Ik had een boek, en zo'n internetcursus waar allemaal oefenexamens op staan, filmpjes en nog veel meer.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 21:20 schreef UndisputedChampion het volgende:
R---1--3--5
----2---4--6
Maar zal wel verschillen per auto.
[afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding]
Hoe leren jullie trouwens theorie? Ik heb een boek met allemaal vragen en gewoon een theorie boek.
Ik denk dat bijna iedereen wel fanatiek is, als je ziet hoeveel geld het kost.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 22:08 schreef UndisputedChampion het volgende:
Jij bent fanatiek, was ik dat maar. Veel succes iig!
Nah, ik wou het voornamelijk proberen te zien waar ik eindigde. Als ik hem niet haalde dan was het 'ach, balen, leuk geprobeerd! 2 dagen van te voren aanvragenquote:Op woensdag 1 augustus 2007 22:21 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Ik denk dat bijna iedereen wel fanatiek is, als je ziet hoeveel geld het kost.![]()
30 minuten hooguit (dacht ik hoor)quote:Op woensdag 1 augustus 2007 22:29 schreef Viking84 het volgende:
Hoe lang duurt dat theorie-examen eigenlijk? En er wordt omgeroepen of je geslaagd bent, toch?
Ik kon met mazzel 2 dagen later, of 3 á 4 weken wachtenquote:Op woensdag 1 augustus 2007 22:32 schreef WEST het volgende:
nog 19 dagen![]()
wat is de gemiddelde wachttijd van theorie?
Aantal minuutjes dacht ik - maar dat is zo om vond ik.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 22:35 schreef Viking84 het volgende:
En hoe lang duurt het voor je de uitslag hebt? M.a.w.: hoe lang moet ik in spanning 'gezellig' in de kantine zitten wachten?.
Joh - je kan ook gewoon langs gaanquote:Op woensdag 1 augustus 2007 22:38 schreef Viking84 het volgende:
Ah ok. Nou, ik ben benieuwd
. Zal het hier wel posten dan wat het geworden is
. En anders meteen bellen voor nieuwe datum. Wel dom trouwens dat je moet bellen voor regio Groningen. Hoe ouderwets
.
Langsgaan?quote:Op woensdag 1 augustus 2007 22:40 schreef Renesite het volgende:
[..]
Joh - je kan ook gewoon langs gaanBij mij waren 3 plaatsen vrij
Nee, langslopen niet - maar als je denkt: Het zit er goed in kan je je opgeven als zijnde 2e keuze. Als iemand niet komt opdagen kan jij dan gaan zitten ipv. een lege plek.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 22:41 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Langsgaan?
Oh, dus ik kan meteen weer naar de balie lopen om een nieuwe datum te regelen?.
Maar ik vind het logischer om het via internet te regelen ipv per telefoon. Je reserveert een plek via internet en krijgt een mail met je kandidaatnummer en de rest vd gegevens. Veel gemakkelijker, toch?
Ah okquote:Op woensdag 1 augustus 2007 22:45 schreef Renesite het volgende:
[..]
Nee, langslopen niet - maar als je denkt: Het zit er goed in kan je je opgeven als zijnde 2e keuze. Als iemand niet komt opdagen kan jij dan gaan zitten ipv. een lege plek.
het examen zelf duurde een half uurtje, hierna nog zo'n 5 tot 10 minuten wachten en vervolgens liep de oppasser alle tafeltjes langs met:quote:Op woensdag 1 augustus 2007 22:35 schreef Viking84 het volgende:
En hoe lang duurt het voor je de uitslag hebt? M.a.w.: hoe lang moet ik in spanning 'gezellig' in de kantine zitten wachten?.
das mooiquote:Theorie-examen kun je op verschillende tijden afleggen in één van de circa dertig theoriecentra van het CBR. Je rijschool kan het examen reserveren. Je kunt dat ook zelf doen: 0900-227 0 227 (¤ 0,15 per minuut). Dit nummer is zeven dagen per week bereikbaar, van 06.00 tot
24. 00 uur.
Wie theorie-examen wil doen in Overijssel, Gelderland, Flevoland, Noord-Holland of Utrecht kan alléén reserveren via de rijschool of via de reserveringswebsite.
Gefeliciteerrrrrrrrrrrrrrrd.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 10:45 schreef Viking84 het volgende:Geslaagd!!
. Had 2 fout
. Was zeer goed te doen. Er zaten wel een paar instinkers in (waar ik niet in trapte, maar veel anderen ongetwijfeld wel) en twee dingen die ik echt niet wist en die ik dus moest gokken (en die dingen stonden niet in m'n boekje). Maar geen vragen over afmetingen en gewichten enzo dus
.
Wat voor lesauto heb je? Er moet redelijk wat vermogen inzitten vanaf stationair wil je bij 50 in 4 nog leuk in kunnen halen. Terugschakelen om in te halen moet alleen bij slome kutauto's vind ik.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 20:14 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Nee, maar ik moest in z`n 4 rijden op een drukke weg net voor een bocht. Maar je hebt gelijk, het zal wel niet zo eng zijn, dus als het moet dan moet het maar.![]()
Het veroorzaken van gevaarlijke situaties is verboden(artikel 5). De toegestane maximumsnelheid heeft er hier helaas weinig mee te makenquote:[b]Op donderdag 2 augustus 2007 12:46 schreef Viking84 het volgende:[/b
-knip-
gefeliciteerd!!!quote:Op donderdag 2 augustus 2007 12:46 schreef Viking84 het volgende:
Dank u, allen.
De fouten die ik gemaakt heb, zitten in de categorie K. Weet niet meer precies (kaart niet bij de hand nu), maar is in ieder geval iets met inzicht in verkeerssituaties.
