RIS...quote:Op zondag 29 juli 2007 18:42 schreef Duvekoater het volgende:
Ik ga binnenkort beginnenik kon ook een of ander "Stappenplan" volgen daarbij moest je dan 3 examens afleggen o.i.d. en moest je in stappen leren rijden, en steeds stapje verder dus. Iemand die daar ervaring mee heeft?
Ik ben ook aan het oefenen met die examentrainingen. Best wel moeilijk! Ik heb nu een stuk of 8 van die dingen gemaakt. Bij geen enkele heb ik er nog 44 van de 50 vragen goed behaald, hoogste score tot nu toe is 42 van de 50 goed (bij 2 examentrainingen). Een vraag die ik zelf een instinker daaruit vind is die met een auto met aanhanger op de snelweg. Ik keek naar de snelweg en niet naar die aanhanger dus dacht meteen 120, wat natuurlijk 80 moet zijn.quote:Op zondag 29 juli 2007 17:02 schreef Viking84 het volgende:
Dodag theorie-examen. Ben nu druk aan het oefenen met examentrainingen en ik maak steeds minder fouten. Vooral bij afmetingen ga ik de mist in
.
volvo amazon!quote:Op maandag 30 juli 2007 15:31 schreef B_BOY het volgende:
na een tijdje gelede me rijbewijs gehaald te hebben nu op zoek naar een eerste autootje.
wil heel graag een brute auto. een klassieker ofzo. ff kijke wat er mogelijk is.
Ik heb meer problemen met 'wie heeft voorrang' en afmetingen enzo. Dat voorrang valt wel te oefenen en de rest moet je gewoon wetenquote:Op maandag 30 juli 2007 00:20 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Ik ben ook aan het oefenen met die examentrainingen. Best wel moeilijk! Ik heb nu een stuk of 8 van die dingen gemaakt. Bij geen enkele heb ik er nog 44 van de 50 vragen goed behaald, hoogste score tot nu toe is 42 van de 50 goed (bij 2 examentrainingen). Een vraag die ik zelf een instinker daaruit vind is die met een auto met aanhanger op de snelweg. Ik keek naar de snelweg en niet naar die aanhanger dus dacht meteen 120, wat natuurlijk 80 moet zijn.
ik zou ook zeker de betekenis van de borden goed leren. daarover had ik ook zo een instinker met een parkeerplaats. afmetingen, massa van aanhangeres e.d. kreeg ik geen vragen over, en ik hoorde van meerderen die dit niet haddenquote:Op maandag 30 juli 2007 00:20 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Ik ben ook aan het oefenen met die examentrainingen. Best wel moeilijk! Ik heb nu een stuk of 8 van die dingen gemaakt. Bij geen enkele heb ik er nog 44 van de 50 vragen goed behaald, hoogste score tot nu toe is 42 van de 50 goed (bij 2 examentrainingen). Een vraag die ik zelf een instinker daaruit vind is die met een auto met aanhanger op de snelweg. Ik keek naar de snelweg en niet naar die aanhanger dus dacht meteen 120, wat natuurlijk 80 moet zijn.
Ging wel goed, kan al redelijk rijden, aardig wat km's circuit/off-road ervaring, maar alleen nog nooit op de weg gereden..quote:Op maandag 30 juli 2007 15:10 schreef vannelle het volgende:
En, hoe ging het?
Belangrijker: vond je het leuk?
van wassenberg kennen de examinators (persoonlijk) dus die hebben sowieso een hoog slagingspercentagequote:Op zondag 29 juli 2007 22:41 schreef MikeLowrey het volgende:
na de vakantie rijden in Apeldoorn![]()
iemand een aanrader kwa rijschool in Apeldoorn?
Loop zelf te denken aan Van Wassenberg, De Veluwe, of Frank Schuurman..
Wie uit omgeving Apeldoorn kan me helpen?![]()
Ik moest er ook even over nadenken, maar onder 'stilstaan' wordt verstaan:quote:Op maandag 30 juli 2007 23:10 schreef TC03 het volgende:
Vraagje voor een vriend van mij.
[afbeelding]
Hoezo is 'mobiel bellen' hetzelfde als parkeren, waarom is het niet gewoon stil staan?
Nee dusquote:Op dinsdag 31 juli 2007 00:36 schreef Renesite het volgende:
stil staan is voor een stoplicht e.d.
stoppen is daad werkelijk stil staan waar andere mogelijkheden mogelijk zijn. Stil staan is gedwongen - stoppen uit jezelf.
Dacht ik
Hierom:quote:Op maandag 30 juli 2007 23:10 schreef TC03 het volgende:
Vraagje voor een vriend van mij.
[afbeelding]
Hoezo is 'mobiel bellen' hetzelfde als parkeren, waarom is het niet gewoon stil staan?
quote:ac. parkeren:
het laten stilstaan van een voertuig anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van passagiers of voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen;
In principe geen probleem, als je maar niet te veel lessen neemt. Je mag natuurlijk niet afrijden zonder theorie. Wel is het fijn om even je theorie alvast voor een deel te leren, zodat je je niet keer op keer afvraagt wat dat bord ook al weer betekent.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 21:54 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Vraag: is het eigenlijk verstandig om al rijlessen te nemen als je je theorie nog niet hebt behaalt? Dit is in mijn geval namelijk zo en ik kreeg net van iemand te horen dat het niet echt verstandig zou zijn, maar waarom is me nog niet helemaal duidelijk geworden.
wat voor lessenpakket heb je nu? je had toch al een behoorlijk aantal lessen gehad?quote:Op dinsdag 31 juli 2007 21:26 schreef Skull-splitter het volgende:
Goed, de eerste twee dagen zitten erop, en hoewel hardnekkige oude gewoontes (spelen met de 2 alvorens hem in zijn 1 te zetten, dus eerst naar benee en dan pas omhoog) en dingen die ik gewoon niet goed genoeg doe (consequent blijven kijken)
Maar er zit WEL al een duidelijk groei in, morgen vrij, overmorgen zien we wel weer....
Tot nu toe bevalt het wel, en op bepaalde momenten heb ik ook echt de indruk dat ik het zelf wel kan.
Voertuigbeheersing is niet het belangrijkste, dat kun je een aap nog leren.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 22:19 schreef Addict89 het volgende:
Ik heb nu iets van 5 lessen gehad zonder theorie-kennis (basisdingen weet ik natuurlijk wel). Geen problemen, ga morgen beginnen met bestuderen van de theorie. In het begin ben je toch nog helemaal niet echt bezig met de borden en ben je allang blij als je goed schakelt
Maakt naar mijn weten niks uit, je moet in elk geval je theoriecertificaat hebben voordat je op tussentijdse toets mag.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 21:54 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Vraag: is het eigenlijk verstandig om al rijlessen te nemen als je je theorie nog niet hebt behaalt? Dit is in mijn geval namelijk zo en ik kreeg net van iemand te horen dat het niet echt verstandig zou zijn, maar waarom is me nog niet helemaal duidelijk geworden.
Ik heb niet het idee dat het veel heeft uitgemaakt. Wel moest mijn instructeur meer aanwijzingen geven mbt hoe hard ik waar mocht enzo, want daar had ik geen idee van eigenlijk. Ik had hem liever wel eerder willen halen, maar kwam daar wegens drukte niet aan toe. Nu heb ik al flink wat lessen gehad en de vraag blijft natuurlijk: had ik ook zoveel lessen nodig gehad als ik m'n theorie eerder had gehaald? Wat ik wel een voordeel vond, aan eerst lessen, daarna theorie, is dat je heel veel leert in de praktijk en de informatie in het theorieboekje dus minder abstract en vreemd, zeg maar, op je overkomtquote:Op dinsdag 31 juli 2007 21:54 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Vraag: is het eigenlijk verstandig om al rijlessen te nemen als je je theorie nog niet hebt behaalt? Dit is in mijn geval namelijk zo en ik kreeg net van iemand te horen dat het niet echt verstandig zou zijn, maar waarom is me nog niet helemaal duidelijk geworden.
