abonnement Unibet Coolblue
pi_47218417

Hier alweer deel 53 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op in gegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak.

Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en vanaf 10 december Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Munster.
PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en vanaf 10 december 2006 in de randstad op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts(GTW's). Voordat de concessie overging naar Arriva reed NoordNed op de noordelijke lijnen. Arriva huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. De materieel inzet is als volgt: DM'90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden, Spurts(GTW's)op Leeuwarden-Harlingen Haven, Groningen-Nieuweschans, Leeuwarden-Groningen en Groningen-Roodeschool en de wadloper, welke ook op de 2 laatstgenoemde trajecten rijdt, alsmede de overige trajecten van Arriva in het noorden.

Vanaf eind 2008 zullen er nieuwe GTW's gaan rijden op Dordrecht-Geldermalsen. Het betreft hier de elektrische variant. 5 maal GTWtype 2/8 en 5 maal 2/6. Tot die tijd rijdt Arriva hier met Plan V.

De Spurt(Stadler GTW) die sinds 5 november 2006 rijdt voor Arriva. De eerste treinen rijden tussen Groningen en Leer. De planning voor de invoering van de GTW's op de verschillende trajecten:
November 2006: Groningen-Nieuweschans-Leer
December week 50: Leeuwarden-Harlingen Haven
Mei 2007: Groningen-Roodeschool
Juli 2007: Leeuwarden-Stavoren
Augustus 2007: Groningen-Delfzijl
September 2007: Leeuwarden-Groningen

De serie van Arriva bestaat uit 2 verschillende type treinen.
- De GTW 2/6, 2 rijtuigen met motorwagen, nummers in de (10)2xx serie (al afgeleverd).
- De GTW 2/8, 3 rijtuigen met motorwagen, nummers in de (10)3xx serie.
Hieronder is een afbeelding te zien van het interieur van deze trein.




Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's.


Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede/Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Mariënberg.
Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. In januari 2007 worden er op Almelo-Mariënberg nieuwe linten ingezet.
De tweede lijn is de valleilijn (kippenlijn), welke ligt tussen Ede/Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn nieuw materieel, de Protos, ingezet.



Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat'64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 wil Veolia op de Maaslijn gaan rijden met de Stadler GTW, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler. De trein moet er zo uit gaan zien:


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan. Er is een speciaal topic voor RandstadRail.
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


Omdat de NS heel veel materieel bezit is het te veel om te vermelden in de OP. Op de FoK!Wiki is een speciale pagina ingericht waar meer informatie is te vinden over het materieel waarmee gereden word op de lijnen van de NS.

Naar de FoK!Wiki >>



Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (oorspronkelijk afkomstig uit Hannover), evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur)
Amsterdam-Keulen (5x per dag)
Schiphol-Berlijn (4x per dag)
Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.

De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

[ Bericht 6% gewijzigd door Dichterbijer op 13-03-2007 13:14:18 ]
  dinsdag 13 maart 2007 @ 09:10:34 #2
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_47218557
Zo, nu eerst koffie.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_47218678
Zo... de OP ff verkleint...ook al is ie nog best lang... maar hij is zeker twee scrolls korter

Koffie goed plan!
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 13 maart 2007 @ 10:10:10 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_47220030
De OP is zeker nog erg lang, maar wat maakt het uit

Gister de eerste wadloperloze dag op Leeuwarden - Groningen sinds behoorlijk wat jaren
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 13 maart 2007 @ 10:39:59 #5
164283 Luco
Buongiorno!
pi_47220853
Dit is dus de nog steeeds erg lange, maar desalwelteplus ingekorte OP?
Ma come piove bene su'gli <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tj9IIfOuYt0" rel="nofollow" target="_blank">impermeabili</a>
pi_47220886
Weer drama vandaag op het spoor

10:04 uur Utrecht<->Schiphol/Amsterdam Door een aanrijding rijden er geen treinen tussen: * Amsterdam en Abcoude * Amsterdam Zuid en Abcoude Vertraging: 30-60 minuten. Er rijden minder Intercity's tussen Amsterdam en Utrecht. Deze rijden via een omgeleide route. Reisadvies: * Reizigers tussen Duivendrecht en Utrecht en tussen Schiphol en Utrecht kunnen omreizen via Hilversum.

10:15 uur Utrecht<->Leiden De beperkingen als gevolg van een defecte trein tussen Alphen aan den Rijn en Bodegraven zijn voorbij. Het treinverkeer wordt geleidelijk hervat.

09:00 uur Amsterdam<->Amersfoort<->Deventer Door herstelwerkzaamheden na een aanrijding rijden er minder treinen tussen: Amsterdam-Amersfoort-Deventer. Vertraging: 15-30 minuten. Prognose: * Het is onbekend hoelang deze situatie duurt.

13 maart Amsterdam<->Rotterdam<->Brussel Zuid Door logistieke problemen is er een aangepaste treindienst voor de internationale intercity's tussen Amsterdam en Rotterdam. Zie TT pag .
&lt;A HREF="http://www.jetphotos.net/showphotos.php?userid=28195"&gt;Click Here&lt;/A&gt; to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 13 maart 2007 @ 10:47:34 #7
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_47221108
deels nog naweeën van gisteren natuurlijk he
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 13 maart 2007 @ 11:08:06 #8
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_47221840
De laatste 2 wel ja. De aanrijding bij Muiderpoort en de uitgebrande benulux loc.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 13 maart 2007 @ 11:13:36 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_47222063
Ik lees net op Somda dat vandaag de lijn Leeuwarden - groningen weer eens last had van een GTW die problemen had met de deuren. Het is al de zoveelste keer in korte tijd op dit traject dat de treindienst in de ochtend ernstig verstoord is.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 13 maart 2007 @ 11:16:27 #10
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_47222155
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 11:08 schreef Peterselieman het volgende:
De laatste 2 wel ja. De aanrijding bij Muiderpoort en de uitgebrande benulux loc.
Wat is er met die 11.8 gebeurd? Heb ik even gemist...

