abonnement Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 31 juli 2007 @ 22:46:00 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_52003465

Hier alweer deel 77 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts (GTW's), uiteindelijk moeten op alle Arriva-lijnen alleen Spurts overblijven.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.


Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. De lijn wordt door Syntus in opdracht van Connexxion geëxploiteerd met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten. Sinds Mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 gaat Veolia op de Maaslijn rijden met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler. De trein gaat zo uitzien:


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor:
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu zou er een tram moeten rijden van de HTM (tweedehandsje uit Hannover), maar het ding is al sinds half april kapot.

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Tevens is het huilen over de \'lange\' OP ook not done. Iedereen kan en mag meedenken over de OP, maar ga niet klagen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 31 juli 2007 @ 22:50:57 #2
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_52003663
Tof

(misschien moeten de meest recente delen er ook nog wel ff in )
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 31 juli 2007 @ 22:53:52 #3
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_52003774
Zo, net terug van een middagje Frankfurt - Sittard.

Erg tof dat ik met mijn interrail ticket in de Thalys mag tussen Aachen en Köln zonder verdere toeslag.

Helaas trouwens geen foto's want mijn cam gaf bij vertrek alweer meteen de geest. Maar donderdag ben ik verlost van dat brakke kutding.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 31 juli 2007 @ 22:54:20 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_52003797
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 22:50 schreef Dr_Flash het volgende:
Tof

(misschien moeten de meest recente delen er ook nog wel ff in )
Staan nu in de wiki

Was er al mee bezig namelijk
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 31 juli 2007 @ 23:02:48 #5
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_52004091
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 22:53 schreef Eix het volgende:
Zo, net terug van een middagje Frankfurt - Sittard.
Hoe HARD ging het?

en schiet idd eens op met die nieuwe cam
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 31 juli 2007 @ 23:03:04 #6
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_52004100
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 22:54 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Staan nu in de wiki

Was er al mee bezig namelijk
tofheid
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 31 juli 2007 @ 23:17:15 #7
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_52004622
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 23:02 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Hoe HARD ging het?

en schiet idd eens op met die nieuwe cam
De cam is net besteld. Heb ik waarschijnlijk donderdag.

Maar goed, tot Düren ging het in elk geval niet harder dan 160 oid, daarna versnelde de Thalys aardig dus zal wel naar de 250 zijn gegaan (max snelheid daar). Op de NBS Koln Frankfurt reden we zo rond de 300.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 31 juli 2007 @ 23:23:35 #8
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_52004864
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 23:17 schreef Eix het volgende:

Op de NBS Koln Frankfurt reden we zo rond de 300.
Ja ik wou zeggen, 250 kan je zowat overal wel rijden daar Ik heb er destijds niet echt op gelet, heb nooit hoger dan 268 op de display zien staan, maar het was donker, en het ging HARD
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_52010842
quote:
Oh okee, of we maar even willen doen dat we de afgelopen jaren MAAR 1,50 hebben hoeven betalen voor iets wat in Duitsland voor 89 cent kan. Maar het ligt aan de marktprijzen hoor, echt waar!
Weet je wat het allermooiste is? Inkoop kost dat kopje koffie 17 cent. En dat is inclusief beker, roerstaafje, suiker, melk, zoetje, deksel en de koffie zelf.
* Whatever floats your goat!
pi_52011467
De Betuwelijn is nog steeds niet in gebruilk lees ik net op Teletekst
pi_52012473
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 10:20 schreef Niec het volgende:
De Betuwelijn is nog steeds niet in gebruilk lees ik net op Teletekst
Ze blijven maar klote daar, gelukkig ben ik nog niet wezen kijken had ik voor niks hele tijd gestaan.
............................
pi_52014195
Sta je daar als spottert te wachten
of als actiekneus van groenlinks vastgeketent aan de rails
pi_52014326
Aanrijding-met persoon Putten
Tussen Zwolle en Amersfoort moeten reizigers rekening houden met een vertraging van meer dan 60 minuten.
Door een aanrijding met een persoon rijden er tussen Amersfoort Vathorst en Harderwijk geen treinen.
* Doorgaande reizigers tussen Zwolle en Amersfoort kunnen omreizen via Deventer.

Aardig stukje omkachelen daar doe ik het voor..!!
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 1 augustus 2007 @ 12:26:41 #14
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_52014652
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 12:09 schreef Willy84 het volgende:
Sta je daar als spottert te wachten
of als actiekneus van groenlinks vastgeketent aan de rails
Die actiekneuzen daar moet je gewoon overheen rijden
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_52015828
Ja, wat een stelletje losers
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 1 augustus 2007 @ 13:28:24 #16
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_52016116
quote:
Per trein 25.000 kilometer afleggen in één week. De Delftse student logistiek, Hildebrand van Kuyeren, doet het. Samen met een klasgenoot wil hij het wereldrecord treinreizen verbreken. Dat record staat al sinds 1992 op de naam van drie Britten. Hildebrand vertrok afgelopen maandag en hoopt dat over een week het record op zijn naam staat.
dat is best knap. Gewoon als een malle op en neer janken met de TGV van Marseille naar Parijs of zo? Weet iemand hier meer over? (Was een klein stukje op nu.nl)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 1 augustus 2007 @ 14:45:17 #17
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_52018224
Was vanochtend op de radio... ze hebben ook een website kennelijk, 25000kilometer.nl ofzo, even googlen!
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 1 augustus 2007 @ 15:06:10 #18
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_52018770
Linkje naar de 25000km site

Ze maken nogal wat rondjes door Frankrijk zo te lezen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_52018830
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 12:26 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Die actiekneuzen daar moet je gewoon overheen rijden
Ik vind vastgeketent aan een dwarsligger verhongeren zelf beter voor het milieu
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 1 augustus 2007 @ 17:57:27 #20
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_52022915
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 15:06 schreef Peterselieman het volgende:
Linkje naar de 25000km site

Ze maken nogal wat rondjes door Frankrijk zo te lezen
Ja, beetje eenzijdig, wel. Aan de ene kant totaal niet mijn ding, aan de andere kant ontzettend WEL natuurlijk
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 1 augustus 2007 @ 18:36:10 #21
7859 456
Onze excuses voor het ongemak
pi_52023690
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 12:09 schreef Willy84 het volgende:
...
of als actiekneus van groenlinks vastgeketent aan de rails
Dan richt je je op en zie je 'Blijf gerust liggen, er kan nog een trein komen'
Dans Paris à vélo on dépasse les autos
pi_52024542

Merk en type: onbekend
Eigenaar: onbekend
Land van herkomst: België
Locatie: Antwerpen: kaaien
Datum: 29 juli 2007
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: foto genomen bij Fotorit retourtje Antwerpen
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 1 augustus 2007 @ 19:14:47 #23
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_52024640
Lees: "ga eens PICS posten kneusjes"

joa boas
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_52025738
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 15:06 schreef Peterselieman het volgende:
Linkje naar de 25000km site

Ze maken nogal wat rondjes door Frankrijk zo te lezen
Ze worden dan ook gesponsord door TGV.com .
pi_52026493
Is dat een record dat in het Guinness Book of Records staat/ komt?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')