abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54119197

Hier alweer deel 88 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts (GTW's), uiteindelijk moeten op alle Arriva-lijnen alleen Spurts overblijven.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.


Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. De lijn wordt door Syntus in opdracht van Connexxion geëxploiteerd met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten. Sinds Mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 gaat Veolia op de Maaslijn rijden met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler.


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor:
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu zou er een tram moeten rijden van de HTM (tweedehandsje uit Hannover), maar het ding is al sinds half april kapot.

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!

[ Bericht 1% gewijzigd door Dr_Flash op 23-10-2007 21:29:13 ]
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_54119277
Ik mis eigenlijk de protos in de OP
blaat
pi_54119323
mja, dat mag weleens idd Mag iemand anders doen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_54119374
Als de volgende dan meteen de nieuwe sprinter erin verwerkt zijn we natuurlijk helemaal blij
blaat
pi_54119393
Ja, of jij Kan allemaal hoor
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 21:27:33 #6
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_54119433
Geen phat chance, Fles, dit is de Storebaeltbron:


En dit de Oeresundbron:


Beide in één dag bereden!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_54119470
Jah, met een auto dat telt niet

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 21:29:36 #8
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_54119498
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 21:28 schreef Dr_Flash het volgende:
Jah, met een auto dat telt niet
Zeur niet!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_54119576
Uiteraard heb ik een plaatje van onze protos, overigens geschoten met mijn telefoon. Is denk ik ook wel te zien. locatie: Station Deurne
blaat
pi_54119640
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 21:29 schreef Duvel het volgende:

[..]

Zeur niet!
Waar is die Storebaeltbron? Tussen Fyn en Sjaelland of zo dan?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_54119678
die belgse rommel kan wel goed face to face botsen de bumper zit er al op



vogelbekdiertrein oftewel een M290
pi_54119800
ja, WAT een monster
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_54119828
Tijd voor een polletje dan maar om de lelijkste trein (evt. van deze ronde) te bepalen?

Poll: Welke trein is het lelijkst?
  • Barrel Èeské dráhy
  • Protos
  • De Kameel
  • V-IRM
  • Belgische Intercity
  • Vogelbekdiertrein
    Tussenstand:

    Ook een poll maken? Klik hier
  • pi_54119947
    mischien moe je ff linken naar plaatjes van de poll :p
    pi_54119992
    Vogelbek, easy.

    Maar de Oeresundstog ontbreekt eraan.

    Dat Belgische ding HEET nota bene "Deense Neus"
    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
    pi_54119994
    Zometeen nog een aantal foto's van mijn kant van 4 en 5 juni

    EDIT: Pieppppp lycos
    blaat
    pi_54120073
    Die M290 is zeker de lelijkste
    ............................
    pi_54120141
    quote:
    Op dinsdag 23 oktober 2007 21:45 schreef tomme6 het volgende:
    Zometeen nog een aantal foto's van mijn kant van 4 en 5 juni

    EDIT: Pieppppp lycos
    xs.to schijnt wel goed te zijn. Mijn foto's staan allemaal op Tiscali.nl, ook zelden of nooit gezeik mee
    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
    pi_54120182
    quote:
    Op dinsdag 23 oktober 2007 21:44 schreef Ou-Tannu het volgende:
    mischien moe je ff linken naar plaatjes van de poll :p
    Goed idee, maar kan het helaas niet meer veranderen volgens mij.
    pi_54120276
    quote:
    Op dinsdag 23 oktober 2007 21:45 schreef Dr_Flash het volgende:
    Maar de Oeresundstog ontbreekt eraan.
    Oeps, sorry, en die is inderdaad nog lelijker dan die Belgische ja... Hoe verzinnen ze het... Alsof een lapje rubber bij een botsing zoveel uitmaakt...
    pi_54120448
    Hier zijn ze dan! foto's zijn geschoten bij een overweg tussen Deurne en Helmond brouwhuis.








    blaat
    pi_54120700
    Ah, eindelijk weer foto´s van mooie treinen!

    ICE
    ICRm
    pi_54120805
    Ja het was echt een prachtige dag toen! geheel onverwachts kwam de ICE langs! dat was een hele traktatie, de dag ernaa DDM!
    blaat
    pi_54121051
    Wanneer heb je die foto´s gemaakt dan? Laatste weekend van september? Toen werd de ICE omgeleid via Venlo...
    pi_54121063
    Zo, was weer een lekker dagje vandaag . Maar goed, dan zie je het traject Leiden - Utrecht ook weer een keer .
    De 4023 is trouwens nog gewoon in omloop (zal wel een van de laatste keren zijn dat ik hem in deze staat gezien heb ).
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')