abonnement Unibet Coolblue
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 26 maart 2007 @ 12:01:24 #1
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_47667187

Hier alweer deel ## in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52,
53, 54.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op in gegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak.

Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en vanaf 10 december Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Munster.
PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en vanaf 10 december 2006 in de randstad op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts(GTW's). Voordat de concessie overging naar Arriva reed NoordNed op de noordelijke lijnen. Arriva huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. De materieel inzet is als volgt: DM'90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden, Spurts(GTW's)op Leeuwarden-Harlingen Haven, Groningen-Nieuweschans, Leeuwarden-Groningen en Groningen-Roodeschool en de wadloper, welke ook op de 2 laatstgenoemde trajecten rijdt, alsmede de overige trajecten van Arriva in het noorden.

Vanaf eind 2008 zullen er nieuwe GTW's gaan rijden op Dordrecht-Geldermalsen. Het betreft hier de elektrische variant. 5 maal GTWtype 2/8 en 5 maal 2/6. Tot die tijd rijdt Arriva hier met Plan V.

De Spurt(Stadler GTW) die sinds 5 november 2006 rijdt voor Arriva. De eerste treinen rijden tussen Groningen en Leer. De planning voor de invoering van de GTW's op de verschillende trajecten:
November 2006: Groningen-Nieuweschans-Leer
December week 50: Leeuwarden-Harlingen Haven
Mei 2007: Groningen-Roodeschool
Juli 2007: Leeuwarden-Stavoren
Augustus 2007: Groningen-Delfzijl
September 2007: Leeuwarden-Groningen

De serie van Arriva bestaat uit 2 verschillende type treinen.
- De GTW 2/6, 2 rijtuigen met motorwagen, nummers in de (10)2xx serie (al afgeleverd).
- De GTW 2/8, 3 rijtuigen met motorwagen, nummers in de (10)3xx serie.
Hieronder is een afbeelding te zien van het interieur van deze trein.




Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's.


Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede/Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Mariënberg.
Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. In januari 2007 worden er op Almelo-Mariënberg nieuwe linten ingezet.
De tweede lijn is de valleilijn (kippenlijn), welke ligt tussen Ede/Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn nieuw materieel, de Protos, ingezet.



Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat'64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 wil Veolia op de Maaslijn gaan rijden met de Stadler GTW, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler. De trein moet er zo uit gaan zien:


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan. Er is een speciaal topic voor RandstadRail.
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. En om de OP overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>



Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (oorspronkelijk afkomstig uit Hannover), evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur)
Amsterdam-Keulen (5x per dag)
Schiphol-Berlijn (4x per dag)
Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


meerspannings BNL-loc (NMBS
De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.


Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 26 maart 2007 @ 12:04:29 #2
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_47667282
En ik sloot de vorige af met:
quote:
Op maandag 26 maart 2007 11:29 schreef Dichterbijer het volgende:

1500? 3700? Euhhh...
1500 is de IC Amsterdam - Deventer die met bonte stoeten gehuurde duitse zooi gereden wordt met een vleugje ICK

3700 is de IC Nijmegen - Zwolle. Nou ja, het heet een IC, maar er rijdt wat er op dat moment maar een draaiende motor heeft. Het is de "schroot"-helft van de voormalige "Schrootlijn" (de andere helft, Arnhem - Roosendaal, wordt tegenwoordig met keurig ICRm gereden )
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_47667328
Weet iemand meer van het uitvallen van treinen in Leeuwarden van Arriva die nieuwe treinen? Ze zeggen dat ze soms gewoon uitvallen etc. en dat de passagiers moeten overstappen naar een zogenaamde gele trein. Klopt dit en heeft men hier op het forum ervaring mee?
  maandag 26 maart 2007 @ 12:10:03 #4
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_47667447
quote:
Op maandag 26 maart 2007 12:05 schreef brandsrus het volgende:
Weet iemand meer van het uitvallen van treinen in Leeuwarden van Arriva die nieuwe treinen? Ze zeggen dat ze soms gewoon uitvallen etc. en dat de passagiers moeten overstappen naar een zogenaamde gele trein. Klopt dit en heeft men hier op het forum ervaring mee?
Om een collega te quoten: "Het is techniek, dus het kan kapot.".

Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 26 maart 2007 @ 12:10:23 #5
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_47667461
quote:
Op maandag 26 maart 2007 12:04 schreef Dr_Flash het volgende:
(de andere helft, Arnhem - Roosendaal, wordt tegenwoordig met keurig ICRm gereden )
Afgelopen zaterdag reed er 1 trein met ICR rijtuigen en een loc voor en achter, ipv dat stuurstandrijtuig waarvan ik de officiële naam niet weet
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_47667564
quote:
Op maandag 26 maart 2007 12:04 schreef Dr_Flash het volgende:
En ik sloot de vorige af met:
[..]

1500 is de IC Amsterdam - Deventer die met bonte stoeten gehuurde duitse zooi gereden wordt met een vleugje ICK
Ah verhip Das de Intercity Amersfoort-Amsterdam
* Dichterbijer hoopt dat het idd de 1500 reeks dan word
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 26 maart 2007 @ 12:30:36 #7
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_47668170
quote:
Op maandag 26 maart 2007 12:10 schreef Automatic_Rock het volgende:
Afgelopen zaterdag reed er 1 trein met ICR rijtuigen en een loc voor en achter, ipv dat stuurstandrijtuig waarvan ik de officiële naam niet weet
Dat gebeurt heul vaak, dan wordt er een loc op sleeptouw meegenomen die ze ergens anders nodig hebben. De jargonjeukers willen dat graag "in opzending" noemen

Overigens zit er dan meestal nog steeds wel een BDs tussen hoor
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 26 maart 2007 @ 12:34:38 #8
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_47668301
quote:
Op maandag 26 maart 2007 12:30 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat gebeurt heul vaak, dan wordt er een loc op sleeptouw meegenomen die ze ergens anders nodig hebben. De jargonjeukers willen dat graag "in opzending" noemen

Overigens zit er dan meestal nog steeds wel een BDs tussen hoor
Als een BD een stuurstandrijtuig is.., nou, die was er dus niet. Gewoon ouderwets, als in de tijd voor de BD's: een loc voor en achter. And that's it!!

En dat vond ik wel opmerkelijk genoeg om er een mooie tvp van te maken voor deel55
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  maandag 26 maart 2007 @ 12:41:58 #9
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_47668554
quote:
Op maandag 26 maart 2007 12:34 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

Als een BD een stuurstandrijtuig is.., nou, die was er dus niet. Gewoon ouderwets, als in de tijd voor de BD's: een loc voor en achter. And that's it!!

En dat vond ik wel opmerkelijk genoeg om er een mooie tvp van te maken voor deel55
Tja, als die BDs stuk is, wordt ie door een loc vervangen, dan hoeven ze niet om te lopen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 26 maart 2007 @ 13:07:04 #10
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_47669438
quote:
Op maandag 26 maart 2007 12:41 schreef Duvel het volgende:

[..]

Tja, als die BDs stuk is, wordt ie door een loc vervangen, dan hoeven ze niet om te lopen.
De trek-trek treinen zijn terug
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_47669706
quote:
Op maandag 26 maart 2007 13:07 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

De trek-trek treinen zijn terug
Dan kom jij dus wel weer aan je trekken
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 26 maart 2007 @ 13:18:53 #12
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_47669813
quote:
Op maandag 26 maart 2007 13:15 schreef Dichterbijer het volgende:

[..]

Dan kom jij dus wel weer aan je trekken
gaatie weer hoor
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 26 maart 2007 @ 13:46:37 #13
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_47670713
quote:
Op maandag 26 maart 2007 13:15 schreef Dichterbijer het volgende:

[..]

Dan kom jij dus wel weer aan je trekken
Dit is symptomatisch aan het worden!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 26 maart 2007 @ 14:01:17 #14
109693 Dr.Aart
Grolsch Royce
pi_47671204
26 en 27 maart Almelo<->Hengelo<->Enschede Almelo<->Marienberg Door werkzaamheden die langer duren dan gepland rijden er geen treinen maar bussen tussen * Almelo en Hengelo * Almelo en Marienberg Er rijden minder treinen tussen Hengelo en Enschede. Vertraging: 15-30 minuten. Prognose: * Dit duurt in ieder geval tot dinsdag 13.00 uur.

Hoe kan dat nou zo uitlopen? een planning van niets dus
Brakmanschap is Meesterschap
Ja,wij zijn ons er eentje!
pi_47671863
quote:
Op maandag 26 maart 2007 12:04 schreef Dr_Flash het volgende:
En ik sloot de vorige af met:
[..]

1500 is de IC Amsterdam - Deventer die met bonte stoeten gehuurde duitse zooi gereden wordt met een vleugje ICK

3700 is de IC Nijmegen - Zwolle. Nou ja, het heet een IC, maar er rijdt wat er op dat moment maar een draaiende motor heeft. Het is de "schroot"-helft van de voormalige "Schrootlijn" (de andere helft, Arnhem - Roosendaal, wordt tegenwoordig met keurig ICRm gereden )
daarom vind ik dat MAT 64 op de schrootlijn moet blijven

mat 54 is daar ook afgereden geloof ik?
pi_47671905
quote:
Op maandag 26 maart 2007 14:01 schreef Dr.Aart het volgende:
26 en 27 maart Almelo<->Hengelo<->Enschede Almelo<->Marienberg Door werkzaamheden die langer duren dan gepland rijden er geen treinen maar bussen tussen * Almelo en Hengelo * Almelo en Marienberg Er rijden minder treinen tussen Hengelo en Enschede. Vertraging: 15-30 minuten. Prognose: * Dit duurt in ieder geval tot dinsdag 13.00 uur.

Hoe kan dat nou zo uitlopen? een planning van niets dus
reden daar treinen dan?
pi_47672458
quote:
Op maandag 26 maart 2007 13:46 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dit is symptomatisch aan het worden!
Ik zal mijn mond houden voortaan
  maandag 26 maart 2007 @ 14:43:15 #18
164283 Luco
Buongiorno!
pi_47672557
Vrijdag weer 4 wadlopers vanuit Groningen richting Zwolle zien vertrekken vanaf dat rangeerterreintje. Richitng Maaslijn neem ik aan?
Ma come piove bene su'gli &lt;a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tj9IIfOuYt0" rel="nofollow" target="_blank"&gt;impermeabili&lt;/a&gt;
  maandag 26 maart 2007 @ 14:44:35 #19
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_47672595
quote:
Op maandag 26 maart 2007 14:01 schreef Dr.Aart het volgende:
Hoe kan dat nou zo uitlopen? een planning van niets dus
Of uitvoering van niets. Of gewoon echt domme pech, dat kan ook gebeuren.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_47672777
quote:
Op maandag 26 maart 2007 14:43 schreef Luco het volgende:
Vrijdag weer 4 wadlopers vanuit Groningen richting Zwolle zien vertrekken vanaf dat rangeerterreintje. Richitng Maaslijn neem ik aan?
Denk het,

staat genoeg GTW op groningen te niksen buiten de spits

en reed er nou GTW op de stoptrein lw - gn tussen 10 en 11? iig dat hoorde ik van 1?

en volgens die zelfde persoon stond er op lw riching sneek (stavoren) een perron lengte vol met wadlopers,

en nog een plaatje wat ik toe gemaild kreeg!

ze hebben vast bij Arriva nog wat wasmuntjes gevonden

pi_47673151
quote:
Op maandag 26 maart 2007 14:43 schreef Luco het volgende:
Vrijdag weer 4 wadlopers vanuit Groningen richting Zwolle zien vertrekken vanaf dat rangeerterreintje. Richitng Maaslijn neem ik aan?
Staan geparkeerd in Ah. Waren 2 DH2'tjes, nu hebben ze ondertussen toch wel is genoeg stellen daar in Nmg
pi_47673206
quote:
Op maandag 26 maart 2007 14:59 schreef Brembo het volgende:

[..]

Staan geparkeerd in Ah. Waren 2 DH2'tjes, nu hebben ze ondertussen toch wel is genoeg stellen daar in Nmg
volgens mij kan je bij Veoslopia niet genoeg stellen afleveren
pi_47673566
Ze kunnne daar denk ik niet plannen...
Volgens mij zijn ze beter in bussen plannen dan treinen...
pi_47673993
rofl, mja hoeveel fototjes zouden we vandaag hebben ? tis wel mooi weer om fotos te beuken
  maandag 26 maart 2007 @ 15:23:04 #25
34813 Jerommeke.nl
Jorasho.nl zul je bedoelen.
pi_47674115
Volgens mij was t een zaakje beveliging.

Vanochtend over Amsterdam Zuid - Enschede 1 uur extra gedaan. Was de internationale naar Berlijn meteen maar in z'n geheel opgedoekt. Ben via Duivendrecht, Bijlmer, Utrecht, Arnhem, Zutphen naar Hengelo gegaan. Was een leuk ritje

En ik wil die ICMm in de Noordoost.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')