abonnement Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 juni 2007 @ 12:30:47 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_50894483

Hier alweer deel 74 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts (GTW's), uiteindelijk moeten op alle Arriva-lijnen alleen Spurts overblijven.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.


Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. De lijn wordt door Syntus in opdracht van Connexxion geëxploiteerd met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten. Sinds Mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 gaat Veolia op de Maaslijn rijden met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler. De trein gaat zo uitzien:


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor:
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu zou er een tram moeten rijden van de HTM (tweedehandsje uit Hannover), maar het ding is al sinds half april kapot.

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Tevens is het huilen over de \'lange\' OP ook not done. Iedereen kan en mag meedenken over de OP, maar ga niet klagen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_50894618
OP is halfgaar lol, plaatje staan niet helemaal goed
  woensdag 27 juni 2007 @ 12:37:30 #3
86072 thatsme
and That's you!
pi_50894716
oeps.. ik had niet gezien dat ik de laatste post had! Mijn excuses!
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_50894786
Zo... nu een gezeik loze deel 74 aub Dus staat een post je niet aan: ga niet zeiken is het motto vanaf nu
pi_50894867
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 12:39 schreef Dichterbijer het volgende:
Zo... nu een gezeik loze deel 74 aub Dus staat een post je niet aan: ga niet zeiken is het motto vanaf nu
jou post staat me niet aan
  woensdag 27 juni 2007 @ 13:12:02 #6
141414 NordicBlue
Iets met Noord en Blauw Zeker?
pi_50895938
gegroet
  woensdag 27 juni 2007 @ 13:14:38 #7
117061 Noisemaker
Geräuschmacher
pi_50896018
Laatst stopte zon loco van de header recht voor mij. Omdat we zaten te zonnen bij het spoor.
pi_50896054
middag . weet iemand of er vrijdag extra veel treinen naar De Haag rijden ivm veteranendag?
bye
  woensdag 27 juni 2007 @ 13:24:55 #9
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_50896416
So we just called him Fred
pi_50896811
En ze verwachten minimaal 50k bezoekers extra in de stad..
Zal lekker druk worden dus
bye
  woensdag 27 juni 2007 @ 13:49:41 #11
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_50897248
Och, als dat buiten de spits reist, merk je daar niet eens zo veel van.

Met koninginnenach komen er meer mensen naar Den Haag, maar dat valt niet erg op in de treinen.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  woensdag 27 juni 2007 @ 15:15:29 #12
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_50900658
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 13:49 schreef MREn het volgende:Met koninginnenach komen er meer mensen naar Den Haag, maar dat valt niet erg op in de treinen.
Maar in de Nach rijden er wel extra nachtreinen.
pi_50902831
Wordt morgen één grote chaos op Den Haag Centraal Station. Er schijnt op hetzelfde tijdstip ook nog een FOK!meeting te zijn in de stad daar.
pi_50903541
Is de 4013 eigenlijk al uit de loods? Ik dacht dat er elke maand een gerenoveerde ICM uit moest rollen.
  woensdag 27 juni 2007 @ 16:36:48 #15
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_50903645
De 4018 is binnengenomen, dus de 4013 zal niet lang op zich laten wachten.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 juni 2007 @ 17:39:01 #16
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_50908358
Zag vandaag de 4011 langsrijden op Utrecht Terwijde, was onderweg richting Amersfoort. Was al flink vies! Toch leuk om hem een keer in dienst te zien, heb m tot nu toe alleen aan de kant zien staan.
Echt waar!
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 juni 2007 @ 19:36:34 #19
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_50909897
Heel apart.

Kwam deze foto vandaag tegen op internet. De 10238 met schade:

Foto: Hielke Boorsma
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 27 juni 2007 @ 19:40:52 #20
86072 thatsme
and That's you!
pi_50910103
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 19:13 schreef Zug-Chef het volgende:
interessante trein dit:
http://reiseauskunft.bahn(...)87/803068/348017/80/
die doet er weel heel lang over!
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 19:36 schreef Peterselieman het volgende:
Heel apart.

Kwam deze foto vandaag tegen op internet. De 10238 met schade:
[afbeelding]
Foto: Hielke Boorsma
Die zal wel een auto geschept hebben.
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  woensdag 27 juni 2007 @ 19:46:41 #21
148385 Wadloper
Noorderling
pi_50910419
Dit is trouwens de eerste GTW die zulke schade heeft opgelopen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 juni 2007 @ 19:47:31 #22
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_50910456
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 19:40 schreef thatsme het volgende:
Die zal wel een auto geschept hebben.
Voor zover ik na kan gaan wel ja. Op het eerste gezicht lijkt de schade mee te vallen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 27 juni 2007 @ 20:10:53 #23
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_50911595
En een Lint is weer een meter korter door een hert dat levensmoe was.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_50917997
Hebben jullie al het nieuwe interieur van de koploper gezien?
Ik heb er vandaag ingezeten en hij is mooooooiii!!
Er rijd er nu nog maar 1 van rond in Nederland, maar als het goed is
gaan ze er meer maken.
Find your prince, before you start kissing frogs
pi_50918249
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 22:28 schreef Kings het volgende:
Hebben jullie al het nieuwe interieur van de koploper gezien?
Ik heb er vandaag ingezeten en hij is mooooooiii!!
Er rijd er nu nog maar 1 van rond in Nederland, maar als het goed is
gaan ze er meer maken.
Volgens mij rijden er al 2 rond en wordt nummer drie binnenkort afgeleverd.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')