abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 25 april 2007 @ 22:23:00 #1
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_48722314

Hier alweer deel ## in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57,
58, 59, 60, 61, 62.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op in gegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak.

Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en vanaf 10 december Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Munster.
PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en vanaf 10 december 2006 in de randstad op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts(GTW's).

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's.


Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede/Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Mariënberg.
Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. In januari 2007 worden er op Almelo-Mariënberg nieuwe linten ingezet.
De tweede lijn is de valleilijn (kippenlijn), welke ligt tussen Ede/Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn nieuw materieel, de Protos, ingezet.



Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat'64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 wil Veolia op de Maaslijn gaan rijden met de Stadler GTW, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler. De trein moet er zo uit gaan zien:


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan. Er is een speciaal topic voor RandstadRail.
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. En om de OP overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>



Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (oorspronkelijk afkomstig uit Hannover), evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur)
Amsterdam-Keulen (5x per dag)
Schiphol-Berlijn (4x per dag)
Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.

De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.


Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Tevens is het huilen over de 'lange' OP ook not done. Iedereen kan en mag meedenken over de OP, maar ga niet klagen.
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  woensdag 25 april 2007 @ 22:24:08 #2
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_48722361
Maar fles gewoon het ouwe materieel opstellen en overgaan op 2 trein types

is toch zo'n gek idee niet
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
pi_48722426
jezus wat een KUT topic titel

en nee.. IRM is toch 1 type.. ze 1 is alleen 2 bakken langer :p
  woensdag 25 april 2007 @ 22:25:42 #4
103551 Doc__Zenith
www.orienteering.nl
pi_48722430
quote:
Doe maar normaal want dan doe je al gek genoeg.
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 25 april 2007 @ 22:27:28 #5
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_48722524
quote:
Op woensdag 25 april 2007 22:24 schreef SpeedyRich het volgende:
Maar fles gewoon het ouwe materieel opstellen en overgaan op 2 trein types

is toch zo'n gek idee niet
Laten we dan gewoon voor mensen en goederen maar hetzelfde materieel gebruiken

Goedkoper in training, in onderhoud, en een kortere OP

Nadenken
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 25 april 2007 @ 22:27:45 #6
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_48722538
quote:
Op woensdag 25 april 2007 22:25 schreef Ou-Tannu het volgende:
jezus wat een KUT topic titel

en nee.. IRM is toch 1 type.. ze 1 is alleen 2 bakken langer :p
ik zie de humor van de TT wel in

ik heb het over de sprinter en de IRM dus 2 types
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  woensdag 25 april 2007 @ 22:29:40 #7
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_48722617
quote:
Op woensdag 25 april 2007 22:27 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Laten we dan gewoon voor mensen en goederen maar hetzelfde materieel gebruiken

Goedkoper in training, in onderhoud, en een kortere OP

Nadenken
als je de goederen kant even weg denkt
geef eens een goede reden waarom niet
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
pi_48722733
quote:
Op woensdag 25 april 2007 20:59 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

Dat kan prima.. dat zie je toch?
Af en toe heb ik het gevoel dat het nog echt oude mannetjes zijn die met treintjes spelen, ipv is klantgericht zijn en op tijd gaan rijden.
  woensdag 25 april 2007 @ 22:37:09 #9
141414 NordicBlue
Iets met Noord en Blauw Zeker?
pi_48722942
meep meep
pi_48723020
quote:
Op woensdag 25 april 2007 22:27 schreef SpeedyRich het volgende:

[..]

ik zie de humor van de TT wel in

ik heb het over de sprinter en de IRM dus 2 types
ze kunnen dat geld beter in kwaliteiten investeren die wij reizigers direct merken.
Je kon beter je vinger in je kont stoppen dan dit lezen, dan had je nog wat bereikt.
  woensdag 25 april 2007 @ 22:38:39 #11
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_48723023
Laten we ook alle IC's opheffen en eenzijdige rondjes, dan kan ook niemand meer in de verkeerde trein stappen. Dus gewoon Vl-Zl-Gn-Lw-Zl-amf-Asd-Rtd-Bd-Ehv-Vl. Mensen van Vl naar Ehv doen er wat lang over, maar gegarandeerd de goede trein. Uiteraard alles met Wadlopers, die hebben geen last van defecte bovenleidingen.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  woensdag 25 april 2007 @ 22:39:15 #12
136283 knars
Teethgrinder
pi_48723049
Elke keer als ik met de IC bij Vleuten over het spoor dender, kijk ik altijd even naar de zuidzijde van het stationnetje. Heerlijk, die dijk met de geluidsschermen en rails, voetstukken voor de bovenleiding... schiet goed op! En wat een verbetering ten opzichte van die spuuglelijke wijk die daar eerst stond. Vraag me af hoe lang het gaat duren voor de spoorverdubbeling tussen Harmelen en Utrecht CS definitief gefixed is, en of er al iets duidelijk is over verdubbeling tussen Goverwelle en Woerden.
  woensdag 25 april 2007 @ 22:40:12 #13
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_48723084
quote:
Op woensdag 25 april 2007 22:38 schreef MREn het volgende:
Laten we ook alle IC's opheffen en eenzijdige rondjes, dan kan ook niemand meer in de verkeerde trein stappen. Dus gewoon Vl-Zl-Gn-Lw-Zl-amf-Asd-Rtd-Bd-Ehv-Vl. Mensen van Vl naar Ehv doen er wat lang over, maar gegarandeerd de goede trein. Uiteraard alles met Wadlopers, die hebben geen last van defecte bovenleidingen.
ik heb het alleen over treintypes en materieel niet over de dienstregeling
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  woensdag 25 april 2007 @ 22:43:39 #14
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_48723199
Bij een onnozel een kapitaal vernietigend, klantontvriendelijk materieel beleid hoort een klantonvriendelijke, visieloze drgl.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  woensdag 25 april 2007 @ 22:45:10 #15
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_48723235
Mischien een leuk idee voor de FOK treinliefhebber

Ontwerp een dienstregeling

meer info volgt
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  woensdag 25 april 2007 @ 22:52:49 #16
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_48723362
Dat lukt je niet. Dat is zo een enorm ingewikkeld complex, zelfs als je personeels- en materieel diensten buiten beschouwing laat.
Gegeven het feit dat je enkele dicterende dientregelingpunten hebt als brugopeningen en enkelspoor stukken op drukke baanbakken (brug Rvs en Dv-Ost).
En dan heb ik het nog niet eens over de aansluitingen die je wil bieden, en IC's die nooit achter stoppers lopen.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  woensdag 25 april 2007 @ 22:59:46 #17
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_48723476
Op Rtd trouwens een set ICK in de hens.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_48723642
Arriva rijdt toch ook in Groningen?
pi_48723793
quote:
Op woensdag 25 april 2007 22:59 schreef MREn het volgende:
Op Rtd trouwens een set ICK in de hens.
yup :p
piks
pi_48723818

Centraal Station Rotterdam ontruimd
Uitgegeven: 25 april 2007 22:50
Laatst gewijzigd: 25 april 2007 23:08

ROTTERDAM - Het Centraal Station in Rotterdam is woensdagavond geheel ontruimd door een grote brand in een intercity-trein. Alle treinverkeer naar Rotterdam is gestaakt, aldus ProRail.

Het gaat om de intercity van Eindhoven naar Den Haag. De reizigers zijn geëvacueerd, er zijn geen meldingen van persoonlijke ongevallen. Eerst waren al vier sporen buiten gebruikgenomen.

Na de melding om 22.35 uur dat het om een uitslaande brand gaat is het station geheel ontruimd.
  woensdag 25 april 2007 @ 23:17:13 #21
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_48724002
quote:
Op woensdag 25 april 2007 23:05 schreef Paaul het volgende:
Arriva rijdt toch ook in Groningen?
Ja, busvervoer in heel groningen, trein vervoer in heel Groningen en Friesland, muv de lijnen Zwolle-Groningen en Zwolle-Leeuwarden. En verder bussen in Brabant-Oost, drechtsteden en waterland en trein drechtsteden.

[ Bericht 1% gewijzigd door MREn op 25-04-2007 23:22:19 ]
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_48724064
quote:
Op woensdag 25 april 2007 23:10 schreef thats-me het volgende:
[afbeelding]
Centraal Station Rotterdam ontruimd

Dat plaatje is toch echt van Hilversum-Sportpark .
  woensdag 25 april 2007 @ 23:21:52 #23
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_48724109
quote:
Op woensdag 25 april 2007 23:05 schreef Paaul het volgende:
Arriva rijdt toch ook in Groningen?
Ja, busvervoer in heel groningen, trein vervoer in heel Groningen en Friesland, muv de lijnen Zwolle-Groningen en Zwolle-Leeuwarden. En verder bussen in Brabant-Oostt, drechtsteden en waterland en trein drechtsteden.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_48724121
Treinstel in brand
woensdag 25 april 2007

ROTTERDAM – Op Rotterdam-Centraal heeft vanavond een brand gewoed in een Intercity die op weg was van Eindhoven naar Den Haag. In eerste instantie werden er vier sporen gesloten, niet veel later werd er besloten om het gehele station te ontruimen. Er zijn geen slachtoffers gevallen bij de brand.

lala :p
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 april 2007 @ 23:55:03 #25
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_48724944
quote:
Op woensdag 25 april 2007 23:17 schreef MREn het volgende:

[..]

Ja, busvervoer in heel groningen, trein vervoer in heel Groningen en Friesland, muv de lijnen Zwolle-Groningen en Zwolle-Leeuwarden. En verder bussen in Brabant-Oost, drechtsteden en waterland en trein drechtsteden.
Je vergeet bij het busvervoer nog rivierenland voor Arriva
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')