abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 22 december 2007 @ 11:19:12 #1
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_55459704

Hier alweer deel 96 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92 93, 94, 95.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Spurts (GTW's) en nog twee overgebleven Buffels, uiteindelijk moeten op alle Arriva-lijnen alleen Spurts overblijven.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mari�nberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.



Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. De lijn wordt door Syntus in opdracht van Connexxion ge�xploiteerd met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten. Sinds Mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 gaat Veolia op de Maaslijn rijden met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler.


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor:
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (tweedehandsje uit Hannover).

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar Belgi� loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en Belgi� rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC�s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Zodra de HSL echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!

[ Bericht 5% gewijzigd door Darkwing_Duck op 22-12-2007 11:23:24 (Zo dan) ]
  zaterdag 22 december 2007 @ 11:19:49 #2
179735 UnderTheWingsOfLove
Imperio. Crucio. Avada Kedavra
pi_55459711
verneukte op
Celebrities walk on red carpet because they are famous, I walk on toilet paper because I'm the shit
5 Xbox360 spellen: Halo 3 , Fable 2 ,Saints Row 2 , Pure en Virtua Tennis 3 te koop!
pi_55459769
bagger user
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 22 december 2007 @ 11:25:37 #4
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_55459778
We sloten af met
quote:
[quote]Op zaterdag 22 december 2007 09:39 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Alvesta, Haparanda, Rimforsa, Bromölla, zulks

Maar geen Höör
Ik vind Zulks nou niet echt een naam voor een dochter...
pi_55459789
quote:
Voorste balkon reizigersvrij bij alle NS-treinen

De directie van BRV (Binnenlands Reizigers Vervoer, voorheen NSR, NS Reizigers) heeft een besluit genomen over de vluchtroute, vanuit de bediende cabine, voor de machinist.

Nadat al eerder was besloten dat de machinist bij een dreigende aanrijding te allen tijde moet kunnen vluchten, was het ook van groot belang om afspraken te maken over de mogelijkheid om te kunnen vluchten. In de praktijk blijkt namelijk dat machinisten vaak niet de mogelijkheid hebben om te vluchten omdat reizigers op het voorste balkon van de trein gaan staan en/of koffers en andere bagage tegen de vluchtdeur plaatsen.

Meer dan eens is vanuit het korps BRV-machinisten aangedrongen op maatregelen om de vluchtroute vrij te houden. De beste maatregel is om het balkon reizigersvrij te houden. Deze week heeft de directie van BRV besloten om via een sticker en ‘sergeantstrepen’ over de gehele balkonvloer duidelijk te maken dat het voor reizigers niet is toegestaan om zich tijdens de rit op het voorste balkon van de trein op te houden. Bron: persbericht 21-12-2007.
Gelezen op www.nicospilt.com. Ben benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken in de spits, dat gaat natuurlijk nooit lukken
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 22 december 2007 @ 11:30:14 #6
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_55459858
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 11:26 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Gelezen op www.nicospilt.com. Ben benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken in de spits, dat gaat natuurlijk nooit lukken
Beetje laf hoor , hoort zo'n knakker niet gewoon aan de rem te hangen .

Een kapitein verlaat ook als laatste het zinkende schip
pi_55460019
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 21:58 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

45 + 43 + 18 + 29 + 97 = 232 km checkless, not out. Zou goed zijn voor een 15e plaats in mijn lijstje

Niet echt veel bijzonders dus
Ik heb een keer Almelo - Valkenburg(via Nijmegen en Venlo enzo) en terug Valkenburg - Almelo(via Eindhoven Utrecht) zonder ook maar 1 controle gehad. Weet niet hoeveel kilometers het zijn maar ik denk toch wel tegen de 400 aan.
pi_55460200
tvp
pi_55460214
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 11:40 schreef Remzz het volgende:
Ik heb een keer Almelo - Valkenburg(via Nijmegen en Venlo enzo) en terug Valkenburg - Almelo(via Eindhoven Utrecht) zonder ook maar 1 controle gehad. Weet niet hoeveel kilometers het zijn maar ik denk toch wel tegen de 400 aan.
Dat is 553 km Ongeacht of je via Heerlen of Maastricht gaat trouwens (!)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_55460497
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 08:38 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Waarom is er heel de dag geen fluit te beleven hier en gaat het feest pas beginnen als ik al op 1 oor lig
Overdag is iedereen op de baan om km's te maken
Is dat weer iets nieuws dat NSR BRV is ofzo?
Wel een mooie site trouwens van Nico Spilt (had hem wel vaker gezien).

owja, hier:
http://www.rover.nl/winkel/onderzoek/cond_20052006.pdf
staat een onderzoek over conducteurs, hoelaat ze langs komen enzo.
  zaterdag 22 december 2007 @ 12:44:09 #11
136283 knars
Teethgrinder
pi_55461081
Ik zou je dochter en Fors rimmen nou ook niet echt met elkaar in verband willen brengen. En dat voorste balkon... tsja, als ze in het bagagerek wat willen inschikken gaat dat nog prima passen hoor in de spits.
  zaterdag 22 december 2007 @ 12:57:14 #12
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_55461307
Ping.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_55461444
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 12:44 schreef knars het volgende:
Ik zou je dochter en Fors rimmen nou ook niet echt met elkaar in verband willen brengen.
pi_55461541
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 12:44 schreef knars het volgende:
Ik zou je dochter en Fors rimmen nou ook niet echt met elkaar in verband willen brengen.
Nee, daar dacht ik later ook aan Wordt zoeen majske maar mee gepest op school hmm.. Maar goed, genoeg alternatieven
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_55461588
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 13:06 schreef Willy84 het volgende:
Dat ging erover dat ik voornemens was om mijn eventuele toekomstige dochter naar een Zweeds station te vernoemen waar onder andere deze optie langskwam.

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_55462100
Sinds wanneer zijn Kim, Fleur, Drechtje (als je niet oppast dan leg je), Wendy, etc niet meer goed
  zaterdag 22 december 2007 @ 13:37:49 #17
136283 knars
Teethgrinder
pi_55462129
Sinds De Vliegende Panters?
pi_55462187
Bij de liggende treinenfappers is dat, dan weer niet aan de orde
pi_55462616
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 13:36 schreef Willy84 het volgende:
Sinds wanneer zijn Kim, Fleur, Drechtje (als je niet oppast dan leg je), Wendy, etc niet meer goed
Als de meiden schaatsen gaan
en in een wak, daar leg je
Laat dan de ambulance staan
alleen de brandweer dregt je

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_55462753
Gister zelf eventjes Holten – Almelo – Enschede – Gronau gedaan, en weer terug Gronau – Enschede – Almelo – Deventer – Zwolle – Leeuwarden – Groningen – Zwolle – Deventer – Holten gedaan.

Heel logisch, ik weet het.

Maar ik zag op het opstelterrein in Deventer een DDM-1 stam staan, welke verzeild is geraakt in de 1500 serie?
pi_55462794
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 14:07 schreef von_Preussen het volgende:
Gister zelf eventjes Holten – Almelo – Enschede – Gronau gedaan, en weer terug Gronau – Enschede – Almelo – Deventer – Zwolle – Leeuwarden – Groningen – Zwolle – Deventer – Holten gedaan.
Hij kan het niet laten he, ouwe Pruis
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 22 december 2007 @ 15:28:19 #22
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_55464226
Gister de beste Plan V rit gehad van dit jaar!

Het is heerlijk koud weer in Zuid-Limburg en enigszins mistig. Gevolg: De mist bevriest, dus ook op de bovenleiding.

De stroomafnemer van mijn Vtje richting Sittard was een grote knetterende vonken regen. Tijdens de rit zag ik buiten alleen maar blauwe flitsen. Tofste was nog wel in Sittard, het vertrek van de stoptrein naar Heerlen. Heel veel vonken en een hoop rook bij de stroomafnemer.

Maar het reed wel stipt op tijd.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_55464279
morgenmiddag (rond 12.00 uur) willen mijn ouders van Empel-Rees naar Düsseldorf Flughafen. Iemand enig idee of er dan treinen op dit traject rijden? hoorde iets over mogelijke stakingen...?

alvast heel hartelijk bedankt voor een reactie!
pi_55464329
Ik sta in de AKO gratis een krantje te lezen. Komt er een kerel met een pak aan met 'security' achterop de AKO binnen en begint in vrij hoog tempo allemaal tijdschriften te pakken. Daarna heel sneaky rondlopen en hup zn tasje in die hele stapel.
Ik de chef inseinen, daarna weggegaan. Chef erachteraan. Weet niet hoe het afgelopen is.
Tijdje terug hadden security gasten ook de OBA(openbare bibliotheek Amsterdam) beroofd.

Security is echt te kansloos, ook die gasten die ingangscontrole bij de trein houden enzo.
  zaterdag 22 december 2007 @ 15:45:19 #25
136283 knars
Teethgrinder
pi_55464527
Gut ja, van die kneuzen die een mobility mixx kaartje niet kennen en het dan moeten gaan navragen bij ns medewerkers of de echte politie of dat wel een echt kaartje is... donder toch op dan, als je niet weet wat voor kaartjes er bestaan, waarom vraag je er dan naar?

Maar goed, dat heb ik alleen nog maar in Amsterdam meegemaakt, en waren die kenuzen vaak ingehuurd door het GVB. mag hopen dat de NS nooit dat soort eikels inzet voor de toegangscontroles...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')