Dank uquote:
Je moet je rijbewijs zelf ook nog betalen... een dikke 40 euro'tjes als het goed is.quote:Op vrijdag 21 september 2007 09:36 schreef VaLkyRie het volgende:
[..]
Maar nu geen kosten meerEs kijken voor een autootje, dat dan weer wel
ik ook niet, maar dat ligt misschien aan je zelfvertrouwen ofzo?quote:Op donderdag 20 september 2007 22:55 schreef Ridocar het volgende:
Wat is trouwens zo tof aan snelweg?
Toen ik nog les had voor B (personenauto) ben ik misschien twee keer de snelweg opgeweest. Ik had er nooit moeite mee. Snelheid maken, invoegen, that's it.
Niet denigrerend bedoeld ofzo, maar mischien een lesser die mij kan vertellen wat dat is met de o-zo-geliefde/gevreesde autosnelweg.
Dat mag dus niet. Wanneer je bij het invoegen je knipperlicht laat knipperen moet je gelijk van baan wisselen. Als jij van te voren je knipperlicht aanzet en gaat wachten kan dit voor gevaarlijke situaties zorgen. Je instructeur leert het je dus fout.quote:Op zaterdag 22 september 2007 23:27 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Van m`n instructeur heb ik toen dus geleerd dat je meteen het knipperlicht moet laten knipperen om zo te "vragen" om in te mogen voegen.
Dan mag het wel, als het druk is op de snelweg bij het invoegen mag ik hem ook gelijk aantikkenquote:Op zondag 23 september 2007 16:24 schreef kip_zonder-kop het volgende:
We reden op de middenrijstrook maar we moesten naar de linker toe. Het verkeer reed erg langzaam (het was net geen file maar wel heel veel verkeer) en als we niet snel naar links zouden gaan richting het Centrum dan zouden we dus wel in een echte file belanden. Het was dus eigenlijk een beetje een noodsituatie, in dat soort gevallen mag je volgens mijn instructeur wel "vragen" met je knipperlicht om in te mogen voegen. Weet je zeker dat het echt niet mag op deze manier?![]()
Grappig dat de wet het alleen over "richting aangeven bij iedere significante zijdelingse verplaatsing" en dus niet over de timing daarvan. Met richtingaangeven kun je in sommige gevallen niet vroeg genoeg zijn om aan te geven waar je heen wil/gaat, in andere gevallen kun je ze pas gebruiken wanneer je de beweging zo goed als begint.quote:Op zondag 23 september 2007 14:41 schreef MaximumRush het volgende:
[..]
Dat mag dus niet. Wanneer je bij het invoegen je knipperlicht laat knipperen moet je gelijk van baan wisselen. Als jij van te voren je knipperlicht aanzet en gaat wachten kan dit voor gevaarlijke situaties zorgen. Je instructeur leert het je dus fout.
Huh? Dat kan toch niet? Je kunt toch pas de werdag na de dag dat je geslaagd bent je rijbewijs aanvragen?quote:Op maandag 24 september 2007 09:16 schreef UncleSam het volgende:
Krijg nou wat! Gewoon geslaagdJahoeeeeeeee. En nu op naar het gemeentehuis, want als ik t voor 12 uur doe, heb ik m vrijdag al
.
Als ze het optijd doorgeven kan het wel. Maar voor de zekerheid zeggen ze dat je de volgende werkdag langs kunt gaan. Zo krijgen ze geen klachten dat men voor niets naar het gemeentehuis is geweest.quote:Op maandag 24 september 2007 09:54 schreef Marurk het volgende:
[..]
Huh? Dat kan toch niet? Je kunt toch pas de werdag na de dag dat je geslaagd bent je rijbewijs aanvragen?Gefeliciteerd!
Had ik ook na een pauze van 2 maanden, dan moet je er echt weer even in komen (ik had daar 3 lessen voor nodig met de nodige ingrepenquote:Op maandag 24 september 2007 16:40 schreef Crazykill het volgende:
Vandaag weer gereden na ruim 2 maanden, en dat zag je terug.
Maar goed, nog 2 weekjes de tijd. Volgende week stuk of 4 lesjes nemen.
