dat veiligheid altijd het uitgangspunt is geweest. „De start was verantwoord en was met toestemming van de Inspectie Verkeer en Waterstaat.”
    http://www.telegraaf.nl/b(...)dstadRail.html?p=8,1
    quote:
    [...]
    De ontsporing bij halte Forepark, eveneens in Den Haag, werd veroorzaakt door een storing in de wissels. Op het traject van de RandstadRail liggen in totaal zestig wissels, waarvan er inmiddels twintig zijn gecontroleerd. Bij tien daarvan zijn beschadigingen ontdekt. ,,We zullen deze allemaal herstellen.’’
    De inspectie en de herstelwerkzaamheden nemen nog zeker een maand in beslag. HTM hoopt in februari op dit deel van het tracé proefritten te kunnen uitvoeren.
    Het is volgens Kaper nog niet duidelijk wie aansprakelijk wordt gesteld voor de geleden schade. Een rekensom leerde dat het vervangend vervoer HTM 150.000 euro per week kost. Bovendien mist de Haagse vervoerder inkomsten uit de RandstadRail. ,,We schatten dat op nog eens 150.000 tot 200.000 euro per week. Het loopt daarmee dus in de miljoenen.’’

http://www.ad.nl/binnenland/article985201.ece

Gezellige boel daar
    bye
      dinsdag 16 januari 2007 @ 13:40:25 #87
    165624 Jodelaar
    Wintersporter! uit ZH 079
    pi_45403884
    quote:
    Op zondag 7 januari 2007 22:59 schreef Zephyrus het volgende:
    Die bussen zijn een crime om mee te reizen.

Ze rijden gewoon wanneer het hen uitkomt lijkt het wel. Op de dienstregeling staat vertrek .10, .20, .30...etc. Hoe laat vertrekt de bus? De ene keer bijvoorbeeld .15 dan weer .10 of ergens daartussen in, maakt niks uit. Dan ren je de longen uit het lijf om de bus te halen, kom je eindelijk daar staat er niet eens een bus. Ook vanuit Den Haag naar Zoetermeer, ben je meteen je aansluiting met Extra Vervoer kwijt. Sta je een half uur, vooral in de avonduren. HTM zal zeker denken ze mogen blij zijn de we extra vervoer inzetten, maar een redelijke dienstregeling, ho maar
    Ik weet niet hoelaat jij daar ben dan, maar ze rijden elke 10 minuten en in de ochtend elke 7 minuten. Met een snelle (A12 en voorweg) en een langzame (Alle haltes op de RR) verbinding. Ik heb elke ochtend de snelle verbinding van half 8, vanochtend was er alleen een ongeluk gebeurd net voor knooppunt met a4 waar de buslijn stopte, en dus stonden we half uur ofzo vast. was wel zwaar irritant. Voor de rest is het goed vervoer hoor. Relaxte bussen, gratis (heb wel ov maar tog) en gratis soep (al is die nu weg ). Alleen het stuk tussen Leidscheveen en voorweg is klote als je langzame verbinding heb, wat een kutweggetje is dat
    Ski, Schnee & Schnaps!
    pi_45414729
    quote:
    Op dinsdag 16 januari 2007 13:40 schreef Jodelaar het volgende:

[..]

Ik weet niet hoelaat jij daar ben dan, maar ze rijden elke 10 minuten en in de ochtend elke 7 minuten. Met een snelle (A12 en voorweg) en een langzame (Alle haltes op de RR) verbinding. Ik heb elke ochtend de snelle verbinding van half 8, vanochtend was er alleen een ongeluk gebeurd net voor knooppunt met a4 waar de buslijn stopte, en dus stonden we half uur ofzo vast. was wel zwaar irritant. Voor de rest is het goed vervoer hoor. Relaxte bussen, gratis (heb wel ov maar tog) en gratis soep (al is die nu weg ). Alleen het stuk tussen Leidscheveen en voorweg is klote als je langzame verbinding heb, wat een kutweggetje is dat
    Ow... waarom heb ik nooit iets gehoord van een snelle verbinding? Onder welk busnummer en welke tijden rijden die bussen dan? Ik neem dus altijd die 'langzame' bussen . Nu gebruik ik die bussen ook niet dagelijks (gelukkig maar), ik moet voornamelijk naar Rotterdam, wat een verhaal apart is vanuit huis, sinds de hervormingen in het Zoetermeerse OV van 10 dec. j.l....
      dinsdag 16 januari 2007 @ 19:22:06 #89
    165624 Jodelaar
    pi_45414962
    Euh moeilijk uit te leggen zijn gewoon nr 5 maar zijn de dubbeldekkers die om het half uur gaan (bij drukte, kwartier). Bij centrum west staan ze op de uitrit ( dus niet op een halte ) en bij Centraal staat hij in die bocht waar de HTM bussen keren. De dubbeldekker nemen dus. Alleen was de bus van vanmiddag veel later dan de "langzame" bus door het ongeluk op de A12 op het stuk waar er geen busbaan is
    Ski, Schnee & Schnaps!
    pi_45415656
    quote:
    Op dinsdag 16 januari 2007 19:22 schreef Jodelaar het volgende:
    Euh moeilijk uit te leggen zijn gewoon nr 5 maar zijn de dubbeldekkers die om het half uur gaan (bij drukte, kwartier). Bij centrum west staan ze op de uitrit ( dus niet op een halte ) en bij Centraal staat hij in die bocht waar de HTM bussen keren. De dubbeldekker nemen dus. Alleen was de bus van vanmiddag veel later dan de "langzame" bus door het ongeluk op de A12 op het stuk waar er geen busbaan is
    Ok Hmm.. nooit gezien . Die rijden dus de hele dag en ook in het weekend?? En nou we toch bezig zijn, hoe lang doet die snelle verbinding erover? Misschien een goed alternatief voor de langzame bus.
      dinsdag 16 januari 2007 @ 19:44:35 #91
    165624 Jodelaar
    pi_45415751
    Als er geen file staat tog zeker 10/15 minuten sneller. In het weekend weet ik niet of ze rijden ben nooit in den haag in het weekend of ik ga met de trein.
    Ski, Schnee & Schnaps!
    pi_45418959
    De bussen over de snelweg rijden alleen in de spits.
      woensdag 17 januari 2007 @ 18:53:10 #93
    165624 Jodelaar
    pi_45446366
    Ok dat wist ik dus niet want ik reis alleen in de spits
    Ski, Schnee & Schnaps!
    pi_45732950
    Rail 3 gaat ook al niet

RAMPRAIL!
    pi_48014275
    Is al bekend wanneer de boel weer gaat rijden?
    bye
    pi_48014354
    Het stukje tussen Den Haag CS en Ternoot is sinds vandaag iig weer in gebruik genomen voor lijn 2 & 6, en ik zag de RR er ook langs rijden, leeg, denk dat ze om te testen even bij het Stuyvesantplein oid keren.

En die RET metrotjes staan de laatste tijd ook steeds vaker op CS
    2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
    pi_48014443
    tvp
      woensdag 4 april 2007 @ 18:58:10 #98
    40566 Ericr
    Livewrong
    pi_48014447
    Vind het in ieder geval geen vooruitgang die nieuwe voertuigen, krappe bende als je tegen over elkaar zit en de bankjes waar je niet tegen over elkaar zit zijn ook niet veel soeps. Of in een hoek of je zit zo gepositioneerd dat staande passagiers in je nek staan te hijgen.
    pi_48017353
    quote:
    Op woensdag 4 april 2007 18:53 schreef Petre het volgende:
    .
    pi_48018294
    quote:
    Op woensdag 4 april 2007 18:58 schreef Ericr het volgende:
    Vind het in ieder geval geen vooruitgang die nieuwe voertuigen, krappe bende als je tegen over elkaar zit en de bankjes waar je niet tegen over elkaar zit zijn ook niet veel soeps. Of in een hoek of je zit zo gepositioneerd dat staande passagiers in je nek staan te hijgen.
    Owja, en er zijn maar weinig plaatsen waar een raam naast je hebt. Vooral bij de vierzitters zit je constant naast zo'n tussenstuk van een raam. (of kies ik nou steeds de verkeerde plek?). Om nog maar te zwijgen over de snelheid waarmee de treintjes over de rails sloffen...

Ben ook wel benieuwd wanneer ze eindelijk weer eens echt rijden. Ik bedoel, niet dat ik er gebruik van zou maken, ik heb de trein de trein als nieuw alternatief. Gewoon elke dag, 20 minuten naar het station lopen. Heb ik ook gelijk m'n ochtendgymnastiek gehad.
    pi_48018558
    quote:
    Op woensdag 4 april 2007 18:53 schreef Petre het volgende:
    Dat is nog niet bekend
      woensdag 4 april 2007 @ 21:36:49 #102
    165624 Jodelaar
    pi_48021453
    vandaag zat ik ook weer 15 minuten vast achter de rr naar Loosduinen.. ik zat in de 2 naar kraayestein kwam dat ding niet weg bij de halte
    Ski, Schnee & Schnaps!
      woensdag 4 april 2007 @ 22:14:40 #103
    95194 SpeedyRich
    doe ff normaal
    pi_48023270
    weet iemand hoe de signalering werkt van randstadrail ?
    Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
    sorry.
    leukste topic aller tijden
    Voor computergerelateerde vragen klik hier
      Redactie Frontpage / Sport woensdag 4 april 2007 @ 22:28:45 #104
    Maffe Fries
    pi_48023932
    Waarschijnlijk met een soort van detectielussen. Verder zijn er natuurlijk op sommige plaatsen seinen, zoals op het gewone spoor.
    pi_48025380
    quote:
    Op woensdag 4 april 2007 22:14 schreef SpeedyRich het volgende:
    weet iemand hoe de signalering werkt van randstadrail ?
    werkt die dan?
    bye
      woensdag 4 april 2007 @ 23:55:36 #106
    95194 SpeedyRich
    doe ff normaal
    pi_48027454
    quote:
    Op woensdag 4 april 2007 22:28 schreef Peterselieman het volgende:
    Waarschijnlijk met een soort van detectielussen. Verder zijn er natuurlijk op sommige plaatsen seinen, zoals op het gewone spoor.
    ff de seinen op het spoor zijn het zelfde als in denhaag op het tramspoor
    Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
    sorry.
    leukste topic aller tijden
    Voor computergerelateerde vragen klik hier
      maandag 9 april 2007 @ 10:32:01 #107
    40566 Ericr
    Livewrong
    pi_48138593
    RR3 doet er 4 minuten langer over dan de oude lijn 3 om naar het Centraal Station te komen vanaf beginpunt Loosduinen, leuk toch die vooruitgang. Van 28 minuten naar 32 minuten reistijd gegaan.
      maandag 9 april 2007 @ 15:48:38 #108
    22002 MREn
    pi_48147354
    Op zich is dat niet erg, als de frequentie maar hoger is, dat verkoopt beter dan reistijd.
    Ik heb tenminste liever elke 5 minuten een dienst die er 30 minuten over doet, dan elke 10 minuten een dienst die er 25 minuten over doet.
    Maar geen idee of de RR-frequentie (veel) hoger ligt dan bij de HTM vroegah.
      maandag 9 april 2007 @ 19:44:42 #109
    40566 Ericr
    Livewrong
    pi_48153563
    Zelfde dienstregeling verder, frequentie kan niet omhoog door de tramtunnel. Die zit nu al aan zijn max qua doorvoer.
    pi_48157099
    rijd die al is een keer?
    bier
      maandag 9 april 2007 @ 21:44:18 #111
    22002 MREn
    pi_48158330
    Pas als je je cursus Nederlands af hebt gerond.
    pi_48158491
    quote:
    Op maandag 9 april 2007 21:44 schreef MREn het volgende:
    Zolang nog ?
    pi_48228086
    quote:
    Op maandag 9 april 2007 21:44 schreef MREn het volgende:
    ojee krijgen we dit weer
    nou vooruit: rijdt die al is een keer?
    bier
      woensdag 11 april 2007 @ 19:57:02 #114
    22002 MREn
    pi_48228306
    Er is nog wel iets meer fout hoor
      Redactie Frontpage / Sport dinsdag 15 mei 2007 @ 17:20:55 #115
    Maffe Fries
    pi_49408334
    quote:
    Weer nieuw deel RandstadRail in gebruik

