abonnement Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 mei 2007 @ 22:06:58 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_48944181

Hier alweer deel 65 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op in gegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak.

Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en vanaf 10 december Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Munster.
PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en vanaf 10 december 2006 in de randstad op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts(GTW's).

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's.


Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede/Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Mariënberg.
Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. In januari 2007 worden er op Almelo-Mariënberg nieuwe linten ingezet.
De tweede lijn is de valleilijn (kippenlijn), welke ligt tussen Ede/Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn nieuw materieel, de Protos, ingezet.



Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat'64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 wil Veolia op de Maaslijn gaan rijden met de Stadler GTW, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler. De trein moet er zo uit gaan zien:


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan. Er is een speciaal topic voor RandstadRail.
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. En om de OP overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>



Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (oorspronkelijk afkomstig uit Hannover), evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur)
Amsterdam-Keulen (5x per dag)
Schiphol-Berlijn (4x per dag)
Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.

De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.


Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Tevens is het huilen over de 'lange' OP ook not done. Iedereen kan en mag meedenken over de OP, maar ga niet klagen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_48944211
quote:
22:00:57 02-05-07 11 I BRAN Prio 1 NS (Trein in brand: ja) (Middelbrand Trein: ja) Station Delft-zuid Marcellus Emantspad 3 DELFT ( DE )
1500028 BRW Haaglanden ( ROvD Zuid )
hmm laat RTVwest eens opschieten met beelden / meer info :p
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 mei 2007 @ 22:08:35 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_48944259
Slomo's
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_48944329
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 22:08 schreef Peterselieman het volgende:
Slomo's
zo ken ik er ook nog wel een paar.. :p
pi_48944331
somda weet ook nog van niks
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 2 mei 2007 @ 22:10:28 #6
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_48944340
TT751 meldt brand in 2 coupés. Men zal wel rijtuigen bedoelen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_48944360
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 22:10 schreef Dr_Flash het volgende:
TT751 meldt brand in 2 coupés. Men zal wel rijtuigen bedoelen
wat voor stel is het? weet die dat ook?
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 2 mei 2007 @ 22:10:56 #8
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_48944366
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 22:10 schreef densmee het volgende:
somda weet ook nog van niks
Die zijn allemaal aan het huilen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 2 mei 2007 @ 22:11:13 #9
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_48944377
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 22:10 schreef Dr_Flash het volgende:
TT751 meldt brand in 2 coupés. Men zal wel rijtuigen bedoelen
Of het is de wekelijkse ICK-fik aangestoken door de buurtpyromaan.

Ik zie/hoor/lees het morgen wel, tabee.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_48944394
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 22:10 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Die zijn allemaal aan het huilen
als het een fatsoenlijk stuk ijzer is geef ik ze geen ongelijk
  woensdag 2 mei 2007 @ 22:13:15 #11
34813 Jerommeke.nl
Jorasho.nl zul je bedoelen.
pi_48944475
Gaat hard met die topics, een per dag?
pi_48944512
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 22:13 schreef Jerommeke.nl het volgende:
Gaat hard met die topics, een per dag?
nou.. dan moet er maar een noodrem op
  woensdag 2 mei 2007 @ 22:14:42 #13
164283 Luco
Buongiorno!
pi_48944546
Ja... zieke treinenfappers
Ma come piove bene su'gli <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tj9IIfOuYt0" rel="nofollow" target="_blank">impermeabili</a>
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 mei 2007 @ 22:15:10 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_48944573
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 22:13 schreef Jerommeke.nl het volgende:
Gaat hard met die topics, een per dag?
Dat was toevallig zo, omdat er hier een aantal mensen het nodig vonden om even flink te gaan slowchatten
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_48944592
nee stomme 300 post topic vol limiet
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 mei 2007 @ 22:15:48 #16
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_48944612
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 22:14 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

nou.. dan moet er maar een noodrem op
Liever zonder noodrem. Dan de ATB maar die ingrijpt
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 mei 2007 @ 22:16:26 #17
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_48944640
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 22:11 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

als het een fatsoenlijk stuk ijzer is geef ik ze geen ongelijk
Dat DDM en DDAR kan met eigenlijk gestolen worden

Geef mij het Zwitsers toverijzer maar
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_48944657
Het is een plan V.

En als alle twee de rijduigen in de fik staan, is dat een aardig brandje. Spanning is van de bovenleiding af, en de trein van Artie is daar reddeloos verloren zonder enig contact met de verkeersleiding...

[ Bericht 85% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2007 22:17:52 ]
pi_48944687
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 22:16 schreef Toeps het volgende:
Het is een plan V.
okee! :-)
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 mei 2007 @ 22:18:00 #20
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_48944728
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 22:16 schreef Toeps het volgende:
Het is een plan V.
Daar hebben ze er nog genoeg van


Toeps
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_48944741
Zo he! Had ik ff goed gegokt
pi_48944762
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 22:18 schreef Dichterbijer het volgende:
Zo he! Had ik ff goed gegokt
nou..
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 mei 2007 @ 22:19:56 #23
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_48944831
Oplappen doen ze zo'n stel denk ik niet meer
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 2 mei 2007 @ 22:19:58 #24
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_48944832
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 22:11 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

als het een fatsoenlijk stuk ijzer is geef ik ze geen ongelijk
Wat komt daar aan fatsoenlijk ijzer langs dan?

Ja de Thalys, maar dan heb je t wel gehad
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_48944893
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 22:10 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Die zijn allemaal aan het huilen
Benjenouman! Nieteens op MSN. Of heb je me geblocked omdat je geen kusje op je geschaafde knie kreeg?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')