abonnement Unibet Coolblue
pi_50031858

Hier alweer deel 70 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts (GTW's), uiteindelijk moeten op alle Arriva-lijnen alleen Spurts overblijven.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.


Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Mariënberg. Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. Vanaf 27 mei 2007 worden er op Almelo-Mariënberg twee rood bestickerde (omdat het lijntje voortaan onder "Twents" valt) Linten van Syntus ingezet.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 gaat Veolia op de Maaslijn rijden met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler. De trein gaat zo uitzien:


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor:
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu zou er een tram moeten rijden van de HTM (tweedehandsje uit Hannover), maar het ding is al sinds half april kapot.

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Tevens is het huilen over de lange OP ook not done. Iedereen kan en mag meedenken over de OP, maar ga niet klagen.
pi_50031924
:/ ik zal nog eens een nieuw topic openen.. kut OP die nu niet klopt
pi_50032032
Prutser Hij doet t gewoon heur
pi_50032037
Ach, je hebt je best gedaan.
pi_50032063
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 14:09 schreef Zug-Chef het volgende:
Prutser Hij doet t gewoon heur
dan blame ik mn browser!
  zaterdag 2 juni 2007 @ 14:18:55 #6
86072 thatsme
and That's you!
pi_50032257
quote:
Wie bereits einigen Lesern bekannt sein wird, wurden die Dieseltriebwagen 116, 117, 125, 191, 193 sowie 151 der Type "Plan U" der Niederlänischen Eisenbahnen NS (Nederlandse Spoorwegen N.V.) nach deren Ausmusterung einer Aufarbeitung unterzogen um in weiterer Folge an das slowkaische Evu Bratislavská regionálna kolàjová spolocnost (BRKS) verkauft zu werden.

Die BRKS beabsichtigt diese rund 50 Jahre alten Fahrzeuge für den Personenverkehr zwischen der slowakischen Hauptstadt Bratislava und den Städten Zvolen bzw. Kosice einzusetzen. Am 20 Juni 2007 konnten zwei dieser Fahrzeuge, bei denen es sich vermutlich um die Einheiten 125 und 193 handelt, während eines Aufenthaltes im Bahnhof Bratislava hl.st. angetroffen und bildlich festgehalten werden:
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_50032296
kan iemand dat ff vertalen?
  zaterdag 2 juni 2007 @ 14:46:37 #8
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_50032928
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 14:19 schreef Ou-Tannu het volgende:
kan iemand dat ff vertalen?
Het komt neer op het volgende:

- De private treinmaatschappij BRKS heeft enkele plan U's gekocht (wist je wss al). Het gaat om de 116, 117, 125, 191, 193 en 151
- Deze gaan voor personenverkeer ingezet worden tussen Bratislava en (Zvolen) Kosice. Voor een kaartje zie: http://www.bueker.net/tra(...)k/slovak-network.gif
- Op 20 juni bevinden zich twee van deze treinen - vermoedelijk de 125 en 193 - in station Bratislava. Deze kan men daar dan ook op de foto zetten. ( of betekend 'bildlich festgehalten werden' iets heel anders? )
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  zaterdag 2 juni 2007 @ 14:54:37 #9
148385 Wadloper
Noorderling
pi_50033115
Maar die anderen zijn nog lang niet klaar

Maar over die maaslopers... ik vond ze prima zitten verder Verder remden ze best wel amateuristisch, net bij het bordje 2 moesten ze stilstaan, terwijl hier gewoon iets verder wordt gereden, jammer dat je dan maar wat verder moet lopen. Dat viel mij echt op daar Dat daar een snelremming vooraf wordt gegaan, boeit ze niets (we reden nog te snel, en tja, we moesten bij bordje 2 stilstaan voor de passagiers )
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 2 juni 2007 @ 15:07:47 #10
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_50033333
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 14:46 schreef Eix het volgende:

- Op 20 juni bevinden zich twee van deze treinen - vermoedelijk de 125 en 193 - in station Bratislava. Deze kan men daar dan ook op de foto zetten. ( of betekend 'bildlich festgehalten werden' iets heel anders? )
Het staat zelfs in de verleden tijd, dus ik denk dat ze 2 juni ipv 20 bedoelen. En dat er onder dat stukje dus foto's staan. Een linkje zou leuk zijn iig
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_50033355
wie heeft er nog een Plan U uit die serie op de plaat? sturen we die ff vast op :p
pi_50033807
hier eentje


Dit zijn de 193 en de 125
(C) www.xtrax.nl
  zaterdag 2 juni 2007 @ 16:10:07 #13
148385 Wadloper
Noorderling
pi_50034512
Morgen komt btw de 113 naar Veendam Wie o wie gaat hem platen?
pi_50035643
de 113?
  zaterdag 2 juni 2007 @ 17:32:08 #15
148385 Wadloper
Noorderling
pi_50036173
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 17:08 schreef Ou-Tannu het volgende:
de 113?
Plan U
pi_50036740
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 17:32 schreef Wadloper het volgende:

[..]

Plan U
veendam is veuel te ver :p
  zaterdag 2 juni 2007 @ 18:57:11 #17
86072 thatsme
and That's you!
pi_50038408
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 15:07 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Het staat zelfs in de verleden tijd, dus ik denk dat ze 2 juni ipv 20 bedoelen. En dat er onder dat stukje dus foto's staan. Een linkje zou leuk zijn iig
http://www.bahnnews-austria.at/forum/viewtopic.php?t=6033&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=
dat is mijn bron!
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  zaterdag 2 juni 2007 @ 20:26:58 #18
148385 Wadloper
Noorderling
pi_50041095
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 17:54 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

veendam is veuel te ver :p
Ik ga hem héél misschien even fotograferen te Zuidbroek, maar alleen als ik mijn bed uit kan komen
pi_50042904
quote:
trek het eens door babelfish
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 2 juni 2007 @ 22:00:59 #20
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_50043544
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 21:37 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

trek het eens door babelfish
Leer zelf eens een taal of zo
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 2 juni 2007 @ 22:02:16 #21
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_50043584
Moet je voor de gein eens proberen wat er gebeurt als je met vertrek 19:44 een reis plant op NS.nl van Lelystad Centrum naar Utrecht Centraal

Dan krijg je een advies om via Amsterdam Centraal te reizen (op zich al ongebruikelijk) EN daar de CNL 319 te pakken

Ik heb het nog geverifieerd met de railpocket van de HC in Lelystad toen ik instapte

Maar de conducteur van de CNL vindt van niet

Ga dat eens rechtzetten NS
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_50043683
Beter plannen Dr_Flash... en ik dacht dat jezelf het spoorboekje wel uit je kop kende...
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 2 juni 2007 @ 22:07:04 #23
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_50043730
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 22:05 schreef Dichterbijer het volgende:
Beter plannen Dr_Flash...
Sorry? Ik vraag een reisadvies en dit is wat ik krijg

en mensen die het spoorboekje uit hun kop kennen moeten opgesloten worden.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 2 juni 2007 @ 22:23:42 #24
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_50044240
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 21:37 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

trek het eens door babelfish
Doe het zelf! Zo moeilijk is 't toch niet? En ik ben niet een heel groot talenwonder...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 2 juni 2007 @ 22:33:50 #25
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_50044520
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 22:23 schreef Duvel het volgende:

[..]

Doe het zelf! Zo moeilijk is 't toch niet? En ik ben niet een heel groot talenwonder...
het was bovendien al eerder vertaald door Eix.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')