AMSTERDAM - RandstadRail 4 tussen Den Haag Centraal en De Uithof rijdt vanaf woensdag met passagiers. De afgelopen maanden is het traject met lege wagons getest. Omdat de proef goed is verlopen, is besloten ook daar de lightrailverbinding in gebruik te nemen, meldt het Stadsgewest Haaglanden dinsdag. De eerste weken is er in elke wagon een medewerker van het Haagse vervoersbedrijf HTM aanwezig voor vragen van reizigers.

Het is nog niet duidelijk wanneer RandstadRail 3 en 4 doorrijden tot aan het uiteindelijke eindpunt in Zoetermeer. Op de trajecten Den Haag Centraal - Zoetermeer en Den Haag Centraal - Nootdorp worden op dit moment nog proefritten uitgevoerd. RandstadRail 3 rijdt momenteel alleen met passagiers tussen de Haagse Laan van Nieuw-Oostindië en Den Haag Centraal.

Problemen

Sinds de ingebruikname van de RandstadRail, vorig jaar, kampt het project met problemen. Verschillende voertuigen ontspoorden. Bij een van deze ongelukken vielen vijftien gewonden. De Haagse wethouder Pieter van Woensel (VVD) stapte op toen bekend werd dat het budget voor de lightrailverbinding met twaalf miljoen euro werd overschreden.

De RandstadRail, die naar schatting 550 miljoen euro heeft gekost bij de oplevering, moet voor een snelle verbinding zorgen tussen Den Haag en Zoetermeer en Den Haag en Rotterdam. In het najaar van 2008 moet de RandstadRail helemaal klaar zijn. De bedoeling is dat de centrale stations van Den Haag en Rotterdam uiteindelijk worden verbonden via lightrail.
    Staat op Nu.nl
      woensdag 16 mei 2007 @ 14:40:27 #116
    146033 ReisT
    pi_49443044
    Joepie. Op een lijn waar gewoon de hele tijd al trams reden, gaan nu wat nieuwere rijden.

Maar dus nog steeds geen trams op de Zoetermeerlijn... Nog twee weken en we kunnen een feestje vieren: een jaar lang geen railvervoer op de Krakeling!
      woensdag 16 mei 2007 @ 20:32:35 #117
    40566 Ericr
    Livewrong
    pi_49456926
    Ja het is echt een vooruitgang, trams die er langer over doen en hetzelfde trace afleggen dat lijn 3 en 6 ook al aflegden. Beetje zinloos zoals RR nu wordt geexploiteerd.
      zaterdag 19 mei 2007 @ 13:42:17 #118
    146033 ReisT
    pi_49539526
    Ik heb gisteren de nieuwe lijn uitgetest, omdat het pas de derde dag was waren er natuurlijk wat problemen. Ik kom op het tramplatform op CS, tien minuten lang geen tram te zien, vreemd want anders rijden ze daar af en aan. Dan hoor ik iemand zeggen "volgens de bestuurder rijden ze weer" (blijkbaar reden ze dus niet?). Maar goed, eerst komt lijn 6 eraan: buiten dienst. Dat geldt ook voor lijn 2 en lijn 3, de vierde tram is pas weer in dienst, en dat is gelukkig lijn 4 (voor zover je dat kan ontcijferen uit de slecht leesbare displays).

Verder reed het probleemloos, al had ik wel het idee dat er erg langzaam werd gereden, vooral bij wissels en kruisingen, ik mag hopen dat dat vanwege nieuwigheid is.

Misschien lijkt het ook wel zo sloom omdat de RR-trams veel harder kunnen dan de 50km/u die ze in de stad rijden (de teller loopt tot 120!), terwijl in een GTL (red: het oude model Haagse tram) 40km/u al behoorlijk snel lijkt te gaan.

Ik heb daar even goed op gelet (RR4 versus GTL-lijn 9): de regioCitadis tikt tussen iedere twee haltes even de 50 aan, een GTL gaat zelden sneller dan 35-45. Toch doen ze even lang over een vergelijkbare afstand.
    pi_49539616
    quote:
    Op zaterdag 19 mei 2007 13:42 schreef ReisT het volgende:

Ik heb daar even goed op gelet (RR4 versus GTL-lijn 9): de regioCitadis tikt tussen iedere twee haltes even de 50 aan, een GTL gaat zelden sneller dan 35-45. Toch doen ze even lang over een vergelijkbare afstand.
    RR heeft ook minder haltes = grotere afstand = meer tijd om een hogere snelheid te halen

Dat ze dan bij de haltes zelf weer langer blijven staan is dan weer jammer
      zaterdag 19 mei 2007 @ 19:06:22 #120
    146033 ReisT
    pi_49548281
    quote:
    Op zaterdag 19 mei 2007 13:44 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

RR heeft ook minder haltes = grotere afstand = meer tijd om een hogere snelheid te halen
    Dat is bij deze lijn dus niet zo, voor het grootste deel liggen de haltes net zo dicht op elkaar als anders. dus die tram haalt nu wel even een hogere snelheid, maar moet ook al weer eerder afremmen, het viel me op dat we meestal al veel te vroeg bijna stilstonden dan langzaam doorreden tot de halte.
    pi_49555444
    quote:
    Op zaterdag 19 mei 2007 19:06 schreef ReisT het volgende:

[..]

Dat is bij deze lijn dus niet zo, voor het grootste deel liggen de haltes net zo dicht op elkaar als anders. dus die tram haalt nu wel even een hogere snelheid, maar moet ook al weer eerder afremmen, het viel me op dat we meestal al veel te vroeg bijna stilstonden dan langzaam doorreden tot de halte.
    Hele Apeldoornselaan is geen halte, halte Zuiderparklaan is weg, volgens mij slaat ie Castricumplein ook over
      zondag 20 mei 2007 @ 12:56:06 #122
    146033 ReisT
    pi_49566089
    Ja, dat is even een snel stukje, maar vanaf daar tot de Uithof stopt 'ie gewoon overal. Bij het Castricumplein wist trouwens nog niet iedereen van de veranderingen, daar stonden nog mensen op de halte te wachten maar de tram reed gewoon door.
      zondag 20 mei 2007 @ 13:20:03 #123
    64792 Mryc
    play me one more song
    pi_49566939
    Afgelopen vrijdag reed het niet probleemloos rond een uur of 12 's middags. Er bleken RR's uitgevallen te zijn, er reden geen lijnen 2 en 6 meer door de tramtunnels. Mijn tram heeft een kwartier stilgestaan vlak voor de tramtunnel maar is toen via de Groenmarkt gereden. Er kwamen 3 (!!) trams met lijn 6 achteraan.
    Gistermiddag stond ik vlak voor centraal station ook een minuut of 5 á 10 vast. Er werd omgeroepen dat ze bezig waren een een RR met pech weg te halen... Gisteravond reden tram 2 en 6 ook ineens niet meer door de tramtunnel...
      zondag 20 mei 2007 @ 13:25:33 #124
    137377 Gamer_V
    Zie signature
    pi_49567113
    Is de verwachte datum dat de RR trams weer gaan rijden nog steeds 2012?
    Zie ondertitel ||| Developers, developers, developers, developers. ||| Usernotes van Gamer_V
    *O* Winnaar slechtste nieuwsposter FOK!games 2009 *O*
    pi_49577695
    quote:
    Op zondag 20 mei 2007 13:20 schreef Mryc het volgende:
    Afgelopen vrijdag reed het niet probleemloos rond een uur of 12 's middags. Er bleken RR's uitgevallen te zijn, er reden geen lijnen 2 en 6 meer door de tramtunnels. Mijn tram heeft een kwartier stilgestaan vlak voor de tramtunnel maar is toen via de Groenmarkt gereden. Er kwamen 3 (!!) trams met lijn 6 achteraan.
    Gistermiddag stond ik vlak voor centraal station ook een minuut of 5 á 10 vast. Er werd omgeroepen dat ze bezig waren een een RR met pech weg te halen... Gisteravond reden tram 2 en 6 ook ineens niet meer door de tramtunnel...
    Daar had ik gistermiddag dus last van. Ik was eten wezen halen in de stad, rijden de trams niet. Toen maar gaan lopen naar huis Er werd namelijk omgeroepen dat er geen openbaar vervoer mogelijk was op dat moment
    pi_49579186
    quote:
    Op zondag 20 mei 2007 13:25 schreef Gamer_V het volgende:
    Is de verwachte datum dat de RR trams weer gaan rijden nog steeds 2012?
    Nee, RR gaat nu tegelijk rijden met de NZ-Lijn dat is dus eind 2014
    pi_49581198
    quote:
    Op zondag 20 mei 2007 18:39 schreef Willy84 het volgende:

[..]

Nee, RR gaat nu tegelijk rijden met de NZ-Lijn dat is dus eind 2014
    wat een flop
      dinsdag 22 mei 2007 @ 15:08:30 #128
    167723 sanni
    Acima de seu
    pi_49646457
    Dat is wel de understatement van het jaar gezien alle perikelen eromheen
    pi_52947784
    hij rijdt weer
    bier
    pi_52948024
    maar voor hoelang
    Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
    mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
      Redactie Frontpage / Sport dinsdag 4 september 2007 @ 22:50:30 #131
    Maffe Fries
    pi_52948060
    Alleen de Erasmuslijn rijdt volledig. De Zoetermeerlijnen zullen we nog even op moeten wachten al wordt daar wel flink getest nu.
    pi_52949629
    voor hoelang rijd het thats the question
    pi_52949779
    Zoetermeer gaat richting een jaar niet rijden

(test ritten niet meegerekend)
      Redactie Frontpage / Sport dinsdag 4 september 2007 @ 23:53:49 #134
    Maffe Fries
    pi_52949851
    quote:
    Op dinsdag 4 september 2007 23:44 schreef Ou-Tannu het volgende:
    voor hoelang rijd het thats the question
    Wil jij daar dan iets verstoren?
      dinsdag 4 september 2007 @ 23:55:52 #135
    22002 MREn
    pi_52949906
    quote:
    Op dinsdag 4 september 2007 23:53 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Wil jij daar dan iets vertoren?
    Bas of Aad?
      Redactie Frontpage / Sport dinsdag 4 september 2007 @ 23:57:14 #136
    Maffe Fries
    pi_52949945
    quote:
    Op dinsdag 4 september 2007 23:55 schreef MREn het volgende:

[..]

Bas of Aad?
    Geen van beide
    pi_52964690
    quote:
    Op dinsdag 4 september 2007 23:53 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Wil jij daar dan iets verstoren?
    volgens mij is 1 eurocent op de rails al voldoende om dat ding er af te bonken
      Redactie Frontpage / Sport woensdag 5 september 2007 @ 19:36:10 #138
    Maffe Fries
    pi_52965458
    Dat wil ik zien
    pi_52965573
    quote:
    Op dinsdag 4 september 2007 23:55 schreef MREn het volgende:

[..]

Bas of Aad?
    pi_53284787
    Ik hoorde vandaag van een htm- en beveiligingsmeneer bij de halte van de vervangende bus (5S) dat de RR 8 oktober (2007 ja haha) eindelijk (met passagiers!) door gaat rijden naar Zoetermeer!

Maar goed, ff afwachten, ik vertrouw het niet meer

[ Bericht 2% gewijzigd door MissJ op 18-09-2007 22:15:45 ]
    The best thing that you can do in life is follow your heart. Take risks.
    Don't just take the safe and easy choices because you're afraid of what might happen.
    Don't have any regrets and know that everything happens for a reason.
    pi_53285797
    quote:
    Op dinsdag 18 september 2007 22:09 schreef MissJ het volgende:
    Ik hoorde vandaag van een htm- en beveiligingsmeneer bij de halte van de vervangende bus (5S) dat de RR 8 oktober (2007 ja haha) eindelijk (met passagiers!) door gaat rijden naar Zoetermeer!

Zozo, dat zou erg handig voor mij zijn. Ik hoop het. Maar ik geloof er niks meer van !

Of misschien 2 dagen en dan loopt hij weer vast
    pi_53293099
    quote:
    Op dinsdag 18 september 2007 22:09 schreef MissJ het volgende:

Eerst zien dan geloven uiteraard!
      donderdag 20 september 2007 @ 09:53:45 #143
    146033 ReisT
    pi_53320498
    Zeker eerst alleen op de Oosterheemlijn, daar zijn de de laatste tijd tenminste aan het proefrijden. Over de Krakeling (lijn 3), waar dus de afgelopen 15 maanden echt niets meer gereden heeft, hoor je nog altijd niemand, dat zal nog wel even gaan duren.
    pi_53323186
    hoeveel geld heeft heel die kutrail inmiddels gekost eigenlijk, weet iemand daar iets concreets over?
    pi_53386975
    teveel.. dat kan ik je wel zeggen..

voor dat geld hadden ze een hele mooie IC verbinding kunnen leggen van groningen naar lelystad.. :p
      maandag 24 september 2007 @ 10:51:52 #146
    146033 ReisT
    pi_53426400
    quote:
    Weer geen Randstadrail
    ZOETERMEER - Randstadrail zal ook maandag nog niet rijden. Eerder meldden bronnen rondom de HTM dat op 24 september de lightrail tussen Zoetermeer-Oosterheem en Den Haag eindelijk zou gaan rijden.

Vorige week hielden chauffeurs van de vervangende bussen al rekening met deze datum. Ook controleurs spraken over 'betere tijden'.

Maandag nam de Zoetermeerse gemeenteraad nog unaniem een ‘motie van ongeduld’ van de PvdA aan over Randstadrail. Daarin sprak de raad zijn ongenoegen uit over het feit dat lijn 4 van Randstadrail nog steeds niet rijdt in Zoetermeer. De gemeenteraad constateerde in de motie dat 'het proefbedrijf op de Oosterheemlijn al begin vorige week aan de verwachtingen heeft voldaan; de Erasmuslijn in Rotterdam inmiddels al twee weken probleemloos met passagiers naar Den Haag CS rijdt en gebruikmaakt van dezelfde soort wissels als de Oosterheemlijn; de Inspectie Verkeer en Waterstaat eerder wel toestemming heeft gegeven om de Erasmuslijn voor passagiersvervoer vrij te geven en de informatieverstrekking aan de Zoetermeerse bevolking nog steeds niet of gebrekkig plaatsvindt.'

Randstadrail kent een lange geschiedenis. Steeds weer was er een reden om het rijden met de lightrail uit te stellen. Ontspoorde sneltrams, gewonde passagiers en technische problemen met wissels hebben de revue al gepasseerd.

Wanneer de sneltram wel in Zoetermeer en regio gaat rijden, is nog niet bekend. Een woordvoerster van Peter Smit, de Haagse verkeerswethouder en portefeuillehouder bij het stadsgewest Haaglanden, laat weten dat er nog steeds geen toestemming is van de Inspectie Verkeer en Waterstaat.

(AD.nl, 23 september)
    pi_53426571
    Zoetermeer was beter afgeweest met de NS en die lekkere sjittypendels
    pi_53428153
    quote:
    Op maandag 24 september 2007 10:51 schreef ReisT het volgende:

[..]
    Godverdomme zeg, ze kunnen ook echt niks daar heh
    pi_53752867
    quote:
    RandstadRail 4 vanaf maandag 8 oktober weer van start met reizigers

Vanaf maandag 8 oktober kunnen reizigers weer gebruik maken van het gehele traject van RandstadRail 4 (Den Haag De Uithof – Zoetermeer Javalaan). Dit heeft Peter Smit, regiobestuurder Verkeer en Vervoer van het Stadsgewest Haaglanden, vandaag besloten na een positief advies van de Inspectie Verkeer en Waterstaat. “Ik ben blij dat wij met dit nieuws kunnen komen. Zeker voor de reizigers uit Zoetermeer, die al zo lang op RandstadRail wachten”, aldus Smit. RandstadRail 4 Sinds 3 september jl. is de dienstregeling van RandstadRail 4 op het traject Den Haag Centraal – Javalaan (Zoetermeer Oosterheem) getest. Het proefbedrijf is naar tevredenheid verlopen. Vanaf maandag kunnen reizigers vanuit Zoetermeer weer reizen naar Den Haag. RandstadRail 3 IVW heeft ook toestemming gegeven om op de Krakeling te beginnen met het proefbedrijf. Daarmee zal naar verwachting in de loop van volgende week mee worden begonnen. Vervangend vervoer De vervangend vervoerbussen 5, 5S en 9P, blijven de eerste paar dagen nog rijden. De puntenkaarten zijn nog tot het eind van het jaar geldig op RandstadRail 4 tussen Zoetermeer en Den Haag Centraal en op de Erasmuslijn tussen Rotterdam Hofplein en Den Haag Centraal. RandstadRail promotieteams van de HTM zijn aanwezig in de voertuigen en tijdens de spits bij de haltes Zoetermeer Centrum West, Den Haag Laan van NOI en Den Haag Centraal. Informatie over de dienstregeling en vervoerbewijzen vindt u op www.htm.net.

Vind het nu bijna jammer dat ik vanaf maandag 2 weken vakantie heb en dat ik dus niet gelijk de 1e dag de RR kan testen naar mijn werk.. hahaha, maar goed, misschien maar beter ook, ff aanzien of ie idd blijft rijden en het niet wéér mis gaat..
    The best thing that you can do in life is follow your heart. Take risks.
    Don't just take the safe and easy choices because you're afraid of what might happen.
    Don't have any regrets and know that everything happens for a reason.
    pi_53753464
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
      dinsdag 16 oktober 2007 @ 09:06:25 #151
    146033 ReisT
    pi_53962548
    quote:
    Laatste test voor RandstadRail

ANP

DEN HAAG - Vanaf zaterdag rijdt ook de laatste lijn van RandstadRail, lijn 3 van Den Haag Centraal naar Zoetermeer. Dat maakten de Haagse vervoersmaatschappij HTM en Stadsgewest Haaglanden maandag bekend.

Randstadrail 3 zal een deel van de route met en een deel van de route zonder passagiers afleggen. Op het allerlaatste stuk, de zogeheten Krakeling in Zoetermeer, moet de dienstregeling nog getoetst worden. Daar rijdt lijn 3 nog een tijdje leeg.

RandstadRail 4 rijdt al op het traject tussen Den Haag en Zoetermeer. Door de ingebruikname van lijn 3 heeft RandstadRail in de spits een dubbele frequentie op het traject tussen Den Haag en Zoetermeer. Dat zal volgens regiobestuurder Peter Smit van het Stadsgewest Haaglanden lucht geven. ‘De voertuigen van RandstadRail 4 zitten behoorlijk vol. Het is dus mooi dat we lijn 3 nu in kunnen schakelen.’ Zodra de Krakeling in gebruik is, is RandstadRail eindelijk volledig in bedrijf.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')