Sinds de schoonheidscommissie is afgeschaft mag dat wel hoor.quote:Op maandag 22 februari 2010 18:50 schreef SonicB het volgende:
Hmm, aantal jaren geleden had ik een huisje is zo'n Vinexwijk. Ik dacht kom laat ik eens lekker de kozijnen en deuren een ander kleurtje geven. Begint er zo'n teef van een buurvrouw te zeiken dat dat niet mocht. Dan zou haar huis minder waard worden. Ik dacht nog "kom het is mijn huis!!, bepaal zelf wel wat ik doe. Bleek ze gelijk te hebben
Maar waarom koop ik dan een huis?
binnenlandsbestuur.nlquote:340 duizend woningen te veel in de pijplijn
De meeste gemeenten plannen veel te veel woningen en kantoren. Een beperkt aantal regio’s reserveert juist te weinig ruimte voor woningbouw. Tijd...
22.02.10 • 0 reacties
De meeste gemeenten plannen veel te veel woningen en kantoren. Een beperkt aantal regio’s reserveert juist te weinig ruimte voor woningbouw. Tijd voor een fundamentele herbezinning, vindt het Nirov.
Schadelijk
‘Schadelijk’, noemt directeur Christine Oude Veldhuis van het Nirov de geconstateerde overcapaciteit aan ruimtelijke plannen. Gemeenten hebben in bestemmingsplannen en structuurvisies ruimte gereserveerd voor de bouw van ruim 1 miljoen woningen in de komende 15 jaar.
Prognoses
Primos-prognoses, waarmee ook het ministerie van Vrom werkt, laten echter zien dat uitbreiding van de woningvoorraad met 700 duizend huizen voldoende moet zijn. Voor de nieuwbouw van kantoren zijn de cijfers nog dramatischer.
Kapitaalvernietiging
Als de prognoses en de plannen tegen elkaar worden afgezet, blijkt dat voor toekomstige kantoren de helft minder aan ruimte kan worden geserveerd. Als rekening wordt gehouden met de huidige leegstand, kan zelfs worden volstaan met uitvoering van nog geen kwart van alle plannen. Volgens Oude Veldhuis leidt dit alles tot kapitaalvernietiging.
Als het niet verkocht wordt stoppen ze heus wel hoor.quote:Op maandag 22 februari 2010 19:15 schreef Digi2 het volgende:
[..]
binnenlandsbestuur.nl
Ik vind dit weinig geloofwaardig. Voorlopig daalt de bouwpoductie stevig. Je kunt wel plannen maar realiseren is afhankelijk van vraag en financiering.
Dan ligt er binnenkort een tunnelcomplex onder de wijk.quote:Op maandag 22 februari 2010 18:50 schreef SonicB het volgende:
Hmm, aantal jaren geleden had ik een huisje is zo'n Vinexwijk. Ik dacht kom laat ik eens lekker de kozijnen en deuren een ander kleurtje geven. Begint er zo'n teef van een buurvrouw te zeiken dat dat niet mocht. Dan zou haar huis minder waard worden. Ik dacht nog "kom het is mijn huis!!, bepaal zelf wel wat ik doe. Bleek ze gelijk te hebben
Ik heb het nu verhuurd aan 5 chinezen.
Dus als je veel geld verdient ben je slim en succesvol?quote:Op maandag 22 februari 2010 00:38 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Slim en succesvol, vast 99%
quote:
WTFquote:Op maandag 22 februari 2010 18:50 schreef SonicB het volgende:
Ik heb het nu verhuurd aan 5 chinezen.
Ik had ooit een collega die de oude kaasboerderij van een tante had overgenomen en deze ging restaureren. Het was een rijksmonument dus je loopt tegen allerlei regels aan. Hij wou een dakraam plaatsen dat je vanaf de voorkant van de woning niet kan zien, mocht dus niet. Mijn college voerde als argument aan dat hij graag wat extra licht in zijn woning wou hebben omdat anders de lamp de hele tijd aan moest. Zei die Pipo van het toezicht dat de duisternis zo ook zijn bekoring hadquote:Op maandag 22 februari 2010 18:56 schreef Henktay het volgende:
Die schoonheidscommissie was helemaal waanzin
tuurlijk pooiers en hoeren en drugsmokkelaars, wapenhandelaren.quote:Op maandag 22 februari 2010 20:09 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dus als je veel geld verdient ben je slim en succesvol?
