abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 9 mei 2007 @ 00:27:23 #1
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_49168592

Hier alweer deel 66 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65.,

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op in gegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak.

Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en vanaf 10 december Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Munster.
PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en vanaf 10 december 2006 in de randstad op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts(GTW's).

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's.


Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede/Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Mariënberg.
Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. In januari 2007 worden er op Almelo-Mariënberg nieuwe linten ingezet.
De tweede lijn is de valleilijn (kippenlijn), welke ligt tussen Ede/Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn nieuw materieel, de Protos, ingezet.



Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat'64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 wil Veolia op de Maaslijn gaan rijden met de Stadler GTW, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler. De trein moet er zo uit gaan zien:


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan. Er is een speciaal topic voor RandstadRail.
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. En om de OP overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>



Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (oorspronkelijk afkomstig uit Hannover), evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur)
Amsterdam-Keulen (5x per dag)
Schiphol-Berlijn (4x per dag)
Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.

De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.


Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Tevens is het huilen over de 'lange' OP ook not done. Iedereen kan en mag meedenken over de OP, maar ga niet klagen.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  woensdag 9 mei 2007 @ 00:27:55 #2
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_49168617
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 00:17 schreef Ou-Tannu het volgende:
welk nr heeft die banaan?
heb ik niet kunnen zien. wou er nog naar kijken maar deze maakte ik vanaf een al wegrijdende trein, die paal links zit er net voor volgens mij
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 9 mei 2007 @ 00:34:42 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_49168796
Ik zal wel even zoeken, omdat er meer die banaan moeten hebben zien staan
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_49168818
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 00:34 schreef Peterselieman het volgende:
Ik zal wel even zoeken, omdat er meer die banaan moeten hebben zien staan
en mischien ook wat er loos mee is? :>
  woensdag 9 mei 2007 @ 00:38:57 #5
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_49168918
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 00:35 schreef Ou-Tannu het volgende:
en mischien ook wat er loos mee is? :>
Er zijn geen toilet en eerste klas in...
So we just called him Fred
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 9 mei 2007 @ 00:39:20 #6
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_49168928
Het stel gaat naar Randers voor de revisie, maar dat moge duidelijk zijn
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 9 mei 2007 @ 00:49:47 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_49169171
Ik kom er zo even niet uit. Later nog maar een zoeken
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 9 mei 2007 @ 07:03:27 #8
148385 Wadloper
Noorderling
pi_49171317
2031 was het toch uit mijn hoofd?
pi_49172586
Plan U word dan toch gesloopt... zie Spits voor een fototje....
  woensdag 9 mei 2007 @ 09:05:44 #10
141414 NordicBlue
Iets met Noord en Blauw Zeker?
pi_49172615
Kleine tvp, zonet zag ik dat ze een ander Plannetje aan die uitgebrande trein hebben gekoppeld, denk dat ze hem weg gaan slepen
  woensdag 9 mei 2007 @ 09:56:51 #11
34813 Jerommeke.nl
Jorasho.nl zul je bedoelen.
  woensdag 9 mei 2007 @ 10:06:24 #12
86072 thatsme
and That's you!
pi_49174223
eindelijk van plan U verlost! Maakt me niet uit hoe! Als ze maar uit Nederland verdwijnen! Die dingen achtervolgen me al me hele leven!
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 9 mei 2007 @ 10:18:08 #13
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_49174565
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 10:06 schreef thatsme het volgende:
eindelijk van plan U verlost! Maakt me niet uit hoe! Als ze maar uit Nederland verdwijnen! Die dingen achtervolgen me al me hele leven!
Gelukkig heeft de HIJSM er nog enkele
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_49176720
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 10:06 schreef thatsme het volgende:
eindelijk van plan U verlost! Maakt me niet uit hoe! Als ze maar uit Nederland verdwijnen! Die dingen achtervolgen me al me hele leven!
Als je maar niet in het oostblok op vakantie gaat, anders krijg je straks nog een paar te zien
temminste... die verkoop gaat toch nog door van die stellen die nu op Zwolle staan?
  woensdag 9 mei 2007 @ 11:30:55 #15
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_49176993
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 10:06 schreef thatsme het volgende:
eindelijk van plan U verlost! Maakt me niet uit hoe! Als ze maar uit Nederland verdwijnen! Die dingen achtervolgen me al me hele leven!
Zonde, leuke treinen waren het!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 9 mei 2007 @ 11:38:28 #16
86072 thatsme
and That's you!
pi_49177285
Voor de hobby misschien wel, maar niet om er elke dag in te zitten! Vooral in de winter een nachtmerrie, tochtig, koud en regelmatig zelf de hele verwarming kapot. En dan nog niet te spreken over de reistijd toename van ruim 10% en het regelmatig defect zijn van de treinen.

Ik ga wel naar Slowakije deze zomer Maar gelukkig dan per auto! Misschien kom ik ze rond Bratislava nog wel tegen! Het was op zich jammer dat ze er nog niet reden toen ik er ik april was..
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  woensdag 9 mei 2007 @ 11:41:39 #17
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_49177424
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 11:38 schreef thatsme het volgende:
Voor de hobby misschien wel, maar niet om er elke dag in te zitten! Vooral in de winter een nachtmerrie, tochtig, koud en regelmatig zelf de hele verwarming kapot. En dan nog niet te spreken over de reistijd toename van ruim 10% en het regelmatig defect zijn van de treinen.

Ik ga wel naar Slowakije deze zomer Maar gelukkig dan per auto! Misschien kom ik ze rond Bratislava nog wel tegen! Het was op zich jammer dat ze er nog niet reden toen ik er ik april was..
is het werkelijk zo erg
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
pi_49177920
Je had vroeger toch ook 3 bakken eletrique mat'64, of ben ik nu echt blond Hoe heten die dan
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 9 mei 2007 @ 11:57:05 #19
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_49178107
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 11:52 schreef Brembo het volgende:
Je had vroeger toch ook 3 bakken eletrique mat'64, of ben ik nu echt blond Hoe heten die dan
Niet dat ik weet. Wel in dieselvorm met de eerste serie DE3. Plan U is is ook DE3 geheten, maar is van een veel later tijdstip
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 9 mei 2007 @ 12:03:13 #20
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_49178364
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 11:38 schreef thatsme het volgende:
Voor de hobby misschien wel, maar niet om er elke dag in te zitten! Vooral in de winter een nachtmerrie, tochtig, koud en regelmatig zelf de hele verwarming kapot. En dan nog niet te spreken over de reistijd toename van ruim 10% en het regelmatig defect zijn van de treinen.
Was dat toen ze als stoptreinen reden tussen Groningen en Zwolle? Dat was wel een beetje sloom inderdaad. Maar wel met een vernieuwd interieur!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 9 mei 2007 @ 12:07:32 #21
86072 thatsme
and That's you!
pi_49178522
ja dat was in de tijd tussen Zwolle<>Groningen, eerst woonde in in Duiven waardoor ik ze had tussen Duiven en Arnhem. De goede stoelen (1e klas) was een positief puntje aan deze trein
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 9 mei 2007 @ 12:08:55 #22
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_49178562
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 12:03 schreef Duvel het volgende:

[..]

Was dat toen ze als stoptreinen reden tussen Groningen en Zwolle? Dat was wel een beetje sloom inderdaad. Maar wel met een vernieuwd interieur!
Tsja, toen is gebleken dat de stellen optrokken als een slak in behangplaksel

De buffels doen er op dat traject dacht ik maar 4 min langer over dan de ICM als stopper, dus 6 min sneller dan de Plan U
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 9 mei 2007 @ 12:11:02 #23
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_49178638
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 12:08 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Tsja, toen is gebleken dat de stellen optrokken als een slak in behangplaksel

De buffels doen er op dat traject dacht ik maar 4 min langer over dan de ICM als stopper, dus 6 min sneller dan de Plan U
De Plan U's zijn eind jaren '50 ontworpen, de maximumsnelheid is 125km/h. Wat verwacht je?!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 9 mei 2007 @ 12:14:26 #24
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_49178791
Niet veel he
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 9 mei 2007 @ 12:15:36 #25
86072 thatsme
and That's you!
pi_49178844
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 12:08 schreef Peterselieman het volgende:
De buffels doen er op dat traject dacht ik maar 4 min langer over dan de ICM als stopper, dus 6 min sneller dan de Plan U
Nee hoor de Buffels zitten nog hetzelfde in de dienstregeling als de ICM voor de nieuwe dienstregeling. Sterker nog terwijl de ICM moeite had om op tijd te rijden is de Buffel vaak erg vroeg op de stations, vaak 2 a 3 minuten voor vertrektijd! Dan heb ik het hier over Zl-Gn. Ik zie dat ze op de terug weg 3 minuten meer tijd hebben dan op de heenweg.
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')