Ja man, maar ik zie nu wel de punten wat ik gewoon beheers en waar ik echt niks van bak.quote:Op maandag 24 september 2007 21:25 schreef Omaha het volgende:
[..]
Had ik ook na een pauze van 2 maanden, dan moet je er echt weer even in komen (ik had daar 3 lessen voor nodig met de nodige ingrepenTerwijl ik daarvoor prima lessen gereden had)
Maar nu gaat het prima en over 3 weken afrijden![]()
Bron: http://www.nu.nl/news/124(...)aat_metamorfose.htmlquote:Rijexamen ondergaat metamorfose
AMSTERDAM - Het rijexamen verandert volgend jaar. Kandidaten moeten zelf een route bepalen met bijvoorbeeld een navigatiesysteem. Ook wordt meer nadruk gelegd op milieubewust en filemijdend rijgedrag.
Het oefenen van het keren op de weg verdwijnt en het theorie-examen verandert. Dat maken minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) en het Centraal Bureau voor de Rijvaardigheid (CBR) dinsdag bekend, zo schrijft het Nederlands Dagblad.
Het nieuwe examen moet het aantal ongevallen onder beginnende bestuurders terugdringen. Dat ligt vier keer hoger dan bij ervaren automobilisten. Ook zuinig rijgedrag is een doelstelling. De kosten voor het examen blijven gelijk, schrijft het dagblad.
Het nieuwe praktijkexamen gaat 1 april definitief in, na een overgangstermijn van drie maanden. Het nieuwe theorie-examen wordt volgend jaar zomer verplicht.
Bijzondere verrichtingen
Bij het onderdeel 'bijzondere verrichtingen' moet worden geparkeerd of gestopt. Nieuw is ook dat een kandidaat zijn rijgedrag in een bepaalde situatie moet uitleggen en vooraf een vragenlijst invullen. De antwoorden worden na het examen besproken.
Bij het theorie-examen komt de nadruk te liggen op gevaarherkenning en verkeersinzicht. Kandidaten krijgen foto's van risicovolle situaties te zien, waarna ze moeten aangeven of ze gaan remmen, gas geven of niets doen.
Het CBR heeft al geëxperimenteerd met het nieuwe examen. Kandidaten zouden positief zijn. Over een jaar volgt een evaluatie. De zesduizend rijschoolhouders worden de komende weken ingelicht, zo schrijft de krant.
Keren op de weg niet - omdat het onveilig lijkt? En is dit wel goed voor de wachtlijsten?quote:Op dinsdag 25 september 2007 07:52 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Bron: http://www.nu.nl/news/124(...)aat_metamorfose.html
Niet meer keren op de weg.
Dit ligt niet aan het CBR, maar aan de overheid.quote:Ook zuinig rijgedrag is een doelstelling. De kosten voor het examen blijven gelijk, schrijft het dagblad.
en dat gaat 1 april in?quote:Op dinsdag 25 september 2007 07:52 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Bron: http://www.nu.nl/news/124(...)aat_metamorfose.html
Niet meer keren op de weg.
Nee dat klopt niet, lees het persbericht maar op CBR.nlquote:Op dinsdag 25 september 2007 07:52 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Bron: http://www.nu.nl/news/124(...)aat_metamorfose.html
Niet meer keren op de weg.
Als je het kunt wel ja.quote:Op dinsdag 25 september 2007 09:51 schreef Marurk het volgende:
Keren is een van de meest easy verrichtingen.
Je moet inderdaad voldoende snelheid gemaakt hebben vóórdat je gaat invoegen. Anders belemmer je namelijk de auto's op de doorgaande weg.quote:Op dinsdag 25 september 2007 13:26 schreef Omaha het volgende:
Nog even terugkomend op het snelwegverhaal,
ik heb dus nog niet op de snelweg gereden, wel op autowegen, maar ook nog niet bijzonder veel.
Wat ik vooral als lastiger ervaar is het inschatten van de snelheid van andere weggebruikers als je wilt invoegen.
Maar als ik het goed begrijp moet je eerst gewoon de snelheid van de autoweg op de invoegstrook aannemen en dan gaan invoegen (als er ruimte is natuurlijk)
Anders gas terugnemen?
Moet er gewoon nog wat meer ervaring mee krijgen.
Van mijn instructeur moet ik al ruim voor de invoegstrook een auto uitzoeken waar ik voor wil duiken. Dat vind ik dus juist een stuk moeilijker want ik kijk op de invoegstrook meestal pas in mijn spiegels om te zien of ik ervoor kan ja/nee.quote:Op dinsdag 25 september 2007 16:32 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Je moet inderdaad voldoende snelheid gemaakt hebben vóórdat je gaat invoegen. Anders belemmer je namelijk de auto's op de doorgaande weg.
Ik vind dat zelf ook altijd een beetje griezelig, want ik ben altijd bang dat ik geen ruimte krijg en dat ik dan niet voor het einde van de invoegstrook de weg op kan. Maar die invoegstrook is zo lang en ik heb tot nu toe altijd de ruimte gekregen doordat andere auto's naar links gingen (behalve van een vrachtwagen, maar die rijden toch maar 80, dus daar kun je zo voor gaan zitten als je even flink gas geeft). Dus gewoon doen en je niet te druk maken. Ik vind het zelf iig een stuk minder eng dan eerst
.
Als mijn instructrice dat zou doen zou ik de auto aan de kant zetten en kon ze de boom inquote:Op dinsdag 25 september 2007 17:53 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Van mijn instructeur moet ik al ruim voor de invoegstrook een auto uitzoeken waar ik voor wil duiken. Dat vind ik dus juist een stuk moeilijker want ik kijk op de invoegstrook meestal pas in mijn spiegels om te zien of ik ervoor kan ja/nee.
Hij zit soms best wel in z`n nopjes als ik volgens hem ervoor kan en ik ga dan nog niet. Dan begint hij de hele boel bij elkaar te schreeuwen; "GAAN!" "NU!" en nog meer van dat soort kreeten vliegen er dan uit.
ja dan maak je inderdaad wel iets spannends van de snelwegquote:Op dinsdag 25 september 2007 17:53 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Van mijn instructeur moet ik al ruim voor de invoegstrook een auto uitzoeken waar ik voor wil duiken. Dat vind ik dus juist een stuk moeilijker want ik kijk op de invoegstrook meestal pas in mijn spiegels om te zien of ik ervoor kan ja/nee.
Hij zit soms best wel in z`n nopjes als ik volgens hem ervoor kan en ik ga dan nog niet. Dan begint hij de hele boel bij elkaar te schreeuwen; "GAAN!" "NU!" en nog meer van dat soort kreeten vliegen er dan uit.
Wat die puber zegtquote:Op dinsdag 25 september 2007 17:55 schreef Qwea het volgende:
[..]
Als mijn instructrice dat zou doen zou ik de auto aan de kant zetten en kon ze de boom in
Geboortedatum: 26-01-1989quote:
Ah ja! Verdammt noch mal! 7 daagjesquote:Op dinsdag 25 september 2007 18:35 schreef Qwea het volgende:
[..]
Geboortedatum: 26-01-1989
Says whoIk ben ouder dan jou jochie
![]()
ofwel ik wil voor 1 april afrijden dan mag ik het nog op de oude manier doenquote:Op dinsdag 25 september 2007 12:03 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Nee dat klopt niet, lees het persbericht maar op CBR.nl
Je moet nog steeds keren, alleen nu word je gewoon de verkeerde kant opgestuurd en moet je zelf maar uitzoeken waar je ergens kan keren en op welke manier.
Ook zal de exa nu enkele malen per rit de auto aan de kant zetten waarna je moet onderbouwen waarom je reed hoe je reed.
Ook moet je volledig op navigatie rijden, en dat is moeilijker dan de simpele 'links, rechts'-instructies.
Netto wordt het dus alleen maar lastiger...
Uit een navigatiesysteem komt ook geluid hoor.quote:Op dinsdag 25 september 2007 12:03 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Ook moet je volledig op navigatie rijden, en dat is moeilijker dan de simpele 'links, rechts'-instructies.
Netto wordt het dus alleen maar lastiger...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |