abonnement Unibet Coolblue
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 11 april 2007 @ 19:57:47 #1
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_48228340

Hier alweer deel 59 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op in gegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak.

Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en vanaf 10 december Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Munster.
PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en vanaf 10 december 2006 in de randstad op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts(GTW's). Voordat de concessie overging naar Arriva reed NoordNed op de noordelijke lijnen. Arriva huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. De materieel inzet is als volgt: DM'90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden, Spurts(GTW's)op Leeuwarden-Harlingen Haven, Groningen-Nieuweschans, Leeuwarden-Groningen en Groningen-Roodeschool en de wadloper, welke ook op de 2 laatstgenoemde trajecten rijdt, alsmede de overige trajecten van Arriva in het noorden.

Vanaf eind 2008 zullen er nieuwe GTW's gaan rijden op Dordrecht-Geldermalsen. Het betreft hier de elektrische variant. 5 maal GTWtype 2/8 en 5 maal 2/6. Tot die tijd rijdt Arriva hier met Plan V.

De Spurt(Stadler GTW) die sinds 5 november 2006 rijdt voor Arriva. De eerste treinen rijden tussen Groningen en Leer. De planning voor de invoering van de GTW's op de verschillende trajecten:
November 2006: Groningen-Nieuweschans-Leer
December week 50: Leeuwarden-Harlingen Haven
Mei 2007: Groningen-Roodeschool
Juli 2007: Leeuwarden-Stavoren
Augustus 2007: Groningen-Delfzijl
September 2007: Leeuwarden-Groningen

De serie van Arriva bestaat uit 2 verschillende type treinen.
- De GTW 2/6, 2 rijtuigen met motorwagen, nummers in de (10)2xx serie (al afgeleverd).
- De GTW 2/8, 3 rijtuigen met motorwagen, nummers in de (10)3xx serie.
Hieronder is een afbeelding te zien van het interieur van deze trein.




Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's.


Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede/Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Mariënberg.
Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. In januari 2007 worden er op Almelo-Mariënberg nieuwe linten ingezet.
De tweede lijn is de valleilijn (kippenlijn), welke ligt tussen Ede/Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn nieuw materieel, de Protos, ingezet.



Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat'64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 wil Veolia op de Maaslijn gaan rijden met de Stadler GTW, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler. De trein moet er zo uit gaan zien:


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan. Er is een speciaal topic voor RandstadRail.
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. En om de OP overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>



Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (oorspronkelijk afkomstig uit Hannover), evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur)
Amsterdam-Keulen (5x per dag)
Schiphol-Berlijn (4x per dag)
Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


meerspannings BNL-loc (NMBS
De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.


Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 11 april 2007 @ 20:00:06 #2
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_48228463
quote:
Op woensdag 11 april 2007 19:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wat een verkommering

Je hebt die dingen toch niet voor een achterlijke hoop geld compleet laten reviseren om er slagjes Hengelo-Enschede mee te rijden?
Och, ik zou het persoonlijk niet eens zo erg vinden, maar als die stellen structureel inde 1500 belanden, zou je leeg Dv-Es moeten rijden en dat lijkt me weinig efficient.
Momenteel (nou ja, normaal dan )wordt de 10140 gereden door de stellen uit de 7900 die lang staan te keren in Enschede.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 11 april 2007 @ 20:00:15 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_48228467
quote:
Op woensdag 11 april 2007 19:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wat een verkommering

Je hebt die dingen toch niet voor een achterlijke hoop geld compleet laten reviseren om er slagjes Hengelo-Enschede mee te rijden?
Ze willen de ICMm eerst in losstaande series inzetten, omdat ze misschien nog wat kinderziektes verwachten, zoals je nu erg veel met de 4011 ziet. Als die kinderziektes er een beetje uitzien, gaan de stellen wel de gehele NO in.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_48228470
Welke ritten zijn dat? De 1500 en 10140(ofzo?) waar die rereviseerde ICM gaat rijden?
pi_48228517
kennen ze in Duitsland ook een OV studentenkaart
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_48228557
En zijn die ritnummers ergen terug te vinden? Hoe werkt het eigenlijk precies als ik op de reisplanner op NS kijk zie ik die nummers wel eens staan maar hoe zijn die ingedeeld? Heeft elke rit een nieuw nummer?
  woensdag 11 april 2007 @ 20:03:08 #7
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_48228590
quote:
Op woensdag 11 april 2007 20:00 schreef Remzz het volgende:
Welke ritten zijn dat? De 1500 en 10140(ofzo?) waar die rereviseerde ICM gaat rijden?
1500 zijn de treinen Deventer-Amersfoort-Amsterdam
10140 zijn de IC-pendels Enschede-Hengelo voor als de in het binnenlands verkeer geïntegreerde 140 Schiphol/Amsterdam-Hannover-Berlijn bij Hengelo afbuigt.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 11 april 2007 @ 20:04:28 #8
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_48228666
Elke rit heeft een ander nummer. Een ritnummer kan maar 1 keer per 24 uur voorkomen

Klik
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_48228764
krijgen we voor deel 60 eens een beknoptere OP? :/
  woensdag 11 april 2007 @ 20:06:51 #10
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_48228786
quote:
Op woensdag 11 april 2007 20:02 schreef Remzz het volgende:
En zijn die ritnummers ergen terug te vinden? Hoe werkt het eigenlijk precies als ik op de reisplanner op NS kijk zie ik die nummers wel eens staan maar hoe zijn die ingedeeld? Heeft elke rit een nieuw nummer?
Ja, elke rit heeft een eigen nummer.
De eerste cijfers geven de serie aan, bijvoorbeeld serie 3600 zijn de IC's Roosendaal-Arnhem. Ene kant in oneven nummers, andere kant even. Trein 3645 rijdt bijvoorbeeld een half uur eerder dan 3647.

Een hele lijst, is hier te vinden.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 11 april 2007 @ 20:07:08 #11
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_48228803
quote:
Op woensdag 11 april 2007 20:02 schreef Remzz het volgende:
En zijn die ritnummers ergen terug te vinden?
ja, op www.somda.nl, als je het ECHT wilt weten
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 11 april 2007 @ 20:07:37 #12
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_48228821
quote:
Op woensdag 11 april 2007 20:06 schreef Ou-Tannu het volgende:
krijgen we voor deel 60 eens een beknoptere OP? :/
Als jij deze volmaakt heb je dat zelf in de hand
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 11 april 2007 @ 20:11:21 #13
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_48229012
quote:
Op woensdag 11 april 2007 20:06 schreef Ou-Tannu het volgende:
krijgen we voor deel 60 eens een beknoptere OP? :/
Je zult het zelf moeten doen. Ik ben het in ieder geval niet van plan
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_48229029
quote:
Op woensdag 11 april 2007 20:06 schreef Ou-Tannu het volgende:
krijgen we voor deel 60 eens een beknoptere OP? :/
Ja... steek zelf de handen eens uit de zakken.... ik heb me al suf zitten te piekeren wat er wel in hoort en wat niet... En ik vind dit een redelijke OP... Maybe kan internationaal eruit... maar goed... doe een voorstel zou ik zeggen.
pi_48229097
ik zat al te kijken :p
pi_48229205
Ah okee duidelijk ff op die sites kijken
pi_48229611
quote:
Op woensdag 11 april 2007 19:52 schreef Peterselieman het volgende:
Een bak is gedegradeerd tot 2e klas, dus daar had je ook kunnen zitten, tenminste als de papiertjes die dit aan moeten geven niet verwijderd waren
Ik meen hier gelezen te hebben dat de deklassering opgeheven is.
Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 11 april 2007 @ 20:26:53 #18
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_48229792
De ene week zit ie er wel op en de andere week niet. Er is geen touw meer aan vast te knopen dus bij de 4444, of moeten we al weer 4231 zeggen?
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 11 april 2007 @ 20:31:26 #19
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_48230007
Ik ga er maar vanuit dat er nog minder B-plaatsen in zitten dan in een standaard drietje
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_48230040
quote:
Op woensdag 11 april 2007 20:01 schreef densmee het volgende:
kennen ze in Duitsland ook een OV studentenkaart
Ja en nee, ze kennen wel een soort studentenpas maar die is alleen geldig in het gebied van je woon-school
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 11 april 2007 @ 20:34:26 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_48230132
quote:
Op woensdag 11 april 2007 20:31 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik ga er maar vanuit dat er nog minder B-plaatsen in zitten dan in een standaard drietje
Officiëel 2 ipv 2,5 bakken 2e klas bij een ICM III dacht ik
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_48230235
quote:
Op woensdag 11 april 2007 20:23 schreef vw_caddy het volgende:

[..]

Ik meen hier gelezen te hebben dat de deklassering opgeheven is.
Ik vroeg het laatst aan een conducteur en die zei van niet.
Je kon beter je vinger in je kont stoppen dan dit lezen, dan had je nog wat bereikt.
  woensdag 11 april 2007 @ 20:38:01 #23
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_48230282
quote:
Op woensdag 11 april 2007 20:34 schreef Peterselieman het volgende:

Officiëel 2 ipv 2,5 bakken 2e klas bij een ICM III dacht ik
Ik dacht altijd 2,25 om 0,75 ongeveer .
Aan de andere kant... wat moet je met een kwart bak tweede klas.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 11 april 2007 @ 20:39:13 #24
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_48230345
quote:
Op woensdag 11 april 2007 20:34 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Officiëel 2 ipv 2,5 bakken 2e klas bij een ICM III dacht ik
dat bedoel ik
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 11 april 2007 @ 20:39:15 #25
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_48230347
Dat verschilletje boeit me niet
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')