abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54531537

Hier alweer deel 91 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Spurts (GTW's) en nog twee overgebleven Buffels, uiteindelijk moeten op alle Arriva-lijnen alleen Spurts overblijven.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mari�nberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.



Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. De lijn wordt door Syntus in opdracht van Connexxion ge�xploiteerd met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten. Sinds Mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 gaat Veolia op de Maaslijn rijden met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler.


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor:
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (tweedehandsje uit Hannover).

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar Belgi� loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en Belgi� rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC�s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Zodra de HSL echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
</pre>

[[Categorie:OP]]

[ Bericht 2% gewijzigd door Zug-Chef op 11-11-2007 20:04:03 ]
pi_54531578
deeltjes 89 en 90 mogen ook erbij in de wiki. En nog steeds geen protos bij CXX?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 11 november 2007 @ 18:15:26 #3
142921 ArthurvanderVelden
Lankenwärter Schraumann
pi_54531603
quote:
Op zondag 11 november 2007 18:07 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Zeg, we hebben lol gehad, dat is toch veel belangrijker. Prorail dit en prorail dat... we hadden TOCH verloren omdat onze vriend Floris de Leeuw toch een betere planning in elkaar had gedraaid. Beetje apart dat je bijna 15 maanden na dato nog steeds gefrusteerd bent
Na dat valt wel mee hoor Zug . Ik heb me teringoed vermaakt , en het wedstrijdelement wat er aan vastgekleefd zat moest voor mij niet zo. Waar ik me wel aan stoor is dat gekleurde beeld wat er neergezet wordt van prorail

Mannen, uitdaging, oh wat zijn we toch goed... Dat soort...
Bedankt weer jongens, voor de geweldige informatievoorziening en het geweldige gekluns. Tof, wordt een mens blij van :(
~Een wijsgeer
pi_54531639
Ach tegenovergesteld van de zeikerige reiziger, vind ik dat ProRail best eens wat meer respect verdiend. Het gaat af en toe wel eens fout ja, maar daarentegen is al dat onderhoud wel nodig, zodat jij en ik morgen weer naar ons werk of studie kunnen.
pi_54531641
quote:
Op zondag 11 november 2007 18:15 schreef ArthurvanderVelden het volgende:
Mannen, uitdaging, oh wat zijn we toch goed... Dat soort...
Ja, en dat snap ik dus niet

Mannen, uitdaging, okee. Maar dat je na anderhalf jaar voorbereiding "opeens" nog zoveel "onverwachte verrassingen" tegengekomen bent, sorry hoor, maar dan sta je te klunzen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_54531655
Zuggie, om nog eventjes op je vorige reactie terug te komen.

Dat is correct Zug-Chef, maar ik vind het een machtig gevoel om d.m.v. de beweging van een spier zelf controle uit te oefenen over zoveel kracht. Dus het gevoel dat jij “in charge” bent van al die Pk’s, das geweldig (en ze te gebruiken natuurlijk ook).

Dat kan dan in de trein weer niet (helaasch). Het zou me namelijk ook machtig lijken om eens zelf met een locomotief een stukje te kunnen rijden.

Ik moet trouwens voor mijn studie een internship doen bij een bedrijf, ik zat te denken om dat mischien bij Railion in Mainz te proberen. Kijken of ik me dan bij het tractie-departement in kan slijmen zodoende een ritje (o.l.v. een ervaren iemand) los te slijmen.

Officieel kan dat natuurlijk niet, maar als je achter het protocol om zaken probeert te regelen wil het wel eens lukken.
pi_54531659
quote:
Op zondag 11 november 2007 18:16 schreef Zug-Chef het volgende:
Ach tegenovergesteld van de zeikerige reiziger, vind ik dat ProRail best eens wat meer respect verdiend. Het gaat af en toe wel eens fout ja, maar daarentegen is al dat onderhoud wel nodig, zodat jij en ik morgen weer naar ons werk of studie kunnen.
ja, 163 weekends op rij inderdaad, omdat WIE het onderhoud aan het spoor 30 jaar lang heeft laten versloffen?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_54531660
quote:
Op zondag 11 november 2007 18:14 schreef Dr_Flash het volgende:
deeltjes 89 en 90 mogen ook erbij in de wiki. En nog steeds geen protos bij CXX?
Hmm ik ga me NU maar eens bezighouden met de OP, ook nieuwe betere foto's enzo
  zondag 11 november 2007 @ 18:26:02 #9
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_54531868
quote:
Op zondag 11 november 2007 18:17 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

ja, 163 weekends op rij inderdaad, omdat WIE het onderhoud aan het spoor 30 jaar lang heeft laten versloffen?
De staat der Nederlanden plus de voorlopers van ProRail. Kabinet na kabinet heeft bezuinigd op onderhoud. Focus op nieuwbouw, en pas onderhouden als het dreigt stuk te gaan. En dat moment dan niet goed inschatten.

[ Bericht 1% gewijzigd door Duvel op 11-11-2007 19:12:05 ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_54531884
welke snelheid haalt de eursotar in zuid-engeland???

waar ze rijden met de derde rail???
pi_54531906
quote:
Op zondag 11 november 2007 18:17 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

ja, 163 weekends op rij inderdaad, omdat WIE het onderhoud aan het spoor 30 jaar lang heeft laten versloffen?
Prorail bestaat pas sinds 1995, dus je bedoelt vast dat de Nederlandse overheid het onderhoud jarenlang heeft laten versloffen toen de NS nog een staatsbedrijf was. Je ziet precies hetzelfde met het snelwegennet, dat wordt weliswaar onderhouden, maar is ook volledig ontoereikend.
En nu mag Prorail een ontzettende inhaalslag m.b.t. het onderhoud gaan maken, terwijl er ook nog eens een hele vervoersgroei met dito uitbreiding van de infrastructuur plaatsvind (dat wil echter niet wegnemen dat Prorail zo af en toe ook dingen zelfstandig verneukt).

Trouwens, je zit nu wel zo te huilen over de fouten van Prorail, maar als ik aan de buitendienstelling bij Harmelen denk dan is schijnbaar alles goed gegaan toen (ik heb niets gehoord over grote vertragingen op Maandagochtend).
  zondag 11 november 2007 @ 18:33:44 #12
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_54532051
quote:
Op zondag 11 november 2007 18:27 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Prorail bestaat pas sinds 1995, dus je bedoelt vast dat de Nederlandse overheid het onderhoud jarenlang heeft laten versloffen toen de NS nog een staatsbedrijf was. Je ziet precies hetzelfde met het snelwegennet, dat wordt weliswaar onderhouden, maar is ook volledig ontoereikend.
En nu mag Prorail een ontzettende inhaalslag m.b.t. het onderhoud gaan maken, terwijl er ook nog eens een hele vervoersgroei met dito uitbreiding van de infrastructuur plaatsvind (dat wil echter niet wegnemen dat Prorail zo af en toe ook dingen zelfstandig verneukt).
Het lijkt nu alsof ProRail de boel zomaar heeft overgenomen en nu de schade van anderen moet inhalen. Wat je wel moet bedenken is dat wat nu ProRail is, gewoon de onderhoud en beheertak van de NS is die onder een andere naam verder is gegaan. Daar aan vooraf is NS eerst grondig gereorganiseerd, waarbij de onderhoudsbedrijven uiteindelijk aan de aannemers zijn overgedaan, en het beheer via een aparte NS-taakorganisatie een overheids-BV geworden is. Maar in feite is het een ander naampje voor steeds het zelfde. Al met al overigens steeds door de overheid gefinancierd, en ook de overheid heeft gefaald door steeds minder geld ter beschikking te stellen.
quote:
Trouwens, je zit nu wel zo te huilen over de fouten van Prorail, maar als ik aan de buitendienstelling bij Harmelen denk dan is schijnbaar alles goed gegaan toen (ik heb niets gehoord over grote vertragingen op Maandagochtend).
Dat komt ook vast nog wel terug in dit geweldige tv-programma.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_54532096
quote:
Op zondag 11 november 2007 18:27 schreef von_Preussen het volgende:
Prorail bestaat pas sinds 1995, dus je bedoelt vast dat de Nederlandse overheid het onderhoud jarenlang heeft laten versloffen toen de NS nog een staatsbedrijf was.
Ja, kom, we geven het gauw een andere naam, dan is iedereen onschuldig. Kom op zeg.

Maar goed, misschien moet je mijn mening over prorail maar niet meer als objectief beschouwen, of zo. Ik weet inmiddels wat voor lui daar zitten, en wat voor dingen ze doen. Dat komt niet meer goed denk ik
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_54532220
Spanning Op Het Spoor is voor mij niet voor herhaling vatbaar. Ik vond er - zoals verwacht - geen ruk aan.
pi_54532351
Zo OP is ietwat aangepast
  zondag 11 november 2007 @ 18:49:16 #16
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_54532404
quote:
Op zondag 11 november 2007 18:46 schreef Zug-Chef het volgende:
Zo OP is ietwat aangepast
Bedankt, ziet er goed uit!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_54532479
quote:
Op zondag 11 november 2007 18:17 schreef von_Preussen het volgende:
maar ik vind het een machtig gevoel om d.m.v. de beweging van een spier zelf controle uit te oefenen over zoveel kracht. Dus het gevoel dat jij “in charge” bent van al die Pk’s, das geweldig (en ze te gebruiken natuurlijk ook).
Sorry, dan hebben jij en ik toch 2 compleet verschillende passies :-)

Desalniettemin, succes in Mainz, dat is echt vet als je dat lukt
quote:
Op zondag 11 november 2007 18:49 schreef Duvel het volgende:

[..]

Bedankt, ziet er goed uit!
Thanx!
pi_54532692
quote:
Op zondag 11 november 2007 17:42 schreef Duvel het volgende:
Damn, zit ik hiervoor klaar met m'n broek op m'n enkels?


Vond deze ook wel mooi:
"Ja daar zaten bosjes, dus dat konden we niet zien"

Er valt bij Prorail en zijn onderaannemers nog veel te verbeteren, dat moge duidelijk zijn.
Aan de andere kant: Het is toch ook een flinke klus. Als je ziet wat daar aan de haak hangt en wat ze in zo'n korte tijd toch maar klaar spelen.
pi_54532948
quote:
Op zondag 11 november 2007 18:46 schreef Zug-Chef het volgende:
Zo OP is ietwat aangepast
Die tukkerlint en die Veo-wad waren goed genoeg anders

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_54533574
Zo de OP is weer wat uitgebreid met wat actuele foto's enzo

[ Bericht 96% gewijzigd door Zug-Chef op 11-11-2007 19:47:59 ]
pi_54534094
quote:
Op zondag 11 november 2007 18:26 schreef racing-weirdo het volgende:
welke snelheid haalt de eursotar in zuid-engeland???

waar ze rijden met de derde rail???
Over Hoge hogesnelheidsspoorlijn 300km/h.

Tegenwoordig rijden ze niet veel meer met derde rail omdat hogesnelheidsspoorlijn bijna af is, bij Londen rijden ze nu alleen nog een stukje volgens mij met derde rail.

Voor meer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Channel_Tunnel_Rail_Link
............................
pi_54534634
quote:
Op zondag 11 november 2007 19:59 schreef sander89 het volgende:

[..]

Over Hoge hogesnelheidsspoorlijn 300km/h.

Tegenwoordig rijden ze niet veel meer met derde rail omdat hogesnelheidsspoorlijn bijna af is, bij Londen rijden ze nu alleen nog een stukje volgens mij met derde rail.

Voor meer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Channel_Tunnel_Rail_Link
en wat is de mx snelheid die je kunt bereiken met een derde rail???
pi_54534680
quote:
Op zondag 11 november 2007 20:20 schreef racing-weirdo het volgende:

[..]

en wat is de mx snelheid die je kunt bereiken met een derde rail???
hangt er een beetje vanaf hoeveel spanning erop staat he
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_54535112
quote:
Op zondag 11 november 2007 20:20 schreef racing-weirdo het volgende:

[..]

en wat is de mx snelheid die je kunt bereiken met een derde rail???
Hangt van meerdere dingen af maar als het spoor het toelaat kan die wel 80/100 km/h halen denk ik.
Ze zullen niet lang meer rijden op de derde rail want 14 nov(over 3 dagen ) word laatste stuk hogesnelheidsspoorlijn in gebruik genomen, dan kunnen ze tot eindpunt London St Pancras gewoon op bovenleiding rijden.

Scheelt iedergeval aardig wat in hp.

POWER (at the rail)
Under 25 kV 50 Hz: 12200 kW (16400 hp)
Under 3 kV DC: 5700 kW (7640 hp)
Under 750 V DC third rail: 3400 kW (4560 hp)
............................
pi_54535198
100 maar???

en de spanning op de 3e rail kan niet groter ofzo???
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')