abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 2 april 2008 @ 20:25:29 #101
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_57787844
quote:
Op woensdag 2 april 2008 17:56 schreef Duvel het volgende:

[..]

Goed nieuws: je kunt blijven zitten en je wordt vanzelf richting Pruisen vervoerd.
Maar het gedeelte tot aan de grens is huilen met de pet op.

De Intercity van Leer naar Oldenburg e.v. trouwens ook, die stopt ook op alle kleine prut-stationnetjes, daar niet van. Dus niet dat in Duitsland alles perfect is, maar wel enigzins beter.
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 2 april 2008 @ 20:33:06 #102
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_57788063
Zanik toch niet zo man. De PE is een prima trein. Maar jee joh hee, je Mensenrechten, wat DOEN ze??!! Stoppen in Hilversum. The HORROR
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_57788421
Voor betere fotoversie: klik op de foto


Uiteraard weer met fotowolk, de Unit Cargo Onnen - Leer (Ostfriesland) passeert het dorp Scheemda aan de enkelsporige lijn Zuidbroek-Ihrhove als teilstrecke van de lijn Groningen - Leer (Ostfriesland). De trein heeft enkele wagens type Hbbins, Habbins en enkele keteltjes aan de haak en draagt rugnummer 45767.
  woensdag 2 april 2008 @ 21:10:38 #104
148385 Wadloper
Noorderling
pi_57789160
De eerste paar foto's: (Gewoon even gekeken hoe mijn camera in de hand ligt enzo, ben niet met fotografische toppers bezig geweest)
Afbeeldingen zijn verkleind
De 10303 als de Zuidbroekpendel naar Groningen:



Nogmaals:




10301 richting Zuidbroek, gemaakt in Zuidbroek :

  woensdag 2 april 2008 @ 21:11:46 #105
148385 Wadloper
Noorderling
pi_57789216
Zeer nette foto Zug!
De 232.906 rijdt al de hele tijd tussen Onnen en Leer
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 april 2008 @ 21:13:50 #106
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_57789296
Vooral die laatste is mooi, wadloper
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 2 april 2008 @ 21:22:45 #107
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_57789589
zo uit de verte blijft het toch een beetje een rupsje
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 2 april 2008 @ 21:24:02 #108
148385 Wadloper
Noorderling
pi_57789641
Nog een paar van vandaag


10302 komt aan in Zuidbroek


10304+10229


ACTS5814 als trein 60244


Nogmaals


Nogmaals
  woensdag 2 april 2008 @ 21:25:26 #109
148385 Wadloper
Noorderling
pi_57789695
quote:
Op woensdag 2 april 2008 21:13 schreef Peterselieman het volgende:
Vooral die laatste is mooi, wadloper
Dank je
quote:
Op woensdag 2 april 2008 21:22 schreef Dr_Flash het volgende:
zo uit de verte blijft het toch een beetje een rupsje
Ja, nu je het zegt
pi_57789744
Wat een scherpte he Wadloper Wat voor F-waarde (diafragma) en ISO heb je gebruikt? En maak je JPG'jes of RAW? (die je vervolgens op de pc bewerkt en naar JPG op slaat)
  woensdag 2 april 2008 @ 21:57:00 #111
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_57790732
Om 19.36 rook ik een gasluchtje onder station moerwijk.

0900-TUIG gebeld. Politie en brandweer eraan, rommelen met zo'n meetapparaatje.

Ik had het eerst bij het foute eind. Daara werd er IETs gemeten. Ik heb ze het maar laten uitzoeken

Net even gaan kijken, politie brandweer en GEB allemaal staan ze daar, deel van het station afgezet. En ze willen nu ook het treinverkeer stilleggen.


Het is allemaal mijn schuld...
  woensdag 2 april 2008 @ 22:53:44 #112
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_57792976
@ fles, het is ook een prima trein, maar niet geschikt voor Nederlandse principe's. Daar stopt ie te vaak voor, de Beneluxtrein stopt toch ook niet in Delft en Leiden.
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 23:11 schreef Peterselieman het volgende:
Dit stukje kun je wel uitbreiden tot een volwaardig verhaaltje over IJmuiden
De Ijmondlijn

Gescheidenis van de lijn

De IJmondlijn, ook bekend als de Vislijn of IJmuiderlijn, is een spoorlijn die van Santpoort Noord tot IJmuiden Hoofdstation loopt. Oorspronkelijk was deze in 1883 geopende spoorlijn een zijtak van de spoorlijn tussen Haarlem en Uitgeest, welke na het station Velsen – IJmuiden Oost aftakte en via de Velserbrug verder Noord-Holland in ging.

Vanwege het feit dat de spoorlijn langs het Noordzeekanaal liep, en buiten de kernen van de nabijgelegen plaatsen, maar omdat de concurrentie van de bus nog jaren weg lag, was het reizigersvervoer vrij omvangrijk. Ook het visvervoer zorgde ervoor dat de spoorlijn aanzien genoot, en dubbelsporig was uitgevoerd, ondanks dat de spoorlijn als “lokaalspoorlijn” werd geclassificeerd. Al vroeg werd deze spoorlijn van een bovenleiding voorzien, zodat vanaf 1927 er met elektrisch materieel gereden kon worden. Gedurende de dag reden de treinen van IJmuiden tot Haarlem, terwijl in de spits de verbinding tot Amsterdam werd verlengd.



Station Velsen Zeeweg in 1930 met Mat’24.



Station Velsen Zeeweg in 1977, nu zonder het houten wachtgebouw maar met een betonnen hokje.



Station Velsen Zeeweg in 1980, Mat’24 is lang verdwenen en heeft plaats gemaakt voor een Plan V.



Station Velsen Zeeweg in 1990, zonder 2e spoor en zonder bovenleiding, maar met een bruine 2200 en viswagens.



Station Velsen Zeeweg in 2003, nu zonder treinen maar met onkruid.

Na de oorlog bleek de bovenleiding verdwenen te zijn, omdat het koper dringend elders noodzakelijk werd geacht door de bezetter. Maar omdat de bovenleidingspalen voor het overgrote deel nog op hun plek stonden, werd besloten de lijn voor een tweede maal te electrificeren.

In de jaren 50 begon de betekenis van de IJmondlijn echter steeds verder af te nemen. Niet alleen zorgde de autobus van de NZH, die in tegenstelling tot de trein wél in de woonkernen kwam, ervoor dat het vervoer terugliep. Ook de in 1957 geopende Velsertunnel betekende dat het treinen naar Uitgeest / Alkmaar niet meer over het stuk tussen Santpoort Noord en Velsen – IJmuiden Oost hoefden te rijden, waardoor dit gedeelte van “hoofdspoorlijn” tot “lokaalspoorlijn” werd gedeclasseerd.
Samen betekende dit een behoorlijke slag voor de spoorlijn, en al in 1968 wilde de NS het traject tussen Santpoort Noord en IJmuiden sluiten voor reizigersvervoer. Spoorslag 70, waarin de NS zich tot doelstelling had gesteld om frequenties en snelheid te verhogen, betekende dat de lijn nog een opleving mee mocht maken. Dit betekende dat de treinen van Haarlem tot Amsterdam door reden, en er spitsslagen met sneltreinen werden gemaakt zodat een aantal stations kon worden overgeslagen. Echter, het aantal reizigers bleeft op een extreem laag niveau.



In de daluren was het aantal reizigers op de IJmondlijn zeer beperkt, zoals hier in Haarlem te zien is bij de trein richting IJmuiden.

Hierop beperkte de NS de dienst tot Haarlem, en werden de spitstreinen die de sneltreindienst reden opgeheven. Daardoor liep het aantal reizigers nog een stuk verder terug, en sloeg de verpaupering van de lijn en de stations toe. Omdat ook de bovenleiding, welke nog uit 1927 stamde, aan vervanging toe was besloot de NS om het reizigersvervoer te staken. Toen in 1984 in rap tempo de bovenleiding ook werd afgebroken, en in 1985 en 1989 grote delen an het spoor werd opgebroken, leek het einde van de lijn nabij.



De NS laat de laatste trein naar IJmuiden rijden, en niet alleen voor het traject is dit het einde, ook de trein van het Mat’46 zal spoedig van het spoor verdwijnen.



Al meteen na het opheffen van de reizigersdienst begon men met de demontage van het traject, niet alleen de bovenleiding verdween, ook beveiliging en het 2e spoor werden afgebouwd zodat de exploitatie zeker niet meer opgenomen hoefde te worden.

Of toch niet?

Het goederenvervoer in IJmuiden was, zoals ook te zien is aan de sporenplannen, vrij omvangrijk. Allerlei bedrijven bezaten eigen spooraansluitingen, en IJmuiden zelfs een special voor het visvervoer gebouwd visperron, vanwaar elke dag een vistrein reed.
Niet alleen werd er veel vis over de spoorlijn naar de rest van het land getransporteerd, ook werden allerlei scheepsbenodigdheden per spoor naar IJmuiden gebracht. In de jaren 60 kende het goederenvervoer zijn hoogtepunt, omdat toen veel materiaal voor het bouwen van kade’s en pieren naar IJmuiden moest komen.
Vanwege een inflexibele houding van de kant van de NS enerzijds, en toegenomen concurrentie van het wegvervoer anderzijds, nam het goederenvervoer in de jaren 70 en 80 constant af. Gedurende jaren 90 reden de vistreinen nog maar om de dag of 1 keer per week, en in 1995 werd het vervoer uiteindelijk gestaakt. In dit jaar werd ook het stationsgebouw van het station IJmuiden gesloopt.



Goederenvervoer op de vele raccordementen in de IJmuidense haven was vrij omvangrijk, maar zoals te zien liep het in de jaren 80 al flink terug.



Ook het visvervoer kende een omvangrijke bediening, en men had special voor dit vervoer enkele perrons aangelegd.

Hiermee kwam een einde aan het geregelde vervoer over de IJmondlijn, totdat Nederlands eerste particuliere spoorwegmaatschappij met treinen begon te rijden tussen Amsterdam en IJmuiden. Vanaf 1996 tot 1999 reed Lovers Rail met gehuurde Loc’s van de serie 2200 en Belgische M2-rijtuigen de Kennemerstrand Expres. In IJmuiden werd er gebruikt gemaakt van een speciaal aangelegd (houten) perron.
Gezien de kosten van het gebruikte materieel, de tijden en seizoenen waarin werd gereden, bleek dit vervoer niet rendabel te zijn. Daarom werd besloten om in 1999 te stoppen, en wederom werd het vervoer op de IJmondlijn gestaakt.



Lovers Rail probeerde nog de IJmondlijn winstgevend te exploiteren, iets was mislukte. Hier een trein te IJmuiden in 1997.


Het Station IJmuiden rond 1910.



Het Stationsgebouw vlak na de oorlog in 1945.





Het Station eind jaren 60 en begin jaren 70, het emplacement is al gedeeltelijk afgebroken, terwijl een Plan V de dienst naar Haarlem / Amsterdam verzorgt.



Ook wilden Sprinters nog zo af en toe op de dienst naar IJmuiden komen, duidelijk te zien is dat in 1980 de bovenleiding van het emplacement is vervangen door eentje die slechts boven het enige overgebleven perronspoor loopt.



Het station in 1983, op de laatste dag van exploitatie. Vanwege dit feit zet de NS nog eens een Mat’46 in, terwijl vele mensen “afscheid” komen nemen van de lijn.



In 2003 is er bijna niets meer wat doet denken aan het station wat hier eens gevestigd was, zowel het grote gebouw als ook het emplacement zijn verdwenen. Alleen de overblijfselen van het Lovers perron zijn in de achtergrond nog zichtbaar.

De huidige situatie en de toekomst van de spoorlijn (?):

De huidige staat van de spoorlijn is ronduit slecht te noemen. Niet alleen is er aan infrastructuur, beveiliging en gebouwen veel schade aangebracht, ook zijn bepaalde trajecten en wissels niet meer aanwezig.
Een goed voorbeeld voor deze achteruitgang vormen de volgende foto’s van de halte IJmuiden Casembrootstraat.



De halte ligt er in 1970 nog redelijk verzorgd bij, ook al is het stationsmeubilair tot een minimum beperkt.


Ook nog in 1983 lijkt het station in orde te zijn, maar al spoedig zou hier verandering in komen.



Station IJmuiden Casembrootstraat 2000



Deze foto’s uit 2000 en 2003 zijn een goed voorbeeld over hoe de lijn eruit ziet. Een enkel verroest spoor en de stations overwoekerd met onkruid.

Toch zijn er nog verschillende plannen om de spoorlijn nieuw leven in te blazen. Eén daarvan is de stichting WIJS (werkgroep IJmuiderspoorlijn), welke de spoorlijn wil onderhouden en eventueel voor museumverkeer geschikt wil maken. De laatste tijd is het echter stil geworden rond deze werkgroep.
Ook zijn er plannen om een gedeelte van de lijn als Light-rail verbinding weer in gebruik te nemen. Hierbij zou de lijn door het centrum van IJmuiden lopen, zodoende meer reizigers te trekken.

Begin 2008 zijn dit nog allemaal plannen, en lijkt er geen definitieve beslissing te zijn over wat er met de spoorlijn gaat gebeuren.

“Technische details” van de spoorlijn:

De IJmondlijn kende 6 stations, te weten:
· Driehuis-Westerveld
· Velsen Zeeweg
· Velsen-IJmuiden Oost
· IJmuiden Casembrootstraat
· IJmuiden Julianakade
· IJmuiden Hoofdstation

IJmondlijn Schematisch

Sporenplan IJmondlijn 1965

Sporenplan IJmondlijn 1985

Sporenplan IJmondlijn 2005
Wat opvalt is dat alle stations slechts enkele honderd meters uit elkaar liggen, wat uiteraard niet aan de winstgevendheid heeft bijgedragen.

Hoe omvangrijk de spoorlijn was, blijkt uit het onderstaande baanplannen, waar ook duidelijk aan het opbreken van de sporen te zien is hoe het vervoer door de jaren terug liep.


alle foto’s en informatie zijn afkomstig uit onderstaande bronnen:
· http://nl.wikipedia.org/wiki/IJmondlijn
· http://stationsweb.brinkster.net/station.asp?station=ijmuiden
· http://home.hetnet.nl/~tagv0000/p-ns-ijmuidenlijn1.htm
· http://www.sporenplan.nl/
· http://iivq.net/icu/location.php?id=9



Station Velsen / IJmuiden Oost in 1910, nog als splitsingsstation voor de lijnen van Haarlem naar IJmuiden / Uitgeest – Alkmaar.



In 1970 is alleen nog een groot perron over, de overkapping en gebouwen zijn verdwenen, evenals de ligging aan de hoofdlijn tussen Haarlem en Alkmaar.



In 1983 nog steeds een groot kaal perron, met een Plan V.



Station Velsen / IJmuiden Oost in 2003, ook de bovenleiding en trein zijn nu verdwenen. Onkruid en boompjes domineren tegenwoordig het station.



De aansluiting van de IJmondlijn zoals die er in 2007 bij ligt, in de buurt van Santpoort Noord.

Zo mensen, dit was mijn stukje over de IJmondlijn, ik ben weliswaar geen “gifted” schrijver, maar ik hoop dat jullie je vermaakt hebben.
Nu mijn verzoek, wie komt er na mij met een leuk stukje over een (vergeten) station of spoorlijn? Keuze ligt geheel bij jezelf.

P.s., kan iemand mijn verhaal bij de openingspost voegen? Bij voorbaat dank.
  woensdag 2 april 2008 @ 23:04:58 #113
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_57793305
quote:
Op woensdag 2 april 2008 22:53 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Heel mooi stuk, vlot geschreven, prima structuur en goede fotoos en bronnen.
En eigenlijk het mooiste, ik zit echt met een ###-gevoel, gewoon jammer hoe dit allemaal naar de klote is gegaan.

Goed gedaan
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  woensdag 2 april 2008 @ 23:06:05 #114
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_57793342
dit kan weg
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 april 2008 @ 23:06:50 #115
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_57793367
Mooi stukje von_Preussen
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 april 2008 @ 23:09:10 #116
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_57793436
En toegevoegd aan de wiki van de OP
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 2 april 2008 @ 23:17:26 #117
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_57793703
Top!
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 2 april 2008 @ 23:19:15 #118
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_57793769
Goed stuk preus mocht ook wel weer eens
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_57794318
quote:
Op woensdag 2 april 2008 16:45 schreef Wadloper het volgende:

[..]

Ja, en ze hebben er al een aantal niet op de baan vanwege een probleem dacht ik?
Ze schijnen last van de sneeuw te hebben
waardoor het nu veelal vlafllip+banaan is
pi_57794871
quote:
Op woensdag 2 april 2008 23:04 schreef bork het volgende:

[..]

Heel mooi stuk, vlot geschreven, prima structuur en goede fotoos en bronnen.
En eigenlijk het mooiste, ik zit echt met een ###-gevoel, gewoon jammer hoe dit allemaal naar de klote is gegaan.

Goed gedaan
Cool verhaal idd Jammer dat het opgebroken is, maar behoorlijk logisch. Ze hebben nu de fast flying ferry
pi_57794947
quote:
Op woensdag 2 april 2008 22:53 schreef von_Preussen het volgende:
Nu mijn verzoek, wie komt er na mij met een leuk stukje over een (vergeten) station of spoorlijn? Keuze ligt geheel bij jezelf.
Ik zit al een poosje te zinnen op een leuk onderwerp, ik denk dat ik al wel wat heb. Kan echter nog wel even gaan duren voordat het hier te lezen zal zijn.
Socialist in Mercedes
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 3 april 2008 @ 00:00:42 #122
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_57794976
quote:
Op woensdag 2 april 2008 23:59 schreef Charango het volgende:

[..]

Ik zit al een poosje te zinnen op een leuk onderwerp, ik denk dat ik al wel wat heb. Kan echter nog wel even gaan duren voordat het hier te lezen zal zijn.
Dat maakt niet uit
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_57795254
Geweldig stukje von_Preussen! Met veel aandacht gelezen en bekeken. Wat zonde dat het zover met die spoorlijn heeft moeten komen.
  donderdag 3 april 2008 @ 00:46:27 #124
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_57795854
@Charango en anderen, iedereen staat vrij om te bepalen of en waarover hij schrijft. Er zijn zat leuke onderwerpen, bijv. de spoorlijn tussen Nijmegen en Kleve (vroeger reden daar belangrijke D-treinen, en nu?) of de NS Diesellocs van de serie 2600 “Beelen” enz.

Persoonlijk denk ik dat het het leukst is om over spoorse onderwerpen te schrijven die in de eigen optiek ondergewaardeerd zijn, of waar gewoon weinig aandacht aan is besteed.

Het belangrijkste is natuurlijk dat je er zelf interesse in hebt, en plezier bij het schrijven / zoeken van informatie. Daarom moet ook niemand zich deadlines zetten, waar je dan tegen heug en meug aanwerkt. Dus Charango, als je denkt iets leuks te kunnen schrijven, doe dat lekker op je gemak. En als je denkt dat het af is, dan kan je het uiteraard hier posten. We zijn hier niet bij een studie waarbij je deadlines hoeft in te houden.

Maar het zou jammer zijn als dit initiatief van het schrijven van artikelen dood zou bloeden, als mensen die het leuk vinden zo nu en dan een bijdrage leveren, dan beleeft iedereen er plezier aan. En het hoeven geen lange, academische stukken zijn, gewoon een stuk waar jezelf en anderen plezier aan beleven.

Zelf vind ik het ook leuk om zo nu en dan eens wat te schrijven, en als je dan ook nog leuke reacties krijgt dan is dat natuurlijk helemaal fijn om te weten dat je moeite ook gewaardeerd is door anderen. Daarvoor mijn dank heren!

Als toegift nog even iets over Lovers Rail, en dan de Optio Expres (geen relatie met de IJmondlijn, maar wel grappig om eens te zien). Die manier van TV maken, het was weliswaar “maar” 10 jaar geleden, maar het komt allemaal wel erg ad-hoc op mij over.

Trouwens, ik moet wel toegeven dat ze die oude treinen behoorlijk netjes van binnen hebben gemaakt.

  donderdag 3 april 2008 @ 06:20:14 #125
148385 Wadloper
Noorderling
pi_57797174
quote:
Op woensdag 2 april 2008 21:27 schreef Zug-Chef het volgende:
Wat een scherpte he Wadloper Wat voor F-waarde (diafragma) en ISO heb je gebruikt? En maak je JPG'jes of RAW? (die je vervolgens op de pc bewerkt en naar JPG op slaat)
Het is echt wennen vergeleken mijn vorige camera
ISO was 100 volgens mij, F-waarde weet ik zo snel niet. Dit keer zijn er JPG'jes gemaakt, ik ga hem nog op RAW zetten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')