quote:Op donderdag 13 september 2007 00:13 schreef lj_lightning het volgende:
5 novdag des onheils
om 08:00 is het zover...
Dankquote:Op donderdag 13 september 2007 00:19 schreef Robin2130 het volgende:
[..]
Toegevoegd in de OP enneh gaat het om Rijbewijs B?
In het vorige topic zei je dat ookal en vroeg me toen ook al af wat er dan aangepast moet wordenquote:Op donderdag 13 september 2007 08:05 schreef draculettetje het volgende:
Ik moet zeggen dat ik de rijlessen wel mis, maar dat komt meer omdat ik nu nog niet kan rijden!
vanavond rijbewijs ophalen, morgen meteen afspraak maken voor aanpassen auto!
maakt niet uit!quote:Op donderdag 13 september 2007 08:21 schreef lj_lightning het volgende:
[..]
In het vorige topic zei je dat ookal en vroeg me toen ook al af wat er dan aangepast moet wordenzal je vast al in het andere topic hebben gezegd maar die kan ik niet vinden
![]()
vertel vertel![]()
![]()
Ah, geeft ook geen enige indicatie verder hoor... Vandaag met een paar collega's op pad geweest, ding steeds af laten slaan (overgevoelige koppeling), daarna nog een serie van 3x af laten slaan (je moet hem ook niet in zijn 3 laten staan, was echt knap genant).quote:Op woensdag 12 september 2007 23:38 schreef vannelle het volgende:
[..]
Dat dacht ik dus ook, anders had ik het niet geschreven.
Ik kan niet van iedereen onthouden wie wel of niet een rbw heeft toch?
Sorry Skull-Splitter, ik zat er blijkbaar behoorlijk naast.
Have fun!
Examen? Je gaat het gewoon halen.quote:
quote:Op donderdag 13 september 2007 10:03 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Examen? Je gaat het gewoon halen.
tuurlijk wel! succes in ieder geval!quote:Op vrijdag 14 september 2007 08:57 schreef r.bos het volgende:
Straks om 11:40 praktijk examen. Hopelijk slaag ik
en geslaagdquote:Op vrijdag 14 september 2007 08:57 schreef r.bos het volgende:
Straks om 11:40 praktijk examen. Hopelijk slaag ik
gefeli!quote:Op vrijdag 14 september 2007 13:07 schreef r.bos het volgende:
[..]
en geslaagd
wahoo!alleen jammer dat ik pas maandag weer naar het stadhuis kan dat word dit weekend dus niet rijden -_-
Ja of versneld aanvragen, kost alleen ¤40,- meer. Denk dat ik wel lekker die 5 dagen wacht vind dat ook best.quote:Op vrijdag 14 september 2007 13:08 schreef draculettetje het volgende:
[..]
gefeli!
Het duurt toch sowieso 5 werkdagen voordat je alles weer kan ophalen?
jeuj! gefeli ook!quote:Op vrijdag 14 september 2007 13:51 schreef Marurk het volgende:
Jeuj! Ook geslaagd vandaag.Nu lekker wachten...
als je je niet verslaapt tenminste..quote:Op vrijdag 14 september 2007 00:52 schreef L-IS het volgende:
ik hoop zo snel mogelijk.. za weer rijles![]()
![]()
Als je rijschool examens inkoopt heb je mazzel, dan ben je snel aan de beurt maar als je hem moet aanvragen duurt het nu 8 weken, ik heb hem vorige week ergens aangevraagd en mag 5nov op...quote:Op zaterdag 15 september 2007 15:35 schreef L-IS het volgende:
[..]
als je je niet verslaapt tenminste..![]()
Gefeliciteerd die geslaagd zijn. Als een examen aangevraagd wordt, wanneer kan je ong op voor het examen? Duurt dat echt nog paar maanden of is dat gelul
Ik moest toch wel vrij lang wachten. Van Juni tot aan ugustusquote:Op zaterdag 15 september 2007 19:12 schreef lj_lightning het volgende:
[..]
Als je rijschool examens inkoopt heb je mazzel, dan ben je snel aan de beurt maar als je hem moet aanvragen duurt het nu 8 weken, ik heb hem vorige week ergens aangevraagd en mag 5nov op...
8 weken dusquote:Op zaterdag 15 september 2007 22:55 schreef Renesite het volgende:
[..]
Ik moest toch wel vrij lang wachten. Van Juni tot aan ugustus
Gefeliciteerdquote:Op zondag 16 september 2007 04:06 schreef Heinekenner het volgende:
Vorige week afgereden(6 september)
30 lessen, eerste keer, en theorie zonder fouten eerste keer.
Nee, wettelijk gezien kan dat niet. Als je een motorvoertuig gaat besturen moet je in het bezit zijn van een rijbewijs dat op dat moment geldig is voor dezelfde categorie als het motorvoertuig dat je bestuurt. In afwachting van het rijbewijs betekent gewoon dat je die niet in je bezit hebt, ook al ben je geschikt bevonden om een motorvoertuig te mogen besturen (lees: dat je geslaagd bent). Een geldig rijbewijs is alleen dat roze kaartje dat ergens op één plaats wordt gemaakt. Andere documenten zijn gewoon niet toegestaan, anders zou het geen zin hebben om die rijbewijsproduktie te centraliseren. Dan heb je nog steeds een fraudegevoelig document.quote:Op zondag 16 september 2007 13:30 schreef Marurk het volgende:
Ik vind het wel vervelend dat je zo lang moet wachten op je rijbewijs.Kunnen ze bij het CBR niet een of ander tijdelijk certificaat maken waarop staat dat je in afwachting bent van je rijbewijs ofzo?
Dat kan je wel zeggen ja, Kom net terug van het gemeentehuis met de mededeling dat m'n pasfoto niet goed is (staat ook op mijn "nieuwe" paspoort) grr...quote:Op maandag 17 september 2007 08:17 schreef draculettetje het volgende:
toch vind ik die automatisering echt een achteruit gang
eerder gewoon met papiertje naar gemeentehuis en rijbewijs ophalen had je hem dezelfde dag nog!
veeel fijner
Hier ook een motorrijder.quote:Op zaterdag 15 september 2007 16:41 schreef Isdatzo het volgende:
ik ben ook weer aan 't lessen
motor dan
en já ik weet dat daar ook een topic voor is
maar ik wil ff leedvermaak hebben hier![]()
Roadragequote:Op maandag 17 september 2007 19:17 schreef Renesite het volgende:
Ik: "Die moet ik niet vaker tegenkomen"
Mijn instructeur: "Nee, inderdaad, als het niet regende waren we uitgestapt"
Dat begrijp ik niet. De pasfoto was al goedgekeurd conform de nieuwe regeling, maar toch wordt deze door de ambtenaar afgekeurd. Op welke gronden? Als het goed is hebben ze een sjabloon en maar een paar kenmerken waarop ze moeten letten. Blijkt wel dat er een hoop ruimte voor subjectieviteit, als twee ambtenaren dezelfde pasfoto verschillend beoordelen.quote:Op maandag 17 september 2007 08:25 schreef r.bos het volgende:
[..]
Dat kan je wel zeggen ja, Kom net terug van het gemeentehuis met de mededeling dat m'n pasfoto niet goed is (staat ook op mijn "nieuwe" paspoort) grr...
Kan ik dus eerst weer nieuwe pasfoto's maken en dan weer terug.
Lange leven het nieuwe systeem.
Ik ben ook nog niet op de snelweg geweest en heb 17 oktober mijn rijexamen. Iets van 26 lessen gehad nu.quote:Op maandag 17 september 2007 18:31 schreef lj_lightning het volgende:
Had toen echt het gevoel van, dit gaa ik noooit halen... al helemaal omdat het mijn 24 les was, en nog niet de snelweg op ben geweest
Ik ben in al mijn 30 lessen één keer op de snelweg geweest. Daar moesten dan wel direct twee lessen voor uitgetrokken worden anders konden we niet op tijd terug zijn.quote:Op dinsdag 18 september 2007 15:48 schreef Omaha het volgende:
[..]
Ik ben ook nog niet op de snelweg geweest en heb 17 oktober mijn rijexamen. Iets van 26 lessen gehad nu.
Bij Winterswijk idd: Lichtenvoordequote:Op dinsdag 18 september 2007 21:01 schreef Renesite het volgende:
Waar is dat dan, dat examencentrum? Ergens bij WInterswijk ofzo? Of Ommen?![]()
lijkt me ook best logischquote:Op dinsdag 18 september 2007 21:04 schreef Meddo het volgende:
[..]
Bij Winterswijk idd: Lichtenvoorde
Maar ik geloof dat hier niet lang meer examens afgenomen worden. Ik weet niet precies hoe het zat maar iets met europese wetgeving ofzo. Dat er de mogelijkheid moest zijn om op snelwegen te rijden.
En het leren invoegen dan?quote:Op dinsdag 18 september 2007 21:08 schreef draculettetje het volgende:
[..]
lijkt me ook best logisch
al snap ik ook wel dat je geen 2 lessen neemt om maar op de snelweg te rijden
daar zijn hier genoeg mogelijkheden voorquote:
Ja okeyquote:Op dinsdag 18 september 2007 21:42 schreef Meddo het volgende:
[..]
daar zijn hier genoeg mogelijkheden voorgewoon op de provinciale weg
Succes!quote:
Jawel, mijn rij instructeur wilde mij nog een les geven om 6:45. Vroeg op dus, maargoed wel even lekker nog inrijden.quote:Op woensdag 19 september 2007 15:55 schreef Marurk het volgende:
[..]
Succes!
Nadeel is wel dat je dan dus geen les van tevoren kan hebben. Ik had altijd vlak voor m'n TTT en examen nog een les, zodat ik d'r meteen goed in zat.
Gewoon ALTIJD terug naar z'n 1 schakelen als je de situatie niet goed kan overzien, ook al HOEF je in principe niet te stoppen. Tijdens het terugschakelen eerst tijdig beginnen met links te kijken of daar niets aankomt, dan langzaam doorrijden en rechts kijken. Eventueel stoppen als er iets aankomt, en daarna (als alles vrij is) meteen doorrijden. Is wel een vervelende situatie inderdaad, maar beter kun je het niet doen. Als je per se het fietspad een beetje op moet rijden om rechts te KUNNEN kijken, kun je dat het beste gewoon langzaam doen.quote:Op woensdag 19 september 2007 16:02 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Oja,
je kent wel die kruispunten als je zo'n straatje uit komt rijden, en dan eerst een fietspad en dan de weg. Om te kunnen zien wat er aankomt moet je eigenlijk wel het fietspad op, maar dan blokkeer je het wel. Ik blijf dit hele vervelende situaties vinden. Enige tips?
quote:Op woensdag 19 september 2007 16:02 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Jawel, mijn rij instructeur wilde mij nog een les geven om 6:45. Vroeg op dus, maargoed wel even lekker nog inrijden.
Oja,
je kent wel die kruispunten als je zo'n straatje uit komt rijden, en dan eerst een fietspad en dan de weg. Om te kunnen zien wat er aankomt moet je eigenlijk wel het fietspad op, maar dan blokkeer je het wel. Ik blijf dit hele vervelende situaties vinden. Enige tips?
Weet je dat wel zeker? Lijkt mij nou niet echt een auto om uit te kiezen als rijschool, het is niet bepaald een zuinige auto hehe.quote:Op woensdag 19 september 2007 10:52 schreef MaximumRush het volgende:
Ik ben zaterdag 15 september begonnen met lessen. Gelijk op me 18e verjaardag. Ik reed al een tijdje en me instructeur zei dat ik minder dan 20 lessen nodig had, het lag eraan hoe snel ik alles oppikte.
17 september gelijk voor me theorie gegaan, die gehaald met 1 foutNu heb ik een andere instructeur uitgekozen omdat ik wat meer over hem heb gehoord. (En deze die ik nu heb rijdt met een Golf 5 R32
)
Maandagavond heb ik me 2e les, vanaf dan ga ik proberen bijna elke dag te lessen om zo snel mogelijk me rijbewijs te halen.
da's balen! beterschapquote:Op woensdag 19 september 2007 16:36 schreef Neluhz het volgende:
Gisteren theorie gehaald3 foutjes..
Mag helaas niet lessen op het moment ivm bovenbeenbreuk, anders zou ik 11 oktober examen hebben, nu dus niet.
Puzzle hehe, naja hopen dat ik het niet tegen kom.quote:Op woensdag 19 september 2007 16:25 schreef Renesite het volgende:
[..]
--------
weg
--------
A weg karruh!
--------
fietspad
--------
BTen alle tijden mag je hier niet staan, alleen als je bijvoorbeeld links af moet, je weet dat er van links niets komt en je weet dat je na 5 seconden een auto van rechts achterna kan (dus het voorbereidende werk) Al moet ik er bij zeggen: Zo doe IK het... ik heb er nog niets van gehoord dat het niet mag - wel dat ik soms 'de puzzel' leuk oplos
-------
stoep
-------
C(drempel omhoog rijden)dem dito als zebrapad. Bekijk vanuit hier ook eventjes de situatie gezien de geparkeerde fietsers aan de hoofdstraat. hoe kan je het het beste zien? Kan het zijn dat je weerkaatsing kan zien in de auto's? Zie je écht helemaal niets?
-------
zebrapad
-------
D Je komt aanrijden en bekijkt eerst de borden (voorrangskruising etc, en natuurlijk kijken+knipper) Geen voetgangers? Ook niet in de buurt: Hier gaan staan[/b]
Succesquote:Op donderdag 20 september 2007 06:21 schreef Simmertje het volgende:
Zo, lekker vroeg! Even een goed ontbijtje naar binnenwerken en dan een uur inrijden. Dan om 8 uur mijn examen, ik zal de uitslag wel even posten straks.
Daar dacht ik dus ook aan. Ik heb de auto alleen van buiten gezien. Alles klopte gewoon, van de dubbele uitlaten in het midden tot de R32 badge in de grille. Maandag zie ik hem van binnen, kan ik kijken of het echt een Golf R32 is.quote:Op woensdag 19 september 2007 16:33 schreef Utca het volgende:
[..]
Weet je dat wel zeker? Lijkt mij nou niet echt een auto om uit te kiezen als rijschool, het is niet bepaald een zuinige auto hehe.
Zal wel gewoon 2 liter diesel in liggen denk ik.quote:Op donderdag 20 september 2007 11:10 schreef MaximumRush het volgende:
[..]
Daar dacht ik dus ook aan. Ik heb de auto alleen van buiten gezien. Alles klopte gewoon, van de dubbele uitlaten in het midden tot de R32 badge in de grille. Maandag zie ik hem van binnen, kan ik kijken of het echt een Golf R32 is.
Oeh, dat is kut.quote:Op donderdag 20 september 2007 09:36 schreef Simmertje het volgende:
Gezakt![]()
eigen domme schuld, en ook het was niet normaal druk plus ontzettend veel regen.
Was niet besluitvaardig genoeg op kruispunten en vergat soms mijn kijk handeling. Dom, maargoed volgende keer beter.
Raar dat je halverwege iemand op moet pikken.. Ik moest altijd aan het einde van mijn les naar iemand anders rijden, die mij dan weer naar huis reed.quote:Op donderdag 20 september 2007 16:42 schreef WEST het volgende:
Het begin ging lekker alleen toen halverwege moesten wij een dame oppikken die na mij was. Gelijk was ik uit mijn concentratie![]()
Ik hoop het niet.quote:Op donderdag 20 september 2007 15:06 schreef Utca het volgende:
[..]
Zal wel gewoon 2 liter diesel in liggen denk ik.
normaal is dat ook zo, maar ik les in meppel en deze was in meppel. vandaar halvewege. Vond het niet erg hoorquote:Op donderdag 20 september 2007 17:11 schreef Utca het volgende:
[..]
Raar dat je halverwege iemand op moet pikken.. Ik moest altijd aan het einde van mijn les naar iemand anders rijden, die mij dan weer naar huis reed.
Dan heb je iig het ergste gehad. Administratie is zo dom stampwerk. verkeer lijkt veel op dat voor gewoon B, maar dan staat een vrachtauto op de foto's. En techniek, tja, het moet je interesseren.quote:Op donderdag 20 september 2007 18:30 schreef boertie het volgende:
Woohoo. Vanmorgen mijn theorie ccv-B administratie gehaald.![]()
Volgende maand ccv-B techniek en nog een maandje later ccv-B verkeer. Dan eindelijk afrijden en een maandje later met een aanhanger.
Zaterdag ochtend eerst maar weer 2 uurtjes rondcrossen.![]()
Voor degen die denken waar heeft ie het over: Vrachtwagenrijbewijs![]()
Tussen 45 en 50 minuten, exclusief praatje vooraf en achteraf, inclusief voertuigcontrole en kenteken lezen.quote:Op donderdag 20 september 2007 10:10 schreef Omaha het volgende:
Jammer joh! Volgende keer beter idd. Besluitvaardigheid en kijkhandeling zijn ook punten waar ik op moet focussen.
Hoe lang duurt een examen gemiddeld eigenlijk?
Snelweg is een psychologische grens.quote:Op donderdag 20 september 2007 22:55 schreef Ridocar het volgende:
Wat is trouwens zo tof aan snelweg?
Toen ik nog les had voor B (personenauto) ben ik misschien twee keer de snelweg opgeweest. Ik had er nooit moeite mee. Snelheid maken, invoegen, that's it.
Niet denigrerend bedoeld ofzo, maar mischien een lesser die mij kan vertellen wat dat is met de o-zo-geliefde/gevreesde autosnelweg.
Dank uquote:
Je moet je rijbewijs zelf ook nog betalen... een dikke 40 euro'tjes als het goed is.quote:Op vrijdag 21 september 2007 09:36 schreef VaLkyRie het volgende:
[..]
Maar nu geen kosten meerEs kijken voor een autootje, dat dan weer wel
ik ook niet, maar dat ligt misschien aan je zelfvertrouwen ofzo?quote:Op donderdag 20 september 2007 22:55 schreef Ridocar het volgende:
Wat is trouwens zo tof aan snelweg?
Toen ik nog les had voor B (personenauto) ben ik misschien twee keer de snelweg opgeweest. Ik had er nooit moeite mee. Snelheid maken, invoegen, that's it.
Niet denigrerend bedoeld ofzo, maar mischien een lesser die mij kan vertellen wat dat is met de o-zo-geliefde/gevreesde autosnelweg.
Dat mag dus niet. Wanneer je bij het invoegen je knipperlicht laat knipperen moet je gelijk van baan wisselen. Als jij van te voren je knipperlicht aanzet en gaat wachten kan dit voor gevaarlijke situaties zorgen. Je instructeur leert het je dus fout.quote:Op zaterdag 22 september 2007 23:27 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Van m`n instructeur heb ik toen dus geleerd dat je meteen het knipperlicht moet laten knipperen om zo te "vragen" om in te mogen voegen.
Dan mag het wel, als het druk is op de snelweg bij het invoegen mag ik hem ook gelijk aantikkenquote:Op zondag 23 september 2007 16:24 schreef kip_zonder-kop het volgende:
We reden op de middenrijstrook maar we moesten naar de linker toe. Het verkeer reed erg langzaam (het was net geen file maar wel heel veel verkeer) en als we niet snel naar links zouden gaan richting het Centrum dan zouden we dus wel in een echte file belanden. Het was dus eigenlijk een beetje een noodsituatie, in dat soort gevallen mag je volgens mijn instructeur wel "vragen" met je knipperlicht om in te mogen voegen. Weet je zeker dat het echt niet mag op deze manier?![]()
Grappig dat de wet het alleen over "richting aangeven bij iedere significante zijdelingse verplaatsing" en dus niet over de timing daarvan. Met richtingaangeven kun je in sommige gevallen niet vroeg genoeg zijn om aan te geven waar je heen wil/gaat, in andere gevallen kun je ze pas gebruiken wanneer je de beweging zo goed als begint.quote:Op zondag 23 september 2007 14:41 schreef MaximumRush het volgende:
[..]
Dat mag dus niet. Wanneer je bij het invoegen je knipperlicht laat knipperen moet je gelijk van baan wisselen. Als jij van te voren je knipperlicht aanzet en gaat wachten kan dit voor gevaarlijke situaties zorgen. Je instructeur leert het je dus fout.
Huh? Dat kan toch niet? Je kunt toch pas de werdag na de dag dat je geslaagd bent je rijbewijs aanvragen?quote:Op maandag 24 september 2007 09:16 schreef UncleSam het volgende:
Krijg nou wat! Gewoon geslaagdJahoeeeeeeee. En nu op naar het gemeentehuis, want als ik t voor 12 uur doe, heb ik m vrijdag al
.
Als ze het optijd doorgeven kan het wel. Maar voor de zekerheid zeggen ze dat je de volgende werkdag langs kunt gaan. Zo krijgen ze geen klachten dat men voor niets naar het gemeentehuis is geweest.quote:Op maandag 24 september 2007 09:54 schreef Marurk het volgende:
[..]
Huh? Dat kan toch niet? Je kunt toch pas de werdag na de dag dat je geslaagd bent je rijbewijs aanvragen?Gefeliciteerd!
Had ik ook na een pauze van 2 maanden, dan moet je er echt weer even in komen (ik had daar 3 lessen voor nodig met de nodige ingrepenquote:Op maandag 24 september 2007 16:40 schreef Crazykill het volgende:
Vandaag weer gereden na ruim 2 maanden, en dat zag je terug.
Maar goed, nog 2 weekjes de tijd. Volgende week stuk of 4 lesjes nemen.
Ja man, maar ik zie nu wel de punten wat ik gewoon beheers en waar ik echt niks van bak.quote:Op maandag 24 september 2007 21:25 schreef Omaha het volgende:
[..]
Had ik ook na een pauze van 2 maanden, dan moet je er echt weer even in komen (ik had daar 3 lessen voor nodig met de nodige ingrepenTerwijl ik daarvoor prima lessen gereden had)
Maar nu gaat het prima en over 3 weken afrijden![]()
Bron: http://www.nu.nl/news/124(...)aat_metamorfose.htmlquote:Rijexamen ondergaat metamorfose
AMSTERDAM - Het rijexamen verandert volgend jaar. Kandidaten moeten zelf een route bepalen met bijvoorbeeld een navigatiesysteem. Ook wordt meer nadruk gelegd op milieubewust en filemijdend rijgedrag.
Het oefenen van het keren op de weg verdwijnt en het theorie-examen verandert. Dat maken minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) en het Centraal Bureau voor de Rijvaardigheid (CBR) dinsdag bekend, zo schrijft het Nederlands Dagblad.
Het nieuwe examen moet het aantal ongevallen onder beginnende bestuurders terugdringen. Dat ligt vier keer hoger dan bij ervaren automobilisten. Ook zuinig rijgedrag is een doelstelling. De kosten voor het examen blijven gelijk, schrijft het dagblad.
Het nieuwe praktijkexamen gaat 1 april definitief in, na een overgangstermijn van drie maanden. Het nieuwe theorie-examen wordt volgend jaar zomer verplicht.
Bijzondere verrichtingen
Bij het onderdeel 'bijzondere verrichtingen' moet worden geparkeerd of gestopt. Nieuw is ook dat een kandidaat zijn rijgedrag in een bepaalde situatie moet uitleggen en vooraf een vragenlijst invullen. De antwoorden worden na het examen besproken.
Bij het theorie-examen komt de nadruk te liggen op gevaarherkenning en verkeersinzicht. Kandidaten krijgen foto's van risicovolle situaties te zien, waarna ze moeten aangeven of ze gaan remmen, gas geven of niets doen.
Het CBR heeft al geëxperimenteerd met het nieuwe examen. Kandidaten zouden positief zijn. Over een jaar volgt een evaluatie. De zesduizend rijschoolhouders worden de komende weken ingelicht, zo schrijft de krant.
Keren op de weg niet - omdat het onveilig lijkt? En is dit wel goed voor de wachtlijsten?quote:Op dinsdag 25 september 2007 07:52 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Bron: http://www.nu.nl/news/124(...)aat_metamorfose.html
Niet meer keren op de weg.
Dit ligt niet aan het CBR, maar aan de overheid.quote:Ook zuinig rijgedrag is een doelstelling. De kosten voor het examen blijven gelijk, schrijft het dagblad.
en dat gaat 1 april in?quote:Op dinsdag 25 september 2007 07:52 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Bron: http://www.nu.nl/news/124(...)aat_metamorfose.html
Niet meer keren op de weg.
Nee dat klopt niet, lees het persbericht maar op CBR.nlquote:Op dinsdag 25 september 2007 07:52 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Bron: http://www.nu.nl/news/124(...)aat_metamorfose.html
Niet meer keren op de weg.
Als je het kunt wel ja.quote:Op dinsdag 25 september 2007 09:51 schreef Marurk het volgende:
Keren is een van de meest easy verrichtingen.
Je moet inderdaad voldoende snelheid gemaakt hebben vóórdat je gaat invoegen. Anders belemmer je namelijk de auto's op de doorgaande weg.quote:Op dinsdag 25 september 2007 13:26 schreef Omaha het volgende:
Nog even terugkomend op het snelwegverhaal,
ik heb dus nog niet op de snelweg gereden, wel op autowegen, maar ook nog niet bijzonder veel.
Wat ik vooral als lastiger ervaar is het inschatten van de snelheid van andere weggebruikers als je wilt invoegen.
Maar als ik het goed begrijp moet je eerst gewoon de snelheid van de autoweg op de invoegstrook aannemen en dan gaan invoegen (als er ruimte is natuurlijk)
Anders gas terugnemen?
Moet er gewoon nog wat meer ervaring mee krijgen.
Van mijn instructeur moet ik al ruim voor de invoegstrook een auto uitzoeken waar ik voor wil duiken. Dat vind ik dus juist een stuk moeilijker want ik kijk op de invoegstrook meestal pas in mijn spiegels om te zien of ik ervoor kan ja/nee.quote:Op dinsdag 25 september 2007 16:32 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Je moet inderdaad voldoende snelheid gemaakt hebben vóórdat je gaat invoegen. Anders belemmer je namelijk de auto's op de doorgaande weg.
Ik vind dat zelf ook altijd een beetje griezelig, want ik ben altijd bang dat ik geen ruimte krijg en dat ik dan niet voor het einde van de invoegstrook de weg op kan. Maar die invoegstrook is zo lang en ik heb tot nu toe altijd de ruimte gekregen doordat andere auto's naar links gingen (behalve van een vrachtwagen, maar die rijden toch maar 80, dus daar kun je zo voor gaan zitten als je even flink gas geeft). Dus gewoon doen en je niet te druk maken. Ik vind het zelf iig een stuk minder eng dan eerst
.
Als mijn instructrice dat zou doen zou ik de auto aan de kant zetten en kon ze de boom inquote:Op dinsdag 25 september 2007 17:53 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Van mijn instructeur moet ik al ruim voor de invoegstrook een auto uitzoeken waar ik voor wil duiken. Dat vind ik dus juist een stuk moeilijker want ik kijk op de invoegstrook meestal pas in mijn spiegels om te zien of ik ervoor kan ja/nee.
Hij zit soms best wel in z`n nopjes als ik volgens hem ervoor kan en ik ga dan nog niet. Dan begint hij de hele boel bij elkaar te schreeuwen; "GAAN!" "NU!" en nog meer van dat soort kreeten vliegen er dan uit.
ja dan maak je inderdaad wel iets spannends van de snelwegquote:Op dinsdag 25 september 2007 17:53 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Van mijn instructeur moet ik al ruim voor de invoegstrook een auto uitzoeken waar ik voor wil duiken. Dat vind ik dus juist een stuk moeilijker want ik kijk op de invoegstrook meestal pas in mijn spiegels om te zien of ik ervoor kan ja/nee.
Hij zit soms best wel in z`n nopjes als ik volgens hem ervoor kan en ik ga dan nog niet. Dan begint hij de hele boel bij elkaar te schreeuwen; "GAAN!" "NU!" en nog meer van dat soort kreeten vliegen er dan uit.
Wat die puber zegtquote:Op dinsdag 25 september 2007 17:55 schreef Qwea het volgende:
[..]
Als mijn instructrice dat zou doen zou ik de auto aan de kant zetten en kon ze de boom in
Geboortedatum: 26-01-1989quote:
Ah ja! Verdammt noch mal! 7 daagjesquote:Op dinsdag 25 september 2007 18:35 schreef Qwea het volgende:
[..]
Geboortedatum: 26-01-1989
Says whoIk ben ouder dan jou jochie
![]()
ofwel ik wil voor 1 april afrijden dan mag ik het nog op de oude manier doenquote:Op dinsdag 25 september 2007 12:03 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Nee dat klopt niet, lees het persbericht maar op CBR.nl
Je moet nog steeds keren, alleen nu word je gewoon de verkeerde kant opgestuurd en moet je zelf maar uitzoeken waar je ergens kan keren en op welke manier.
Ook zal de exa nu enkele malen per rit de auto aan de kant zetten waarna je moet onderbouwen waarom je reed hoe je reed.
Ook moet je volledig op navigatie rijden, en dat is moeilijker dan de simpele 'links, rechts'-instructies.
Netto wordt het dus alleen maar lastiger...
Uit een navigatiesysteem komt ook geluid hoor.quote:Op dinsdag 25 september 2007 12:03 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Ook moet je volledig op navigatie rijden, en dat is moeilijker dan de simpele 'links, rechts'-instructies.
Netto wordt het dus alleen maar lastiger...
Hmmm, buiten Groningen is het voor mij misschien wel handig, maar Groningen-stad zelf ken ik als mijn broekzakquote:Op dinsdag 25 september 2007 19:14 schreef vannelle het volgende:
[..]
Uit een navigatiesysteem komt ook geluid hoor.
Je krijgt er zelfs een kaartje bij waar lullige zijstraatjes op te zien zijn én er wordt verteld en zichtbaar gemaakt over hoeveel meter je links- of rechtsaf moet.
Makkelijk toch?
Ik heb zelf al een tijd navigatie, en geloof me, op commando van iemand naast je rijden is 10x makkelijker.quote:Op dinsdag 25 september 2007 19:14 schreef vannelle het volgende:
[..]
Uit een navigatiesysteem komt ook geluid hoor.
Je krijgt er zelfs een kaartje bij waar lullige zijstraatjes op te zien zijn én er wordt verteld en zichtbaar gemaakt over hoeveel meter je links- of rechtsaf moet.
Makkelijk toch?
Oh, ik vind het ideaal in Groningenquote:Op dinsdag 25 september 2007 19:32 schreef vannelle het volgende:
Groningen en rijden........Bah, als ik dáár aan terug denk.... bbrrrr.......
Heel veel 1-richtingsstraatjes, stad verdeeld in 4 kwartieren en je kan alleen van de 1 in de ander komen door over de rondweg te gaan.
Vréselijk vond ik dat!
Was destijds vrachtwagenchauffeur en kon in sommige gevallen vanaf de ene klant de volgende al zien maar volgens de regels zou ik eerst terug naar de rondweg moeten om daar te komen.
Inderdaad....een ander kwartier.
Oftewel: veel door voetgangersgebieden gereden destijds.
Ik moet volgende week ook voor het eerst in het donker, ben benieuwdquote:Op dinsdag 25 september 2007 21:07 schreef WEST het volgende:
rotweer, donker tegenliggers met groot licht aan.
nee ging niet erg lekker voor de eerste keer in het donker en regen erbij.
