abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53157401

Hier alweer deel 82 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts (GTW's), uiteindelijk moeten op alle Arriva-lijnen alleen Spurts overblijven.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.


Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. De lijn wordt door Syntus in opdracht van Connexxion geëxploiteerd met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten. Sinds Mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 gaat Veolia op de Maaslijn rijden met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler.


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor:
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu zou er een tram moeten rijden van de HTM (tweedehandsje uit Hannover), maar het ding is al sinds half april kapot.

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
Socialist in Mercedes
pi_53157443
Wanneer gaat Groningen Europapark open trouwens?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_53157524
Reed er vandaag nog langs... Zag er nog niet echt als een station uit... Oorspronkelijk is of was het 1 oktober a.s....

Ik heb er even een oud spoorboekje (1972/ 1973) bijgepakt. Hier staan bijvoorbeeld in tabel 70 nog van die mooie D-treinen. De Harz Expres, de Holland - Scandinavië Expres, Hoek - Warszawa Expres etc. Deze stopten dus inderdaad niet tussen Amersfoort en Hengelo. De Nord - West Expres was het snelst en legde het traject in één uur en 8 minuten af, daar kunnen de huidige intercity´s nog wat van leren...
pi_53157542
-------------------------------------
Op 1 oktober 2007 zal er een tijdelijk station met een stopplaats voor bussen en een kiss-and-ride-halte geopend worden. Het zal een eenvoudig (en tijdelijk) perron aan één zijde van het spoor hebben, waar alleen de stoptreinen tussen Groningen en Nieuweschans zullen stoppen. De opening van het definitieve station ter hoogte van de Euroborg, waar ook treinen tussen Groningen en Zwolle zullen gaan stoppen, is nu voorzien voor december 2010.
---------------------------------------
--> Wikipedia.org

Met een paar weken dus
Socialist in Mercedes
pi_53157621
jemig... dat laat echt lang op zich wachten... dan ding had allang open moeten zijn volgens eerdere planningen. Het word toch geen Tiel Passewaaij ala Amersfoort Vathorst als Utrecht Overvecht achtig ding toch?
pi_53157644
quote:
Op donderdag 13 september 2007 17:36 schreef Q. het volgende:
[afbeelding]

Protosje te Amf. Hij was bang voor mij want hij reed weg toen ik er aan kwam lopen. Die telefoons van tegenwoordig maken nog best wel aardige foto's. .
ik vind dat nieuwe ding net een oorworm!
.. uhmmm
pi_53157739
quote:
Op donderdag 13 september 2007 22:04 schreef Charango het volgende:
-------------------------------------
Op 1 oktober 2007 zal er een tijdelijk station met een stopplaats voor bussen en een kiss-and-ride-halte geopend worden. Het zal een eenvoudig (en tijdelijk) perron aan één zijde van het spoor hebben, waar alleen de stoptreinen tussen Groningen en Nieuweschans zullen stoppen. De opening van het definitieve station ter hoogte van de Euroborg, waar ook treinen tussen Groningen en Zwolle zullen gaan stoppen, is nu voorzien voor december 2010.
---------------------------------------
--> Wikipedia.org

Met een paar weken dus
2010 pas?? Niet te geloven. Ik dacht dat die GTW-tjes dat station aan gingen doen, niet de stoppers richting Assen.
pi_53157953
quote:
Op donderdag 13 september 2007 22:04 schreef Charango het volgende:
december 2010.
[..]
Met een paar weken dus
Kan jij tellen?

Of vind je 165 ook "een paar"?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_53158273
quote:
Op donderdag 13 september 2007 22:09 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

2010 pas?? Niet te geloven. Ik dacht dat die GTW-tjes dat station aan gingen doen, niet de stoppers richting Assen.
Even beter lezen? Eerst gaan de GTWjtes hem aandoen en pas NA 2010 de normale trein van de NS
pi_53158468
mja, het ging me eigenlijk meer om een fatsoenlijk station dan om een noodperron.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_53158712
quote:
Op donderdag 13 september 2007 22:26 schreef Dichterbijer het volgende:

[..]

Even beter lezen? Eerst gaan de GTWjtes hem aandoen en pas NA 2010 de normale trein van de NS
Dat bedoel ik niet.
Ik meende ergens gelezen te hebben dat de treinen vanuit Delfzijl, Roodeschool of Leeuwarden door zouden gaan rijden naar het station dat dus pas in 2010 af is.

Edit: maar dat zal ik wel fout begrepen hebben. Hier een stukje over Gne.
pi_53159416
Vandaag zag ik in Gouda vanuit een ooghoek een Lint 41 van Syntus richting westen gaan, als extra materieel voor RampStadRail mischien?

Ten tweede zag ik in Amersfoort een Plan Vtje in nogal desolate toestand achter een loc en tussen aantal wagens staan (beide helften van elkaar losgekoppeld), dus deze gaat naar de sloop?
Ik dacht dat ze bij de NS een tekort aan treinen hadden, en alles wat over was in dienst stelden?

En ik had er flink de balen in dat de 1500 naar Deventer vandaag niet reed.

Oja, en nadat we in Utrecht kop hadden gemaakt moesten we wachten op een andere machinist, want de “orginele” waren ze kwijtgeraakt.
pi_53160087
Als dagafsluiting nog even wat fotootjes van vandaag genomen te Meppel en Groningen.

IC 756 zojuist vertrokken om 15.57u uit Meppel richting Schiphol.


IC 12755 kort na vertrek richting Leeuwarden.


Stoptrein 9158 vertrekkende om 16.16u naar Zwolle.


3 x DM ´90 als 9153 na aankomst in Groningen om 17.31u.


IC 566 (vertrek 17.44u) en IC 768 (vertrek 18.04u) gereedstaande voor vertrek naar Rotterdam CS/ Den Haag CS respectievelijk Schiphol.


Voor wie in de stationshal de stationschef van Groningen niet kan vinden.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 13 september 2007 @ 23:45:32 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_53160465
quote:
Op donderdag 13 september 2007 17:49 schreef Q. het volgende:

Ik denk dat NSR die buffels graag zelf terug heeft: ze zijn de laatste tijd niet zo happig op dingen verhuren.
Tot december niet. Ze hebben momenteel 2 buffels 'over'.
quote:
Op donderdag 13 september 2007 20:52 schreef thatsme het volgende:
Nee de NS is ze aan het opsparen om te gebruiken voor de nieuwe trein tussen Wolvega en Leeuwarden. Alle vrijgekomen buffels gaan daar naartoe.
Voor Lw-Wv zijn 4 stellen nodig en laat Arriva nu net 4 stellen inleveren
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 13 september 2007 @ 23:46:04 #15
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_53160474
quote:
Op donderdag 13 september 2007 21:04 schreef Zug-Chef het volgende:
Nog mensen die zaterdag naar de open dag van NedTrain gaan?
Werken
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 13 september 2007 @ 23:46:26 #16
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_53160487
Morgen met de 526 naar Utrecht
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 14 september 2007 @ 00:01:52 #17
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_53160803
Stukje van de NS website over weersomstandigheden:
quote:
Noodplannen
Voor het geval Koning Winter toch het spoor en de treinen in zijn greep krijgt, liggen er noodplannen klaar. Er kan bijvoorbeeld besloten worden bij de Intercity's van het type Koploper de 'doorloop' tussen twee treinstellen niet door te verbinden, omdat sneeuw en ijs voor storing - en daardoor voor vertraging - kunnen zorgen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 14 september 2007 @ 08:23:40 #18
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_53163739
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 00:01 schreef Peterselieman het volgende:
Stukje van de NS website over weersomstandigheden:
[..]
Ik weet dat we niet zo'n denderende zomer gehad hebben, maar sneeuw en ijs, nee, dat heb ik niet gezien.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_53164275
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 00:01 schreef Peterselieman het volgende:
Stukje van de NS website over weersomstandigheden:
[..]
Hoezo achterlopen met je informatie
  vrijdag 14 september 2007 @ 11:22:59 #20
164283 Luco
Buongiorno!
pi_53167152
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 00:01 schreef Peterselieman het volgende:
Stukje van de NS website over weersomstandigheden:
[..]
Zouden ze die doorloopkoppen deze winter dan wel doorverbinden ??
Ma come piove bene su'gli <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tj9IIfOuYt0" rel="nofollow" target="_blank">impermeabili</a>
  vrijdag 14 september 2007 @ 11:40:38 #21
86072 thatsme
and That's you!
pi_53167634
quote:
Op donderdag 13 september 2007 23:29 schreef Socios het volgende:
Als dagafsluiting nog even wat fotootjes van vandaag genomen te Meppel en Groningen.
[afbeelding]
IC 756 zojuist vertrokken om 15.57u uit Meppel richting Schiphol.

[afbeelding]
IC 12755 kort na vertrek richting Leeuwarden.

[afbeelding]
Stoptrein 9158 vertrekkende om 16.16u naar Zwolle.

[afbeelding]
3 x DM ´90 als 9153 na aankomst in Groningen om 17.31u.

[afbeelding]
IC 566 (vertrek 17.44u) en IC 768 (vertrek 18.04u) gereedstaande voor vertrek naar Rotterdam CS/ Den Haag CS respectievelijk Schiphol.

[afbeelding]
Voor wie in de stationshal de stationschef van Groningen niet kan vinden.
hee station meppel!!! Kom ik zowat dagelijks
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  vrijdag 14 september 2007 @ 12:32:51 #22
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_53169005
Hee Koplopers... nah, laat maar.

Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 14 september 2007 @ 13:34:30 #23
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_53170562
Zie ik loc 1202 + 2 rijtuigen in Amersfoort staan, heb ik mijn digicam niet bij me

Materieel was op weg naar het zuiden des lands

[ Bericht 8% gewijzigd door Peterselieman op 14-09-2007 13:52:44 ]
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_53170735
Om welk materieel gaat het hier?
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 14 september 2007 @ 13:47:16 #25
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_53170901
Klinkt als Duitse rijtuigen die ingezet gaan worden. In de 1500 rijden al dit soort rijtuigen. Waarschijnlijk zal het niet meer zijn dan de hoeveelheid die al bekend was
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')