abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49790467

Hier alweer deel ## in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts (GTW's), uiteindelijk moeten op alle Arriva-lijnen alleen Spurts overblijven.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.


Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Mariënberg. Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. Vanaf 27 mei 2007 worden er op Almelo-Mariënberg twee rood bestickerde (omdat het lijntje voortaan onder "Twents" valt) Linten van Syntus ingezet.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 gaat Veolia op de Maaslijn rijden met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler. De trein gaat zo uitzien:


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor:
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu zou er een tram moeten rijden van de HTM (tweedehandsje uit Hannover), maar het ding is al sinds half april kapot.

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Tevens is het huilen over de \'lange\' OP ook not done. Iedereen kan en mag meedenken over de OP, maar ga niet klagen.
  zaterdag 26 mei 2007 @ 14:06:53 #2
148385 Wadloper
Noorderling
pi_49790988
De 4011 rijdt helemaal niet meer in zijn eigen omloop in de 1500, hij pendelt nu in de 10500 en 10700 die naar Lw gaat. Sinds hij uit Onnen is gekomen, rijdt hij niet meer in zijn eigen omloop.

Ben benieuwd of NSR dus de overige treinseries hebben vrijgegeven, zodat daar nu ook ICMm kan gaan rijden.
pi_49791082
Het kost veel te veel moeite om hem steeds weer richting de 1500 te schoppen. Dus laten ze het maar zo denk ik.
  zaterdag 26 mei 2007 @ 14:50:03 #4
88418 _Xbox_Master_
Low frequency specialist
pi_49791843
1 van de wadloper vervangers voor Almelo - Marienberg @ Lichtenvoorde-Groenlo

~ Grolsch flesjes bewegen onevenredig niet significant met de treinrichting
  zaterdag 26 mei 2007 @ 15:07:58 #5
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_49792218
weer een nieuw deel

OT:

zijn er al foto's van dat bijna trein fiets ongeval ?
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
pi_49792220


Een intercity Leeuwarden - Harlingen zonder tussenstops zou geweldig zijn.
pi_49792628
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 14:12 schreef Zug-Chef het volgende:
Het kost veel te veel moeite om hem steeds weer richting de 1500 te schoppen. Dus laten ze het maar zo denk ik.
zolang ze problemen er mee houden wel ja
  zaterdag 26 mei 2007 @ 16:23:21 #8
148385 Wadloper
Noorderling
pi_49793861
Of ze willen hem dicht bij Onnen hebben voor als hij weer kapot gaat
pi_49798019
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 16:23 schreef Wadloper het volgende:
Of ze willen hem dicht bij Onnen hebben voor als hij weer kapot gaat
idd denk het ook.

hopen dat die t volgende week ook nog doet daar

eens kijken als ik er dan een ritje in kan scoren
  zondag 27 mei 2007 @ 11:29:26 #10
148385 Wadloper
Noorderling
pi_49813519
Vandaag rijdt hij overigens weer in de omloop van en naar Groningen
Dus als iemand hem hier wilt opzoeken, succes!
pi_49813564
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 14:50 schreef _Xbox_Master_ het volgende:
1 van de wadloper vervangers voor Almelo - Marienberg @ Lichtenvoorde-Groenlo

[afbeelding]
Erg mooi , volgensmij kon je vandaag of gisteren gratis met de trein.
pi_49813608
Bovendien gaat hij nu de hele dag 2x in het uur.
pi_49813727
Eindelijk eens andere kleur Lintjes hier...
pi_49813743
En nog even een plaatje van een ICE waar ze helaas geen fatsoenlijke hangplek in de bistro hebben, in tegenstelling tot de IC 140 serie...



[ Bericht 16% gewijzigd door Zug-Chef op 27-05-2007 11:49:07 ]
  zondag 27 mei 2007 @ 11:45:31 #15
148385 Wadloper
Noorderling
pi_49813848



Ik had deze foto's nog op mijn pc staan van heul lang geleden, weet iemand trouwens wat op deze foto's gebeurt?
pi_49813915
Overbrenging Plan U naar Blerick of Heerlen ?
pi_49814595

Deze 2 Plan Veetjes reden afgelopen woensdag een (vervangende) Intercity van Amsterdam Centraal naar Amersfoort......
pi_49815570
quote:
Op zondag 27 mei 2007 11:48 schreef Zug-Chef het volgende:
Overbrenging Plan U naar Blerick of Heerlen ?
extra Plan U voor de HIJSM?

die hebben dr toch 3 :p
pi_49815673
Zeg ik dan dat ze voor de HIJSM zijn ?
pi_49815718
quote:
Op zondag 27 mei 2007 13:00 schreef Zug-Chef het volgende:
Zeg ik dan dat ze voor de HIJSM zijn ?
nee dat zeg ik

wild gokje :-)

maar gezien die door een rode plan U wordt begelijd lijkt t me logisch

anders hadden ze er ook een 6400 voor kunnen hangen
pi_49815780
Misschien had RN de opdracht niet gekregen, plus Plan U kan makkelijk Plan U slepen, zonder andere benodigde zaken
pi_49815957
quote:
Op zondag 27 mei 2007 13:04 schreef Zug-Chef het volgende:
Misschien had RN de opdracht niet gekregen, plus Plan U kan makkelijk Plan U slepen, zonder andere benodigde zaken
kan ander mat 64 toch ook?
pi_49816158
Wat heeft de NS met al die oude Plan U'tjes te maken??? Niks dus!
pi_49816506
quote:
Op zondag 27 mei 2007 13:20 schreef Zug-Chef het volgende:
Wat heeft de NS met al die oude Plan U'tjes te maken??? Niks dus!
eh zolang t niet verkocht / vergeven is is het toch gewoon NS eigendom?
  zondag 27 mei 2007 @ 14:34:46 #25
148385 Wadloper
Noorderling
pi_49818593
quote:
Op zondag 27 mei 2007 12:17 schreef Zug-Chef het volgende:
[afbeelding]
Deze 2 Plan Veetjes reden afgelopen woensdag een (vervangende) Intercity van Amsterdam Centraal naar Amersfoort......
Mooie plaat!

Wat betreft die Plan U, ik kan niet zo heel goed zien of die ander ook meedraait. Maar ik weet niet in welk jaar deze foto's zijn genomen, maar kan het ook zijn dat de plan U die erachter zit, de tweede voor de HIJSM is? Dus de 115 of 113?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')