Natuurlijk kan je dat een aap nog leren, maar je wil niet weten hoeveel mensen enorm veel moeite hebben met de koppeling/schakelen. En zolang je daar moeite mee hebt is het echt niet zo belangrijk om de theorie te kennen omdat je nauwelijks bezig bent met kijken.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 00:45 schreef vannelle het volgende:
[..]
Voertuigbeheersing is niet het belangrijkste, dat kun je een aap nog leren.
Je hebt er zelf echt voordeel bij als je de theorie beheerst en toe kunt passen.
Ik weet echt wel hoeveel mensen nog moeite hebben met de koppeling en het schakelen, als rij-instructeur maak ik dat dagelijks mee.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 11:55 schreef Addict89 het volgende:
[..]
Natuurlijk kan je dat een aap nog leren, maar je wil niet weten hoeveel mensen enorm veel moeite hebben met de koppeling/schakelen. En zolang je daar moeite mee hebt is het echt niet zo belangrijk om de theorie te kennen omdat je nauwelijks bezig bent met kijken.
En daarvoor zit die instructeur dus naast jequote:Op woensdag 1 augustus 2007 13:49 schreef vannelle het volgende:
[..]
Ik weet echt wel hoeveel mensen nog moeite hebben met de koppeling en het schakelen, als rij-instructeur maak ik dat dagelijks mee.
En tóch is het handig om de theorie te kennen.
Als je bijvoorbeeld niet weet dat je zo voorrang moet gaan verlenen ga je ook geen vaart minderen en terugschakelen maar is het weer wachten op een ingreep.
Als je weet wat er moet gaan gebeuren kun je het zelf doen en leren ipv. een paniekreaktie krijgen op het laatste moment.
Geen spam, maar antwoord op een vraag: www.autorijschoolvandijk.nlquote:
Dat koppelen/schakelen blijft inderdaad voor mij ook moeilijk. Motor is weer een stuk of 3 keer afgeslagen, ik hield de koppeling soms in bij het nemen van een bocht., en ik moest nog schakelen in een bocht. Ook vind ik het nog eng om in de vierde versnelling of hoger te rijden. Van de instructeur moest ik dat namelijk doen vandaag (de eerste keer in de vierde) en meteen daarna afremmen voor een bocht. Op dat moment was ik even kwijt hoe dat schakelen ook alweer werkte (ik was veel te veel bezig met het overige verkeer in de gaten te houden), met het gevolg dat de instructeur het stuur maar even over nam.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 11:55 schreef Addict89 het volgende:
[..]
Natuurlijk kan je dat een aap nog leren, maar je wil niet weten hoeveel mensen enorm veel moeite hebben met de koppeling/schakelen. En zolang je daar moeite mee hebt is het echt niet zo belangrijk om de theorie te kennen omdat je nauwelijks bezig bent met kijken.
Ik moet van hem op rechte stukken 50 in de 4 rijdenquote:Op woensdag 1 augustus 2007 15:56 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Dat koppelen/schakelen blijft inderdaad voor mij ook moeilijk. Motor is weer een stuk of 3 keer afgeslagen, ik hield de koppeling soms in bij het nemen van een bocht., en ik moest nog schakelen in een bocht. Ook vind ik het nog eng om in de vierde versnelling of hoger te rijden. Van de instructeur moest ik dat namelijk doen vandaag (de eerste keer in de vierde) en meteen daarna afremmen voor een bocht. Op dat moment was ik even kwijt hoe dat schakelen ook alweer werkte (ik was veel te veel bezig met het overige verkeer in de gaten te houden), met het gevolg dat de instructeur het stuur maar even over nam.![]()
Daarentegen heb ik veel geleerd van het praktijk deel waardoor bij mij het theoriedeel simpel(er) gingquote:Op woensdag 1 augustus 2007 00:45 schreef vannelle het volgende:
[..]
Voertuigbeheersing is niet het belangrijkste, dat kun je een aap nog leren.
Je hebt er zelf echt voordeel bij als je de theorie beheerst en toe kunt passen.
Ik heb het een beetje bijgehouden, en bij mij was hetquote:Op woensdag 1 augustus 2007 17:28 schreef Renesite het volgende:
[..]
Ik moet van hem op rechte stukken 50 in de 4 rijden
hahaquote:Op woensdag 1 augustus 2007 18:07 schreef OG-Loco het volgende:
[..]
Ik heb het een beetje bijgehouden, en bij mij was het
30-zone in 2
50-zone in 3
70-100 (invoegen) in 4
100+ in 5
Kutauto heeft geen zes.
Ah, gelukkig hoef ik die dan waarschijnlijk zo min mogelijk aan te raken. Op snelwegen durf ik wel makkelijk 4 of hoger te rijden maar ergens anders echt niet. Gelukkig rijden we nu alleen nog op wegen waar we 50 mogen. Is het raadzaam om de volgende keer gewoon te weigeren als de instructeur zegt dat ik in z`n 4 moet rijden op een 50 km/u weg?quote:Op woensdag 1 augustus 2007 18:07 schreef OG-Loco het volgende:
[..]
Ik heb het een beetje bijgehouden, en bij mij was het
30-zone in 2
50-zone in 3
70-100 (invoegen) in 4
100+ in 5
Kutauto heeft geen zes.
OP www.hetnieuwerijden.nl (waar instructeurs mee werken)quote:Op woensdag 1 augustus 2007 19:18 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Ah, gelukkig hoef ik die dan waarschijnlijk zo min mogelijk aan te raken. Op snelwegen durf ik wel makkelijk 4 of hoger te rijden maar ergens anders echt niet. Gelukkig rijden we nu alleen nog op wegen waar we 50 mogen. Is het raadzaam om de volgende keer gewoon te weigeren als de instructeur zegt dat ik in z`n 4 moet rijden op een 50 km/u weg?![]()
quote:Schakel zo vroeg mogelijk op naar een hogere versnelling.
Tussen de 2000 en 2500 toeren.
quote:Bij constante snelheden is het benodigde vermogen vrij laag. Omdat vermogen wordt verkregen door �kracht maal toerental�, kan een constante snelheid met heel weinig toeren worden verkregen en kan dus zonder problemen een hoge versnelling worden ingeschakeld. En dat spaart ook brandstof zoals weergegeven in tip 1. Dit is bovendien niet slecht voor de motor.
Nee, maar ik moest in z`n 4 rijden op een drukke weg net voor een bocht. Maar je hebt gelijk, het zal wel niet zo eng zijn, dus als het moet dan moet het maar.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 20:10 schreef Merel het volgende:
Op een rechte weg waar je constant 50 moet zonder enge zijwegen is het toch niet zo eng in z'n 4? Gewoon doen
die zesde is er al een tijdjequote:Op woensdag 1 augustus 2007 21:17 schreef UndisputedChampion het volgende:
Vandaag voor het eerst gereden in een auto met 6 versnellingen. Als het zo doorgaat hebben we straks nog 10 versnellingen![]()
Ik had een boek, en zo'n internetcursus waar allemaal oefenexamens op staan, filmpjes en nog veel meer.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 21:20 schreef UndisputedChampion het volgende:
R---1--3--5
----2---4--6
Maar zal wel verschillen per auto.
[afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding]
Hoe leren jullie trouwens theorie? Ik heb een boek met allemaal vragen en gewoon een theorie boek.
Ik denk dat bijna iedereen wel fanatiek is, als je ziet hoeveel geld het kost.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 22:08 schreef UndisputedChampion het volgende:
Jij bent fanatiek, was ik dat maar. Veel succes iig!
Nah, ik wou het voornamelijk proberen te zien waar ik eindigde. Als ik hem niet haalde dan was het 'ach, balen, leuk geprobeerd! 2 dagen van te voren aanvragenquote:Op woensdag 1 augustus 2007 22:21 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Ik denk dat bijna iedereen wel fanatiek is, als je ziet hoeveel geld het kost.![]()
30 minuten hooguit (dacht ik hoor)quote:Op woensdag 1 augustus 2007 22:29 schreef Viking84 het volgende:
Hoe lang duurt dat theorie-examen eigenlijk? En er wordt omgeroepen of je geslaagd bent, toch?
Ik kon met mazzel 2 dagen later, of 3 á 4 weken wachtenquote:Op woensdag 1 augustus 2007 22:32 schreef WEST het volgende:
nog 19 dagen![]()
wat is de gemiddelde wachttijd van theorie?
Aantal minuutjes dacht ik - maar dat is zo om vond ik.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 22:35 schreef Viking84 het volgende:
En hoe lang duurt het voor je de uitslag hebt? M.a.w.: hoe lang moet ik in spanning 'gezellig' in de kantine zitten wachten?.
Joh - je kan ook gewoon langs gaanquote:Op woensdag 1 augustus 2007 22:38 schreef Viking84 het volgende:
Ah ok. Nou, ik ben benieuwd
. Zal het hier wel posten dan wat het geworden is
. En anders meteen bellen voor nieuwe datum. Wel dom trouwens dat je moet bellen voor regio Groningen. Hoe ouderwets
.
Langsgaan?quote:Op woensdag 1 augustus 2007 22:40 schreef Renesite het volgende:
[..]
Joh - je kan ook gewoon langs gaanBij mij waren 3 plaatsen vrij
Nee, langslopen niet - maar als je denkt: Het zit er goed in kan je je opgeven als zijnde 2e keuze. Als iemand niet komt opdagen kan jij dan gaan zitten ipv. een lege plek.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 22:41 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Langsgaan?
Oh, dus ik kan meteen weer naar de balie lopen om een nieuwe datum te regelen?.
Maar ik vind het logischer om het via internet te regelen ipv per telefoon. Je reserveert een plek via internet en krijgt een mail met je kandidaatnummer en de rest vd gegevens. Veel gemakkelijker, toch?
Ah okquote:Op woensdag 1 augustus 2007 22:45 schreef Renesite het volgende:
[..]
Nee, langslopen niet - maar als je denkt: Het zit er goed in kan je je opgeven als zijnde 2e keuze. Als iemand niet komt opdagen kan jij dan gaan zitten ipv. een lege plek.
het examen zelf duurde een half uurtje, hierna nog zo'n 5 tot 10 minuten wachten en vervolgens liep de oppasser alle tafeltjes langs met:quote:Op woensdag 1 augustus 2007 22:35 schreef Viking84 het volgende:
En hoe lang duurt het voor je de uitslag hebt? M.a.w.: hoe lang moet ik in spanning 'gezellig' in de kantine zitten wachten?.
das mooiquote:Theorie-examen kun je op verschillende tijden afleggen in één van de circa dertig theoriecentra van het CBR. Je rijschool kan het examen reserveren. Je kunt dat ook zelf doen: 0900-227 0 227 (¤ 0,15 per minuut). Dit nummer is zeven dagen per week bereikbaar, van 06.00 tot
24. 00 uur.
Wie theorie-examen wil doen in Overijssel, Gelderland, Flevoland, Noord-Holland of Utrecht kan alléén reserveren via de rijschool of via de reserveringswebsite.
Gefeliciteerrrrrrrrrrrrrrrd.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 10:45 schreef Viking84 het volgende:Geslaagd!!
. Had 2 fout
. Was zeer goed te doen. Er zaten wel een paar instinkers in (waar ik niet in trapte, maar veel anderen ongetwijfeld wel) en twee dingen die ik echt niet wist en die ik dus moest gokken (en die dingen stonden niet in m'n boekje). Maar geen vragen over afmetingen en gewichten enzo dus
.
Wat voor lesauto heb je? Er moet redelijk wat vermogen inzitten vanaf stationair wil je bij 50 in 4 nog leuk in kunnen halen. Terugschakelen om in te halen moet alleen bij slome kutauto's vind ik.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 20:14 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Nee, maar ik moest in z`n 4 rijden op een drukke weg net voor een bocht. Maar je hebt gelijk, het zal wel niet zo eng zijn, dus als het moet dan moet het maar.![]()
Het veroorzaken van gevaarlijke situaties is verboden(artikel 5). De toegestane maximumsnelheid heeft er hier helaas weinig mee te makenquote:[b]Op donderdag 2 augustus 2007 12:46 schreef Viking84 het volgende:[/b
-knip-
gefeliciteerd!!!quote:Op donderdag 2 augustus 2007 12:46 schreef Viking84 het volgende:
Dank u, allen.
De fouten die ik gemaakt heb, zitten in de categorie K. Weet niet meer precies (kaart niet bij de hand nu), maar is in ieder geval iets met inzicht in verkeerssituaties.
Ik kreeg een soortgelijke vraag als iemand eerder al noemde en ik denk dat dat één van de vragen is geweest waarop ik zakte.
Situatie: Besneeuwde weg, kinderen aan het spelen op de stoep en het grasveldje langs de weg.
Vraag: U rijdt hier 40 km/u, mag dat?
Achteraf zit ik te twijfelen of het niet toch een 30 km-zone was, maar er waren geen bordjes te zien, dus ik ga er even vanuit dat het gewoon een 50 km/u weg was. Dus ik antwoordde: 'ja, dat mag'. Ik zou het zelf echter niet doen, vanwege gladheid en sneeuw, maar je hebt dingen die bij wet verboden zijn en dingen die niet verstandig zijn en ik vind deze vraag echt in de laatste categorie passen. Het is niet verboden om op een 50 km/u-weg 50 km/u te rijden, ook al zijn er kinderen en ook al ligt er sneeuw, lijkt me. Maar daar denkt het CBR kennelijk toch anders over ofzo.
Dat zal het zijn danquote:Op donderdag 2 augustus 2007 12:53 schreef Aibmi het volgende:
[..]
Het veroorzaken van gevaarlijke situaties is verboden(artikel 5). De toegestane maximumsnelheid heeft er hier helaas weinig mee te maken
Ach ja, dat soort dingen heb je altijd. Typisch voorbeeld van verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk doe je zoiets eigenlijk vanzelf goedquote:Op donderdag 2 augustus 2007 13:13 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Dat zal het zijn dan.
Het druisde ook volledig tegen mijn intuïtie in om 'ja' te antwoorden, maar ja, ik dacht: ik mag hier 50, dus dan mag ik ook 40.
Inderdaad, maar die vraag (die ik ook had) was voor mij wel duidelijk. een straatje met geparkeerde auto's in een woonwijk , een pak sneeuw en spelende kinderen.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 13:19 schreef Aibmi het volgende:
[..]
Ach ja, dat soort dingen heb je altijd. Typisch voorbeeld van verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk doe je zoiets eigenlijk vanzelf goed
Nee gezaktquote:
jammer!!! volgende keer beter!!!quote:Op donderdag 2 augustus 2007 17:19 schreef sander89 het volgende:
[..]
Nee gezaktWas gewoon te zenuwachtig, keek te gehaast en niet altijd goed enz.
Terwijl ik het wel gewoon allemaal goed kan, kan me wel voor me hoofd slaan maarja.
Nu kijken of ze weer snel een plekje kunnen vinden.
Ook feliquote:Op donderdag 2 augustus 2007 17:13 schreef Gitanki het volgende:
[..]
Inderdaad, maar die vraag (die ik ook had) was voor mij wel duidelijk. een straatje met geparkeerde auto's in een woonwijk , een pak sneeuw en spelende kinderen.
Daar mag je vaak 50 of 30, met sneeuw rij je dan echt geen 40![]()
Maar ik had drie fouten, op drie verschillende gebieden (eentje weet ik zeker, met wegrijden vanaf de straatkant terwijl iemand oversteekt)
Je mag waarschijnlijk wél 40 rijden inderdaad, maar of het verstandig is, is een tweedequote:Op donderdag 2 augustus 2007 19:05 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ook feli.
Ja, dan is het de vraag met de sneeuw en de spelende kinderen geweest die ik fout had. Had ik dan toch maar m'n intuïtie gevolgd
. En wat ik dus zei: als het een 50 km/u-weg was, had je 40 gemogen. Puur vanwege de omstandigheden niet. Maar ja, is het dan 'verboden' om 50 te rijden of is het een advies. Dat is even mijn punt. Maar iemand gaf al aan dat het 'verboden is om gevaarlijke situaties te veroorzaken'. Maar goed: als er nu alleen sneeuw was en geen kinderen, had je dan wel gewoon 40 gemogen? Dat is even de vraag
.
Daar zat ik te twijfelen, volgens mij heb ik uiteindelijk het naar rechts uitwijken gekozen.quote:Wist jij trouwens die vraag van: 'wat verwacht de motorrijder van u bij een file' (niets, naar links uitwijken, naar rechts uitwijken). Ik had: naar links uitwijken en dat was goed, denk ik.
Maar er stond niets over in m'n theorieboekje. Kan me wel herinneren dat ze die vraag bij het verkeersexamen op tv ook stelden.
In Eindhoven.quote:Waar deed jij je theorie?
Hoe zit dat eigenlijk met die theorie-examens? Gebruiken ze meerdere keren dezelfde vragen die ze dan weer door elkaar gooien voor de volgende ronde? Of selecteren ze willekeurig per categorie uit een groot bestand met vragen?
Ja, het mag. En tot zover. Verstandig is het zeker niet. Je moet je snelheid aanpassen aan de omstandigheden, maar er zijn geen concrete richtlijnen in de wetten te vinden. Oftwel je mag 50, maar gezien het aanpassen van je snelheid is 15-20 redelijk.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 12:46 schreef Viking84 het volgende:
Situatie: Besneeuwde weg, kinderen aan het spelen op de stoep en het grasveldje langs de weg.
Vraag: U rijdt hier 40 km/u, mag dat?
die 50 is een maximum snelheid, er wordt van je verwacht dat je je aanpast aan de omstandigheden.quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 07:11 schreef Viking84 het volgende:
Ik zit nog steeds met die vraag over sneeuw en spelende kinderen. Ondanks dat het een 50 km/u was, mocht je daar niet te hard rijden, vanwege de sneeuw en die kinderen. Je zou anders een gevaarlijke situatie kunnen veroorzaken en dat is verboden. Maar 50 rijden op een weg waar een adviessnelheid van 40 geldt, is ook niet verboden. Toch kan dit ook gevaarlijke situaties opleveren, in ieder geval voor jezelf. Ik vind dit dus echt zo'n vraag waar je over kunt twisten.
Vraag had ik in mijn examen en had antwoord was dus: Nee.quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 07:08 schreef Viking84 het volgende:
Nee, is ook niet verplicht.
Bij een onderbord 'uitgezonder fietsers / bromfietsers' MOET je rechts blijven en als er geen onderbord is mag je zelf weten of je links voorsorteert of gewoon blijft waar je staat.
Dit staat in mijn ANWB-boekje en ik vind die van de ANWB toch het meest betrouwbaar van alle boekjes. Zou dus mooi op een ander boekje overstappen als ik jou was. Ik heb zelfs gemerkt dat het boekje van Vekabest (dat ik van m'n instructeur had gekregen) gewoon fouten bevat. Op de cd-rom is bijvoorbeeld een vraag over een kind dat op de achterbank zit met de gordel om. Die gordel wordt echter als heupgordel gebruikt. Vraag: mag dat? Volgens Vekabest wel, maar het is dus niet zo.
Het mag onder gunstige omstandigheden. In dit geval mag het dus niet, ook niet volgens de letter van de wet. Geen twijfel over mogelijk. De intepretatie van dat soort vragen is altijd lastig. Ga er desondanks toch altijd vanuit hoe jij het in de praktijk ook zou doen in die situatie.quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 08:31 schreef OG-Loco het volgende:
[..]
Ja, het mag. En tot zover. Verstandig is het zeker niet. Je moet je snelheid aanpassen aan de omstandigheden, maar er zijn geen concrete richtlijnen in de wetten te vinden. Oftwel je mag 50, maar gezien het aanpassen van je snelheid is 15-20 redelijk.
Klopt, op basis van mijn intest bij de ANWB heb ik ook het minimale pakket van 19 uur aangesmeerd gekregen, maar nu ben ik wel blij dat ik waarschijnlijk nu na 4 dagen nog 2 dagen kan oefenen voordat ik op moet.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 22:06 schreef Remco_h het volgende:
[..]
wat voor lessenpakket heb je nu? je had toch al een behoorlijk aantal lessen gehad?
Ik les in een Toyota Yaris.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 10:52 schreef OG-Loco het volgende:
Wat voor lesauto heb je? Er moet redelijk wat vermogen inzitten vanaf stationair wil je bij 50 in 4 nog leuk in kunnen halen. Terugschakelen om in te halen moet alleen bij slome kutauto's vind ik.
Bij het oprijden van de kruising in zijn 2 mits mogelijk veilig en overzichtelijk.quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 23:33 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Ik les in een Toyota Yaris.Ik heb nog een vraag over het schakelen trouwens:
-moet je echt altijd vanuit de eerste versnelling wegrijden? Als je bijvoorbeeld bent gestopt bij het stoplicht en je moet meteen rechtsaf, is het dan niet beter om meteen in de tweede versnelling weg te rijden? Of is het de bedoeling om meteen nadat je de bocht hebt genomen in de tweede versnelling te schakelen?
Kloptquote:Op zaterdag 4 augustus 2007 07:24 schreef Black-Adder het volgende:
Hangt ook van de trekkracht van de auto af. Mijn lesauto was een SUV met een 2-liter dieselmotor, daarin ging dat op zich wel. Maar in het Golfje waarin ik nu regelmatig rijd moet je eigelijk bij alles onder de 20km/h al terug naar z'n 1.
Dan ga jij ook wel rotondes rond in de 1. Ik kan in 'mijn' Toyota Corolla bijna stilstaan in de 2 en dan is er nog niks aan de hand. Maar met de Mazda waarin ik reed kan dat ook absoluut niet.quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 08:05 schreef Renesite het volgende:
[..]
KloptMijn golfje ook - die gaat dan hakkelen en ploffelt dan rustig uit
![]()
Als ik meteen rechtsaf moet na het stoplicht waarbij je helemaal stil staat is het een kwestie van snel schakelen. Van de instructeur moet ik namelijk in zijn 2 door de bocht als het even kan.quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 23:33 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Ik les in een Toyota Yaris.Ik heb nog een vraag over het schakelen trouwens:
-moet je echt altijd vanuit de eerste versnelling wegrijden? Als je bijvoorbeeld bent gestopt bij het stoplicht en je moet meteen rechtsaf, is het dan niet beter om meteen in de tweede versnelling weg te rijden? Of is het de bedoeling om meteen nadat je de bocht hebt genomen in de tweede versnelling te schakelen?
