abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 12 juni 2007 @ 10:35:52 #1
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_50364521

Hier alweer deel 72 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts (GTW's), uiteindelijk moeten op alle Arriva-lijnen alleen Spurts overblijven.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.


Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Mariënberg. Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. Vanaf 27 mei 2007 worden er op Almelo-Mariënberg twee rood bestickerde (omdat het lijntje voortaan onder "Twents" valt) Linten van Syntus ingezet.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 gaat Veolia op de Maaslijn rijden met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler. De trein gaat zo uitzien:


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor:
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu zou er een tram moeten rijden van de HTM (tweedehandsje uit Hannover), maar het ding is al sinds half april kapot.

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Tevens is het huilen over de \'lange\' OP ook not done. Iedereen kan en mag meedenken over de OP, maar ga niet klagen.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  dinsdag 12 juni 2007 @ 11:32:27 #2
86072 thatsme
and That's you!
pi_50366164
Plaspauze wordt machinist fataal

AMSTERDAM - De Duitse treinmachinist die vorige week om het leven kwam nadat hij tijdens de rit uit zijn locomotief viel, moest waarschijnlijk plassen. Dat blijkt uit onderzoek van de politie.

De trein reed 120 kilometer per uur toen de machinist ten val kwam. De trein kwam daarna snel tot stilstand, omdat de noodrem automatisch in werking werd gesteld.

De 41-jarige machinist werd dood gevonden langs de rails, met zijn broek open. Volgens de politie is de man gevallen toen hij de deur van de locomotief opende om zo te kunnen plassen.

Volgens een woordvoerder is het niet ongebruikelijk dat treinpersoneel op deze manier hun behoefte doet. "Als er maar één man in de locomotief zit kan het vaak niet anders", aldus de zegsman. Hij voegt er aan toe dat de snelheid dan meestal een stuk lager ligt.
(c) NU.nl/Chris Heijmans
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  dinsdag 12 juni 2007 @ 11:45:40 #3
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_50366641
Tja, lullig
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  dinsdag 12 juni 2007 @ 11:49:11 #4
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_50366769
quote:
Op maandag 11 juni 2007 23:52 schreef Ou-Tannu het volgende:

ja.. anders kan je beter die linten opvoeren en dichter op elkaar rijden
Daar heb je weinig aan,want je blijft toch met je kruisingen zitten op de enkelsporige baanvakken waarmee je dienstregeling voor een groot deel vast ligt.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_50368730
Zit er bij de NS ook geen WC in de locs? Hoe pissen die lui dan?
bye
  dinsdag 12 juni 2007 @ 13:06:12 #6
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_50369342
Wachten op pauze, of wellicht even snel in het rijtuig dat er achter hangt (op een station natuurlijk). Bij cargo machinisten wordt het wel wat lastig, maar die moeten in dit land toch regelmatig aan de kant
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_50370009
En zie hier....deel 72 alweer... gezeik vrij
pi_50370919
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 12:48 schreef Petre het volgende:
Zit er bij de NS ook geen WC in de locs? Hoe pissen die lui dan?
Denk dat je gewoon eff planned als je gaat rijden, en ze zullen nooit 8 uur lang achter elkaar rijden...

Maar over Syntus, ze zouden toch nog best wel 2*stoptrein en 2*sneltrein tussen Doetinchem - Arnhem kunnen invoeren ? Daar heeft de reiziger meer aan dan aan dubbeldeks materieel!
  dinsdag 12 juni 2007 @ 14:00:54 #9
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_50371517
Wellicht, er ligt op bijna elk station een kruisingsmogelijkheid, en tussen Doetinchem en Zevenaar liggen de stations nog redelijk dicht bij elkaar.

Ik denk dat het vooral af zal hangen van het aantal goederenpaden dat via Arnhem-Zevenaar blijft rijden of er capaciteit vrij komt voor Lyntus.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_50371927
De 4011 en 4012 staan trouwens al een paar dagen in Deventer gerangeerd. Als je uit Zwolle komt 300 meter voor Deventer links(op dat rangeerspoortje) iemand die weet wat het idee erachter is?
  dinsdag 12 juni 2007 @ 14:41:28 #11
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_50373002
De rijden toch gewoon in de 1500...misschien dat je er langs komt op de tijden dat ze in Deventer staan?
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_50373021
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 14:41 schreef MREn het volgende:
De rijden toch gewoon in de 1500...misschien dat je er langs komt op de tijden dat ze in Deventer staan?
Ja dat zou idd ook kunnen aangezien de koplampen wel aan waren.
pi_50373564
Hoe zit het eigenlijk met het lichtbeeld van frontseinen?

Verlichten ze de baan goed of zijn het meer markeringslampen?

[ Bericht 7% gewijzigd door Lausteen op 12-06-2007 16:15:55 ]
pi_50373831
Rustig dagje op het spoor vandaag, goh, de temperaturen zijn ook lager
  dinsdag 12 juni 2007 @ 15:21:25 #15
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_50374342

Het valt ook niet mee allemaal...
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_50375106
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 14:00 schreef MREn het volgende:
Wellicht, er ligt op bijna elk station een kruisingsmogelijkheid, en tussen Doetinchem en Zevenaar liggen de stations nog redelijk dicht bij elkaar.

Ik denk dat het vooral af zal hangen van het aantal goederenpaden dat via Arnhem-Zevenaar blijft rijden of er capaciteit vrij komt voor Lyntus.
Maar geloof dat Westervoort ook weer een station krijgt, dus dat betekend nog een extra stop. Zal me niks verbazen dat er een trein komt van Zevenaar - Arnhem en in de spits van Doetinchem. Daarbij als de goederen over de betuweroute gaan rijden dan is het er stuk meer ruimte op dit traject!
pi_50375281
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 15:21 schreef MREn het volgende:
[afbeelding]
Het valt ook niet mee allemaal...
Dat is de NS toch helemaal niet
  dinsdag 12 juni 2007 @ 15:49:40 #18
148385 Wadloper
Noorderling
pi_50375391
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 15:47 schreef Remzz het volgende:

[..]

Dat is de NS toch helemaal niet
Nee, violensloper is dat
pi_50375463
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 15:49 schreef Wadloper het volgende:

[..]

Nee, violensloper is dat
Ik dacht al op dat screenshot stond 'NS' vandaar

Wegens een materieeltekort zie ik staan
pi_50375852
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 15:51 schreef Remzz het volgende:

[..]

Ik dacht al op dat screenshot stond 'NS' vandaar

Wegens een materieeltekort zie ik staan
Gelukkig hebben ze bussen .
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 12 juni 2007 @ 18:58:13 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_50381590
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 14:59 schreef Lausteen het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met het lichtbeeld van frontseinen?

Verlichten ze de baan goed of zijn het meer markeringslampen?
Het laatste. Het is om gezien te worden, niet om zelf te zien. Dan zou je namelijk machinisten van tegentreinen kunnen verblinden.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 12 juni 2007 @ 19:01:38 #22
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_50381700
Vandaag een leuk Arrivadagje. Heb vanochtend op het stukje Groningen Noord - Groningen in de 10240 gezeten, de Eise Eisinga. Eindelijk hebben ze de naam die ik ingestuurd had op een stel gezet. Zonet heb ik de nieuwkomer 10313 al aan het werk gezien. Normaal duurt het 2 dagen voordat stellen die net uit Zwitserland gekomen zijn op dient worden ingezet, maar deze zat binnen enkele uren dus al op dienst. Wellicht hadden ze het bij Voith te druk, omdat er voor en naast de loods het nodige stond, namelijk 2 GTW 2/6 en een GTW 2/8. Waarschijnlijk zal er ook nog wel wat binnen hebben gestaan.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_50394553
meer toverijzers op de baan is altijd fijn toch?
pi_50398604
Jawel.
  woensdag 13 juni 2007 @ 07:56:12 #25
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_50398830
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 12:48 schreef Petre het volgende:
Zit er bij de NS ook geen WC in de locs? Hoe pissen die lui dan?
In de 1300 zat een pisbak.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')