Ach ja, hij bedoelt het goed.quote:Op dinsdag 25 september 2007 18:29 schreef Miss_S het volgende:
[..]
ja dan maak je inderdaad wel iets spannends van de snelweg
als mijn instructeur dat had gedaan was ik opzoek gegaan naar een nieuwe rijschool
bij tegenliggers gewoon naar de strepen aan de zijnkant kijken en goed stuur recht houden.quote:Op dinsdag 25 september 2007 21:23 schreef Omaha het volgende:
[..]
Ik moet volgende week ook voor het eerst in het donker, ben benieuwd![]()
mijn rijschool lest maar tot 18uquote:Op dinsdag 25 september 2007 21:23 schreef Omaha het volgende:
[..]
Ik moet volgende week ook voor het eerst in het donker, ben benieuwd![]()
quote:Op dinsdag 25 september 2007 19:48 schreef Renesite het volgende:
[..]
Al moet ik zeggen dat ik het kwartieren idee niet snap. Wat de kwartieren dan moeten zijn. Ik weet gewoon dat je van de ene singel naar de andere niet kan komen.
Wat ik voor het gemak dus ff rondweg heb genoemd.quote:Op dinsdag 25 september 2007 19:48 schreef Renesite het volgende:
je via de stationsweg moet rijden of via de diepenring.
Zoals ik al schreef, ik was destijds vrachtwagenchauffeur en er zaten nou eenmaal veel klanten in het centrum.quote:Op dinsdag 25 september 2007 19:48 schreef Renesite het volgende:
Parkeren doe je buiten het centrum. Dus verder weet ik niet waarom ik met de auto het centrum in moet. En zo wel: Via het Zuiderdiep of ebbingestraat óf eventueel damsterdiep>diepenring.
Is ook een mooie stad, heerlijk stappen ook!quote:
Met z`n allen: je kan het!quote:Op woensdag 26 september 2007 17:24 schreef Renesite het volgende:
Allerlaatste OFFICIELE les voor examen!
Nah, de laatste les was kutquote:Op woensdag 26 september 2007 19:51 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Met z`n allen: je kan het!![]()
![]()
![]()
Succes!quote:Op woensdag 26 september 2007 20:23 schreef Renesite het volgende:
[..]
Nah, de laatste les was kutLiet hele goede dingen zien - maar ik ben nogsteeds verkut in kruispunten. Blahblah. Wel spiegelgebruik weer heel goed, en ik snap het allemaal wel - maar het komt gewoon niet lekker over. Ik zag vandaag een voorrangskruising over het hoofd. Shittttt net op tijd stil gezet
![]()
Maar daarentegen pak ik andere punten heel goed... ff weer hoofd erbij.
Morgen om 9 uur word ik opgehaald. 10 voor 10 mag ik op.
Pfoe pfoe pfoe!
En dankje welquote:Op donderdag 27 september 2007 12:19 schreef UncleSam het volgende:
Woow zoveel!? Bij mij was het 36.70, en hij is morgen als het goed is klaar.
Gefel
ZESENVIJFTIG EURO?!quote:Op donderdag 27 september 2007 12:11 schreef Renesite het volgende:
27-09-2007 ba GEM.GRON.BURGERZAK GRONINGEN af ¤ 56,00
Tja tja tja, dat moet kunnen![]()
Bij mij ging het via mijn rijinstructeur.quote:Op donderdag 27 september 2007 15:19 schreef Viking84 het volgende:
Oh nog even een vraagje (kon er in de OP niets over vinden): dat praktijkexamen kost geld. Moet ik dat contant meenemen naar het examen of gaat dat via de rij-instructeur?
Heb mijn afrijdatum ook even in de OP gezet, maar waarschijnlijk is het al lang 9 oktober geweest als het volgende deeltje geopend wordt.
In de gemeente waar je afrijd moet je dat doen. Geloof ik. Al kan woongemeente ook welquote:Op donderdag 27 september 2007 15:16 schreef Viking84 het volgende:
Godsklere, wat duur. En dat moet ik ook betalen als ik m'n rijbewijs haal? (woon ook in Groningen). Kun je je rijbewijs ook in een andere gemeente ophalen?
.
Heb hem er niet over gehoord, dus zal er morgen wel even naar vragenquote:Op donderdag 27 september 2007 15:28 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Bij mij ging het via mijn rijinstructeur.
Volgens mij moet het ook vooraf aan het BR betaald worden, en je intructeur regelt de examenaanvraag, vandaar.
Ik rijd af in Heerenveenquote:Op donderdag 27 september 2007 15:48 schreef Renesite het volgende:
[..]
In de gemeente waar je afrijd moet je dat doen. Geloof ik. Al kan woongemeente ook wel![]()
De ene keer gaat het goed en de andere keer minder, kan je volgens mij weinig aan doen. Gisteren ging mijn les ook lekker, stuk beter als de les daarvoor waar mijn instructeur me nog vertelde dat ik op zo`n niveau echt nooit mijn examen ga halen. Gelukkig is die bij mij overigens nog best ver weg, ik heb eerst een TTT 17 oktober.quote:Op donderdag 27 september 2007 16:29 schreef Omaha het volgende:
Ik baal nog steeds van de les van vanochtend
Jij kent mijn broerquote:Op donderdag 27 september 2007 22:52 schreef Apogist het volgende:
Gefeliciteerd Rene !
ja dat te hard rijden, zal wel bij jullie in de genen zitten , je broer kennende![]()
Vandaag ook zelf rijles, liet de auto pas voor de 2e x afslaan tijdens al mijn rijlessen, en het was net op het Julianaplein in Groningen voor de stoplichten. Gelukkig vlug de draad weer opgepakt, het verkeer kwam wel erg snel van achteren dichterbij
![]()
Ik heb daar wel ervaring mee.quote:Op donderdag 27 september 2007 13:00 schreef Neluhz het volgende:
Gefeliciteerd..
IS er hier iemand die ervaring heeft met rijden na een lange tijd (7 weken) niet gereden te hebben?
daar zit ik nl mee, ik heb men been gebroken en mag hopelijk volgende week weer belasten enz, en dan ook maar weer rijdenMaar ik vraag me af of je veel weer vergeet of gewoon ongeveer op het niveau waar je was weer verder gaat?
Gefeliciteerd!!!!quote:Op donderdag 27 september 2007 11:59 schreef Renesite het volgende:
Gelijk aangevraagd, taartje meegenomen, feeest![]()
Dat is het inderdaad: gewoon ontspannen rijden en bij een fout niet gelijk in de stress schieten.quote:Op donderdag 27 september 2007 20:28 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
De ene keer gaat het goed en de andere keer minder, kan je volgens mij weinig aan doen. Gisteren ging mijn les ook lekker, stuk beter als de les daarvoor waar mijn instructeur me nog vertelde dat ik op zo`n niveau echt nooit mijn examen ga halen. Gelukkig is die bij mij overigens nog best ver weg, ik heb eerst een TTT 17 oktober.
Ik denk toch dat de beste tip die je kan krijgen is ONTSPAN! Gisteren zat ik ook veel meer ontspannen achter het stuur als de les daarvoor en dat heeft me goed geholpen.
Rene gefeliciteerd!![]()
Nah, ik mag nog niet autorijden, het is dus voornamelijk op de handen zittenquote:Op vrijdag 28 september 2007 12:16 schreef vannelle het volgende:
Ow, en gefeliciteerd Renesite!
De aanhouder wint zie je wel.
Prettig weekend kerel! (Zal nu geen probleem zijn denk ik.....)
Klopt, maar je hebt het wél gehaald en met die gedachte kan je weekend toch niet meer stuk?quote:Op vrijdag 28 september 2007 16:45 schreef Renesite het volgende:
[..]
Nah, ik mag nog niet autorijden, het is dus voornamelijk op de handen zitten!
Dan heb je het goed gedaan hoor.quote:Op vrijdag 28 september 2007 16:45 schreef Renesite het volgende:Uiteindelijk 45uren les gehad... liever wat langer![]()
![]()
Tof hoor!
Bron?quote:Op vrijdag 28 september 2007 18:09 schreef vannelle het volgende:
[...]
Het landelijk gemiddelde staat op 43 lesuren, dat je dat ff weet.
Weet ik zo gauw niet meer.quote:
Onzin. Gewoon de gemeente waar je ingeschreven staat.quote:Op donderdag 27 september 2007 15:48 schreef Renesite het volgende:
[..]
In de gemeente waar je afrijd moet je dat doen. Geloof ik. Al kan woongemeente ook wel![]()
Ik had 6 MAANDEN niet meer gereden nadat ik voor de eerste keer gezakt was. Moest er toch maar eens van komen dus ben op een maandag weer begonnen met rijden (2 uurtjes) dinsdag weer 2 uurtjes en woensdag afrijden: Geslaagd! Nooit gedacht.... Maar als je eenmaal weer gaat rijden is het gevoel zo weer terug. Maak je dus niet te drukquote:Op donderdag 27 september 2007 13:00 schreef Neluhz het volgende:
Gefeliciteerd..
IS er hier iemand die ervaring heeft met rijden na een lange tijd (7 weken) niet gereden te hebben?
daar zit ik nl mee, ik heb men been gebroken en mag hopelijk volgende week weer belasten enz, en dan ook maar weer rijdenMaar ik vraag me af of je veel weer vergeet of gewoon ongeveer op het niveau waar je was weer verder gaat?
Allereest controleert de examinator of jij wel echt diegene bent die opgegeven is. Dat wil dus zeggen dat jij jezelf moet kunnen identificeren.quote:Op maandag 1 oktober 2007 09:58 schreef addertje het volgende:
Beste mensen,
Morgen heb ik voor het eerst mijn praktijk examen en ben nu al best zenuwachtig.
Heeft iemand mischien een paar tips voor mij en wat vraagt zo examinator allemaal aan je tijdens het examen.
Greetz Addertje
Ik heb het wel trés simpel gehadquote:Op maandag 1 oktober 2007 11:26 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Allereest controleert de examinator of jij wel echt diegene bent die opgegeven is. Dat wil dus zeggen dat jij jezelf moet kunnen identificeren.
Daarna kunnen wat vragen gesteld worden over de auto, aan de hand van de kentekenpapieren deel 1 (technische gegevens) en 2 (tenaamstelling).
Als jullie naar buiten lopen zul je een kenteken van afstand moeten kunnen lezen. (van een meter of 15-20, dus je hebt echt geen verrekijker nodig.)
Bij de auto kunnen er vragen worden gesteld, zo van: hoe zie je dat de banden goed zijn (wang van de band indrukken met de duim voor controle), waar moet je op letten als je de banden gaat controleren (loopvlak en wang niet beschadigd, ventieldopjes aanwezig, profieldiepte nog goed (slijtage-indicator))
Onder de motorkap moet je de accu, peilstok, olievuldop, koelwaterreservoir, remvloeistofreservoir en ruitenwisservloeistofreservoir aan moeten kunnen wijzen.
Bij de lichtencontrole geeft de examinator aanwijzingen en moet jij de lichten bedienen (rem, richtingaanwijzers, stads- en dimlicht). Dit is niet zozeer een controle om te zien of jij het allemaal wel weet, maar meer om de auto te controleren, of deze wel geschikt is om een examen te mogen rijden.
Daarna het rijden. Doe alsof de auto van jou is en dat de examinator als passagier met je meerijdt. Je hebt immers de sleutel in je handen. Dus al die dingen die je instructeur heeft uitgelegd zal de examinator niet meer vragen. Hij/zij gaat er immers van uit dat je zelfstandig een auto kunt rijden, dus instappen, gordel aan, stoel/stuur goedzetten, starten en als je kunt, gewoon gaan rijden.
Ik wil het van mezelf nog niet weten, ik moet immers nog evenquote:Op maandag 1 oktober 2007 13:56 schreef Renesite het volgende:
Rijles kostte mij: 1850,50
Weet waar je aan begint - vooraf![]()
Ik heb de 2e geleerd:quote:Op maandag 1 oktober 2007 15:30 schreef Omaha het volgende:
Hebben jullie trouwens ook de methode 3 vakken tellen bij achteruit in vak parkeren? Ik wel, maar de rijinstructeur telt altijd, dus daar luister ik naar.
(Lui he)
Geldt het vak waar de auto in moet als vak 1, of juist het vak ernaast als vak 1. Indraaien doe ik op lijnpunt tussen 2 en 3.
(auto moet in vak x)
| x | vak 1 | vak 2 | vak 3 |
-------------------------------AUTO
of
| x | vak 2 | vak 3 |
---------------------AUTO
Klinkt misschien stom, maar ik vraag het me af![]()
Hangt ervan af of je je voorwielen of je achterwielen gelijkzet met de lijn. Ik heb geleerd:quote:Op maandag 1 oktober 2007 15:30 schreef Omaha het volgende:
Hebben jullie trouwens ook de methode 3 vakken tellen bij achteruit in vak parkeren? Ik wel, maar de rijinstructeur telt altijd, dus daar luister ik naar.
(Lui he)
Geldt het vak waar de auto in moet als vak 1, of juist het vak ernaast als vak 1. Indraaien doe ik op lijnpunt tussen 2 en 3.
(auto moet in vak x)
| x | vak 1 | vak 2 | vak 3 |
-------------------------------AUTO
of
| x | vak 2 | vak 3 |
---------------------AUTO
Klinkt misschien stom, maar ik vraag het me af![]()
Onervaren bestuurders hebben dat 'gevoel' nog niet, daarom hebben ze dit soort methoden nodig. En ook voor ervaren automobilisten kan zo'n trucje nog wel eens handig zijn als een parkeervak zo krap is dat je 'm er op gevoel niet in krijgt.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 09:19 schreef Snad het volgende:
En toch is er geen juiste theorie voor.
Het ligt heel erg aan het formaat van de auto.
Volgens mij kan je het het best gewoon op gevoel doen.
Dat is ook zeker zo, ik heb zelf ook pas een paar maanden mijn rijbewijs.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 09:24 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Onervaren bestuurders hebben dat 'gevoel' nog niet, daarom hebben ze dit soort methoden nodig. En ook voor ervaren automobilisten kan zo'n trucje nog wel eens handig zijn als een parkeervak zo krap is dat je 'm er op gevoel niet in krijgt.
in wat voor een autootje had je dan les?quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 18:21 schreef Renesite het volgende:
...
Verder ging het wel lekker, de terugweg ging het optrekken al goed! En ik reed leuk doorMaar teringkriebelsjantje wat is die auto groooot
Een ford mondeo sedan
![]()
Een nieuwe golfquote:Op dinsdag 2 oktober 2007 19:15 schreef Meddo het volgende:
[..]
in wat voor een autootje had je dan les?
ik had les een een mercedes c-klasse, die is ongeveer even groot als die mondeo. de auto bij ons thuis is iets kleiner, inparkeren gaat dan wel wat makkelijker![]()
Geil is die auto, eh?quote:
Wow, als dat soort vragen worden gesteld mag ik nog heel wat gaan leren. Kan je op dat soort vragen ook zakken voor het examen?quote:
Ik zie soms weleens lesauto's heen en weer slingeren, dat ik denk van: grijp nou toch eens in!quote:Op woensdag 3 oktober 2007 08:30 schreef Nashje het volgende:
Puik dat ze alsnog hun excuses aanboden. Maar de bestuurder in een lesauto voor mongool uitmaken. Beetje triest.
Sommige mensen vergeten dat ze zelf ook in een leswagen hebben gezetenquote:Op woensdag 3 oktober 2007 08:30 schreef Nashje het volgende:
Puik dat ze alsnog hun excuses aanboden. Maar de bestuurder in een lesauto voor mongool uitmaken. Beetje triest.
Nee. Ik moet achteruit rijden tot de kont van de auto waar ik achter wil parkeren halver wege mn achterraam is. Dan draai ik in. En als de linker koplamp +- recht voor me staat draai ik terugquote:Op maandag 1 oktober 2007 15:30 schreef Omaha het volgende:
Hebben jullie trouwens ook de methode 3 vakken tellen bij achteruit in vak parkeren? Ik wel, maar de rijinstructeur telt altijd, dus daar luister ik naar.
(Lui he)
Geldt het vak waar de auto in moet als vak 1, of juist het vak ernaast als vak 1. Indraaien doe ik op lijnpunt tussen 2 en 3.
(auto moet in vak x)
| x | vak 1 | vak 2 | vak 3 |
-------------------------------AUTO
of
| x | vak 2 | vak 3 |
---------------------AUTO
Klinkt misschien stom, maar ik vraag het me af![]()
Idd. Dit komt me niet echt bekend voor. Gewoon naast een auto staan, bij de achterbank/hoofsteun insturen en dan terugsturen als de voorkant op gelijke hoogte is. Niet echt heel ingewikkeld.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 14:20 schreef Omaha het volgende:
Grappig dat iedereen andere manieren heeft![]()
Bedoel je daarmee niet fileparkeren?quote:Op donderdag 4 oktober 2007 14:34 schreef Grulez het volgende:
[..]
Idd. Dit komt me niet echt bekend voor. Gewoon naast een auto staan, bij de achterbank/hoofsteun insturen en dan terugsturen als de voorkant op gelijke hoogte is. Niet echt heel ingewikkeld.
quote:Op donderdag 4 oktober 2007 13:59 schreef Qwea het volgende:
Nee. Ik moet achteruit rijden tot de kont van de auto waar ik achter wil parkeren halver wege mn achterraam is. Dan draai ik in. En als de linker koplamp +- recht voor me staat draai ik terug
Jullie hebben het beide over fileparkeren, terwijl de vraag over achteruit inparkeren (in een vak) ging.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 14:34 schreef Grulez het volgende:
Idd. Dit komt me niet echt bekend voor. Gewoon naast een auto staan, bij de achterbank/hoofsteun insturen en dan terugsturen als de voorkant op gelijke hoogte is. Niet echt heel ingewikkeld.
Oja ik had t over fileparkeren.. Ik las er al vrij vlot overheen.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 14:52 schreef Omaha het volgende:
[..]
Bedoel je daarmee niet fileparkeren?
Ik bedoel dus in een vak parkeren
[afbeelding]
(maar de motor is dan een auto)
Zag je het kruispunt niet? Of verwachtte je al voorbij de fietser te zijn tegen de tijd dat je bij het kruispunt kwam?quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:22 schreef Crazykill het volgende:
Fietser willen inhalen terwijl ik voorrang moest verlenen op een kruispunt.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 16:20 schreef Gitanki het volgende:
Omdat ik les, let ik ook meer op het rijgedrag van anderen.
Dan valt me op dat sommigen behoorlijk lomp rijden.
Bijvoorbeeld, tijdens het lessen in een 30 km zone haalt iemand me vlak voor (eigenlijk zelfs op) een gevaarlijke kruising in met 50 km per uur.
En mensen die vrij hard rijden en totaal geen gas los laten bij onoverzichtelijke zijstraatjes van rechts.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 16:26 schreef Addict89 het volgende:
Maar op je beeld kijken hoeft helemaal niet moeilijker te zijn, je kijkt toch ook in je spiegels of op je snelheidsmeter.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:43 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Zag je het kruispunt niet? Of verwachtte je al voorbij de fietser te zijn tegen de tijd dat je bij het kruispunt kwam?
Is wel relevant, aangezien je in het eerste geval beter moet leren kijken, en in het tweede geval beter moet leren inschatten hoeveel tijd en ruimte je nodig hebt voor inhalen.
Feitelijk verleende je hem geen voorrang. Voorrang verlenen betekent namelijk ervoor zorgen dat iemand zijn weg ongehinderd kan vervolgen. Stil gaan staan om te laten zien dat je de voorrangsregels kent maar daarbij niet genoeg ruimte creeëren om iemand er daadwerkelijk langs te laten is niet voorrang verlenen.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 16:43 schreef Crazykill het volgende:
Ik stopte wel op tijd, maar ik was te ver naar links al, dus die auto kon er niet meer langs. Ik gaf hem dus wel voorrang, alleen kon hij die niet nemen. Klinkt heel raar
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:22 schreef Crazykill het volgende:![]()
![]()
Volgens de examinatrice was het een goede rit alleen een 2 hele domme foutjes gemaakt.
Fietser willen inhalen terwijl ik voorrang moest verlenen op een kruispunt. En op het einde van de rit (letterlijk het einde, was gewoon de laatste kruispunt voor we weer bij de CBR waren, wilde ik te snel oversteken terwijl er autos aankwamen.
Klote zooi, verder was alles wel goed maar ze had wel gelijk.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 17:42 schreef Cage333 het volgende:
[..]
Ze had NIET gelijk, ze heeft je regelrecht genaaid en dat had je moeten zeggen tegen haar.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 17:12 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Feitelijk verleende je hem geen voorrang. Voorrang verlenen betekent namelijk ervoor zorgen dat iemand zijn weg ongehinderd kan vervolgen. Stil gaan staan om te laten zien dat je de voorrangsregels kent maar daarbij niet genoeg ruimte creeëren om iemand er daadwerkelijk langs te laten is niet voorrang verlenen.
Bij voorrang verlenen moet je er dus ook altijd niet alleen op letten óf je stil moet staan, maar vooral ook wáár je moet gaan stilstaan om de andere weggebruiker erlangs te laten.
Nee. In dat soort situaties geldt simpelweg dat je langzaam moet rijden, zodat je direct stil kunt staan als er toch een voetganger voor je auto springt.quote:Op zondag 7 oktober 2007 00:49 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Vandaag moest ik trouwens rechts afslaan en toen stond er een vrouw aan de kant van de weg, van plan over te steken zo leek het, dus moest ik voorang verlenen. Toen ik dat deed keek ze echter overal behalve naar mij dus ze bleef gewoon staan, waarop ik dus maar voorbij ben gegaan. Toch vind ik dit soort situaties best moeilijk in te schatten omdat ik altijd denk dat ze alsnog kunnen oversteken. Is er in dit soort situaties een "minimaal aantal seconden" dat je moet wachten of iets dergelijks?
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 16:22 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Op het scherm werd ook aangegeven over hoeveel meter je bijvoorbeeld rechtsaf moest. Dat vind ik toch wel handig om te weten zodat ik tijdig actie kan ondernemen. Als je alleen op de stem zou af gaan kan het inderdaad een stuk makkelijker zijn dan de instructeur die je aanwijzingen geeft. Toch vind ik het fijner om ook op het scherm af en toe te kijken voor extra informatie.![]()
[..]
Ja, best grappig om daar op te letten, doe ik ook. Ik heb ook al een aantal dingen gezien zoals iemand die expres een beetje over de weg ging slingeren en een vuilniswagentje dat keihard een drempel nam waardoor je de hele lading kon horen schudden.
Heb je geen vrienden?quote:Op zondag 7 oktober 2007 22:23 schreef Nashje het volgende:
Is er een site om te oefenen voor theorie? Moet ook nog een boek hebben eigenlijk. Iemand aanraders? Of gewoon de bibliotheek inlopen en daar even kijken?
Neem wel een boekenset dat een beetje recent is. De verkeersregels veranderen best vaak.quote:Op maandag 8 oktober 2007 13:21 schreef Nashje het volgende:
[..]
Jawel, maar ik ben de eerste die 18 is geworden en dus de eerste die aan het lessen is.
Gefeliciteerd!quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 12:41 schreef Viking84 het volgende:. Ik ben vanochtend geslaagd!!! (eerste keer
). Hele aardige examinatrice. Beetje praatje gemaakt onderweg. Het keren ging niet helemaal vlekkeloos, maar ik redde me er goed uit en ik bleef vooral goed kijken. Verder reed ik iets te snel langs een voorrangsweg. Als er iemand uit was gekomen, had ik een probleem gehad. Maar dat had zij kennelijk niet opgemerkt, want ik kreeg na afloop alleen maar te horen: "Heel netjes gereden, dus geslaagd". Blijf vandaag bij m'n ouders en morgen het rijbewijs maar aanvragen
.
Echt alles zat mee: rustig op de weg, mooi weer, was gek genoeg vrijwel niet gespannen (al ging m'n linkervoet flink shaken, toen het keren niet helemaal goed ging). Het duurde erg kort. Heb in totaal nog geen half uur in de auto gezeten
. Controlevragen vielen me ook alleszins mee. Ze vroeg wat dingen over de lampjes ("Wat doe je als één van die rode lampjes gaat branden?"). Simpel dus
.
Gefeliciteerdquote:Op dinsdag 9 oktober 2007 12:41 schreef Viking84 het volgende:. Ik ben vanochtend geslaagd!!! (eerste keer
). Hele aardige examinatrice. Beetje praatje gemaakt onderweg. Het keren ging niet helemaal vlekkeloos, maar ik redde me er goed uit en ik bleef vooral goed kijken. Verder reed ik iets te snel langs een voorrangsweg. Als er iemand uit was gekomen, had ik een probleem gehad. Maar dat had zij kennelijk niet opgemerkt, want ik kreeg na afloop alleen maar te horen: "Heel netjes gereden, dus geslaagd". Blijf vandaag bij m'n ouders en morgen het rijbewijs maar aanvragen
.
Echt alles zat mee: rustig op de weg, mooi weer, was gek genoeg vrijwel niet gespannen (al ging m'n linkervoet flink shaken, toen het keren niet helemaal goed ging). Het duurde erg kort. Heb in totaal nog geen half uur in de auto gezeten
. Controlevragen vielen me ook alleszins mee. Ze vroeg wat dingen over de lampjes ("Wat doe je als één van die rode lampjes gaat branden?"). Simpel dus
.
Gefeliciteerdquote:Op dinsdag 9 oktober 2007 12:41 schreef Viking84 het volgende:. Ik ben vanochtend geslaagd!!! (eerste keer
). Hele aardige examinatrice. Beetje praatje gemaakt onderweg. Het keren ging niet helemaal vlekkeloos, maar ik redde me er goed uit en ik bleef vooral goed kijken. Verder reed ik iets te snel langs een voorrangsweg. Als er iemand uit was gekomen, had ik een probleem gehad. Maar dat had zij kennelijk niet opgemerkt, want ik kreeg na afloop alleen maar te horen: "Heel netjes gereden, dus geslaagd". Blijf vandaag bij m'n ouders en morgen het rijbewijs maar aanvragen
.
Echt alles zat mee: rustig op de weg, mooi weer, was gek genoeg vrijwel niet gespannen (al ging m'n linkervoet flink shaken, toen het keren niet helemaal goed ging). Het duurde erg kort. Heb in totaal nog geen half uur in de auto gezeten
. Controlevragen vielen me ook alleszins mee. Ze vroeg wat dingen over de lampjes ("Wat doe je als één van die rode lampjes gaat branden?"). Simpel dus
.
had ik gister ook...naja, kan het de volgende keer alleen maar beter gaanquote:Op dinsdag 9 oktober 2007 15:29 schreef Grulez het volgende:
Slechtste les ooit... zucht.
Dat geldt voor mij ook. De eerste keer dat ik examen deed zakte ik mede doordat de examinatrice me de oren van mijn kop kletste. Vragen stellen over mijn vakantie terwijl er net een moeilijk kruispunt aankomt.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 13:35 schreef Nashje het volgende:
[..]
Gefeliciteerd. Praatje maken onderweg vind ik maar vervelend. Ben dan toch een stuk minder geconcentreerd op de weg.
dus je kan eigenlijk niet rijden als er mensen in je auto zitten te kletsen?quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 17:10 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Dat geldt voor mij ook. De eerste keer dat ik examen deed zakte ik mede doordat de examinatrice me de oren van mijn kop kletste. Vragen stellen over mijn vakantie terwijl er net een moeilijk kruispunt aankomt.
De tweede examinator vroeg ik slechts of we "niet te intensieve gesprekken" hoefden te voeren, maar ze wilde best helemaal haar mond houden. Heeft ze ook gedaan.Het gaat hun er uiteindelijk om je rijvaardigheid te beoordelen, niet om je uit te horen over je studie of vakantie.
Met mijn instructeur praten onderweg vond ik overigens geen probleem. Die weet wanneer hij vanwege de concentratie even stil moet zijn, en zonder de spanning van een examen laat je je sowieso minder afleiden.
hoezoquote:Op dinsdag 9 oktober 2007 17:39 schreef Miss_S het volgende:
[..]
dus je kan eigenlijk niet rijden als er mensen in je auto zitten te kletsen?
daar moet je je toch wel voor kunnen afsluiten lijkt me
dus om nu de examinatrice de schuld te geven het zakken (ookal doen dat er veel)
quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 20:11 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
hoezo
je kan tegen lui in je auto best zeggen: bek dicht klootzak
tegen je examinator ook maar...
kloptquote:Op dinsdag 9 oktober 2007 20:13 schreef Miss_S het volgende:
[..]
je kan er voor kiezen niet naar te luisteren en geconcentreerd te blijven
Oh nee, ik heb nog nooit iemand anders dan mezelf de schuld gegeven van mijn zakken. En ik kan er ook best tegen dat mensen tegen me zitten te kletsen, ik kan er alleen niet tegen dat ik op punten waar ik me moet concentreren (lees: moeilijke verkeerssituaties) vragen moet beantwoorden over waar ik in Frankrijk was en met wat voor soort tent ik kampeerde.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 17:39 schreef Miss_S het volgende:
[..]
dus je kan eigenlijk niet rijden als er mensen in je auto zitten te kletsen?
daar moet je je toch wel voor kunnen afsluiten lijkt me
dus om nu de examinatrice de schuld te geven het zakken (ookal doen dat er veel)
Met ingedrukte koppeling rijden is gevaarlijk, omdat de motorkracht dan niet gekoppeld is aan de wielen/het stuur. Bij een glad wegdek schiet je zo de bocht uit als je motor ontkoppeld is. Daarom altijd terugschakelen naar een versnelling waarin je gekoppeld kunt rijden. In zo'n woonerf is het dus inderdaad verstandig om in de 1 te rijden. Dat zal de examinator liever hebben dan dat je ontkoppeld rijdt.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 22:27 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Nog een vraag. In een ander topic hier op Fok! stond dat je nooit in z`n 1 mag rijden in het "normale" verkeer. Aan de andere kant is mij geleerd dat het niet goed is om met ingetrapte koppeling een bocht door te gaan.
Gisteren reden we in smalle straatjes met om de haverklap een bocht en er stonden veel geparkeerde auto`s. Daar reed ik dus constant in z`n 1 en daar heeft de instructeur niks over gezegd. Mag ik dat ook zo doen op het examen of ben ik verplicht om dat in z`n 2 te doen met ingetrapte koppeling?
Ik heb precies hetzelfdequote:Op dinsdag 9 oktober 2007 21:53 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
ik kan er alleen niet tegen dat ik op punten waar ik me moet concentreren (lees: moeilijke verkeerssituaties) vragen moet beantwoorden over waar ik in Frankrijk was en met wat voor soort tent ik kampeerde.![]()
Ondanks dat ik het helemaal verneukte op een grote rotonde (verkeerd voorgesorteerd, op de rotonde zelf wéér verkeerd voorgesorteerd) vond hij dat ik die fout goed oploste en rustig bleef --> geslaagd!quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 17:02 schreef icebliss het volgende:
Morgenvroeg om 8:00 eerste keer op. Ben totaal geen ochtendmens dus dat wordt nog lachenIk ben nu nog niet zo heel gespannen, hoop dat ik morgen een goede dag heb (en niet zoals afgelopen zaterdag rij als een natte krant). Beetje raar, meestal rijd ik wel automatisch maar af en toe zit er zo'n les tussen dat ik gewoon alles fout doe. Nouja, ik zie morgen wel.
Viel wel mee opzich, niet helemaal geweldig geslapen maar dat lijkt me normaal. Was even zenuwachtig toen ik wegreed met de handrem erop (quote:Op woensdag 10 oktober 2007 11:45 schreef Omaha het volgende:
Waren jullie niet ontzettend zenuwachtig?![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |