abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53479609

Hier alweer deel 84 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82,
84.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts (GTW's), uiteindelijk moeten op alle Arriva-lijnen alleen Spurts overblijven.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.


Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. De lijn wordt door Syntus in opdracht van Connexxion geëxploiteerd met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten. Sinds Mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 gaat Veolia op de Maaslijn rijden met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler.


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor:
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu zou er een tram moeten rijden van de HTM (tweedehandsje uit Hannover), maar het ding is al sinds half april kapot.

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
pi_53479658
Game on

Ik zie dat in de OP nog een foto van de Protos moet worden toegevoegd... die lint ken ik nu wel
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 26 september 2007 @ 09:21:06 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_53479663
quote:
Op woensdag 26 september 2007 09:16 schreef Dichterbijer het volgende:
Zal weer lekker stinken daar dan met die stoomtreinen... dat de mileudefensie daar nog niet op gesprongen is.
Zoveel valt daarbij nu ook weer niet te winnen. Ze schoppen dan veel mensen tegen de schenen en kunnen daarbij hun goodwill verliezen, dus dat zullen ze echt niet snel doen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 26 september 2007 @ 09:22:17 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_53479682
quote:
Op woensdag 26 september 2007 09:20 schreef Dichterbijer het volgende:
Game on

Ik zie dat in de OP nog een foto van de Protos moet worden toegevoegd... die lint ken ik nu wel
Bovendien staat daar ook nog eens Syntus op, terwijl xx de concessiehouder is, maar het aan Syntus uitbesteed heeft.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 26 september 2007 @ 09:31:43 #5
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_53479828
Heeft er al iemand in de herfstbios van NS gezeten?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_53480285
Mensen uit omgeving Leeuwarden, aanstaande zondag rijden er vier containertrein door Leeuwarden, in verband met werkzaamheden op zaterdag rijden alle ACTS-treinen op zondag. Onder andere komen er ook 2 treinen op zondag van/naar Veendam via Leeuwarden. Ben benieuwd of er weer mensen gaan huilen daar in Tytsjerksteradeel

Tijden:
Reguliere ACTS 60263 vertrek uit Lw om 9:09
Houtrakpolder ACTS 60267 vertrek uit Lw om 11:06
Regliere Vdm van zaterdag ACTS 60244 om 9:16 door Lw ri Gn
en de zondagse Veendammer ACTS 60249 om 15:03 door Lw ri Zl

Nou nog hopen op mooi weer
  woensdag 26 september 2007 @ 10:15:36 #7
86072 thatsme
and That's you!
pi_53480706
in de toekomst bij veolia:
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  woensdag 26 september 2007 @ 10:57:25 #8
86072 thatsme
and That's you!
pi_53481680
BNN wacht megaboete
Van een onzer verslaggevers

AMSTERDAM, woensdag

BNN-presentatrice Nicolette Kluijver kan een flinke boete verwachten van de NS. De spoorwegen gaan de mogelijke schade aan de wielen van de met de noodrem gestopte trein verhalen. "Dat kan oplopen tot tienduizenden euro's", zegt een woordvoerder.

Zondag trok Kluijver in een tv-programma aan de noodrem. De NS reageerde laaiend en wilde meteen aangifte doen. Maar de spoorwegpolitie weigerde de aangifte in ontvangst te nemen, omdat ze het te druk had.

Door grote druk van de NS is de spoorwegpolitie echter overstag gegaan.

Bron: De Telegraaf, 26-9-07
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_53482226
Ik wordt echt heel erg moe van politie die "het te druk heeft". Misschien moeten ze eens wat minder op hun bonnenquota gaan letten en wat meer op de dingen die er wél toe doen...

Hoe gaat het vandaag trouwens op het kippenlijntje?
pi_53482302
quote:
Op woensdag 26 september 2007 11:20 schreef SNArky het volgende:
Ik wordt echt heel erg moe van politie die "het te druk heeft". Misschien moeten ze eens wat minder op hun bonnenquota gaan letten en wat meer op de dingen die er wél toe doen...
Van mij mogen ze nog wel even doorgaan met bonnen uitschrijven. Iedereen die de wet overtreedt dient keihard aangepakt te worden. Ook voor snelheidsovertredingen van 5 km. Wet is wet en regels zijn regels.
  woensdag 26 september 2007 @ 11:52:39 #11
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_53482970
quote:
Op woensdag 26 september 2007 11:24 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Van mij mogen ze nog wel even doorgaan met bonnen uitschrijven. Iedereen die de wet overtreedt dient keihard aangepakt te worden. Ook voor snelheidsovertredingen van 5 km. Wet is wet en regels zijn regels.
Dat soort fascistoïde acties gaan wat te ver. Als ik op een de (lege) snelweg 125 in plaats van 120 rij doe ik daar niemand kwaad mee, en het extra risico is te verwaarlozen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 26 september 2007 @ 11:55:15 #12
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_53483038
quote:
Op woensdag 26 september 2007 10:57 schreef thatsme het volgende:
BNN-presentatrice Nicolette Kluijver kan een flinke boete verwachten van de NS. De spoorwegen gaan de mogelijke schade aan de wielen van de met de noodrem gestopte trein verhalen. "Dat kan oplopen tot tienduizenden euro's", zegt een woordvoerder.
Ze nemen iedere keer weer een punt van mijn lijstje over! Welke NS'er jat mijn ideeën? Ik wil 10% vindersloon!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 26 september 2007 @ 12:03:27 #13
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_53483287
quote:
Op woensdag 26 september 2007 10:15 schreef thatsme het volgende:
in de toekomst bij veolia:
[afbeelding]
Vind m wel wat hebben. Dat rood maakt het wel af

Alleen die voelsprieten
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_53483748
quote:
Op woensdag 26 september 2007 10:57 schreef thatsme het volgende:
De NS reageerde laaiend en wilde meteen aangifte doen. Maar de spoorwegpolitie weigerde de aangifte in ontvangst te nemen, omdat ze het te druk had.
Die gast die dat toen met Rondje NL deed, dat is ook met een sisser afgelopen

Zullen we allemaal ff een keertje? Lachen Politie is toch te druk met pennen likken
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_53486023
quote:
Op woensdag 26 september 2007 09:31 schreef Duvel het volgende:
Heeft er al iemand in de herfstbios van NS gezeten?
Nee, nog niet, ik zou ´m straks om 14.04u uit Leeuwarden pakken, maar dat werd ´m niet. Ik ga morgen om 10.45u. Als ´ie dan tenminste rijdt.


Een Spurt als trein 30131 na vertrek om 12.09u uit Dronrijp.


Het station van Dronrijp midden in de rimboe.
  woensdag 26 september 2007 @ 16:04:49 #16
142921 ArthurvanderVelden
Lankenwärter Schraumann
pi_53489689
quote:
Op woensdag 26 september 2007 12:22 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Die gast die dat toen met Rondje NL deed, dat is ook met een sisser afgelopen

Zullen we allemaal ff een keertje? Lachen Politie is toch te druk met pennen likken
Hmmm heb ik dan zondag niet opgelet? ik dacht dat ik wat anders hoorde
Bedankt weer jongens, voor de geweldige informatievoorziening en het geweldige gekluns. Tof, wordt een mens blij van :(
~Een wijsgeer
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 26 september 2007 @ 17:00:33 #17
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_53490992
Ik kwam deze foto nog tegen op mijn harde schijf:



Wadje 3216 in het laatste weekend in Fryslân.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 26 september 2007 @ 17:20:57 #18
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_53491454
quote:
754 Teletekst wo 26 sep
******************************** 10/10
S P O O R W E G E N werkzaamheden

23 september t/m 6 oktober

Amersfoort<->Ede-Wageningen

Van maandag 24 september t/m zaterdag
6 oktober rijden er om logistieke
redenen tussen Amersfoort en Ede-W.
minder treinen.

Waar treinen uitvallen rijden bussen.

Extra reistijd: 15-30 minuten.

Zie ook: www.connexxion.nl
Logistieke redenen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_53491832
Waar zijn ze eigenlijk mee bezig net buiten CS groningen (zuid kant)? Zag allerlei groot materieel staan, en vroeg het me af.. misschien het spoorbed vervangen?
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 26 september 2007 @ 17:38:00 #20
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_53491879
Dat materieel zal wel voor komend weekend zijn, omdat er dan op zaterdag werkzaamheden zijn tussen Meppel en Zwolle en op zaterdag en zondag werkzaamheden tussen Hoogeveen en Meppel
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_53493191
quote:
Op woensdag 26 september 2007 17:20 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Logistieke redenen
Ja, ijzertekort. Is niet goed voor je
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 26 september 2007 @ 19:43:40 #22
141414 NordicBlue
Iets met Noord en Blauw Zeker?
pi_53494963
tvptje
pi_53495353
quote:
Op woensdag 26 september 2007 13:51 schreef Socios het volgende:

[..]

Nee, nog niet, ik zou ´m straks om 14.04u uit Leeuwarden pakken, maar dat werd ´m niet. Ik ga morgen om 10.45u. Als ´ie dan tenminste rijdt.

[afbeelding]
Een Spurt als trein 30131 na vertrek om 12.09u uit Dronrijp.

[afbeelding]
Het station van Dronrijp midden in de rimboe.

Ik probeer hem van 08.50 te halen in Zwolle....
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 26 september 2007 @ 20:09:01 #24
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_53495675
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_53495907
Op mijn vaste traject valt drukte wel mee, dus het aantal vouwfietsen die mee gaat, vallen niet echt op. Maar goed, ik probeer dan ook vooral 's ochtends met de forenzen mee te reizen. Die mensen zijn echt 10x relaxter dan al die kut studenten. Of gezinnen met kinderen Stiltecoupe?? Nooit van gehoord natuurlijk. En maar schreeuwen en jengelen. Deaud moeten ze. Voor die kleine kut kinderen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')