abonnement Unibet Coolblue
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 30 oktober 2007 @ 18:07:02 #1
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_54267061

Hier alweer deel 89 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts (GTW's), uiteindelijk moeten op alle Arriva-lijnen alleen Spurts overblijven.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.


Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. De lijn wordt door Syntus in opdracht van Connexxion geëxploiteerd met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten. Sinds Mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 gaat Veolia op de Maaslijn rijden met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler.


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor:
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu zou er een tram moeten rijden van de HTM (tweedehandsje uit Hannover), maar het ding is al sinds half april kapot.

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 30 oktober 2007 @ 18:09:14 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_54267106
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 18:04 schreef Dr_Flash het volgende:
ik doelde ook niet alleen op sluiting, maar ook opbreken van het station
Zullen ze in Zuidhorn niet blij mee zijn. Het is nog best een druk station. Forensen en overstappers voor de bus naar Zernike
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 30 oktober 2007 @ 18:10:29 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_54267135
Zag trouwens afgelopen vrijdagmiddag bij de halte Leeuwarden Achter de Hoven liefst 1 man met een vouwfiets wachten.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_54267180
das best veel

By the way...dit in je achtertuin is best vet http://nl.youtube.com/watch?v=P5elEKVDNX8

[ Bericht 60% gewijzigd door Dichterbijer op 30-10-2007 18:34:38 ]
pi_54267746
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 18:10 schreef Peterselieman het volgende:
Zag trouwens afgelopen vrijdagmiddag bij de halte Leeuwarden Achter de Hoven liefst 1 man met een vouwfiets wachten.
Ik heb een keer mijn mountainbike meegenomen in de trein zonder daarvoor een kaartje er voor gelkocht te hebben. Kwam de conducteur, ja meneer dat wordt alsnog dokken. Nee meneer de conducteur, in de officiele regels vn de NS staat letterlijk: Onder een vouwfiets wordt verstaan een fiets met een schanier. (Of dat nu nog zo is weet ik niet) En laat deze fiets nou net ook een scharnier hebben. Oh, ja? Ja want ik heb achtervering en daar zit het scharnier.

Ik
conducteur

Resultaat: ik heb niet hoeven te betalen voor mijn fiets.
De hoeveelheid massa in het heelal is zo klein ten opzichte van de hoeveelheid ruimte, dat je kan stellen dat het heelal leeg is...
pi_54267808
Deel 89 alweer! wat gaat het snel zeg ^^ En nog steeds geen veranderingen aan de op
blaat
pi_54267894
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 18:45 schreef tomme6 het volgende:
Deel 89 alweer! wat gaat het snel zeg ^^ En nog steeds geen veranderingen aan de op
Doe er wat aan dan
  dinsdag 30 oktober 2007 @ 18:51:05 #8
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_54267922
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 18:45 schreef tomme6 het volgende:
Deel 89 alweer! wat gaat het snel zeg ^^ En nog steeds geen veranderingen aan de op
Wat moet er dan anders worden?
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_54267976
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 18:51 schreef Eix het volgende:

[..]

Wat moet er dan anders worden?
De protos moet erbij, de nieuwe sprinter mag er wel tussen dacht ik zo
blaat
  dinsdag 30 oktober 2007 @ 18:55:16 #10
86072 thatsme
and That's you!
pi_54267988
Ik vind de OP best goed zo.. niet zo heel lang
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_54268448
Kom net deze tegen op Google... iemand enig idee wanneer dit was? ziet er behoorlijk heftig uit
http://www.rhrr.nl/Images/BMO/Treinongeval.jpg
pi_54268462
Alleen staan sommige kopjes dwars door de foto´s of ben ik enige die dat zo ziet?
  dinsdag 30 oktober 2007 @ 19:42:29 #13
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_54268932
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 19:18 schreef Dichterbijer het volgende:
Kom net deze tegen op Google... iemand enig idee wanneer dit was? ziet er behoorlijk heftig uit
http://www.rhrr.nl/Images/BMO/Treinongeval.jpg
Volgens mij is dit een van de zware treinongevallen bij Schiedam...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 30 oktober 2007 @ 19:45:26 #14
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_54268977
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 18:45 schreef tomme6 het volgende:
Deel 89 alweer! wat gaat het snel zeg ^^ En nog steeds geen veranderingen aan de op
Doe het zelf
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 19:19 schreef Socios het volgende:
Alleen staan sommige kopjes dwars door de foto´s of ben ik enige die dat zo ziet?
Ik zie het niet
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 19:18 schreef Dichterbijer het volgende:
Kom net deze tegen op Google... iemand enig idee wanneer dit was? ziet er behoorlijk heftig uit
http://www.rhrr.nl/Images/BMO/Treinongeval.jpg
Goeie, zoeken we op. Enig idee van de locatie?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 30 oktober 2007 @ 19:48:37 #15
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_54269039
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 19:42 schreef Duvel het volgende:

[..]

Volgens mij is dit een zwaar treinongeval bij Rotterdam... Intercity boort zich in stopper, 27 december 1982.
Sorry dit had niet gequote moeten worden, maar geëdit.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_54269217
"If a train is large and comfortable, you don't need a destination"
--Paul Theroux
pi_54269230
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 19:45 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik zie het niet
Hmmz, okey, vaag... iemand anders enig idee hoe dat kan?

Ik bedoel dus dit:


en dit:



Krijg ik al een aantal topic´s te zien, geen idee of het aan de OP ligt of aan m´n computer. Iemand die het weet en zo ja, kan vertellen hoe op te lossen?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 30 oktober 2007 @ 20:02:00 #18
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_54269300
Ik krijg het niet te zien, maar volgens mij ligt het op een of andere manier aan de baggerlayout. Vaak is F5 genoeg om het er beter te laten uitzien. Anders even crtl + F5. Welke browser gebruik je trouwens?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_54269394
Ik gebruik oude lay-out (foksilver dus). (Ctrl +) F5´en werkt helaas niet. Verder IE7 als browser. Net even gekeken met ´baggerlayout´, geen verschil. Echt vaag...
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 30 oktober 2007 @ 20:10:12 #20
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_54269461
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 19:58 schreef SNArky het volgende:
"If a train is large and comfortable, you don't need a destination"
--Paul Theroux
Hij heeft gelijk

Die man is een grootheid trouwens Al zou je maar een kwart doen van de treinreizen die hij al gemaakt en beschreven heeft, dan ben je het menneke hier hoor
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 30 oktober 2007 @ 20:14:33 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_54269542
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 20:06 schreef Socios het volgende:
Ik gebruik oude lay-out (foksilver dus). (Ctrl +) F5´en werkt helaas niet. Verder IE7 als browser. Net even gekeken met ´baggerlayout´, geen verschil. Echt vaag...
Hmm. Zelf gebruik ik FF2. Misschien kun je eens in het bug subforum zoeken wat het zou kunnen zijn?
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 30 oktober 2007 @ 20:24:18 #22
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_54269720
Ik gebruik ook FF2, misschien is het wel je browser dus
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_54269896
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 20:10 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Hij heeft gelijk

Die man is een grootheid trouwens Al zou je maar een kwart doen van de treinreizen die hij al gemaakt en beschreven heeft, dan ben je het menneke hier hoor
Ik moet maar eens wat boeken van hem gaan lezen...
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 30 oktober 2007 @ 20:42:53 #24
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_54270085
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 20:33 schreef SNArky het volgende:
Ik moet maar eens wat boeken van hem gaan lezen...
Basiskennis

ik heb het lang geleden ooit eens gelezen, weet er eigenlijk weinig meer van
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 30 oktober 2007 @ 21:44:53 #25
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_54271423
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 20:42 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Basiskennis

ik heb het lang geleden ooit eens gelezen, weet er eigenlijk weinig meer van
Volgens mij heb ik ook al eeuwen een boek van hem over treinreizen in de kast staan, maar hoewel ik op driekwart ben gekomen zo'n acht jaar geleden, heb ik het nog niet uit...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')