Gewoon niet vragenquote:Op maandag 22 februari 2010 20:20 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik had ooit een collega die de oude kaasboerderij van een tante had overgenomen en deze ging restaureren. Het was een rijksmonument dus je loopt tegen allerlei regels aan. Hij wou een dakraam plaatsen dat je vanaf de voorkant van de woning niet kan zien, mocht dus niet. Mijn college voerde als argument aan dat hij graag wat extra licht in zijn woning wou hebben omdat anders de lamp de hele tijd aan moest. Zei die Pipo van het toezicht dat de duisternis zo ook zijn bekoring hadToen de man was afgedropen heeft mijn collega een mooi groot gat in zijn dak gezaagd en daar een heel groot dakraam ingezet
Draai er maar omheen.quote:Op maandag 22 februari 2010 18:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Ik snap het wel en lul niet zomaar wat
Maar bedankt voor de personelijke aanval, zo laat je eigen weer kennen
Ik snap het, wat nu?quote:Op maandag 22 februari 2010 22:12 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Draai er maar omheen.
Ik wil gewoon dat je het snapt zodat je niet op verkeerde informatie je mening geeft...
Tussen licht en duisternisquote:Op maandag 22 februari 2010 21:38 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ja, een dakraam maakt inderdaad het verschil
Nu kan je dat meenemen in je opmerkingen en dus niet meer van de verkeerde maken.quote:Op maandag 22 februari 2010 22:21 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Ik snap het, wat nu?
quote:Op maandag 22 februari 2010 22:12 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Draai er maar omheen.
Ik wil gewoon dat je het snapt zodat je niet op verkeerde informatie je mening geeft...
DAM is op dit moment de enige in dit topic die de grafiek op de juiste manier interpreteert hoor...quote:Op maandag 22 februari 2010 13:17 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Nog één keertje goed lezen...
quote:Op dinsdag 23 februari 2010 00:31 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Eindelijk een beetje niveau in deze topic al zal je binnenkort wel weggejaagd zijn door de onzin die hier verkondigd wordt
Aan de ene kant verdien je een welgemeendquote:Op dinsdag 23 februari 2010 00:31 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Eindelijk een beetje niveau in deze topic al zal je binnenkort wel weggejaagd zijn door de onzin die hier verkondigd wordt
De grote vraag is alleen of er echt veel partijen zij die ook verplicht moeten verkopen. Wanneer deze groep niet zo groot is als hier door sommige gehoopt wordt dan zal de daling toch niet zoveel zijn als door dezelfde mensen op gehoopt wordt.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 11:39 schreef Vincentkemper het volgende:
Het is wachten op het moment wanneer, de overheid zijn handen van de markt afhaald en partijen zullen moeten gaan verkopen
De laatste 6 maanden is de markt stabielquote:Op dinsdag 23 februari 2010 11:39 schreef Vincentkemper het volgende:
Op dit moment zal er veel meer afgewaardeerd moeten gaan worden op de huizenprijzen dan er op dit moment gedaan wordt, maar niemand wil zijn verlies nemen op dit moment.
Maar als ik mensen hier dan hoor zeggen dat de huizenprijzen relatief stabiel zijn, heb ik toch sterk mijn twijfels. Bepaalde huizen zullen prima verkopen, maar als de verkoop zo drastisch aan het dalen is lijkt mij het cijfer totaal onbetrouwbaar.
Dalen van de verkopen in de woningen in de omgeving Utrecht rond 20 procent. Dan zullen uiteindelijk de huizenprijzen hier ook gaan dalen…..
Wij hebben 3 huizen verkocht en die zijn maar 3 procent in prijs gedaald, maar wij hebben wel 200 huizen nog niet verkocht. Dan zal de uiteindelijke daling veel groter dan 3 procent zijn.
Het is wachten op het moment wanneer, de overheid zijn handen van de markt afhaald en partijen zullen moeten gaan verkopen
Onderschat nooit boerenslimheidquote:Op maandag 22 februari 2010 21:18 schreef Henktay het volgende:
[..]
tuurlijk pooiers en hoeren en drugsmokkelaars, wapenhandelaren.
allemaal slim![]()
7708 transacties in een maand zou ik toch niet echt stil willen noemen. Wat was het maximum aantal transacties in de hoogtijdagen van het vastgoed.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 12:28 schreef Vincentkemper het volgende:
Woningverkoop zakt nog verder in
[i]APELDOORN - De verkoop van het aantal woningen is van december op januari gehalveerd. Het Kadaster telde vorige maand slechts 7708 transacties.
Om te zeggen dat de markt aan het stabiliseren is vind ik onzin. Dat willen veel makelaars en andere partijen ons doen geloven, maar op dit moment ligt het gewoon stil.
Kom met argumenten graag?quote:Op dinsdag 23 februari 2010 13:02 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Als in 2010 tussen de 120.000 en 140.000 huizen verkocht worden is de markt gewoon stabiel, maar die logica zal wel boven je pet gaan
Klopt de bouwkosten zijn erg laag en de grondprijzen ''gaan'' waarschijnlijk ook verder dalen. Dit komt inderdaad door de vraag en aanbod. En als je als partij uit eigen middelen dingen kan financieren kan je in deze tijd goede deals sluiten.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 13:14 schreef Henktay het volgende:
het gaat om vraag en aanbod, er is nu geen vraag naar seniorenwoningen, als senioren die woningen zo graag willen, dan kopen ze hem echt wel, nu worden er vooral voor rijkere starters gebouwd
Nu is er voordeel voor de bouwers vanwege dalende bouwkosten en bouwgrond
Waaruit blijkt dat de werkeloosheid oploopt?quote:Op dinsdag 23 februari 2010 13:42 schreef Snackbar het volgende:
Natuurlijk gaan de huizenprijzen verder dalen.
De reden dat de prijs nu stabiel lijkt is door de massale overheidsinterventie.
Driekwart of hoger van alle transacties is met NHG. NHG wordt in 2011 weer verlaagd (middensegment)
Starterslening/Koopsubsidie potje raakt leeg in mei (starterssegment)
Werkloosheid loopt op (mensen zingen het max een half jaar uit met familie/spaargeld)
2 jaar dubbele aftrek is tijdig
De bevolking neemt amper toe (westerse kopers)
Hoger aanbod in wat voor segment leidt altijd tot een lagere prijs
HRA is niet langer heilig, deze wordt beperkt tot bijv 500k wrs al vanaf 2011 (hoger segment)
De ECB zal dit jaar de rente wel moeten verhogen, lenen wordt duurder voor banken, en dus voor ons.
hier niet hoorquote:Op dinsdag 23 februari 2010 12:28 schreef Vincentkemper het volgende:Om te zeggen dat de markt aan het stabiliseren is vind ik onzin. Dat willen veel makelaars en andere partijen ons doen geloven, maar op dit moment ligt het gewoon stil.
Vlakbij mijquote:Op dinsdag 23 februari 2010 13:58 schreef Vincentkemper het volgende:
[..]
Ben benieuwd, waar jij dan mag wonen?
Waarom plaats jij hem niet? Of "staatjes" om jouw argumenten te bekrachtigen.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 13:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik zou effe een staatje month to month over 2009 plaatsen dat zegt een stuk meer en als je een beetje economisch inzicht hebt wordt je daar een stuk wijzer van dan met dat artikeltje
Geen zin inquote:Op dinsdag 23 februari 2010 14:19 schreef mierenfokker het volgende:
[..]
Waarom plaats jij hem niet? Of "staatjes" om jouw argumenten te bekrachtigen.
Dat is lekker danquote:Amsterdamse huizen onverkoopbaar
AMSTERDAM - In Amsterdam zijn alle woningen die op particulier erfpacht staan, onverkoopbaar geworden.
Sinds januari geven banken geen hypotheek meer op de duizenden huizen in de stad die op particuliere grond staan, die in erfpacht wordt uitgegeven.
Dit wordt bevestigd door de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Banken hebben hun eisen omtrent hypotheken aangescherpt en particuliere erfpacht op de zwarte lijst geplaatst. Er is overigens geen sprake van een gezamenlijk beleid of protocol.
Particulier erfpacht wordt, in tegenstelling tot wat gebruikelijk is, niet uitgegeven door de gemeente, maar door de eigenaar van een woning op eigen grond, die het huis wil verkopen maar de grond wil houden. Wel hanteren particuliere erfpachters vrijwel altijd dezelfde voorwaarden als de gemeente Amsterdam, waardoor er voor kopers geen verschil is.
De oorspronkelijke eigenaren zijn meestal handelaren die panden hebben gesplitst, opgeknapt en in partjes hebben verkocht. In Amsterdam heeft particulier erfpacht sinds tien jaar een vlucht genomen. In sommige landen, zoals Engeland, is het overigens veel langer een normaal verschijnsel.
Woordvoerder Noordermeer van de NVB: ''Een van de redenen voor banken om te weigeren is de onduidelijkheid over de identiteit van de eigenaar van de grond; banken willen hier helderheid over. Soms gaat het om partijen waarmee de bank niet geassocieerd wenst te worden.''
Het gevolg is dat eigenaren van appartementen op particulier erfpacht - het gaat in bijna alle gevallen om appartementen - met onverkoopbare woningen achterblijven. ''Klopt,'' zegt Pieter Joep van den Brink van Makelaarsvereniging Amsterdam (MVA). Van den Brink: ''Dit is een ramp. Verkopers kunnen alleen nog verhuren. Ze zitten voor altijd aan het appartement vast.''
Gedupeerde eigenaren van appartementen hebben aangeklopt hij de NVB, bij de Nationale Hypotheekgarantie (NGH) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Zij bleken er allemaal van op de hoogte te zijn dat banken bij particulier erfpacht niet thuis geven, maar ze kunnen niets voor de slachtoffers doen.
Het is nog niet duidelijk hoeveel gedupeerden er zijn. Volgens de MVA, maar ook volgens bureau Winnen, dat heeft bemiddeld bij het opstellen van particuliere erfpachtcontracten, zijn het er in Amsterdam duizenden. Ook Winnen heeft meegemaakt dat een klant een hypotheek werd geweigerd.
Banken zijn op de rem gaan staan sinds het begin van de economische crisis. Tijdens de huizenprijs van de jaren zeventig sloten sommige banken zelfs alle woningen uit als er sprake was van erfpacht, ook gemeentelijke.
Bij de Privé kunnen ze geen betere titel verzinnenquote:
Ook zo'n heerlijke vergelijking: december en januari. December is al een kutmaand met veel vakantiedagen, maar vaak heb je dan nog volume, omdat mensen transacties voor jaareinde willen afronden. Januari is ook kort vanwege vakantie, en weinig mensen ronden dan net hun transacties af.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 15:40 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Bij de Privé kunnen ze geen betere titel verzinnen
Hoe kijk jij tegen de woningmarkt aan als ''ex'' Investment Banker?quote:Op dinsdag 23 februari 2010 15:47 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Ook zo'n heerlijke vergelijking: december en januari. December is al een kutmaand met veel vakantiedagen, maar vaak heb je dan nog volume, omdat mensen transacties voor jaareinde willen afronden. Januari is ook kort vanwege vakantie, en weinig mensen ronden dan net hun transacties af.
Bijna elke willekeurige industrie heeft zulke effecten, dat mag duidelijk zijn. Januari 2010 vergelijken met januari 2009 heeft nog enig nut, maar dat verzaken ze dan weer...
11.4% volgens dat artikelquote:Op dinsdag 23 februari 2010 15:47 schreef Drive-r het volgende:
Bijna elke willekeurige industrie heeft zulke effecten, dat mag duidelijk zijn. Januari 2010 vergelijken met januari 2009 heeft nog enig nut, maar dat verzaken ze dan weer...
Ik vind dat je hier wel een punt hebt, je moet idd geen appels met peren vergelijken. Maar in dat stukje staat wel dat ten opzichte van januari 2009 de daling 11,4% is.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 15:47 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Ook zo'n heerlijke vergelijking: december en januari. December is al een kutmaand met veel vakantiedagen, maar vaak heb je dan nog volume, omdat mensen transacties voor jaareinde willen afronden. Januari is ook kort vanwege vakantie, en weinig mensen ronden dan net hun transacties af.
quote:Huizenprijzen VS licht gedaald NEW YORK (AFN) -
De woningprijzen in de twintig grootste steden in de Verenigde Staten zijn in december licht gedaald ten opzichte van de maand daarvoor.
Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksinstituut CaseShiller die dinsdag naar buiten kwamen.
Analisten gepolst door Reuters hadden verwacht dat de huizenprijzen onveranderd zouden blijven. In vergelijking met een jaar geleden lagen de huizenprijzen 3,1 procent lager
Das ook een drama. Immers is de economie weer aangetrokken.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 16:04 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
11.4% volgens dat artikel
Inderdaad, we gaan door naar de 50% prijsdalingquote:Op dinsdag 23 februari 2010 17:00 schreef pberends het volgende:
[..]
Das ook een drama. Immers is de economie weer aangetrokken.
quote:Op dinsdag 23 februari 2010 16:04 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
11.4% volgens dat artikel
Zelfs toen ik nog wel "Investment Banker" was, had ik daar geen mening over. Ik weet het simpelweg niet, niemand eigenlijk. Data zegt dat de prijzen bovenmatig gestegen zijn in de afgelopen decennia en ik vind dat verontrustend. Aan de andere kant neemt schaarste toe en dat wordt verwerkt in die bovenmatige stijgingen.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 15:55 schreef Vincentkemper het volgende:
[..]
Hoe kijk jij tegen de woningmarkt aan als ''ex'' Investment Banker?
Zoals ik al aangaf, mijn foutquote:Op dinsdag 23 februari 2010 16:14 schreef mierenfokker het volgende:
[..]
Ik vind dat je hier wel een punt hebt, je moet idd geen appels met peren vergelijken. Maar in dat stukje staat wel dat ten opzichte van januari 2009 de daling 11,4% is.
Ook geen problemen met een euro of 800 á 1000 aan kosten per maand?quote:Op dinsdag 23 februari 2010 17:20 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Zelfs toen ik nog wel "Investment Banker" was, had ik daar geen mening over. Ik weet het simpelweg niet, niemand eigenlijk. Data zegt dat de prijzen bovenmatig gestegen zijn in de afgelopen decennia en ik vind dat verontrustend. Aan de andere kant neemt schaarste toe en dat wordt verwerkt in die bovenmatige stijgingen.
Ik heb zelf geen moeite met nu kopen trouwens. Puur omdat ik wel 300k over heb voor een leuke appartement in Amsterdam en ik het niet koop om er geld aan te verdienen.
Nee.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 17:30 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Ook geen problemen met een euro of 800 á 1000 aan kosten per maand?
Das een duur vakantiehuisje danquote:
please, als je de grafiek zelf zo had gelezen had je die uitleg wel gegeven toch?quote:Op dinsdag 23 februari 2010 00:31 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ja, gek he? Huizen van bovenhet miljoen zijn gewoon wat de gek ervoor geeft en kan geven. Dat is gewoon dom om te kopen en dus kan je daar hard op af schrijven. Tenzij je er graag wilt wonen en dat voor lief neemt.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 10:21 schreef Vincentkemper het volgende:
Er wordt op dit moment echt gerommeld met de prijsdalingen. De prijsdaling op dit moment zal voor het duurdere onroerend goed zal rond de 20 / 25 procent liggen, maar deze worden niet verkocht dus niet meegenomen….
Op dit moment liggen grote projecten rondom nieuwbouw compleet plat, veel projectontwikkelaars verwachten dat deze prijzen nog verder zullen gaan dalen. De gemeenten krijgen hun bouwgronden ook niet meer kwijt, aan ontwikkelaars en dat geeft mij aan dat veel partijen geen potentie in de markt zien op dit moment.
Ook zijn er natuurlijk erg veel onduidelijkheden rondom de hypotheek rente aftrek, werkeloosheid, de economische ontwikkelingen binnen Nederland. Ik zelf werk op dit moment bij een bouwbedrijf / projectontwikkelaar en in de sector verwachten wij dat de dalingen in deze sector nog minimaal 2 jaar zullen aanhouden. Daarna zijn mogelijke prijsstijgingen weer mogelijk…
En dat de NVM doet of alles nog goed loopt, is natuurlijk totale onzin dure panden in Amsterdam / Utrecht en Rotterdam worden niet verkocht of tegen een veel lagere vraagprijs (of verhuurd) dan in het begin en dan heb ik het niet eens over die miljoenen huizen in Blaricum / Laren etc.
Maak het de kat maar wijs dat de gemiddelde prijsdaling op de huizenmarkt, rond de 6 a 10 procent ligt. De werkelijke daling die gaat komen zal eerder tussen de 20 of 30 procent liggen voor de gemiddelde woning. Voor eventuele markten waar nog een krapte voor is zal de daling meevallen.
Nou hier niet hoor. Het is mooie bouw maar de locaties zijn steeds meer afgelegen. En als er dan minder verkocht wordt komen er ook geen vorzieningen als school en winkels in de buurt. Een wijk kan je het niet noemen.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 19:10 schreef Henktay het volgende:
Nieuwbouwlocaties in jaren dertig stijl doen het nog steeds goed, daar ligt men nog steeds voor in de rij
Afgelopen 6 maanden zijn stabielquote:Op dinsdag 23 februari 2010 18:51 schreef Sjabba het volgende:
[..]
please, als je de grafiek zelf zo had gelezen had je die uitleg wel gegeven toch?
Toevallig heb je een soort gelijk. Blijf erbij dat de grafiek waar het om gaat spreekt van een daling omdat die op een jaar eerder gebasseerd is. Je kan de gegevens over zetten in iets anders en dan is de markt stabiel. Het is maar net welke tijdslijn je hanteert. En in de grafiek die gepost werd stond duidelijk een tijdslijn.
Gelukkig welquote:Op dinsdag 23 februari 2010 23:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Afgelopen 6 maanden zijn stabiel
Als er niks raars gebeurt verwacht ik een doorgetrokken lijn in 2010quote:
Dat verwacht de Rabo toch ook..denk dat het wel uit zal komen, zo om en nabij.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 23:47 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Als er niks raars gebeurt verwacht ik een doorgetrokken lijn in 2010
nou hier bouwen ze er ook een super bijquote:Op dinsdag 23 februari 2010 19:47 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Nou hier niet hoor. Het is mooie bouw maar de locaties zijn steeds meer afgelegen. En als er dan minder verkocht wordt komen er ook geen vorzieningen als school en winkels in de buurt. Een wijk kan je het niet noemen.
Sowieso is het een soort van vicieuze cirkel. Mensen gaan ergens niet wonen als er geen voorzieningen zijn, voorzieningen gaan niet ergens zitten als er geen mensen zijn.. Blijft natuurlijk een lastig aspect, waar eigenlijk de overheid in moet stimuleren. Ofwel voorinvesteren in bijvoorbeeld een goed OV net in een nieuwbouwwijk wat in het buitenland toch best gewoonlijk is. In Nederland wordt het vaak aan de ontwikkelende partij overgelaten, die zijn niet zo van het voorinvesteren. Ofwel de dingen die geld kosten (voorzieningen, 'parken'), komen vaak pas echt als er al winst gemaakt is op de verkochte woningen.quote:Op woensdag 24 februari 2010 14:41 schreef Henktay het volgende:
[..]
nou hier bouwen ze er ook een super bij
quote:Op woensdag 24 februari 2010 15:51 schreef inXs het volgende:
[..]. Ofwel de dingen die geld kosten (voorzieningen, 'parken'), komen vaak pas echt als er al winst gemaakt is op de verkochte woningen grond.
We staan aan de vooravond van de grote valquote:Op dinsdag 23 februari 2010 23:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Afgelopen 6 maanden zijn stabiel
quote:Documentaire
De verkoop van een gemeenschappelijke flat in Sint-Petersburg laat zien hoe tegenwoordig de vrije markt-economie werkt in Rusland. In Sint-Petersburg worden als erfenis van de Sovjet-Unie veel gemeenschappelijke flats bewoont met meerdere mensen.
Een familie per kamer en een gedeelde keuken, badkamer en telefoon met andere families van de overige kamers in de flat is niet ongebruikelijk.
De prijzen van de huizen stijgen en de enige manier om een beter huis te krijgen is te verkopen en proberen iets nieuws te bemachtigen.
Maar hoe doe je dat wanneer het een Kommun Haus is, waar losse kamers eigendom zijn van vaak hele gezinnen.
De verkoop van een gemeenschappelijke flat in Sint-Petersburg laat zien hoe tegenwoordig de vrije markt-economie werkt in Rusland.
Twee makelaars nemen de taak op zich om voor alle inwoners van de gemeenschappelijke flat een betere plaats te vinden en een koper te zoeken die genoeg wil betalen voor het appartement en vooral geduldig wil wachten tot dit is gelukt is.
De verkoop van de flat verandert de sfeer tussen de bewoners.
Er wordt niet meer alleen gekibbeld over wie er te lang de badkamer bezet of wie er de smerigste kookluchtjes in de keuken veroorzaakt. Nu de bewoners weten dat ze uit elkaar gaan, probeert iedereen het voor zichzelf het beste te regelen. De verkoop lukt alleen als iedereen ergens anders gaat wonen en anders gaat het niet door. Stap voor stap onderzoeken de makelaars de mogelijkheden. De bewoners proberen een zo strategisch mogelijke positie in te nemen. Christiane Büchner volgt het proces nauwgezet. Wie zijn de winnaars en wie de verliezers van dit Russisch monopolie?
Waar zegt de Rabo dat het beter gaat?quote:Op woensdag 24 februari 2010 23:08 schreef LXIV het volgende:
Er komt geen grote val, daar is de markt te illiquide voor en woningen te schaars. Het knibbelt langzaam af terwijl de Rabo blijft roepen dat het steeds beter gaat. Dit als gevolg van de krappere financieringsmogelijkheden en de stijgende rente.
Zeg gewoon dat je geen bron kan gevenquote:
Leg eens uit? Bovendien suggereert je username nogal dat je vooral uitgaat van het slechtste en dit ook graag deelt met anderen. Of heb ik het mis?quote:Op donderdag 25 februari 2010 07:14 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
http://news.google.nl/news/search?um=1&cf=all&ned=nl_nl&hl=nl&q=rabobank+woningmarkt
Coke maakt meer kapot dan je lief is..
Ik vraag me af of huurders zo naar de woningmarkt kijken...quote:Kopers hebben nog sterke positie op Nederlandse woningmarkt
25 februari 2010, 10:38 uur | FD.nl
Kopers hebben het nog steeds voor het zeggen op de huizenmarkt, blijkt uit een analyse van ING. De markt wordt gedomineerd door goedkopere woningen, maar de prijsdaling vlakt wel af.
ING verwacht dat het aantal verkopen in de loop van 2010 weer aantrekt. De huizenprijzen zullen mede hierdoor in de tweede helft van dit jaar stabiliseren en in 2011 weer met 1,5% stijgen.
Het afgelopen halfjaar zijn woningen 1,5% goedkoper geworden, tegen 4% het halfjaar ervoor. De daling vlakt dus af, maar is vooralsnog niet voorbij.
Starters op de woningmarkt
Het economisch bureau van ING verwacht dat de prijzen in de eerste helft van 2010 gemiddeld nog zullen dalen. In het tweede halfjaar van 2010 zal een stabilisatie optreden. Voor geheel 2010 wordt gerekend op een prijsdaling van 1%. Voor 2011 verwacht de bank weer stijgende huizenprijzen (+1,5%).
Voor huurders ontwikkelt de betaalbaarheid zich minder gunstig dan voor starters op de woningmarkt. De huren zullen per 1 juli 2010 gemiddeld met zo'n 1,5% worden verhoogd. Voor koophuizen geldt dat deze rond die tijd circa 2% goedkoper zullen zijn dan een jaar eerder. De overstap van een huurwoning naar een eigen huis is daarmee aantrekkelijker. Dat is een van de redenen dat het aantal huizenverkopen weer zal aantrekken.
Bron
Ja die 15 euro op een huur van 1000 euro ga je natuurlijk wel voelenquote:Op donderdag 25 februari 2010 12:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vraag me af of huurders zo naar de woningmarkt kijken...
Tot nu toe voorspelt de Rabo en de ING dus weer een opgaande lijn eind van het jaar.
tja bankenquote:Op donderdag 25 februari 2010 12:32 schreef capricia het volgende:
[..]Tot nu toe voorspelt de Rabo en de ING dus weer een opgaande lijn eind van het jaar.
Maar noem mij gek, wat is er mis met ergens 10 'jaar' moeten wonen? Als jij op een goede plek een goede woning kan krijgen, dan moet je je inderdaad goed beseffen dat je niet binnen 4jaar weg kan met winst. Hierdoor wordt een locatiekeuze dus weer belangrijker. Kwaliteit van een woning dus ook, het lijkt mij dat dit best positief kan zijn?quote:Op donderdag 25 februari 2010 12:37 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Ja die 15 euro op een huur van 1000 euro ga je natuurlijk wel voelen
Geloof dat er ook een daling in huurprijzen was van rond de 3-4% dus ik denk niet dat huurders nu massaal naar Funda gaan. Ik denk dat er een grondige herziening nodig is van "de starter" als begrip. Alsof de enige reden dat mensen huren een reden is die met financien te maken heeft. Ik denk dat een huurder daar vast meer dan 1 reden voor heeft, Blijkbaar gaan ze bij de ING en Rabo er nog altijd vanuit dat het bezit van een eigen huis de heilige graal is voor elke nederlander. We leven niet meer in de jaren 80 en 90 waar iedereen vastgekoekt zit in de regio en waarbij men kocht omdat het idee van een eigen woning als melkkoe tijdens de opvoeding in je werd geramd en waar er werkgevers bestonden waar je oud werd. De belangrijkste drijfveer voor de starter was volgens mij de investering in een huis met het idee dat het meer waard zou worden en dat verkopen na een jaar of 3-4 wel mogelijk was met winst. Nu dat niet zo is zal iemand zich wel bedenken omdat het risico bestaat dat je 10-15 jaar moet blijven zitten in je toko omdat je anders een rood cijfer onder de streep overhoudt.
banken hebben juist baat bij een stabiele en hoge huizenprijs. 1) Des te meer en hogere hypotheken ze kunnen verstrekken des te groter zijn hun winsten. 2) daling huizenprijs leidt tot extra afschrijving op verstrekte hypotheken doordat de waarde van het onderpand niet langer de waarde van de hypotheek vertegenwoordigt. De gegevens die zij verstrekken zal je daarom vaak met een korreltje zout moeten nemen.quote:
ach, als ze een daling van 50% voorspelden waren ze natuurlijk volstrekt betrouwbaarquote:Op donderdag 25 februari 2010 15:46 schreef Snackbar het volgende:
[..]
banken hebben juist baat bij een stabiele en hoge huizenprijs. 1) Des te meer en hogere hypotheken ze kunnen verstrekken des te groter zijn hun winsten. 2) daling huizenprijs leidt tot extra afschrijving op verstrekte hypotheken doordat de waarde van het onderpand niet langer de waarde van de hypotheek vertegenwoordigt. De gegevens die zij verstrekken zal je daarom vaak met een korreltje zout moeten nemen.
quote:Speculeren op huizenprijzen
Door Marijn Wellink
AMSTERDAM (Belegger.nl) – In Nederland is het vanaf begin volgend jaar mogelijk om te speculeren op dalende of stijgende huizenprijzen. De Engelse broker Tradition introduceert dan, in samenwerking met fondsbeheerder SBS Investments, vastgoedderivaten op de Nederlandse markt.
Bron
Dan ben ik benieuwd of al die doemdenker die flinke klappen in de huizenmarkt nog voorspellen ook in deze producten durven te stappen.quote:
quote:Kopers hebben het voor het zeggen op de huizenmarkt
De kopers hebben het momenteel echt voor het zeggen op de woningmarkt, dat blijkt uit onderzoek van ING. Bij een kopersmarkt horen lagere prijzen voor de koper.
Die staat een paar posts boven je ook al..quote:
lijkt me niet hetzelfde berichtquote:Op donderdag 25 februari 2010 17:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Die staat een paar posts boven je ook al..![]()
Huizenmarkt #43: Wat doet de lokale politiek aan de crisis?
Wel dezelfde kop.quote:Op donderdag 25 februari 2010 17:50 schreef Henktay het volgende:
[..]
lijkt me niet hetzelfde bericht
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |