abonnement Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 18 mei 2007 @ 00:49:56 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_49499033

Hier alweer deel 68 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat \'verdwenen\' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op in gegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de \'experts\' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak.

Dat \'de NS\' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. \'De NS\' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en vanaf 10 december Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Munster.
PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en vanaf 10 december 2006 in de randstad op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts(GTW\'s).

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90\'s gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint\'s.


Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede/Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Mariënberg.
Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. In januari 2007 worden er op Almelo-Mariënberg nieuwe linten ingezet.
De tweede lijn is de valleilijn (kippenlijn), welke ligt tussen Ede/Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn nieuw materieel, de Protos, ingezet.



Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat\'64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 wil Veolia op de Maaslijn gaan rijden met de Stadler GTW, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler. De trein moet er zo uit gaan zien:


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan. Er is een speciaal topic voor RandstadRail.
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. En om de OP overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>



Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (oorspronkelijk afkomstig uit Hannover), evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo\'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur)
Amsterdam-Keulen (5x per dag)
Schiphol-Berlijn (4x per dag)
Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE\'s, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.

De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.


Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Tevens is het huilen over de \'lange\' OP ook not done. Iedereen kan en mag meedenken over de OP, maar ga niet klagen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 18 mei 2007 @ 00:51:39 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_49499077
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 00:44 schreef MREn het volgende:
Dat laatse sowieso niet, daar heb je geen bomen halverwege een weilandje als er een sloot aan het spoor ligt. Of het moet ten noorden van Hr zijn, daar kom ik zelden bij daglicht.
Absoluut niet. Daar is het namelijk veel kaler
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_49499115
hmm dan weet ik het ook niet let er ook nooit zo op
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 18 mei 2007 @ 00:55:51 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_49499172
Zelf denk ik dat het tussen Zwolle en Meppel is

Volgens MREn is het niet daar
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 18 mei 2007 @ 00:56:33 #5
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_49499189
quote:
Op donderdag 17 mei 2007 19:19 schreef Zug-Chef het volgende:
Mensen hier die nog gaan kijken bij het stoomfestival Hoorn - Wognum - Medemblik ??
Ik ben er morgen (vrijdag), van 11:15-18:00.
Eenvoudig te herkennen als de enige persoon (van de drie) op de NVBS-stand die de leeftijd van 50 nog niet heeft bereikt. En eng ben ik niet, dus wees niet bang om eens iemand in het echt aan te spreken
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  vrijdag 18 mei 2007 @ 00:58:35 #6
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_49499232
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 00:55 schreef Peterselieman het volgende:
Zelf denk ik dat het tussen Zwolle en Meppel is
Volgens mij klopt dat niet met die bomen.

Verder is het wel een zo nietszeggend stuk landschap dat het overal wel kan zijn. Aml-Dv, Gd-Cps, Noord-Holland...
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 18 mei 2007 @ 01:00:03 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_49499281
Dan zou ik het niet weten
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_49499301
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 00:56 schreef MREn het volgende:

[..]

Ik ben er morgen (vrijdag), van 11:15-18:00.
Eenvoudig te herkennen als de enige persoon (van de drie) op de NVBS-stand die de leeftijd van 50 nog niet heeft bereikt. En eng ben ik niet, dus wees niet bang om eens iemand in het echt aan te spreken
gewoon roepen: met de botte bijl meer plezier?
  vrijdag 18 mei 2007 @ 01:19:47 #9
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_49499676
Nee, ik ben over het algemeen een beschaafd persoon.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  vrijdag 18 mei 2007 @ 06:34:03 #10
148385 Wadloper
Noorderling
pi_49501593
Toch wel?
  vrijdag 18 mei 2007 @ 07:54:55 #11
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_49501727
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 01:00 schreef Peterselieman het volgende:
Dan zou ik het niet weten
Ik geloof dat het tussen Groningen en Meppel was. Dus jullie zaten allemaal wel redelijk in de goede richting.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 18 mei 2007 @ 08:34:57 #12
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_49501999
Nu je het zegt, kan het idd wel eens in Drenthe zijn geweest, omdat ze daar redelijk wat bomen hebben in de buurt van de weilanden
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 18 mei 2007 @ 09:04:16 #13
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_49502270
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 08:34 schreef Peterselieman het volgende:
Nu je het zegt, kan het idd wel eens in Drenthe zijn geweest, omdat ze daar redelijk wat bomen hebben in de buurt van de weilanden
Ik kom er niet echt vaak, maar volgens mij was dat het. En de betonnen bovenleidingportalen van dat type vind je alleen in het noordoosten.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_49504743
Wat was het vandaag heerlijk rustig in de trein... dit keer ook eens netjes op tijd
pi_49510734
Peterselie had weer es een trein met half vermogen..
quote:
Groeten vanuit een op halve kracht rijdende 10309
  vrijdag 18 mei 2007 @ 22:10:01 #16
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_49525409
Hoera, vanochtend 1 stuks plan V in de 4500 (of hoe heet dat ding naar Enkhuizen) waar ik gerekend had op het vroeger alomtegenwoorige DDM-1. Met zo'n evenenement in Hoorn is het natuurlijk overbodig te zeggen dat dat wat aan de krappe kant was.
Paar minuten daarvoor reden 9 bakken SGMm naar Uitgeest...
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  vrijdag 18 mei 2007 @ 23:29:41 #17
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_49528508
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 22:10 schreef MREn het volgende:
Hoera, vanochtend 1 stuks plan V in de 4500 (of hoe heet dat ding naar Enkhuizen) waar ik gerekend had op het vroeger alomtegenwoorige DDM-1. Met zo'n evenenement in Hoorn is het natuurlijk overbodig te zeggen dat dat wat aan de krappe kant was.
Paar minuten daarvoor reden 9 bakken SGMm naar Uitgeest...
De 4500 is toch altijd DD-AR sinds 1993? Hoe dan ook: 1 x Plan V is te weinig. Was het leuk in Hoorn?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 18 mei 2007 @ 23:37:40 #18
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_49528829
Geen idee, dacht dat het DDM daar heerste. Er reden in ieder geval losse DD-AR, gekoppelde mDDM's, IRM-VI, DDM, diverse T's en een setje gekoppelde V's...waarbij het mat '64 voornamelijk Hnk-Hfd reed.

Verder was het wel leuk, hoewel ik geen stoomgek ben. SHM houdt het spul heel erg mooi, met mooi blinkend koper en grappige goederentreintjes en diverse rijtuigen. Verder wat stoomwalsen en een kerel die een stoomfiets had gebouwd. Dat icm met een vrijwel geheel zonnige dag, maakte het wel een leuke dag, ondanks het feit dat ik geen fototoestel mee had. Maar goed, het gaat om de dag en niet om de foto's.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  Lieve Belg zaterdag 19 mei 2007 @ 18:17:22 #19
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_49546814
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
  zaterdag 19 mei 2007 @ 20:18:09 #20
148385 Wadloper
Noorderling
pi_49550392
Spannend filmpje zeg
  zaterdag 19 mei 2007 @ 21:25:07 #21
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_49552067
DD-AR is aangedreven door een 1700 dacht ik en een mDDM stam niet
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  zaterdag 19 mei 2007 @ 22:17:53 #22
148385 Wadloper
Noorderling
pi_49553210
Je hebt twee soorten DD-AR dacht ik:

- rijtuigen met 1700
- rijtuigen met mDDM

DDM is een 1800 met dubbeldekrijtuigen, ik dacht 6 bakken.
  zaterdag 19 mei 2007 @ 22:33:47 #23
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_49553651
Leuk topic, kleine suggestie over NSI, het gaat het hele stuk over ICE's enzo en ineens begin je over "de loc kan in België en in NL rijden", dat is een tikje verwarrend...
  zondag 20 mei 2007 @ 01:43:03 #24
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_49558831

Merk en type: Henschel
Eigenaar: Jansen
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Malden: wegrestaurant
Datum: 18 mei 2007
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: foto genomen bij Holland Tour; dit dus geen trein, maar een 'caravan'! De 'motorruimte'is een slaapplaats, en de 'cabine' is een keukentje! Hij weegt 10 ton, en er werd wel gebruik gemaakt van onderdelen van echte treinen.
  zondag 20 mei 2007 @ 09:56:50 #25
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_49562049
quote:
Op zondag 20 mei 2007 01:43 schreef Alexxxxx het volgende:
[afbeelding]
Merk en type: Henschel
Eigenaar: Jansen
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Malden: wegrestaurant
Datum: 18 mei 2007
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: foto genomen bij Holland Tour; dit dus geen trein, maar een 'caravan'! De 'motorruimte'is een slaapplaats, en de 'cabine' is een keukentje! Hij weegt 10 ton, en er werd wel gebruik gemaakt van onderdelen van echte treinen.
Whaha, wat een wazig ding! Komt er rook uit de schoorsteen als je je pannetje pasta staat op te warmen?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')