abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78026231
Welkom in deeltje 43 alweer.
Hier bespreken we de huizenmarkt en ook het koop- en huurbeleid in Nederland.
Eigenlijk alles wat scheef zit aan de woningmarkt.
En ook bedenken we zelf oplossingen voor deze problemen.

Hoe is het zover gekomen:

'Huizenprijzen dalen 20%'
'Huizenprijzen dalen 20%' #2
'Huizenprijzen dalen 20%' #3
Huizenprijzen dalen 20% deel 3
'Huizenprijzen dalen 20%' #4
'Huizenprijzen dalen 20%' #5: De daling is begonnen
Huizenmarkt #6: kopers staken, verkopers geven niet toe.
Huizenmarkt #7: waar de markt muurvast zit
Huizenmarkt # 8: Woningmarkt totaal ingestort
De huizenmarkt #9: *pop* goes the bubble.
Huizenmarkt #10 waar nog steeds een stijging waarneembaar is
Huizenmarkt #11 Woningen in de ramsj?
Huizenmarkt #12 Stevige fundering of door en door rot?
Huizenmarkt #13 Ongeluksgetal? Of blijft het nog stabiel?
Huizenmarkt #14 Waar de meningen verdeeld zijn...
Huizenmarkt #15 Is 't al tijd voor stimuleringsmaatregelen?
Huizenmarkt #16: Waar makelaars hun aanbod photoshoppen
Huizenmarkt 17. Is er verschil in Koop en Huur?
De Huizenmarkt #18: Waar de tophypotheken worden afgeschaft
De Huizenmarkt #19: Waar de tophypotheken toch nog mogen
De Huizenmarkt #20: Waar de bubble in stand moet blijven
De Huizenmarkt #21 Over sukkels en fundimentalisten
De Huizenmarkt #22: waar het CDA de de HRA wil beperken
De Huizenmarkt #23: Waar het er heet aan toe gaat
De Huizenmarkt #24
Huizenmarkt deeltje 25
De Huizenmarkt #26: De discussie gaat door
De Huizenmarkt #27: Fundamenteel discusiėren
Huizenmarkt #28: Stilte voor de storm?
Huizenmarkt #29: Stilstand is achteruitgang!
Huizenmarkt #30: Waar er nog steeds mensen in fase 2 zitten
De Huizenmarkt #31 - Waar de koopjes worden gevonden
De Huizenmarkt 32: Waar 6% in 18 maanden een bubble is
Huizenmarkt #33: Waar de boerderijen in Brabant nog verkopen
Huizenmarkt# 34: De woningmarkt vrij maken of niet?
Huizenmarkt #35: Speculeer hier over wijzigingen HRA
Huizenmarkt #36: Vol verwachting klopt ons hart
Huizenmarkt #37: Waar we ingesneeuwd raken
Huizenmarkt #38 Waar we bullshit verkopen, en anderen dissen
Huizenmarkt #39: Waar aflossen weer de norm wordt?
Huizenmarkt #40: Vals plat
Huizenmarkt #41: Waar heen leidt de weg...
Huizenmarkt #42: 'Geen verdere prijsdaling woningen'

laatste post:
quote:
Op maandag 15 februari 2010 18:08 schreef sig000 het volgende:

Niet alleen dat, het bestemmingsplan moet aangepast worden en dat gaat wel een tijdje duren.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_78026373
Met de gemeenteraadsverkiezingen in het vooruitzicht vroeg ik me af of er ook lokale partijen zijn die gaan beginnen met het gratis weggeven van bouwgrond. Een soort stimulus voor de woningmarkt en het levert je misschien nog wel de nodige stemmen op
I'll sing you a lullaby.
pi_78026734
tvp
pi_78026755
tarp
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
pi_78027420
quote:
Op maandag 15 februari 2010 19:09 schreef dramatiek het volgende:
tarp
I'll sing you a lullaby.
pi_78028212
quote:
Op maandag 15 februari 2010 18:58 schreef xenobinol het volgende:
Met de gemeenteraadsverkiezingen in het vooruitzicht vroeg ik me af of er ook lokale partijen zijn die gaan beginnen met het gratis weggeven van bouwgrond. Een soort stimulus voor de woningmarkt en het levert je misschien nog wel de nodige stemmen op
Dat is hooguit een stimulus voor de bouw van nieuwe woningen, niet bepaald voor de verkoop van bestaande woningen en het is al helemaal dramatisch voor de toch al niet florisante gemeente-financien.
For great justice!
pi_78028343
quote:
Op maandag 15 februari 2010 18:58 schreef xenobinol het volgende:

Dat zou niet verkeerd zijn . Kunnen we weer speculeren met nieuwbouw
pi_78028819
quote:
Op maandag 15 februari 2010 19:44 schreef Q. het volgende:

[..]

Dat is hooguit een stimulus voor de bouw van nieuwe woningen, niet bepaald voor de verkoop van bestaande woningen en het is al helemaal dramatisch voor de toch al niet florisante gemeente-financien.
Hoezo... nu verkopen ze toch ook niets? Hopelijk krijgen ze er nu inwoners en nieuwe bedrijven bij. Levert op de lange termijn vast wat op.
I'll sing you a lullaby.
pi_78032278
quote:
Op maandag 15 februari 2010 19:58 schreef xenobinol het volgende:
Hopelijk krijgen ze er nu inwoners en nieuwe bedrijven bij. Levert op de lange termijn vast wat op.
Plek genoeg voor die nieuwe bedrijven op een gemiddeld industrieterrein of kantorenpark.
  maandag 15 februari 2010 @ 21:34:07 #10
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_78033427
quote:
Op maandag 15 februari 2010 19:58 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Hoezo... nu verkopen ze toch ook niets? Hopelijk krijgen ze er nu inwoners en nieuwe bedrijven bij. Levert op de lange termijn vast wat op.
Politici en lange termijn....

Gaat tegenwoordig alleen maar om de stemmen.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_78040586
tvp
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  dinsdag 16 februari 2010 @ 04:18:46 #12
250237 huizenmarkt-zeepbel.nl
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_78045947
quote:
Op maandag 15 februari 2010 21:34 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Politici en lange termijn....

Gaat tegenwoordig alleen maar om de stemmen.

http://www.volkskrant.nl/(...)r_starter_van_morgen

"Kenners van de markt, zoals de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en de Vereniging Eigen Huis, zien niets in de gesubsidieerde leningen en andere trucs die starters in staat stellen een (duurder) huis te kopen.

Hun redenering is even simpel als logisch: als er meer geld beschikbaar komt voor starters, terwijl het aantal beschikbare woningen niet groeit, zullen de prijzen van de woningen net zo snel stijgen als het bedrag dat de overheid bijpast.

Met andere woorden: de overheid wakkert door het verstrekken van startersleningen de inflatie op de woningmarkt aan en verergert daarmee de problemen voor toekomstige generaties starters. Die zien de huizenprijzen stijgen, en moeten nog maar zien of startersleningen of andere subsidies in de toekomst nog bestaan."

Inderdaad, de overheid creėert de problemen...

[ Bericht 0% gewijzigd door huizenmarkt-zeepbel.nl op 16-02-2010 09:19:28 ]
pi_78048319
De vereniging eigen huis heeft natuurijk ook zeep op hun hoofd dat ze nu pas komen dat zulke leningen niet werken en er aan het structurele tekort aan woningen gewerkt moet worden.

Toen er wat dure huizen bijgebouwd werden en de daarbij behorende mythe dat doorstroming vanzelf op gang zou moeten komen zaten ze ook elkaar veren in de reet te steken dat het zo wel zou werken.
pi_78055714
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 19:02 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Nee. We staan nu op 5.3% (na een laagtepunt van 3.8% een jaar geleden precies). Ik denk wel dat het voorlopig nog niet gedaan is met de stijging van de werkloosheid, dat is simpelweg een gevolg van de vertraging die je hebt in een sociaal systeem als het onze. Maar goed, voor een 8.5-9.0% werkloosheid moet nog wat meer gebeuren. Ik denk dat 7.0% nog mogelijk is, maar een piek op 6.0% realistischer.
Het CPB is het gelukkig met me eens

Ze verwachten nu 6.5% werkloosheid eind 2010, met eenzelfde niveau eind 2011.

Persbericht
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_78056184
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 14:07 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Het CPB is het gelukkig met me eens

Ze verwachten nu 6.5% werkloosheid eind 2010, met eenzelfde niveau eind 2011.

Persbericht
Het CPB waait dan ook met alle winden mee. Wat zijn hun foutenmarges in het verleden geweest? 30%-40% of 50%?
pi_78056531
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 14:20 schreef dramatiek het volgende:

[..]

Het CPB waait dan ook met alle winden mee. Wat zijn hun foutenmarges in het verleden geweest? 30%-40% of 50%?
In juni 2009 gingen ze nog uit van 9.5% werkloosheid tegen eind 2010, dat hebben ze nu dus 32% omlaag gebracht. Verder was hun voorspelling toen 5.5% voor eind 2009, waar die uit kwam op 4.9%. Da's een foutmarge van 11%.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_78056957
quote:
Op maandag 15 februari 2010 19:26 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Misschien is dit de vinding die de economie uiteindelijk uit het slob trekt.
pi_78057049
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 14:30 schreef Drive-r het volgende:

[..]

In juni 2009 gingen ze nog uit van 9.5% werkloosheid tegen eind 2010, dat hebben ze nu dus 32% omlaag gebracht. Verder was hun voorspelling toen 5.5% voor eind 2009, waar die uit kwam op 4.9%. Da's een foutmarge van 11%.
Mja dat bedoel ik. Ze zullen er vast wel een leuk model op loslaten maar ik denkl dat in deze tijden vooal dat soort modellen enkele zaken missen. We leven niet in een vacuum. Maargoed, het is dan ook hun taak af en toe wat te roepen...al dan niet met een ander doel dan gewoon sec cijfers opkotsen.
Ik denk iig dat Erwin Kroll niet met een veel slechtere schatting zou kunnen komen als we het allemaal aan hem zouden overlaten.
pi_78057687
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 14:43 schreef dramatiek het volgende:

[..]

Mja dat bedoel ik. Ze zullen er vast wel een leuk model op loslaten maar ik denkl dat in deze tijden vooal dat soort modellen enkele zaken missen. We leven niet in een vacuum. Maargoed, het is dan ook hun taak af en toe wat te roepen...al dan niet met een ander doel dan gewoon sec cijfers opkotsen.
Ik denk iig dat Erwin Kroll niet met een veel slechtere schatting zou kunnen komen als we het allemaal aan hem zouden overlaten.
is wellicht de wens de vader van de gedachte (qua betrouwbaarheid en modellering enzo)?
pi_78069453
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 14:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

is wellicht de wens de vader van de gedachte (qua betrouwbaarheid en modellering enzo)?
Een meteoroloog werkt ook met modellen met een beperkte input en moet dan een voorspelling doen aan de hand van een incompleet model. Zelfde geld voor een econometrist, dus die vergelijking zou wel eens op kunnen gaan
I'll sing you a lullaby.
  dinsdag 16 februari 2010 @ 21:31:20 #21
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_78075670
Dit is wat de lokale politiek doet:

- Als je in een andere regio, dichter bij je werk gaat wonen, kun je geen starterssubsidie krijgen. Die is alleen voor mensen uit de eigen regio.
- Als je teveel verdient, krijg je geen starterssubsidie.
- Verder bouwt de lokale overheid starterswoningen die over enkele jaren volstrekt waardeloos zijn omdat de babyboomers in flats gaan wonen en buiten het flatsegment niemand een tweederangs woning wil.

Kortom, men straft starters die hard werken en starters die zo stom zijn om te kopen. Niet echt een manier om de crisis te bestrijden.
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_78088292
http://www.nu.nl/economie(...)naren-overnemen.html
quote:
'Den Haag wil hypotheken schuldenaren overnemen'
Uitgegeven: 17 februari 2010 07:41
Laatst gewijzigd: 17 februari 2010 08:08

AMSTERDAM - Den Haag gaat hypotheken van inwoners met financiėle problemen overnemen zodat ze in hun huis kunnen blijven.
© ANPDat is een plan van wethouder van sociale zaken Henk Kool (PvdA), schrijft de Volkskrant. Minister van Wonen, Wijken en Integratie Eberhard van der Laan (PvdA) is volgens de krant enthousiast.

Als een inwoner zijn huis uit moet omdat hij de hypotheeklasten niet meer kan betalen, betaalt de gemeente de bank het bedrag dat het huis in theorie zou moeten opbrengen bij een gedwongen verkoop; de executiewaarde.

De bank krijgt dan meer voor het huis dan bij een executieveiling. In de krant stelt Kool dat een huis bij een executieveiling in de praktijk vaak maar zeventig procent van de executiewaarde opbrengt.

Kwijtschelden

In ruil hiervoor moet de bank de schuld die na de gedwongen verkoop overblijft kwijtschelden. De huiseigenaar kan in zijn huis blijven. Hij sluit in zo'n geval een nieuwe, lagere hypotheek af bij de Gemeentelijke Kredietbank.

Ook komt hij in de schuldsanering terecht. Binnen zeven jaar moet de hypotheek worden overgesloten op de vrije markt.

Ook voor de gemeente zou dit gunstig zijn. Als veel mensen door een gedwonge verkoop hun huis uit moeten, zijn er te veel belangstellenden voor sociale huurwoningen, stelt Kool. Ook loopt het dan storm bij schuldhulpverleningstrajecten. Daarbij zouden huizen via veilingen vaak in handen van huisjesmelkers komen.
En de gemeente denhaag doet er ook alles aan om mensen in hun huis te houden.
pi_78088851
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 08:14 schreef Basp1 het volgende:
http://www.nu.nl/economie(...)naren-overnemen.html
[..]

En de gemeente denhaag doet er ook alles aan om mensen in hun huis te houden.
Is dat niet het beetje hetzelfde als een enorm krediet aangaan om een ferari te kopen, dit niet meer kunnen betalen en dan van de regering/gemeente verwachten dat ze de lening ff overnemen?

Wat is er mis met eigen verantwoordelijkheid? Of doet Den Haag ook de huren betalen van zij die dit ook niet meer kunnen?
pi_78089129
Tja, als de laatste stroom sub-primers in mei opdroogt, is de overheid natuurlijk de laatste redding.
Dit is uiteraard puur in het belang van de gemeentebegroting: Stel je voor dat de WOZ waarde van de huizen in de gemeente omlaag moet, dan kan je geen leuke dingen meer doen natuurlijk.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')