abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 21 september 2007 @ 12:59:19 #1
86072 thatsme
and That's you!
pi_53354029

Hier alweer deel 83 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts (GTW's), uiteindelijk moeten op alle Arriva-lijnen alleen Spurts overblijven.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.


Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. De lijn wordt door Syntus in opdracht van Connexxion geëxploiteerd met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten. Sinds Mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 gaat Veolia op de Maaslijn rijden met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler.


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor:
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu zou er een tram moeten rijden van de HTM (tweedehandsje uit Hannover), maar het ding is al sinds half april kapot.

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!

[ Bericht 1% gewijzigd door thatsme op 21-09-2007 13:08:34 ]
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_53354193
En dna ook nog eens een berg VIRM's erbij... word een lekkere nieuwigheid op het spoor
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 21 september 2007 @ 13:06:06 #3
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_53354227
Dat Valleikaartje van de Cxx broeders schiet ook lekker op zeg Barneveld - Amersfoort 3 euro enkele reis, Ede of Lunteren 5 euro enkele reis, alleen na 9:00 door de week. Ter vergelijking: Uit de NS-automaat komen enkeltjes met korting voor 2,20 voor Barneveld - Amf en 3,40 vor Ed - Amf (en op Lunteren scheelt het dus NOG meer) En jah, wie heeft er nou geen kortingkaart hmm? Dit is alleen voor zeer incidentele reizigers een optie lijkt me. Oh ja, je mag ook met ALLE stadsbussen van Cxx in Amf rijden. Op het traject station-centrum Wat toch ZEKER 10 minuten rollator-strompelen is. Nou, wat een geweldig aanbod Bedankt Cxx!
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 21 september 2007 @ 13:07:30 #4
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_53354258
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 13:06 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat Valleikaartje van de Cxx broeders schiet ook lekker op zeg Barneveld - Amersfoort 3 euro enkele reis, Ede of Lunteren 5 euro enkele reis, alleen na 9:00 door de week. Ter vergelijking: Uit de NS-automaat komen enkeltjes met korting voor 2,20 voor Barneveld - Amf en 3,40 vor Ed - Amf En jah, wie heeft er nou geen kortingkaart hmm? Dit is alleen voor zeer incidentele reizigers een optie lijkt me. Oh ja, je mag ook met ALLE stadsbussen van Cxx in Amf rijden. Op het traject station-centrum Wat toch ZEKER 10 minuten rollator-strompelen is. Nou, wat een geweldig aanbod Bedankt Cxx!
Dit is een vervroegde of verlate 1 aprilgrap, toch?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 21 september 2007 @ 13:11:04 #5
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_53354367
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 13:07 schreef Duvel het volgende:
Dit is een vervroegde of verlate 1 aprilgrap, toch?
Ehmm nee, dit menen ze
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 21 september 2007 @ 13:23:05 #6
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_53354728
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 13:11 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ehmm nee, dit menen ze


Matig prijsbeleid.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 21 september 2007 @ 13:38:47 #7
188787 Tollywood
Ik parkeer em der zo in!
pi_53355235
Wat kost dat nou een retourtje Amsterdam Centraal Antwerpen met de trein? Misschien dat iemand dat weet...

Op de site van NS staat er namelijk :

Over dit internationaal reisadvies
Mogelijk zijn in Nederland niet voor alle geselecteerde internationale bestemmingen tickets te koop.
Voor het Reizen met Thalys, Eurostar, CityNightLine en TGV is het reserveren van plaatsen verplicht en is een speciaal ticket vereist.
Ik schenk geld aan de armen.... in het bijzonder mijn linker en mijn rechterarm.
pi_53355493
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 13:38 schreef Tollywood het volgende:
Wat kost dat nou een retourtje Amsterdam Centraal Antwerpen met de trein? Misschien dat iemand dat weet...

Op de site van NS staat er namelijk :

Over dit internationaal reisadvies
Mogelijk zijn in Nederland niet voor alle geselecteerde internationale bestemmingen tickets te koop.
Voor het Reizen met Thalys, Eurostar, CityNightLine en TGV is het reserveren van plaatsen verplicht en is een speciaal ticket vereist.


¤ 57,60 (2e klas/vol tarief) Je gaat dan rechtstreeks met de Beneluxtrein

edit: ooh ja: kijk dan ook even op NSinternationaal.nl
Love is a difficult thing, but you can not without it!
pi_53355520
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 13:38 schreef Tollywood het volgende:
Wat kost dat nou een retourtje Amsterdam Centraal Antwerpen met de trein? Misschien dat iemand dat weet...

Op de site van NS staat er namelijk :

Over dit internationaal reisadvies
Mogelijk zijn in Nederland niet voor alle geselecteerde internationale bestemmingen tickets te koop.
Voor het Reizen met Thalys, Eurostar, CityNightLine en TGV is het reserveren van plaatsen verplicht en is een speciaal ticket vereist.
Ongeveer 25 eur. Weet het niet precies, maar Rotterdam<->Antwerpen is 11,20 en Rotterdam<->Amsterdam is 13,70

Ohh ja, sorry, dit is met OV
O+ BlaBlub O+
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 21 september 2007 @ 13:48:22 #10
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_53355531
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 13:38 schreef Tollywood het volgende:
Wat kost dat nou een retourtje Amsterdam Centraal Antwerpen met de trein? Misschien dat iemand dat weet...

