abonnement Unibet Coolblue
pi_48645707

Hier alweer deel ## in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57,
58, 59.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op in gegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak.

Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en vanaf 10 december Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Munster.
PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en vanaf 10 december 2006 in de randstad op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts(GTW's).

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's.


Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede/Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Mariënberg.
Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. In januari 2007 worden er op Almelo-Mariënberg nieuwe linten ingezet.
De tweede lijn is de valleilijn (kippenlijn), welke ligt tussen Ede/Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn nieuw materieel, de Protos, ingezet.



Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat'64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 wil Veolia op de Maaslijn gaan rijden met de Stadler GTW, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler. De trein moet er zo uit gaan zien:


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan. Er is een speciaal topic voor RandstadRail.
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. En om de OP overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>



Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (oorspronkelijk afkomstig uit Hannover), evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur)
Amsterdam-Keulen (5x per dag)
Schiphol-Berlijn (4x per dag)
Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.

De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.


Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Tevens is het huilen over de 'lange' OP ook not done. Iedereen kan en mag meedenken over de OP, maar ga niet klagen.
pi_48645850
DRGL2007: 20639 km in 243u15m met een punctualiteit van 87,0% (3) en 93,8% (5)
April2007: 738km in 8u54m met een punctualiteit van 90% (3) en 100% (5)

wat betekenen die 3 en die 5
Je kon beter je vinger in je kont stoppen dan dit lezen, dan had je nog wat bereikt.
pi_48645942
quote:
Op maandag 23 april 2007 20:28 schreef Areyoutalkingtome het volgende:
DRGL2007: 20639 km in 243u15m met een punctualiteit van 87,0% (3) en 93,8% (5)
April2007: 738km in 8u54m met een punctualiteit van 90% (3) en 100% (5)

wat betekenen die 3 en die 5
vroeg ik me ook af?
pi_48645976
De NS mag maximaal 3 minuten vertraging hebben, terwijl in de rest van Europa 5 minuten als grens geldt. Zodoende heb ik voor de twee verschillende maximale vertragingen de % erbij berekend
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 23 april 2007 @ 20:31:27 #5
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_48645979
In Zwitserland is ALLES beter

Tevens schandalige TVP. Er zijn er wel voor minder onder de tegeltjes gegaan hier
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_48646048
Zoh beter
pi_48646145
Is dat eigenlijk vertraging bij binnenrijden of bij vertrek?
Je kon beter je vinger in je kont stoppen dan dit lezen, dan had je nog wat bereikt.
pi_48646233
bij aankomst. Dat vind ik als treinreiziger het belangrijkst. Ik wil ergens naar toe. En als ik daar op tijd kom ben ik blij, als ik te laat vertrek maar op tijd aan kom, ook
pi_48646312
maar de ns houdt de verktrek tijd bij
dus die zitten al eerder goed
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 23 april 2007 @ 20:38:23 #10
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_48646328
quote:
Op maandag 23 april 2007 20:28 schreef Areyoutalkingtome het volgende:
wat betekenen die 3 en die 5
maar ja, wat noem je 3 en wat noem je 5?

3:

is iedere seconde na +2:59 te laat? Of is dat pas na +3:59?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_48646365
2.59 natuurlijk, dan zitten er immers 3 minuten op.
pi_48646383
3.01 is 1 minuut te laat en 4.02 2 minuten als je eerlijk zou rekenen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 23 april 2007 @ 20:39:43 #13
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_48646385
quote:
Op maandag 23 april 2007 20:38 schreef densmee het volgende:
maar de ns houdt de verktrek tijd bij
dus die zitten al eerder goed
Nee, die zitten sinds de nieuwe drgl eerder fout. Ik hou namelijk OOK de vertrektijden bij. En +3 in Utrecht richting Zwolle en de Poolcirkel kan best in Amersfoort =0 zijn. Maar +3 is +3
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_48646389
quote:
Op maandag 23 april 2007 20:36 schreef Zug-Chef het volgende:
bij aankomst. Dat vind ik als treinreiziger het belangrijkst. Ik wil ergens naar toe. En als ik daar op tijd kom ben ik blij, als ik te laat vertrek maar op tijd aan kom, ook
Inderdaad, vind ik ook, maar hoe telt de NS, volgens mij bij vertrek toch? Heb vaak dat hij wegrijdt en even later voor een rood sein staat.
Je kon beter je vinger in je kont stoppen dan dit lezen, dan had je nog wat bereikt.
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 23 april 2007 @ 20:40:29 #15
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_48646411
quote:
Op maandag 23 april 2007 20:39 schreef Zug-Chef het volgende:
2.59 natuurlijk,
ik ken mensen die er anders over denken

maar ik ben het met je eens
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_48646494
Hmm nee nu zei ik het idd fout

3 minuten vertraging mag nog WEL. Dus alles na 3:59 is te laat
zelfde geldt voor 5
pi_48646518
Hmm dat klopt ook weer niet Gare zooi
  maandag 23 april 2007 @ 21:01:53 #18
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_48647224
quote:
Op maandag 23 april 2007 20:38 schreef densmee het volgende:
maar de ns houdt de verktrek tijd bij
dus die zitten al eerder goed
NS houdt helemaal niets bij, dat doet ProRail. En de sturing op tijdig vertrek gebeurt door het ministerie van V&W, de opdrachtgever van NSR.
Mag jij nog eens raden wie er dus verantwoordelijk is voor het niet-halen van aansluitingen wegens stipt vertrekken.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  maandag 23 april 2007 @ 21:03:40 #19
141414 NordicBlue
Iets met Noord en Blauw Zeker?
pi_48647286
WOERDEN/ALPHEN - Tussen Woerden en Leiden rijden volgende week geen treinen.
ProRail vervangt op twee gedeelten het spoor. De Nederlandse Spoorwegen zetten bussen in als vervangend vervoer.

De spoorvernieuwing, zo wordt gezegd, wordt grondig aangepakt. Bij Bodegraven wordt ruim acht kilometer spoor vernieuwd en bij Alphen ruim vier kilometer. Grint (ballast), bielzen of dwarsliggers en spoorstaven worden vervangen door nieuw materiaal.

Het karwei komt niet onverwacht. Twee maanden geleden wees ProRail in een brief aan onder andere de gemeenten Alphen, Bodegraven en Woerden al op problemen met verbindingen tussen spoorstaven. In diezelfde brief werd aangekondigd dat de werkzaamheden in mei zouden worden uitgevoerd. Problemen zijn er ook met de bovenleiding bij de spoorbrug over de Gouwe bij Alphen. Machinisten moeten nu met beleid de brug nemen. De vervanging van de bovenleiding is pas over twee jaar voorzien. Ook onderzoekt ProRail samen met de NS nog of de vertragingen (ook) te maken hebben met de dubbeldekkers, die op het traject rijden sinds de invoering van het nieuwe dienstrooster in december vorig jaar.

ProRail voert de werkzaamheden aan de spoorbaan zelf volgende week uit, omdat het door de vakantie vermoedelijk minder druk is in de trein. Het traject wordt gebruikt door de trein van Leiden naar Utrecht vv. komende week rijden ze uit de richting Leiden tot Alphen en uit de richting Utrecht tot Woerden. Daar kan worden overgestapt op de bus. Ook Bodegraven krijgt een busverbinding met beide plaatsen.
pi_48647324
Jammer dat daar geen cargo's rijden, dan werd er nog eens een hoop leuks omgeleid... Wel kut voor al die mensen die dan vakantie hebben
  maandag 23 april 2007 @ 21:06:56 #21
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_48647393
Ach, de noordelijke maaslijn is ook de hele vakantie afgesloten wegens vernieuwing...
voordeel is dan wel dat dat waterleidingbedrijf genoeg treinen heeft voor de overblijvende dienst.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_48647580


Jammer dat daar nooit cargo's rijden
pi_48647596
Mag ik u de nieuwe cabineairco presenteren van de IRM?

Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
  maandag 23 april 2007 @ 21:14:39 #24
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_48647688
Prachtig voorbeeld van prima integratie in het interieur! Als je niet wist dat ie er niet was...
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  maandag 23 april 2007 @ 21:16:32 #25
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_48647769
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:12 schreef vw_caddy het volgende:
Mag ik u de nieuwe cabineairco presenteren van de IRM?

[afbeelding]
Dit is de 1 aprilgrap uit de Koppeling hoop ik?

Over die staalsplinter: als dat ding precies over een ES-las ligt, kun je daarmee een mooie spoorbezetting maken. Echt heel raar is het niet.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')