abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 14:31:56 #1
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_53814161

Hier alweer deel 85 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82,
84, 85.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts (GTW's), uiteindelijk moeten op alle Arriva-lijnen alleen Spurts overblijven.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.


Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. De lijn wordt door Syntus in opdracht van Connexxion geëxploiteerd met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten. Sinds Mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 gaat Veolia op de Maaslijn rijden met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler.


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor:
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu zou er een tram moeten rijden van de HTM (tweedehandsje uit Hannover), maar het ding is al sinds half april kapot.

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 14:34:29 #2
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_53814210
Laatste post vorig topic:
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 14:26 schreef Eix het volgende:

[..]

Wat is mis met mat'64 in de stoptreindiensten?

Het is inderdaad niet erg modern, maar wel degelijk spul en daarbij nog relatief best snel. Voldoet prima in de stoptreindiensten.

Hoewel het wel tijd wordt voor nieuw materieel, want Mat'64 gaat niet nog jaren en jaren mee. Maar er komen ook nieuwe sprinters.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 14:45:27 #3
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_53814417
Hoi, je loopt één topic achter!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 14:51:26 #4
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_53814528
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 14:45 schreef Duvel het volgende:
Hoi, je loopt één topic achter!
Verrek idd ja. Kwist dat ik iets te snel deed.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_53814595
open maar een nieuwe dan
pi_53814676
Gewoon een mod request en klaar toch?
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 9 oktober 2007 @ 15:02:12 #7
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_53814719
#83 mist al een tijdje uit de OP ook, en de wiki
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 15:04:06 #8
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_53814763
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 15:00 schreef Dichterbijer het volgende:
Gewoon een mod request en klaar toch?
Heb het al aangevraagd.

En verder moet 83 even opgeduikeld worden ja.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_53814830
Van FP:

Snelle trein naar Parijs verder vertraagd

De eerste snelle treinen via Brussel naar Parijs gaan voorlopig weer niet rijden. De opening van de hogesnelheidslijn HSL-Zuid is verder vertraagd. Volgens verkeersminister Camiel Eurlings is het te risicovol om de lijn in december in gebruik te nemen.

In een brief aan de Tweede Kamer schrijft hij vandaag dat het besluit onvermijdbaar is. Eurlings baseert zich op een risico-analyse die de projectorganisatie HSL-Zuid heeft gemaakt.

De bewindsman waarschuwde vorige maand al voor nieuwe tegenslagen, die het ergste deden vrezen voor de ingebruikname van de flitstrein. Het was de bedoeling dat in december treinen met 160 kilometer per uur tussen Amsterdam en Rotterdam zouden gaan rijden. Op zijn vroegst zouden dan in oktober 2008 de eerste hsl-treinen met 300 kilometer doorrijden, naar Breda en verder.

Maar volgens de risico-analyse komt ook die datum onder druk te staan, aldus Eurlings. De projectorganisatie probeert de dreigende vertraging te beperken door samen met exploitant HSA te kijken naar mogelijkheden om noodzakelijke testen door te schuiven.

Vooralsnog wil Eurlings de streefdatum van oktober 2008 voor de start van het vervoer over de HSL-Zuid handhaven.


Ik word er gewoon moe van,waarom zoveel gekloot met die beveiliging systemen enz.
Hopelijk gaan ze het nog in 2008 voor elkaar krijgen maar verwacht er niet al te veel van.
............................
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 15:20:38 #10
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_53815043
Gepruts.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_53816919
Ik las op Somda dat de Protossen worden afgekeurd ivm detectie van de stellen
Eerst in de reizigersdienst en dan nog afkeuren? Het moet toch niet gekker worden
Diensten worden met Plan V 840 of met de welbekende bussen gereden
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 9 oktober 2007 @ 17:43:19 #12
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_53817894
Lekker ja. Want hoe gaat het verder?

Provincie deelt weer een boete uit aan Cxx, die schuift het af op Kotsrail en FTD en die 2 gaan naar elkaar zitten wijzen. En de rest van 2007 kan de reiziger weer fijn barsten. En maak er gezien rampstadfail maar 2008 van ook.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2007 @ 17:50:30 #13
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_53818064
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 15:04 schreef Eix het volgende:

[..]

Heb het al aangevraagd.

En verder moet 83 even opgeduikeld worden ja.
Ik prop die 83 er zo wel even in
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2007 @ 17:53:19 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_53818130
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 11:41 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Mooi, dus later NOG een keer bitterballen hmm?

Even iets heel anders: Zondag 21 oktober is er een Open Dag ter gelegenheid van de opening van Euroterminal II in Coevorden. Veeeeeeeel cargo en werkzooi hoi Zug-Chef EN Pendelritjes met een dubbele Lint41 over de Bentheimer Eisenbahn tussen Coevorden en Nordhorn

En wie wil dat nou niet?

Dienstregeling
Kaartjes bestellen
¤ 2,50 per enkele reis, maar de kaartjes kunnen waarschijnlijk alleen maar in Nordhorn afgehaald worden. Ik ben nog in conclaaf om een oplossing daarvoor..
Vet. Zo'n ritje wil ik ook wel maken.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2007 @ 18:04:01 #15
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_53818391
Deel 83 is ook boven water
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 18:04:34 #16
86072 thatsme
and That's you!
pi_53818404
ik dacht dat de bioscooptrein langer rond zou rijden..was wel leuk geweest tot de revisie!
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 9 oktober 2007 @ 18:08:37 #17
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_53818514
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 17:53 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Vet. Zo'n ritje wil ik ook wel maken.
ja, maar goed, wat ik later zei dus. Het zal lastig worden.. Veel liever stap ik in Coevorden op of zo, maar los van dat dat niet kan, weet ik ook niet of er pendelbussen gaan van Coevorden NS naar die terminal, en hoe ver dat wel is...
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2007 @ 18:14:07 #18
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_53818632
Ik heb die site ook bekeken en het zal idd lastig worden om het tripje andersom te maken, maar zou je dat die lui niet kunnen vragen of het toch mogelijk is. Het gaat tenslotte maar om een paar mensen. Ik denk dat er wel iets geregeld is met betrekking tot het bereiken van de terminal.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 9 oktober 2007 @ 18:15:45 #19
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_53818668
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 18:14 schreef Peterselieman het volgende:
zou je dat die lui niet kunnen vragen of het toch mogelijk is. Het gaat tenslotte maar om een paar mensen.
Heb ik al gedaan, ze reageren niet op mail..

dwz de bevestiging van de boeking had ik met 5 minuten binnen, en sindsdien wacht ik al zeker 30 uur op antwoord over opstappen in Coevorden.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_53818702
86.

En PSM is heel goed in oude topics in OPs zetten

PSM was er vorige week bij om te kijken hoe ik een heerlijke pannenkoek at
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2007 @ 18:21:13 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_53818793
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 18:17 schreef Alexxxxx het volgende:
PSM was er vorige week bij om te kijken hoe ik een heerlijke pannenkoek at
Wat je lekker noemt. Een hele pot pindasaus over een pannenkoek
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 oktober 2007 @ 18:22:07 #22
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_53818817
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 18:15 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Heb ik al gedaan, ze reageren niet op mail..

dwz de bevestiging van de boeking had ik met 5 minuten binnen, en sindsdien wacht ik al zeker 30 uur op antwoord over opstappen in Coevorden.
Heb je dan zo besteld dat je met rit 2 terug gaat en met rit 3 heen?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_53818823
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 18:21 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Wat je lekker noemt. Een hele pot pindasaus over een pannenkoek
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 18:21 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Wat je lekker noemt. Een hele pot pindasaus over een pannenkoek
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 18:21 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Wat je lekker noemt. Een hele pot pindasaus over een pannenkoek
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 18:21 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Wat je lekker noemt. Een hele pot pindasaus over een pannenkoek
Zalig
pi_53818845
hey mn kwikkwootknop werkt TOCH
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 9 oktober 2007 @ 18:26:05 #25
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_53818891
Biertje Lexxxxxie?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')