Nog een tweede vraag: bij mijn rijschool is het zo dat je 48 uur van tevoren dient af te bellen als de les niet door kan gaan, anders moet je gewoon betalen. Is dit wel normaal? Als je je op de dag van de rijles niet lekker voelt bijvoorbeeld, dan moet je toch gewoon de rijles af kunnen zeggen zonder te moeten betalen?
Dan ga ik er maar vanuit dat het normaal is.quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 12:02 schreef Addict89 het volgende:
[..]
En dat van de 48 uur, ik weet niet of het normaal is, maar het is bij mijn rijschool ook zo..
Nope, je kan ook vrij snel een rotonde nemen hoor - geen punt. Maar in zijn 2 20rijden is niet zo heel fijn, dan schakel ik hem liever even terug mits ik weet dat ik dat een lange tijd moet en er een mogelijkheid is om iets langzamer te kunnen. 20 is wel te doen in zijn 2 ofzo - maar als je 20 moet rijden dan doe je iets verkeerd aangezien je max 30 mag rijden in woonwijken - en je stapvoets moet rijden in een woonerf. 20 is dan te hard.quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 08:21 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Dan ga jij ook wel rotondes rond in de 1. Ik kan in 'mijn' Toyota Corolla bijna stilstaan in de 2 en dan is er nog niks aan de hand. Maar met de Mazda waarin ik reed kan dat ook absoluut niet.
ik weet niet wat voor een 2 jij hebt, maar als ik zonder gas te geven in de 2 rij, blijft hij op 15 km/u rijden. in een erf is dit wel lastig omdat de motor begint te haperen als je iets afremtquote:Op zaterdag 4 augustus 2007 18:11 schreef Renesite het volgende:
[..]
Nope, je kan ook vrij snel een rotonde nemen hoor - geen punt. Maar in zijn 2 20rijden is niet zo heel fijn, dan schakel ik hem liever even terug mits ik weet dat ik dat een lange tijd moet en er een mogelijkheid is om iets langzamer te kunnen. 20 is wel te doen in zijn 2 ofzo - maar als je 20 moet rijden dan doe je iets verkeerd aangezien je max 30 mag rijden in woonwijken - en je stapvoets moet rijden in een woonerf. 20 is dan te hard.
Ja, dat haperen bedoel ik, maar dat doet hij vrij snel. Het rijd gewoon echt niet fijn. De auto wil dan weg en jij gaat dan niet weg. Een beetje dat idee. Dat is niet fijnquote:Op zaterdag 4 augustus 2007 18:17 schreef Meddo het volgende:
[..]
ik weet niet wat voor een 2 jij hebt, maar als ik zonder gas te geven in de 2 rij, blijft hij op 15 km/u rijden. in een erf is dit wel lastig omdat de motor begint te haperen als je iets afremt
Ik heb losse lessen, dat raadde m'n vader aan omdat ze bij mij ( en ikzelf ook) van tevoren geen idee hadden of ik het wel goed aan zou kunnen.quote:Op maandag 6 augustus 2007 17:39 schreef Brentmeister het volgende:
Nemen de meeste mensen hier gewoon losse lessen of pakket?
Ok, ja dat kan ook natuurlijk. Ik denk dat ik voor de losse lessen gaquote:Op maandag 6 augustus 2007 18:19 schreef Addict89 het volgende:
Ik heb wel zo'n pakket, maar ik had eerst een soort intake les waarna hij inschatte hoeveel ik ongeveer nodig zou hebben en ik ben daar iets onder gaan zitten met het pakket.![]()
je kan t!!!quote:
Joah, moet wel goed komen... (quote:Op woensdag 8 augustus 2007 19:45 schreef Remco_h het volgende:
[..]
je kan t!!!
gewoon normaal rijden zenuwen aan de kant en lekker ouwehoeren met je examinator.
al kan je nog zo goed rijden, er hoeft maar 1 idioot zo iets leips te doen en je bent t haasje..quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 12:21 schreef VaLkyRie het volgende:
Nou ik meld me ook maar....
Vandaag na 38 lessen examen gehad.. Alles ging echt supergoed tot bij een onoverzichtelijke kruising waar 1 of andere aap mij eerst voorrang wilde geven terwijl hij dat zelf had. Ik twijfelde en nam gas terug (i.p.v. door te karren) waarop die aap dus weer besluit wel voorrang te nemen; resultaat was een ingreep omdat er een potentieel gevaarlijke situatie was ontstaan.
Mja.. de examinator heeft dan natuurlijk gelijk maar het was niet geheel mijn schuld. Toch had ik daar besluitvaardig moeten zijn, de veiligheid in acht nemende...
Gewoon een lelijke situatie om in terecht te komen op je examen en het was ook het enige punt van kritiek... Zuur...
Dag nog meer euro's!!
succes!!quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 13:11 schreef Merel het volgende:
Balen!!
Ik heb trouwens een pakket genomen, en zoals het er nu op lijkt is dat wel goed ingeschat. Vanavond laatste les, maandag examen, en ik ben er wel klaar voor. Dat garandeert natuurlijk niet dat ik slaag, maar het zou in theorie moeten kunnen
Ik probeer zo snel mogelijk weer maar ja, tis druk... Het zal wel ongeveer een maand gaan duren en dat valt me op zich nog mee.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 13:32 schreef Remco_h het volgende:
[..]
al kan je nog zo goed rijden, er hoeft maar 1 idioot zo iets leips te doen en je bent t haasje..
jammer, volgende keer beter!!! weet je al wanneer je weer mag afrijden?
Ik rijd inderdaad af in Heerenveen. 2 maanden vind ik ook nog wel meevallen. Ga alleen wel 1 uur per week rijden, denk ik, tot die tijd. Moet de bijzondere verrichtingen nog even oefenen, want die heb ik nog niet zo vaak gedaan (met name keren op de weg).quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 15:45 schreef Renesite het volgende:
Oh, jij rijd af in Leeuwarden (of Heerenveen)
Kssssssst![]()
Bij ons in Groningen 2 maanden geloof ik
hoe ging de les? wat ging er fout?quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 15:00 schreef Renesite het volgende:
Om 16:00 les, de een-a-laatste.
De laatste tijd gaan alle lessen kut. Dus dat zal deze ook wel zijn
Ik kijk perfect. Speciale handelingen gaan wel oke (achteruit in een parkeervakje draaienquote:Op vrijdag 10 augustus 2007 21:13 schreef Remco_h het volgende:
[..]
hoe ging de les? wat ging er fout?
als je de posts even terug leest over mijn laatste lessen...die gingen niet echt goed..telkens de auto laten afslaan, speciale handelingen waren nou niet echt goed te noemen.
t gaat alleen om wat je doet tijdens dat examen, gewoon continue blijven kijken nacontrole doen.
op de snelweg zelfverzekerd rijden als je gaat inhalen dus maar 1x kijken en dan gaan (als t kan)
wat zegt je instructeur over je kijken? ik keek teveel uit mijn ooghoeken en dat zien ze dus niet als kijken.
als je dat ook doet moet je je spiegels een beetje verkeerd zetten zodat je je hoofd moet draaien om t goed te zien... werkte bij mij goed!!!
Ging in mijn leswagen een passat diesel in zijn 3 ook zonder problemen (had het de helft van de tijd niet zo door, behalve dat ik daarna zo hard weggreed als ik de voet van de koppeling afhad) (dit heb ik ook in de vw caddy diesel van mijn werk)quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 07:24 schreef Black-Adder het volgende:
Hangt ook van de trekkracht van de auto af. Mijn lesauto was een SUV met een 2-liter dieselmotor, daarin ging dat op zich wel. Maar in het Golfje waarin ik nu regelmatig rijd moet je eigelijk bij alles onder de 20km/h al terug naar z'n 1.
Dat zegt al iets over je instructeur...quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 23:14 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Nou mensen, mijn instructeur zegt tegen me dat ik wel eens als een mongool aan het rijden ben.
Is mij in het begin tijdens de lessen ook eens gebeurd. Dat doe je liever ook geen tweede keer, nee. Komt allemaal vanzelf. Op een gegeven moment ben je (deels onbewust) alleen nog maar bezig met kijken. Juist dat gevoel dat je alles om je heen in de gaten hebt geeft enorm veel zelfvertrouwen. En dat is uiteindelijk toch één van de belangrijkste dingen die je nodig hebt om besluitvaardig te kunnen rijden.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 23:14 schreef kip_zonder-kop het volgende: Ook moest ik bij mijn laatste les een vrij scherpe bocht insturen terwijl er net op dat moment een busje met vrij hoge snelheid uit kwam rijden. Omdat ik niet goed gescand had lette ik niet meer op het sturen, waardoor de instructeur moest ingrijpen.
Schijt aan dat soort lui hebben! Er staat toch niet voor niets zo'n L op de auto? Mijn eerste ritje na dat ik mijn rijbewijs had gehaald was met een benzine-auto (das effe wennen aangezien de meeste lesauto's diesels zijn). Als je weet hoe vaak mijn auto toen nog is afgeslagen... Niet druk om maken. Probeer op zo'n moment ook juist niet in die spiegels te kijken als het niet direct hoeft, laat je niet opfokken. Snel de motor weer proberen te starten, en gaan met die banaan.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 23:14 schreef kip_zonder-kop het volgende: Nog een fout die ik ook niet meer wil maken. Stoppen en in je achteruitkijkspiegel een hijgend golfje zien staan. Vervolgens weg willen rijden in z`n 2 (wat ik dus niet wist) waardoor de motor 2 keer afsloeg en dat golfje me toen maar met piepende banden voorbij reed.![]()
Ik heb van mijn rij-instructeur toen nog gehoord dat je zelfs nog kan slagen als je motor een keer afslaat. Waar het om gaat is dat je het veilig weer oplost. En geloof maar dat de meesten een examenrit ook niet foutloos uitvoeren. Met name het uurtje van tevoren met de instructeur ging bij mij rampzalig, en moest hij zelfs een keer ingrijpen omdat ik iemand van rechts over het hoofd zag (zat een boom voor). Uiteindelijk was mijn examen zelf ook een beroerde rit, maar mijn examinator vond het wel veilig. En dat is toch het belangrijkste. Uiteindelijk ga je je later toch een eigen rijstijl aanwennen waar jij je het prettigst bij voelt.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 23:14 schreef kip_zonder-kop het volgende: Maar van je fouten leer je maar zullen we maar zeggen.![]()
You can do it!quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 23:14 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Morgen weer een rijles om 10.00 uur!![]()
Nou ik heb gisteren ook m'n laatste rijles gehad en het ging echt verschrikkelijk slecht. Mijn probleem ligt er vooral in dat ik niet zo goed ben in instructies opvolgen over welke kant we op moetenquote:Op vrijdag 10 augustus 2007 22:32 schreef Renesite het volgende:
[..]
Ik kijk perfect. Speciale handelingen gaan wel oke (achteruit in een parkeervakje draaien) Snelweg perfect. Maar ik kijk gewoon niet goed vooruit, gezien de borden dan. Mijn instructeur vind het niet fijn op die momenten. "Ik zit dan niet zo lekker bij je in de auto"... Ja, rotondes en dan zegt-ie "Wel op tijd klaar maken". Ja, ik ben op tijd klaar hoor
!!
ik had t boekje door gekeken op de dag zelfquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 12:57 schreef DjRex89 het volgende:
Moet 4 september op voor theorie en sinds paar dagen begonnen met boekje doorlezen. Heb ook zo'n CD maar 3 weken is toch lang zat om het te kennen?
lees de komende week / 2 weken eerst eens rustig het boek door. hierna kun je oefen examens maken, en aan de hand van de uitslag kun je je richten op de onderdelen die je nog niet goed beheerstquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 12:57 schreef DjRex89 het volgende:
Moet 4 september op voor theorie en sinds paar dagen begonnen met boekje doorlezen. Heb ook zo'n CD maar 3 weken is toch lang zat om het te kennen?
pakket is toch veeeel goedkoper?quote:Op maandag 6 augustus 2007 17:39 schreef Brentmeister het volgende:
Nemen de meeste mensen hier gewoon losse lessen of pakket?
15 lessen maar?quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 14:37 schreef Borkydude het volgende:
Ik heb me ook maar eens ingeschreven
Op m'n verjaardag om kwart voor 8 's ochtends de intakeEn daarna een pakketje van 15 lessen
nee meestal niet, tenzij je heeeel veel lessen nodig hebtquote:
Waarom zo weinig dan? Of zijn het lessen van anderhalf uur?quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 15:15 schreef Borkydude het volgende:
[..]
Als er een kleiner pakket was had ik wsl die genomen
Nee, maar ik rijd al best proquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 15:23 schreef Addict89 het volgende:
[..]
Waarom zo weinig dan? Of zijn het lessen van anderhalf uur?
Weet ik, maar dat zit ook wel snor.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 15:45 schreef Isdatzo het volgende:
de techniek heb je zo onder de knie.. 't gaat om het verkeersinzicht enzo.
Dat bepalen hun welquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 15:26 schreef Borkydude het volgende:
[..]
Nee, maar ik rijd al best pro
En als het toch te weinig blijkt te zijn kan ik er altijd wat losse lesjes bijnemen
quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 16:07 schreef Borkydude het volgende:
[..]
Nee, Jasper, dat bepaal ik.
Hoeveel lessen heb jij al gehad? 40?
Hoeveel heb je er gehad? En hoe gaat het?quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 16:13 schreef MaddoxX het volgende:
[..]ik heb een pakket van 30. en daar eindigt het ook bij. 30
25 ofzo, goed he..quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 16:17 schreef Borkydude het volgende:
[..]
Hoeveel heb je er gehad? En hoe gaat het?
Die TTT's zijn kenkernutteloos hoor ik van iedereenquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 16:21 schreef MaddoxX het volgende:
[..]
25 ofzo, goed he..
binnekort mn TTT en daarna op.
ik ken heel wat mensen die de geslaagd zijn met minder dat 15 uur les. als borkydude, zoals hij denkt, al goed kan rijden, moet het hem ook lukkenquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 16:58 schreef sander89 het volgende:
Borkydude ik denk dat je geen kans maakt na 15 lessen(uur) dat je rijbewijs dan meteen haalt.
Hehe, mijn instructeur noemt me zelfs een "dooie lul".quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 08:17 schreef Black-Adder het volgende:
[..]
Dat zegt al iets over je instructeur...![]()
Klopt, dat kijken gaat nu gelukkig wel steeds beter.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 08:17 schreef Black-Adder het volgende:
[..]
Is mij in het begin tijdens de lessen ook eens gebeurd. Dat doe je liever ook geen tweede keer, nee. Komt allemaal vanzelf. Op een gegeven moment ben je (deels onbewust) alleen nog maar bezig met kijken. Juist dat gevoel dat je alles om je heen in de gaten hebt geeft enorm veel zelfvertrouwen. En dat is uiteindelijk toch één van de belangrijkste dingen die je nodig hebt om besluitvaardig te kunnen rijden.
Vandaag was de motor weer een keer afgeslagen toen het stoplicht op groen sprong. Dit keer had ik hem binnen 3 seconden weer gestart en ben ook meteen weggereden zonder dat 'ie weer afsloeg.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 08:17 schreef Black-Adder het volgende:
[..]
Schijt aan dat soort lui hebben! Er staat toch niet voor niets zo'n L op de auto? Mijn eerste ritje na dat ik mijn rijbewijs had gehaald was met een benzine-auto (das effe wennen aangezien de meeste lesauto's diesels zijn). Als je weet hoe vaak mijn auto toen nog is afgeslagen... Niet druk om maken. Probeer op zo'n moment ook juist niet in die spiegels te kijken als het niet direct hoeft, laat je niet opfokken. Snel de motor weer proberen te starten, en gaan met die banaan.
Ik hoop het maar! Als ik de ervaring van VaLkyRie lees dan krijg ik echt de indruk dat je bij één fout al kan zakken.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 08:17 schreef Black-Adder het volgende:
[..]
Ik heb van mijn rij-instructeur toen nog gehoord dat je zelfs nog kan slagen als je motor een keer afslaat. Waar het om gaat is dat je het veilig weer oplost. En geloof maar dat de meesten een examenrit ook niet foutloos uitvoeren. Met name het uurtje van tevoren met de instructeur ging bij mij rampzalig, en moest hij zelfs een keer ingrijpen omdat ik iemand van rechts over het hoofd zag (zat een boom voor). Uiteindelijk was mijn examen zelf ook een beroerde rit, maar mijn examinator vond het wel veilig. En dat is toch het belangrijkste. Uiteindelijk ga je je later toch een eigen rijstijl aanwennen waar jij je het prettigst bij voelt.![]()
Ik had gisteren iets soortgelijks. Reed in de auto van mn moeder, de eerste keer voor mij in een benzine. Staat er zo'n nerd achter me, valt ie uit. Vervolgens haalt ie me rechts terwijl hij in stoere pose achter het stuur zat. Was een golf 3 1.6 ofzo.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 23:14 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Nog een fout die ik ook niet meer wil maken. Stoppen en in je achteruitkijkspiegel een hijgend golfje zien staan. Vervolgens weg willen rijden in z`n 2 (wat ik dus niet wist) waardoor de motor 2 keer afsloeg en dat golfje me toen maar met piepende banden voorbij reed.![]()
Én terechtquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 17:56 schreef Renesite het volgende:
Borky...
Mijn instructeur heeft een superhekel aan mensen als jij
"Houd jij je nou maar bezig met de weg, ik bepaal wel wanneer je er klaar voor bent. Daar ben ik immers voor" zei hij laatst tegen een patser die zijn eerste les had - en waar ik bij in de auto zat.
Dat kereltje was wel stil. En heeft nog zijn rijbewijs niet. 20 lessen verder. En hij 'kon het zo goed'
Weet ik. Daarom laat ik mijn ego ook niet de vrije loop gaan als ik daar in de auto zitquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 17:56 schreef Renesite het volgende:
Borky...
Mijn instructeur heeft een superhekel aan mensen als jij
"Houd jij je nou maar bezig met de weg, ik bepaal wel wanneer je er klaar voor bent. Daar ben ik immers voor" zei hij laatst tegen een patser die zijn eerste les had - en waar ik bij in de auto zat.
Dat kereltje was wel stil. En heeft nog zijn rijbewijs niet. 20 lessen verder. En hij 'kon het zo goed'
Aah das dus kut voor jou dan, als je het na 20 lessen kan moet je nog 40 lessen doenquote:Op zondag 12 augustus 2007 11:43 schreef Borkydude het volgende:
[..]
Weet ik. Daarom laat ik mijn ego ook niet de vrije loop gaan als ik daar in de auto zit
Psychologie is heel belangrijk, ze laten geen overmoedige knaapjes examen doen.
Nee ik heb geen geld meer over danquote:Op zondag 12 augustus 2007 20:06 schreef Merel het volgende:
Doen jullie nog iets van een kadootje / bedankje voor je instructeur als je slaagt?
Ik heb taart gebracht in mijn autotje!!quote:Op zondag 12 augustus 2007 20:06 schreef Merel het volgende:
Doen jullie nog iets van een kadootje / bedankje voor je instructeur als je slaagt?
Zuig aan m'n plasser, wil je?quote:Op zondag 12 augustus 2007 13:53 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Aah das dus kut voor jou dan, als je het na 20 lessen kan moet je nog 40 lessen doen![]()
Waarschijnlijk zal ik in m'n pa's PT Cruiser gaan rondcruisen, en als ik wat knaakjes bij elkaar heb wil ik een mooie 106 of afgeragde 206 hebbenquote:Op zondag 12 augustus 2007 21:43 schreef hierissiedan het volgende:
Wat gaat jullie eerste auto worden en welke prijsklasse??
De mijne was een Nissan Micra uit 1992 voor 750 euro (wou eerst een twingo maar waren net iets te duur) Nu na 1,5 maand word die ingerolen voor een auto op gas(station) of diesel(corsatje ofzo) van rond de 1500 tot 2000 euro. Dit in verband met verandering van baan
Ik heb er iet wat meer geld voor overquote:Op zondag 12 augustus 2007 21:43 schreef hierissiedan het volgende:
Wat gaat jullie eerste auto worden en welke prijsklasse??
De mijne was een Nissan Micra uit 1992 voor 750 euro (wou eerst een twingo maar waren net iets te duur) Nu na 1,5 maand word die ingerolen voor een auto op gas(station) of diesel(corsatje ofzo) van rond de 1500 tot 2000 euro. Dit in verband met verandering van baan
Mijn eerste auto zal een stationwagon worden op benzine of LPG. Waarom een stationwagon? Omdat ik m'n drumstel wil vervoeren af en toequote:Op zondag 12 augustus 2007 21:43 schreef hierissiedan het volgende:
Wat gaat jullie eerste auto worden en welke prijsklasse??
De mijne was een Nissan Micra uit 1992 voor 750 euro (wou eerst een twingo maar waren net iets te duur) Nu na 1,5 maand word die ingerolen voor een auto op gas(station) of diesel(corsatje ofzo) van rond de 1500 tot 2000 euro. Dit in verband met verandering van baan
En voordat je de woonwijk uit was moest je al tanken?quote:Op zondag 12 augustus 2007 23:34 schreef tho_Omas het volgende:
Net voor t eerst in de A6 3.0TDI van mn pa gereden. Tering, 1 keer niet op je snelheidsmeter kijken en hij zit al bijna op 100 in de bebouwde kom. Dat voelt wel ff anders dan de Seat Ibiza SDI waarin ik les had.
Seat Ibiza is een erg leuke auto! Maar ik wil absoluut niet zo duur rijden als er wat gebeurt is het zonde van het geldquote:Op zondag 12 augustus 2007 22:34 schreef Renesite het volgende:
[..]
Ik heb er iet wat meer geld voor overIk ga er eerst rustig over na denken. ik zg een leuk ibizaatje van 2000 ofzo. Max ~ 4 á 5000
Ik wil gewoon eentje met stuurbekrachtiging, centrale vergrendelingen en een fris autootje. Tot 1000kilo, 3deurs.
Seat Ibiza
Peugeot 206/306
Suzuki Baleno
Opel astra 3deurs
Mitsubishi colt
Dat zijn wel leuke wagentjes![]()
Mee eens, mee eens...quote:Op zondag 12 augustus 2007 23:51 schreef hierissiedan het volgende:
[..]
Seat Ibiza is een erg leuke auto! Maar ik wil absoluut niet zo duur rijden als er wat gebeurt is het zonde van het geld
ik ook druk aan t rondkijken voor een auto...quote:Op zondag 12 augustus 2007 23:55 schreef Renesite het volgende:
[..]
Mee eens, mee eens...
Maar ik wil ook een solide auto met mijn wensen![]()
Ik vergeet namelijk: Geheid de deuren als ik ze niet centraal kan bedienen
Ik stuur me een ongeluk zónder bekrachtiging
Ik vind het kut dat wanneer ik 500 euro meer uit had gegeven ik een auto had die nét eventjes wat gaver is.
Ik wil liever niet eentje die veel onderhoud zou moeten krijgen (range: Tijd om een distributieriem te vervangen)
Ach, ik ben ook niet technischIk moet er niet veel aan hebben.
Ik snap je beredenering, maar je weegt het ene tegen het andere af... En trouwens een auto met een ketting ipv een distributieriem is nog onderhoudsvriendelijker.(niet vervangen enzo) een Panda stuurt net zo licht als een zwaare auto met stuurbekrachtiging en cv kun je ook inbouwen...quote:Op zondag 12 augustus 2007 23:55 schreef Renesite het volgende:
[..]
Mee eens, mee eens...
Maar ik wil ook een solide auto met mijn wensen![]()
Ik vergeet namelijk: Geheid de deuren als ik ze niet centraal kan bedienen
Ik stuur me een ongeluk zónder bekrachtiging
Ik vind het kut dat wanneer ik 500 euro meer uit had gegeven ik een auto had die nét eventjes wat gaver is.
Ik wil liever niet eentje die veel onderhoud zou moeten krijgen (range: Tijd om een distributieriem te vervangen)
Ach, ik ben ook niet technischIk moet er niet veel aan hebben.
Nee, hij rijdt echt relatief zuinig. Was ook maar heel even onderweg. Zou eigenlijk een eigen auto moeten aanschaffen, maar ik kan zo niet overzien wat onderhoud en dergelijke per maand kosten.quote:Op zondag 12 augustus 2007 23:37 schreef Renesite het volgende:
[..]
En voordat je de woonwijk uit was moest je al tanken?
succesquote:Op maandag 13 augustus 2007 06:59 schreef Merel het volgende:
Als ik nou heel hard roep dat ik niet zenuwachtig ben ga ik er misschien vanzelf in geloven. 8.55 afrijden!
KOMT GOED!quote:Op maandag 13 augustus 2007 06:59 schreef Merel het volgende:
Als ik nou heel hard roep dat ik niet zenuwachtig ben ga ik er misschien vanzelf in geloven. 8.55 afrijden!
Al zit ik ook behoorlijk in de shit met donderdagquote:Op maandag 13 augustus 2007 07:07 schreef Merel het volgende:
Haha, bedanktHet is leuk dat er mensen meeleven
Ik heb het de afgelopen dagen volledig uit m'n gedachten kunnen blokken. Maar vanochtend viel ik uit bed door de schrik van de wekker, dus misschien ben ik toch een beetje gespannenquote:Op maandag 13 augustus 2007 07:09 schreef Renesite het volgende:
[..]
Al zit ik ook behoorlijk in de shit met donderdag
quote:Op maandag 13 augustus 2007 06:59 schreef Merel het volgende:
Als ik nou heel hard roep dat ik niet zenuwachtig ben ga ik er misschien vanzelf in geloven. 8.55 afrijden!
gefeliciteerd!!quote:Op maandag 13 augustus 2007 10:29 schreef Merel het volgende:
Ooooh en het ging SLECHT!Maargoed, daardoor kon ik wel laten zien hoe koelbloedig ik ben en dat ik fouten kan oplossen en niet in paniek raak
Uit welk jaar dan? Dat is cruciaalquote:Op maandag 13 augustus 2007 08:12 schreef draculettetje het volgende:
ik mag a.s woensdag weer een lesje rijden!
Trouwens las hier dat iemand als eerste auto zit te denken aan bijv een seat ibiza,
Ik heb er 1 te koop staan, aangezien ik al een nieuwe auto heb gekocht die ik kan laten aanpassen!
Bij intresse PM me maar...
Top zegquote:Op maandag 13 augustus 2007 10:29 schreef Merel het volgende:
Ooooh en het ging SLECHT!Maargoed, daardoor kon ik wel laten zien hoe koelbloedig ik ben en dat ik fouten kan oplossen en niet in paniek raak
Ik wil toch een paar jaartjes jongerquote:Op maandag 13 augustus 2007 13:12 schreef draculettetje het volgende:
Yeah merel gefeliciteerd!
De seat ibiza die ik heb is uit 1996, heeft130.00 op de teller staan
tis een 1.8 glx, groen metallic, electrische ramen voor, electrische verstelbare spiegels en een electrisc schuifdakje
meer info via PM want daar gaat dit topic niet over!
maakt niet uit hoorquote:Op maandag 13 augustus 2007 13:17 schreef Renesite het volgende:
[..]
Ik wil toch een paar jaartjes jongerToch bedankt
Ik denk het. Ik heb bochten veel te ruim genomen, de auto twee keer af laten slaan, verkeerd voorgesorteerd, en me compleet laten verrassen door een auto op de vlucht-/spitsstrookquote:Op maandag 13 augustus 2007 12:46 schreef Renesite het volgende:
Maar (rare vraag) Waarom heb je het dan toch gehaaldOmdat je koel bent in stress?
quote:
Gefeliciteerd!quote:Op maandag 13 augustus 2007 19:39 schreef Merel het volgende:
[..]
Ze was een tijd ziek geweest en nu net weer aan het werk, doet maar 3 examens per dag. En er ging ook nog een man van het CBR mee met de rit om te kijken of zij wel weer goed kon werken. Lekker druk in de auto dus![]()
Een maat van mij moet vandaag in Sneekquote:Op dinsdag 14 augustus 2007 08:06 schreef draculettetje het volgende:
zijn er nog mensen die moeten afrijden vandaag eigenlijk .....
ik ook, vanmiddag de één na laatste les. hopelijk wil het weer een beetje, heb al twee weken niet geredenquote:Op dinsdag 14 augustus 2007 12:58 schreef dynamiet het volgende:
[..]
Een maat van mij moet vandaag in Sneek
Ik ben sinds gister terug van vakantie en mag precies over een week examen doen![]()
Je hebt er niet echt veel vertrouwen in he?quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 15:36 schreef Renesite het volgende:
Hmmmm, dawas mijn laatste les voor het examen
Ik moet het nog bezienquote:Op dinsdag 14 augustus 2007 15:40 schreef CasB het volgende:
[..]
Je hebt er niet echt veel vertrouwen in he?
Zeg dat was ik verloren, maak je het bedrag even over?quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 17:08 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Zo, de twee lesuurtjes vandaag (¤ 80,-) heb ik min of meer gratis gekregen. Op de terugweg vond ik in de bus zomaar even ¤ 100,-!![]()
Ik kan niet andersquote:Op woensdag 15 augustus 2007 06:57 schreef Merel het volgende:
[..]
Zeg dat was ik verloren, maak je het bedrag even over?
Zometeen rijbewijs aanvragen, heb ik nu pas tijd voor
quote:
Ik was vanochtend om 8 uur bij burgerzaken en om 8:03 was alles al geregeld en was ik weer op weg naar m'n werkquote:Op woensdag 15 augustus 2007 07:04 schreef Renesite het volgende:
[..]
Ik kan niet andersIk moet ook de volgende dag om 8 uur voor de deur liggen. Om 9 uur werken
ik moet 1,5 maand zo'n beetje wachten tot dat ik weer start met rijles. combinatie wachtijd en vakantie. 20 augustus om 19:00 ga ik de weg weer onveilig makenquote:Op woensdag 15 augustus 2007 12:27 schreef CasB het volgende:
7 september pas weer les...m'n instructeur gaat op vakantie
Jaquote:Op woensdag 15 augustus 2007 13:20 schreef draculettetje het volgende:
ow ja da's waar ook tegenwoordig moet je er een week opwachten!
Remproef?quote:Op donderdag 16 augustus 2007 07:47 schreef draculettetje het volgende:
renesite succes met het examen!
Gister ging mn rijles oke! heb ook de remproef doorstaan reageerde perfect met links!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |