abonnement Unibet Coolblue
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 19 juli 2007 @ 22:50:10 #1
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_51643190


Hier alweer deel 76 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat \"verdwenen\" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de \"experts\" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat \"de NS\" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. \"De NS\" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts (GTW\'s), uiteindelijk moeten op alle Arriva-lijnen alleen Spurts overblijven.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.



Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90\'s gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.



Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. De lijn wordt door Syntus in opdracht van Connexxion geëxploiteerd met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder \"Twents\" valt) Linten. Sinds Mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat \'64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 gaat Veolia op de Maaslijn rijden met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler. De trein gaat zo uitzien:


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor:
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu zou er een tram moeten rijden van de HTM (tweedehandsje uit Hannover), maar het ding is al sinds half april kapot.

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo\'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE\'s, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.

Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Tevens is het huilen over de \\\'lange\\\' OP ook not done. Iedereen kan en mag meedenken over de OP, maar ga niet klagen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Dr_Flash op 19-07-2007 23:01:33 ]
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_51643265
Is dit zo'n topic met allemaal kanslozen mensen die de hele dag bij een spoorlijn staan om foto's te maken van een trein?
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 19 juli 2007 @ 22:52:59 #3
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_51643315
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 22:51 schreef Brechtje het volgende:
Is dit zo'n topic met allemaal kanslozen mensen die de hele dag bij een spoorlijn staan om foto's te maken van een trein?
ja, en sociaal gehandicapten.

En ik moet alle tags nog aanpassen godverdomme.

Ga je paard voeren jij
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_51643327
Geen foto's ... ik bedoel mooi kort
pi_51643471
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 22:52 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

ja, en sociaal gehandicapten.

En ik moet alle tags nog aanpassen godverdomme.

Ga je paard voeren jij
ik gooi altijd paardenstront op zulke mensen.

Mijn paarden zijn aan het grazen op de wei btw.
pi_51643639
De Geus is idd aan de Oude Markt, zondag avond flesjes voor half geld geloof ik. Veel soorten bier. En Es is op loopafstand. Maar als je graag wilt dat er meer mensen zijn: wellicht dat MREn ook wil en kan, die woont hier ook ergens in het oosten. (Maar wellicht nu met de trein op pad.)
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 19 juli 2007 @ 23:02:37 #7
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_51643778
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 22:56 schreef Brechtje het volgende:

ik gooi altijd paardenstront op zulke mensen.
Tof. Maar ga nu maar andere debielen vervelen he? Daag
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 19 juli 2007 @ 23:03:25 #8
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_51643838
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 22:59 schreef en_door_slecht het volgende:
De Geus is idd aan de Oude Markt, zondag avond flesjes voor half geld geloof ik. Veel soorten bier. En Es is op loopafstand. Maar als je graag wilt dat er meer mensen zijn: wellicht dat MREn ook wil en kan, die woont hier ook ergens in het oosten. (Maar wellicht nu met de trein op pad.)
_Xbox_Master_ zou ook wel willen (bekend van Rondje Nederland), maar die is vlgs mij nog op vakantie.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_51643861
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 23:02 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Tof. Maar ga nu maar andere debielen vervelen he? Daag
Ja doei, ga maar lekker foto's maken van treinen in je oude dikke lijf in de storm.
pi_51643966
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 23:03 schreef Brechtje het volgende:

[..]

Ja doei, ga maar lekker foto's maken van treinen in je oude dikke lijf in de storm.
Nou, ouwe taart, speelkwartier is over.
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 19 juli 2007 @ 23:12:13 #11
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_51644263
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 23:06 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Nou, ouwe taart, speelkwartier is over.
Doosje is ook net 16 hoor, maar ze lijkt wat teveel op mama. Naja, ook niet zo erg
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_51644399
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 23:12 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Doosje is ook net 16 hoor, maar ze lijkt wat teveel op mama. Naja, ook niet zo erg
Wat ouwehoer je nou allemaal onzin ouwe graftak!

Verzuip jij ook maar lekker in een bak gehandicaptenpis.

Doei.
pi_51644417
en nu je bek houden, want ik wil uit dit topic blijven.
pi_51644645
Goed idee Brechtje, alle kanslozen uit dit topic!

Waar kan ik voor tekenen?
pi_51645729
Oke, nu weer on topic. Een paar simpele plaatjes van een dag of tien terug, Zwitserland:
Smalspoor in de buurt van Solothurn:


Een lokale trein, station Oensingen.


En een plaatje van de Mont Blanc Express, vlak voor vertrek richting Chamonix in Martigny.
pi_51650569
Gesproken over oude wijven...het tweede plaatje laat een niet echt jong stel meer zien
pi_51651754
Ook goeiemorgen Iemand nog mooie platen gemaakt met het mooie weer gisteren? Leuke foto's in Zwitserland! en_door_slecht
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 20 juli 2007 @ 10:01:29 #18
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_51652350
In Zwitserland is alles beter, dat weet iedereen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_51666913
In plaats van een oneliner als tvp, dit keer wat foto´s van vandaag rond 16.00uur.

Vandaag rijden er de hele dag al Buffels tussen Leeuwarden en Harlingen Haven.

DM-90 3448 als trein 30145 bij aankomst in Harlingen.


Dezelfde trein even later aankomende in Harlingen Haven.


DM-90 3448 gereedstaande voor vertrek als trein 30162 naar Leeuwarden te Harlingen Haven.

Lang geleden dat ik in een Buffel heb gezeten op dit traject.
pi_51669492
idd wel bijzonder dat Buffels daar rijden. Leuke afwisseling.
Wat is de reden ervan?

trouwens vandaag plan V+T in de 1500 Amsterdam-Amersfoort-(Deventer).
Leverde een hoop verbaasde gezichten op. En geen positieve reacties
pi_51672276
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 18:29 schreef Willy84 het volgende:
idd wel bijzonder dat Buffels daar rijden. Leuke afwisseling.
Wat is de reden ervan?

trouwens vandaag plan V+T in de 1500 Amsterdam-Amersfoort-(Deventer).
Leverde een hoop verbaasde gezichten op. En geen positieve reacties
Ja, Asd-Dv loopt al een tijdje met materieel te klooien, ICM, ICB en nu dus een Mat '64 mixje, wel leuk:D
Al is het niet super comfortabel als je van Asd naar Dv moet
pi_51678534
VIRM rijdt ook de laatste weken af en toe mee
  zaterdag 21 juli 2007 @ 11:54:41 #23
148385 Wadloper
Noorderling
pi_51688818
Mat 64 is ook niet echt comfortabel op langere ritten. Alhoewel ik het op zich best relaxt vind zitten in de 3700 naar Nijmegen
pi_51688854
Tot dat je er elke dag mee moet, dan piep je wel anders Zeker als je jaren lang als Noorderling alleen maar ICM hebt gehad...
  zaterdag 21 juli 2007 @ 13:29:44 #25
148385 Wadloper
Noorderling
pi_51690924
Ja oke, maar ik vind het nu niet verkeerd zitten
Overigens stel ik zelf niet echt zulke hoge eisen aan zitcomfort, als je maar normaal vervoert kan worden ben ik al tevreden, want daar gaat het naar mijn idee meer om, dat je van A naar B kan komen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')