abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47995609

Hier alweer deel 57 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op in gegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak.

Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en vanaf 10 december Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Munster.
PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en vanaf 10 december 2006 in de randstad op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts(GTW's). Voordat de concessie overging naar Arriva reed NoordNed op de noordelijke lijnen. Arriva huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. De materieel inzet is als volgt: DM'90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden, Spurts(GTW's)op Leeuwarden-Harlingen Haven, Groningen-Nieuweschans, Leeuwarden-Groningen en Groningen-Roodeschool en de wadloper, welke ook op de 2 laatstgenoemde trajecten rijdt, alsmede de overige trajecten van Arriva in het noorden.

Vanaf eind 2008 zullen er nieuwe GTW's gaan rijden op Dordrecht-Geldermalsen. Het betreft hier de elektrische variant. 5 maal GTWtype 2/8 en 5 maal 2/6. Tot die tijd rijdt Arriva hier met Plan V.

De Spurt(Stadler GTW) die sinds 5 november 2006 rijdt voor Arriva. De eerste treinen rijden tussen Groningen en Leer. De planning voor de invoering van de GTW's op de verschillende trajecten:
November 2006: Groningen-Nieuweschans-Leer
December week 50: Leeuwarden-Harlingen Haven
Mei 2007: Groningen-Roodeschool
Juli 2007: Leeuwarden-Stavoren
Augustus 2007: Groningen-Delfzijl
September 2007: Leeuwarden-Groningen

De serie van Arriva bestaat uit 2 verschillende type treinen.
- De GTW 2/6, 2 rijtuigen met motorwagen, nummers in de (10)2xx serie (al afgeleverd).
- De GTW 2/8, 3 rijtuigen met motorwagen, nummers in de (10)3xx serie.
Hieronder is een afbeelding te zien van het interieur van deze trein.




Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's.


Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede/Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Mariënberg.
Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. In januari 2007 worden er op Almelo-Mariënberg nieuwe linten ingezet.
De tweede lijn is de valleilijn (kippenlijn), welke ligt tussen Ede/Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn nieuw materieel, de Protos, ingezet.



Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat'64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 wil Veolia op de Maaslijn gaan rijden met de Stadler GTW, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler. De trein moet er zo uit gaan zien:


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan. Er is een speciaal topic voor RandstadRail.
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. En om de OP overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>



Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (oorspronkelijk afkomstig uit Hannover), evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur)
Amsterdam-Keulen (5x per dag)
Schiphol-Berlijn (4x per dag)
Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


meerspannings BNL-loc (NMBS
De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.


Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

[ Bericht 1% gewijzigd door Dr_Flash op 04-04-2007 10:29:29 ]
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_47995646
Deeltje 55 en 56 moeten nog aangepast worden in de wiki bij de links

Eddie: Gefixt
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 4 april 2007 @ 10:21:17 #3
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_47995764
Burp.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_47995870
quote:
Op woensdag 4 april 2007 10:21 schreef Duvel het volgende:
Burp.
OF dat is een heel obscuur Oost-Mexicaans goederenwagentje

OF opbokken met je loze TVP
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_47995972
krijg ik je CC gegevens nog fles?
pi_47996076
OP aangepast.

@Ou-Tannu: Nee.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_47996095
quote:
Op woensdag 4 april 2007 10:30 schreef Dr_Flash het volgende:
OP aangepast.

@Ou-Tannu: Nee.
kut
  woensdag 4 april 2007 @ 10:33:21 #8
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_47996175
quote:
Op woensdag 4 april 2007 10:24 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

OF dat is een heel obscuur Oost-Mexicaans goederenwagentje

OF opbokken met je loze TVP
En jouw bijdrage is, behalve zure opmerkingen maken?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_47996366
quote:
Op woensdag 4 april 2007 10:33 schreef Duvel het volgende:

[..]

En jouw bijdrage is, behalve zure opmerkingen maken?
Ik heb een nieuw topic gemaakt, de OP in de wiki geüpdate, jullie zojuist nog gewezen op een voorpagina artikel in de Sp!ts over prorail, maandagavond een uitgebreid verslag met foto's gepost over mijn omweggetje over de Soestlijn, en jullie geïnformeerd over wat er gebeurt als je via NSinternationaal wat boekt

Ik ben veel te druk voor zure opmerkingen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 4 april 2007 @ 10:42:50 #10
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_47996495
quote:
Op woensdag 4 april 2007 10:39 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik heb een nieuw topic gemaakt, de OP in de wiki geüpdate, jullie zojuist nog gewezen op een voorpagina artikel in de Sp!ts over prorail, maandagavond een uitgebreid verslag met foto's gepost over mijn omweggetje over de Soestlijn, en jullie geïnformeerd over wat er gebeurt als je via NSinternationaal wat boekt

Ik ben veel te druk voor zure opmerkingen
Oh fuck, ik dacht het Ou-T was die liep te zwetsen.

Ik heb even een minder heldere dag, excuses.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_47996638
quote:
Op woensdag 4 april 2007 10:42 schreef Duvel het volgende:

[..]

Oh fuck, ik dacht het Ou-T was die liep te zwetsen.

Ik heb even een minder heldere dag, excuses.
ja geef mij maar de schuld
  woensdag 4 april 2007 @ 10:48:21 #12
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_47996702
quote:
Op woensdag 4 april 2007 10:42 schreef Duvel het volgende:
Oh fuck, ik dacht het Ou-T was die liep te zwetsen.

Ik heb even een minder heldere dag, excuses.
okee dan Aanvaard

Zeg, kan het zijn dat er op Tweede Paasdag bijna NERGENS werkzaamheden gepland zijn? Dat lijkt me dan een ideale dag voor een rondje Zowel de offline planner als de NS site geven alleen werkzaamheden op Groningen - Nieuweschans... Komt zo onwerkelijk over eigenlijk

Ik bedoel, als Prorail zo'n moeite heeft met het feit dat ze maar zeer weinig tijd krijgen om werkzaamheden te verrichten, lijkt me zo'n dag ideaal om eens flink te gaan hakken en zagen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_47996731
quote:
Op woensdag 4 april 2007 10:48 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

okee dan Aanvaard

Zeg, kan het zijn dat er op Tweede Paasdag bijna NERGENS werkzaamheden gepland zijn? Dat lijkt me dan een ideale dag voor een rondje Zowel de offline planner als de NS site geven alleen werkzaamheden op Groningen - Nieuweschans... Komt zo onwerkelijk over eigenlijk

Ik bedoel, als Prorail zo'n moeite heeft met het feit dat ze maar zeer weinig tijd krijgen om werkzaamheden te verrichten, lijkt me zo'n dag ideaal om eens flink te gaan hakken en zagen
eerste paasdag toch ook niet? :-)
  woensdag 4 april 2007 @ 10:53:53 #14
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_47996867
quote:
EINDHOVEN - Op het station van Eindhoven heeft woensdagochtend een brand gewoed in de tractiemotor onder een stoptrein. Volgens politie en ProRail hebben de reizigers de trein veilig kunnen verlaten en is geen sprake van letsel.

Wel veroorzaakt de brand flinke rookontwikkeling. De stroom is van de bovenleiding gehaald en het treinverkeer tussen Eindhoven en Roermond is stilgelegd.
Tof... het ging alweer zo lang goed En dan ligt dit niet eens aan Prorail (!!)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 4 april 2007 @ 10:55:30 #15
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_47996902
quote:
Op woensdag 4 april 2007 10:53 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Tof... het ging alweer zo lang goed En dan ligt dit niet eens aan Prorail (!!)
Hm, even wat verzinnen... Jawel het ligt wèl aan ProRail, want wie heeft de spanning van de bovenleiding gehaald? Juist!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_47996942
ze hadden toch ook de Panto kunnen laten zakken? dan is de trein ook stroomloos wat de brandweer weer leuk vind :-p
pi_47996956
WIe heeft hier nog meer NIET in een GTW gezeten? (Valt me op dat niemand hem Spurt noemt )
pi_47996996
Ik zit bijna dagelijks in de Spurt (zo noem ik ´m ook). Verder vandaag met de Koploper van Leeuwarden naar Amsterdam CS.
  woensdag 4 april 2007 @ 10:59:48 #19
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_47997027
quote:
Op woensdag 4 april 2007 10:57 schreef Dichterbijer het volgende:
WIe heeft hier nog meer NIET in een GTW gezeten? (Valt me op dat niemand hem Spurt noemt )
Ik.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 4 april 2007 @ 11:00:25 #20
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_47997054
quote:
Op woensdag 4 april 2007 10:56 schreef Ou-Tannu het volgende:
ze hadden toch ook de Panto kunnen laten zakken? dan is de trein ook stroomloos wat de brandweer weer leuk vind :-p
Hm ja, maar blussen onder 1800V worden ze niet blij van. Ze kunnen blijkbaar slecht richten.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_47997062
ik wel :-) keer of 3 al

volgende vraag
pi_47997106
quote:
Op woensdag 4 april 2007 11:00 schreef Duvel het volgende:

[..]

Hm ja, maar blussen onder 1800V worden ze niet blij van. Ze kunnen blijkbaar slecht richten.
dat moet dan wel

mischien wordt t tijd om de sporen op de stations maar per stuk af te kunnen schakelen :-P
  woensdag 4 april 2007 @ 11:09:37 #23
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_47997350
quote:
Op woensdag 4 april 2007 11:01 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

dat moet dan wel

mischien wordt t tijd om de sporen op de stations maar per stuk af te kunnen schakelen :-P
Ik weet een beetje hoeveel werk dat zou zijn, en dat het vooral voor ontwerpers van bovenleiding een "uitdaging" zou zijn. Verder wil de brandweer tussen een onder spanning staand stuk en een geaard stuk altijd minstens twee scheidingen hebben (voor hun eigen veiligheid), dus dan ben je nog steeds zuur.

Maar dit gaat veel te veel in op suffe details!!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_47997352
TGV
  woensdag 4 april 2007 @ 11:24:08 #25
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_47997830
quote:
Op woensdag 4 april 2007 11:09 schreef Ou-Tannu het volgende:
TGV
Geweldig! Je voelt de spanning! (Althans, ik wel...)
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')