Zag je het kruispunt niet? Of verwachtte je al voorbij de fietser te zijn tegen de tijd dat je bij het kruispunt kwam?quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:22 schreef Crazykill het volgende:
Fietser willen inhalen terwijl ik voorrang moest verlenen op een kruispunt.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 16:20 schreef Gitanki het volgende:
Omdat ik les, let ik ook meer op het rijgedrag van anderen.
Dan valt me op dat sommigen behoorlijk lomp rijden.
Bijvoorbeeld, tijdens het lessen in een 30 km zone haalt iemand me vlak voor (eigenlijk zelfs op) een gevaarlijke kruising in met 50 km per uur.
En mensen die vrij hard rijden en totaal geen gas los laten bij onoverzichtelijke zijstraatjes van rechts.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 16:26 schreef Addict89 het volgende:
Maar op je beeld kijken hoeft helemaal niet moeilijker te zijn, je kijkt toch ook in je spiegels of op je snelheidsmeter.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:43 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Zag je het kruispunt niet? Of verwachtte je al voorbij de fietser te zijn tegen de tijd dat je bij het kruispunt kwam?
Is wel relevant, aangezien je in het eerste geval beter moet leren kijken, en in het tweede geval beter moet leren inschatten hoeveel tijd en ruimte je nodig hebt voor inhalen.
Feitelijk verleende je hem geen voorrang. Voorrang verlenen betekent namelijk ervoor zorgen dat iemand zijn weg ongehinderd kan vervolgen. Stil gaan staan om te laten zien dat je de voorrangsregels kent maar daarbij niet genoeg ruimte creeëren om iemand er daadwerkelijk langs te laten is niet voorrang verlenen.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 16:43 schreef Crazykill het volgende:
Ik stopte wel op tijd, maar ik was te ver naar links al, dus die auto kon er niet meer langs. Ik gaf hem dus wel voorrang, alleen kon hij die niet nemen. Klinkt heel raar
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:22 schreef Crazykill het volgende:![]()
![]()
Volgens de examinatrice was het een goede rit alleen een 2 hele domme foutjes gemaakt.
Fietser willen inhalen terwijl ik voorrang moest verlenen op een kruispunt. En op het einde van de rit (letterlijk het einde, was gewoon de laatste kruispunt voor we weer bij de CBR waren, wilde ik te snel oversteken terwijl er autos aankwamen.
Klote zooi, verder was alles wel goed maar ze had wel gelijk.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 17:42 schreef Cage333 het volgende:
[..]
Ze had NIET gelijk, ze heeft je regelrecht genaaid en dat had je moeten zeggen tegen haar.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 17:12 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Feitelijk verleende je hem geen voorrang. Voorrang verlenen betekent namelijk ervoor zorgen dat iemand zijn weg ongehinderd kan vervolgen. Stil gaan staan om te laten zien dat je de voorrangsregels kent maar daarbij niet genoeg ruimte creeëren om iemand er daadwerkelijk langs te laten is niet voorrang verlenen.
Bij voorrang verlenen moet je er dus ook altijd niet alleen op letten óf je stil moet staan, maar vooral ook wáár je moet gaan stilstaan om de andere weggebruiker erlangs te laten.
Nee. In dat soort situaties geldt simpelweg dat je langzaam moet rijden, zodat je direct stil kunt staan als er toch een voetganger voor je auto springt.quote:Op zondag 7 oktober 2007 00:49 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Vandaag moest ik trouwens rechts afslaan en toen stond er een vrouw aan de kant van de weg, van plan over te steken zo leek het, dus moest ik voorang verlenen. Toen ik dat deed keek ze echter overal behalve naar mij dus ze bleef gewoon staan, waarop ik dus maar voorbij ben gegaan. Toch vind ik dit soort situaties best moeilijk in te schatten omdat ik altijd denk dat ze alsnog kunnen oversteken. Is er in dit soort situaties een "minimaal aantal seconden" dat je moet wachten of iets dergelijks?
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 16:22 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Op het scherm werd ook aangegeven over hoeveel meter je bijvoorbeeld rechtsaf moest. Dat vind ik toch wel handig om te weten zodat ik tijdig actie kan ondernemen. Als je alleen op de stem zou af gaan kan het inderdaad een stuk makkelijker zijn dan de instructeur die je aanwijzingen geeft. Toch vind ik het fijner om ook op het scherm af en toe te kijken voor extra informatie.![]()
[..]
Ja, best grappig om daar op te letten, doe ik ook. Ik heb ook al een aantal dingen gezien zoals iemand die expres een beetje over de weg ging slingeren en een vuilniswagentje dat keihard een drempel nam waardoor je de hele lading kon horen schudden.
Heb je geen vrienden?quote:Op zondag 7 oktober 2007 22:23 schreef Nashje het volgende:
Is er een site om te oefenen voor theorie? Moet ook nog een boek hebben eigenlijk. Iemand aanraders? Of gewoon de bibliotheek inlopen en daar even kijken?
Neem wel een boekenset dat een beetje recent is. De verkeersregels veranderen best vaak.quote:Op maandag 8 oktober 2007 13:21 schreef Nashje het volgende:
[..]
Jawel, maar ik ben de eerste die 18 is geworden en dus de eerste die aan het lessen is.
Gefeliciteerd!quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 12:41 schreef Viking84 het volgende:. Ik ben vanochtend geslaagd!!! (eerste keer
). Hele aardige examinatrice. Beetje praatje gemaakt onderweg. Het keren ging niet helemaal vlekkeloos, maar ik redde me er goed uit en ik bleef vooral goed kijken. Verder reed ik iets te snel langs een voorrangsweg. Als er iemand uit was gekomen, had ik een probleem gehad. Maar dat had zij kennelijk niet opgemerkt, want ik kreeg na afloop alleen maar te horen: "Heel netjes gereden, dus geslaagd". Blijf vandaag bij m'n ouders en morgen het rijbewijs maar aanvragen
.
Echt alles zat mee: rustig op de weg, mooi weer, was gek genoeg vrijwel niet gespannen (al ging m'n linkervoet flink shaken, toen het keren niet helemaal goed ging). Het duurde erg kort. Heb in totaal nog geen half uur in de auto gezeten
. Controlevragen vielen me ook alleszins mee. Ze vroeg wat dingen over de lampjes ("Wat doe je als één van die rode lampjes gaat branden?"). Simpel dus
.
Gefeliciteerdquote:Op dinsdag 9 oktober 2007 12:41 schreef Viking84 het volgende:. Ik ben vanochtend geslaagd!!! (eerste keer
). Hele aardige examinatrice. Beetje praatje gemaakt onderweg. Het keren ging niet helemaal vlekkeloos, maar ik redde me er goed uit en ik bleef vooral goed kijken. Verder reed ik iets te snel langs een voorrangsweg. Als er iemand uit was gekomen, had ik een probleem gehad. Maar dat had zij kennelijk niet opgemerkt, want ik kreeg na afloop alleen maar te horen: "Heel netjes gereden, dus geslaagd". Blijf vandaag bij m'n ouders en morgen het rijbewijs maar aanvragen
.
Echt alles zat mee: rustig op de weg, mooi weer, was gek genoeg vrijwel niet gespannen (al ging m'n linkervoet flink shaken, toen het keren niet helemaal goed ging). Het duurde erg kort. Heb in totaal nog geen half uur in de auto gezeten
. Controlevragen vielen me ook alleszins mee. Ze vroeg wat dingen over de lampjes ("Wat doe je als één van die rode lampjes gaat branden?"). Simpel dus
.
Gefeliciteerdquote:Op dinsdag 9 oktober 2007 12:41 schreef Viking84 het volgende:. Ik ben vanochtend geslaagd!!! (eerste keer
.
.
had ik gister ook...naja, kan het de volgende keer alleen maar beter gaanquote:Op dinsdag 9 oktober 2007 15:29 schreef Grulez het volgende:
Slechtste les ooit... zucht.
Dat geldt voor mij ook. De eerste keer dat ik examen deed zakte ik mede doordat de examinatrice me de oren van mijn kop kletste. Vragen stellen over mijn vakantie terwijl er net een moeilijk kruispunt aankomt.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 13:35 schreef Nashje het volgende:
[..]
Gefeliciteerd. Praatje maken onderweg vind ik maar vervelend. Ben dan toch een stuk minder geconcentreerd op de weg.
dus je kan eigenlijk niet rijden als er mensen in je auto zitten te kletsen?quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 17:10 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Dat geldt voor mij ook. De eerste keer dat ik examen deed zakte ik mede doordat de examinatrice me de oren van mijn kop kletste. Vragen stellen over mijn vakantie terwijl er net een moeilijk kruispunt aankomt.
De tweede examinator vroeg ik slechts of we "niet te intensieve gesprekken" hoefden te voeren, maar ze wilde best helemaal haar mond houden. Heeft ze ook gedaan.Het gaat hun er uiteindelijk om je rijvaardigheid te beoordelen, niet om je uit te horen over je studie of vakantie.
Met mijn instructeur praten onderweg vond ik overigens geen probleem. Die weet wanneer hij vanwege de concentratie even stil moet zijn, en zonder de spanning van een examen laat je je sowieso minder afleiden.
hoezoquote:Op dinsdag 9 oktober 2007 17:39 schreef Miss_S het volgende:
[..]
dus je kan eigenlijk niet rijden als er mensen in je auto zitten te kletsen?
daar moet je je toch wel voor kunnen afsluiten lijkt me
dus om nu de examinatrice de schuld te geven het zakken (ookal doen dat er veel)
quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 20:11 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
hoezo
je kan tegen lui in je auto best zeggen: bek dicht klootzak
tegen je examinator ook maar...
kloptquote:Op dinsdag 9 oktober 2007 20:13 schreef Miss_S het volgende:
[..]
je kan er voor kiezen niet naar te luisteren en geconcentreerd te blijven
Oh nee, ik heb nog nooit iemand anders dan mezelf de schuld gegeven van mijn zakken. En ik kan er ook best tegen dat mensen tegen me zitten te kletsen, ik kan er alleen niet tegen dat ik op punten waar ik me moet concentreren (lees: moeilijke verkeerssituaties) vragen moet beantwoorden over waar ik in Frankrijk was en met wat voor soort tent ik kampeerde.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 17:39 schreef Miss_S het volgende:
[..]
dus je kan eigenlijk niet rijden als er mensen in je auto zitten te kletsen?
daar moet je je toch wel voor kunnen afsluiten lijkt me
dus om nu de examinatrice de schuld te geven het zakken (ookal doen dat er veel)
Met ingedrukte koppeling rijden is gevaarlijk, omdat de motorkracht dan niet gekoppeld is aan de wielen/het stuur. Bij een glad wegdek schiet je zo de bocht uit als je motor ontkoppeld is. Daarom altijd terugschakelen naar een versnelling waarin je gekoppeld kunt rijden. In zo'n woonerf is het dus inderdaad verstandig om in de 1 te rijden. Dat zal de examinator liever hebben dan dat je ontkoppeld rijdt.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 22:27 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Nog een vraag. In een ander topic hier op Fok! stond dat je nooit in z`n 1 mag rijden in het "normale" verkeer. Aan de andere kant is mij geleerd dat het niet goed is om met ingetrapte koppeling een bocht door te gaan.
Gisteren reden we in smalle straatjes met om de haverklap een bocht en er stonden veel geparkeerde auto`s. Daar reed ik dus constant in z`n 1 en daar heeft de instructeur niks over gezegd. Mag ik dat ook zo doen op het examen of ben ik verplicht om dat in z`n 2 te doen met ingetrapte koppeling?
Ik heb precies hetzelfdequote:Op dinsdag 9 oktober 2007 21:53 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
ik kan er alleen niet tegen dat ik op punten waar ik me moet concentreren (lees: moeilijke verkeerssituaties) vragen moet beantwoorden over waar ik in Frankrijk was en met wat voor soort tent ik kampeerde.![]()
Ondanks dat ik het helemaal verneukte op een grote rotonde (verkeerd voorgesorteerd, op de rotonde zelf wéér verkeerd voorgesorteerd) vond hij dat ik die fout goed oploste en rustig bleef --> geslaagd!quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 17:02 schreef icebliss het volgende:
Morgenvroeg om 8:00 eerste keer op. Ben totaal geen ochtendmens dus dat wordt nog lachenIk ben nu nog niet zo heel gespannen, hoop dat ik morgen een goede dag heb (en niet zoals afgelopen zaterdag rij als een natte krant). Beetje raar, meestal rijd ik wel automatisch maar af en toe zit er zo'n les tussen dat ik gewoon alles fout doe. Nouja, ik zie morgen wel.
Viel wel mee opzich, niet helemaal geweldig geslapen maar dat lijkt me normaal. Was even zenuwachtig toen ik wegreed met de handrem erop (quote:Op woensdag 10 oktober 2007 11:45 schreef Omaha het volgende:
Waren jullie niet ontzettend zenuwachtig?![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |