abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78026231
Welkom in deeltje 43 alweer.
Hier bespreken we de huizenmarkt en ook het koop- en huurbeleid in Nederland.
Eigenlijk alles wat scheef zit aan de woningmarkt.
En ook bedenken we zelf oplossingen voor deze problemen.

Hoe is het zover gekomen:

'Huizenprijzen dalen 20%'
'Huizenprijzen dalen 20%' #2
'Huizenprijzen dalen 20%' #3
Huizenprijzen dalen 20% deel 3
'Huizenprijzen dalen 20%' #4
'Huizenprijzen dalen 20%' #5: De daling is begonnen
Huizenmarkt #6: kopers staken, verkopers geven niet toe.
Huizenmarkt #7: waar de markt muurvast zit
Huizenmarkt # 8: Woningmarkt totaal ingestort
De huizenmarkt #9: *pop* goes the bubble.
Huizenmarkt #10 waar nog steeds een stijging waarneembaar is
Huizenmarkt #11 Woningen in de ramsj?
Huizenmarkt #12 Stevige fundering of door en door rot?
Huizenmarkt #13 Ongeluksgetal? Of blijft het nog stabiel?
Huizenmarkt #14 Waar de meningen verdeeld zijn...
Huizenmarkt #15 Is 't al tijd voor stimuleringsmaatregelen?
Huizenmarkt #16: Waar makelaars hun aanbod photoshoppen
Huizenmarkt 17. Is er verschil in Koop en Huur?
De Huizenmarkt #18: Waar de tophypotheken worden afgeschaft
De Huizenmarkt #19: Waar de tophypotheken toch nog mogen
De Huizenmarkt #20: Waar de bubble in stand moet blijven
De Huizenmarkt #21 Over sukkels en fundimentalisten
De Huizenmarkt #22: waar het CDA de de HRA wil beperken
De Huizenmarkt #23: Waar het er heet aan toe gaat
De Huizenmarkt #24
Huizenmarkt deeltje 25
De Huizenmarkt #26: De discussie gaat door
De Huizenmarkt #27: Fundamenteel discusiëren
Huizenmarkt #28: Stilte voor de storm?
Huizenmarkt #29: Stilstand is achteruitgang!
Huizenmarkt #30: Waar er nog steeds mensen in fase 2 zitten
De Huizenmarkt #31 - Waar de koopjes worden gevonden
De Huizenmarkt 32: Waar 6% in 18 maanden een bubble is
Huizenmarkt #33: Waar de boerderijen in Brabant nog verkopen
Huizenmarkt# 34: De woningmarkt vrij maken of niet?
Huizenmarkt #35: Speculeer hier over wijzigingen HRA
Huizenmarkt #36: Vol verwachting klopt ons hart
Huizenmarkt #37: Waar we ingesneeuwd raken
Huizenmarkt #38 Waar we bullshit verkopen, en anderen dissen
Huizenmarkt #39: Waar aflossen weer de norm wordt?
Huizenmarkt #40: Vals plat
Huizenmarkt #41: Waar heen leidt de weg...
Huizenmarkt #42: 'Geen verdere prijsdaling woningen'

laatste post:
quote:
Op maandag 15 februari 2010 18:08 schreef sig000 het volgende:

Niet alleen dat, het bestemmingsplan moet aangepast worden en dat gaat wel een tijdje duren.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_78026373
Met de gemeenteraadsverkiezingen in het vooruitzicht vroeg ik me af of er ook lokale partijen zijn die gaan beginnen met het gratis weggeven van bouwgrond. Een soort stimulus voor de woningmarkt en het levert je misschien nog wel de nodige stemmen op
I'll sing you a lullaby.
pi_78026734
tvp
pi_78026755
tarp
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
pi_78027420
quote:
Op maandag 15 februari 2010 19:09 schreef dramatiek het volgende:
tarp
I'll sing you a lullaby.
pi_78028212
quote:
Op maandag 15 februari 2010 18:58 schreef xenobinol het volgende:
Met de gemeenteraadsverkiezingen in het vooruitzicht vroeg ik me af of er ook lokale partijen zijn die gaan beginnen met het gratis weggeven van bouwgrond. Een soort stimulus voor de woningmarkt en het levert je misschien nog wel de nodige stemmen op
Dat is hooguit een stimulus voor de bouw van nieuwe woningen, niet bepaald voor de verkoop van bestaande woningen en het is al helemaal dramatisch voor de toch al niet florisante gemeente-financien.
For great justice!
pi_78028343
quote:
Op maandag 15 februari 2010 18:58 schreef xenobinol het volgende:

Dat zou niet verkeerd zijn . Kunnen we weer speculeren met nieuwbouw
pi_78028819
quote:
Op maandag 15 februari 2010 19:44 schreef Q. het volgende:

[..]

Dat is hooguit een stimulus voor de bouw van nieuwe woningen, niet bepaald voor de verkoop van bestaande woningen en het is al helemaal dramatisch voor de toch al niet florisante gemeente-financien.
Hoezo... nu verkopen ze toch ook niets? Hopelijk krijgen ze er nu inwoners en nieuwe bedrijven bij. Levert op de lange termijn vast wat op.
I'll sing you a lullaby.
pi_78032278
quote:
Op maandag 15 februari 2010 19:58 schreef xenobinol het volgende:
Hopelijk krijgen ze er nu inwoners en nieuwe bedrijven bij. Levert op de lange termijn vast wat op.
Plek genoeg voor die nieuwe bedrijven op een gemiddeld industrieterrein of kantorenpark.
  maandag 15 februari 2010 @ 21:34:07 #10
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_78033427
quote:
Op maandag 15 februari 2010 19:58 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Hoezo... nu verkopen ze toch ook niets? Hopelijk krijgen ze er nu inwoners en nieuwe bedrijven bij. Levert op de lange termijn vast wat op.
Politici en lange termijn....

Gaat tegenwoordig alleen maar om de stemmen.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_78040586
tvp
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  dinsdag 16 februari 2010 @ 04:18:46 #12
250237 huizenmarkt-zeepbel.nl
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_78045947
quote:
Op maandag 15 februari 2010 21:34 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Politici en lange termijn....

Gaat tegenwoordig alleen maar om de stemmen.

http://www.volkskrant.nl/(...)r_starter_van_morgen

"Kenners van de markt, zoals de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en de Vereniging Eigen Huis, zien niets in de gesubsidieerde leningen en andere trucs die starters in staat stellen een (duurder) huis te kopen.

Hun redenering is even simpel als logisch: als er meer geld beschikbaar komt voor starters, terwijl het aantal beschikbare woningen niet groeit, zullen de prijzen van de woningen net zo snel stijgen als het bedrag dat de overheid bijpast.

Met andere woorden: de overheid wakkert door het verstrekken van startersleningen de inflatie op de woningmarkt aan en verergert daarmee de problemen voor toekomstige generaties starters. Die zien de huizenprijzen stijgen, en moeten nog maar zien of startersleningen of andere subsidies in de toekomst nog bestaan."

Inderdaad, de overheid creëert de problemen...

[ Bericht 0% gewijzigd door huizenmarkt-zeepbel.nl op 16-02-2010 09:19:28 ]
pi_78048319
De vereniging eigen huis heeft natuurijk ook zeep op hun hoofd dat ze nu pas komen dat zulke leningen niet werken en er aan het structurele tekort aan woningen gewerkt moet worden.

Toen er wat dure huizen bijgebouwd werden en de daarbij behorende mythe dat doorstroming vanzelf op gang zou moeten komen zaten ze ook elkaar veren in de reet te steken dat het zo wel zou werken.
pi_78055714
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 19:02 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Nee. We staan nu op 5.3% (na een laagtepunt van 3.8% een jaar geleden precies). Ik denk wel dat het voorlopig nog niet gedaan is met de stijging van de werkloosheid, dat is simpelweg een gevolg van de vertraging die je hebt in een sociaal systeem als het onze. Maar goed, voor een 8.5-9.0% werkloosheid moet nog wat meer gebeuren. Ik denk dat 7.0% nog mogelijk is, maar een piek op 6.0% realistischer.
Het CPB is het gelukkig met me eens

Ze verwachten nu 6.5% werkloosheid eind 2010, met eenzelfde niveau eind 2011.

Persbericht
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_78056184
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 14:07 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Het CPB is het gelukkig met me eens

Ze verwachten nu 6.5% werkloosheid eind 2010, met eenzelfde niveau eind 2011.

Persbericht
Het CPB waait dan ook met alle winden mee. Wat zijn hun foutenmarges in het verleden geweest? 30%-40% of 50%?
pi_78056531
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 14:20 schreef dramatiek het volgende:

[..]

Het CPB waait dan ook met alle winden mee. Wat zijn hun foutenmarges in het verleden geweest? 30%-40% of 50%?
In juni 2009 gingen ze nog uit van 9.5% werkloosheid tegen eind 2010, dat hebben ze nu dus 32% omlaag gebracht. Verder was hun voorspelling toen 5.5% voor eind 2009, waar die uit kwam op 4.9%. Da's een foutmarge van 11%.
pi_78056957
quote:
Op maandag 15 februari 2010 19:26 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Misschien is dit de vinding die de economie uiteindelijk uit het slob trekt.
pi_78057049
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 14:30 schreef Drive-r het volgende:

[..]

In juni 2009 gingen ze nog uit van 9.5% werkloosheid tegen eind 2010, dat hebben ze nu dus 32% omlaag gebracht. Verder was hun voorspelling toen 5.5% voor eind 2009, waar die uit kwam op 4.9%. Da's een foutmarge van 11%.
Mja dat bedoel ik. Ze zullen er vast wel een leuk model op loslaten maar ik denkl dat in deze tijden vooal dat soort modellen enkele zaken missen. We leven niet in een vacuum. Maargoed, het is dan ook hun taak af en toe wat te roepen...al dan niet met een ander doel dan gewoon sec cijfers opkotsen.
Ik denk iig dat Erwin Kroll niet met een veel slechtere schatting zou kunnen komen als we het allemaal aan hem zouden overlaten.
pi_78057687
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 14:43 schreef dramatiek het volgende:

[..]

Mja dat bedoel ik. Ze zullen er vast wel een leuk model op loslaten maar ik denkl dat in deze tijden vooal dat soort modellen enkele zaken missen. We leven niet in een vacuum. Maargoed, het is dan ook hun taak af en toe wat te roepen...al dan niet met een ander doel dan gewoon sec cijfers opkotsen.
Ik denk iig dat Erwin Kroll niet met een veel slechtere schatting zou kunnen komen als we het allemaal aan hem zouden overlaten.
is wellicht de wens de vader van de gedachte (qua betrouwbaarheid en modellering enzo)?
pi_78069453
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 14:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

is wellicht de wens de vader van de gedachte (qua betrouwbaarheid en modellering enzo)?
Een meteoroloog werkt ook met modellen met een beperkte input en moet dan een voorspelling doen aan de hand van een incompleet model. Zelfde geld voor een econometrist, dus die vergelijking zou wel eens op kunnen gaan
I'll sing you a lullaby.
  dinsdag 16 februari 2010 @ 21:31:20 #21
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_78075670
Dit is wat de lokale politiek doet:

- Als je in een andere regio, dichter bij je werk gaat wonen, kun je geen starterssubsidie krijgen. Die is alleen voor mensen uit de eigen regio.
- Als je teveel verdient, krijg je geen starterssubsidie.
- Verder bouwt de lokale overheid starterswoningen die over enkele jaren volstrekt waardeloos zijn omdat de babyboomers in flats gaan wonen en buiten het flatsegment niemand een tweederangs woning wil.

Kortom, men straft starters die hard werken en starters die zo stom zijn om te kopen. Niet echt een manier om de crisis te bestrijden.
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_78088292
http://www.nu.nl/economie(...)naren-overnemen.html
quote:
'Den Haag wil hypotheken schuldenaren overnemen'
Uitgegeven: 17 februari 2010 07:41
Laatst gewijzigd: 17 februari 2010 08:08

AMSTERDAM - Den Haag gaat hypotheken van inwoners met financiële problemen overnemen zodat ze in hun huis kunnen blijven.
© ANPDat is een plan van wethouder van sociale zaken Henk Kool (PvdA), schrijft de Volkskrant. Minister van Wonen, Wijken en Integratie Eberhard van der Laan (PvdA) is volgens de krant enthousiast.

Als een inwoner zijn huis uit moet omdat hij de hypotheeklasten niet meer kan betalen, betaalt de gemeente de bank het bedrag dat het huis in theorie zou moeten opbrengen bij een gedwongen verkoop; de executiewaarde.

De bank krijgt dan meer voor het huis dan bij een executieveiling. In de krant stelt Kool dat een huis bij een executieveiling in de praktijk vaak maar zeventig procent van de executiewaarde opbrengt.

Kwijtschelden

In ruil hiervoor moet de bank de schuld die na de gedwongen verkoop overblijft kwijtschelden. De huiseigenaar kan in zijn huis blijven. Hij sluit in zo'n geval een nieuwe, lagere hypotheek af bij de Gemeentelijke Kredietbank.

Ook komt hij in de schuldsanering terecht. Binnen zeven jaar moet de hypotheek worden overgesloten op de vrije markt.

Ook voor de gemeente zou dit gunstig zijn. Als veel mensen door een gedwonge verkoop hun huis uit moeten, zijn er te veel belangstellenden voor sociale huurwoningen, stelt Kool. Ook loopt het dan storm bij schuldhulpverleningstrajecten. Daarbij zouden huizen via veilingen vaak in handen van huisjesmelkers komen.
En de gemeente denhaag doet er ook alles aan om mensen in hun huis te houden.
pi_78088851
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 08:14 schreef Basp1 het volgende:
http://www.nu.nl/economie(...)naren-overnemen.html
[..]

En de gemeente denhaag doet er ook alles aan om mensen in hun huis te houden.
Is dat niet het beetje hetzelfde als een enorm krediet aangaan om een ferari te kopen, dit niet meer kunnen betalen en dan van de regering/gemeente verwachten dat ze de lening ff overnemen?

Wat is er mis met eigen verantwoordelijkheid? Of doet Den Haag ook de huren betalen van zij die dit ook niet meer kunnen?
pi_78089129
Tja, als de laatste stroom sub-primers in mei opdroogt, is de overheid natuurlijk de laatste redding.
Dit is uiteraard puur in het belang van de gemeentebegroting: Stel je voor dat de WOZ waarde van de huizen in de gemeente omlaag moet, dan kan je geen leuke dingen meer doen natuurlijk.
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_78091094
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 10:18 schreef pberends het volgende:
We kunnen weer lachen om de overheid mbt de huizenmarkt...

Koopsubsidie is eind mei op

.

'Den Haag wil hypotheken schuldenaren overnemen'

.
Nou, lachen hoor. Betaal jij geen belasting?
pi_78091188
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 10:35 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Goed dan toch dat de koopsubsidie stopt en niet een extra pot geld opgegraven wordt, dan gaat aan die onzin geen geld meer op.
pi_78091344
quote:

[..]

Rustig maar, op een gegeven moment zijn alle potjes leeg & kunnen mensen als nog niet de hypo betalen. Dan zullen de huizenprijzen wel weer verder dalen
pi_78092474
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 10:45 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Rustig maar, op een gegeven moment zijn alle potjes leeg & kunnen mensen als nog niet de hypo betalen. Dan zullen de huizenprijzen wel weer verder dalen
Maak je geen zorgen, ik ben de rust zelve. Die reactie was meer gericht op het geintje van de gemeente Den Haag.

Ik wacht rustig af tot ik mijn droomhuis ergens tegenkom voor een acceptabele prijs.
En dat hoeft niet eens in NL te zijn.
pi_78092534
quote:
'Huizenprijs stabiliseert dit jaar'
Uitgegeven: 17 februari 2010 11:14
Laatst gewijzigd: 17 februari 2010 11:15
UTRECHT - De Rabobank voorziet een lichte prijsstijging van huizen in de tweede helft van dit jaar, maar al met al zal de gemiddelde huizenprijs dit jaar nog iets lager uitvallen dan vorig jaar, aldus de bank in een woensdag gepubliceerd kwartaalbericht.
© ANP

Volgens de bank zal niet alleen de prijs van een bestaande woning in de loop van dit jaar oplopen, maar ook het renteniveau, terwijl de brutolonen dit jaar stabiel zullen blijven.

De betaalbaarheid van huizen zal afnemen en dat is slecht nieuws voor de starters op de woningmarkt, aldus de Rabobank.
Hoeveel tegenstrijdigheden kan je op één dag hebben?

De prijzen gaan weer stijgen, de rente ook waardoor de betaalbaarheid afneemt. Met name voor starters, die de doorstroming op gang houden. I.c.m. de andere berichten van vandaag neemt bij mij de verbazing toe.

[ Bericht 5% gewijzigd door Prutzenberg op 17-02-2010 11:51:33 ]
pi_78092791
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 11:23 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Maak je geen zorgen, ik ben de rust zelve. Die reactie was meer gericht op het geintje van de gemeente Den Haag.

Ik wacht rustig af tot ik mijn droomhuis ergens tegenkom voor een acceptabele prijs.
En dat hoeft niet eens in NL te zijn.
Wat is een acceptabele prijs? Acceptabel voor jou, of een goede prijs voor de woning? Die 2 kunnen ernstig uit elkaar liggen
pi_78093250
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 11:35 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Wat is een acceptabele prijs? Acceptabel voor jou, of een goede prijs voor de woning? Die 2 kunnen ernstig uit elkaar liggen
Zodra beide factoren bij elkaar komen. Als ik bereid ben om een bedrag neer te leggen voor een leuk huis, dan is het (mij) dat waard.
pi_78095962
quote:

[..]

Tja, het is echt sneu hoe ze het hier als een taak van de overheid zien om huizenprijzen te ondersteunen met alle mogelijke maatregelen. Zelfs de VVD is tegen dalende huizenprijzen bleek uit het gemeenteraadsdebat!
  woensdag 17 februari 2010 @ 13:35:38 #34
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_78096991
quote:
Zelfs de VVD is tegen dalende huizenprijzen bleek uit het gemeenteraadsdebat!
Ze willen het zelfs in het verkiezingsprogram opnemen dat de overheid moet helpen de bubble verder op te blazen, zodat de burger meer kan lenen op onderpand
  woensdag 17 februari 2010 @ 15:38:46 #35
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_78101951
Het idee uit gemeente Den Haag is natuurlijk te zot. Als iemand zijn huis niet meer kan betalen dan moet hij dus goedkoper gaan wonen. En niet met behulp van belastinggeld toch in zijn eigen huis blijven. Zo iemand krijgt (mogelijk) al HRA, koopsubsidie, starterslening. En dan ook nog geld daar bovenop om te kunnen blijven wonen? Als jij met bijv. een uitkering in een woning van 300K woont dan moet je dus verkassen. Of werk vinden. Zo simpel is dat.

Waarom een bank hierin mee zou willen gaan ontgaat me. Die restschuld kunnen ze toch gewoon claimen bij het NHG? Dan krijgen ze 100%.
Als iemand bijvoorbeeld in 2008 een huis kocht met een waarde van 200K, met een hypotheek van 125%, dan is die hypo nu dus 250K. De executiewaarde van het huis is bijv. 160K.
Met NHG krijgt de bank dan gewoon 250K. Als ze van de gemeente de executiewaarde ontvangen leveren ze 70K in. Omdat ze zo aardig zijn die man in zijn huis te laten wonen? Ze zijn toch geen liefdadigheidsinstellling?

Linksom (dit systeem) of rechtsom (NHG) draait de staat toch wel op voor de bubble. Het is ook niet helemaal rechtvaardig om mensen dit zelf te laten doen, want de overheid heeft overmatig lenen GIGANTISCH aangemoedigd en voortdurend gezegd (tegen alle experts in, IMF, EU, AFM) dat er absoluut geen sprake was van overwaardering. Logisch dat mensen nu in de problemen komen.
The End Times are wild
pi_78105392
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 15:38 schreef LXIV het volgende:
Het idee uit gemeente Den Haag is natuurlijk te zot. Als iemand zijn huis niet meer kan betalen dan moet hij dus goedkoper gaan wonen. En niet met behulp van belastinggeld toch in zijn eigen huis blijven. Zo iemand krijgt (mogelijk) al HRA, koopsubsidie, starterslening. En dan ook nog geld daar bovenop om te kunnen blijven wonen? Als jij met bijv. een uitkering in een woning van 300K woont dan moet je dus verkassen. Of werk vinden. Zo simpel is dat.

Waarom een bank hierin mee zou willen gaan ontgaat me. Die restschuld kunnen ze toch gewoon claimen bij het NHG? Dan krijgen ze 100%.
Als iemand bijvoorbeeld in 2008 een huis kocht met een waarde van 200K, met een hypotheek van 125%, dan is die hypo nu dus 250K. De executiewaarde van het huis is bijv. 160K.
Met NHG krijgt de bank dan gewoon 250K. Als ze van de gemeente de executiewaarde ontvangen leveren ze 70K in. Omdat ze zo aardig zijn die man in zijn huis te laten wonen? Ze zijn toch geen liefdadigheidsinstellling?

Linksom (dit systeem) of rechtsom (NHG) draait de staat toch wel op voor de bubble. Het is ook niet helemaal rechtvaardig om mensen dit zelf te laten doen, want de overheid heeft overmatig lenen GIGANTISCH aangemoedigd en voortdurend gezegd (tegen alle experts in, IMF, EU, AFM) dat er absoluut geen sprake was van overwaardering. Logisch dat mensen nu in de problemen komen.

The final word on the Dutch Housing Market. Let's go downhill now.
pi_78106159
de enige oplossing was geweest goedkope(huur) woningbouw. Iedereen heeft geld verdient over de ruggen van de huizenkopers. Laat de banken en de projectontwikkelaars maar voor de schulden opdraaien maar niet een gemeente. Overigens heeft de gemeente er ook goed aan verdient. Eén corrupte bende is het.
  woensdag 17 februari 2010 @ 18:45:23 #38
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_78109460
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 16:55 schreef andlikethathesgone het volgende:

[..]

The final word on the Dutch Housing Market. Let's go downhill now.
Was dat niet anderhalf jaar geleden al het geval? Of begint het nu pas echt echt echt.
and made it rain upward
  woensdag 17 februari 2010 @ 18:46:17 #39
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_78109487
quote:

Executie van 160k en een hypo van 250k heb je geen NHG hoor..

Blijft wel dat het plan idd belachelijk is, verkoop je toko maar...
and made it rain upward
pi_78110147
quote:

Ik vind dat de huis eigenaren wel degelijk zelf moeten opdraaien voor de schulden die ze zijn aangegaan, zijn ze gedwongen om een huis te kopen? Nee, iedereen kon niet wachten in de huizenmarkt te springen, lekker goedkoop lenen en je rijker wanen dan je bent. Als je niet een betaalbare woning kan verkrijgen moet je je als volk organiseren tegen de partijen die een goede marktwerking in de weg staan. Kennelijk was dat geen optie, je kon beter mee gaan doen en je woning ieder jaar in waarde zien stijgen. Het is een pyramide spel net als de sociale zekerheid. Gelukkig hebben de overheden de industrie en het onderwijs dusdanig gesloopt dat in de nabije toekomst alleen nog maar geld verdient kan worden door geld rond te pompen, het echte werk laten we over aan Oost Europeanen en Aziaten. Die zullen vast wel willen dat wij de vruchten van hun arbeid gaan plukken, immers je moet over hele bijzondere eigenschappen beschikken om het geld van anderen aan te nemen en er geen enkele waarde tegenover te stellen. Hoe lang denk je dat men daar nog in gaat trappen
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 17 februari 2010 @ 20:00:45 #41
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_78112685
Het rare wat nu gaat gebeuren!

Je hebt Jan en Piet. Beiden een baan als ambtenaar op een ministerie, plantjes water geven, ff Hyves checken en 60K per jaar vangen.

In 2008 willen beiden een huis kopen. Jan is voorzichtig en wil graag NHG. Die kan hij enkel krijgen als hij een huisje koopt van 240K. Hij heeft dan een hypotheek van 265K euro.

Piet doet iets doller. Hij wil een huis van 320K. Met NHG lukt dat niet, dus gaat hij naar RBS en sluit daar een lening af van 380K.

De tijd verstrijkt. Jan en Piet worden beiden ontslagen en kunnen de hypotheek niet meer betalen. Jans huis wordt via een executieveilig verkocht en hij komt in de noodopvang met zijn familie.
Roekeloze Piet echter blijft lekker in zijn huisje wonen. Met behulp van een uiterst soepele regeling van de gemeentelijke bank kan hij blijven zitten waar hij zit. Tegen de tijd dat het weer beter gaat kan hij de hypotheek weer op de markt laten oversluiten.

Dus diegene met het meest onverantwoorde gedrag komt het beste weg in dit geval. Met dank aan de gemeente DH!
The End Times are wild
  woensdag 17 februari 2010 @ 20:11:49 #42
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_78113249
Nu las ik ook dit epistel van de Rabobank:
quote:
olgens de bank zal niet alleen de prijs van een bestaande woning in de loop van dit jaar oplopen, maar ook het renteniveau, terwijl de brutolonen dit jaar stabiel zullen blijven
Nu ontbreekt het me aan vrijwel alle fundamentele economische en rekenkundige kennis, maar waar haalt de Rabo dan die stijging vandaan? Ik zou zeggen dat als de rente stijgt en de lonen stabiel blijven, de huizenprijs dus niet gaat oplopen. Wat snap ik nu niet?
The End Times are wild
pi_78113985
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 20:00 schreef LXIV het volgende:

Je hebt Jan en Piet. Beiden een baan als ambtenaar op een ministerie, plantjes water geven, ff Hyves checken en 60K per jaar vangen.

I'll sing you a lullaby.
pi_78114025
Vandaag heeft de gemeente Den Haag zich belachelijk gemaakt.
pi_78114083
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 20:11 schreef LXIV het volgende:
Nu las ik ook dit epistel van de Rabobank:
[..]

Nu ontbreekt het me aan vrijwel alle fundamentele economische en rekenkundige kennis, maar waar haalt de Rabo dan die stijging vandaan? Ik zou zeggen dat als de rente stijgt en de lonen stabiel blijven, de huizenprijs dus niet gaat oplopen. Wat snap ik nu niet?
Misschien een correctie n.a.v. de flinke dalingen van de afgelopen tijd. Je ziet na flinke dalingen wel vaker een kleine correctie die niet op indicators is gebaseerd.
pi_78114322
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 20:26 schreef Halcon het volgende:

[..]

Misschien een correctie n.a.v. de flinke dalingen van de afgelopen tijd. Je ziet na flinke dalingen wel vaker een kleine correctie die niet op indicators is gebaseerd.
Volgens mij hebben we toch al een kleine correctie gehad? Ik geloof er niet zo in, volgens mij is het de zoveelste poging van de Rabo om de markt ophoog te praten.
I'll sing you a lullaby.
pi_78114499
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 20:31 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Volgens mij hebben we toch al een kleine correctie gehad? Ik geloof er niet zo in, volgens mij is het de zoveelste poging van de Rabo om de markt ophoog te praten.
In sommige gebieden wel, kan best zijn dat die correctie nog even doorsijpelt voor er weer wat anders gaat gebeuren. Natuurlijk heeft Rabo er een belang bij om de boel recht te lullen, maar helemaal onlogisch is zo'n correctie zonder de betreffende indicators niet.

Wat me veel meer stoort is dat krampachtige gedoe van de overheid om de markt op gang te trekken. Ze blazen er alleen maar nog meer lucht in waardoor de big bang straks alleen nog maar groter wordt of zodat de belastingbetaler tot in den treure op moet draaien voor de onverantwoorde financiele avonturen van menig brokkenpiloot.
pi_78114941
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 20:35 schreef Halcon het volgende:

[..]

In sommige gebieden wel, kan best zijn dat die correctie nog even doorsijpelt voor er weer wat anders gaat gebeuren. Natuurlijk heeft Rabo er een belang bij om de boel recht te lullen, maar helemaal onlogisch is zo'n correctie zonder de betreffende indicators niet.

Wat me veel meer stoort is dat krampachtige gedoe van de overheid om de markt op gang te trekken. Ze blazen er alleen maar nog meer lucht in waardoor de big bang straks alleen nog maar groter wordt of zodat de belastingbetaler tot in den treure op moet draaien voor de onverantwoorde financiele avonturen van menig brokkenpiloot.
Ook de overheid heeft natuurlijk grote belangen op korte termijn om de markt weer op gang te krijgen. Het uitblijven van herstel kost ze op de korte termijn een hoop inkomsten. Echter ik zie liever dat ze het voor een feit aannemen en beginnen te werken aan een herziening van economische activiteiten, de huizenmarkt-flappentap was zo 20e eeuw. Laten we werken aan de economie van de 21e eeuw. Echte wereldse problemen oplossen d.m.v. innovatie, creativiteit en echte added-value
I'll sing you a lullaby.
pi_78115020
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 20:43 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ook de overheid heeft natuurlijk grote belangen op korte termijn om de markt weer op gang te krijgen. Het uitblijven van herstel kost ze op de korte termijn een hoop inkomsten. Echter ik zie liever dat ze het voor een feit aannemen en beginnen te werken aan een herziening van economische activiteiten, de huizenmarkt-flappentap was zo 20e eeuw. Laten we werken aan de economie van de 21e eeuw. Echte wereldse problemen oplossen d.m.v. innovatie, creativiteit en echte added-value
De overheid is de grootste schuldige aan de bubble en is nu vooral bezig om de leeglopende bubble helemaal vol te blazen, zodat deze alsnog uit elkaar kan klappen i.p.v. langzaam leeg kan lopen.

We zijn het overigens wel eens: laat de overheid maar eens werken aan echte economische uitdagingen in plaats van het sprookjesboek van de huizenmarkt te voorzien van een nieuw design.
pi_78117146
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 18:45 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Was dat niet anderhalf jaar geleden al het geval? Of begint het nu pas echt echt echt.
Nu Nout en de rest van het land eindelijk durven toegeven dat een groot deel van de Nederlandse hypotheken sub-prime is, kan het hard gaan ja..
pi_78117885
quote:
Wouter Bos heeft een subprime hypotheek

De laatste cijfers van het Centraal Plan Bureau stemmen minister Wouter Bos van Financiën optimistisch. De economie trekt weer aan en volgens Bos blijft ‘de grote klap' uit. Dat is vooral ook te hopen voor Bos zelf, want hij kampt met een nogal zware hypotheeklast.

Een huis aan de straat van Wouter Bos in het lommerrijke deel van Amsterdam-Noord doet volgens Jaap en Funda tussen de pak hem beet ruim drie tot vier ton voor een eengezinswoning, met een enkele uitschieter richting de vier en een half, vijf ton. In de buurt staan enkele villa's van negen ton en een van bijna twee miljoen.

Bos lijkt in prijs aan de bovenkant te zitten voor deze buurt. Hij betaalde in 2001 met zijn vrouw Barbara ¤453.780 en nam daarop een stuk hogere hypotheek van ¤567.225. En Bos had er tot zeer recent wel vertrouwen in dat het kabinet voorlopig niet valt en hij van een inkomen verzekerd is, want vijf maanden geleden, alsof er geen gierende crisis is, nam hij nog een hypotheek van ¤150.000.

Daarmee komt de hypotheek op ruim ¤717.000 en is Bos na minister Piet Hein Donner de grootste hypotheekhouder van het Kabinet. Als Ella Vogelaar nog had meegeregeerd, had Bos ook haar gepasseerd. En dat met een huis aan de verkeerde kant van het IJ waarvan het de vraag is of dat het waard is, precies datgene waarmee in de Verenigde Staten de kredietcrisis is ontstaan. Feit is wel dat Bos de woning stevig heeft vertimmerd in de loop de jaren. We horen dat de tweede hypotheek van ¤150.000 ook voor een grootste verbouwing is gebruikt om extra ruimte te creëren want in april 2009 beviel Barbara van haar derde kind.

Opvallend is dat de meeste PvdA-ers een hypotheek hebben hoger dan de koopsom (uitgezonderd Ronald Plasterk, die zijn eerste hypotheek heeft afgelost, en Jacqueline Kramer). De meeste CDA-ers en CU-ers hebben een hypotheek onder de koopsom. Uitgezonderd hypotheektopper Piet Hein Donner, die zich een hypotheek van een ¤1 miljoen kan veroorloven op een huis aangeschaft voor ¤920.000.
Bron: Quote

Epic
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but in the very least you need a beer." (Frank Zappa)
pi_78118455
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 21:40 schreef iehlaak het volgende:

[..]

Epic
Iemand die nog een 2e hypotheek moet nemen de portefeuille Financien toevertrouwen.... dat moet wel misgaan.
pi_78118924
De koopsubsidie is al op , ongelooflijk. Nou ja, ik ben er blij mee de komende 5 jaar .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_78121364
We hebben de starterslening nog.
Lekker voordelig 20% boven het verantwoord maximum lenen: 10 jaar vast voor 6%.
Hoe sub-prime wil je het hebben?
pi_78129110
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 22:47 schreef Prutzenberg het volgende:
We hebben de starterslening nog.
Lekker voordelig 20% boven het verantwoord maximum lenen: 10 jaar vast voor 6%.
Hoe sub-prime wil je het hebben?
1 jaar vast tegen 3% en daarna 8% dat is pas subprime.
  donderdag 18 februari 2010 @ 09:30:57 #56
pi_78129854
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 08:38 schreef Basp1 het volgende:

[..]

1 jaar vast tegen 3% en daarna 8% dat is pas subprime.
Wat hebben wij ook een waardeloos prut kabinet, altijd alles voor zich uit schuiven tot het echt niet langer kan.
Dit kun je al jaren aan zien komen maar nog steeds is men voor tophypotheken.
pi_78130711
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 09:30 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:

[..]

Wat hebben wij ook een waardeloos prut kabinet, altijd alles voor zich uit schuiven tot het echt niet langer kan.
Dit kun je al jaren aan zien komen maar nog steeds is men voor tophypotheken.
Ze doen alles om het gepeupel tevreden te houden. De partijen die ooit iets aangestipt hebben om de HRA te versoberen zijn de linkse partijen, wanneer dit kabinet valt zal er een centrum rechts kabinet komen en zie ik er nog niets veranderen.

Dit kabinet had wel als doelstelling om meer woningen erbij te bouwen, maar nu kunne ze zich achter de economische crisis verschuilen waarom hun doelstelling niet gehaald zijn. Ik ben eigenlijk wel benieud naar de ggerealiseerde nieuwbouw woning cijfers de afgelopen 2 jaar, en de komende 2 jaar.
pi_78156386
Als het kabinet valt en Bos gaat wat anders doen dan gaat hij alleen maar meer verdienen. Dan kan hij er nog wel een 3e hypotheek bij nemen.
  donderdag 18 februari 2010 @ 21:02:04 #59
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_78156599
Ik weet niet zo net of er een centrum-rechts kabinet zal komen. Hoe zie je dat dan gestalte krijgen? Dat kan enkel met de PVV, want CDA en PVDA gaan dus niet meer samen in het volgende kabinet zitten.

De enige mogelijkheid is dus dan CDA-VVD-PVV. Dat is ook de enige mogelijkheid voor een kabinet waarin de HRA blijft voortbestaan. Als ik Wilders was zou ik zwaar, heel zwaar inzetten om dit kabinet te vormen. Premier of vice-premier op zijn minst. Anders konden ze het vergeten. De tijd is toch niet zo heel gunstig voor hem om mee te gaan. Ik denk niet dat dit doorgaat.
The End Times are wild
pi_78156791
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 21:02 schreef LXIV het volgende:
Ik weet niet zo net of er een centrum-rechts kabinet zal komen. Hoe zie je dat dan gestalte krijgen? Dat kan enkel met de PVV, want CDA en PVDA gaan dus niet meer samen in het volgende kabinet zitten.

De enige mogelijkheid is dus dan CDA-VVD-PVV. Dat is ook de enige mogelijkheid voor een kabinet waarin de HRA blijft voortbestaan. Als ik Wilders was zou ik zwaar, heel zwaar inzetten om dit kabinet te vormen. Premier of vice-premier op zijn minst. Anders konden ze het vergeten. De tijd is toch niet zo heel gunstig voor hem om mee te gaan. Ik denk niet dat dit doorgaat.
Ik vraag me weleens af of ze er uberhaupt wel uit gaan komen en als dat lukt of er een werkbaar akkoord op tafel gaat komen.

CDA en PvdA gaan niet meer samen, de PVV kan eigenlijk alleen met de VVD regeren, met de SP wil niemand aan tafel, D'66 en CDA gaat niet samen....

PvdA, D'66 en VVD zou een optie kunnen zijn, maar daar gaan we niet vrolijk van worden.
  donderdag 18 februari 2010 @ 21:08:40 #61
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_78156902
Met dat nieuwe paars haal je niet genoeg zetels.

Balkenende is nog bereid een pact met de duivel te sluiten om de HRA te kunnen laten voortbestaan, dus in dat opzicht is PVV, CDA, VVD, SGP, TON best mogelijk.
The End Times are wild
pi_78157057
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 21:08 schreef LXIV het volgende:

Balkenende is nog bereid een pact met de duivel te sluiten om de HRA te kunnen laten voortbestaan, dus in dat opzicht is PVV, CDA, VVD, SGP, TON best mogelijk.
TON lijkt me geen stabiele partij en als ze een zetel of 3 halen dan is het alle ellende die je er mee gaat krijgen niet waard. SGP zie ik alleen regeren samen met CDA en CU en die gaan samen geen meerderheid halen.

Het is te hopen dat CDA, VVD en PVV samen een meerderheid kunnen halen. Op zich zou het moeten kunnen. CDA, 30 zetels, PVV 25 zetels en VVD een zetel of 22 en dan ben je er al. Lijkt me ook een stuk stabieler dan D'66, PvdA en VVD. Volgens mij zit ook vrijwel niemand te wachten op Paars 3, de VVD-stemmers in elk geval niet.
pi_78157063
Wat zou jij op dit moment stemmen trouwens?
  donderdag 18 februari 2010 @ 21:24:33 #64
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_78157553
Tja, dat wordt lastig. Vorige keer heb ik CU gestemd, maar dat is me tegengevallen. In ieder geval niet op het CDA als Balkenende lijsttrekker blijft, daar heb ik nu wel genoeg van gezien. Vertrouw hem ook niet.
Dan denk ik toch dat het VVD wordt, bij gebrek aan alternatief.
The End Times are wild
pi_78157554
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 21:12 schreef Halcon het volgende:

[..]

TON lijkt me geen stabiele partij en als ze een zetel of 3 halen dan is het alle ellende die je er mee gaat krijgen niet waard. SGP zie ik alleen regeren samen met CDA en CU en die gaan samen geen meerderheid halen.

Het is te hopen dat CDA, VVD en PVV samen een meerderheid kunnen halen. Op zich zou het moeten kunnen. CDA, 30 zetels, PVV 25 zetels en VVD een zetel of 22 en dan ben je er al. Lijkt me ook een stuk stabieler dan D'66, PvdA en VVD. Volgens mij zit ook vrijwel niemand te wachten op Paars 3, de VVD-stemmers in elk geval niet.
Of een regering met de PVV erin nou stabiel te noemen is.
It is impossible to enjoy idling thoroughly unless one has plenty of work to do.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
  donderdag 18 februari 2010 @ 21:26:16 #66
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_78157620
Een regering met de PVV zal hetzelfde lot beschoren zijn als toen de LPF: even mogen meeregeren, op hun bek laten gaan, kabinet laten vallen en nieuwe verkiezingen. Geert is gek als hij hier in trapt. Bovendien is zijn partij nog niet toe aan regeren.
The End Times are wild
pi_78157661
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 21:24 schreef LXIV het volgende:
Tja, dat wordt lastig. Vorige keer heb ik CU gestemd, maar dat is me tegengevallen. In ieder geval niet op het CDA als Balkenende lijsttrekker blijft, daar heb ik nu wel genoeg van gezien. Vertrouw hem ook niet.
Dan denk ik toch dat het VVD wordt, bij gebrek aan alternatief.
Probleem bij een CDA-stem is dat je niet echt weet van je erbij krijgt. Als de VVD duidelijk afstand neemt van PvdA, dan kan het voor mij ook nog weleens VVD worden, al blijft mijn angst dat ik dan een bijdrage lever aan Paars III. Ook vind ik de VVD te "liberaal" als het gaat om ethische thema´s. Lastige keuze dit, vooral omdat je bij geen enkele partij weet wat je er bij gaat krijgen.
pi_78157701
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 21:12 schreef Halcon het volgende:

[..]

Zou goed zijn voor het ledental van de scouting
pi_78157702
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 21:24 schreef Idler het volgende:

[..]

Of een regering met de PVV erin nou stabiel te noemen is.
Zolang Wilders er zit is die partij wel stabiel, hoewel het weleens kan botsen tussen Wilders en een draaiende CDA, maar dat heb je toch altijd wel.
  donderdag 18 februari 2010 @ 21:28:43 #70
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_78157726
Nee, wat je precies krijgt weet je nooit. Maar wel de richting, zo ongeveer. Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen en of het nog effect heeft op de beurs en de huizenmarkt.
Alleen met Wilders kan de HRA nog doorgaan! Wie wil wat?
The End Times are wild
pi_78157788
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 21:08 schreef LXIV het volgende:

Poeh....damn. Soms maak ik verkeerde inschattingen over de achtergrond van mensen.
pi_78157799
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 21:28 schreef LXIV het volgende:
Nee, wat je precies krijgt weet je nooit. Maar wel de richting, zo ongeveer. Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen en of het nog effect heeft op de beurs en de huizenmarkt.
Alleen met Wilders kan de HRA nog doorgaan! Wie wil wat?
De HRA hoeft van mij niet persé door te gaan. Afschaffen HRA is w.m.b. best bespreekbaar, al moet het dan wel direct teruggaan naar de belastingbetaler en niet via allerlei nutteloze linkse potjes verdwijnen naar groepen steuntrekkers en dat risico is wel erg groot met de linkse partijen natuurlijk.
  donderdag 18 februari 2010 @ 21:33:17 #73
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_78157930
Geen enkele partij heeft afschaffing in zijn programma staan, zelfs de SP niet. Maar een constructie waarbij aflossen wordt aangemoedigd in plaats van ontmoedigd zou wat mij betreft welkom zijn.
The End Times are wild
pi_78158004
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 21:33 schreef LXIV het volgende:
Geen enkele partij heeft afschaffing in zijn programma staan, zelfs de SP niet. Maar een constructie waarbij aflossen wordt aangemoedigd in plaats van ontmoedigd zou wat mij betreft welkom zijn.
Het beste is denk ik om de HRA annuitair dalend te maken. Dan is het in elk geval aantrekkelijk om annuitair je lening af te bouwen.

Dat vergt natuurlijk best wel een administratie. Ik vind het dan ook prima als de HRA ineens wordt afgeschaft en dat geld aan de belastingbetaler wordt teruggeven d.m.v. verlaging van het percentage belasting in de drie hoogste belastingschijven.
  donderdag 18 februari 2010 @ 21:36:07 #75
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_78158098
Zoiets denk ik ook. En dat is uiteindelijk ook gunstig voor de huizenbezitter, want die speelt zo zijn huis min of meer gedwongen vrij. Maar wel vrij dus dan na 30 jaar!
The End Times are wild
pi_78158110
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 21:33 schreef LXIV het volgende:
Helemaal mee eens, maar trek daar maar eens kiezers mee.
It is impossible to enjoy idling thoroughly unless one has plenty of work to do.
pi_78158249
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 21:36 schreef Idler het volgende:

[..]

Helemaal mee eens, maar trek daar maar eens kiezers mee.
Gewoon even goed en duidelijk voorrekenen wat mensen er van gaan merken onder aan de streep van het salarisstrookje. Genoeg mensen die best wat meer netto willen overhouden van hun zuurverdiende centen in plaats van onverantwoorde financiele avonturen van anderen bij te spekken.
pi_78158501
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 21:38 schreef Halcon het volgende:

[..]

Gewoon even goed en duidelijk voorrekenen wat mensen er van gaan merken onder aan de streep van het salarisstrookje. Genoeg mensen die best wat meer netto willen overhouden van hun zuurverdiende centen in plaats van onverantwoorde financiele avonturen van anderen bij te spekken.
Helaas verlies je de aandacht van de gemiddelde Nederlander zodra je iets echt uit wil leggen.

Nee, de enige optie is een superpopulistische partij beginnen die alleen maar roept dat alle allochtonen het land uit moeten en alle belastingen afgeschaft moeten worden. En dan in de kleine lettertjes in het partijprogramma opnemen dat de HRA afgebouwd wordt.
pi_78158819
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 21:43 schreef Idler het volgende:

[..]

Helaas verlies je de aandacht van de gemiddelde Nederlander zodra je iets echt uit wil leggen.

Nee, de enige optie is een superpopulistische partij beginnen die alleen maar roept dat alle allochtonen het land uit moeten en alle belastingen afgeschaft moeten worden. En dan in de kleine lettertjes in het partijprogramma opnemen dat de HRA afgebouwd wordt.
De aandacht trek je wel als mensen er netto een substantieel bedrag bij gaan krijgen. Dat zou mij in elk geval interesseren. Hoe dan ook wordt HRA een discussie en dan kun je beter een wenselijk alternatief hebben dan krampachtig aan die HRA vast blijven houden.
pi_78158909
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 21:48 schreef Halcon het volgende:

[..]

De aandacht trek je wel als mensen er netto een substantieel bedrag bij gaan krijgen. Dat zou mij in elk geval interesseren. Hoe dan ook wordt HRA een discussie en dan kun je beter een wenselijk alternatief hebben dan krampachtig aan die HRA vast blijven houden.
Maar gaan de mensen er dan wel zoveel bij krijgen bij het afbouwen van de HRA? Zal dat geld niet gewoon gebruikt worden om dat gat van 35 mld te vullen?
  donderdag 18 februari 2010 @ 21:51:53 #81
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_78159063
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 21:50 schreef Idler het volgende:

[..]

Maar gaan de mensen er dan wel zoveel bij krijgen bij het afbouwen van de HRA? Zal dat geld niet gewoon gebruikt worden om dat gat van 35 mld te vullen?
Dat gat moet toch dicht, linksom of rechtsom.
The End Times are wild
pi_78159112
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 21:50 schreef Idler het volgende:

[..]

Daar ben ik dus ook bang voor (of het wordt gebruikt voor geldverslindende, linkse speeltjes). Om dat tegen te gaan moet je een zinnig alternatief hebben en dat zijn dus lagere belastingen.
pi_78163307
Ik dien me graag aan als verlicht despoot
I'll sing you a lullaby.
pi_78170566
Elk huis stort uiteindelijk in, alleen de grond blijft altijd bestaan.
pi_78170863
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 21:40 schreef iehlaak het volgende:

[..]

Epic
Hij woont daar anders wel prachtig en wanneer de Noord-Zuidlijn af is zal het vast wel een aardige investering blijken, hij zit aan het goede deel van de dijk en zo iemand heeft toch ook levenslang een goed inkomen? hij kan altijd nog net als Kok zijn zakken gaan vullen (wederom) bij bv Shell etc
  vrijdag 19 februari 2010 @ 09:02:42 #86
179598 Deprater
pi_78172631
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 02:17 schreef sig000 het volgende:
Elk huis stort uiteindelijk in, alleen de grond blijft altijd bestaan.
nou de gegoten betonnen eensgezinswoningen uit de jaren 70 die staan er over 300 jaar nog hoor, die zijn harder en solider dan een egyptische piramide
pi_78172730
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 09:02 schreef Deprater het volgende:

[..]

nou de gegoten betonnen eensgezinswoningen uit de jaren 70 die staan er over 300 jaar nog hoor, die zijn harder en solider dan een egyptische piramide
Cool dan helen ze 2000 jaar ook nog wel. Waren het niet dat sommige van die huizen toch met wat te snelhardend beton zijn gemaakt en wat betonrot kennen.
  vrijdag 19 februari 2010 @ 09:20:48 #88
179598 Deprater
pi_78172985
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 09:07 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Cool dan halen ze 2000 jaar ook nog wel. Waren het niet dat sommige van die huizen toch met wat te snelhardend beton zijn gemaakt en wat betonrot kennen.
eensgezinswoningen niet hoor.

Flats wel en dan voornamelijk de balkons, de gedeelten die bloot staan aan de invloeden van het weer
pi_78182533
"ik zie de komende 20 jaar geen hausse op de huizenmarkt komen"

http://www.rtl.nl/compone(...)s_hans.avi_plain.xml

Bagger...hoe werkt dat met die links & silverlight? Gaat iig om "Kijker aan Zet: Is de crisis achter de rug? Kunnen we opgelucht zijn?
19-2-2010" minuut 15.
pi_78189014
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 09:02 schreef Deprater het volgende:

[..]

ehh. was er toen geen hoop gezeik over betonrot?
pi_78190102
Betonrot was een probleem voor het tijdperk van het gietbeton, de meeste huizen uit de jaren 70 zijn trouwens nog gewoon gemetseld.

De kans op betonrot is er trouwens wel voor de huizen die de laatste jaren in de winter zijn gebouwd. Tegenwoordig worden er gewoon additieven aan beton toegevoegd en wordt er in de winter doorgestort en komen over een jaar of dertig de problemen.
  zaterdag 20 februari 2010 @ 01:46:57 #92
179598 Deprater
pi_78214776
quote:
r 19 feb 2010, 21:58
Woonlasten sterkst gestegen in Rijnwaarden
AMERSFOORT - De lasten voor huiseigenaren in de Gelderse gemeente Rijnwaarden zijn in de afgelopen vier jaar het hardst gestegen. Huiseigenaren met een gezin zijn daar tussen 2007 en 2010 zo'n 41 procent meer gaan betalen aan gemeentelijke woonlasten. Alleenstaanden zelfs 69 procent meer. Dat blijkt uit onderzoek van de Vereniging Eigen Huis (VEH) naar de woonlasten in 408 Nederlandse gemeenten dat vrijdag is gepresenteerd in aanloop naar de verkiezingend.
http://www.telegraaf.nl/b(...)eral_gestegen__.html
pi_78219549
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 21:34 schreef Halcon het volgende:

[..]

Het beste is denk ik om de HRA annuitair dalend te maken. Dan is het in elk geval aantrekkelijk om annuitair je lening af te bouwen.

Dat vergt natuurlijk best wel een administratie. Ik vind het dan ook prima als de HRA ineens wordt afgeschaft en dat geld aan de belastingbetaler wordt teruggeven d.m.v. verlaging van het percentage belasting in de drie hoogste belastingschijven.
er zijn maar drie schijven, toch?
pi_78219583
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 21:48 schreef Halcon het volgende:

[..]

dat wordt natuurlijk wel voorgerekend via allerlei plaatjes, en vervolgens zal blijken dat alleen deze theoretische plaatjes dat een netto teruggaaf tot gevolg hebben. Maar niemand het daadwerkelijk terugziet.
Denk aan rekeningrijden, waarbij iedereen goedkoper uit is, EN de overheid meer ontvangt, ondanks de kosten van invoering.

Ik denk eerder dat een (moeizame) verkiezingsronde/formatieronde de status quo nog verder benadrukt. Geen partij die een substantiele rol van betekenis gaat spelen die de verkiezingen ingaat met lastenverzwaring. En geen kabinet wat daadwerkelijke maatregelen direct gaat benoemen, dat is iets voor het tweede jaar.
pi_78219641
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 05:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Vier. Voor dit jaar:

• ¤ 0 - ¤ 18.218
  • ¤ 18.218 - ¤ 32.738
  • ¤ 32.738 - ¤ 54.367
  • ¤ 54.367 - hoger
  • pi_78219843
    quote:
    Op zaterdag 20 februari 2010 05:47 schreef dvr het volgende:

[..]

Vier. Voor dit jaar:

• ¤ 0 - ¤ 18.218
  • ¤ 18.218 - ¤ 32.738
  • ¤ 32.738 - ¤ 54.367
  • ¤ 54.367 - hoger
  • je hebt gelijk (gelukkig heb ik meer verstand van vennootschapsbelasting ), echter tweede en derde schijf schelen hele 0,5%, dat was vroegah toen ik nog wel verstand van IB had 1 schijf.

Het zou mij niet verbazen als ze ter compensatie de tarieven in deze schijven verlagen dat een een extra schijf bijkomt vanaf 80.000 of zo (of het magische Balkenende norm getal ding), met een tarief van 52%

Maar eigenlijk geloof ik niet dat er de politieke wil is om iets structureel te hervormen, en zal wel weer wat schaven en her en der een hoekje knippen worden, in combinatie met symboolpolitiek gericht op veelverdieners.
    pi_78219893
    Ja, 0,05% verschil zelfs. Maar in schijf twee bestaat het leeuwendeel van de heffing nog uit premies, terwijl het vanaf de derde schijf 100% belasting is. Vandaar dat ze het betreffende tarief van 42% niet in een enkele schijf konden onderbrengen.

Een extra schijf met een hoog tarief voor topinkomens is al door Bos op de agenda gezet. Niet dat het veel zou opbrengen, maar hij vindt het principieel goed als de sterkste schouders -die doorgaans ook het meest geprofiteerd hebben van de financiële bloei- het meeste dragen. Zit wel wat in vind ik, en in vroeger tijden hebben we nog veel hogere tarieven gehad - ik meen zelfs 72%.
    pi_78220698
    quote:
    Op zaterdag 20 februari 2010 07:13 schreef dvr het volgende:
    Ja, 0,05% verschil zelfs. Maar in schijf twee bestaat het leeuwendeel van de heffing nog uit premies, terwijl het vanaf de derde schijf 100% belasting is. Vandaar dat ze het betreffende tarief van 42% niet in een enkele schijf konden onderbrengen.

Een extra schijf met een hoog tarief voor topinkomens is al door Bos op de agenda gezet. Niet dat het veel zou opbrengen, maar hij vindt het principieel goed als de sterkste schouders -die doorgaans ook het meest geprofiteerd hebben van de financiële bloei- het meeste dragen. Zit wel wat in vind ik, en in vroeger tijden hebben we nog veel hogere tarieven gehad - ik meen zelfs 72%.
    Bos weet heel goed dat dit compleet averechts werkt, en zo'n belastingverhoging meer gaat kosten (aan mensen die vertrekken, bedrijven die vertrekken) dan het ooit oplevert. Maar het staat natuurlijk wel stoer zo in het zicht van verkiezingen.
      zaterdag 20 februari 2010 @ 09:46:49 #99
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_78220874
    Ik geloof niet dat er mensen werkelijk weg gaan vanwege een 60%'s tarief. Voor iedereen met een hypotheek maakt dat sowieso niet uit. En emigreerden er zoveel mensen toen het belastingtarief op 70% lag? Nee toch?
    Verder kunnen ze die 35 miljard beter deels uit de HRA halen dan uit een belastingverhoging. Want je keuzevrijheid wordt wel heel erg beperkt als je enige keuze is 60% betalen of een hypotheek nemen.
    The End Times are wild
    pi_78224184
    quote:
    Val kabinet geen prettig vooruitzicht bouwsector

door BARBARA SANDERS

AMSTERDAM – Een val van het kabinet zal de bouwsector extra hard treffen. De invoering van de crisis- en herstelwet komt dan op losse schroeven te staan. Daarvoor waarschuwt voorman Elco Brinkman van branchevereniging Bouwend Nederland. Met de crisis- en herstelwet kunnen procedures voor grote bouw- en infrastructurele projecten versneld worden. De wet is een middel om de economische crisis te bestrijden en mensen aan het werk te houden. De Tweede Kamer stemde afgelopen najaar met de wet in. Aanvankelijk werd gedacht dat deze per 1 januari van kracht kon gaan. Onlangs besloot de Eerste Kamer de behandeling van de wet voor de tweede maal uit te stellen. Minister-president Balkenende zei donderdagochtend nog tijdens een bezoek aan een bouwplaats in Pijnacker dat het niet doorgaan van de wet „onbestaanbaar zou zijn. Dan zou de senaat een te grote verantwoordelijkheid op zich nemen.” Diezelfde middag betoogde de premier tijdens een bijeenkomst bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten dat versnelling van ruimtelijke procedures niet alleen zorgt voor tijdwinst en kostenbesparingen. „Het is ook goed voor ’de uitstraling’ van het openbaar bestuur.” Daar zet de bouwlobby nu grote vraagtekens bij omdat de wet nu op zijn vroegst in april zal gaan gelden. Voorwaarde is daarbij echter wel dat Nederland dan geen demissionair kabinet heeft. „De laatcyclische bouwsector, goed voor circa 5,5% van het bruto nationaal product, heeft momenteel zwaar te lijden onder de gevolgen van de crisis en heeft daarom snelle ingrepen nodig. Duizenden arbeidsplaatsen zijn reeds verloren gegaan en het einde is nog niet in zicht”, aldus Brinkman. De productie van de bouwsector gaat, zonder extra tegenslagen als een val van het kabinet, dit jaar al 7,5% achteruit. Pas over twee jaar verwacht het Economisch Instituut voor de Bouw weer groei. Komende tien jaar verliest de bouwsector 60.000 banen, zo stelt het instituut. FNV Bouw noemt het mogelijke uitstel van de wet „een regelrechte ramp”. Voorzitter John Kerstens: „De wet is al zo ontzettend vertraagd, dat het bijna geen crisiswet meer mag heten. Zoveel mensen zijn hierdoor onnodig hun baan kwijt geraakt, terwijl de wet was bedoeld om de gevolgen van de recessie in de kiem te smoren. Het aantal werklozen zal alleen maar verder oplopen als het kabinet demissionair is.” Bouwend Nederland en FNV Bouw vrezen bovendien dat mensen nog terughoudender zullen zijn om een huis te kopen. „En dat zal de doodsteek zijn voor de nieuwbouwproductie. Een breuk in de coalitie geeft het vertrouwen van de burgers een keiharde dreun. En dat vertrouwen is al niet bijster groot”, verzucht Brinkman.

bron: Telegraaf
    Goed nieuws, ik vind zo'n crisiswet maar niks. Er moet datgene gebouwd gaan worden waar vraag naar is. Dit soort overheidsbemoeienis heeft tot doel korte termijnbelangen te beschermen, rotzooi te produceren die niemand wil hebben maar waar we tenslotte genoegen mee nemen omdat er niets anders is. Ik wil geen Lada, ik wil een Mercedes Benz voor de prijs van een Toyota Aygo, is dat nou teveel gevraagd
    I'll sing you a lullaby.
    pi_78227008
    quote:
    Op zaterdag 20 februari 2010 09:46 schreef LXIV het volgende:
    Ik geloof niet dat er mensen werkelijk weg gaan vanwege een 60%'s tarief. Voor iedereen met een hypotheek maakt dat sowieso niet uit. En emigreerden er zoveel mensen toen het belastingtarief op 70% lag? Nee toch?
    Verder kunnen ze die 35 miljard beter deels uit de HRA halen dan uit een belastingverhoging. Want je keuzevrijheid wordt wel heel erg beperkt als je enige keuze is 60% betalen of een hypotheek nemen.
    Beetje kortzichtig om te denken dat iedereen die een hoog inkomen heeft ook wel een hoge hypotheek zal hebben, en dus hun inkomen naar weinig terugbrengt. Als dat zo is, heeft het ook geen nut om met tarieven te spelen.

Bedrijven zoals Shell verplaatsen hun hoofdkantoor als er substantieel meer betaald moet gaan worden dan in omliggende landen. Tegenwoordig maakt het allemaal niet zoveel meer uit waar iets gebeurt, het is toch allemaal global. Waar ik inlog maakt niet zoveel meer uit. En dan verdwijnen er ook een hoop banen van de lagen daaronder.

Nog even afgezien dat het dogma 'de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten' even voorbij gaat aan het feit dat als iemand bij hetzelfde tarief 2x zoveel verdient, deze ook 2x zoveel belasting betaalt.

Ze moeten maar eens gaan snijden in het inmense ambtenarenapparaat
    Ik denk niet dat iemand een paar beleidsnota's minder gaat missen
    pi_78227916
    quote:
    Op zaterdag 20 februari 2010 13:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Ze moeten maar eens gaan snijden in het inmense ambtenarenapparaat
    Ik denk niet dat iemand een paar beleidsnota's minder gaat missen

Al die overheidsbemoeienis, een mens word er soms moedeloos van.
    I'll sing you a lullaby.
    pi_78228443
    quote:
    Op zaterdag 20 februari 2010 05:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Vier volgens mij: t/m ¤ 18.218 33,45%, ¤ 18.219 t/m ¤ 32.738 41,95%, ¤ 32.739 t/m 54.367 42.00% en vanaf ¤ 54.368 52.00%.
    pi_78228505
    quote:
    Op zaterdag 20 februari 2010 05:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

dat wordt natuurlijk wel voorgerekend via allerlei plaatjes, en vervolgens zal blijken dat alleen deze theoretische plaatjes dat een netto teruggaaf tot gevolg hebben. Maar niemand het daadwerkelijk terugziet.
    Denk aan rekeningrijden, waarbij iedereen goedkoper uit is, EN de overheid meer ontvangt, ondanks de kosten van invoering.

Ik denk eerder dat een (moeizame) verkiezingsronde/formatieronde de status quo nog verder benadrukt. Geen partij die een substantiele rol van betekenis gaat spelen die de verkiezingen ingaat met lastenverzwaring. En geen kabinet wat daadwerkelijke maatregelen direct gaat benoemen, dat is iets voor het tweede jaar.
    Het probleem is dat men de besparingen van de afbouw of afbraak van de HRA in geldverslindende ambtenarenprojecten wil stoppen. M.i. zou het een op een terug moeten naar de belastingbetaler. Daar maken ze helaas geen rekensom van. De VVD niet omdat ze de HRA willen behouden en de linkse partijen niet omdat dan duidelijk wordt dat en de woonlasten gaan stijgen en mensen volop op blijven draaien voor allerlei linkse hobbies.
    pi_78228545
    quote:
    Op zaterdag 20 februari 2010 09:46 schreef LXIV het volgende:
    Er gaan wel mensen weg en er gaan bedrijven weg. Het wordt duurder om je bedrijf in Nederland te houden en het zal lastiger worden om personeel te vinden met zulke absurde tarieven. Je komt zo in een neergaande spiraal terecht en dat lijkt me niet handig. Zeker niet in deze tijden.
    pi_78244059
    quote:
    Op zaterdag 20 februari 2010 09:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Bos weet heel goed dat dit compleet averechts werkt, en zo'n belastingverhoging meer gaat kosten (aan mensen die vertrekken, bedrijven die vertrekken) dan het ooit oplevert. Maar het staat natuurlijk wel stoer zo in het zicht van verkiezingen.
    Nee, het gaat om een tijdelijke maatregel, en eentje die je in veel meer westerse landen zult zien. Inderdaad zullen overheden zwaar moeten afslanken om hun schulden te verminderen (ook in het licht van de veel lagere belastingopbrengsten en hogere uitgaven aan bijstand e.d.), maar hogere belastingen zijn m.i. ook onafwendbaar. In de VS wordt bijvoorbeeld de invoering van federale BTW overwogen, dat was vroeger ondenkbaar. Bang voor vertrekkende bedrijven hoeft Bos niet te zijn, dit zijn veel te onzekere tijden om je bedrijf te verplaatsen.
      zaterdag 20 februari 2010 @ 23:00:45 #107
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_78245586
    Bedrijven betalen helemaal niet zo veel belasting in Nederland. En ze krijgen er overigens genoeg voor terug. Een goede infrastructuur, een hoog opgeleide bevolking, stabiliteit, veiligheid, cultuur, politieke betrouwbaarheid. Laten we reeel zijn, niet voor niets vestigen zich relatief zoveel bedrijven in Nederland! Het is onzin om te doen alsof het hier zo slecht zou zijn.

Met sommige zaken is Nederland misschien lastig voor bedrijven. Dan denk ik aan ruimtelijke ordening voor uitbreidingmogelijkheden, aan milieuaspecten en aan de arbowet. Maar blijkbaar zijn er nog steeds genoeg bedrijven die dit dus op de koop toe nemen om hier gevestigd te zijn!

De werkeloosheid in Nederland is al jarenlang structureel lager dan in bijna alle andere landen. Zelfs nu nog is in veel sectoren krapte op de arbeidsmarkt. Als het werkelijk zo slecht was hier voor bedrijven dan waren ze al lang weggeweest.

Hetzelfde over al die mensen die klagen over Amsterdam, dat alles zo duur is daar en dat "iedereen" weg wil gaan. De reden dat alles zo duur en overvol is daar is juist dat iedereen daar wil zitten! Het is geen teken van falen dat een parkeerplaats daar een ton in euro's kost, maar een teken van succes. In een minder succesvol deel van Nederland kost een parkeerplaats bijna niks.
    The End Times are wild
      zaterdag 20 februari 2010 @ 23:04:33 #108
    292304 HBUU
    werken fijn, niets doen beter
      zaterdag 20 februari 2010 @ 23:05:22 #109
    292304 HBUU
    werken fijn, niets doen beter
    pi_78245798
    quote:
    Op zaterdag 20 februari 2010 13:57 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Al die overheidsbemoeienis, een mens word er soms moedeloos van.
    Dat dus
    pi_78246182
    quote:
    Op zaterdag 20 februari 2010 22:20 schreef dvr het volgende:

[..]

Nee, het gaat om een tijdelijke maatregel, en eentje die je in veel meer westerse landen zult zien. Inderdaad zullen overheden zwaar moeten afslanken om hun schulden te verminderen (ook in het licht van de veel lagere belastingopbrengsten en hogere uitgaven aan bijstand e.d.), maar hogere belastingen zijn m.i. ook onafwendbaar. In de VS wordt bijvoorbeeld de invoering van federale BTW overwogen, dat was vroeger ondenkbaar. Bang voor vertrekkende bedrijven hoeft Bos niet te zijn, dit zijn veel te onzekere tijden om je bedrijf te verplaatsen.
    Zet die Westerse bril eens af. De trend is niet naar een ander Westers land hoor.
    pi_78246248
    quote:
    Op zaterdag 20 februari 2010 23:00 schreef LXIV het volgende:
    Bedrijven betalen helemaal niet zo veel belasting in Nederland. En ze krijgen er overigens genoeg voor terug. Een goede infrastructuur, een hoog opgeleide bevolking, stabiliteit, veiligheid, cultuur, politieke betrouwbaarheid. Laten we reeel zijn, niet voor niets vestigen zich relatief zoveel bedrijven in Nederland! Het is onzin om te doen alsof het hier zo slecht zou zijn.

Met sommige zaken is Nederland misschien lastig voor bedrijven. Dan denk ik aan ruimtelijke ordening voor uitbreidingmogelijkheden, aan milieuaspecten en aan de arbowet. Maar blijkbaar zijn er nog steeds genoeg bedrijven die dit dus op de koop toe nemen om hier gevestigd te zijn!

De werkeloosheid in Nederland is al jarenlang structureel lager dan in bijna alle andere landen. Zelfs nu nog is in veel sectoren krapte op de arbeidsmarkt. Als het werkelijk zo slecht was hier voor bedrijven dan waren ze al lang weggeweest.

Hetzelfde over al die mensen die klagen over Amsterdam, dat alles zo duur is daar en dat "iedereen" weg wil gaan. De reden dat alles zo duur en overvol is daar is juist dat iedereen daar wil zitten! Het is geen teken van falen dat een parkeerplaats daar een ton in euro's kost, maar een teken van succes. In een minder succesvol deel van Nederland kost een parkeerplaats bijna niks.
    Je begrijpt het niet. Bepalend is niet hoeveel belasting het bedrijf betaalt, bepalend is hoeveel inkomstenbelasting de top 100 van een bedrijf betaalt. Dat laatste speelt oprecht een grotere rol in de keuze waar de activiteiten plaatsvinden. De achtivitieten volgende de top 100, niet omgekeerd.
      zaterdag 20 februari 2010 @ 23:24:22 #112
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_78246524
    Die top 100 heeft ook andere belangen om wel of niet in Nederland te wonen. Familie, leefklimaat, onderwijs, noem maar op. Zeker voor die top-100 maakt die 10% toch niet zo gek veel uit. Eten ze er één boterham minder om? Binnen 2 jaar is hun salaris inclusief die belastingverhoging toch al meer gestegen.
    Misschien heb je teveel met geld gewerkt zodat je denkt dat dit in alle beslissingen doorslaggevend is. Ik zou voor 10% meer in ieder geval niet hier weg willen. Nederland is natuurlijk ook een land waar geen kinderen met rotte tanden lopen omdat er geen collectieve zorgverzekering is. Waar iedereen tenminste een kans krijgt op onderwijs. Waar je op straat geen mensonterende taferelen ziet van gehandicapten die moeten bedelen om te overleven. Dat is ook geld waard, al heb je het zelf niet nodig. Ik laat mijn kinderen liever in Nederland opgroeien dan in de VS, waar alles draait om consumptie en prestatie.

Diegenen waarvoor geld op de eerste plaats komt zijn waarschijnlijk toch al vertrokken, want voor hen maakt die laatste 10% ook niet zoveel uit.
    The End Times are wild
    pi_78247078
    quote:
    Op zaterdag 20 februari 2010 23:24 schreef LXIV het volgende:
    Die top 100 heeft ook andere belangen om wel of niet in Nederland te wonen. Familie, leefklimaat, onderwijs, noem maar op. Zeker voor die top-100 maakt die 10% toch niet zo gek veel uit. Eten ze er één boterham minder om? Binnen 2 jaar is hun salaris inclusief die belastingverhoging toch al meer gestegen.
    Misschien heb je teveel met geld gewerkt zodat je denkt dat dit in alle beslissingen doorslaggevend is. Ik zou voor 10% meer in ieder geval niet hier weg willen. Nederland is natuurlijk ook een land waar geen kinderen met rotte tanden lopen omdat er geen collectieve zorgverzekering is. Waar iedereen tenminste een kans krijgt op onderwijs. Waar je op straat geen mensonterende taferelen ziet van gehandicapten die moeten bedelen om te overleven. Dat is ook geld waard, al heb je het zelf niet nodig. Ik laat mijn kinderen liever in Nederland opgroeien dan in de VS, waar alles draait om consumptie en prestatie.

Diegenen waarvoor geld op de eerste plaats komt zijn waarschijnlijk toch al vertrokken, want voor hen maakt die laatste 10% ook niet zoveel uit.
    Ik denk dat het doorslaggevend is, omdat ik uit eerste hand weet dat dit een realistisch scenario is voor tenminste 1 Nederlandse multinational. En Bos weet dat ook.
      zaterdag 20 februari 2010 @ 23:44:04 #114
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_78247254
    quote:
    Op zaterdag 20 februari 2010 23:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik denk dat het doorslaggevend is, omdat ik uit eerste hand weet dat dit een realistisch scenario is voor tenminste 1 Nederlandse multinational. En Bos weet dat ook.
    Bedoel je ING? Die uitspraak is toch al van vóór de crisis.

Los daarvan bedragen de kosten van zo'n operatie een veelvoud van de belastingkosten. Dus puur bedrijfseconomisch gezien zou het slimmer zijn de salarissen gewoon evenredig te verhogen. Dan blijft het netto gelijk.

Kijk, wil je iets dan kost dat wat. Vertrekken vanwege een hoge belasting is net als Kees de Kort die in de Bijlmer gaat wonen omdat je daar een groot huis voor weinig hebt. Dat is natuurlijk wel zo, maar dan woon je dus wel in de Bijlmer. Alles heeft zijn prijs.

Nederland heeft helemaal geen ongunstig bedrijfsklimaat. Stabiel (kun je dat nog zeggen na gisteren? ), niet corrupt, etc, etc. We doen het echt niet slecht, dat is gewoon de realiteit.
    The End Times are wild
    pi_78247472
    quote:
    Op zaterdag 20 februari 2010 23:44 schreef LXIV het volgende:

[..]

Bedoel je ING? Die uitspraak is toch al van vóór de crisis.

Los daarvan bedragen de kosten van zo'n operatie een veelvoud van de belastingkosten. Dus puur bedrijfseconomisch gezien zou het slimmer zijn de salarissen gewoon evenredig te verhogen. Dan blijft het netto gelijk.

Kijk, wil je iets dan kost dat wat. Vertrekken vanwege een hoge belasting is net als Kees de Kort die in de Bijlmer gaat wonen omdat je daar een groot huis voor weinig hebt. Dat is natuurlijk wel zo, maar dan woon je dus wel in de Bijlmer. Alles heeft zijn prijs.

Nederland heeft helemaal geen ongunstig bedrijfsklimaat. Stabiel (kun je dat nog zeggen na gisteren? ), niet corrupt, etc, etc. We doen het echt niet slecht, dat is gewoon de realiteit.
    *zucht*

Bedrijfseconomie speelt dan geen rol meer. Zo'n CEO zegt dan, ik doe het wel vanuit een ander land. So what? Een salaris minder belast zou je zeggen. Maar er is dan ook geen reden om een treasury afdeling in NL te houden. Verdwijnt naar Zwitserland of Belgie. Het bedrijf wordt vanuit de top niet meer als "Nederlands" bedrijf gezien, dus meer functies worden verplaatst. Je krijgt een domino effect.

Je onderschat hopeloos hoe irrationeel over dit soort dingen besloten wordt, en hoe persoongebonden met name hoofdkantoor activiteiten zijn. En hoezeer de impact van een potentiele hetze is.
    pi_78247505
    quote:
    Op zaterdag 20 februari 2010 23:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Je begrijpt het niet. Bepalend is niet hoeveel belasting het bedrijf betaalt, bepalend is hoeveel inkomstenbelasting de top 100 van een bedrijf betaalt. Dat laatste speelt oprecht een grotere rol in de keuze waar de activiteiten plaatsvinden. De achtivitieten volgende de top 100, niet omgekeerd.
    Daarom zeg ik: " zet die toppers maar op het schavot" Er zijn genoeg toppers te vinden die deze "me too artiesten" willen vervangen
    I'll sing you a lullaby.
    pi_78247535
    quote:
    Op zaterdag 20 februari 2010 23:51 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Daarom zeg ik: " zet die toppers maar op het schavot" Er zijn genoeg toppers te vinden die deze "me too artiesten" willen vervangen
    er is niks meer te vervangen dan. Leuk vermaak voor je, maar wat koop je daarvoor?
    pi_78247590
    quote:
    Op zaterdag 20 februari 2010 23:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

er is niks meer te vervangen dan. Leuk vermaak voor je, maar wat koop je daarvoor?
    Ik koop er nu ook niets voor, dus elke verandering is een optie toch
    I'll sing you a lullaby.
    pi_78247616
    quote:
    Op zaterdag 20 februari 2010 23:53 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik koop er nu ook niets voor, dus elke verandering is een optie toch
    Een helehoop mensen danken er hun baan aan, niet dat jou dat wat intereseert kennelijk.
      zaterdag 20 februari 2010 @ 23:55:27 #120
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_78247656
    quote:
    Op zaterdag 20 februari 2010 23:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

*zucht*

Bedrijfseconomie speelt dan geen rol meer. Zo'n CEO zegt dan, ik doe het wel vanuit een ander land. So what? Een salaris minder belast zou je zeggen. Maar er is dan ook geen reden om een treasury afdeling in NL te houden. Verdwijnt naar Zwitserland of Belgie. Het bedrijf wordt vanuit de top niet meer als "Nederlands" bedrijf gezien, dus meer functies worden verplaatst. Je krijgt een domino effect.

Je onderschat hopeloos hoe irrationeel over dit soort dingen besloten wordt, en hoe persoongebonden met name hoofdkantoor activiteiten zijn. En hoezeer de impact van een potentiele hetze is.
    Ik snap wel dat er niet-rationele of egoïstische motieven een rol spelen. Maar iemands leven is ook meer dan enkel het netto-salaris. Dat geef ik ook al vanaf het begin aan. Mensen wonen om meer redenen in Nederland dan de hoogte van dit salaris. Ook CEO's.
    The End Times are wild
    pi_78247721
    quote:
    Op zaterdag 20 februari 2010 23:55 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik snap wel dat er niet-rationele of egoïstische motieven een rol spelen. Maar iemands leven is ook meer dan enkel het netto-salaris. Dat geef ik ook al vanaf het begin aan. Mensen wonen om meer redenen in Nederland dan de hoogte van dit salaris. Ook CEO's.
    Dit zijn geeneens Nederlanders. They do not care. Die wonen overal goed.
    pi_78248037
    quote:
    Op zaterdag 20 februari 2010 23:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Een helehoop mensen danken er hun baan aan, niet dat jou dat wat intereseert kennelijk.
    Een hoop mensen hebben geen baan dankzij deze mensen, niet dat jou dat wat interesseert kennelijk.
    Ze moeten gewoon hun bijdrage doen, ga jij maar eens proberen te onderhandelen over de hoeveelheid belasting die je moet betalen, ze zien je al aankomen. Dat is dus gewoon rechtsongelijkheid, moeten we snel mee stoppen.
    I'll sing you a lullaby.
    pi_78248071
    quote:
    Op zaterdag 20 februari 2010 23:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Dit zijn geeneens Nederlanders. They do not care. Die wonen overal goed.
    In dat geval hoeven we ons ook niet schuldig te voelen als we ze 'weggepest' hebben
    I'll sing you a lullaby.
    pi_78248255
    quote:
    Op zondag 21 februari 2010 00:08 schreef xenobinol het volgende:

[..]

In dat geval hoeven we ons ook niet schuldig te voelen als we ze 'weggepest' hebben
    Dat hoef je ook niet, de samenleving naait er alleen zichzelf mee.

Er is al vele malen uitvoerig onderzoek naar gepleegd, en verhoging van de toptarieven kost meer dan het opbrengt. Is leuk zo'n hetze, maar wat wil je ermee bereiken?
    pi_78248278
    quote:
    Op zondag 21 februari 2010 00:07 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Een hoop mensen hebben geen baan dankzij deze mensen, niet dat jou dat wat interesseert kennelijk.
    Ze moeten gewoon hun bijdrage doen, ga jij maar eens proberen te onderhandelen over de hoeveelheid belasting die je moet betalen, ze zien je al aankomen. Dat is dus gewoon rechtsongelijkheid, moeten we snel mee stoppen.
    Ze doen hun bijdrage. Wat draag jij bij?
    pi_78248350
    quote:
    Op zaterdag 20 februari 2010 23:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Zet die Westerse bril eens af. De trend is niet naar een ander Westers land hoor.
    Bedrijfsverplaatsingen als gevolg van de belastingdruk, waar het over ging, vinden meestal binnen het westen plaats. Denk bijvoorbeeld aan de trek van ondernemingen naar Ierland waar de vennootschapsbelasting het laagst was, of de vestiging van allerlei holdings van multinationals (Ikea, Nike, Rolling Stones, U2, Volkswagen, Nokia) in rente- en royaltiesparadijs Nederland.
    De trek naar Azië is veroorzaakt door de hoge loonkosten in met name het onderste deel van de arbeidsmarkt. Daar heeft een extra schijf van 60% geen invloed op.

Hoe dan ook zijn dit er de tijden niet naar om een groot bedrijf naar Azië te verplaatsen. Als het stof van de financiële crisis optrekt, is productie in de westerse wereld een stuk goedkoper geworden en heerst er in Azië chaos en honger.
    pi_78248631
    quote:
    Op zondag 21 februari 2010 00:16 schreef dvr het volgende:

[..]

Bedrijfsverplaatsingen als gevolg van de belastingdruk, waar het over ging, vinden meestal binnen het westen plaats. Denk bijvoorbeeld aan de trek van ondernemingen naar Ierland waar de vennootschapsbelasting het laagst was, of de vestiging van allerlei holdings van multinationals (Ikea, Nike, Rolling Stones, U2, Volkswagen, Nokia) in rente- en royaltiesparadijs Nederland.
    De trek naar Azië is veroorzaakt door de hoge loonkosten in met name het onderste deel van de arbeidsmarkt. Daar heeft een extra schijf van 60% geen invloed op.
    Veel bedrijven beschouwen zich nu al echte Nederlandse bedrijven. Hun hoofdkantoor zit in NL. De directie zit in NL. Ze hebben een commitment naar de Nederlandse staaten samenleving toe, en omgekeerd. Onderschat niet in hoeverre daarover onderling overlegd wordt. Op het moment dat de top verkast, verdwijnt de hoofdkantoorfunctie uit Nederland. Dat zijn vaak maar 50 mensen ofzo. Maar het gevolg is dat het commitment aan Nederland verdwijnt, dat het Nederlandse karakter diffuus wordt, en dat andere functies verdwijnen. En al lang niet meer het onderste deel van de arbeidsmarkt.
    quote:
    Hoe dan ook zijn dit er de tijden niet naar om een groot bedrijf naar Azië te verplaatsen. Als het stof van de financiële crisis optrekt, is productie in de westerse wereld een stuk goedkoper geworden en heerst er in Azië chaos en honger.
    Volgens mij is Azie een stuk stabieler op moment.
    pi_78249123
    quote:
    Op zondag 21 februari 2010 00:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Dat hoef je ook niet, de samenleving naait er alleen zichzelf mee.
    Bangmakerij
    quote:
    Er is al vele malen uitvoerig onderzoek naar gepleegd, en verhoging van de toptarieven kost meer dan het opbrengt. Is leuk zo'n hetze, maar wat wil je ermee bereiken?
    Pfff.. dat onderzoek veeg ik mijn achterwerk mee af, natuurlijk hebben deze onderzoekers precies die gegevens meegewogen die een bepaalde uitkomst tot gevolg heeft. Tegenwoordig word wetenschap bedreven om de waarheid te fabriceren.
    I'll sing you a lullaby.
    pi_78249164
    quote:

[..]

Ze doen hun bijdrage. Wat draag jij bij?
    Ik betaal mijn belastingen, nu die toppers nog.
    I'll sing you a lullaby.
    pi_78249240
    quote:
    Op zondag 21 februari 2010 00:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Ze hebben een commitment naar de Nederlandse staaten samenleving toe, en omgekeerd.
    Nee, die commitment proberen ze juist te ontlopen, dat mag toch wel blijken uit je relaas.
    I'll sing you a lullaby.
    pi_78250010
    quote:

Er is al vele malen uitvoerig onderzoek naar gepleegd, en verhoging van de toptarieven kost meer dan het opbrengt.
    Dat is waar - de absolute belastingopbrengsten stijgen in de regel wanneer een toptarief daalt van bijvoorbeeld 80 naar 60 procent. Dit omdat er minder belastingontwijking en belastingontduiking plaatsvindt en omdat een laag tarief harder werken stimuleert. Maar een tijdelijke stijging van 52 naar 60 procent zal naar mijn inschatting weinig schelen. Nogmaals, Bos' motivering was dat in de komende jaren flinke offers gevraagd zullen worden van met name de lagere en middeninkomens (die nu eenmaal de bulk van de belastingbasis vormen), en dat die offers op minder draagvlak zullen kunnen rekenen, als mensen met topinkomens relatief minder door de stijgende lasten getroffen worden.

Oh, en voor de échte grootverdieners maakt de inkomstenbelasting weinig uit. Die laten zich toch betalen in onbelast dividend, koerswinst, pensioenaanvulling of met een forse dotatie aan een trust in den vreemde.

[ Bericht 9% gewijzigd door dvr op 21-02-2010 01:11:39 ]
    pi_78256689
    quote:
    Op zondag 21 februari 2010 01:05 schreef dvr het volgende:

[..]

Dat is waar - de absolute belastingopbrengsten stijgen in de regel wanneer een toptarief daalt van bijvoorbeeld 80 naar 60 procent. Dit omdat er minder belastingontwijking en belastingontduiking plaatsvindt en omdat een laag tarief harder werken stimuleert. Maar een tijdelijke stijging van 52 naar 60 procent zal naar mijn inschatting weinig schelen. Nogmaals, Bos' motivering was dat in de komende jaren flinke offers gevraagd zullen worden van met name de lagere en middeninkomens (die nu eenmaal de bulk van de belastingbasis vormen), en dat die offers op minder draagvlak zullen kunnen rekenen, als mensen met topinkomens relatief minder door de stijgende lasten getroffen worden.

Oh, en voor de échte grootverdieners maakt de inkomstenbelasting weinig uit. Die laten zich toch betalen in onbelast dividend, koerswinst, pensioenaanvulling of met een forse dotatie aan een trust in den vreemde.
    Ik vind het altijd vervelend alsof wordt gedaan alsof de mensen uit de 52%-schijf de grote topverdieners zijn.

Bij een inkomen van 55 mille zit je al in die schijf en dan ben je volgens de linkse politici een graaier en weet ik wat al niet meer. Mensen met een inkomen van 55 mille hebben ook echt niet allemaal onbelast dividend, koerswinst en dotaties aan exotische trustees.
      zondag 21 februari 2010 @ 10:28:38 #133
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_78256860
    Dat is inderdaad zo. 55K is echt geen topinkomen. Wat dat betreft is het wel vreemd dat ze vanaf dat moment al 60% belasting willen gaan heffen.

Overigens vind ik het moreel onjuist om meer dan 50% belasting te heffen!
    The End Times are wild
    pi_78256925
    quote:
    Op zondag 21 februari 2010 10:28 schreef LXIV het volgende:
    Dat is inderdaad zo. 55K is echt geen topinkomen. Wat dat betreft is het wel vreemd dat ze vanaf dat moment al 60% belasting willen gaan heffen.

Overigens vind ik het moreel onjuist om meer dan 50% belasting te heffen!
    Eens. Ik vind 50% al absurd veel, maar wel de absolute drempel. Het is niet fijn als van wat je verdient bovenop de 3e schijf je meer dan de helft kwijt bent aan belastingen. Dat motiveert niet.

De hoogste schijf wordt ook alleen maar in verband gebracht met dieven, graaiers en oplichters, terwijl een doorsnee controller al aan dit bedrag zit.

Netto blijft er o.a. door het absurde 52%-tarief al helemaal niets over van 55k bruto.
    pi_78256999
    quote:
    Op zondag 21 februari 2010 10:10 schreef Halcon het volgende:

Ik vind het altijd vervelend alsof wordt gedaan alsof de mensen uit de 52%-schijf de grote topverdieners zijn.

Bij een inkomen van 55 mille zit je al in die schijf en dan ben je volgens de linkse politici een graaier en weet ik wat al niet meer.
    Ja, dat is ook onzin. Er zitten heel veel mensen in het 52%-tarief. Het voorstel van Bos voor die extra schijf van 60% betrof dan ook alleen de bruto inkomens van ¤ 150.000+ en dat zijn er weinig, misschien zo'n 5.000 huishoudens in heel Nederland.
    pi_78257034
    quote:
    Op zondag 21 februari 2010 10:42 schreef dvr het volgende:

[..]

Ja, dat is ook onzin. Er zitten heel veel mensen in het 52%-tarief. Het voorstel van Bos voor die extra schijf van 60% betrof dan ook alleen de bruto inkomens van ¤ 150.000+ en dat zijn er weinig, misschien zo'n 5.000 huishoudens in heel Nederland.
    Ook voor 150k + vind ik het absurd om 60% belasting te heffen. Van elke bruto verdiende euro gaat er dan gewoon 60 Eurocent naar een geldverslindende ambtenarenmachine.
      zondag 21 februari 2010 @ 10:46:17 #137
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_78257042
    quote:
    Op zondag 21 februari 2010 10:35 schreef Halcon het volgende:

[..]

Eens. Ik vind 50% al absurd veel, maar wel de absolute drempel. Het is niet fijn als van wat je verdient bovenop de 3e schijf je meer dan de helft kwijt bent aan belastingen. Dat motiveert niet.

De hoogste schijf wordt ook alleen maar in verband gebracht met dieven, graaiers en oplichters, terwijl een doorsnee controller al aan dit bedrag zit.

Netto blijft er o.a. door het absurde 52%-tarief al helemaal niets over van 55k bruto.
    Dat valt toch wel mee? Je betaalt het toch maar over een klein deel van je inkomen?

Wat iuk wel vervelend vind is dat voor alle extraatjes, zoals bonussen, vakantieuitkering etc. altijd het 'bijzonder tarief' geldt. Dan is het wel een slok op een borrel die ingepikt wordt. Maar over het hele salaris is het "maar" iets van 30% loonbelasting ofzo.

Het maakt het wel onaantrekkelijk om meer uren te maken. Die eerste uurtjes leveren nog wat op, de laatste heel wat minder. Vandaar dat ik nu 32 uur werk. Gewoon omdat dit netto niet zo veel scheelt.
    The End Times are wild
    pi_78257169
    quote:
    Op zondag 21 februari 2010 10:46 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat valt toch wel mee? Je betaalt het toch maar over een klein deel van je inkomen?

Wat iuk wel vervelend vind is dat voor alle extraatjes, zoals bonussen, vakantieuitkering etc. altijd het 'bijzonder tarief' geldt. Dan is het wel een slok op een borrel die ingepikt wordt. Maar over het hele salaris is het "maar" iets van 30% loonbelasting ofzo.

Het maakt het wel onaantrekkelijk om meer uren te maken. Die eerste uurtjes leveren nog wat op, de laatste heel wat minder. Vandaar dat ik nu 32 uur werk. Gewoon omdat dit netto niet zo veel scheelt.
    55k bruto per jaar betekent iets van 2,6k netto per maand. Bij een met hard werken verdiende salarisstijging gaat 52% van elke Euro die je er extra bij hebt gekregen naar de fiscus. Dat motiveert totaal niet.

Tel daarbij op hetgeen wat je al aangeeft, de extraatjes en de conclusie is dan toch wel dat je flink wordt gepakt door de fiscus en nauwelijks wordt gestimuleerd om vooruitgang te boeken.

En dat is, naast dat ik dit ordinaire diefstal vind, een van mijn grootste problemen met het te progressieve belastingstelsel. Mensen die wat kunnen worden niet gemotiveerd om vooruitgang te boeken, meer inspanningen te leveren en meer uren te uren. Sterker nog: ze worden min of meer gedwongen om te blijven freewheelen, minder uren te maken en allerlei fiscale toeren uit te halen om netto nog iets over te houden van hun zuurverdiende centen.
      zondag 21 februari 2010 @ 11:38:08 #139
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_78257902
    Dat is gedrag wat je dan bevordert. Zelf doe ik daar ook aan mee.

In plaats van veel uren te maken bij "de baas" heb ik daarnaast een eigen bedrijfje opgericht. Daarmee kan ik dan weer van alles aftrekken, zoals mijn internet, hard- en software, reiskosten. Al is mijn omzet gelijk aan mijn kosten,dan heb ik allerlei dingen nog voor de helft van het geld.
    The End Times are wild
    pi_78258113
    quote:
    Op zondag 21 februari 2010 10:55 schreef Halcon het volgende:

55k bruto per jaar betekent iets van 2,6k netto per maand. Bij een met hard werken verdiende salarisstijging gaat 52% van elke Euro die je er extra bij hebt gekregen naar de fiscus. Dat motiveert totaal niet.
    Toch, als ik dat zo lees is onze generatie weinig gewend. Even een citaatje van Wikipedia:

"In de periode 1940-1970 golden overal in de Westerse wereld zeer hoge belastingtarieven voor de topinkomens. In het Verenigd Koninkrijk bedroeg het toptarief 95%, in de VS 91% en in Nederland 72%. In Zweden moest de schrijfster Astrid Lindgren zelfs meer dan 100% van haar inkomen aan belasting betalen."

Gelukkig hebben de babyboomers aan dat soort praktijken een einde gemaakt.
      zondag 21 februari 2010 @ 11:48:48 #141
    292331 Henktay
    ik hou van tee
    pi_78258116
    quote:
    Op zondag 21 februari 2010 10:55 schreef Halcon het volgende:

[..]

En dat is, naast dat ik dit ordinaire diefstal vind, een van mijn grootste problemen met het te progressieve belastingstelsel.
    Bekeuringen zijn hier voor ieder gelijk

Dat is in sommige landen ook naar inkomen / vermogen
    pi_78258152
    quote:
    Op zondag 21 februari 2010 11:38 schreef LXIV het volgende:
    Dat is gedrag wat je dan bevordert. Zelf doe ik daar ook aan mee.

In plaats van veel uren te maken bij "de baas" heb ik daarnaast een eigen bedrijfje opgericht. Daarmee kan ik dan weer van alles aftrekken, zoals mijn internet, hard- en software, reiskosten. Al is mijn omzet gelijk aan mijn kosten,dan heb ik allerlei dingen nog voor de helft van het geld.
    Je moet je toch wapenen tegen de fiscus en dan is een eigen onderneming een prima middel om meer aftrekposten te genereren en zo je netto inkomen wat op te hogen.

Geeft ook wel het probleem aan van zo´n hoog tarief. Het zorgt alleen maar voor demotivatie van talentvolle werknemers en het zorgt voor grote kosten omdat mensen er toch alles aan zullen doen om hun netto inkomen wat op te hogen of het e.e.a. te verbergen voor de fiscus.
    pi_78258189
    quote:
    Op zondag 21 februari 2010 11:48 schreef dvr het volgende:

[..]

Toch, als ik dat zo lees is onze generatie weinig gewend. Even een citaatje van Wikipedia:

"In de periode 1940-1970 golden overal in de Westerse wereld zeer hoge belastingtarieven voor de topinkomens. In het Verenigd Koninkrijk bedroeg het toptarief 95%, in de VS 91% en in Nederland 72%. In Zweden moest de schrijfster Astrid Lindgren zelfs meer dan 100% van haar inkomen aan belasting betalen."

Gelukkig hebben de babyboomers aan dat soort praktijken een einde gemaakt.
    Ik vind 1940 niet erg relevant eigenlijk. Volgens deze redenatie moeten we ook niet zeuren over veiligheid, want die was in 1942 echt wel een stukje minder in Nederland.
    pi_78258288
    quote:
    Op zondag 21 februari 2010 11:38 schreef LXIV het volgende:

In plaats van veel uren te maken bij "de baas" heb ik daarnaast een eigen bedrijfje opgericht. Daarmee kan ik dan weer van alles aftrekken, zoals mijn internet, hard- en software, reiskosten. Al is mijn omzet gelijk aan mijn kosten, dan heb ik allerlei dingen nog voor de helft van het geld.
    Je moet dan wel aan het urencriterium voldoen geloof ik. Maar houd ook rekening met kleinschaligheidsinvesteringsaftrek over (de meeste) spullen die meer dan ¤450 kosten; als je in een jaar meer dan ¤ 2100 investeert krijg je daar nog een kwart van terug. En als je heel weinig BTW afdraagt mag je die ook nog in je zak steken. Oh, en de zelfstandigenaftrek, vooral voor starters erg voordelig.
    pi_78258405
    quote:
    Op zondag 21 februari 2010 11:51 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ik vind 1940 niet erg relevant eigenlijk. Volgens deze redenatie moeten we ook niet zeuren over veiligheid, want die was in 1942 echt wel een stukje minder in Nederland.
    En als op wikipedia dan de periode van 1945 tot 1970 had gestaan was het ook weer niet goed want dan zou je als reden bijvoorbeeld kunnen geven dat het is om europa op te bouwen.
    pi_78258468
    quote:
    Op zondag 21 februari 2010 12:00 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En als op wikipedia dan de periode van 1945 tot 1970 had gestaan was het ook weer niet goed want dan zou je als reden bijvoorbeeld kunnen geven dat het is om europa op te bouwen.
    Dat is gewoon een hele andere tijd. Maar toen was het erger , is geen argument. Dan kun je voor alles wel een voorbeeld uit de geschiedenisboeken toveren om dingen maar niet te veranderen/verbeteren.
    pi_78258724
    quote:
    Op zondag 21 februari 2010 11:51 schreef Halcon het volgende:

Ik vind 1940 niet erg relevant eigenlijk.
    Het tarief van 72% is pas in 1990 afgeschaft. Toen ik zelf begon te verdienen in 1992 was het toptarief 60% en dat is tot 2000 gebleven. Pas daarna werd het 52%.

Maar het is inderdaad frustrerend, in 1999 bijvoorbeeld viel de helft van mijn inkomen in dat 60% tarief, en het is sneu als je er zelf maar 40% van mag houden terwijl je je helemaal het apezuur werkt en de rest van Nederland lekker op het strand ligt. In uitzonderlijke tijden is zo'n tarief misschien te rechtvaardigen, maar als dat een paar jaar langer had geduurd zou ik me wel in fiscale constructies zijn gaan verdiepen.
    pi_78259151
    quote:
    Op zondag 21 februari 2010 12:13 schreef dvr het volgende:

[..]

Het tarief van 72% is pas in 1990 afgeschaft. Toen ik zelf begon te verdienen in 1992 was het toptarief 60% en dat is tot 2000 gebleven. Pas daarna werd het 52%.

Maar het is inderdaad frustrerend, in 1999 bijvoorbeeld viel de helft van mijn inkomen in dat 60% tarief, en het is sneu als je er zelf maar 40% van mag houden terwijl je je helemaal het apezuur werkt en de rest van Nederland lekker op het strand ligt. In uitzonderlijke tijden is zo'n tarief misschien te rechtvaardigen, maar als dat een paar jaar langer had geduurd zou ik me wel in fiscale constructies zijn gaan verdiepen.
    Had je toen nog geen huis dan met zo'n riant inkomen, want dat hield dan ook wel weer in dat je dus 60% van je hra kon aftrekken dit in tegenstelling tot de minder verdienende mensen.

Ik vind jullie soms net klinken als een stel verwende kinderen als het om belastingen gaat.
    pi_78259267
    quote:
    Op zondag 21 februari 2010 12:03 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dat is gewoon een hele andere tijd. Maar toen was het erger , is geen argument. Dan kun je voor alles wel een voorbeeld uit de geschiedenisboeken toveren om dingen maar niet te veranderen/verbeteren.
    He jij begint zelf over veiligheid dat die in 1942 niet was dat is dan wel geheel logisch of slaat dat nog meer als een lul op een drumstel.

Waaom zou deze tijd dan heel anders zijn dat het opeens wel norm is geworden om minder belastingen te heffen voor topinkomens dat kunnen we ons natuurlijk ook eens gaan afvragen.
    pi_78260037
    quote:
    Op zondag 21 februari 2010 12:30 schreef Basp1 het volgende:

Had je toen nog geen huis dan met zo'n riant inkomen, want dat hield dan ook wel weer in dat je dus 60% van je hra kon aftrekken dit in tegenstelling tot de minder verdienende mensen.
    Nee, ik huur een appartement. Een eigen huis vreet tijd die ik niet had, ik vond de woningmarkt toen al sterk overgewaardeerd, en het is voor zelfstandigen lastig een hypotheek te krijgen.

In mijn pogingen om de belasting wat te drukken heb ik me wel overgegeven aan aandelenlease, een koopsompolis en een scheeps-CV
    pi_78260406
    quote:
    Op zondag 21 februari 2010 12:33 schreef Basp1 het volgende:

[..]

He jij begint zelf over veiligheid dat die in 1942 niet was dat is dan wel geheel logisch of slaat dat nog meer als een lul op een drumstel.

Waaom zou deze tijd dan heel anders zijn dat het opeens wel norm is geworden om minder belastingen te heffen voor topinkomens dat kunnen we ons natuurlijk ook eens gaan afvragen.
    Dat voorbeeld was om aan te tonen dat dat soort argumenten niet opgaan. Zo moeilijk was dat toch niet?

De negatieve effecten van de absurde tarieven voor "top"inkomens hebben wel al uitgebreid besproken in deze discussie.
    pi_78260473
    quote:
    Op zondag 21 februari 2010 12:13 schreef dvr het volgende:

[..]

De wereld verandert gelukkig wel wat in de loop der jaren. Wat mij betreft is 2011 een mooi moment om het toptarief nog verder naar beneden bij te stellen, net zoals de 2e en de 3e schijf. Hard werken moet weer beloond worden en mensen moeten weer gemotiveerd worden om meer uren te draaien en vooruitgang te boeken.
      zondag 21 februari 2010 @ 13:16:35 #153
    292331 Henktay
    ik hou van tee
    pi_78260691
    quote:
    Op zondag 21 februari 2010 13:10 schreef Halcon het volgende:

[..]

De wereld verandert gelukkig wel wat in de loop der jaren. Wat mij betreft is 2011 een mooi moment om het toptarief nog verder naar beneden bij te stellen, net zoals de 2e en de 3e schijf. Hard werken moet weer beloond worden en mensen moeten weer gemotiveerd worden om meer uren te draaien en vooruitgang te boeken.
    ja dat kan je wel willen.

Het hele belasting- / subsidiestelsel moet op de schop

Alle aftrekposten weg
    Alle bijtellingen weg
    pi_78260739
    quote:
    Op zondag 21 februari 2010 13:16 schreef Henktay het volgende:

[..]

ja dat kan je wel willen.

Het hele belasting- / subsidiestelsel moet op de schop

Alle aftrekposten weg
    Alle bijtellingen weg
    Maak het simpeler. De meeste zaken zijn toch sigaren uit eigen doos. Je betaalt veel meer belasting en ontvangt ook veel meer HRA.

Schrap alle toeslagen, subsidies, aftrekposten en bijtellingen zoveel mogelijk ten gunste van een hoger netto salaris en dus een lagere inkomenstenbelasting.
      zondag 21 februari 2010 @ 16:36:12 #155
    159093 bascross
    Get to the chopper!
    pi_78267861
    quote:
    Op zondag 21 februari 2010 13:18 schreef Halcon het volgende:

[..]

Maak het simpeler. De meeste zaken zijn toch sigaren uit eigen doos. Je betaalt veel meer belasting en ontvangt ook veel meer HRA.

Schrap alle toeslagen, subsidies, aftrekposten en bijtellingen zoveel mogelijk ten gunste van een hoger netto salaris en dus een lagere inkomenstenbelasting.
    Scheelt ook een hoop kosten, lekker simpel. Daarnaast kan een aantal ambtenaren geschrapt worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door bascross op 21-02-2010 17:26:56 ]
    Bedankt Hans.
    pi_78273171
    quote:
    Op zondag 21 februari 2010 10:42 schreef dvr het volgende:
    de bruto inkomens van ¤ 150.000+ en dat zijn er weinig, misschien zo'n 5.000 huishoudens in heel Nederland.
    Serieus gast... geloof je dat echt? Er zijn zo'n 130000 huishoudens in NL met een netto inkomen van 100k+ (bron)
    When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
    Tiësto Live @ Melkweg 2000
    Best pilot in history
      zondag 21 februari 2010 @ 19:55:11 #157
    292331 Henktay
    ik hou van tee
    pi_78274192
    quote:
    Op zondag 21 februari 2010 19:26 schreef nostra het volgende:

[..]

Serieus gast... geloof je dat echt? Er zijn zo'n 130000 huishoudens in NL met een netto inkomen van 100k+ (bron)

alle mensen in de gesubsidieerde staatsomroep en alle directeuren van de gesubsidieerde musea enz
    pi_78275241
    quote:
    Op zondag 21 februari 2010 19:55 schreef Henktay het volgende:
    alle mensen in de gesubsidieerde staatsomroep en alle directeuren van de gesubsidieerde musea enz
    Ook inderdaad, en alle directeuren van bedrijven met enigszins normale omvang en vergeet niet dat het om huishoudens gaat, dus 75k each verdienen... en nee, dat is niet absurd.
    When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
    Best pilot in history
      zondag 21 februari 2010 @ 20:27:33 #159
    290311 Your_honor
    Greed was good, now its legal!
    pi_78275498
    quote:

[..]

Donders! Dat is een best bakje centen voor 130.000 gezinnen. Ik vraag me af hoeveel daar van op de VVD stemmen?
    Never change a winning formula
    pi_78280551
    quote:

Je hebt gelijk, volgens het CBS zijn er zelfs 27 duizend huishoudens met 2 ton netto of meer.

Op zondag werken mijn hersens op halve kracht
    pi_78282677
    quote:
    Op zondag 21 februari 2010 21:59 schreef dvr het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, volgens het CBS zijn er zelfs 27 duizend huishoudens met 2 ton netto of meer.

Op zondag werken mijn hersens op halve kracht
    Ach, dat is waarom jij (?) en ik dat niet verdienen.
    Best pilot in history
    pi_78288524
    quote:
    Op zondag 21 februari 2010 20:27 schreef Your_honor het volgende:

[..]

Donders! Dat is een best bakje centen voor 130.000 gezinnen. Ik vraag me af hoeveel daar van op de VVD stemmen?
    Slim en succesvol, vast 99%
    "We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
      maandag 22 februari 2010 @ 08:59:42 #163
    73107 Sjabba
    Cinderella man
    pi_78293285
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 00:38 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Jij maakt uit de hoogte van het inkomen op dat iemand slim en succesvol is?
    and made it rain upward
      maandag 22 februari 2010 @ 09:44:26 #164
    pi_78294012
    quote:

[..]

quote:
    superioriteit van onze beschaving
    Dan stem jij vast en zeker SP...
    pi_78294152
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 08:59 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Jij maakt uit de hoogte van het inkomen op dat iemand slim en succesvol is?
    Mensen die serieus in gaan op zo'n bewering
    "We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
      maandag 22 februari 2010 @ 10:23:41 #166
    73107 Sjabba
    Cinderella man
    pi_78294826
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 09:52 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Mensen die serieus in gaan op zo'n bewering al mijn posts
    and made it rain upward
    pi_78294897
    pi_78295219
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 10:23 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Wat een lol
    pi_78295251
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 10:25 schreef dramatiek het volgende:
    Daling huizenprijs houdt aan

[ afbeelding ]

http://www.nu.nl/economie/2190202/daling-huizenprijs-houdt.html
    Misschien ben ik wel gek maar ik zie in de laatste 6 maanden, 4 stjigende maanden, een gelijkblijvende en een dalende
      Moderator maandag 22 februari 2010 @ 10:41:14 #170
    236264 crew  capricia
    pi_78295331
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 10:38 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Misschien ben ik wel gek maar ik zie in de laatste 6 maanden, 4 stjigende maanden, een gelijkblijvende en een dalende
    Maar het blijft onder de 0, dus een afname...toch?
    "People that use Fiat currency as a store of value.
    There is a name for it:
    We call them Poor"
      maandag 22 februari 2010 @ 10:58:53 #171
    288972 droom_econoom8
    voorheen droom_econoom7
    pi_78295878
    quote:

[..]

Je ziet seizoenseffecten. In sommige maanden wordt minder verkocht, waardoor het aandeel verkopen van "wanhopige mensen" (mensen die toch moeten verkopen) toeneemt. Om dit te compenseren vergelijkt het CBS januari 2010 met januari 2009.

Overigens vergelijkt het CBS ook met december 2009, zie http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)0/2010-02-22-m11.htm . Maar dat is dus onderheving aan de eerder genoemde seizoenseffecten en zegt weinig over de markt.

Met de cijfers van het CBS kun je de stijging/daling in december 2009 wel vergelijken met de stijging/daling in januari 2010. Die daling blijft gelijk. De snelheid van deze daling is 5.3%.
    =Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
    Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
    pi_78295962
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 10:41 schreef capricia het volgende:

[..]

Zal best, maar die conclusie van die gozer slaat nergens op
    pi_78296413
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 11:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Zal best, maar die conclusie van die gozer slaat nergens op
    Tis niet mijn conclusie, tis een kut en pasta van nu.nl
    pi_78297025
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 11:13 schreef dramatiek het volgende:

[..]

Tis niet mijn conclusie, tis een kut en pasta van nu.nl
    Dan zet je dat erbij
      maandag 22 februari 2010 @ 11:38:09 #175
    73107 Sjabba
    Cinderella man
    pi_78297267
    quote:

[..]

Het is een mindere daling, maar nog geen stijging, leer lezen.
    and made it rain upward
      maandag 22 februari 2010 @ 11:38:31 #176
    pi_78297273
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 10:41 schreef capricia het volgende:

[..]

Je moet slim, succesvol en superieur zijn om dat te kunnen begrijpen ;-)

[ Bericht 0% gewijzigd door huizenmarkt-zeepbel.nl op 22-02-2010 15:03:14 ]
      maandag 22 februari 2010 @ 11:41:25 #177
    73107 Sjabba
    Cinderella man
    pi_78297375
    Ik las ook ergens dat de appartementenprijzen hier gestegen waren. Maarja dat slaat ook nergens op want;
    Er worden hier volop nieuwbouw appartementen gebouwd en verkocht en die kosten zo 3 ton. Wil niet zeggen dat de bestaande gestegen zijn, in tegendeel.

Maw het is allemaal subjectief...
    and made it rain upward
    pi_78297452
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 11:38 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Het is een mindere daling, maar nog geen stijging, leer lezen.
    Denk dat jij moet leren lezen want het zijn toch echt 4 stijgende, 1 gelijkblijvende en een dalende maand
    pi_78297483
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 11:41 schreef Sjabba het volgende:
    Ik las ook ergens dat de appartementenprijzen hier gestegen waren. Maarja dat slaat ook nergens op want;
    Er worden hier volop nieuwbouw appartementen gebouwd en verkocht en die kosten zo 3 ton. Wil niet zeggen dat de bestaande gestegen zijn, in tegendeel.

Maw het is allemaal subjectief...
    Er staat dan ook niet dat de bestaande appartementprijzen zijn gestegen
    pi_78297788
    Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
    Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
    pi_78297850
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 11:38 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:

[..]

Je slim, succesvol en superieur zijn om dat te kunnen begrijpen ;-)

[ afbeelding ]
    Uitgeluld dus, gaat snel zo
    pi_78297916
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 11:43 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Denk dat jij moet leren lezen want het zijn toch echt 4 stijgende, 1 gelijkblijvende en een dalende maand
    Tsja, als je alleen naar het lijntje kijkt .. Maar daar was Diego Armando Maradona wel heel goed in, naar het (witte) lijntje kijken
    pi_78297951
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 11:56 schreef mierenfokker het volgende:

[..]

Tsja, als je alleen naar het lijntje kijkt .. Maar daar was Diego Armando Maradona wel heel goed in, naar het (witte) lijntje kijken
    Het lijntje gaat over het maandelijks verschil

Maar gezien het niveau van je reacties kan je beter meteen door naar ONZ
    pi_78298171
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 11:30 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Dan zet je dat erbij
    Dat maakt het nog niet mijn conclusie natuurlijk. Je bent een schurk, een bandiet.
    pi_78298206
    quote:

[..]

Het is een minder harde daling, geen stijging y/y
      maandag 22 februari 2010 @ 12:23:19 #186
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_78298789
    Als de daling in maand X -5% is en in maand Y -4% wil dat dus nog niet zeggen dat de prijzen in maand Y gestegen zijn. Ze zijn alleen één procentpunt minder gedaald dan in maand X!

Stel dat we nu langzaam opkruipen naar -1% en dat die daling 20 jaar aanhoudt. Dan zijn de huizenprijzen effectief gehalveerd! Je krijgt dus nog steeds meer huis voor je geld dan voorheen.

Is ook onvermijdelijk, deze daling zal nog wel een paar jaar aanhouden. Kan gewoon niet anders, met het doorprikken van de mythe van eeuwige stijging (nog niet helemaal klaarblijkelijk, maar dat geeft juist de mogelijkheid van verdere daling), een krapper financieringsbeleid, toenemende werkeloosheid en onzekere vooruitzichten.

Nu de HRA er nog af en het kan sneller gaan. Met behoud van volledige HRA 5% voor 2010. Bij beknibbeling op de HRA (nieuwe kabinet) kan dat zomaar 2x zoveel zijn!
    The End Times are wild
      maandag 22 februari 2010 @ 12:36:41 #187
    73107 Sjabba
    Cinderella man
    pi_78299228
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 11:44 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Er staat dan ook niet dat de bestaande appartementprijzen zijn gestegen
    Waar zeg ik dat?
    and made it rain upward
      maandag 22 februari 2010 @ 12:37:45 #188
    73107 Sjabba
    Cinderella man
    pi_78299259
    quote:

[..]

Please, kijk eens naar de index van de grafiek....

En ga je nu maar dom voelen, hier lul je je niet uit hoor
    and made it rain upward
    pi_78299545
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 12:36 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Waar zeg ik dat?
    Dat stond nergens, daarom lulde je ook poep
    pi_78299613
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 12:37 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Please, kijk eens naar de index van de grafiek....

En ga je nu maar dom voelen, hier lul je je niet uit hoor
    Month to month geen year to year
    pi_78300824
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 12:48 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Nog één keertje goed lezen...
    pi_78301254
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 13:17 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Gedaan en nu?
      Moderator maandag 22 februari 2010 @ 16:33:08 #193
    236264 crew  capricia
    pi_78308769
    quote:
    Stop op bouw startershuizen bepleit

Vijf West-Brabantse woningcorporaties willen dat vijf gemeenten in die regio tot 2025 alleen nog seniorenwoningen bouwen. Ze vinden dat de gemeenten niet goed genoeg inspelen op de vergrijzing en op de verwachte bevolkingskrimp.

Volgens de corporaties zijn de huidige bouwplannen in de regio te ambitieus. Zo zijn er in zowel Bergen op Zoom, Tholen als Steenbergen plannen voor grote woonwijken aan het water.

De corporaties vinden dat die ambities vanwege de verwachte bevolkingskrimp moeten worden bijgesteld. Volgens hen zijn nieuwe starterswoningen onnodig, maar seniorenwoningen des te meer.
    Bron
    Geen starterswoningen meer, maar seniorenwoningen...
    There is a name for it:
    We call them Poor"
    pi_78308826
    Daar wil toch sws niemand wonen?
      Moderator maandag 22 februari 2010 @ 16:35:11 #195
    236264 crew  capricia
    pi_78308853
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 16:34 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
    Daar wil toch sws niemand wonen?
    Alle bejaarden richting Brabant! Is dt probleem ook opgelost...
    There is a name for it:
    We call them Poor"
      maandag 22 februari 2010 @ 16:41:36 #196
    292331 Henktay
    ik hou van tee
    pi_78309095
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 16:33 schreef capricia het volgende:

[..]

kunnen ze niet gewoon bouwen en verkopen waar vraag naar is //.
    Al die ambtelijk bemoeials van die woningbouwverenigingen.

net als auto's , heel simpel en als ik een auto koop die minder waard wordt is dat toch mijn zaak, als ie maar lekker rijdt

Nee hoor, meneer U mag geen Fiat kopen, want die is minder waard over vijf jaar, U moet nu een Ford gaan kopen of een Toyota kiest U maar
    pi_78309126
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 16:33 schreef capricia het volgende:

[..]

Komt goed uit, denk dat we de komende 15 jaar, 3x zo snel ouder worden.
      maandag 22 februari 2010 @ 16:43:25 #198
    292331 Henktay
    ik hou van tee
    pi_78309161
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 16:42 schreef dramatiek het volgende:

[..]

Komt goed uit, denk dat we de komende 15 jaar, 3x zo snel ouder worden.
    Ja met die oorlogszoekende jongens in het kabinet wel ja
      maandag 22 februari 2010 @ 18:38:09 #199
    73107 Sjabba
    Cinderella man
    pi_78312935
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 12:48 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Snap je het echt niet of lul je maar wat?
    and made it rain upward
    pi_78313066
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 18:38 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Snap je het echt niet of lul je maar wat?
    Ik snap het wel en lul niet zomaar wat

Maar bedankt voor de personelijke aanval, zo laat je eigen weer kennen
    pi_78313342
    Hmm, aantal jaren geleden had ik een huisje is zo'n Vinexwijk . Ik dacht kom laat ik eens lekker de kozijnen en deuren een ander kleurtje geven. Begint er zo'n teef van een buurvrouw te zeiken dat dat niet mocht. Dan zou haar huis minder waard worden. Ik dacht nog "kom het is mijn huis!!, bepaal zelf wel wat ik doe. Bleek ze gelijk te hebben Maar waarom koop ik dan een huis?

Ik heb het nu verhuurd aan 5 chinezen.
      maandag 22 februari 2010 @ 18:56:29 #202
    292331 Henktay
    ik hou van tee
    pi_78313553
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 18:50 schreef SonicB het volgende:
    Hmm, aantal jaren geleden had ik een huisje is zo'n Vinexwijk . Ik dacht kom laat ik eens lekker de kozijnen en deuren een ander kleurtje geven. Begint er zo'n teef van een buurvrouw te zeiken dat dat niet mocht. Dan zou haar huis minder waard worden. Ik dacht nog "kom het is mijn huis!!, bepaal zelf wel wat ik doe. Bleek ze gelijk te hebben Maar waarom koop ik dan een huis?
    Sinds de schoonheidscommissie is afgeschaft mag dat wel hoor.

Die schoonheidscommissie was helemaal waanzin

Ik zeg wie een huis wil bouwen en de grond kan betalen die moet dat doen, tien jaar wachten op een tochtige huurwoning van de woningbouw is echt niet normaal

laat ze maar eens wat oude huurwoningen in een prachtwijk slopen en ieder laten bouwen wat ie leuk vind
    pi_78314297
    quote:
    340 duizend woningen te veel in de pijplijn
    De meeste gemeenten plannen veel te veel woningen en kantoren. Een beperkt aantal regio’s reserveert juist te weinig ruimte voor woningbouw. Tijd...

22.02.10 • 0 reacties
    De meeste gemeenten plannen veel te veel woningen en kantoren. Een beperkt aantal regio’s reserveert juist te weinig ruimte voor woningbouw. Tijd voor een fundamentele herbezinning, vindt het Nirov.

Schadelijk
    ‘Schadelijk’, noemt directeur Christine Oude Veldhuis van het Nirov de geconstateerde overcapaciteit aan ruimtelijke plannen. Gemeenten hebben in bestemmingsplannen en structuurvisies ruimte gereserveerd voor de bouw van ruim 1 miljoen woningen in de komende 15 jaar.

Prognoses
    Primos-prognoses, waarmee ook het ministerie van Vrom werkt, laten echter zien dat uitbreiding van de woningvoorraad met 700 duizend huizen voldoende moet zijn. Voor de nieuwbouw van kantoren zijn de cijfers nog dramatischer.

Kapitaalvernietiging
    Als de prognoses en de plannen tegen elkaar worden afgezet, blijkt dat voor toekomstige kantoren de helft minder aan ruimte kan worden geserveerd. Als rekening wordt gehouden met de huidige leegstand, kan zelfs worden volstaan met uitvoering van nog geen kwart van alle plannen. Volgens Oude Veldhuis leidt dit alles tot kapitaalvernietiging.
    binnenlandsbestuur.nl
    Ik vind dit weinig geloofwaardig. Voorlopig daalt de bouwpoductie stevig. Je kunt wel plannen maar realiseren is afhankelijk van vraag en financiering.
    Geld maakt meer kapot dan je lief is.
    Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
      maandag 22 februari 2010 @ 19:28:17 #204
    292331 Henktay
    ik hou van tee
    pi_78314843
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 19:15 schreef Digi2 het volgende:

[..]

binnenlandsbestuur.nl
    Ik vind dit weinig geloofwaardig. Voorlopig daalt de bouwpoductie stevig. Je kunt wel plannen maar realiseren is afhankelijk van vraag en financiering.
    Als het niet verkocht wordt stoppen ze heus wel hoor.

Het lijkt wel of we in de USSR wonen
    pi_78316252
    quote:

Dan ligt er binnenkort een tunnelcomplex onder de wijk.
    pi_78316837
    quote:

[..]

Dus als je veel geld verdient ben je slim en succesvol?

Edit: overbodig na lezen rest discussie
    I'll sing you a lullaby.
    pi_78316895
    Xenonoob
    pi_78316923
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 20:10 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
    Xenonoob
    I'll sing you a lullaby.
    pi_78317067
    quote:

WTF

Mag je serieus niet de eigen kleur van je kozijn bepalen? Wat een betutteling

Chinezen klagen niet over de kleur, dat is een groot voordeel
    I'll sing you a lullaby.
    pi_78317359
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 18:56 schreef Henktay het volgende:

Die schoonheidscommissie was helemaal waanzin

Ik had ooit een collega die de oude kaasboerderij van een tante had overgenomen en deze ging restaureren. Het was een rijksmonument dus je loopt tegen allerlei regels aan. Hij wou een dakraam plaatsen dat je vanaf de voorkant van de woning niet kan zien, mocht dus niet. Mijn college voerde als argument aan dat hij graag wat extra licht in zijn woning wou hebben omdat anders de lamp de hele tijd aan moest. Zei die Pipo van het toezicht dat de duisternis zo ook zijn bekoring had Toen de man was afgedropen heeft mijn collega een mooi groot gat in zijn dak gezaagd en daar een heel groot dakraam ingezet
    I'll sing you a lullaby.
      maandag 22 februari 2010 @ 21:18:04 #211
    292331 Henktay
    ik hou van tee
    pi_78320265
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 20:09 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Dus als je veel geld verdient ben je slim en succesvol?
    tuurlijk pooiers en hoeren en drugsmokkelaars, wapenhandelaren.

allemaal slim
    pi_78320533
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 20:20 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik had ooit een collega die de oude kaasboerderij van een tante had overgenomen en deze ging restaureren. Het was een rijksmonument dus je loopt tegen allerlei regels aan. Hij wou een dakraam plaatsen dat je vanaf de voorkant van de woning niet kan zien, mocht dus niet. Mijn college voerde als argument aan dat hij graag wat extra licht in zijn woning wou hebben omdat anders de lamp de hele tijd aan moest. Zei die Pipo van het toezicht dat de duisternis zo ook zijn bekoring had Toen de man was afgedropen heeft mijn collega een mooi groot gat in zijn dak gezaagd en daar een heel groot dakraam ingezet
    Gewoon niet vragen
    pi_78321155
    Mmmm, met rijksmonumentjes vind ik dat toch anders...die moet je ook behouden.
    pi_78321336
    Ja, een dakraam maakt inderdaad het verschil
      maandag 22 februari 2010 @ 22:12:21 #215
    73107 Sjabba
    Cinderella man
    pi_78323175
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 18:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Ik snap het wel en lul niet zomaar wat

Maar bedankt voor de personelijke aanval, zo laat je eigen weer kennen
    Draai er maar omheen.

Ik wil gewoon dat je het snapt zodat je niet op verkeerde informatie je mening geeft...
    and made it rain upward
    pi_78323637
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 22:12 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Draai er maar omheen.

Ik wil gewoon dat je het snapt zodat je niet op verkeerde informatie je mening geeft...
    Ik snap het, wat nu?
    pi_78323689
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 21:38 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
    Ja, een dakraam maakt inderdaad het verschil
    Tussen licht en duisternis
    Je mag zo'n rijksmonument van binnen compleet verkrachten, zolang je maar niet aan de buitenkant komt
    I'll sing you a lullaby.
      maandag 22 februari 2010 @ 22:32:36 #218
    73107 Sjabba
    Cinderella man
    pi_78324169
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 22:21 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Ik snap het, wat nu?
    Nu kan je dat meenemen in je opmerkingen en dus niet meer van de verkeerde maken.

Maar dat is hoop vrees ik.
    and made it rain upward
      dinsdag 23 februari 2010 @ 00:28:35 #219
    194833 Hanoying
    vereert Zeus, zoals het hoort.
    pi_78328934
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 22:12 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Draai er maar omheen.

quote:
    Op maandag 22 februari 2010 13:17 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

DAM is op dit moment de enige in dit topic die de grafiek op de juiste manier interpreteert hoor...

kijk nog eens naar deze grafiek:

Hij is wat suggestief, het lijkt alsof we keihard aan het dalen zijn, maar bekijk hem wat beter en er blijkt dat de grafiek wel degelijk laat zien dat de huizenprijs al een maand of 5 stabiel is.

Uitleg:

In de grafiek kan je zien dat er van April 2006 tot April 2008 een stabiele stijging was van 4 % op jaarbasis.

We stellen de huizenprijs van April 2006 als baseline, voor het rekenvoorbeeld nemen we 100 k als uitangspunt (ook te lezen als 100 % als je wil)

April 2006-April 2008:
    constante stijging van zo'n 4 % / jaar, dit kan je dus vast in een excell spreadsheet opnemen.

De periode na April 2008:
    De gemiddelde huizenprijs voor de periode na april 2008 kan je vervolgens doorrekenen door steeds per maand in te voeren hoe het prijspeil verschilt tov het prijspeil van 12 maanden terug. (bv. Mei 2008 = Mei 2007 * groeifactor Mei 2008, Juni 2008 = Juni 2007 * groeifactor Juni 2008, etc.

De groeifactor is hier het percentage dat de huizenprijs is gedaald/gestegen en af te lezen uit de eerder geposte grafiek waarover iedereen hier zit te doemdenken. Als de grafiek een groei van 2 % laat zien is de groeifactor 1.02, als de grafiek een groei van -2 % laat zien is de groeifactor 0.98, etc.

Anyway, om een lang verhaal kort te maken kan je op deze wijze het verschil in de huizenprijs doorrekenen aan de hand van de eerder gegeven grafiek. Ik heb dit even ruw gedaan met een spreadsheetje en dan kom je tot het volgende verloop:

Zoals je ziet is de huizenprijs een periode gestegen (t/m April 2008), vervolgens een periode stabiel gebleven (April 2008-Februari 2009), een periode vrij sterk gezakt (Februari 2009-Augustus 2009) en vervolgens min of meer gelijk gebleven (Augustus 2009-nu)

Op basis van de grafiek die eerder gepost was kun je dus absoluut niet concluderen dat de huizenprijs op het moment nog steeds daalt, eerder dat hij stabiel is. Ook kan je zien dat de huizenprijs van januari 2010 op het zelfde peil ligt als de prijs van Januari 2007 en nog altijd zo'n 3 % hoger dan in April 2006 (inflatie buiten beschouwing gelaten).

Ik sluit een verdere daling overigens echt niet uit hoor, de komende periode wordt zeer interessant want nu komt een jaar waarin de huizenprijs vergeleken wordt met een huizenprijs uit het voorgaande jaar waarin de groeifactor al negatief was (vanaf Maart 2009 was de groeifactor negatief) en twee opeenvolgende jaren negatieve groei kan aan gaan tikken en de prijs verder doen dalen.

Maar in ieder geval is het niet zo straight forward als iedereen het deed voorkomen en was DAM de enige die de grafiek op de juiste manier wist af te lezen. Lies, damn lies and statistics.
    Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
    pi_78329007
    Eindelijk een beetje niveau in deze topic al zal je binnenkort wel weggejaagd zijn door de onzin die hier verkondigd wordt
      dinsdag 23 februari 2010 @ 00:40:07 #221
    194833 Hanoying
    vereert Zeus, zoals het hoort.
    pi_78329225
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 00:31 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
    Eindelijk een beetje niveau in deze topic al zal je binnenkort wel weggejaagd zijn door de onzin die hier verkondigd wordt
    Ik had al zo'n vermoeden dat je de post wel zou kunnen waarderen
    Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
    pi_78331613
    quote:
    Aan de ene kant verdien je een welgemeend van mij.

Aan de andere kant had je deze uitleg zelf ook kunnen geven. Het zou nl. je eerste echt onderbouwde post zijn in dit topic.
    pi_78334653
    Er wordt op dit moment echt gerommeld met de prijsdalingen. De prijsdaling op dit moment zal voor het duurdere onroerend goed zal rond de 20 / 25 procent liggen, maar deze worden niet verkocht dus niet meegenomen….

Op dit moment liggen grote projecten rondom nieuwbouw compleet plat, veel projectontwikkelaars verwachten dat deze prijzen nog verder zullen gaan dalen. De gemeenten krijgen hun bouwgronden ook niet meer kwijt, aan ontwikkelaars en dat geeft mij aan dat veel partijen geen potentie in de markt zien op dit moment.

Ook zijn er natuurlijk erg veel onduidelijkheden rondom de hypotheek rente aftrek, werkeloosheid, de economische ontwikkelingen binnen Nederland. Ik zelf werk op dit moment bij een bouwbedrijf / projectontwikkelaar en in de sector verwachten wij dat de dalingen in deze sector nog minimaal 2 jaar zullen aanhouden. Daarna zijn mogelijke prijsstijgingen weer mogelijk…

En dat de NVM doet of alles nog goed loopt, is natuurlijk totale onzin dure panden in Amsterdam / Utrecht en Rotterdam worden niet verkocht of tegen een veel lagere vraagprijs (of verhuurd) dan in het begin en dan heb ik het niet eens over die miljoenen huizen in Blaricum / Laren etc.

Maak het de kat maar wijs dat de gemiddelde prijsdaling op de huizenmarkt, rond de 6 a 10 procent ligt. De werkelijke daling die gaat komen zal eerder tussen de 20 of 30 procent liggen voor de gemiddelde woning. Voor eventuele markten waar nog een krapte voor is zal de daling meevallen.
    pi_78336772
    Je wil dus dat niet verkochte huizen verkocht mee worden genomen in de gemiddelde huizenprijs van de verkochte woningen?
    pi_78337125
    Op dit moment zal er veel meer afgewaardeerd moeten gaan worden op de huizenprijzen dan er op dit moment gedaan wordt, maar niemand wil zijn verlies nemen op dit moment.

Maar als ik mensen hier dan hoor zeggen dat de huizenprijzen relatief stabiel zijn, heb ik toch sterk mijn twijfels. Bepaalde huizen zullen prima verkopen, maar als de verkoop zo drastisch aan het dalen is lijkt mij het cijfer totaal onbetrouwbaar.

Dalen van de verkopen in de woningen in de omgeving Utrecht rond 20 procent. Dan zullen uiteindelijk de huizenprijzen hier ook gaan dalen…..

Wij hebben 3 huizen verkocht en die zijn maar 3 procent in prijs gedaald , maar wij hebben wel 200 huizen nog niet verkocht. Dan zal de uiteindelijke daling veel groter dan 3 procent zijn.

Het is wachten op het moment wanneer, de overheid zijn handen van de markt afhaald en partijen zullen moeten gaan verkopen
    pi_78337705
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 11:39 schreef Vincentkemper het volgende:

Het is wachten op het moment wanneer, de overheid zijn handen van de markt afhaald en partijen zullen moeten gaan verkopen
    De grote vraag is alleen of er echt veel partijen zij die ook verplicht moeten verkopen. Wanneer deze groep niet zo groot is als hier door sommige gehoopt wordt dan zal de daling toch niet zoveel zijn als door dezelfde mensen op gehoopt wordt.
    pi_78337843
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 11:39 schreef Vincentkemper het volgende:
    Op dit moment zal er veel meer afgewaardeerd moeten gaan worden op de huizenprijzen dan er op dit moment gedaan wordt, maar niemand wil zijn verlies nemen op dit moment.

Maar als ik mensen hier dan hoor zeggen dat de huizenprijzen relatief stabiel zijn, heb ik toch sterk mijn twijfels. Bepaalde huizen zullen prima verkopen, maar als de verkoop zo drastisch aan het dalen is lijkt mij het cijfer totaal onbetrouwbaar.

Dalen van de verkopen in de woningen in de omgeving Utrecht rond 20 procent. Dan zullen uiteindelijk de huizenprijzen hier ook gaan dalen…..

Wij hebben 3 huizen verkocht en die zijn maar 3 procent in prijs gedaald , maar wij hebben wel 200 huizen nog niet verkocht. Dan zal de uiteindelijke daling veel groter dan 3 procent zijn.

De laatste 6 maanden is de markt stabiel
    pi_78338198
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 21:18 schreef Henktay het volgende:

[..]

tuurlijk pooiers en hoeren en drugsmokkelaars, wapenhandelaren.

allemaal slim
    Onderschat nooit boerenslimheid
    pi_78339014
    Woningverkoop zakt nog verder in

APELDOORN - De verkoop van het aantal woningen is van december op januari gehalveerd. Het Kadaster telde vorige maand slechts 7708 transacties.

In januari waren de appartementen met een aantal van 2597 het beste in trek. Vergeleken met een jaar eerder zakte het niveau van het aantal overdrachten maar met 1,9 procent. Veel sterker daalde de verkoop van tussenwoningen (18,8 procent), twee-onder-een-kappers (16,4 procent) en vrijstaande huizen (12,2 procent). Afgelopen jaar is in Utrecht het sterkste de klad gekomen in de verkoop van woningen. In de provincie daalde het aantal transacties met een kwart tot 564. In januari 2009 gingen nog 755 woningen van de hand. De enige provincie waar de vraag toenam, is Zeeland. Het aantal transacties maakte een sprongetje van 193 naar 199 woningen. Buiten witte raaf Zeeland, waar de verkoop van tussenwoningen en vrijstaande huizen met een kwart toenam, zijn alle provincies nog in de min.

Ik denk dat de betaalbare woningen, zoals appartementen rond de 200.000 euro en de gemiddelde jan modaal woning van tussen de 250.000 en 350.000 op een goede locatie wel hun waarde zullen behouden.

Om te zeggen dat de markt aan het stabiliseren is vind ik onzin. Dat willen veel makelaars en andere partijen ons doen geloven, maar op dit moment ligt het gewoon stil.
    pi_78339265
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 12:28 schreef Vincentkemper het volgende:
    Woningverkoop zakt nog verder in

[i]APELDOORN - De verkoop van het aantal woningen is van december op januari gehalveerd. Het Kadaster telde vorige maand slechts 7708 transacties.

Om te zeggen dat de markt aan het stabiliseren is vind ik onzin. Dat willen veel makelaars en andere partijen ons doen geloven, maar op dit moment ligt het gewoon stil.
    7708 transacties in een maand zou ik toch niet echt stil willen noemen. Wat was het maximum aantal transacties in de hoogtijdagen van het vastgoed.
    pi_78339541
    Markt woningen krimpt 30 procent
    22-01-2010 08:05 | Economie | Leoné, Theo |
    APELDOORN - De verkoop van woningen is vorig jaar ten opzichte van 2008 met 30 procent ingezakt tot een aantal van 127.532. De neergang was het sterkst voelbaar in Flevoland.

De afname van de woningverkoop varieerde vorig jaar per provincie van 34,7 procent (Flevoland) tot 26,6 procent (Limburg). Gemiddeld daalde de koopsom met 6,5 procent tot 238.258 euro. In 2008 waren de doorsnee woningen die bij transacties betrokken waren nog ruim een kwart miljoen waard. Uit cijfers van het Kadaster blijkt dat het leed op de woningmarkt verre van geleden is. Weliswaar stegen overal de aantallen transacties van november op december maar vergeleken met eind vorig jaar krimpt de markt nog steeds. Vooral Flevoland - waar Almere maar niet tot motor wil worden - kampt met een sterk slinkende vraag. In december werden in de provincie slechts 303 woningen verkocht. Optimisten kunnen zeggen dat het aantal een groei betekent van 27,3 procent ten opzichte van november. De realiteit gebiedt daar direct bij te zeggen dat het terreinverlies ten opzichte van december 2008 maar liefst 29 procent is. Geen enkele andere provincie in het land kende in de slotmaand van vorig jaar nog zo'n groot verval.

Cijfers per provincie
    In provincies als Zuid- en Noord-Holland en Overijssel lijkt het dal in de verkoop van woningen bereikt. Vergeleken met december 2008 zakten daar de transacties hooguit nog enkele procenten verder weg. Een stuk groter is het verval in Drenthe (-16 procent), Noord-Brabant (-12,8 procent) en Groningen (12,5 procent). Ook de provincies Friesland, Utrecht, Zeeland en Limburg incasseerden in december ruim 10 procent krimp. Per provincie schommelde in december de gemiddelde koopsom tussen de 194.528 euro (Friesland) en de 277.466 euro (Noord-Holland). De prijzen in Utrecht, een jaar geleden nog de duurste provincie, zijn in twaalf maanden bovengemiddeld met 7,9 procent gedaald van ruim drie ton tot 277.231.

Publicatie datum:22-01-2010 08:05

Er zal heust wel een markt blijven, maar veel mensen hebben het idee dat de markt continue maar zal blijven doorgaan en daar hoor ik wel andere berichten over.
    pi_78340198
    Als in 2010 tussen de 120.000 en 140.000 huizen verkocht worden is de markt gewoon stabiel, maar die logica zal wel boven je pet gaan
    pi_78340576
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 13:02 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
    Als in 2010 tussen de 120.000 en 140.000 huizen verkocht worden is de markt gewoon stabiel, maar die logica zal wel boven je pet gaan
    Kom met argumenten graag?

Als financiers op dit moment voor nieuwbouw woningen ontzettend moeilijk te vinden zijn. Hierdoor gemeente hun grond lastiger kwijt kunnen en uiteindelijk de prijs laten zakken. Lijkt het mij logisch dat de prijzen de komende tijd nog kunnen gaan dalen.

Ik ga niet zeggen dat onze totale woningmarkt in elkaar gaat zakken, maar het gaat gewoon slecht op dit moment in de markt. Dan kan je wel zeggen, dat gaat boven je pet maar als partijen in de markt zelf aangeven dat zij verwachten dat de markt nog wel verder kan krimpen, hoezo zou dat totale onzin zijn?

En het is ook een logische reactie dat na jaren van groei in deze markt, het de komende jaren moeilijker zal gaan, door hoge lasten voor eigenaren van onroerend goed, beperkte financieringsvoorwaarden en op dit moment onzekerheid over de hypotheekrente afstrek.

Zelf ben ik er wel van overtuigd dat de markt uiteindelijk weer zal aantrekken, maar het gaat niet worden als het de afgelopen jaren is geweest.
    pi_78340667
    Nee, het gaat worden zoals in 2009 zonder de sterke daling in de eerste 6 maanden
      dinsdag 23 februari 2010 @ 13:14:56 #235
    292331 Henktay
    ik hou van tee
    pi_78340734
    het gaat om vraag en aanbod, er is nu geen vraag naar seniorenwoningen, als senioren die woningen zo graag willen, dan kopen ze hem echt wel, nu worden er vooral voor rijkere starters gebouwd

Nu is er voordeel voor de bouwers vanwege dalende bouwkosten en bouwgrond
    pi_78341132
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 13:14 schreef Henktay het volgende:
    het gaat om vraag en aanbod, er is nu geen vraag naar seniorenwoningen, als senioren die woningen zo graag willen, dan kopen ze hem echt wel, nu worden er vooral voor rijkere starters gebouwd

Nu is er voordeel voor de bouwers vanwege dalende bouwkosten en bouwgrond
    Klopt de bouwkosten zijn erg laag en de grondprijzen ''gaan'' waarschijnlijk ook verder dalen. Dit komt inderdaad door de vraag en aanbod. En als je als partij uit eigen middelen dingen kan financieren kan je in deze tijd goede deals sluiten.
    pi_78341832
    Natuurlijk gaan de huizenprijzen verder dalen.

De reden dat de prijs nu stabiel lijkt is door de massale overheidsinterventie.

Driekwart of hoger van alle transacties is met NHG. NHG wordt in 2011 weer verlaagd (middensegment)
    Starterslening/Koopsubsidie potje raakt leeg in mei (starterssegment)
    Werkloosheid loopt op (mensen zingen het max een half jaar uit met familie/spaargeld)
    2 jaar dubbele aftrek is tijdig
    De bevolking neemt amper toe (westerse kopers)
    Hoger aanbod in wat voor segment leidt altijd tot een lagere prijs
    HRA is niet langer heilig, deze wordt beperkt tot bijv 500k wrs al vanaf 2011 (hoger segment)
    De ECB zal dit jaar de rente wel moeten verhogen, lenen wordt duurder voor banken, en dus voor ons.
    pi_78341958
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 13:42 schreef Snackbar het volgende:
    Natuurlijk gaan de huizenprijzen verder dalen.

De reden dat de prijs nu stabiel lijkt is door de massale overheidsinterventie.

Driekwart of hoger van alle transacties is met NHG. NHG wordt in 2011 weer verlaagd (middensegment)
    Starterslening/Koopsubsidie potje raakt leeg in mei (starterssegment)
    Werkloosheid loopt op (mensen zingen het max een half jaar uit met familie/spaargeld)
    2 jaar dubbele aftrek is tijdig
    De bevolking neemt amper toe (westerse kopers)
    Hoger aanbod in wat voor segment leidt altijd tot een lagere prijs
    HRA is niet langer heilig, deze wordt beperkt tot bijv 500k wrs al vanaf 2011 (hoger segment)
    De ECB zal dit jaar de rente wel moeten verhogen, lenen wordt duurder voor banken, en dus voor ons.
    Waaruit blijkt dat de werkeloosheid oploopt?
    pi_78342112
    EconomieNieuwe werkloosheidscijfers
    21-01-2010 | Gepubliceerd 09:09
    21-01-2010 | Laatst bijgewerkt 09:58

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maakt donderdag het nieuwe werkloosheidscijfer bekend. Vorige maand was het aantal opgelopen tot 412.000 mensen, hetgeen inhoudt dat 5,2 procent van de beroepsbevolking werkloos thuiszit. Een jaar eerder was dat nog 3,6 procent.

In een jaar tijd kwamen er 121.000 werklozen bij en het einde is nog niet in zicht. Het Centraal Planbureau (CPB) verwacht dat de werkloosheid dit jaar verder zal oplopen naar 510.000 mensen, ofwel 6,5 procent.

De toenemende werkloosheid treft vooral jongeren zonder diploma hard. Zij hebben de grootste moeite om aan de slag te komen. Het werkloosheidspercentage onder jongeren is ruim twee keer zo hoog als het gemiddelde percentage.
    pi_78342328
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 12:28 schreef Vincentkemper het volgende:Om te zeggen dat de markt aan het stabiliseren is vind ik onzin. Dat willen veel makelaars en andere partijen ons doen geloven, maar op dit moment ligt het gewoon stil.
    hier niet hoor
    pi_78342343
    Ik zou effe een staatje month to month over 2009 plaatsen dat zegt een stuk meer en als je een beetje economisch inzicht hebt wordt je daar een stuk wijzer van dan met dat artikeltje
    pi_78342555
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 13:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

hier niet hoor
    Ben benieuwd, waar jij dan mag wonen?
    pi_78342594
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 13:58 schreef Vincentkemper het volgende:

[..]

Ben benieuwd, waar jij dan mag wonen?
    Vlakbij mij
    pi_78342675
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 13:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Vlakbij mij
    pi_78343337
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 13:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
    Ik zou effe een staatje month to month over 2009 plaatsen dat zegt een stuk meer en als je een beetje economisch inzicht hebt wordt je daar een stuk wijzer van dan met dat artikeltje
    Waarom plaats jij hem niet? Of "staatjes" om jouw argumenten te bekrachtigen.
    pi_78343582
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 14:19 schreef mierenfokker het volgende:

[..]

Waarom plaats jij hem niet? Of "staatjes" om jouw argumenten te bekrachtigen.
    Geen zin in
      dinsdag 23 februari 2010 @ 15:26:21 #248
    28033 Pek
    je moet wat
    pi_78346039
    quote:
    Amsterdamse huizen onverkoopbaar

AMSTERDAM - In Amsterdam zijn alle woningen die op particulier erfpacht staan, onverkoopbaar geworden.

Sinds januari geven banken geen hypotheek meer op de duizenden huizen in de stad die op particuliere grond staan, die in erfpacht wordt uitgegeven.

Dit wordt bevestigd door de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Banken hebben hun eisen omtrent hypotheken aangescherpt en particuliere erfpacht op de zwarte lijst geplaatst. Er is overigens geen sprake van een gezamenlijk beleid of protocol.

Particulier erfpacht wordt, in tegenstelling tot wat gebruikelijk is, niet uitgegeven door de gemeente, maar door de eigenaar van een woning op eigen grond, die het huis wil verkopen maar de grond wil houden. Wel hanteren particuliere erfpachters vrijwel altijd dezelfde voorwaarden als de gemeente Amsterdam, waardoor er voor kopers geen verschil is.

De oorspronkelijke eigenaren zijn meestal handelaren die panden hebben gesplitst, opgeknapt en in partjes hebben verkocht. In Amsterdam heeft particulier erfpacht sinds tien jaar een vlucht genomen. In sommige landen, zoals Engeland, is het overigens veel langer een normaal verschijnsel.

Woordvoerder Noordermeer van de NVB: ''Een van de redenen voor banken om te weigeren is de onduidelijkheid over de identiteit van de eigenaar van de grond; banken willen hier helderheid over. Soms gaat het om partijen waarmee de bank niet geassocieerd wenst te worden.''

Het gevolg is dat eigenaren van appartementen op particulier erfpacht - het gaat in bijna alle gevallen om appartementen - met onverkoopbare woningen achterblijven. ''Klopt,'' zegt Pieter Joep van den Brink van Makelaarsvereniging Amsterdam (MVA). Van den Brink: ''Dit is een ramp. Verkopers kunnen alleen nog verhuren. Ze zitten voor altijd aan het appartement vast.''

Gedupeerde eigenaren van appartementen hebben aangeklopt hij de NVB, bij de Nationale Hypotheekgarantie (NGH) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Zij bleken er allemaal van op de hoogte te zijn dat banken bij particulier erfpacht niet thuis geven, maar ze kunnen niets voor de slachtoffers doen.

Het is nog niet duidelijk hoeveel gedupeerden er zijn. Volgens de MVA, maar ook volgens bureau Winnen, dat heeft bemiddeld bij het opstellen van particuliere erfpachtcontracten, zijn het er in Amsterdam duizenden. Ook Winnen heeft meegemaakt dat een klant een hypotheek werd geweigerd.

Banken zijn op de rem gaan staan sinds het begin van de economische crisis. Tijdens de huizenprijs van de jaren zeventig sloten sommige banken zelfs alle woningen uit als er sprake was van erfpacht, ook gemeentelijke.
    Dat is lekker dan
    Ben blij dit mijn appartement op eigen grond staat, zonder erfpacht.

Bron
    The difference between the three Abrahamic religions:
    - Christianity mumbling to the ceiling,
    - Judaism mumbling to the wall,
    - Islam mumbling to the floor.
    pi_78346519
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 14:53 schreef pberends het volgende:
    Woningverkoop gehalveerd

burp
    Bij de Privé kunnen ze geen betere titel verzinnen
    pi_78346648
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 14:24 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Geen zin in
    Klinkt net een makelaar, beweren altijd van alles maar onderbouwen kunnen ze het niet………
    pi_78346785
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 15:40 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Bij de Privé kunnen ze geen betere titel verzinnen
    Ook zo'n heerlijke vergelijking: december en januari. December is al een kutmaand met veel vakantiedagen, maar vaak heb je dan nog volume, omdat mensen transacties voor jaareinde willen afronden. Januari is ook kort vanwege vakantie, en weinig mensen ronden dan net hun transacties af.

Bijna elke willekeurige industrie heeft zulke effecten, dat mag duidelijk zijn. Januari 2010 vergelijken met januari 2009 heeft nog enig nut, maar dat verzaken ze dan weer...
    pi_78347140
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 15:47 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Ook zo'n heerlijke vergelijking: december en januari. December is al een kutmaand met veel vakantiedagen, maar vaak heb je dan nog volume, omdat mensen transacties voor jaareinde willen afronden. Januari is ook kort vanwege vakantie, en weinig mensen ronden dan net hun transacties af.

Bijna elke willekeurige industrie heeft zulke effecten, dat mag duidelijk zijn. Januari 2010 vergelijken met januari 2009 heeft nog enig nut, maar dat verzaken ze dan weer...
    Hoe kijk jij tegen de woningmarkt aan als ''ex'' Investment Banker?
    pi_78347586
    quote:

11.4% volgens dat artikel
    pi_78348052
    quote:

[..]

Ik vind dat je hier wel een punt hebt, je moet idd geen appels met peren vergelijken. Maar in dat stukje staat wel dat ten opzichte van januari 2009 de daling 11,4% is.
      dinsdag 23 februari 2010 @ 16:24:20 #255
    292331 Henktay
    ik hou van tee
    pi_78348449
    In de VS dalen de huizenprijzen ook haast niet meer
    quote:
    Huizenprijzen VS licht gedaald NEW YORK (AFN) -
    De woningprijzen in de twintig grootste steden in de Verenigde Staten zijn in december licht gedaald ten opzichte van de maand daarvoor.
    Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksinstituut CaseShiller die dinsdag naar buiten kwamen.
    Analisten gepolst door Reuters hadden verwacht dat de huizenprijzen onveranderd zouden blijven. In vergelijking met een jaar geleden lagen de huizenprijzen 3,1 procent lager
    pi_78349946
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 16:04 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Das ook een drama. Immers is de economie weer aangetrokken.
    pi_78350165
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 17:00 schreef pberends het volgende:

[..]

Das ook een drama. Immers is de economie weer aangetrokken.
    Inderdaad, we gaan door naar de 50% prijsdaling
    pi_78350362
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 16:04 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Sorry, wat ben ik ook een vroegtijdige jankerd.
    pi_78350736
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 15:55 schreef Vincentkemper het volgende:

[..]

Hoe kijk jij tegen de woningmarkt aan als ''ex'' Investment Banker?
    Zelfs toen ik nog wel "Investment Banker" was, had ik daar geen mening over. Ik weet het simpelweg niet, niemand eigenlijk. Data zegt dat de prijzen bovenmatig gestegen zijn in de afgelopen decennia en ik vind dat verontrustend. Aan de andere kant neemt schaarste toe en dat wordt verwerkt in die bovenmatige stijgingen.

Ik heb zelf geen moeite met nu kopen trouwens. Puur omdat ik wel 300k over heb voor een leuke appartement in Amsterdam en ik het niet koop om er geld aan te verdienen.
    pi_78350817
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 16:14 schreef mierenfokker het volgende:

[..]

Ik vind dat je hier wel een punt hebt, je moet idd geen appels met peren vergelijken. Maar in dat stukje staat wel dat ten opzichte van januari 2009 de daling 11,4% is.
    Zoals ik al aangaf, mijn fout

Wel interessant trouwens. De daling van dec 09 naar jan 10 is 50%, maar de daling van jan 09 naar jan 10 is 11.4%. Dat betekent dus andersom dat de stijging van jan 09 naar dec 09 maar liefst 72% was!

Als we dan toch googelen met cijfers
    pi_78351104
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 17:20 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Zelfs toen ik nog wel "Investment Banker" was, had ik daar geen mening over. Ik weet het simpelweg niet, niemand eigenlijk. Data zegt dat de prijzen bovenmatig gestegen zijn in de afgelopen decennia en ik vind dat verontrustend. Aan de andere kant neemt schaarste toe en dat wordt verwerkt in die bovenmatige stijgingen.

Ik heb zelf geen moeite met nu kopen trouwens. Puur omdat ik wel 300k over heb voor een leuke appartement in Amsterdam en ik het niet koop om er geld aan te verdienen.
    Ook geen problemen met een euro of 800 á 1000 aan kosten per maand?
    pi_78352574
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 17:30 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Ook geen problemen met een euro of 800 á 1000 aan kosten per maand?
    Nee.
    pi_78354093
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 18:05 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Nee.
    Das een duur vakantiehuisje dan
      dinsdag 23 februari 2010 @ 18:51:13 #264
    73107 Sjabba
    Cinderella man
    pi_78354249
    quote:
    please, als je de grafiek zelf zo had gelezen had je die uitleg wel gegeven toch?

Toevallig heb je een soort gelijk. Blijf erbij dat de grafiek waar het om gaat spreekt van een daling omdat die op een jaar eerder gebasseerd is. Je kan de gegevens over zetten in iets anders en dan is de markt stabiel. Het is maar net welke tijdslijn je hanteert. En in de grafiek die gepost werd stond duidelijk een tijdslijn.
    and made it rain upward
      dinsdag 23 februari 2010 @ 19:02:05 #265
    73107 Sjabba
    Cinderella man
    pi_78354728
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 10:21 schreef Vincentkemper het volgende:
    Er wordt op dit moment echt gerommeld met de prijsdalingen. De prijsdaling op dit moment zal voor het duurdere onroerend goed zal rond de 20 / 25 procent liggen, maar deze worden niet verkocht dus niet meegenomen….

Op dit moment liggen grote projecten rondom nieuwbouw compleet plat, veel projectontwikkelaars verwachten dat deze prijzen nog verder zullen gaan dalen. De gemeenten krijgen hun bouwgronden ook niet meer kwijt, aan ontwikkelaars en dat geeft mij aan dat veel partijen geen potentie in de markt zien op dit moment.

Ook zijn er natuurlijk erg veel onduidelijkheden rondom de hypotheek rente aftrek, werkeloosheid, de economische ontwikkelingen binnen Nederland. Ik zelf werk op dit moment bij een bouwbedrijf / projectontwikkelaar en in de sector verwachten wij dat de dalingen in deze sector nog minimaal 2 jaar zullen aanhouden. Daarna zijn mogelijke prijsstijgingen weer mogelijk…

En dat de NVM doet of alles nog goed loopt, is natuurlijk totale onzin dure panden in Amsterdam / Utrecht en Rotterdam worden niet verkocht of tegen een veel lagere vraagprijs (of verhuurd) dan in het begin en dan heb ik het niet eens over die miljoenen huizen in Blaricum / Laren etc.

Maak het de kat maar wijs dat de gemiddelde prijsdaling op de huizenmarkt, rond de 6 a 10 procent ligt. De werkelijke daling die gaat komen zal eerder tussen de 20 of 30 procent liggen voor de gemiddelde woning. Voor eventuele markten waar nog een krapte voor is zal de daling meevallen.
    Ja, gek he? Huizen van bovenhet miljoen zijn gewoon wat de gek ervoor geeft en kan geven. Dat is gewoon dom om te kopen en dus kan je daar hard op af schrijven. Tenzij je er graag wilt wonen en dat voor lief neemt.

En bouwbedrijven moeten ook wakker worden, er wordt alleen nog tussen de 3 en 4 ton gebouwd aan woningen. Voor iets meer dna 2 ton kan je een appartement kopen, die markt is nu wel verzadigd hoor, verzin eens iets nieuws. Durf eens...

Vrijstaande kleine simpele woningen op een leuk stkje grond voor een normale prijs zouden het goed doen. Ook andere bouwvormen of locaties doen het goed. Maar oud en vertrouwd he. En dat is nu wel uitgekauwd. Zeker nu er nu alleen nog jaren 30 stijl gebouwd wordt. Gewoon namaak dus...
    and made it rain upward
      dinsdag 23 februari 2010 @ 19:10:10 #266
    292331 Henktay
    ik hou van tee
    pi_78355057
    Nieuwbouwlocaties in jaren dertig stijl doen het nog steeds goed, daar ligt men nog steeds voor in de rij
      dinsdag 23 februari 2010 @ 19:47:43 #267
    73107 Sjabba
    Cinderella man
    pi_78356878
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 19:10 schreef Henktay het volgende:
    Nieuwbouwlocaties in jaren dertig stijl doen het nog steeds goed, daar ligt men nog steeds voor in de rij
    Nou hier niet hoor. Het is mooie bouw maar de locaties zijn steeds meer afgelegen. En als er dan minder verkocht wordt komen er ook geen vorzieningen als school en winkels in de buurt. Een wijk kan je het niet noemen.
    and made it rain upward
    pi_78374774
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 18:51 schreef Sjabba het volgende:

[..]

please, als je de grafiek zelf zo had gelezen had je die uitleg wel gegeven toch?

Toevallig heb je een soort gelijk. Blijf erbij dat de grafiek waar het om gaat spreekt van een daling omdat die op een jaar eerder gebasseerd is. Je kan de gegevens over zetten in iets anders en dan is de markt stabiel. Het is maar net welke tijdslijn je hanteert. En in de grafiek die gepost werd stond duidelijk een tijdslijn.
    Afgelopen 6 maanden zijn stabiel
      Moderator dinsdag 23 februari 2010 @ 23:44:45 #269
    236264 crew  capricia
    pi_78375018
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 23:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Gelukkig wel
    There is a name for it:
    We call them Poor"
    pi_78375184
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 23:44 schreef capricia het volgende:

[..]

Gelukkig wel
    Als er niks raars gebeurt verwacht ik een doorgetrokken lijn in 2010
      Moderator dinsdag 23 februari 2010 @ 23:48:11 #271
    236264 crew  capricia
    pi_78375248
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 23:47 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Als er niks raars gebeurt verwacht ik een doorgetrokken lijn in 2010
    Dat verwacht de Rabo toch ook..denk dat het wel uit zal komen, zo om en nabij.
    Viel al met al nog wel mee...ik ging uit van de meest heftige verhalen...
    There is a name for it:
    We call them Poor"
    pi_78375372
    Rabobank heeft (met een kleine foutemarge) eigenlijk altijd gelijk
      woensdag 24 februari 2010 @ 14:41:01 #273
    292331 Henktay
    ik hou van tee
    pi_78393103
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 19:47 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Nou hier niet hoor. Het is mooie bouw maar de locaties zijn steeds meer afgelegen. En als er dan minder verkocht wordt komen er ook geen vorzieningen als school en winkels in de buurt. Een wijk kan je het niet noemen.
    nou hier bouwen ze er ook een super bij
    pi_78395966
    quote:
    Op woensdag 24 februari 2010 14:41 schreef Henktay het volgende:

[..]

nou hier bouwen ze er ook een super bij
    Sowieso is het een soort van vicieuze cirkel. Mensen gaan ergens niet wonen als er geen voorzieningen zijn, voorzieningen gaan niet ergens zitten als er geen mensen zijn.. Blijft natuurlijk een lastig aspect, waar eigenlijk de overheid in moet stimuleren. Ofwel voorinvesteren in bijvoorbeeld een goed OV net in een nieuwbouwwijk wat in het buitenland toch best gewoonlijk is. In Nederland wordt het vaak aan de ontwikkelende partij overgelaten, die zijn niet zo van het voorinvesteren. Ofwel de dingen die geld kosten (voorzieningen, 'parken'), komen vaak pas echt als er al winst gemaakt is op de verkochte woningen.

Overheden en met name lokale, kunnen dus een gerichtere invloed uitoefenen op de ontwikkelingen van nieuwbouwwijken, maar uiteraard ook bestaande. Alleen woningen zijn niet genoeg, te laat investeren in voorzieningen kan vooral in deze tijd de doodsteek zijn. Woningen worden niet alleen meer waard door het formaat en de tuin. Als het voorzieningenniveau op peil is, trek je vanzelf ook weer mensen.

De vanzelfsprekendheid van het verkopen van een (nieuwbouw)woning is er wel een beetje vanaf. Ik vind dat de overheid en met name de lokale ook veel meer moet gaan sturen op kwaliteit, herstructurering, accenten en 'speldenprikken' in bestaande wijken. Er liggen natuurlijk bijzonder veel kansen in het opwaarderen van de zogenaamde 'prachtwijken', op herstructureringsvlak dan! Het aanleggen van hoogwaardige structuren (ipv. schaamgroentjes) op het gebied van groen, infra en voorzieningen. Koppelingen met recreatieve gebieden zijn allemaal taken van lokale overheden, waar ontwikkelaars zonder inmenging niet heel veel mee doen (het 'kost in hun ogen immers geld en de visie is morgen geld verdienen en niet over 20jaar).

Helaas heb ik gemerkt dat op dit soort punten bij de lokale verkiezingen niet echt wordt ingezet (Amersfoort), het gaat hier meer over, "moet de ijsbaan er komen", "moet de bibliobus blijven rijden". Etc etc. Echt lef hebben door iets te roepen wat een grootschalige impact heeft is er niet, immers de lokale burger heeft voor zijn/haar gevoel alleen maar belang bij wat er in zijn of haar straat gebeurd....
    pi_78397948
    Zag net een woonwagen met 275 m2 op een camping voor 140k k.k.

Met zo'n prijzen blijven de paupers gelukkig wel weg
      woensdag 24 februari 2010 @ 18:06:05 #276
    292331 Henktay
    ik hou van tee
    pi_78401616
    quote:
    Op woensdag 24 februari 2010 15:51 schreef inXs het volgende:

[..]. Ofwel de dingen die geld kosten (voorzieningen, 'parken'), komen vaak pas echt als er al winst gemaakt is op de verkochte woningen grond.
    pi_78403823
    quote:
    Op dinsdag 23 februari 2010 23:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

We staan aan de vooravond van de grote val

Waarom denk jij dat het kabinet gevallen is? PvdA doet geen bezuinigingsbeleid, dat trekt de achterban slecht. Dus dat laten ze dan maar aan anderen over, Wilders roept hard dat hij niet aan de AOW komt, want hij ruikt een kans. Grote mond over allochtonen/islam maar ondertussen wel de generatie die het vuile werk aan deze mensen uit handen gaf een hand boven het hoofd houden
    Jongeren mogen even diep bukken voor ome Geert. De rest is overigens geen haar beter, dus stem op de PvdD, dan kun je tenminste nog wat doen aan dierenleed
    I'll sing you a lullaby.
    pi_78413114
    Als 'de grote val' komt, dan ligt dat, denk ik, niet zo zeer aan de NL politiek, maar meer op het internationale front.
    Maar ik geef wel onmiddellijk toe dat verkeerde beslissingen de zaken wel erger kunnen maken.
    There is a name for it:
    We call them Poor"
      woensdag 24 februari 2010 @ 23:05:15 #279
    292331 Henktay
    ik hou van tee
    pi_78416391
    Ned 2
    # Datum: 24 februari 2010
    # Uitzendtijd: 23:50 - 00:50 uur
    quote:
    Documentaire

De verkoop van een gemeenschappelijke flat in Sint-Petersburg laat zien hoe tegenwoordig de vrije markt-economie werkt in Rusland. In Sint-Petersburg worden als erfenis van de Sovjet-Unie veel gemeenschappelijke flats bewoont met meerdere mensen.
    Een familie per kamer en een gedeelde keuken, badkamer en telefoon met andere families van de overige kamers in de flat is niet ongebruikelijk.
    De prijzen van de huizen stijgen en de enige manier om een beter huis te krijgen is te verkopen en proberen iets nieuws te bemachtigen.
    Maar hoe doe je dat wanneer het een Kommun Haus is, waar losse kamers eigendom zijn van vaak hele gezinnen.
    De verkoop van een gemeenschappelijke flat in Sint-Petersburg laat zien hoe tegenwoordig de vrije markt-economie werkt in Rusland.
    Twee makelaars nemen de taak op zich om voor alle inwoners van de gemeenschappelijke flat een betere plaats te vinden en een koper te zoeken die genoeg wil betalen voor het appartement en vooral geduldig wil wachten tot dit is gelukt is.
    De verkoop van de flat verandert de sfeer tussen de bewoners.
    Er wordt niet meer alleen gekibbeld over wie er te lang de badkamer bezet of wie er de smerigste kookluchtjes in de keuken veroorzaakt. Nu de bewoners weten dat ze uit elkaar gaan, probeert iedereen het voor zichzelf het beste te regelen. De verkoop lukt alleen als iedereen ergens anders gaat wonen en anders gaat het niet door. Stap voor stap onderzoeken de makelaars de mogelijkheden. De bewoners proberen een zo strategisch mogelijke positie in te nemen. Christiane Büchner volgt het proces nauwgezet. Wie zijn de winnaars en wie de verliezers van dit Russisch monopolie?
      woensdag 24 februari 2010 @ 23:08:25 #280
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_78416594
    Er komt geen grote val, daar is de markt te illiquide voor en woningen te schaars. Het knibbelt langzaam af terwijl de Rabo blijft roepen dat het steeds beter gaat. Dit als gevolg van de krappere financieringsmogelijkheden en de stijgende rente.
    The End Times are wild
    pi_78416724
    quote:
    Op woensdag 24 februari 2010 23:08 schreef LXIV het volgende:
    Er komt geen grote val, daar is de markt te illiquide voor en woningen te schaars. Het knibbelt langzaam af terwijl de Rabo blijft roepen dat het steeds beter gaat. Dit als gevolg van de krappere financieringsmogelijkheden en de stijgende rente.
    Waar zegt de Rabo dat het beter gaat?
      woensdag 24 februari 2010 @ 23:11:41 #282
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_78416843
    Overal en altijd!
    The End Times are wild
    pi_78417150
    quote:
    Op woensdag 24 februari 2010 23:11 schreef LXIV het volgende:
    Overal en altijd!
    Zeg gewoon dat je geen bron kan geven
      donderdag 25 februari 2010 @ 07:14:34 #284
    pi_78424532
    Misschien moeten we eerst eens stoppen met elkaar gek maken. Ik heb het idee dat nog niemand (ook niet echt in het verleden) een zinvolle voorspelling heeft gedaan. Men weet dat de economie gewoon grotendeels op vertrouwen draait, met gekmakerij weet je uiteindelijk wel zeker dat het een keer misgaat, zolang je maar lang genoeg roept.

En tja, op de vooravond van een grote val..... Het is niet alsof het hier ineens een derdewereldland wordt. Volgens mij is het veel zinvoller om te kijken naar de kansen die deze situatie biedt, dingen oppakken die al tijden stilliggen, dan maar met 'iets minder geld'. En vanuit deze positie moet weer gewerkt worden aan het opbouwen van vertrouwen.
    quote:
    Op donderdag 25 februari 2010 07:14 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
    http://news.google.nl/news/search?um=1&cf=all&ned=nl_nl&hl=nl&q=rabobank+woningmarkt

Coke maakt meer kapot dan je lief is..
    Leg eens uit? Bovendien suggereert je username nogal dat je vooral uitgaat van het slechtste en dit ook graag deelt met anderen. Of heb ik het mis?

[ Bericht 18% gewijzigd door inXs op 25-02-2010 09:26:53 ]
    pi_78431387
    quote:
    Kopers hebben nog sterke positie op Nederlandse woningmarkt
    25 februari 2010, 10:38 uur | FD.nl
    Kopers hebben het nog steeds voor het zeggen op de huizenmarkt, blijkt uit een analyse van ING. De markt wordt gedomineerd door goedkopere woningen, maar de prijsdaling vlakt wel af.

ING verwacht dat het aantal verkopen in de loop van 2010 weer aantrekt. De huizenprijzen zullen mede hierdoor in de tweede helft van dit jaar stabiliseren en in 2011 weer met 1,5% stijgen.

Het afgelopen halfjaar zijn woningen 1,5% goedkoper geworden, tegen 4% het halfjaar ervoor. De daling vlakt dus af, maar is vooralsnog niet voorbij.

Starters op de woningmarkt

Het economisch bureau van ING verwacht dat de prijzen in de eerste helft van 2010 gemiddeld nog zullen dalen. In het tweede halfjaar van 2010 zal een stabilisatie optreden. Voor geheel 2010 wordt gerekend op een prijsdaling van 1%. Voor 2011 verwacht de bank weer stijgende huizenprijzen (+1,5%).

Voor huurders ontwikkelt de betaalbaarheid zich minder gunstig dan voor starters op de woningmarkt. De huren zullen per 1 juli 2010 gemiddeld met zo'n 1,5% worden verhoogd. Voor koophuizen geldt dat deze rond die tijd circa 2% goedkoper zullen zijn dan een jaar eerder. De overstap van een huurwoning naar een eigen huis is daarmee aantrekkelijker. Dat is een van de redenen dat het aantal huizenverkopen weer zal aantrekken.

Bron
    Ik vraag me af of huurders zo naar de woningmarkt kijken...

Tot nu toe voorspelt de Rabo en de ING dus weer een opgaande lijn eind van het jaar.
    There is a name for it:
    We call them Poor"
    pi_78431432
    Das jammer voor Xeninoob en al die anderen die geen huis kunnen kopen

[ Bericht 5% gewijzigd door capricia op 25-02-2010 12:35:56 (geen user bash aub) ]
    pi_78431559
    quote:
    Op donderdag 25 februari 2010 12:32 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik vraag me af of huurders zo naar de woningmarkt kijken...

Tot nu toe voorspelt de Rabo en de ING dus weer een opgaande lijn eind van het jaar.
    Ja die 15 euro op een huur van 1000 euro ga je natuurlijk wel voelen
    Geloof dat er ook een daling in huurprijzen was van rond de 3-4% dus ik denk niet dat huurders nu massaal naar Funda gaan. Ik denk dat er een grondige herziening nodig is van "de starter" als begrip. Alsof de enige reden dat mensen huren een reden is die met financien te maken heeft. Ik denk dat een huurder daar vast meer dan 1 reden voor heeft, Blijkbaar gaan ze bij de ING en Rabo er nog altijd vanuit dat het bezit van een eigen huis de heilige graal is voor elke nederlander. We leven niet meer in de jaren 80 en 90 waar iedereen vastgekoekt zit in de regio en waarbij men kocht omdat het idee van een eigen woning als melkkoe tijdens de opvoeding in je werd geramd en waar er werkgevers bestonden waar je oud werd. De belangrijkste drijfveer voor de starter was volgens mij de investering in een huis met het idee dat het meer waard zou worden en dat verkopen na een jaar of 3-4 wel mogelijk was met winst. Nu dat niet zo is zal iemand zich wel bedenken omdat het risico bestaat dat je 10-15 jaar moet blijven zitten in je toko omdat je anders een rood cijfer onder de streep overhoudt.

[ Bericht 10% gewijzigd door dramatiek op 25-02-2010 12:50:29 ]
      donderdag 25 februari 2010 @ 12:40:41 #289
    292331 Henktay
    ik hou van tee
    pi_78431657
    quote:
    Op donderdag 25 februari 2010 12:32 schreef capricia het volgende:

[..]Tot nu toe voorspelt de Rabo en de ING dus weer een opgaande lijn eind van het jaar.
    tja banken
    pi_78433642
    quote:
    Op donderdag 25 februari 2010 12:37 schreef dramatiek het volgende:

[..]

Ja die 15 euro op een huur van 1000 euro ga je natuurlijk wel voelen
    Geloof dat er ook een daling in huurprijzen was van rond de 3-4% dus ik denk niet dat huurders nu massaal naar Funda gaan. Ik denk dat er een grondige herziening nodig is van "de starter" als begrip. Alsof de enige reden dat mensen huren een reden is die met financien te maken heeft. Ik denk dat een huurder daar vast meer dan 1 reden voor heeft, Blijkbaar gaan ze bij de ING en Rabo er nog altijd vanuit dat het bezit van een eigen huis de heilige graal is voor elke nederlander. We leven niet meer in de jaren 80 en 90 waar iedereen vastgekoekt zit in de regio en waarbij men kocht omdat het idee van een eigen woning als melkkoe tijdens de opvoeding in je werd geramd en waar er werkgevers bestonden waar je oud werd. De belangrijkste drijfveer voor de starter was volgens mij de investering in een huis met het idee dat het meer waard zou worden en dat verkopen na een jaar of 3-4 wel mogelijk was met winst. Nu dat niet zo is zal iemand zich wel bedenken omdat het risico bestaat dat je 10-15 jaar moet blijven zitten in je toko omdat je anders een rood cijfer onder de streep overhoudt.
    Maar noem mij gek, wat is er mis met ergens 10 'jaar' moeten wonen? Als jij op een goede plek een goede woning kan krijgen, dan moet je je inderdaad goed beseffen dat je niet binnen 4jaar weg kan met winst. Hierdoor wordt een locatiekeuze dus weer belangrijker. Kwaliteit van een woning dus ook, het lijkt mij dat dit best positief kan zijn?

Overigens is winst ook niet perse de drijfveer meer. Als je het even anders bekijkt: Ik koop nu een woning met 2ton. Ik ben verstandig genoeg om een hypotheek af te sluiten die ik zelfs zonder HRA zou kunnen betalen. Ik los een groot deel af van de hypotheek tijdens de looptijd van 30jaar. Stel dat inderdaad alles instort en met een scenario nog dramatischer dan het huidige worst case scenario wordt er tegen die tijd nog 'maar' 1ton voor gegeven. Dan heb ik in theorie wel 1ton 'over' ofwel gespaard. Als ik in het huis blijf wonen heb ik amper maandlasten, omdat hij afgelost is, als ik naar huis zou verhuizen heb ik dus (wederom in theorie) een ton.

Het probleem zit hem er in dat mensen 'winst' verwachten, volgens mij moet je juist meer uitgaan van het feit dat je geld spaart. Als je huurt gooi je eigenlijk gewoon per maand geld weg, de huur stijgt ook nog eens per jaar een deel. Je hypotheeksom blijft ondanks inflatie gewoon gelijk.
    pi_78433898
    Ach, ik kan echt reden zat geven, waarom er geen 30% van de prijs af zal gaan in zowel Belgie als Nederland, net zoals ik veel redenen kan opnoemen, waarom rëele prijs de komende paar jaren zeker niet zal gaan stijgen. Ik blijf erbij België heeft gemiddeld nog 10-12% overwaardering, Nederland 12-14%. Naar wat ik nu in de markt zie, denk ik dat het eerder een zachte landing zal worden, dus een geleidelijke daling die enkele jaren zal aanhouden.
    pi_78439687
    quote:
    Op donderdag 25 februari 2010 12:40 schreef Henktay het volgende:

[..]

tja banken
    banken hebben juist baat bij een stabiele en hoge huizenprijs. 1) Des te meer en hogere hypotheken ze kunnen verstrekken des te groter zijn hun winsten. 2) daling huizenprijs leidt tot extra afschrijving op verstrekte hypotheken doordat de waarde van het onderpand niet langer de waarde van de hypotheek vertegenwoordigt. De gegevens die zij verstrekken zal je daarom vaak met een korreltje zout moeten nemen.
    pi_78439806
    quote:
    Op donderdag 25 februari 2010 15:46 schreef Snackbar het volgende:

[..]

banken hebben juist baat bij een stabiele en hoge huizenprijs. 1) Des te meer en hogere hypotheken ze kunnen verstrekken des te groter zijn hun winsten. 2) daling huizenprijs leidt tot extra afschrijving op verstrekte hypotheken doordat de waarde van het onderpand niet langer de waarde van de hypotheek vertegenwoordigt. De gegevens die zij verstrekken zal je daarom vaak met een korreltje zout moeten nemen.
    ach, als ze een daling van 50% voorspelden waren ze natuurlijk volstrekt betrouwbaar
    pi_78440362
    Binnenkort dus niet meer:
    quote:
    Speculeren op huizenprijzen
    Door Marijn Wellink

AMSTERDAM (Belegger.nl) – In Nederland is het vanaf begin volgend jaar mogelijk om te speculeren op dalende of stijgende huizenprijzen. De Engelse broker Tradition introduceert dan, in samenwerking met fondsbeheerder SBS Investments, vastgoedderivaten op de Nederlandse markt.
    Bron
    pi_78440478
    quote:
    Op donderdag 25 februari 2010 16:04 schreef Prutzenberg het volgende:
    Binnenkort dus niet meer:
    [..]
    Dan ben ik benieuwd of al die doemdenker die flinke klappen in de huizenmarkt nog voorspellen ook in deze producten durven te stappen.
      donderdag 25 februari 2010 @ 16:27:15 #296
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_78441352
    Speculeren is onzin. Maar het product is nuttig.

Stel dat je graag een huis wil kopen maar er toch van overtuigd bent dat de prijzen gaan dalen! (er zijn natuurlijk meer redenen om een huis te willen kopen dan erop verdienen).
    Dan koop je dat huis en dek je je in tegen verlies met zo'n product.

Helaas is een huis geen eenduidig product, dus voor hetzelfde geld geeft die tracker aan dat er effectief niets gebeurd is en kun je je huis toch niet zonder verlies verkopen. Of andersom natuurlijk.
    The End Times are wild
      donderdag 25 februari 2010 @ 17:42:50 #297
    292331 Henktay
    ik hou van tee
    pi_78444164
    ING
    quote:
    Kopers hebben het voor het zeggen op de huizenmarkt

De kopers hebben het momenteel echt voor het zeggen op de woningmarkt, dat blijkt uit onderzoek van ING. Bij een kopersmarkt horen lagere prijzen voor de koper.
    pi_78444289
    quote:
    Op donderdag 25 februari 2010 17:42 schreef Henktay het volgende:
    ING
    [ afbeelding ]
    [..]

Die staat een paar posts boven je ook al..
    Huizenmarkt #43: Wat doet de lokale politiek aan de crisis?
    There is a name for it:
    We call them Poor"
      donderdag 25 februari 2010 @ 17:50:01 #299
    292331 Henktay
    ik hou van tee
    pi_78444422
    quote:
    Op donderdag 25 februari 2010 17:50 schreef Henktay het volgende:

[..]

lijkt me niet hetzelfde bericht
    Wel dezelfde kop.
    En de telegraaf zal het waarschijnlijk weer anders verwoorden.
    There is a name for it:
    We call them Poor"
      donderdag 25 februari 2010 @ 17:56:29 #301
    292331 Henktay
    ik hou van tee
    pi_78444593
    quote:
    Op donderdag 25 februari 2010 17:51 schreef capricia het volgende:

[..]

Wel dezelfde kop.
    En de telegraaf zal het waarschijnlijk weer anders verwoorden.
    Ik zie geen telegraaf

Huizenmarkt #44: We waar we vrolijk van baan wisselen

[ Bericht 15% gewijzigd door Henktay op 25-02-2010 18:14:13 ]
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')