abonnement Unibet Coolblue
pi_50585246

Hier alweer deel 73 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts (GTW's), uiteindelijk moeten op alle Arriva-lijnen alleen Spurts overblijven.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.


Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. De lijn wordt door Syntus in opdracht van Connexxion geëxploiteerd met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten. Sinds Mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 gaat Veolia op de Maaslijn rijden met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler. De trein gaat zo uitzien:


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor:
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu zou er een tram moeten rijden van de HTM (tweedehandsje uit Hannover), maar het ding is al sinds half april kapot.

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Tevens is het huilen over de \'lange\' OP ook not done. Iedereen kan en mag meedenken over de OP, maar ga niet klagen.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 18 juni 2007 @ 18:14:12 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_50585273
quote:
Op maandag 18 juni 2007 18:11 schreef Dr_Flash het volgende:
Doodzonde dat station Visvliet toen gesloopt is
Ze hadden ruimte nodig voor de verdubbeling van de spoorbaan en in de dienstregeling voor station Camminghaburen. Dat het gebouw zelf weg is, is wel jammer.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_50585310
quote:
Op maandag 18 juni 2007 18:14 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Ze hadden ruimte nodig voor de verdubbeling van de spoorbaan en in de dienstregeling voor station Camminghaburen. Dat het gebouw zelf weg is, is wel jammer.
slechte zaak
pi_50585337
quote:
quote:
Op maandag 18 juni 2007 18:11 schreef Dr_Flash het volgende:
Doodzonde dat station Visvliet toen gesloopt is
Jah, dr rijdt nu zelfs geen lijnbus meer door visvliet Alleen nog een kut belbusje
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 18 juni 2007 @ 18:17:59 #5
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_50585363
quote:
Op maandag 18 juni 2007 18:16 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Jah, dr rijdt nu zelfs geen lijnbus meer door visvliet Alleen nog een kut belbusje
Ach ja, dan was de sluiting van dat station ook wel logisch eigenlijk
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 18 juni 2007 @ 19:00:08 #6
141414 NordicBlue
Iets met Noord en Blauw Zeker?
pi_50586553
trekvlektopic
pi_50586634
Kijk es wat ik vond in mn archieven

klikbaar
pi_50586930
Ok nog eentje vanuit Garmisch Partenkirchen


Hoogste station van Duitsland, Klais, op de lijn München - Innsbruck


Beroemd
  maandag 18 juni 2007 @ 19:22:01 #9
148385 Wadloper
Noorderling
pi_50587421
quote:
Op maandag 18 juni 2007 17:57 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

strak plan!
Idd
Wil toch nog ff wat wadjes op de foto zetten op het station
En misschien nog ff een ritje ofzo
pi_50587456

een BR628 als RB Augsburg - Weilheim (Oberbay) op 26 juni 2004

En speciaal voor Fles:

Deze beide bordjes hangen nu hier thuis
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 18 juni 2007 @ 19:26:58 #11
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_50587625
Oh ja die bordjes heb ik ook nog aan zitten denken, maar ja, wat moet ik ermee
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_50587654
Hangen er nog steeds bordjes in de CNL ?
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 18 juni 2007 @ 19:28:34 #13
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_50587696
quote:
Op maandag 18 juni 2007 19:02 schreef Zug-Chef het volgende:
Kijk es wat ik vond in mn archieven


Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_50587785
Geile shit zijn die loks idd, rijden nu nog tussen Koblenz en Luxembourg, ik ga er komende zomer zelfs een tijdje langs de lijn Trier - Koblenz voor staan Vette loks zijn meerspanningsloks, en zijn gebouwd in de jaren 70
  maandag 18 juni 2007 @ 19:32:33 #15
148385 Wadloper
Noorderling
pi_50587834
Wel vet dat die techniek zelfs in de jaren 70 er al was
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 18 juni 2007 @ 20:18:33 #16
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_50589707
quote:
Op maandag 18 juni 2007 19:32 schreef Wadloper het volgende:
Wel vet dat die techniek zelfs in de jaren 70 er al was
Ja precies, dat blijkt nog geen sinecure te zijn. Nico Spilt heeft een artikeltje gewijd aan meerspanningslocs. Het blijkt dus idd pas sinds de jaren 1970 voor te komen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_50591416
quote:
Op maandag 18 juni 2007 20:33 schreef Zug-Chef het volgende:
Tijd om even te rukken
http://www.youtube.com/watch?v=9Zy2USSCj1o
Wat een ruk filmpje
pi_50593091
Net als Visvliet, had het station van Kollumerzwaag ook wel mogen blijven.

Gistermiddag bij aankomst middagboot had men een Wadloper bestaande uit zes(!) bakken kunnen fotograferen op station Harlingen Haven Ferry Terminal. Was mooi om te zien, heb helaas geen fototoestel.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 18 juni 2007 @ 21:42:06 #20
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_50593256
Ze pakken wel uit op Lw-Hlgh zeg.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_50593857
quote:
Op maandag 18 juni 2007 21:42 schreef Peterselieman het volgende:
Ze pakken wel uit op Lw-Hlgh zeg.
En in de 3700 rijdt nog steeds een 2*Plan V rond .
  Redactie Frontpage / Sport maandag 18 juni 2007 @ 21:57:07 #22
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_50594008
Alles op Lw-Hlgh vanwege Oerol he
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_50594102
Alleen reed er vandaag weer gewoon GTW
pi_50594278
Die (lange) Wadlopers rijden vanwege het Oeralfestival op Terschelling inderdaad. Afgelopen vrijdag zat ik in de 4.59uur vanuit Leeuwarden, dat was ook gewoon een Spurt, terwijl later ´s middags wel weer Wadlopers reden.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 18 juni 2007 @ 22:03:06 #25
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_50594291
logisch. In de weekenden is het veel drukker met passagiers voor zo'n festival. Alleen wou het volgens 2 beveiligingsknakkers die in Leeuwarden kaartjes uitdeelden voor de terugreis niet zo vlotten met de mensen op de vrijdagochtend. Ze hadden al meer mensen verwacht.
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')