abonnement Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage / Sport maandag 5 november 2007 @ 21:21:48 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_54389815

Hier alweer deel 90 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts (GTW's), uiteindelijk moeten op alle Arriva-lijnen alleen Spurts overblijven.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mari�nberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.


Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. De lijn wordt door Syntus in opdracht van Connexxion ge�xploiteerd met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten. Sinds Mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 gaat Veolia op de Maaslijn rijden met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler.


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor:
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu zou er een tram moeten rijden van de HTM (tweedehandsje uit Hannover), maar het ding is al sinds half april kapot.

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar Belgi� loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en Belgi� rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC�s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_54389887
Heb vandaag voor het eerst gehoord (via mijn huisgenootje) dat een trein in Baarn niet kon stoppen vanwege blaadjes op de rails... zijn ze even later achteruit gereden om toch nog te stoppen te Baarn
pi_54391416
quote:
Op maandag 5 november 2007 21:24 schreef Dichterbijer het volgende:
Heb vandaag voor het eerst gehoord (via mijn huisgenootje) dat een trein in Baarn niet kon stoppen vanwege blaadjes op de rails... zijn ze even later achteruit gereden om toch nog te stoppen te Baarn
Ja het is ook een 6 momenteel code ROOD
Misschien maar effe tijdelijk in de OP zetten nu, of is dat geen goed idee?

Komt trouwens leuke beurs in de RAI denk ik: http://www.uic-highspeed2008.com/
Edit: Foutje is volgens mij niet voor ons bedoelt.

[ Bericht 7% gewijzigd door sander89 op 05-11-2007 22:29:07 ]
............................
  maandag 5 november 2007 @ 22:19:34 #4
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_54391431
Hier ook kloteweer met aardig wat wind vanavond, dat is wel een goed uitgangspunt voor een glijpartij!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport maandag 5 november 2007 @ 22:39:30 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_54392042
quote:
Op maandag 5 november 2007 22:18 schreef sander89 het volgende:

[..]

Ja het is ook een 6 momenteel code ROOD
Misschien maar effe tijdelijk in de OP zetten nu, of is dat geen goed idee?
Ben ik niet zo'n voorstander van
quote:
Komt trouwens leuke beurs in de RAI denk ik: http://www.uic-highspeed2008.com/
Edit: Foutje is volgens mij niet voor ons bedoelt.
Kost maar ¤145.

Ben in maart wel gratis naar Rail-Tech in Utrecht geweest. Was officiëel ook niet voor mij bedoeld
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_54393195
quote:
Op maandag 5 november 2007 22:39 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Kost maar ¤145.

Ben in maart wel gratis naar Rail-Tech in Utrecht geweest. Was officiëel ook niet voor mij bedoeld
Ja maar dat is voor 3 hele dagen, van de RAI site:

Fast track to Sustainable Mobility
Organisator: Europoint b.v.
Locatie: Amsterdam RAI, congress rooms and halls 2 & 3
Datum: 17 mrt 2008 t/m 19 mrt 2008
Openingstijden: ma: 12.30 – 18.00 uur, di: 10.00 – 17.00 uur, wo: 10.00 – 16.00 uur
Toegangsprijs: ¤ 35,- (incl. BTW) per dag

Alleen dan is nog steeds aardig prijzig en weet niet of het echt iets is, misschien zal wel verzameling HST staan?
............................
  Redactie Frontpage / Sport maandag 5 november 2007 @ 23:17:27 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_54393410
Zal wel ja. AnsaldoTilburg zal er nog wel niet staan met het bloemencorso met Zuigmond.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_54395642

DM ´90 3449 met het laatste stukje als trein 30123 zojuist vertrokken met +5 van Harlingen naar Harlingen Haven.


De koersrol op de 3446
  dinsdag 6 november 2007 @ 07:50:17 #9
142921 ArthurvanderVelden
Lankenwärter Schraumann
pi_54397475
Ehm ... weet iemand wat die treinstellen doen op watergraafsmeer waarvan de ruiten ook blauw geschilderd zijn?
Bedankt weer jongens, voor de geweldige informatievoorziening en het geweldige gekluns. Tof, wordt een mens blij van :(
~Een wijsgeer
pi_54398121
quote:
Op maandag 5 november 2007 21:24 schreef Dichterbijer het volgende:
Heb vandaag voor het eerst gehoord (via mijn huisgenootje) dat een trein in Baarn niet kon stoppen vanwege blaadjes op de rails... zijn ze even later achteruit gereden om toch nog te stoppen te Baarn
heb ik precies een jaar geleden meegemaakt bij station Rijssen. De stoptrein (toen nog een ICM/koploper) reed 300 meter verder door. toen moest ie weer achteruit.. haha.. vooral dat gezicht van de mensen op het perron die op de trein moesten wachten.;)
pi_54398206
Bijna priceless ja
pi_54398213
Leuke dingen gezien vandaag:
- Een SGM (2 baks) op transport door Amersfoort, denk op doortocht naar Denemarken voor de ombouw. Helaas geen nummer gezien.
- Op Watergraafsmeer: de groene/grijze Traxx is omgetoverd tot een Rode/witte Traxx

En die blauwe bakken/gele bakken @ watergraafsmeer: geen enkel idee...word gebruikt als remwagens/info standjes
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 00:38 schreef Socios het volgende:
[ afbeelding ]
De koersrol op de 3446
Krijg nou tietuh... ik dacht dat Arriva daar niet aandeed...zeker vanwege het feit dat nu alle treinen verplicht zijn dat soort info te tonen.
pi_54398278
quote:
Op maandag 5 november 2007 21:13 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Misschien dat ze ter reparatie naar Halberstad zijn gestuurd?

Zal wel even op Somda vragen
Zie hier: http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/read.php?4,3526796
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 6 november 2007 @ 09:20:57 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_54398304
Die kende ik al, maar wat doen die bakken dan nu al in Nederland?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_54398536
haha vet van die VIRM.. trouwens.. zie de laatste tijd vet vaak een treinspotter op station Rijssen staan. Iemand van de hoogte? en oh ja.. weet iemand wanneer het tijdelijke perron op Deventer gereed is?
pi_54398953
DEVENTER - In afwachting van de bouw van een definitief derde perron bij het Deventer NS-station is gekozen om eerst een tijdelijk platform te realiseren.

Deze wordt op het bestaande spoor gebouwd.

Eigenlijk wilden de Nederlandse Spoorwegen vanaf december, als de nieuwe dienstregeling ingaat, beschikken over een derde perron in Deventer. Door die extra capaciteit wordt het mogelijk om ieder kwartier een trein van en naar de Randstad te laten rijden. Nu moeten de verschillende treinen vóór Deventer nog wachten tot er plaats is op het station alvorens de stad binnen kunnen rijden. Dit vergt té veel tijd.

De regering trok eerder al miljoenen uit om allerlei knelpunten op het spoor op te lossen. Uitbreiding van het station in Deventer is één van de maatregelen waar geld voor is gereserveerd. Het derde perron moet aan de stadszijde van het station (de zijde van het stationsplein) komen. De plannen zijn onderdeel van een totale aanpak van het Deventer station. Die plannen zijn nog niet gereed. ProRail, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de aanpassing van het spoor, wacht niet langer en kiest voor een voorlopige oplossing. Dit voorjaar wordt er een tijdelijk perron gebouwd. Dit derde platform wordt bovenop het (veelal ongebruikte) derde spoor aan de zijde van het stationsgebouw gebouwd. Volgens ProRail-woordvoerder Joost Mulder wordt nog gekeken waar de toegang voor het tijdelijke perron moet komen. Het platform moet medio april gereed zijn.

Het is nog duidelijk of de beschikbaarheid van een extra perron in het voorjaar meteen leidt tot aanpassing van de dienstregeling in Deventer.

http://www.destentor.nl/deventer/article2116156.ece
pi_54399016
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 09:59 schreef Zug-Chef het volgende:
DEVENTER - In afwachting van de bouw van een definitief derde perron bij het Deventer NS-station is gekozen om eerst een tijdelijk platform te realiseren.

Deze wordt op het bestaande spoor gebouwd.

Eigenlijk wilden de Nederlandse Spoorwegen vanaf december, als de nieuwe dienstregeling ingaat, beschikken over een derde perron in Deventer. Door die extra capaciteit wordt het mogelijk om ieder kwartier een trein van en naar de Randstad te laten rijden. Nu moeten de verschillende treinen vóór Deventer nog wachten tot er plaats is op het station alvorens de stad binnen kunnen rijden. Dit vergt té veel tijd.

De regering trok eerder al miljoenen uit om allerlei knelpunten op het spoor op te lossen. Uitbreiding van het station in Deventer is één van de maatregelen waar geld voor is gereserveerd. Het derde perron moet aan de stadszijde van het station (de zijde van het stationsplein) komen. De plannen zijn onderdeel van een totale aanpak van het Deventer station. Die plannen zijn nog niet gereed. ProRail, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de aanpassing van het spoor, wacht niet langer en kiest voor een voorlopige oplossing. Dit voorjaar wordt er een tijdelijk perron gebouwd. Dit derde platform wordt bovenop het (veelal ongebruikte) derde spoor aan de zijde van het stationsgebouw gebouwd. Volgens ProRail-woordvoerder Joost Mulder wordt nog gekeken waar de toegang voor het tijdelijke perron moet komen. Het platform moet medio april gereed zijn.

Het is nog duidelijk of de beschikbaarheid van een extra perron in het voorjaar meteen leidt tot aanpassing van de dienstregeling in Deventer.

http://www.destentor.nl/deventer/article2116156.ece
hopelijk maak ik dat niet meer mee en ben ik dan al afgestudeerd (en woon ik elders, bij voorkeur in zwolle).
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 6 november 2007 @ 10:12:17 #18
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_54399199
quote:
Op maandag 5 november 2007 23:17 schreef Peterselieman het volgende:
het bloemencorso met Zuigmond.
Je bedoelt de RailHummer?



[ Bericht 15% gewijzigd door Dr_Flash op 06-11-2007 10:17:49 ]
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_54399332
knaterslelijk!
pi_54399476
trouwens, wat is het favoriete Nederlandse treinstation van FOK? Ikzelf ben toch wel gecharmeerd van het nieuwe station Bijlmer. Maar echte schoonheid vind ik dan toch het station van Maastricht en dat van Haarlem.
  dinsdag 6 november 2007 @ 10:27:59 #21
142921 ArthurvanderVelden
Lankenwärter Schraumann
pi_54399528
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 10:26 schreef ghizzer het volgende:
trouwens, wat is het favoriete Nederlandse treinstation van FOK? Ikzelf ben toch wel gecharmeerd van het nieuwe station Bijlmer. Maar echte schoonheid vind ik dan toch het station van Maastricht en dat van Haarlem.
Station Moerwijk , er is niks beter dan thuiskomen bij mijn lieffie, he fles


Maar waarom ziet iedereen die stofzuigers met bloemmetjes op watergraafsmeer, vorige week heb ik echt niks kunnen ontdekken, en gisteren ook niet?
Bedankt weer jongens, voor de geweldige informatievoorziening en het geweldige gekluns. Tof, wordt een mens blij van :(
~Een wijsgeer
pi_54399609
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 10:27 schreef ArthurvanderVelden het volgende:

[..]

Station Moerwijk , er is niks beter dan thuiskomen bij mijn lieffie, he fles


Maar waarom ziet iedereen die stofzuigers met bloemmetjes op watergraafsmeer, vorige week heb ik echt niks kunnen ontdekken, en gisteren ook niet?
ik heb het nu puur over het station he.. dus even je emoties achterwege gelaten.. anders staat bij mij station Varsseveld ook op nummer 1 (daar heb ik 18 jaar fulltime gewoond en veel mooie momenten meegemaakt van het ophalen en wegbrengen van dierbaren )
  dinsdag 6 november 2007 @ 10:56:29 #23
142921 ArthurvanderVelden
Lankenwärter Schraumann
pi_54400036
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 10:31 schreef ghizzer het volgende:

[..]

ik heb het nu puur over het station he.. dus even je emoties achterwege gelaten.. anders staat bij mij station Varsseveld ook op nummer 1 (daar heb ik 18 jaar fulltime gewoond en veel mooie momenten meegemaakt van het ophalen en wegbrengen van dierbaren )
Ik mag graag op schiphol uitstappen ,maar ook daar kan je natuurlijkb je twijfels trekken tot hoever je t station rekent
Bedankt weer jongens, voor de geweldige informatievoorziening en het geweldige gekluns. Tof, wordt een mens blij van :(
~Een wijsgeer
pi_54400117
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 10:56 schreef ArthurvanderVelden het volgende:

[..]

Ik mag graag op schiphol uitstappen ,maar ook daar kan je natuurlijkb je twijfels trekken tot hoever je t station rekent
mee eens.. Schiphol is ook zeker mooi!
pi_54400124
Emotie: Station Ermelo, altijd als ik bij mijn grootouders was ging ik met opa elke keer naar het station om een uurtje treinen te kijken.

Favo: Hoek van Holland, zo’n wereldstation (denk aan de treinen die vroeger naar heel Europa gingen!) maar nu toch zo “vergaan”.

Trouwens, grappig dat ze in Deventer juist de stationszijde pakken om het 3e spoor aan te leggen, aangezien over dat spoor toch met enige regelmaat treinen langskomen als het 2e spoor vol staat met materieel (wat dus vaak voorkomt).
Vanwege de bouwmaterialen aan juist de andere kant van het perron (de kant van het oude postperron) dacht ik dat ze daar het extra perron zouden aanleggen, gezien het feit dat er daar minder treinen rijden. Trouwens, ik denk dat ze die ingang vrij moeilijk kunnen realiseren, tenzij ze natuurlijk buiten het station om trappen aan gaan leggen tegen de “spoordijk” aan.

Wat lullen ze ook raar over per kwartier trein laten rijden (1500-serie zullen ze het wel over hebben), als ze die trein nu een vol kwartier eerder laten rijden dan komt ie om .35 in Deventer aan (vanuit Randstad), en zou om .00 vertrekken (richting Randstad), als ze de stoppers dan op 1 perron afwerken lijkt mij er genoeg plaats te zijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')