quote:
Op woensdag 19 maart 2008 20:29 schreef Willy84 het volgende:[..]
Je kotst op je eigen rechtsysteem. Als jouw buurman ineens een schuurtje gaat bouwen in de achtertuin, als er bij jou om de hoek ineens een vuilinsbelt komt, een weg wordt aangelegd.
Dan ben je blij met de rechtzekerheid in dit land, met inspraakavonden, mogelijkheden van bezwaar en beroep. enzovoort.
In dit geval weet ik niet hoeveel mensen er rond die route wonen en hoeveel mensen er van nachtwerkzaamheden overlast zouden ondervinden. Als je dat zou weten zou je beter de belangen af kunnen wegen.
Dat is allemaal wel leuk en aardig, maar er moeten ook eens knopen doorgehakt worden, zonder al teveel gezeik.
Toen mijn ouders het huis hadden verbouwd, gingen ze ook een carport bouwen. We hebben maandenlang in de clinch gelegen met de gemeente, omdat de carport aan het huis vast zou komen. Dat mocht om “esthetische” redenen maar op een lengte van 1 meter, en toen we de rest van de carport op 1 centimeter afstand hadden geplaatst was het wel goed. Maar van op 2 meter afstand kon je het verschil al niet meer zien.
En de grote projecten worden ook op allerlei van zulke pietluttige dingen vertraagd, omdat diezelfde rechtsstaat enkelen de mogelijkheid biedt om de zaken jaren te vertragen, ten koste van een meerderheid.
Nee, ik blijf kotsen op onze rechtsstaat, hij is in zijn bescherming van "slachtoffers" veel te ver doorgeslagen. Als ik dan vervolgens van een insider hoor hoe er geblunderd is door de politie, het OM en de rechtbank bij de Deventer moordzaak en nu iedereen veilig het handje boven het hoofd wordt gehouden, terwijl een onschuldige vastzit, dan is dat voor mij alleen een bevestiging over hoe verrot diezelfde rechtsstaat is.
Maar goed, genoeg daarover, nu gaan we het weer leuk over treintjes hebben.
Vergeet niet dat als er daadwerkelijk weer treinen op die lijntjes gaan rijden je ook eerst allerlei bezwaren van hippies en buurtbewoners moet afwachten, wat ook weer tijd en geld kost.
Daarnaast moet de beveiliging van de lijn weer opgebouwd worden (die ? blokken zouden niet genoeg zijn voor een frequente dienst), stations opgezet worden e.d.
Ik dacht altijd dat die lijn gesloten was omdat die te ver buiten van de "bewoonde" wereld af lag, en daardoor veel mensen voor andere vervoersmiddelen kozen. Is daar inmiddels verandering in gekomen?
Sfeerplaten van vroeger en nu:
Station IJmuiden met druk treinverkeer rond 1910.
Station IJmuiden in 1970, nog met de vetcoole oude bovenleiding, echter is het grootste deel van het emplacement al verdwenen.
Station IJmuiden in 1980, met de trein naar Haarlem langs het perron.
De laatste halte voor het eindpunt was IJmuiden Julianakade. Hier werd de lijn enkelsporig tot het station IJmuiden.
Bij Station IJmuiden Julianakade.
Het station Velsen-Zeeweg gezien in de richting Santpoort op 30 juli 1983 met treinstel 873. Het stationsgebouwtje is nog het enige van dat type van architect W. Kloos in Nederland. Bovendien is dit het enige overgebleven stationsgebouwtje aan de IJmuider lijn.
Het station in 1983, ook met Plan V naar Haarlem.
Station IJmuiden Centraal in 2006
Toch jammer om te zien hoe zo'n druk station in de loop van de jaren "vergaat", IJmuiden is toch een van de weinige stations die op die manier (toch tot in de jaren 60 alle "modernisaties"; als electrificatie en lichtseinenstelsel meegemaakt) eerst nog helemaal mee naar de top is gegaan, om vervolgens weer zo diep te vallen.
http://home.hetnet.nl/~tagv0000/p-ns-ijmuidenlijn1.htmRechts onder een leuk verhaal over de IJmondlijn!
[ Bericht 8% gewijzigd door von_Preussen op 19-03-2008 23:08:59 ]