abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 18 januari 2008 @ 22:19:55 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_56142291

Hier alweer deel 99 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Randstadrail
Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor:
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?



Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Spurts (GTW's) en nog twee overgebleven Buffels, uiteindelijk moeten op alle Arriva-lijnen alleen Spurts overblijven.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.




Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. De lijn wordt door Syntus in opdracht van Connexxion geëxploiteerd met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten. Sinds Mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 gaat Veolia op de Maaslijn rijden met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler.



De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>



Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (tweedehandsje uit Hannover).

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC's) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Zodra de HSL echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Sinds eind 2007 wagen een aantal vaste bezoekers van deze reeks zich aan wat uitzoekwerk, en dan verschijnen er bij toerbeurt leuke diepte-verhaaltjes over bepaalde stations:

Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!

[ Bericht 2% gewijzigd door Peterselieman op 20-01-2008 17:07:01 ]
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 18 januari 2008 @ 22:29:56 #2
136283 knars
Teethgrinder
pi_56142534
Inderdaad, dat zijn bijna 100*300 posts over treinen. Damn!
pi_56142536
Voor de honderdste gaan we de OP opklooien, goed?

Mijn foto's staan bijvoorbeeld niet meer waar ze stonden, NS Int moet HiSpeed worden, Veosloper moet er zowat eens uit..
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 18 januari 2008 @ 22:50:19 #4
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_56143032
Ik vind de OP niet onaardig, maar ja ben pas net hier. Misschien wat layout issues
Over de website van HiSpeed zou ik nog wel het een en ander kwijt willen, hoe vaak je daar niet op een 404 terecht komt dat wil je niet weten.
Is het misschien ook leuk om iets in IRL te doen?
Kunnen we het het e.a. combineren met een rondje nachtnet?

Verders, ik vind het hier een fijne plek om te komen, mensen zijnopen en vriendelijk, ik heb het op fora wel eens anders gezien, thumbs up!
Ik heb zelf kunnen zien in het vorige topic hoe jullie 'zelfregulerend' werken, erg ok.

Affijn ik zie het allemaal wel aankomen tuffen
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_56143045
Anyway, ik had net wel degelijk iets raars. Ik stond om 19:05 op Delft Zuid nog uit te druipen van dat stukje lopen vanaf kantoor, te wachten op de stoptrein van 19:18 naar Rotterdam. Een stukje verderop staat nog een reiziger, we zijn de enige 2 op het perron. Komt er om 19:10 een DDARretje aanrijden, stopt. Deuren gaan in eerste instantie niet open, niemand maakte ook aanstalten om uit te stappen, en uiteindelijk ging er toch een deur open, waardoor die andere gast en ik de trein in sprongen. Ach ja, welke het is boeit niet echt, wat op Dtz stopt, stopt in Rotterdam C ook wel, niewaar
Intercom: "Dames en heren goedenavond, we hebben zojuist een extra stop gemaakt ten behoeve van de reizigers op station Delft Zuid. Dat betekent NIET dat we de stoptrein naar Roosendaal geworden zijn, we zijn nog steeds de Sneltrein naar Breda, en zullen onderweg nog stoppen te [..]"

De reizigers op station Delft Zuid willen u graag hartelijk danken en wensen de machinist komende nacht een fatsoenlijke nachtrust toe
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_56143260
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 22:50 schreef bork het volgende:
Ik vind de OP niet onaardig, maar ja ben pas net hier. Misschien wat layout issues
Paar dooie linkjes moeten ff gerepareerd worden (doe ik) en enkele zaken mogen wat meer met de realiteit in overeenstemming gebracht worden
quote:
Over de website van HiSpeed zou ik nog wel het een en ander kwijt willen, hoe vaak je daar niet op een 404 terecht komt dat wil je niet weten.
Dat vind ik ook een flut site. Je kan er niet echt spannende bestemmingen boeken. Eigenlijk alleen maar het gooi-en-smijt-recht-door-het-midden-werk zeg maar.
quote:
Is het misschien ook leuk om iets in IRL te doen?
Ieuw, met echte mensen en zo bedoel je? Ik kijk wel uit

quote:
Kunnen we het het e.a. combineren met een rondje nachtnet?
Je kan het ook overdrijven he Weet je hoe knaters KUT dat is, het Nachtnet? Daar kom je echt half dood uit. Aangenomen dat je meteen de hele nacht wilt nachtnetten dan he, een stukkie is niet zoeen punt op zich
quote:
Verders, ik vind het hier een fijne plek om te komen, mensen zijnopen en vriendelijk, ik heb het op fora wel eens anders gezien, thumbs up!
Ik heb zelf kunnen zien in het vorige topic hoe jullie 'zelfregulerend' werken, erg ok.
Ja, jij mag ook blijven En als je mod wilt worden moet je nog even door likken
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 18 januari 2008 @ 23:06:19 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_56143416
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 22:50 schreef bork het volgende:
Is het misschien ook leuk om iets in IRL te doen?
Zou kunnen. Heb uit deze reeks nog maar enkele IRL ontmoet.
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 18 januari 2008 @ 23:13:12 #8
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_56143553
quote:
Ja, jij mag ook blijven En als je mod wilt worden moet je nog even door likken
Kijik wel uit, heb al genoeg gemod, meest ondankbare taak die er is.
quote:
Je kan het ook overdrijven he Weet je hoe knaters KUT dat is, het Nachtnet? Daar kom je echt half dood uit.
Watje!
quote:
quote:Is het misschien ook leuk om iets in IRL te doen?
Ieuw, met echte mensen en zo bedoel je? Ik kijk wel uit
Het is maar een suggestie, Bork begint Fles verder in te kaderen in zijn ettiketenpalet
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_56143604
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 23:13 schreef bork het volgende:
Kijik wel uit, heb al genoeg gemod, meest ondankbare taak die er is.
Klopt ja, nou ja, ik heb mijn duty er ook wel op zitten hier
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_56143690
Nee, IRL meets zouden we meer moeten doen eigenlijk. Ik zie zelf Zug-Chef, DarkwingDuck en ook wel Eix en _Xbox_Master_ (maar die komt alleen maar in PUB verder, gastje is ook net 19 of zo ) met enige regelmaat, altijd leuk voor een rondje in het weekend. En ik heb er nog wel een paar gemeet, waaronder Peterselieman en Ou-Tannu (die hier al een tijdje niet meer langsgeweest is?)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_56144743
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 22:30 schreef Dr_Flash het volgende:
Voor de honderdste gaan we de OP opklooien, goed?

Mijn foto's staan bijvoorbeeld niet meer waar ze stonden, NS Int moet HiSpeed worden, Veosloper moet er zowat eens uit..
Kan nog stukje van slaaptrein(en)(CityNightLine) bij naar Moskou, Kopenhagen, Milaan enz
............................
pi_56148843
Ipv dat ik gisterochtend (rond half elf) van Holten na Wierden ging, wat de bedoeling Besloot ik op het station om richting Deventer te gaan Dit is de ronde geworden Holten - Deventer (Pauze) - Amersfoort - Zwolle - Deventer (pauze) - Apeldoorn (opening station bezichtigen) - Deventer - Wierden.

Bij aankomst in Deventer eerst even een visje op de markt gescoord om vervolgens weer verder te treinen. De trein richting Amersfoort kwam er aan, daar maar ingestapt.

Onderweg even Somda door gelezen daar zag ik dat er ICMm in 545 zou rijden, dus daar in Amersfoort op overgestapt. Om vervolgens in Zwolle weer in een Virm richting Deventer te gaan. Daar even een bezoekje aan het Boreel gebracht, nee niet het Bordeel , maar Boreel een Winkel centrum.

Toen was ik eigenlijk toch wel benieuwd wat die tent en podium nou in Apeldoorn deden Dus besloten om daar heen te gaan, Er kwam toen precies een trein richting Apeldoorn aan gereden IC 1554, Met een ICMm - ICM en een ICMm ik ben in de laatste gaan zitten en had het hele stel voor mezelf De voorste stonden zelfs mensen en in de middelste was ook wel goed bezet, haha Maar die laatste niet



Met een ICMm stel boven de ijssel te Deventer

Nou ja in Apeldoorn aan gekomen, kreeg ik meteen een boekje in de handen gedrukt met de tekst "Special voor U" Even in gekeken bleek het een overgangs bewijs 2de -> 1ste klas .


Stonden wel wat mensen op het plein maar echt druk vond ik het niet, speelde een live band (heel erg onbekend). En ze deelde allemaal kortingskaarten uit voor, Ah to Go, Smullers, Bakkerij Bart hmmm nog wel meer haha..

Heb in het totaal 3 van die overgangs bewijzen, Dus daar moeten we de komende anderhalf maand eens goed gebruik van maken (zijn maar tot eind februari geldig)


Toen kwam op een gegeven moment ook nog een DD-AR uit Deventer langs rijden die blijkbaar de hele dag al tussen, Schiphol - Enschede - Den haag rijdt (moet er niet aandenken )


Toen weer in de Ic naar Deventer gestapt om daar over te stappen op de stopper naar wierden. Was uiteindelijk om 17.30 thuis ipv 11.00 uur maar ach heb me vermaakt Dat stage verslag komt volgende week wel

[ Bericht 0% gewijzigd door thats-me op 19-01-2008 11:10:37 ]
  zaterdag 19 januari 2008 @ 10:32:20 #13
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_56149014
Tjemig, wat veel posts alweer!

Ping.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_56149046
Overgangsbewijzen zijn wel tof idd t-m
Leuke foto's ook. EN wat dapper dat je met dit HONDENWEER nog vooor je lol een rondje gaat maken
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_56149130
@peterselieman: Ik heb dat plaatje van de Castellumtram weer online staan, op een andere plek. is al aangepast in de wiki, misschien kan je de OP nog ff editten.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport zaterdag 19 januari 2008 @ 10:46:20 #16
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_56149176
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_56149418
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 10:46 schreef dennistd het volgende:
NS Spooktrein
Mooie dingen zijn dat ja Je maakt nogeens wat mee
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport zaterdag 19 januari 2008 @ 11:18:11 #18
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_56149688
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 11:03 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Mooie dingen zijn dat ja Je maakt nogeens wat mee
wat was het voor trein dan? ICL? heb geen flauw idee wat daar rijdt
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_56149821
Kan er weinig van maken eerlijk gezegd, maar het lijkt me dat die flappie ICK bedoelt. Hoewel dat volgens mij veel eerder in de 3500 dan in de 800 voorkomt (dus vertrek uit Utrecht x.21 en x.51, de 800 gaat om x.08 en x.38, en rijdt vrijwel altijd VIRM)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport zaterdag 19 januari 2008 @ 11:30:33 #20
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_56149893
maar als hij het over 'gedeelte ice' heeft, zou ik toch eerder denken die wit/rode ICL's
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_56149930
ja dat ice stuk kan ik ook niet plaatsen

ICL heb ik nog nooit in Utrecht gezien geloof ik. Het enige rood-wit wat ik in Utrecht ooit zie, en ook dat maar zelden, is de restauratie van een binnenlopende CityNightLine of iets dergelijks, maar dat gaat dan niet naar Eindhoven natuurlijk
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 19 januari 2008 @ 11:33:06 #22
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56149936
Het stukje over Veolia in de OP is toch tamelijk verouderd? Er staat sinds december, waarbij dat volgens mij december 2006 is, en vanaf december 2007, wat het allang geweest is, of niet?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_56149955
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 11:33 schreef Iblis het volgende:
Het stukje over Veolia in de OP is toch tamelijk verouderd? Er staat sinds december, waarbij dat volgens mij december 2006 is, en vanaf december 2007, wat het allang geweest is, of niet?
Ja klopt, we moeten er ff wat moois van maken voor het 100ste topic straks. Er zitten nog wel meer puntjes in die verbetering verdienen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_56155069
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_56155462
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')