abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 december 2007 @ 15:16:43 #1
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_55079374
Met de complimenten van Duvel. Ik plak de OP er vanavond even in als jullie het niet erg vinden.

Voor wie het wel erg vinden, hier een troostfoto:


Niet getreurd, nu beginnen we echt!
DE ENIGE ECHTE TREIN-OP!

Hier alweer deel ## in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92 93.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Spurts (GTW's) en nog twee overgebleven Buffels, uiteindelijk moeten op alle Arriva-lijnen alleen Spurts overblijven.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mari�nberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.



Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. De lijn wordt door Syntus in opdracht van Connexxion ge�xploiteerd met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten. Sinds Mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 gaat Veolia op de Maaslijn rijden met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler.


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor:
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (tweedehandsje uit Hannover).

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar Belgi� loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en Belgi� rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC�s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Zodra de HSL echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!

[ Bericht 96% gewijzigd door Duvel op 06-12-2007 18:19:20 ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_55079409
tvp´tje. om plaatjes te kijken als ze gepost worden.
pi_55079478
quote:
Op donderdag 6 december 2007 15:14 schreef Duvel het volgende:
Ik heb er niet gepost, alleen gelurkt, dus niet ingelogd. Waar zit je nu weer?
In Utrecht

Zelfde kloteweer, iets langer daglicht, iets warmer, en verder

Vanavond en morgen druk met werk, verhalen en zo morgenavond of zaterdag
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 6 december 2007 @ 15:22:56 #4
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_55079515
quote:
Op donderdag 6 december 2007 15:21 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

In Utrecht

Zelfde kloteweer, iets langer daglicht, iets warmer, en verder

Vanavond en morgen druk met werk, verhalen en zo morgenavond of zaterdag
We zien het wel voorbij komen een keer. Toch zou ik er, ondanks het weer, voor kiezen om in Zweden te zitten, puur en alleen omdat het Zweden is.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_55080795
quote:
Op donderdag 6 december 2007 12:23 schreef citywok het volgende:
Nog slechter lijkt me dat kabaal wat je soms hoort bij het optrekken, net alsof het zaakje ongelofelijk aan het slippen is. Die machinist maar vol gas doorkachelen terwijl dat ding amper van z'n plek komt.

Iets zegt me dat de GTW'tjes het niet zo lang zullen uithouden als de Wadlopertjes .
GTW slipt inderdaad veel meer dan DH heb ik het idee. Ook zou Arriva eens het zand kunnen bijvullen, zodat de draaistellen minder kunnen slijten...
De GTW"s naar Duitsland hebben dat verplicht, omdat de Duitsers dat eisen
pi_55082147
Volgens mij is die zooi bij Coevorden al aardig opgeruimd, maar vanmiddag stonden geen vertragingen meer over. Dat lijkt me een foutje van de NS of zijn ze zo snel?
............................
pi_55082201
Er staat nu niet dat je niet mag TVP'en
pi_55082632
Zojuist weer heerlijk geslapen in de sneltrein Amsterdam - Den Haag CS. Maar wanneer gaan ze nou, zoals beloofd, die benaming "sneltrein" definitief de das omdoen?
pi_55082964
Tvp, nu het nog mag
blaat
  donderdag 6 december 2007 @ 18:21:45 #10
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_55083047
quote:
Op donderdag 6 december 2007 18:17 schreef tomme6 het volgende:
Tvp, nu het nog mag
Oeh! Randje!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_55084834
Onder het motto: dit kwam ik elders tegen:


(C) http://www.drehscheibe-online.de

En vooruit, nog eentje,


In Bremen Hauptbahnhof dit
pi_55085606
Voor de liefhebbers, op Bahn TV is een documentaire aan het lopen over de Transsiberie Express, Moskau - Vladiwostok enzo :-) Deel 1 is op onder staande link in HQ te zien

hier de link
pi_55087077
quote:
Op donderdag 6 december 2007 17:59 schreef knars het volgende:
Zojuist weer heerlijk geslapen in de sneltrein Amsterdam - Den Haag CS. Maar wanneer gaan ze nou, zoals beloofd, die benaming "sneltrein" definitief de das omdoen?
Niet? Hoop ik... Sneltrein is een prima benaming voor een trein die geen stoptrein is, maar ook niet echt als Intercity bestempeld kan worden. Mooi voorbeeldje: na een jaar heet de "Intercity" tussen Maastricht en Heerlen nu vanaf zondag weer Sneltrein.
  donderdag 6 december 2007 @ 21:18:47 #14
86072 thatsme
and That's you!
pi_55087154
en het kleinste intercity station "Leiden lammerschans" wordt die ook opheven? een trein een IC noemen als ie 2 stations overslaat is gewoon een grap

nog een leuk veolia lied:
http://files-upload.com/files/663327/Veolia.mp3
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  donderdag 6 december 2007 @ 21:56:22 #15
136283 knars
Teethgrinder
pi_55088139
Ja, dat is dus juist het punt. Met de invoering van dr 07 werd met veel bombarie een nieuw concept gelanceerd; alleen nog maar sprinters en intercities. Dus vaarwel sneltreinen en stoptreinen. Dat de NS voorlopig stoptrein en sprinter door elkaar heen zou blijven gebruiken werd al snel duidelijk, en op zich ook wel logisch, agz niet elke stoptreinrit met sprintermateriaal wordt gereden. Maar alle sneltreinen zouden er uit gaan; stations werden stoptrein/sprinterstations ķf intercitystations.

Daarom zitten we nu opgescheept met intercity lijnen die die naam onwaardig zijn (zoals dus inderdaad Leiden - Utrecht, wat een aanfluiting!). Wees dan consequent en noem dat ding gewoon een sprinter of haal de naam sneltrein uit de motteballen. Hoewel, om van Bodegraven een Sneltreinstation te maken...
pi_55089265
Wat boeit het hoe zoeen trein heet eigenlijk? Het al of niet wegsaneren van de naam Sneltrein maakt niet echt veel uit hoor:

Sprinter
Stoptrein
Intercity
EuroCity
Thalys
CityNightLine
EuroNight
InterCityExpress
EuregioBahn

Zo kunnen we nog wel even door gaan. Heeft iemand er last van? Nee hoor. Noem sneltreinen gewoon sneltrein, en rot gewoon op met die onzin op de 8800. Dat moet gewoon een Stoptrein worden die overal stopt. Kort hem anders gewoon in tot Leiden - Woerden, als reizigertje pesten de bedoeling is. Dat gezanik heel de tijd. "nieuw concept" bla bla
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 6 december 2007 @ 23:37:48 #17
136283 knars
Teethgrinder
pi_55091007
Het boeit mij, omdat NSR zichzelf met die namenkwestie nogal belachelijk maakt
pi_55093761
Dat is waar ja. Ze kunnen zich beter druk maken om dingen die belangrijk zijn.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_55095291
Duuf ga je ook nog vertellen wat we op dat bovenste plaatje in de OP kunnen zien?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 7 december 2007 @ 10:14:52 #20
136283 knars
Teethgrinder
pi_55095760
Goed excuus om de rest van de dag met maar 1VIRM te rijden tussen Utrecht en Amsterdam:
http://www.nu.nl/news/1346018/10/Intercity_botst_op_hek.html
pi_55097466
quote:
Op vrijdag 7 december 2007 09:52 schreef Dr_Flash het volgende:
Duuf ga je ook nog vertellen wat we op dat bovenste plaatje in de OP kunnen zien?
Ik gok dat dat de Sandite installatie is op een 1xxx loc...
pi_55097930


Zo, en nu naar kantoor
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_55098418
kantoor
  vrijdag 7 december 2007 @ 12:35:57 #24
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_55098958
Toffe Zweedse bordjes!

BTW: ik weet het niet zeker, maar ik denk dat die foto een sandite-installatie op een Koploper is (te zien aan het draaistel).
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_55100603
Trein Vind Post

Ik kan nog steeds niet fatsoenlijk slapen in die stoelen van de GTW'tjes van arriva. Vooral als ik savonds terug kom, wil ik weleens m'n ogen kunnen sluiten, en slapen zonder met pijn in m'n nek en schouders wakker te worden.
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')