Op de site van NS staat er namelijk :

Over dit internationaal reisadvies
Mogelijk zijn in Nederland niet voor alle geselecteerde internationale bestemmingen tickets te koop.
Voor het Reizen met Thalys, Eurostar, CityNightLine en TGV is het reserveren van plaatsen verplicht en is een speciaal ticket vereist.
Je kan het beste even naar het station gaan. In de kaartjesautomaat staat alles wat je weten wilt. Je hebt Superdagretours en normale tweemaands retours. Altijd ff kijken wat in jouw geval het goedkoopste is. Internationale treintarieven schijnen vreselijk geheim te zijn, niemand geeft daar informatie over. Eoa Tsjech heeft daarom ooit www.jizdenka.cz opgezet, maar dat zijn maar indicaties. Wel nuttig even goed.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_53355561
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 13:48 schreef neggix het volgende:

[..]

Ongeveer 25 eur. Weet het niet precies, maar Rotterdam<->Antwerpen is 11,20 en Rotterdam<->Amsterdam is 13,70


Ja, en zo werkt dat dus niet helaas Volgens NSinternationaal is het ¤ 57.60
Love is a difficult thing, but you can not without it!
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 21 september 2007 @ 13:49:52 #12
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_53355572
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 13:46 schreef Robin2130 het volgende:
ooh ja: kijk dan ook even op NSinternationaal.nl
Voor dit soort veelgevraagde bestemmingen zijn wel vaak stedentrips-aanbiedingen ja
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 21 september 2007 @ 13:52:17 #13
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_53355625
grensoverschrijdende treinreizen zijn doorgaans trouwens relatief erg duur. Kennelijk is het ergens voor nodig om een "grenstarief" te rekenen. Leuk he, Europese eenwording?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_53355775
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 13:52 schreef Dr_Flash het volgende:
grensoverschrijdende treinreizen zijn doorgaans trouwens relatief erg duur. Kennelijk is het ergens voor nodig om een "grenstarief" te rekenen. Leuk he, Europese eenwording?

Dan lijkt het mij alleen maar logischer om dat grenstarief af te schaffen
Love is a difficult thing, but you can not without it!
  vrijdag 21 september 2007 @ 14:01:57 #15
188787 Tollywood
Ik parkeer em der zo in!
pi_53355916
Bedankt voor de reacties!

@ Dr_Flash helaas voor mij kan ik geen Pools evengoed bedankt!
Sorry je kan de language aanpassen overheen gekeken
Ik schenk geld aan de armen.... in het bijzonder mijn linker en mijn rechterarm.
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 21 september 2007 @ 14:02:13 #16
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_53355926
Ja, dat lijkt IEDEREEN wel logischer

Bijna iedereen, dus
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 21 september 2007 @ 14:02:45 #17
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_53355948
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 14:01 schreef Tollywood het volgende:
Bedankt voor de reacties!

@ Dr_Flash helaas voor mij kan ik geen Pools evengoed bedankt!
Tsjechisch En er staat een plaatje van de Engelse vlag, daar kan je ook op klikken
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 21 september 2007 @ 14:21:57 #18
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_53356445
Anyway, die nieuwe sprinters waarvan NS er vandaag nog 64 extra besteld heeft, daarvan zou de eerste vandaag gepresenteerd worden of zijn in Krefeld. Iemand een plaatje ? Ik kon op Drehscheibe Online zo gauw nog even niks vinden (maar dat is ook een bar onoverzichtelijke site )
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_53356455
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 14:21 schreef Dr_Flash het volgende:
Anyway, die nieuwe sprinters waarvan NS er vandaag nog 64 extra besteld heeft, daarvan zou de eerste vandaag gepresenteerd worden of zijn in Krefeld. Iemand een plaatje ? Ik kon op Drehscheibe Online zo gauw nog even niks vinden (maar dat is ook een bar onoverzichtelijke site )
Ik ben ook benieuwd hoe die nieuwe treinen eruit zien
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 21 september 2007 @ 14:29:46 #20
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_53356613
Hey, en_door_slecht, lees je mee?
quote:
Amsterdam wird neben München und Zürich das Drehkreuz im europäischen Nachtreiseverkehr. Die Verbindungen von Kopenhagen, Prag, Wien und Mailand werden bis in die niederländische Metropole weitergeführt.
Tofheid
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_53358245
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 14:22 schreef ChRoNiC het volgende:

[..]

Ik ben ook benieuwd hoe die nieuwe treinen eruit zien
Ik ben ook erg benieuwd, zal later op de dag ook maar weer is gaan zoeken naar foto's er van.
............................
pi_53359243
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 21 september 2007 @ 16:12:16 #23
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_53359322
ja, dat was die schets uit het vorige topic Maar vandaag zou hij gepresenteerd worden in Duitsland. Dan kunnen er dus ook foto's van gemaakt worden
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_53359337
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 16:09 schreef Dichterbijer het volgende:
[afbeelding]
mooie tekening van sloterdijk
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 21 september 2007 @ 16:20:42 #25
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_53359549
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 16:12 schreef Joene het volgende:
mooie tekening van sloterdijk
Volgens die CTA is dit Abcoude anders hoor

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')