Volgens mij zijn die logistieke problemen ook dat ze de Beneluxen niet volgens plan naar de Watergraafsmeer kunnen rijden, omdat er een trein op het te berijden spoor ligt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 13 maart 2007 @ 11:26:05 #11
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_47222510
Vorige week heeft er in een benelux loc in België brand gewoed. Daardoor zijn er denk ik iets te weinig stammetjes voor de BNL. Welke dag weet ik niet meer, maar daardoor zou het kunnen komen
quote:
Materieeltekort Amsterdam-Rotterdam 13 maart
Tussen Amsterdam en Rotterdam moeten internationale reizigers rekening houden met een vertraging van 15 tot 30 minuten en extra overstappen.
Door materieeltekort rijden er op 13 maart tussen Amsterdam en Rotterdam geen internationale intercity's.
Prognose:
* dit duurt de hele dag.
Een bericht van gister
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 13 maart 2007 @ 11:37:54 #12
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_47222887
Wel raar dan, dat dat pas nu een probleem is
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 13 maart 2007 @ 11:39:56 #13
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_47222949
Misschien nog een stammetje defect? Wie zal het zeggen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_47225036
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 10:39 schreef Luco het volgende:
Dit is dus de nog steeeds erg lange, maar desalwelteplus ingekorte OP?
wat is bij jullie kort

Denk dat we de hele Wiki zelf wel kunnen vullen met trein info... maar of daar de FoK!Wiki voor bedoeld is weet ik ook niet.

Maar dan kunnen we vanuit de OP linken naar die WIki gedeeltes.

[edit] Als ik het goed heb gelezen is het een algemene Wiki dus we kunnen daar dus zelf alles ingooien
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 13 maart 2007 @ 12:54:31 #15
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_47225449
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 12:43 schreef Dichterbijer het volgende:

[..]

wat is bij jullie kort
Zodra we de lengte van de OP niet meer in tariefeenheden hoeven uit te drukken
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_47226211
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 12:54 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Zodra we de lengte van de OP niet meer in tariefeenheden hoeven uit te drukken
* DING DONG * "Goedenmiddag Damen & Heren... Wij mogen u verblijden met een leuk dingetje.... vanaf heden is de OP ingekort! Voor meer informatie kijkt u boven aan deze pagina."
  dinsdag 13 maart 2007 @ 14:37:02 #17
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_47228755
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 11:37 schreef Dr_Flash het volgende:
Wel raar dan, dat dat pas nu een probleem is
Als de Benelux op Asd aankomt, gaat ie altijd leeg naar de Wgm. Kering op Asd kan niet omdat er daar niet genoeg spoorcapaciteit is. Ik vermoed dat de huidige problemen er ook mee te maken hebben dat die ontspoorde dubbeldekker van gisteren de sporen naar Wgm verspert.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 13 maart 2007 @ 14:47:41 #18
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_47229090
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 14:37 schreef Duvel het volgende:

[..]

Als de Benelux op Asd aankomt, gaat ie altijd leeg naar de Wgm. Kering op Asd kan niet omdat er daar niet genoeg spoorcapaciteit is. Ik vermoed dat de huidige problemen er ook mee te maken hebben dat die ontspoorde dubbeldekker van gisteren de sporen naar Wgm verspert.
Klinkt goed, maar dat staat dan dus los van die uitgefikte loc, toch?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_47233153
tvp
*
pi_47233411
De foto's in de OP van dat mislukte tramlijntje , houten - houten castellum kunnen ook wel kleiner of naast elkaar

Vandaag trouwens perfecte aansluiting gehad in Ah waardoor ik 15 min eerder in Ut was! Mag gezegd worden! Toppie NS , ze bleven gewoon even wachten met de IC naar Den Haag Centraal op die van uit Zwolle!
pi_47234283
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 16:52 schreef Brembo het volgende:
De foto's in de OP van dat mislukte tramlijntje , houten - houten castellum kunnen ook wel kleiner of naast elkaar
Die zijn al verkleind en staan al naast elkaar? Welke template gebruik je?
  dinsdag 13 maart 2007 @ 17:38:08 #22
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_47234896
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 14:47 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Klinkt goed, maar dat staat dan dus los van die uitgefikte loc, toch?
Misschien een combinatie van twee problemen... Ik weet niet hoeveel 11.8'en ze nodig hebben voor de Beneluxdienst?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 13 maart 2007 @ 17:44:36 #23
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_47235158
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 17:18 schreef Dichterbijer het volgende:

[..]

Die zijn al verkleind en staan al naast elkaar? Welke template gebruik je?
Bij mij staan ze naast elkaar.

Nu vind ik de OP wel erg kort geworden
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 13 maart 2007 @ 17:50:32 #24
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_47235382
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 17:44 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Bij mij staan ze naast elkaar.

Nu vind ik de OP wel erg kort geworden
Stop of ik post 'm nog een keer!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 13 maart 2007 @ 18:07:14 #25
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_47235983
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 17:44 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Bij mij staan ze naast elkaar.

Nu vind ik de OP wel erg kort geworden
Jankerd

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')