abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78313342
Hmm, aantal jaren geleden had ik een huisje is zo'n Vinexwijk . Ik dacht kom laat ik eens lekker de kozijnen en deuren een ander kleurtje geven. Begint er zo'n teef van een buurvrouw te zeiken dat dat niet mocht. Dan zou haar huis minder waard worden. Ik dacht nog "kom het is mijn huis!!, bepaal zelf wel wat ik doe. Bleek ze gelijk te hebben Maar waarom koop ik dan een huis?

Ik heb het nu verhuurd aan 5 chinezen.
  maandag 22 februari 2010 @ 18:56:29 #202
292331 Henktay
ik hou van tee
pi_78313553
quote:
Op maandag 22 februari 2010 18:50 schreef SonicB het volgende:
Hmm, aantal jaren geleden had ik een huisje is zo'n Vinexwijk . Ik dacht kom laat ik eens lekker de kozijnen en deuren een ander kleurtje geven. Begint er zo'n teef van een buurvrouw te zeiken dat dat niet mocht. Dan zou haar huis minder waard worden. Ik dacht nog "kom het is mijn huis!!, bepaal zelf wel wat ik doe. Bleek ze gelijk te hebben Maar waarom koop ik dan een huis?
Sinds de schoonheidscommissie is afgeschaft mag dat wel hoor.

Die schoonheidscommissie was helemaal waanzin

Ik zeg wie een huis wil bouwen en de grond kan betalen die moet dat doen, tien jaar wachten op een tochtige huurwoning van de woningbouw is echt niet normaal

laat ze maar eens wat oude huurwoningen in een prachtwijk slopen en ieder laten bouwen wat ie leuk vind
pi_78314297
quote:
340 duizend woningen te veel in de pijplijn
De meeste gemeenten plannen veel te veel woningen en kantoren. Een beperkt aantal regio’s reserveert juist te weinig ruimte voor woningbouw. Tijd...

22.02.10 • 0 reacties
De meeste gemeenten plannen veel te veel woningen en kantoren. Een beperkt aantal regio’s reserveert juist te weinig ruimte voor woningbouw. Tijd voor een fundamentele herbezinning, vindt het Nirov.

Schadelijk
‘Schadelijk’, noemt directeur Christine Oude Veldhuis van het Nirov de geconstateerde overcapaciteit aan ruimtelijke plannen. Gemeenten hebben in bestemmingsplannen en structuurvisies ruimte gereserveerd voor de bouw van ruim 1 miljoen woningen in de komende 15 jaar.

Prognoses
Primos-prognoses, waarmee ook het ministerie van Vrom werkt, laten echter zien dat uitbreiding van de woningvoorraad met 700 duizend huizen voldoende moet zijn. Voor de nieuwbouw van kantoren zijn de cijfers nog dramatischer.

Kapitaalvernietiging
Als de prognoses en de plannen tegen elkaar worden afgezet, blijkt dat voor toekomstige kantoren de helft minder aan ruimte kan worden geserveerd. Als rekening wordt gehouden met de huidige leegstand, kan zelfs worden volstaan met uitvoering van nog geen kwart van alle plannen. Volgens Oude Veldhuis leidt dit alles tot kapitaalvernietiging.
binnenlandsbestuur.nl
Ik vind dit weinig geloofwaardig. Voorlopig daalt de bouwpoductie stevig. Je kunt wel plannen maar realiseren is afhankelijk van vraag en financiering.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  maandag 22 februari 2010 @ 19:28:17 #204
292331 Henktay
ik hou van tee
pi_78314843
quote:
Op maandag 22 februari 2010 19:15 schreef Digi2 het volgende:

[..]

binnenlandsbestuur.nl
Ik vind dit weinig geloofwaardig. Voorlopig daalt de bouwpoductie stevig. Je kunt wel plannen maar realiseren is afhankelijk van vraag en financiering.
Als het niet verkocht wordt stoppen ze heus wel hoor.

Het lijkt wel of we in de USSR wonen
pi_78316252
quote:

Dan ligt er binnenkort een tunnelcomplex onder de wijk.
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
pi_78316837
quote:
Op maandag 22 februari 2010 00:38 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Slim en succesvol, vast 99%
Dus als je veel geld verdient ben je slim en succesvol?

Edit: overbodig na lezen rest discussie
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_78316895
Xenonoob
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_78316923
quote:
Op maandag 22 februari 2010 20:10 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Xenonoob
I'll sing you a lullaby.
pi_78317067
quote:

WTF

Mag je serieus niet de eigen kleur van je kozijn bepalen? Wat een betutteling

Chinezen klagen niet over de kleur, dat is een groot voordeel
I'll sing you a lullaby.
pi_78317359
quote:
Op maandag 22 februari 2010 18:56 schreef Henktay het volgende:

Die schoonheidscommissie was helemaal waanzin

Ik had ooit een collega die de oude kaasboerderij van een tante had overgenomen en deze ging restaureren. Het was een rijksmonument dus je loopt tegen allerlei regels aan. Hij wou een dakraam plaatsen dat je vanaf de voorkant van de woning niet kan zien, mocht dus niet. Mijn college voerde als argument aan dat hij graag wat extra licht in zijn woning wou hebben omdat anders de lamp de hele tijd aan moest. Zei die Pipo van het toezicht dat de duisternis zo ook zijn bekoring had Toen de man was afgedropen heeft mijn collega een mooi groot gat in zijn dak gezaagd en daar een heel groot dakraam ingezet
I'll sing you a lullaby.
  maandag 22 februari 2010 @ 21:18:04 #211
292331 Henktay
ik hou van tee
pi_78320265
quote:
Op maandag 22 februari 2010 20:09 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Dus als je veel geld verdient ben je slim en succesvol?
tuurlijk pooiers en hoeren en drugsmokkelaars, wapenhandelaren.

allemaal slim
pi_78320533
quote:
Op maandag 22 februari 2010 20:20 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik had ooit een collega die de oude kaasboerderij van een tante had overgenomen en deze ging restaureren. Het was een rijksmonument dus je loopt tegen allerlei regels aan. Hij wou een dakraam plaatsen dat je vanaf de voorkant van de woning niet kan zien, mocht dus niet. Mijn college voerde als argument aan dat hij graag wat extra licht in zijn woning wou hebben omdat anders de lamp de hele tijd aan moest. Zei die Pipo van het toezicht dat de duisternis zo ook zijn bekoring had Toen de man was afgedropen heeft mijn collega een mooi groot gat in zijn dak gezaagd en daar een heel groot dakraam ingezet
Gewoon niet vragen
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_78321155
Mmmm, met rijksmonumentjes vind ik dat toch anders...die moet je ook behouden.
pi_78321336
Ja, een dakraam maakt inderdaad het verschil
  maandag 22 februari 2010 @ 22:12:21 #215
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_78323175
quote:
Op maandag 22 februari 2010 18:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Ik snap het wel en lul niet zomaar wat

Maar bedankt voor de personelijke aanval, zo laat je eigen weer kennen
Draai er maar omheen.

Ik wil gewoon dat je het snapt zodat je niet op verkeerde informatie je mening geeft...
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_78323637
quote:
Op maandag 22 februari 2010 22:12 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Draai er maar omheen.

Ik wil gewoon dat je het snapt zodat je niet op verkeerde informatie je mening geeft...
Ik snap het, wat nu?
pi_78323689
quote:
Op maandag 22 februari 2010 21:38 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ja, een dakraam maakt inderdaad het verschil
Tussen licht en duisternis
Je mag zo'n rijksmonument van binnen compleet verkrachten, zolang je maar niet aan de buitenkant komt
I'll sing you a lullaby.
  maandag 22 februari 2010 @ 22:32:36 #218
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_78324169
quote:
Op maandag 22 februari 2010 22:21 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Ik snap het, wat nu?
Nu kan je dat meenemen in je opmerkingen en dus niet meer van de verkeerde maken.

Maar dat is hoop vrees ik.
and made it rain upward
  dinsdag 23 februari 2010 @ 00:28:35 #219
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_78328934
quote:
Op maandag 22 februari 2010 22:12 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Draai er maar omheen.

quote:
Op maandag 22 februari 2010 13:17 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Nog één keertje goed lezen...
DAM is op dit moment de enige in dit topic die de grafiek op de juiste manier interpreteert hoor...

kijk nog eens naar deze grafiek:

Hij is wat suggestief, het lijkt alsof we keihard aan het dalen zijn, maar bekijk hem wat beter en er blijkt dat de grafiek wel degelijk laat zien dat de huizenprijs al een maand of 5 stabiel is.

Uitleg:

In de grafiek kan je zien dat er van April 2006 tot April 2008 een stabiele stijging was van 4 % op jaarbasis.

We stellen de huizenprijs van April 2006 als baseline, voor het rekenvoorbeeld nemen we 100 k als uitangspunt (ook te lezen als 100 % als je wil)

April 2006-April 2008:
constante stijging van zo'n 4 % / jaar, dit kan je dus vast in een excell spreadsheet opnemen.

De periode na April 2008:
De gemiddelde huizenprijs voor de periode na april 2008 kan je vervolgens doorrekenen door steeds per maand in te voeren hoe het prijspeil verschilt tov het prijspeil van 12 maanden terug. (bv. Mei 2008 = Mei 2007 * groeifactor Mei 2008, Juni 2008 = Juni 2007 * groeifactor Juni 2008, etc.

De groeifactor is hier het percentage dat de huizenprijs is gedaald/gestegen en af te lezen uit de eerder geposte grafiek waarover iedereen hier zit te doemdenken. Als de grafiek een groei van 2 % laat zien is de groeifactor 1.02, als de grafiek een groei van -2 % laat zien is de groeifactor 0.98, etc.

Anyway, om een lang verhaal kort te maken kan je op deze wijze het verschil in de huizenprijs doorrekenen aan de hand van de eerder gegeven grafiek. Ik heb dit even ruw gedaan met een spreadsheetje en dan kom je tot het volgende verloop:

Zoals je ziet is de huizenprijs een periode gestegen (t/m April 2008), vervolgens een periode stabiel gebleven (April 2008-Februari 2009), een periode vrij sterk gezakt (Februari 2009-Augustus 2009) en vervolgens min of meer gelijk gebleven (Augustus 2009-nu)

Op basis van de grafiek die eerder gepost was kun je dus absoluut niet concluderen dat de huizenprijs op het moment nog steeds daalt, eerder dat hij stabiel is. Ook kan je zien dat de huizenprijs van januari 2010 op het zelfde peil ligt als de prijs van Januari 2007 en nog altijd zo'n 3 % hoger dan in April 2006 (inflatie buiten beschouwing gelaten).

Ik sluit een verdere daling overigens echt niet uit hoor, de komende periode wordt zeer interessant want nu komt een jaar waarin de huizenprijs vergeleken wordt met een huizenprijs uit het voorgaande jaar waarin de groeifactor al negatief was (vanaf Maart 2009 was de groeifactor negatief) en twee opeenvolgende jaren negatieve groei kan aan gaan tikken en de prijs verder doen dalen.

Maar in ieder geval is het niet zo straight forward als iedereen het deed voorkomen en was DAM de enige die de grafiek op de juiste manier wist af te lezen. Lies, damn lies and statistics.
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_78329007
Eindelijk een beetje niveau in deze topic al zal je binnenkort wel weggejaagd zijn door de onzin die hier verkondigd wordt
  dinsdag 23 februari 2010 @ 00:40:07 #221
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_78329225
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 00:31 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Eindelijk een beetje niveau in deze topic al zal je binnenkort wel weggejaagd zijn door de onzin die hier verkondigd wordt
Ik had al zo'n vermoeden dat je de post wel zou kunnen waarderen
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_78331613
quote:
Aan de ene kant verdien je een welgemeend van mij.

Aan de andere kant had je deze uitleg zelf ook kunnen geven. Het zou nl. je eerste echt onderbouwde post zijn in dit topic.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_78334653
Er wordt op dit moment echt gerommeld met de prijsdalingen. De prijsdaling op dit moment zal voor het duurdere onroerend goed zal rond de 20 / 25 procent liggen, maar deze worden niet verkocht dus niet meegenomen….

Op dit moment liggen grote projecten rondom nieuwbouw compleet plat, veel projectontwikkelaars verwachten dat deze prijzen nog verder zullen gaan dalen. De gemeenten krijgen hun bouwgronden ook niet meer kwijt, aan ontwikkelaars en dat geeft mij aan dat veel partijen geen potentie in de markt zien op dit moment.

Ook zijn er natuurlijk erg veel onduidelijkheden rondom de hypotheek rente aftrek, werkeloosheid, de economische ontwikkelingen binnen Nederland. Ik zelf werk op dit moment bij een bouwbedrijf / projectontwikkelaar en in de sector verwachten wij dat de dalingen in deze sector nog minimaal 2 jaar zullen aanhouden. Daarna zijn mogelijke prijsstijgingen weer mogelijk…

En dat de NVM doet of alles nog goed loopt, is natuurlijk totale onzin dure panden in Amsterdam / Utrecht en Rotterdam worden niet verkocht of tegen een veel lagere vraagprijs (of verhuurd) dan in het begin en dan heb ik het niet eens over die miljoenen huizen in Blaricum / Laren etc.

Maak het de kat maar wijs dat de gemiddelde prijsdaling op de huizenmarkt, rond de 6 a 10 procent ligt. De werkelijke daling die gaat komen zal eerder tussen de 20 of 30 procent liggen voor de gemiddelde woning. Voor eventuele markten waar nog een krapte voor is zal de daling meevallen.
pi_78336772
Je wil dus dat niet verkochte huizen verkocht mee worden genomen in de gemiddelde huizenprijs van de verkochte woningen?
pi_78337125
Op dit moment zal er veel meer afgewaardeerd moeten gaan worden op de huizenprijzen dan er op dit moment gedaan wordt, maar niemand wil zijn verlies nemen op dit moment.

Maar als ik mensen hier dan hoor zeggen dat de huizenprijzen relatief stabiel zijn, heb ik toch sterk mijn twijfels. Bepaalde huizen zullen prima verkopen, maar als de verkoop zo drastisch aan het dalen is lijkt mij het cijfer totaal onbetrouwbaar.

Dalen van de verkopen in de woningen in de omgeving Utrecht rond 20 procent. Dan zullen uiteindelijk de huizenprijzen hier ook gaan dalen…..

Wij hebben 3 huizen verkocht en die zijn maar 3 procent in prijs gedaald , maar wij hebben wel 200 huizen nog niet verkocht. Dan zal de uiteindelijke daling veel groter dan 3 procent zijn.

Het is wachten op het moment wanneer, de overheid zijn handen van de markt afhaald en partijen zullen moeten gaan verkopen
pi_78337705
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 11:39 schreef Vincentkemper het volgende:

Het is wachten op het moment wanneer, de overheid zijn handen van de markt afhaald en partijen zullen moeten gaan verkopen
De grote vraag is alleen of er echt veel partijen zij die ook verplicht moeten verkopen. Wanneer deze groep niet zo groot is als hier door sommige gehoopt wordt dan zal de daling toch niet zoveel zijn als door dezelfde mensen op gehoopt wordt.
pi_78337843
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 11:39 schreef Vincentkemper het volgende:
Op dit moment zal er veel meer afgewaardeerd moeten gaan worden op de huizenprijzen dan er op dit moment gedaan wordt, maar niemand wil zijn verlies nemen op dit moment.

Maar als ik mensen hier dan hoor zeggen dat de huizenprijzen relatief stabiel zijn, heb ik toch sterk mijn twijfels. Bepaalde huizen zullen prima verkopen, maar als de verkoop zo drastisch aan het dalen is lijkt mij het cijfer totaal onbetrouwbaar.

Dalen van de verkopen in de woningen in de omgeving Utrecht rond 20 procent. Dan zullen uiteindelijk de huizenprijzen hier ook gaan dalen…..

Wij hebben 3 huizen verkocht en die zijn maar 3 procent in prijs gedaald , maar wij hebben wel 200 huizen nog niet verkocht. Dan zal de uiteindelijke daling veel groter dan 3 procent zijn.

De laatste 6 maanden is de markt stabiel
pi_78338198
quote:
Op maandag 22 februari 2010 21:18 schreef Henktay het volgende:

[..]

tuurlijk pooiers en hoeren en drugsmokkelaars, wapenhandelaren.

allemaal slim
Onderschat nooit boerenslimheid
pi_78339014
Woningverkoop zakt nog verder in

APELDOORN - De verkoop van het aantal woningen is van december op januari gehalveerd. Het Kadaster telde vorige maand slechts 7708 transacties.

In januari waren de appartementen met een aantal van 2597 het beste in trek. Vergeleken met een jaar eerder zakte het niveau van het aantal overdrachten maar met 1,9 procent. Veel sterker daalde de verkoop van tussenwoningen (18,8 procent), twee-onder-een-kappers (16,4 procent) en vrijstaande huizen (12,2 procent). Afgelopen jaar is in Utrecht het sterkste de klad gekomen in de verkoop van woningen. In de provincie daalde het aantal transacties met een kwart tot 564. In januari 2009 gingen nog 755 woningen van de hand. De enige provincie waar de vraag toenam, is Zeeland. Het aantal transacties maakte een sprongetje van 193 naar 199 woningen. Buiten witte raaf Zeeland, waar de verkoop van tussenwoningen en vrijstaande huizen met een kwart toenam, zijn alle provincies nog in de min.

Ik denk dat de betaalbare woningen, zoals appartementen rond de 200.000 euro en de gemiddelde jan modaal woning van tussen de 250.000 en 350.000 op een goede locatie wel hun waarde zullen behouden.

Om te zeggen dat de markt aan het stabiliseren is vind ik onzin. Dat willen veel makelaars en andere partijen ons doen geloven, maar op dit moment ligt het gewoon stil.
pi_78339265
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 12:28 schreef Vincentkemper het volgende:
Woningverkoop zakt nog verder in

[i]APELDOORN - De verkoop van het aantal woningen is van december op januari gehalveerd. Het Kadaster telde vorige maand slechts 7708 transacties.

Om te zeggen dat de markt aan het stabiliseren is vind ik onzin. Dat willen veel makelaars en andere partijen ons doen geloven, maar op dit moment ligt het gewoon stil.
7708 transacties in een maand zou ik toch niet echt stil willen noemen. Wat was het maximum aantal transacties in de hoogtijdagen van het vastgoed.
pi_78339541
Markt woningen krimpt 30 procent
22-01-2010 08:05 | Economie | Leoné, Theo |
APELDOORN - De verkoop van woningen is vorig jaar ten opzichte van 2008 met 30 procent ingezakt tot een aantal van 127.532. De neergang was het sterkst voelbaar in Flevoland.

De afname van de woningverkoop varieerde vorig jaar per provincie van 34,7 procent (Flevoland) tot 26,6 procent (Limburg). Gemiddeld daalde de koopsom met 6,5 procent tot 238.258 euro. In 2008 waren de doorsnee woningen die bij transacties betrokken waren nog ruim een kwart miljoen waard. Uit cijfers van het Kadaster blijkt dat het leed op de woningmarkt verre van geleden is. Weliswaar stegen overal de aantallen transacties van november op december maar vergeleken met eind vorig jaar krimpt de markt nog steeds. Vooral Flevoland - waar Almere maar niet tot motor wil worden - kampt met een sterk slinkende vraag. In december werden in de provincie slechts 303 woningen verkocht. Optimisten kunnen zeggen dat het aantal een groei betekent van 27,3 procent ten opzichte van november. De realiteit gebiedt daar direct bij te zeggen dat het terreinverlies ten opzichte van december 2008 maar liefst 29 procent is. Geen enkele andere provincie in het land kende in de slotmaand van vorig jaar nog zo'n groot verval.

Cijfers per provincie
In provincies als Zuid- en Noord-Holland en Overijssel lijkt het dal in de verkoop van woningen bereikt. Vergeleken met december 2008 zakten daar de transacties hooguit nog enkele procenten verder weg. Een stuk groter is het verval in Drenthe (-16 procent), Noord-Brabant (-12,8 procent) en Groningen (12,5 procent). Ook de provincies Friesland, Utrecht, Zeeland en Limburg incasseerden in december ruim 10 procent krimp. Per provincie schommelde in december de gemiddelde koopsom tussen de 194.528 euro (Friesland) en de 277.466 euro (Noord-Holland). De prijzen in Utrecht, een jaar geleden nog de duurste provincie, zijn in twaalf maanden bovengemiddeld met 7,9 procent gedaald van ruim drie ton tot 277.231.

Publicatie datum:22-01-2010 08:05

Er zal heust wel een markt blijven, maar veel mensen hebben het idee dat de markt continue maar zal blijven doorgaan en daar hoor ik wel andere berichten over.
pi_78340198
Als in 2010 tussen de 120.000 en 140.000 huizen verkocht worden is de markt gewoon stabiel, maar die logica zal wel boven je pet gaan
pi_78340576
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 13:02 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Als in 2010 tussen de 120.000 en 140.000 huizen verkocht worden is de markt gewoon stabiel, maar die logica zal wel boven je pet gaan
Kom met argumenten graag?

Als financiers op dit moment voor nieuwbouw woningen ontzettend moeilijk te vinden zijn. Hierdoor gemeente hun grond lastiger kwijt kunnen en uiteindelijk de prijs laten zakken. Lijkt het mij logisch dat de prijzen de komende tijd nog kunnen gaan dalen.

Ik ga niet zeggen dat onze totale woningmarkt in elkaar gaat zakken, maar het gaat gewoon slecht op dit moment in de markt. Dan kan je wel zeggen, dat gaat boven je pet maar als partijen in de markt zelf aangeven dat zij verwachten dat de markt nog wel verder kan krimpen, hoezo zou dat totale onzin zijn?

En het is ook een logische reactie dat na jaren van groei in deze markt, het de komende jaren moeilijker zal gaan, door hoge lasten voor eigenaren van onroerend goed, beperkte financieringsvoorwaarden en op dit moment onzekerheid over de hypotheekrente afstrek.

