abonnement Unibet Coolblue
pi_34266196
Hier alweer deeltje zeven in een (schijnbaar) succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

Wie heeft er mooie treinpics?
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 2.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 3
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 4
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 5
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 6
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 7.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+1
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+2

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is niet veel intresse in, iig niet bij mij en ik heb er weinig vraag naar gezien, dus daar ga ik niet op in.
Recentelijk 'verdwenen' mat. soorten als plan W, plan U of 1300-locs ga ik ook niet op in, maar wil je er wat van weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak. Het is mij te veel werk om dit op voorhand allemaal te gaan zitten typen.

Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn NoordNed, Connexxion en Syntus, en voor het grensoverschrijdend verkeer nog de NMBS (Maastricht-Luik en Roosendaa-Antwerpen), DB Regionalbahn (Leer-Nieuweschans, Enschede-Munster en Heerlen-Aken), Prignitzer Eisenbahn Gesellschaft (Enschede-Dortmund) en per 11 december 2005 Syntus met enkele ritten Arnhem-Emmerich.

NoordNed rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans/Leer. Verder verzorgt NoordNed het vervoer op Groningen-Leeuwarden in opdracht van NS.
Syntus is actief in Twente in de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk en Zutphen-Oldenzaal en sinds 2005 ook nog op Arnhem-Tiel.

Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Marienberg.

De NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, Enschede-Munster en Nieuweschans-Leer.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?

Noordned
Laten we in het noorden beginnen met NoordNet. Dit bedrijf (100% dochter van Arriva) huurt haar mat van NS Financial services. Er wordt gereden met DM90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden en met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden).

Links de Wadloper (DH2), dit is het enige groene stel van Noordned. Naast de (gele) tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Voor de DM90-foto's: zie NS.

Syntus
Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lightrail Lint's.



Twee Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen.

Connexxion
Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar één lijntje: Almelo-Marienberg. Rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Marienberg.
Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus.

Interieur en exterieur.


NS Reizigers
diesel
Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter.
Ook NS exploiteert nog vier diesellijnen (Enschede-Zwolle, Zwolle-Kampen, Apeldoorn-Zutphen, Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM’90/Buffels. Wat moderner dan de wadlopers van NoordNed en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus.

Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld.

electrisch
En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal geëlektrificeerd is, wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van elektrische treinstellen en locs omdat die over het algemeen wat goedkoper in het gebruik zijn.

De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn vrijwel identiek, alleen is de 1700 ietsje nieuwer, en heeft wat meer mogelijkheden wat betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en Dubbeldeksmaterieel (alleen DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden).
Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als Venlo-Den Haag en Maastricht/Heerlen-Haarlem en wat kortere (spits)routes daarbinnen als bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht.

Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de reiziger nog banken staan ook.
Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig. ICRm = gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht om wat extra zitplaatsen te verzorgen, momenteel staan er enkele tientallen aan de kant wegens instroom IRM, maar vermoedelijk worden deze ingezet op de HSL tot de HSL-treinen gereed zijn.
ICR en ICRm wordt door elkaar gebruikt op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar ICK zo veel mogelijk op Venlo-Den Haag en in de spitstreinen ook op Eindhoven-Utrecht rijdt.
Hoe eea er van binnen en van buiten uitziet, zie de foto'jes.

Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur.


Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing tot ICRm.


Het ICK van buiten.

Nu is zo'n loc aan één kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom worden sommige ICR-bakken (weer zo'n treinterm, is gewoon 'treindeel' of 'rijtuig') voorzien van een zgn. stuurstand type: BDs); een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Deze stuurstanden worden vooralsnog alleen ingezet op Roosendaal-Zwolle.


Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM-1 en DD-AR. DDM-1 zijn lange DD-stammen met een 1800-loc, van binnen harde rode banken. De stuurstanden zijn voorzien van de afbeelding van een bedreigde diersoort. DDM-1 bakken zijn ook af en toe te vinden tussen Maastricht/Heerlen en Haarlem, waar 12 bakken ICR blijkbaar te weinig zitplaatsen leveren. Dan lopen er één of twee DDM-1's in mee. Als binnenkort de stuurstand (Bds) zijn intrede doet in deze treinseries, zullen de dubbeldeks bakken gewoon in dienst blijven.

DD-AR is wat korter (stammen van 4 of 5) en heeft groene en blauwe bankjes (2e respectievelijk 1e klas). Om loc's vrij te maken voor andere werkzaamheden is bij sommige DD-ARstammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de (1700)loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de benedenverdieping vol staat met de motoren.

Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen.

De Panda

2e en 1e klas interieur: de zelfde banken als in SGM3.


...en van binnen. De groene bankjes is de 2e klas, de blauwe 1e klas.

Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens ICM, DD-IRM, SM90, plan V, plan T en SGM.

De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop en snelle koppeling is het mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een andere plaats. Andersom natuurlijk ook.
De treinen combineren en splitsen op de volgende routes:
Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede
Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden.
Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een cross-platform overstap is op de andere trein.
Verder wordt het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht en als sneltrein op Den Haag/Rotterdam-Arnhem (koppelen in Gouda).

Foto's:

Een close-upje van de doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren.

De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim 26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit 5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog twee speciale koplopers rond, genummerd 4023 en 4444. De eerste is ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het eveneens door Mendini ontworpen Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft, itt een gewone ICM4, 2 bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is.

Mendini-interieur, balkon en 1e klas.

Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook.

Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen drietjes en viertjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), worden deze as we speak in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de 'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) ICR nog niet genoeg zijn, wordt 2*IRM6 ingezet, met een capaciteit van bijna 1150 personen. Nu het reizigersvervoer wat terugloopt, komt NSR om in de IRM-stellen en ze weten van gekheid niet wat ze er mee moeten doen (inmiddels zijn ook een aantal zesjes verkort tot viertjes), dus ze komen de komende tijd op de gekste plaatsen in dienst, bijvoorbeel op Venlo-Haarlem. Op Heerlen/Maastricht-Haarlem rijden al enige setjes van twee zesjes gekoppeld om alle reizigers van de perrons in de trein te kunnen krijgen.
En natuurlijk weer de foto's...

1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de verlengde stellen. Nu staan op één verdieping de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat 'men' dit fijner zou vinden bij drukte.

verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant.

Een wat minder bekend treinstel is de SM90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM’90. Is een experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer elektronica in een SM90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurd regelmatig dat ze weer alle negen in Zwolle aan de kant staan, al mogen ze tegenwoordig weer als los treinstel rijden, waar vroeger altijd met twee stellen moest worden gereden zodat het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en mocht niet overal worden gereden inverband met uitstekende stukken trein.
Tegenwoordig is de indeling (in beide klassen, net als DM’90) 2+2, en is de inzet beperkt tot Zwolle-Emmen. Als ze werken is het echter één van de fijnste treinen van het land.
Helaas worden de rumoeren omtrent het verdwijnen (op reserve, verkoop....) de laatste tijd steeds sterker, dus wil je nog zo’n technisch geavanceerd stel meemaken: grijp je kans!
SM'90 is per 11-12-2005 terzijde gesteld en wordt vermoedelijk gesloopt.
Wederom fotootjes.

1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kunt zitten), en de rolstoellift.

En van de buitenkant ziet het ding er zo uit.

Het mat dat door de Railhopper/SM’90 vervangen zou moeten worden, is het mat'64, onder te verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64 aan de kant gezet dan wel gesloopt omdat men anders geen diensten genoeg heeft voor de de nieuwe IRM-instroom. Plan V rijdt rond in vele kleuren (qua interieur) en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn er bijna 250 gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 10 jaar ouder dan de nieuwste.
Plan T is wel één serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit van buiten en binnen..
De belangrijkste overeenkomst is dat beiden gehaat worden voor hun krottigheid en harde bankjes. Bij drukte zit je met je knieën in je nek en in de nek van de persoon tegenover je. Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland (Werkspoor) gebouwd zijn, al zijn de nieuwere series al in het buitenland in elkaar gezet.
De selectieprocedure voor vervangers is al een tijd bezig, en verwacht wordt dat dit jaar toch eindelijk eens besloten wordt waarmee mat'64 vervangen gaat worden. Het zit er dik in dat het deze keer geen speciaal Nederlands product wordt, maar een kant-en-klaar trein.

Een T en een V.

Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over.

Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in drie smaken: de tweebaks Citypendel en de driebaks Sprinter. Van de laatste zijn inmiddels ook weer gereviseerde exemplaren te zien: de SGMm.
De Citypendels zijn eigenlijk alleen te vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een inefficiënte spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als aggressielijn.
De Sprinters (drietjes) zijn in de zgn 'ruime randstad' te zien, op Utrecht-Rotterdam, Utrecht-Rhenen, Rotterdam-Hoek van Holland, en in de hoek Haarlem-Uitgeest-Amsterdam en nog zo wat trajecten in die hoek.
Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate geschikt voor drukke trajecten met veel stops. Sinds vorig jaar zijn de eerste Sprinters weer terug uit Denemarken, en daarmee voerde NS Commercie het product 'Sprinter' in, ipv gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e klas is compleet verwenen.

SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter)

SGMm van binnen en buiten.

NS Internationaal
NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur)
Amsterdam-Keulen (5x per dag)
Schiphol-Berlijn (4x per dag)
Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt.
De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd)


meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS).
De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.

Overig internationaal
Hier alleen maar wat foto's.
Op Enschede-Munster/Dortmund reden Bauheihe 643 en 624, nu enkel Talents.. De eerste komt ook in Heerlen vanuit Aachen.


Op Roosendaal-Antwerpen:


Nieuweschans-Leer:
(nog geen foto's)

Maastricht-Luik:
De AM86 doet dienst op Maastricht-Luik (foto: sweek)



Venlo-Hamm:


Overig binnenland
Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op castellum te laten stoppen. Nu rijden er twee trams van de HTM, evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden. Pics heb ik helaas niet van mezelf. Deze leen ik even van sweek:

A32 Gouda-Alphen a/d Rijn van buiten en binnen.

Houtense (uit Hannover) tram van buiten en binnen.

Uit de andere topics:
Andere handige linkjes
  • Officiële NS site (algemene informatie, reisplanner)
  • The European Railway Server
  • Railserver.net
  • OVL Yahoo groep (registratie vereist)
  • Nedrail 1435
  • Sporenplannen van heel Nederland
  • NS FAQ, verouderd, maar nog steeds boordevol handige informatie

    Fotos van FOKers
  • MREn, geordend op datum
  • Sweek, geordend per station/regio.

    Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!

    vorige deel: Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 11

    [ Bericht 98% gewijzigd door Alexxxxx op 20-01-2006 11:01:29 ]
  • dag
    pi_34266281
    Die vorige is wel erg snel vol...
    pi_34266306
    leuke topics, ik post nooit iets maar ik lees ze wel.
    pi_34266485
    Haha, we waren gebleven dat de sneltrein tussen Zwolle en deventer nu 1x per uur stopt op Olst en Wijhe. Maar dat vind ik logisch, bedoel je kan moeilijk op dat trajct een stoptrein in zetten van Zutphen naar Zwolle.
    Wie ben ik , en wie is de ns .
    pi_34266716
    quote:
    Op vrijdag 20 januari 2006 02:07 schreef Brembo het volgende:
    Haha, we waren gebleven dat de sneltrein tussen Zwolle en deventer nu 1x per uur stopt op Olst en Wijhe. Maar dat vind ik logisch, bedoel je kan moeilijk op dat trajct een stoptrein in zetten van Zutphen naar Zwolle.
    Wie ben ik , en wie is de ns .
    hij rijdt anders nu ook door ri. roosendaal en laatste deel als stoptrein
    dag
    pi_34271346
    OP is er in ge-edit

    en meteen een tvptje dus
      Redactie Frontpage / Sport vrijdag 20 januari 2006 @ 12:41:52 #7
    122036 crew  Peterselieman
    Maffe Fries
    pi_34274606
    Moet de OP niet aangepast worden vanwege NoordNed --> Arriva?

    Jammer dat treinreizigers uit het noorden en oosten de dupe worden van het nieuwe spoorboekje.
    Altijd onderweg naar het avontuur
    pi_34274676
    quote:
    Op vrijdag 20 januari 2006 12:41 schreef Peterselieman het volgende:
    Moet de OP niet aangepast worden vanwege NoordNed --> Arriva?

    Jammer dat treinreizigers uit het noorden en oosten de dupe worden van het nieuwe spoorboekje.
    Ja op zich wel

    Als iemand zich geroepen voelt een nieuwe, kloppende OP te maken, wil ik die er best in editten hoor. Ik zlef heb te weinig verstand van treinen om de OP te laten kloppen, maar ik had begrepen dat er meer schoonheidsfoutjes in zitten.
      Redactie Frontpage / Sport vrijdag 20 januari 2006 @ 13:16:17 #9
    122036 crew  Peterselieman
    Maffe Fries
    pi_34275799
    quote:
    Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans/Leer en de stop- en sneltreinen op het traject Groningen - Leeuwarden.

    Arriva
    Laten we in het noorden beginnen met Arriva. Dit bedrijf huurt haar mat van NS Financial services. Er wordt gereden met DM90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden en met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden).
    [afbeelding][afbeelding]
    Links de Wadloper (DH2), dit is het enige stel van arriva in de Noordnedkleuren. Naast de (gele) tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Voor de DM90-foto's: zie NS. Overigens gaan de treinstellen na de zomer geleidelijk vervangen worden door Stadlertreinen, die zullen gaan bestaan uit 2 of 3 bakken.
    Afbeelding
    Dit zou een kleine wijziging in de OP kunnen zijn.
    Altijd onderweg naar het avontuur
      vrijdag 20 januari 2006 @ 14:04:19 #10
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_34277562
    quote:
    Op vrijdag 20 januari 2006 01:59 schreef the_disheaver het volgende:
    Die vorige is wel erg snel vol...
    Sja, blijft klote die automatische 300=vol-regel.

    bij gathering of tweakers is dat al enige jaren afgeschaft, en gaan de grote topics handmatig dicht bij zo'n 1000 reacties, al houden sommige topics het al vol tot 2500 momenteel. Bijna niemand heeft zn instellingen op 1000 posts per pagina (ik ook niet ivm plaatjes). Dus met 250 posts per pagina, maakt het weinig uit of je nu 1 pagina hebt, of 6.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
      vrijdag 20 januari 2006 @ 14:05:56 #11
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_34277619
    quote:
    Op vrijdag 20 januari 2006 12:44 schreef Alexxxxx het volgende:

    [..]
    maar ik had begrepen dat er meer schoonheidsfoutjes in zitten.
    Dat klopt, ik had de vorige keer maar een paar minuten de tijd voor ik weg moest, dus heb er erg snel doorheen gelezen.

    Ik kan 'em wel eens goed doorlezen en kloppend maken, maar heb pas na 3 februari weer echt tijd over.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_34277720
    en toch doen bij mij al 3 reeksjes van dit topic 5 plaatjes in de OP het niet. De trein die van Maastricht naar Luik rijdt (niet dat ik die niet ken hoor, die rijdt zo goed als bij ons voor de deur langs nu) en de plaatjes van de "overig binnenland" treinen.

    Ben benieuwd of die het nu mss gaan doen? Go Alexxxxx, go Alexxxxx!
    Lokatie Maastricht Borgharen --> De atmosfeer staat op ontploffen
    pi_34280184
    Hah, nieuw topic!
    Vorige ging op het laatst erg snel
    pi_34280479
    quote:
    Op vrijdag 20 januari 2006 14:05 schreef MREn het volgende:

    [..]

    Dat klopt, ik had de vorige keer maar een paar minuten de tijd voor ik weg moest, dus heb er erg snel doorheen gelezen.

    Ik kan 'em wel eens goed doorlezen en kloppend maken, maar heb pas na 3 februari weer echt tijd over.
    als je dat zou willen doen graag

    en we kijken nu al maanden tegen de schoonheidsfoutjes aan, dan maken die twee weken ook niet meer uit toch?
      vrijdag 20 januari 2006 @ 16:49:49 #15
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_34283266
    quote:
    Op vrijdag 20 januari 2006 14:08 schreef man_in_love het volgende:
    en toch doen bij mij al 3 reeksjes van dit topic 5 plaatjes in de OP het niet. De trein die van Maastricht naar Luik rijdt (niet dat ik die niet ken hoor, die rijdt zo goed als bij ons voor de deur langs nu) en de plaatjes van de "overig binnenland" treinen.
    Dat komt omdat die van derden zijn en dus niet op mijn eigen webspace staan.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_34287314
    Als we 't toch even hebben over de OP: ff herhaling van wat ik in 't vorige topic al meldde: Bij electrisch, vlak boven de foto van de BDs en een Loc:
    quote:
    Deze stuurstanden worden vooralsnog alleen ingezet op Roosendaal-Zwolle.
    Rijden al een jaar juist niet meer op dat traject maar tussen Hlm en Hrl/Mt (iig t/m dgrl 2007) ...
    Pomtiedomtiedom...
      vrijdag 20 januari 2006 @ 22:17:12 #17
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_34293637
    Vandaag even langsgeweest op station Den Haag Ypenburg. Logischerwijs neem je daarvoor de afslag Nootdorp van de snelweg, en staat naast het station het schakelstation Voorburg.
    Het station is nog niet zo lang open, het is dan ook een bouwput, en er hangt een spandoek op de perronkap van het station waarop wordt aangegeven dat het station open is.


    Soms komen er ook treinen langs deze bouwput:

    Het gebouwtje onderaan het talud in de verte is het eerder vernoemde schakelstation.

    Soms stoppen ze ook, en waar stop je dan? Juist, net buiten de perronkap:


    En dan hier voor de volledigheid nog een foto van een Sprinter die station Den Haag Ypenburg binnen komt rijden:


    Wat opviel op het station was dat het er nogal hard woei, en gruwelijk koud was. Een reiziger zocht beschutting in de lift. En dan hoor je 's avonds Peter Timofeeff vertellen dat het zo'n zachte dag was. Ik vond het wat tegenvallen.
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
    pi_34295775
    ben ik nou de enige die vind dat de OP op revisie moet?
    pi_34296305
    Och, Den Haag Ypenburg. Ik ben er laatst ook geweest en inderdaad: koud, niet-af en erg ongezellig
    Het mooiste is nog wel dat ProRail een sein op een dusdanige plek heeft neergezet dat de treinen nu ergens aan het midden van het perron moeten stoppen, terwijl trap+lift aan het begin is. Welke knuppel heeft dat doorgevoerd!
      vrijdag 20 januari 2006 @ 23:40:14 #20
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_34296476
    quote:
    Op vrijdag 20 januari 2006 23:35 schreef Carport het volgende:
    Och, Den Haag Ypenburg. Ik ben er laatst ook geweest en inderdaad: koud, niet-af en erg ongezellig
    Het mooiste is nog wel dat ProRail een sein op een dusdanige plek heeft neergezet dat de treinen nu ergens aan het midden van het perron moeten stoppen, terwijl trap+lift aan het begin is. Welke knuppel heeft dat doorgevoerd!
    Ik had tekeningen van het station, maar ik kwam er niet uit, ook door dat sein op die malle plek. Een bezoek verhelderde een hoop moet ik zeggen.

    In principe zou dat sein niet zoveel problemen op moeten leveren als het maar uit de stand stop is als de stoptrein langskomt (dat klinkt tegenstrijdig, maar het klopt toch ).
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
    pi_34296925
    Klopt inderdaad, maar toch is er geen enkele machinist die 'm voorbij het sein zet
    Overigens zijn dit wat fotootjes van mijn Ypenburg-bezoekje:




    Er zijn overigens wel plannen om het sein misschien te verplaatsen. Het andere spoor kent trouwens ook een leuke: het sein is niet te zien vanaf het perron, oftewel de machinist moet op goed geluk vertrekken en hopen dat 'ie een paar honderd meter verder niet vast loopt. Ook hier is men aan het kijken voor een eventueel extra vertreklicht.
    Op de vertrekstaten staan overigens de sporen 1 en 4 genoemd, maar op het station zelf zijn alleen een grote 1 en 2 te vinden.
      zaterdag 21 januari 2006 @ 09:16:45 #22
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_34302677
    quote:
    Op vrijdag 20 januari 2006 23:54 schreef Carport het volgende:
    Klopt inderdaad, maar toch is er geen enkele machinist die 'm voorbij het sein zet
    Overigens zijn dit wat fotootjes van mijn Ypenburg-bezoekje:
    [afbeelding]
    [afbeelding]
    [afbeelding]

    Er zijn overigens wel plannen om het sein misschien te verplaatsen. Het andere spoor kent trouwens ook een leuke: het sein is niet te zien vanaf het perron, oftewel de machinist moet op goed geluk vertrekken en hopen dat 'ie een paar honderd meter verder niet vast loopt. Ook hier is men aan het kijken voor een eventueel extra vertreklicht.
    Op de vertrekstaten staan overigens de sporen 1 en 4 genoemd, maar op het station zelf zijn alleen een grote 1 en 2 te vinden.
    Als je het zo eens optelt, zijn er bij de bouw van dit station toch diverse ontwerp- en afstemmingsfouten gemaakt. Heerlijk is dat! Maar 't zal voor een deel wel zo zijn redenen hebben gehad.
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
      zaterdag 21 januari 2006 @ 22:39:09 #24
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_34327071
    ProRail
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
      zaterdag 21 januari 2006 @ 22:42:58 #25
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_34327220
    quote:
    Op zaterdag 21 januari 2006 22:39 schreef MREn het volgende:
    ProRail
    Het is toch best knap als je er even over nadenkt...
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')