abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 5 april 2007 @ 19:15:20 #1
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_48052657
Internationaal georiënteerd als we zijn. (Met een x, ja!)


Hier alweer deel 58 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56,57.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op in gegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak.

Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en vanaf 10 december Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Munster.
PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en vanaf 10 december 2006 in de randstad op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts(GTW's). Voordat de concessie overging naar Arriva reed NoordNed op de noordelijke lijnen. Arriva huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. De materieel inzet is als volgt: DM'90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden, Spurts(GTW's)op Leeuwarden-Harlingen Haven, Groningen-Nieuweschans, Leeuwarden-Groningen en Groningen-Roodeschool en de wadloper, welke ook op de 2 laatstgenoemde trajecten rijdt, alsmede de overige trajecten van Arriva in het noorden.

Vanaf eind 2008 zullen er nieuwe GTW's gaan rijden op Dordrecht-Geldermalsen. Het betreft hier de elektrische variant. 5 maal GTWtype 2/8 en 5 maal 2/6. Tot die tijd rijdt Arriva hier met Plan V.

De Spurt(Stadler GTW) die sinds 5 november 2006 rijdt voor Arriva. De eerste treinen rijden tussen Groningen en Leer. De planning voor de invoering van de GTW's op de verschillende trajecten:
November 2006: Groningen-Nieuweschans-Leer
December week 50: Leeuwarden-Harlingen Haven
Mei 2007: Groningen-Roodeschool
Juli 2007: Leeuwarden-Stavoren
Augustus 2007: Groningen-Delfzijl
September 2007: Leeuwarden-Groningen

De serie van Arriva bestaat uit 2 verschillende type treinen.
- De GTW 2/6, 2 rijtuigen met motorwagen, nummers in de (10)2xx serie (al afgeleverd).
- De GTW 2/8, 3 rijtuigen met motorwagen, nummers in de (10)3xx serie.
Hieronder is een afbeelding te zien van het interieur van deze trein.




Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's.


Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede/Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Mariënberg.
Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. In januari 2007 worden er op Almelo-Mariënberg nieuwe linten ingezet.
De tweede lijn is de valleilijn (kippenlijn), welke ligt tussen Ede/Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn nieuw materieel, de Protos, ingezet.



Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat'64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 wil Veolia op de Maaslijn gaan rijden met de Stadler GTW, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler. De trein moet er zo uit gaan zien:


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan. Er is een speciaal topic voor RandstadRail.
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. En om de OP overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>



Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (oorspronkelijk afkomstig uit Hannover), evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur)
Amsterdam-Keulen (5x per dag)
Schiphol-Berlijn (4x per dag)
Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


meerspannings BNL-loc (NMBS
De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.


Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Trein Vrije Periodes. Game on zonder al te veel slowchat.

[ Bericht 49% gewijzigd door Duvel op 05-04-2007 19:41:10 ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_48052689
leuk! alleen het is nog pics, en niet pix :p
  donderdag 5 april 2007 @ 19:17:43 #3
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_48052751
oke
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  donderdag 5 april 2007 @ 19:19:41 #4
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_48052814
uit het vorige deel

mensen voor wie een impressie van railz miniworld willen hebben

www.richs.nl
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
pi_48052865
Zeg we gaan niet spammen hier SR
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 5 april 2007 @ 19:22:26 #6
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_48052915
Dudes, kom op nou

Slowchats hebben we al genoeg overal. Duuf doet ff de OP erin en dan gaan we het weer over treinen hebben Voor infantiele ballenkrabberij zijn andere sites
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_48052973
Ja hallo, we verbieden wel tvp's, maar als de topics zo snel gaan lopen kan het eigenlijk niet anders he.
Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
pi_48053030
zo is het toch niet bij te houden
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_48053055
Somda gaat een meet organiseren. Wie gaan er mee hier? Wil niet de enige niet nummertjesschrijver zijn.
Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 5 april 2007 @ 19:29:17 #10
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_48053094
quote:
Op donderdag 5 april 2007 19:27 schreef vw_caddy het volgende:
Somda gaat een meet organiseren. Wie gaan er mee hier? Wil niet de enige niet nummertjesschrijver zijn.
Dat had je nou niet moeten zeggen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_48053126
Jij wist niet eens wat Somda was, laat staan dat je wist dat ICM OH en OC materieel is.
Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 5 april 2007 @ 19:32:10 #12
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_48053179
Nee, en ik had het liever niet geweten ook. Ik vind het voor schizofrene debielen om voor EEN materieeltype 4 of 5 verschillende coderiingen naast elkaar te gebruiken
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_48053214
En we schrijven:

Aanmeldingslijstje

1. Fles

Wie volgt?
Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
pi_48053259
Somda meet Kansloze rukkers. Gaan ze tegen adviezen van Pro's in en als nog op een stumper-station staan.

Rare lui die nummertjesfappers
pi_48053292
Zei gisteren al tegen ze: laat de organisator maar de nummertjes opschrijven, draaien wij er wel een kopie van. die we dan gelijk weggooien
Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
  donderdag 5 april 2007 @ 19:38:13 #16
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_48053335
OP aangepast.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_48053416
quote:
Op donderdag 5 april 2007 19:36 schreef vw_caddy het volgende:
Zei gisteren al tegen ze: laat de organisator maar de nummertjes opschrijven, draaien wij er wel een kopie van. die we dan gelijk weggooien
weggooien? in de fik steken?
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 5 april 2007 @ 20:24:02 #18
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_48055112
Terzake maar dan.

De NVBS heeft op 12 mei een excursie naar het tramgebeuren in Brussel. Onbegrijpelijkerwijs gaat men met de bus (weet iemand wat dat is?) van Utrecht naar Brussel. Nou ja, gelukkig heb ik op 12 mei al de donateursrit van de HSA met de 186 naar de Stoomtram Hoorn-Medemblik



Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_48055161
Je hoeft niet te gaan hoor vw_caddy
Ik ga trouwens ook niet
  donderdag 5 april 2007 @ 20:31:04 #20
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_48055396
quote:
Op donderdag 5 april 2007 20:24 schreef Dr_Flash het volgende:
Terzake maar dan.

De NVBS heeft op 12 mei een excursie naar het tramgebeuren in Brussel. Onbegrijpelijkerwijs gaat men met de bus (weet iemand wat dat is?) van Utrecht naar Brussel. Nou ja, gelukkig heb ik op 12 mei al de donateursrit van de HSA met de 186 naar de Stoomtram Hoorn-Medemblik

[afbeelding]

Dat ziet er nogal rokerig uit. Maar ik neem aan dat je donateur moet zijn reeds om mee te gaan?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 5 april 2007 @ 20:32:06 #21
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_48055439
quote:
Op donderdag 5 april 2007 20:31 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dat ziet er nogal rokerig uit. Maar ik neem aan dat je donateur moet zijn reeds om mee te gaan?
Nee hoor, intro's kunnen ook, betaal je wel wat meer (maar 25 euro is nog steeds een schijntje )
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_48055483
Ging vandaag weer lekker
De 7939 moets 18 Minuten voor almelo wachten tot er een perron vrij was, Bij aankomst stond er nergen een trein. In de tussen tijd hebben wel de stopper naar Marienberg, en waarschijnlijk de 1748 (mist die met +10 en 1 ICM reed) En de 144 (+44) ons gepaseerd. Eindelijk aan gekomen te Almelo, Weer gezelig de bus moeten nemen naar Hengelo. Daar aangekomen vertrokken de treinen blijk waar met andere tijden, en was dus net 2min mijn trein weg, Toen stond op 3a onze trein aan gegeven. Daar staan wachten stopt er een ICM-3 op 3B maar daar stond volgens de CTA de stopper naar Oldenzaal, Dit werd echter op het perron geschreeuwd dat dat onze trein was (later ook omgeroepen). Deze was prop vol bij vertrek. Er werd onderweg verschillende keren iets om geroepen, zoals dat de mcn zijn porto defect was, dat de HC de trein telefoon moest gebruiken, En of we al ontgrendeld waren. . Bij aankomst Enschede had ik +55 en was ik 10 min te laat voor mijn toets . Mocht er gelukkig nog wel in.

En terug met trein vertek 16.57. stond de 4444 gered, Deze trein was ook weer lekker vol, werd op het perron gezegt dat we ook eerste klas mochten zitten, dus daar maar gebruik van gemaakt . Bij aankomst te Hengelo stond de 142 klaar, daar een plekje op gezocht en we vertrokken (+3). Bij aankomst in almelo bleek waarom, de 145 was blijkbaar al verlaat. en dus lieten ze de 142 als eerst over het hulpspoor. In almelo was de HC verbaast dat ze vrijwel meteen door mochten rijden. (deze man had overgens een (naam) plaatje was ICE op stond) . Daarna volgede een complete choas met de CTA's, en omroep. Treinen werden: verkeerd, te laat, verkeerde vertraging, verkeerd spoor aangekondigd.
Uiteindelijk met de 307962 vertokken, deze werd op 2A aangekondigd stond op 3A en vertrok +6. En in wierden vonden ze het nodig om op de cta te vermelden ¨dat de trein niet in Hengelo oost stopt¨.
pi_48055530
Morgen weer delft- buitenpost zou het rustig zijjn? ben bang van niet
Je kon beter je vinger in je kont stoppen dan dit lezen, dan had je nog wat bereikt.
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 5 april 2007 @ 20:36:25 #24
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_48055588
quote:
Op donderdag 5 april 2007 20:34 schreef Areyoutalkingtome het volgende:
Morgen weer delft- buitenpost zou het rustig zijjn? ben bang van niet
Ja maak daar ook eens een uitgebreid verslag van is vast spannender dan dat lamme retourtje Utrecht - Amersfoort wat ik dagelijks doe
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_48055967
quote:
Op donderdag 5 april 2007 20:25 schreef Wadloper het volgende:
Je hoeft niet te gaan hoor vw_caddy
Ik ga trouwens ook niet
Check, ik blijf ook thuis hoor.
Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')