Zelf ben ik er wel van overtuigd dat de markt uiteindelijk weer zal aantrekken, maar het gaat niet worden als het de afgelopen jaren is geweest.
pi_78340667
Nee, het gaat worden zoals in 2009 zonder de sterke daling in de eerste 6 maanden
  dinsdag 23 februari 2010 @ 13:14:56 #235
292331 Henktay
ik hou van tee
pi_78340734
het gaat om vraag en aanbod, er is nu geen vraag naar seniorenwoningen, als senioren die woningen zo graag willen, dan kopen ze hem echt wel, nu worden er vooral voor rijkere starters gebouwd

Nu is er voordeel voor de bouwers vanwege dalende bouwkosten en bouwgrond
pi_78341132
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 13:14 schreef Henktay het volgende:
het gaat om vraag en aanbod, er is nu geen vraag naar seniorenwoningen, als senioren die woningen zo graag willen, dan kopen ze hem echt wel, nu worden er vooral voor rijkere starters gebouwd

Nu is er voordeel voor de bouwers vanwege dalende bouwkosten en bouwgrond
Klopt de bouwkosten zijn erg laag en de grondprijzen ''gaan'' waarschijnlijk ook verder dalen. Dit komt inderdaad door de vraag en aanbod. En als je als partij uit eigen middelen dingen kan financieren kan je in deze tijd goede deals sluiten.
pi_78341832
Natuurlijk gaan de huizenprijzen verder dalen.

De reden dat de prijs nu stabiel lijkt is door de massale overheidsinterventie.

Driekwart of hoger van alle transacties is met NHG. NHG wordt in 2011 weer verlaagd (middensegment)
Starterslening/Koopsubsidie potje raakt leeg in mei (starterssegment)
Werkloosheid loopt op (mensen zingen het max een half jaar uit met familie/spaargeld)
2 jaar dubbele aftrek is tijdig
De bevolking neemt amper toe (westerse kopers)
Hoger aanbod in wat voor segment leidt altijd tot een lagere prijs
HRA is niet langer heilig, deze wordt beperkt tot bijv 500k wrs al vanaf 2011 (hoger segment)
De ECB zal dit jaar de rente wel moeten verhogen, lenen wordt duurder voor banken, en dus voor ons.
pi_78341958
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 13:42 schreef Snackbar het volgende:
Natuurlijk gaan de huizenprijzen verder dalen.

De reden dat de prijs nu stabiel lijkt is door de massale overheidsinterventie.

Driekwart of hoger van alle transacties is met NHG. NHG wordt in 2011 weer verlaagd (middensegment)
Starterslening/Koopsubsidie potje raakt leeg in mei (starterssegment)
Werkloosheid loopt op (mensen zingen het max een half jaar uit met familie/spaargeld)
2 jaar dubbele aftrek is tijdig
De bevolking neemt amper toe (westerse kopers)
Hoger aanbod in wat voor segment leidt altijd tot een lagere prijs
HRA is niet langer heilig, deze wordt beperkt tot bijv 500k wrs al vanaf 2011 (hoger segment)
De ECB zal dit jaar de rente wel moeten verhogen, lenen wordt duurder voor banken, en dus voor ons.
Waaruit blijkt dat de werkeloosheid oploopt?
pi_78342112
EconomieNieuwe werkloosheidscijfers
21-01-2010 | Gepubliceerd 09:09
21-01-2010 | Laatst bijgewerkt 09:58

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maakt donderdag het nieuwe werkloosheidscijfer bekend. Vorige maand was het aantal opgelopen tot 412.000 mensen, hetgeen inhoudt dat 5,2 procent van de beroepsbevolking werkloos thuiszit. Een jaar eerder was dat nog 3,6 procent.

In een jaar tijd kwamen er 121.000 werklozen bij en het einde is nog niet in zicht. Het Centraal Planbureau (CPB) verwacht dat de werkloosheid dit jaar verder zal oplopen naar 510.000 mensen, ofwel 6,5 procent.

De toenemende werkloosheid treft vooral jongeren zonder diploma hard. Zij hebben de grootste moeite om aan de slag te komen. Het werkloosheidspercentage onder jongeren is ruim twee keer zo hoog als het gemiddelde percentage.
pi_78342328
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 12:28 schreef Vincentkemper het volgende:Om te zeggen dat de markt aan het stabiliseren is vind ik onzin. Dat willen veel makelaars en andere partijen ons doen geloven, maar op dit moment ligt het gewoon stil.
hier niet hoor
pi_78342343
Ik zou effe een staatje month to month over 2009 plaatsen dat zegt een stuk meer en als je een beetje economisch inzicht hebt wordt je daar een stuk wijzer van dan met dat artikeltje
pi_78342555
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 13:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

hier niet hoor
Ben benieuwd, waar jij dan mag wonen?
pi_78342594
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 13:58 schreef Vincentkemper het volgende:

[..]

Ben benieuwd, waar jij dan mag wonen?
Vlakbij mij
pi_78342675
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 13:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Vlakbij mij
pi_78343337
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 13:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik zou effe een staatje month to month over 2009 plaatsen dat zegt een stuk meer en als je een beetje economisch inzicht hebt wordt je daar een stuk wijzer van dan met dat artikeltje
Waarom plaats jij hem niet? Of "staatjes" om jouw argumenten te bekrachtigen.
pi_78343582
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 14:19 schreef mierenfokker het volgende:

[..]

Waarom plaats jij hem niet? Of "staatjes" om jouw argumenten te bekrachtigen.
Geen zin in
  dinsdag 23 februari 2010 @ 15:26:21 #248
28033 Pek
je moet wat
pi_78346039
quote:
Amsterdamse huizen onverkoopbaar

AMSTERDAM - In Amsterdam zijn alle woningen die op particulier erfpacht staan, onverkoopbaar geworden.

Sinds januari geven banken geen hypotheek meer op de duizenden huizen in de stad die op particuliere grond staan, die in erfpacht wordt uitgegeven.

Dit wordt bevestigd door de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Banken hebben hun eisen omtrent hypotheken aangescherpt en particuliere erfpacht op de zwarte lijst geplaatst. Er is overigens geen sprake van een gezamenlijk beleid of protocol.

Particulier erfpacht wordt, in tegenstelling tot wat gebruikelijk is, niet uitgegeven door de gemeente, maar door de eigenaar van een woning op eigen grond, die het huis wil verkopen maar de grond wil houden. Wel hanteren particuliere erfpachters vrijwel altijd dezelfde voorwaarden als de gemeente Amsterdam, waardoor er voor kopers geen verschil is.

De oorspronkelijke eigenaren zijn meestal handelaren die panden hebben gesplitst, opgeknapt en in partjes hebben verkocht. In Amsterdam heeft particulier erfpacht sinds tien jaar een vlucht genomen. In sommige landen, zoals Engeland, is het overigens veel langer een normaal verschijnsel.

Woordvoerder Noordermeer van de NVB: ''Een van de redenen voor banken om te weigeren is de onduidelijkheid over de identiteit van de eigenaar van de grond; banken willen hier helderheid over. Soms gaat het om partijen waarmee de bank niet geassocieerd wenst te worden.''

Het gevolg is dat eigenaren van appartementen op particulier erfpacht - het gaat in bijna alle gevallen om appartementen - met onverkoopbare woningen achterblijven. ''Klopt,'' zegt Pieter Joep van den Brink van Makelaarsvereniging Amsterdam (MVA). Van den Brink: ''Dit is een ramp. Verkopers kunnen alleen nog verhuren. Ze zitten voor altijd aan het appartement vast.''

Gedupeerde eigenaren van appartementen hebben aangeklopt hij de NVB, bij de Nationale Hypotheekgarantie (NGH) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Zij bleken er allemaal van op de hoogte te zijn dat banken bij particulier erfpacht niet thuis geven, maar ze kunnen niets voor de slachtoffers doen.

Het is nog niet duidelijk hoeveel gedupeerden er zijn. Volgens de MVA, maar ook volgens bureau Winnen, dat heeft bemiddeld bij het opstellen van particuliere erfpachtcontracten, zijn het er in Amsterdam duizenden. Ook Winnen heeft meegemaakt dat een klant een hypotheek werd geweigerd.

Banken zijn op de rem gaan staan sinds het begin van de economische crisis. Tijdens de huizenprijs van de jaren zeventig sloten sommige banken zelfs alle woningen uit als er sprake was van erfpacht, ook gemeentelijke.
Dat is lekker dan
Ben blij dit mijn appartement op eigen grond staat, zonder erfpacht.

Bron
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
pi_78346519
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 14:53 schreef pberends het volgende:
Woningverkoop gehalveerd

burp
Bij de Privé kunnen ze geen betere titel verzinnen
pi_78346648
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 14:24 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Geen zin in
Klinkt net een makelaar, beweren altijd van alles maar onderbouwen kunnen ze het niet………
pi_78346785
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 15:40 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Bij de Privé kunnen ze geen betere titel verzinnen
Ook zo'n heerlijke vergelijking: december en januari. December is al een kutmaand met veel vakantiedagen, maar vaak heb je dan nog volume, omdat mensen transacties voor jaareinde willen afronden. Januari is ook kort vanwege vakantie, en weinig mensen ronden dan net hun transacties af.

Bijna elke willekeurige industrie heeft zulke effecten, dat mag duidelijk zijn. Januari 2010 vergelijken met januari 2009 heeft nog enig nut, maar dat verzaken ze dan weer...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_78347140
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 15:47 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Ook zo'n heerlijke vergelijking: december en januari. December is al een kutmaand met veel vakantiedagen, maar vaak heb je dan nog volume, omdat mensen transacties voor jaareinde willen afronden. Januari is ook kort vanwege vakantie, en weinig mensen ronden dan net hun transacties af.

Bijna elke willekeurige industrie heeft zulke effecten, dat mag duidelijk zijn. Januari 2010 vergelijken met januari 2009 heeft nog enig nut, maar dat verzaken ze dan weer...
Hoe kijk jij tegen de woningmarkt aan als ''ex'' Investment Banker?
pi_78347586
quote:

11.4% volgens dat artikel
pi_78348052
quote:

[..]

Ik vind dat je hier wel een punt hebt, je moet idd geen appels met peren vergelijken. Maar in dat stukje staat wel dat ten opzichte van januari 2009 de daling 11,4% is.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 16:24:20 #255
292331 Henktay
ik hou van tee
pi_78348449
In de VS dalen de huizenprijzen ook haast niet meer
quote:
Huizenprijzen VS licht gedaald NEW YORK (AFN) -
De woningprijzen in de twintig grootste steden in de Verenigde Staten zijn in december licht gedaald ten opzichte van de maand daarvoor.
Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksinstituut CaseShiller die dinsdag naar buiten kwamen.
Analisten gepolst door Reuters hadden verwacht dat de huizenprijzen onveranderd zouden blijven. In vergelijking met een jaar geleden lagen de huizenprijzen 3,1 procent lager
pi_78349946
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 16:04 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Das ook een drama. Immers is de economie weer aangetrokken.
pi_78350165
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 17:00 schreef pberends het volgende:

[..]

Das ook een drama. Immers is de economie weer aangetrokken.
Inderdaad, we gaan door naar de 50% prijsdaling
pi_78350362
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 16:04 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Sorry, wat ben ik ook een vroegtijdige jankerd.
pi_78350736
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 15:55 schreef Vincentkemper het volgende:

[..]

Hoe kijk jij tegen de woningmarkt aan als ''ex'' Investment Banker?
Zelfs toen ik nog wel "Investment Banker" was, had ik daar geen mening over. Ik weet het simpelweg niet, niemand eigenlijk. Data zegt dat de prijzen bovenmatig gestegen zijn in de afgelopen decennia en ik vind dat verontrustend. Aan de andere kant neemt schaarste toe en dat wordt verwerkt in die bovenmatige stijgingen.

Ik heb zelf geen moeite met nu kopen trouwens. Puur omdat ik wel 300k over heb voor een leuke appartement in Amsterdam en ik het niet koop om er geld aan te verdienen.
pi_78350817
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 16:14 schreef mierenfokker het volgende:

[..]

Ik vind dat je hier wel een punt hebt, je moet idd geen appels met peren vergelijken. Maar in dat stukje staat wel dat ten opzichte van januari 2009 de daling 11,4% is.
Zoals ik al aangaf, mijn fout

Wel interessant trouwens. De daling van dec 09 naar jan 10 is 50%, maar de daling van jan 09 naar jan 10 is 11.4%. Dat betekent dus andersom dat de stijging van jan 09 naar dec 09 maar liefst 72% was!

Als we dan toch googelen met cijfers
pi_78351104
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 17:20 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Zelfs toen ik nog wel "Investment Banker" was, had ik daar geen mening over. Ik weet het simpelweg niet, niemand eigenlijk. Data zegt dat de prijzen bovenmatig gestegen zijn in de afgelopen decennia en ik vind dat verontrustend. Aan de andere kant neemt schaarste toe en dat wordt verwerkt in die bovenmatige stijgingen.

Ik heb zelf geen moeite met nu kopen trouwens. Puur omdat ik wel 300k over heb voor een leuke appartement in Amsterdam en ik het niet koop om er geld aan te verdienen.
Ook geen problemen met een euro of 800 á 1000 aan kosten per maand?
pi_78352574
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 17:30 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Ook geen problemen met een euro of 800 á 1000 aan kosten per maand?
Nee.
pi_78354093
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 18:05 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Nee.
Das een duur vakantiehuisje dan
  dinsdag 23 februari 2010 @ 18:51:13 #264
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_78354249
quote:
please, als je de grafiek zelf zo had gelezen had je die uitleg wel gegeven toch?

Toevallig heb je een soort gelijk. Blijf erbij dat de grafiek waar het om gaat spreekt van een daling omdat die op een jaar eerder gebasseerd is. Je kan de gegevens over zetten in iets anders en dan is de markt stabiel. Het is maar net welke tijdslijn je hanteert. En in de grafiek die gepost werd stond duidelijk een tijdslijn.
and made it rain upward
  dinsdag 23 februari 2010 @ 19:02:05 #265
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_78354728
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 10:21 schreef Vincentkemper het volgende:
Er wordt op dit moment echt gerommeld met de prijsdalingen. De prijsdaling op dit moment zal voor het duurdere onroerend goed zal rond de 20 / 25 procent liggen, maar deze worden niet verkocht dus niet meegenomen….

Op dit moment liggen grote projecten rondom nieuwbouw compleet plat, veel projectontwikkelaars verwachten dat deze prijzen nog verder zullen gaan dalen. De gemeenten krijgen hun bouwgronden ook niet meer kwijt, aan ontwikkelaars en dat geeft mij aan dat veel partijen geen potentie in de markt zien op dit moment.

Ook zijn er natuurlijk erg veel onduidelijkheden rondom de hypotheek rente aftrek, werkeloosheid, de economische ontwikkelingen binnen Nederland. Ik zelf werk op dit moment bij een bouwbedrijf / projectontwikkelaar en in de sector verwachten wij dat de dalingen in deze sector nog minimaal 2 jaar zullen aanhouden. Daarna zijn mogelijke prijsstijgingen weer mogelijk…

En dat de NVM doet of alles nog goed loopt, is natuurlijk totale onzin dure panden in Amsterdam / Utrecht en Rotterdam worden niet verkocht of tegen een veel lagere vraagprijs (of verhuurd) dan in het begin en dan heb ik het niet eens over die miljoenen huizen in Blaricum / Laren etc.

Maak het de kat maar wijs dat de gemiddelde prijsdaling op de huizenmarkt, rond de 6 a 10 procent ligt. De werkelijke daling die gaat komen zal eerder tussen de 20 of 30 procent liggen voor de gemiddelde woning. Voor eventuele markten waar nog een krapte voor is zal de daling meevallen.
Ja, gek he? Huizen van bovenhet miljoen zijn gewoon wat de gek ervoor geeft en kan geven. Dat is gewoon dom om te kopen en dus kan je daar hard op af schrijven. Tenzij je er graag wilt wonen en dat voor lief neemt.

En bouwbedrijven moeten ook wakker worden, er wordt alleen nog tussen de 3 en 4 ton gebouwd aan woningen. Voor iets meer dna 2 ton kan je een appartement kopen, die markt is nu wel verzadigd hoor, verzin eens iets nieuws. Durf eens...

Vrijstaande kleine simpele woningen op een leuk stkje grond voor een normale prijs zouden het goed doen. Ook andere bouwvormen of locaties doen het goed. Maar oud en vertrouwd he. En dat is nu wel uitgekauwd. Zeker nu er nu alleen nog jaren 30 stijl gebouwd wordt. Gewoon namaak dus...
and made it rain upward
  dinsdag 23 februari 2010 @ 19:10:10 #266
292331 Henktay
ik hou van tee
pi_78355057
Nieuwbouwlocaties in jaren dertig stijl doen het nog steeds goed, daar ligt men nog steeds voor in de rij
  dinsdag 23 februari 2010 @ 19:47:43 #267
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_78356878
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 19:10 schreef Henktay het volgende:
Nieuwbouwlocaties in jaren dertig stijl doen het nog steeds goed, daar ligt men nog steeds voor in de rij
Nou hier niet hoor. Het is mooie bouw maar de locaties zijn steeds meer afgelegen. En als er dan minder verkocht wordt komen er ook geen vorzieningen als school en winkels in de buurt. Een wijk kan je het niet noemen.
and made it rain upward
pi_78374774
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 18:51 schreef Sjabba het volgende:

[..]

please, als je de grafiek zelf zo had gelezen had je die uitleg wel gegeven toch?

Toevallig heb je een soort gelijk. Blijf erbij dat de grafiek waar het om gaat spreekt van een daling omdat die op een jaar eerder gebasseerd is. Je kan de gegevens over zetten in iets anders en dan is de markt stabiel. Het is maar net welke tijdslijn je hanteert. En in de grafiek die gepost werd stond duidelijk een tijdslijn.
Afgelopen 6 maanden zijn stabiel
  Moderator dinsdag 23 februari 2010 @ 23:44:45 #269
236264 crew  capricia
pi_78375018
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 23:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Gelukkig wel
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_78375184
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 23:44 schreef capricia het volgende:

[..]

Gelukkig wel
Als er niks raars gebeurt verwacht ik een doorgetrokken lijn in 2010
  Moderator dinsdag 23 februari 2010 @ 23:48:11 #271
236264 crew  capricia
pi_78375248
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 23:47 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Als er niks raars gebeurt verwacht ik een doorgetrokken lijn in 2010
Dat verwacht de Rabo toch ook..denk dat het wel uit zal komen, zo om en nabij.
Viel al met al nog wel mee...ik ging uit van de meest heftige verhalen...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_78375372
Rabobank heeft (met een kleine foutemarge) eigenlijk altijd gelijk
  woensdag 24 februari 2010 @ 14:41:01 #273
292331 Henktay
ik hou van tee
pi_78393103
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 19:47 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Nou hier niet hoor. Het is mooie bouw maar de locaties zijn steeds meer afgelegen. En als er dan minder verkocht wordt komen er ook geen vorzieningen als school en winkels in de buurt. Een wijk kan je het niet noemen.
nou hier bouwen ze er ook een super bij
pi_78395966
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 14:41 schreef Henktay het volgende:

[..]

nou hier bouwen ze er ook een super bij
Sowieso is het een soort van vicieuze cirkel. Mensen gaan ergens niet wonen als er geen voorzieningen zijn, voorzieningen gaan niet ergens zitten als er geen mensen zijn.. Blijft natuurlijk een lastig aspect, waar eigenlijk de overheid in moet stimuleren. Ofwel voorinvesteren in bijvoorbeeld een goed OV net in een nieuwbouwwijk wat in het buitenland toch best gewoonlijk is. In Nederland wordt het vaak aan de ontwikkelende partij overgelaten, die zijn niet zo van het voorinvesteren. Ofwel de dingen die geld kosten (voorzieningen, 'parken'), komen vaak pas echt als er al winst gemaakt is op de verkochte woningen.

Overheden en met name lokale, kunnen dus een gerichtere invloed uitoefenen op de ontwikkelingen van nieuwbouwwijken, maar uiteraard ook bestaande. Alleen woningen zijn niet genoeg, te laat investeren in voorzieningen kan vooral in deze tijd de doodsteek zijn. Woningen worden niet alleen meer waard door het formaat en de tuin. Als het voorzieningenniveau op peil is, trek je vanzelf ook weer mensen.

De vanzelfsprekendheid van het verkopen van een (nieuwbouw)woning is er wel een beetje vanaf. Ik vind dat de overheid en met name de lokale ook veel meer moet gaan sturen op kwaliteit, herstructurering, accenten en 'speldenprikken' in bestaande wijken. Er liggen natuurlijk bijzonder veel kansen in het opwaarderen van de zogenaamde 'prachtwijken', op herstructureringsvlak dan! Het aanleggen van hoogwaardige structuren (ipv. schaamgroentjes) op het gebied van groen, infra en voorzieningen. Koppelingen met recreatieve gebieden zijn allemaal taken van lokale overheden, waar ontwikkelaars zonder inmenging niet heel veel mee doen (het 'kost in hun ogen immers geld en de visie is morgen geld verdienen en niet over 20jaar).

Helaas heb ik gemerkt dat op dit soort punten bij de lokale verkiezingen niet echt wordt ingezet (Amersfoort), het gaat hier meer over, "moet de ijsbaan er komen", "moet de bibliobus blijven rijden". Etc etc. Echt lef hebben door iets te roepen wat een grootschalige impact heeft is er niet, immers de lokale burger heeft voor zijn/haar gevoel alleen maar belang bij wat er in zijn of haar straat gebeurd....
pi_78397948
Zag net een woonwagen met 275 m2 op een camping voor 140k k.k.

Met zo'n prijzen blijven de paupers gelukkig wel weg
  woensdag 24 februari 2010 @ 18:06:05 #276
292331 Henktay
ik hou van tee
pi_78401616
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 15:51 schreef inXs het volgende:

[..]. Ofwel de dingen die geld kosten (voorzieningen, 'parken'), komen vaak pas echt als er al winst gemaakt is op de verkochte woningen grond.
pi_78403823
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 23:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

We staan aan de vooravond van de grote val

Waarom denk jij dat het kabinet gevallen is? PvdA doet geen bezuinigingsbeleid, dat trekt de achterban slecht. Dus dat laten ze dan maar aan anderen over, Wilders roept hard dat hij niet aan de AOW komt, want hij ruikt een kans. Grote mond over allochtonen/islam maar ondertussen wel de generatie die het vuile werk aan deze mensen uit handen gaf een hand boven het hoofd houden
Jongeren mogen even diep bukken voor ome Geert. De rest is overigens geen haar beter, dus stem op de PvdD, dan kun je tenminste nog wat doen aan dierenleed
I'll sing you a lullaby.
pi_78413114
Als 'de grote val' komt, dan ligt dat, denk ik, niet zo zeer aan de NL politiek, maar meer op het internationale front.
Maar ik geef wel onmiddellijk toe dat verkeerde beslissingen de zaken wel erger kunnen maken.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 24 februari 2010 @ 23:05:15 #279
292331 Henktay
ik hou van tee
pi_78416391
Ned 2
# Datum: 24 februari 2010
# Uitzendtijd: 23:50 - 00:50 uur
quote:
Documentaire

De verkoop van een gemeenschappelijke flat in Sint-Petersburg laat zien hoe tegenwoordig de vrije markt-economie werkt in Rusland. In Sint-Petersburg worden als erfenis van de Sovjet-Unie veel gemeenschappelijke flats bewoont met meerdere mensen.
Een familie per kamer en een gedeelde keuken, badkamer en telefoon met andere families van de overige kamers in de flat is niet ongebruikelijk.
De prijzen van de huizen stijgen en de enige manier om een beter huis te krijgen is te verkopen en proberen iets nieuws te bemachtigen.
Maar hoe doe je dat wanneer het een Kommun Haus is, waar losse kamers eigendom zijn van vaak hele gezinnen.
De verkoop van een gemeenschappelijke flat in Sint-Petersburg laat zien hoe tegenwoordig de vrije markt-economie werkt in Rusland.
Twee makelaars nemen de taak op zich om voor alle inwoners van de gemeenschappelijke flat een betere plaats te vinden en een koper te zoeken die genoeg wil betalen voor het appartement en vooral geduldig wil wachten tot dit is gelukt is.
De verkoop van de flat verandert de sfeer tussen de bewoners.
Er wordt niet meer alleen gekibbeld over wie er te lang de badkamer bezet of wie er de smerigste kookluchtjes in de keuken veroorzaakt. Nu de bewoners weten dat ze uit elkaar gaan, probeert iedereen het voor zichzelf het beste te regelen. De verkoop lukt alleen als iedereen ergens anders gaat wonen en anders gaat het niet door. Stap voor stap onderzoeken de makelaars de mogelijkheden. De bewoners proberen een zo strategisch mogelijke positie in te nemen. Christiane Büchner volgt het proces nauwgezet. Wie zijn de winnaars en wie de verliezers van dit Russisch monopolie?
  woensdag 24 februari 2010 @ 23:08:25 #280
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_78416594
Er komt geen grote val, daar is de markt te illiquide voor en woningen te schaars. Het knibbelt langzaam af terwijl de Rabo blijft roepen dat het steeds beter gaat. Dit als gevolg van de krappere financieringsmogelijkheden en de stijgende rente.
The End Times are wild
pi_78416724
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 23:08 schreef LXIV het volgende:
Er komt geen grote val, daar is de markt te illiquide voor en woningen te schaars. Het knibbelt langzaam af terwijl de Rabo blijft roepen dat het steeds beter gaat. Dit als gevolg van de krappere financieringsmogelijkheden en de stijgende rente.
Waar zegt de Rabo dat het beter gaat?
  woensdag 24 februari 2010 @ 23:11:41 #282
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_78416843
Overal en altijd!
The End Times are wild
pi_78417150
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 23:11 schreef LXIV het volgende:
Overal en altijd!
Zeg gewoon dat je geen bron kan geven
  donderdag 25 februari 2010 @ 07:14:34 #284
250237 huizenmarkt-zeepbel.nl
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_78424532
Misschien moeten we eerst eens stoppen met elkaar gek maken. Ik heb het idee dat nog niemand (ook niet echt in het verleden) een zinvolle voorspelling heeft gedaan. Men weet dat de economie gewoon grotendeels op vertrouwen draait, met gekmakerij weet je uiteindelijk wel zeker dat het een keer misgaat, zolang je maar lang genoeg roept.

En tja, op de vooravond van een grote val..... Het is niet alsof het hier ineens een derdewereldland wordt. Volgens mij is het veel zinvoller om te kijken naar de kansen die deze situatie biedt, dingen oppakken die al tijden stilliggen, dan maar met 'iets minder geld'. En vanuit deze positie moet weer gewerkt worden aan het opbouwen van vertrouwen.
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 07:14 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
http://news.google.nl/news/search?um=1&cf=all&ned=nl_nl&hl=nl&q=rabobank+woningmarkt

Coke maakt meer kapot dan je lief is..
Leg eens uit? Bovendien suggereert je username nogal dat je vooral uitgaat van het slechtste en dit ook graag deelt met anderen. Of heb ik het mis?

[ Bericht 18% gewijzigd door inXs op 25-02-2010 09:26:53 ]
pi_78431387
quote:
Kopers hebben nog sterke positie op Nederlandse woningmarkt
25 februari 2010, 10:38 uur | FD.nl
Kopers hebben het nog steeds voor het zeggen op de huizenmarkt, blijkt uit een analyse van ING. De markt wordt gedomineerd door goedkopere woningen, maar de prijsdaling vlakt wel af.

ING verwacht dat het aantal verkopen in de loop van 2010 weer aantrekt. De huizenprijzen zullen mede hierdoor in de tweede helft van dit jaar stabiliseren en in 2011 weer met 1,5% stijgen.

Het afgelopen halfjaar zijn woningen 1,5% goedkoper geworden, tegen 4% het halfjaar ervoor. De daling vlakt dus af, maar is vooralsnog niet voorbij.

Starters op de woningmarkt

Het economisch bureau van ING verwacht dat de prijzen in de eerste helft van 2010 gemiddeld nog zullen dalen. In het tweede halfjaar van 2010 zal een stabilisatie optreden. Voor geheel 2010 wordt gerekend op een prijsdaling van 1%. Voor 2011 verwacht de bank weer stijgende huizenprijzen (+1,5%).

Voor huurders ontwikkelt de betaalbaarheid zich minder gunstig dan voor starters op de woningmarkt. De huren zullen per 1 juli 2010 gemiddeld met zo'n 1,5% worden verhoogd. Voor koophuizen geldt dat deze rond die tijd circa 2% goedkoper zullen zijn dan een jaar eerder. De overstap van een huurwoning naar een eigen huis is daarmee aantrekkelijker. Dat is een van de redenen dat het aantal huizenverkopen weer zal aantrekken.

Bron
Ik vraag me af of huurders zo naar de woningmarkt kijken...

Tot nu toe voorspelt de Rabo en de ING dus weer een opgaande lijn eind van het jaar.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_78431432
Das jammer voor Xeninoob en al die anderen die geen huis kunnen kopen

[ Bericht 5% gewijzigd door capricia op 25-02-2010 12:35:56 (geen user bash aub) ]
pi_78431559
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 12:32 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik vraag me af of huurders zo naar de woningmarkt kijken...

Tot nu toe voorspelt de Rabo en de ING dus weer een opgaande lijn eind van het jaar.
Ja die 15 euro op een huur van 1000 euro ga je natuurlijk wel voelen
Geloof dat er ook een daling in huurprijzen was van rond de 3-4% dus ik denk niet dat huurders nu massaal naar Funda gaan. Ik denk dat er een grondige herziening nodig is van "de starter" als begrip. Alsof de enige reden dat mensen huren een reden is die met financien te maken heeft. Ik denk dat een huurder daar vast meer dan 1 reden voor heeft, Blijkbaar gaan ze bij de ING en Rabo er nog altijd vanuit dat het bezit van een eigen huis de heilige graal is voor elke nederlander. We leven niet meer in de jaren 80 en 90 waar iedereen vastgekoekt zit in de regio en waarbij men kocht omdat het idee van een eigen woning als melkkoe tijdens de opvoeding in je werd geramd en waar er werkgevers bestonden waar je oud werd. De belangrijkste drijfveer voor de starter was volgens mij de investering in een huis met het idee dat het meer waard zou worden en dat verkopen na een jaar of 3-4 wel mogelijk was met winst. Nu dat niet zo is zal iemand zich wel bedenken omdat het risico bestaat dat je 10-15 jaar moet blijven zitten in je toko omdat je anders een rood cijfer onder de streep overhoudt.

[ Bericht 10% gewijzigd door dramatiek op 25-02-2010 12:50:29 ]
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
  donderdag 25 februari 2010 @ 12:40:41 #289
292331 Henktay
ik hou van tee
pi_78431657
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 12:32 schreef capricia het volgende:

[..]Tot nu toe voorspelt de Rabo en de ING dus weer een opgaande lijn eind van het jaar.
tja banken
pi_78433642
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 12:37 schreef dramatiek het volgende:

[..]

Ja die 15 euro op een huur van 1000 euro ga je natuurlijk wel voelen
Geloof dat er ook een daling in huurprijzen was van rond de 3-4% dus ik denk niet dat huurders nu massaal naar Funda gaan. Ik denk dat er een grondige herziening nodig is van "de starter" als begrip. Alsof de enige reden dat mensen huren een reden is die met financien te maken heeft. Ik denk dat een huurder daar vast meer dan 1 reden voor heeft, Blijkbaar gaan ze bij de ING en Rabo er nog altijd vanuit dat het bezit van een eigen huis de heilige graal is voor elke nederlander. We leven niet meer in de jaren 80 en 90 waar iedereen vastgekoekt zit in de regio en waarbij men kocht omdat het idee van een eigen woning als melkkoe tijdens de opvoeding in je werd geramd en waar er werkgevers bestonden waar je oud werd. De belangrijkste drijfveer voor de starter was volgens mij de investering in een huis met het idee dat het meer waard zou worden en dat verkopen na een jaar of 3-4 wel mogelijk was met winst. Nu dat niet zo is zal iemand zich wel bedenken omdat het risico bestaat dat je 10-15 jaar moet blijven zitten in je toko omdat je anders een rood cijfer onder de streep overhoudt.
Maar noem mij gek, wat is er mis met ergens 10 'jaar' moeten wonen? Als jij op een goede plek een goede woning kan krijgen, dan moet je je inderdaad goed beseffen dat je niet binnen 4jaar weg kan met winst. Hierdoor wordt een locatiekeuze dus weer belangrijker. Kwaliteit van een woning dus ook, het lijkt mij dat dit best positief kan zijn?

Overigens is winst ook niet perse de drijfveer meer. Als je het even anders bekijkt: Ik koop nu een woning met 2ton. Ik ben verstandig genoeg om een hypotheek af te sluiten die ik zelfs zonder HRA zou kunnen betalen. Ik los een groot deel af van de hypotheek tijdens de looptijd van 30jaar. Stel dat inderdaad alles instort en met een scenario nog dramatischer dan het huidige worst case scenario wordt er tegen die tijd nog 'maar' 1ton voor gegeven. Dan heb ik in theorie wel 1ton 'over' ofwel gespaard. Als ik in het huis blijf wonen heb ik amper maandlasten, omdat hij afgelost is, als ik naar huis zou verhuizen heb ik dus (wederom in theorie) een ton.

Het probleem zit hem er in dat mensen 'winst' verwachten, volgens mij moet je juist meer uitgaan van het feit dat je geld spaart. Als je huurt gooi je eigenlijk gewoon per maand geld weg, de huur stijgt ook nog eens per jaar een deel. Je hypotheeksom blijft ondanks inflatie gewoon gelijk.
pi_78433898
Ach, ik kan echt reden zat geven, waarom er geen 30% van de prijs af zal gaan in zowel Belgie als Nederland, net zoals ik veel redenen kan opnoemen, waarom rëele prijs de komende paar jaren zeker niet zal gaan stijgen. Ik blijf erbij België heeft gemiddeld nog 10-12% overwaardering, Nederland 12-14%. Naar wat ik nu in de markt zie, denk ik dat het eerder een zachte landing zal worden, dus een geleidelijke daling die enkele jaren zal aanhouden.
pi_78439687
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 12:40 schreef Henktay het volgende:

[..]

tja banken
banken hebben juist baat bij een stabiele en hoge huizenprijs. 1) Des te meer en hogere hypotheken ze kunnen verstrekken des te groter zijn hun winsten. 2) daling huizenprijs leidt tot extra afschrijving op verstrekte hypotheken doordat de waarde van het onderpand niet langer de waarde van de hypotheek vertegenwoordigt. De gegevens die zij verstrekken zal je daarom vaak met een korreltje zout moeten nemen.
pi_78439806
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 15:46 schreef Snackbar het volgende:

[..]

banken hebben juist baat bij een stabiele en hoge huizenprijs. 1) Des te meer en hogere hypotheken ze kunnen verstrekken des te groter zijn hun winsten. 2) daling huizenprijs leidt tot extra afschrijving op verstrekte hypotheken doordat de waarde van het onderpand niet langer de waarde van de hypotheek vertegenwoordigt. De gegevens die zij verstrekken zal je daarom vaak met een korreltje zout moeten nemen.
ach, als ze een daling van 50% voorspelden waren ze natuurlijk volstrekt betrouwbaar
pi_78440362
Binnenkort dus niet meer:
quote:
Speculeren op huizenprijzen
Door Marijn Wellink

AMSTERDAM (Belegger.nl) – In Nederland is het vanaf begin volgend jaar mogelijk om te speculeren op dalende of stijgende huizenprijzen. De Engelse broker Tradition introduceert dan, in samenwerking met fondsbeheerder SBS Investments, vastgoedderivaten op de Nederlandse markt.
Bron
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_78440478
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 16:04 schreef Prutzenberg het volgende:
Binnenkort dus niet meer:
[..]
Dan ben ik benieuwd of al die doemdenker die flinke klappen in de huizenmarkt nog voorspellen ook in deze producten durven te stappen.
  donderdag 25 februari 2010 @ 16:27:15 #296
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_78441352
Speculeren is onzin. Maar het product is nuttig.

Stel dat je graag een huis wil kopen maar er toch van overtuigd bent dat de prijzen gaan dalen! (er zijn natuurlijk meer redenen om een huis te willen kopen dan erop verdienen).
Dan koop je dat huis en dek je je in tegen verlies met zo'n product.

Helaas is een huis geen eenduidig product, dus voor hetzelfde geld geeft die tracker aan dat er effectief niets gebeurd is en kun je je huis toch niet zonder verlies verkopen. Of andersom natuurlijk.
The End Times are wild
  donderdag 25 februari 2010 @ 17:42:50 #297
292331 Henktay
ik hou van tee
pi_78444164
ING
quote:
Kopers hebben het voor het zeggen op de huizenmarkt

De kopers hebben het momenteel echt voor het zeggen op de woningmarkt, dat blijkt uit onderzoek van ING. Bij een kopersmarkt horen lagere prijzen voor de koper.
pi_78444289
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 17:42 schreef Henktay het volgende:
ING
[ afbeelding ]
[..]

Die staat een paar posts boven je ook al..
Huizenmarkt #43: Wat doet de lokale politiek aan de crisis?
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 25 februari 2010 @ 17:50:01 #299
292331 Henktay
ik hou van tee
pi_78444422
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 17:50 schreef Henktay het volgende:

[..]

lijkt me niet hetzelfde bericht
Wel dezelfde kop.
En de telegraaf zal het waarschijnlijk weer anders verwoorden.
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')