abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 11 mei 2007 @ 12:03:03 #1
86072 thatsme
and That's you!
pi_49262232

Hier alweer deel 67 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op in gegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak.

Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en vanaf 10 december Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Munster.
PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en vanaf 10 december 2006 in de randstad op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts(GTW's).

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's.


Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede/Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Mariënberg.
Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. In januari 2007 worden er op Almelo-Mariënberg nieuwe linten ingezet.
De tweede lijn is de valleilijn (kippenlijn), welke ligt tussen Ede/Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn nieuw materieel, de Protos, ingezet.



Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat'64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 wil Veolia op de Maaslijn gaan rijden met de Stadler GTW, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler. De trein moet er zo uit gaan zien:


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan. Er is een speciaal topic voor RandstadRail.
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. En om de OP overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>



Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (oorspronkelijk afkomstig uit Hannover), evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur)
Amsterdam-Keulen (5x per dag)
Schiphol-Berlijn (4x per dag)
Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.

De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.


Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Tevens is het huilen over de 'lange' OP ook not done. Iedereen kan en mag meedenken over de OP, maar ga niet klagen.

[ Bericht 1% gewijzigd door thatsme op 11-05-2007 12:31:25 ]
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  vrijdag 11 mei 2007 @ 12:05:55 #2
86072 thatsme
and That's you!
pi_49262310

Game on!
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  vrijdag 11 mei 2007 @ 12:08:08 #3
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_49262382
De Witte Wadloper is nu dus blijkbaar ook in dienst op de Maaslijn:
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 11 mei 2007 @ 12:08:43 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_49262398
quote:
Zouden ze voor het reizigersvervoer op die dag Herikwagons inzetten?
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 11 mei 2007 @ 12:09:18 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_49262417
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 12:08 schreef ReisT het volgende:
De Witte Wadloper is nu dus blijkbaar ook in dienst op de Maaslijn:
[afbeelding]
Vind m er niet mooier op geworden zo
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 11 mei 2007 @ 12:10:34 #6
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_49262464
Dank je, OuTannu lag weer eens te slapen

Anyway. Ik zat vanochtend in de 12729 van Utrecht naar Amersfoort. Vooraan in de kopbak van de 4226 (opzettelijk gedaan, handig met uitstappen en zo). En vlak voor Bilthoven, bij km 8.4, hoorde en voelde ik een soort "B-BOENK" vanuit het draaistel. Kort daarna zag ik allerlei vuistgrote witte dingen langs de trein dwarrelen. Dus ik denk OF een zwaan, OF een behoorlijk fors stuk piepschuim. Zoiets moet het geweest zijn. Trein minderde absoluut geen vaart, en in Amf was er aan de kop niks te zien.

Waarschijnlijk dus een flink stuk piepschuim. Maar dan nog, best knap om als je zo duidelijk iets aan rijdt, wat dan ook, om gewoon volle por door te knetteren
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 11 mei 2007 @ 12:17:04 #7
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_49262682
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 12:08 schreef ReisT het volgende:
De Witte Wadloper is nu dus blijkbaar ook in dienst op de Maaslijn:
[afbeelding]
wat zijn die kleuren van de NS toch eigenlijk mooi als je die witte zo ziet.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_49263147
Jeej Plan U pleitos!
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 11 mei 2007 @ 12:37:09 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_49263317
Tot op zekere hoogte pleite. De 121 gaat naar de HIJSM. De 115 moet opgeknapt worden en zal daarom tijdelijk van de baan verdwijnen. Er gaan maar 2 U'tjes naar Slowakije, want er zouden betalingsproblemen zijn daar. Daarom wordt de rest in Amf opgeslagen. De U'tjes die in Blerick stonden, staan ondertussen allemaal bij Hoeben.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_49265254
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 12:17 schreef Erosjuhhh het volgende:

[..]

wat zijn die kleuren van de NS toch eigenlijk mooi als je die witte zo ziet.
Ach ja, we kunnen op de NS klagen, maar Veolia heeft tot nu toe nog geen moer beter gedaan .

Maar nog 8 maanden, dus pas in December hebben ze nieuwe treinstellen. Duurt ook lang, dacht dat ze al in September nieuwe bakekn hadden op die lijn!
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 11 mei 2007 @ 13:27:44 #11
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_49265378
In september komt het eerste nieuwe stel. Daarmee gaan ze testritten uitvoeren. Eind oktober, begin november willen ze al zoveel mogelijk GTW'tjes ingestroomd hebben om daarmee de dienstregeling over te nemen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_49266234
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 13:27 schreef Peterselieman het volgende:
In september komt het eerste nieuwe stel. Daarmee gaan ze testritten uitvoeren. Eind oktober, begin november willen ze al zoveel mogelijk GTW'tjes ingestroomd hebben om daarmee de dienstregeling over te nemen.
Ach kunnen de Maaslopers nu IJssellopers worden voor de 3700 .
pi_49268152
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 13:49 schreef Brembo het volgende:

[..]

Ach kunnen de Maaslopers nu IJssellopers worden voor de 3700 .
3700? Welke lijn is dat dan?
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 11 mei 2007 @ 14:54:06 #14
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_49269115
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 14:31 schreef Dichterbijer het volgende:

[..]

3700? Welke lijn is dat dan?
Zwolle - Nijmegen

Beroemd om zijn weelderige collectie oud ijzer
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_49272767
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 14:54 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Zwolle - Nijmegen

Beroemd om zijn weelderige collectie oud ijzer
Hmm, zullen we die Wadjes netjes in Amersfoort stallen? Want dat wil ik die mensen niet aan doen om nog verder gedegradeerd worden
pi_49275076
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 16:22 schreef Dichterbijer het volgende:

[..]

Hmm, zullen we die Wadjes netjes in Amersfoort stallen? Want dat wil ik die mensen niet aan doen om nog verder gedegradeerd worden
op de "schrootlijn" hoort nou 1 maal schroot


en die "Witte kwak" loper zal vaak gewassen worden denk ik :p
pi_49275484
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 14:54 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Zwolle - Nijmegen

Beroemd om zijn weelderige collectie oud ijzer
Voor ze Zwolle-Roosendaal opsplitsten reed er nog gewoon een fijne nieuwe-stijl dubbeldekker daar.

Maar wat rijdt daar nu? Weer zo'n afschuwelijke stoptrein à la Plan U? (Kan al die hondekop-klonen niet uit elkaar halen. )

En zo te zien was iemand me voor wat betreft de CalTrain foto's. Zo ziet 't er inderdaad uit. D'r is gewoon een trap aan beide kanten aan het begin van de coupé (aan één kant maar). Je moet meteen het goede trapje nemen, want eenmaal boven kun je niet meer overstappen naar de andere kant. Voelt ietwat krapjes dus, ja.

Het ding stopt ook overal, dus heeeeel snel is 'ie niet. Mountain View->San Francisco doet 'ie in anderhalf uur of iig een dik uur (afhankelijk van je uitstapstation), per auto kan dat in drie kwartier.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_49275560
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 17:39 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Voor ze Zwolle-Roosendaal opsplitsten reed er nog gewoon een fijne nieuwe-stijl dubbeldekker daar.

Maar wat rijdt daar nu? Weer zo'n afschuwelijke stoptrein à la Plan U? (Kan al die hondekop-klonen niet uit elkaar halen. )

En zo te zien was iemand me voor wat betreft de CalTrain foto's. Zo ziet 't er inderdaad uit. D'r is gewoon een trap aan beide kanten aan het begin van de coupé (aan één kant maar). Je moet meteen het goede trapje nemen, want eenmaal boven kun je niet meer overstappen naar de andere kant. Voelt ietwat krapjes dus, ja.

Het ding stopt ook overal, dus heeeeel snel is 'ie niet. Mountain View->San Francisco doet 'ie in anderhalf uur of iig een dik uur (afhankelijk van je uitstapstation), per auto kan dat in drie kwartier.
volgens mij rijd er Plan V.. mischien af en toe een een T net als er eens wat beter materieel op weet te belanden
  vrijdag 11 mei 2007 @ 18:02:58 #19
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_49276390
Attentie:
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 11 mei 2007 @ 18:04:12 #20
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_49276427
En vervolgens dus:
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 11 mei 2007 @ 18:14:08 #21
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_49276712
Lijkt me strijdig met de slotbepaling in de OP Duuf
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 11 mei 2007 @ 18:14:27 #22
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_49276721
Wie weet welk bord nu volgt?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 11 mei 2007 @ 18:14:46 #23
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_49276732
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 18:14 schreef Dr_Flash het volgende:
Lijkt me strijdig met de slotbepaling in de OP Duuf
Ik vind het een nette aankondiging, jij niet? Niet zomaar lukraak inschakelen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_49276775
* Ou-Tannu gooit er een ATB codewisseling door!
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 11 mei 2007 @ 18:17:12 #25
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_49276808
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 18:14 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik vind het een nette aankondiging, jij niet? Niet zomaar lukraak inschakelen.
Ik vrees alleen dat ik de enige was die hem begreep
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')