Ik kreeg een soortgelijke vraag als iemand eerder al noemde en ik denk dat dat één van de vragen is geweest waarop ik zakte.
Situatie: Besneeuwde weg, kinderen aan het spelen op de stoep en het grasveldje langs de weg.
Vraag: U rijdt hier 40 km/u, mag dat?
Achteraf zit ik te twijfelen of het niet toch een 30 km-zone was, maar er waren geen bordjes te zien, dus ik ga er even vanuit dat het gewoon een 50 km/u weg was. Dus ik antwoordde: 'ja, dat mag'. Ik zou het zelf echter niet doen, vanwege gladheid en sneeuw, maar je hebt dingen die bij wet verboden zijn en dingen die niet verstandig zijn en ik vind deze vraag echt in de laatste categorie passen. Het is niet verboden om op een 50 km/u-weg 50 km/u te rijden, ook al zijn er kinderen en ook al ligt er sneeuw, lijkt me. Maar daar denkt het CBR kennelijk toch anders over ofzo.
Dat zal het zijn danquote:Op donderdag 2 augustus 2007 12:53 schreef Aibmi het volgende:
[..]
Het veroorzaken van gevaarlijke situaties is verboden(artikel 5). De toegestane maximumsnelheid heeft er hier helaas weinig mee te maken
Ach ja, dat soort dingen heb je altijd. Typisch voorbeeld van verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk doe je zoiets eigenlijk vanzelf goedquote:Op donderdag 2 augustus 2007 13:13 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Dat zal het zijn dan.
Het druisde ook volledig tegen mijn intuïtie in om 'ja' te antwoorden, maar ja, ik dacht: ik mag hier 50, dus dan mag ik ook 40.
Inderdaad, maar die vraag (die ik ook had) was voor mij wel duidelijk. een straatje met geparkeerde auto's in een woonwijk , een pak sneeuw en spelende kinderen.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 13:19 schreef Aibmi het volgende:
[..]
Ach ja, dat soort dingen heb je altijd. Typisch voorbeeld van verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk doe je zoiets eigenlijk vanzelf goed
Nee gezaktquote:
jammer!!! volgende keer beter!!!quote:Op donderdag 2 augustus 2007 17:19 schreef sander89 het volgende:
[..]
Nee gezaktWas gewoon te zenuwachtig, keek te gehaast en niet altijd goed enz.
Terwijl ik het wel gewoon allemaal goed kan, kan me wel voor me hoofd slaan maarja.
Nu kijken of ze weer snel een plekje kunnen vinden.
Ook feliquote:Op donderdag 2 augustus 2007 17:13 schreef Gitanki het volgende:
[..]
Inderdaad, maar die vraag (die ik ook had) was voor mij wel duidelijk. een straatje met geparkeerde auto's in een woonwijk , een pak sneeuw en spelende kinderen.
Daar mag je vaak 50 of 30, met sneeuw rij je dan echt geen 40![]()
Maar ik had drie fouten, op drie verschillende gebieden (eentje weet ik zeker, met wegrijden vanaf de straatkant terwijl iemand oversteekt)
Je mag waarschijnlijk wél 40 rijden inderdaad, maar of het verstandig is, is een tweedequote:Op donderdag 2 augustus 2007 19:05 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ook feli.
Ja, dan is het de vraag met de sneeuw en de spelende kinderen geweest die ik fout had. Had ik dan toch maar m'n intuïtie gevolgd
. En wat ik dus zei: als het een 50 km/u-weg was, had je 40 gemogen. Puur vanwege de omstandigheden niet. Maar ja, is het dan 'verboden' om 50 te rijden of is het een advies. Dat is even mijn punt. Maar iemand gaf al aan dat het 'verboden is om gevaarlijke situaties te veroorzaken'. Maar goed: als er nu alleen sneeuw was en geen kinderen, had je dan wel gewoon 40 gemogen? Dat is even de vraag
.
Daar zat ik te twijfelen, volgens mij heb ik uiteindelijk het naar rechts uitwijken gekozen.quote:Wist jij trouwens die vraag van: 'wat verwacht de motorrijder van u bij een file' (niets, naar links uitwijken, naar rechts uitwijken). Ik had: naar links uitwijken en dat was goed, denk ik.
Maar er stond niets over in m'n theorieboekje. Kan me wel herinneren dat ze die vraag bij het verkeersexamen op tv ook stelden.
In Eindhoven.quote:Waar deed jij je theorie?
Hoe zit dat eigenlijk met die theorie-examens? Gebruiken ze meerdere keren dezelfde vragen die ze dan weer door elkaar gooien voor de volgende ronde? Of selecteren ze willekeurig per categorie uit een groot bestand met vragen?
Ja, het mag. En tot zover. Verstandig is het zeker niet. Je moet je snelheid aanpassen aan de omstandigheden, maar er zijn geen concrete richtlijnen in de wetten te vinden. Oftwel je mag 50, maar gezien het aanpassen van je snelheid is 15-20 redelijk.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 12:46 schreef Viking84 het volgende:
Situatie: Besneeuwde weg, kinderen aan het spelen op de stoep en het grasveldje langs de weg.
Vraag: U rijdt hier 40 km/u, mag dat?
die 50 is een maximum snelheid, er wordt van je verwacht dat je je aanpast aan de omstandigheden.quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 07:11 schreef Viking84 het volgende:
Ik zit nog steeds met die vraag over sneeuw en spelende kinderen. Ondanks dat het een 50 km/u was, mocht je daar niet te hard rijden, vanwege de sneeuw en die kinderen. Je zou anders een gevaarlijke situatie kunnen veroorzaken en dat is verboden. Maar 50 rijden op een weg waar een adviessnelheid van 40 geldt, is ook niet verboden. Toch kan dit ook gevaarlijke situaties opleveren, in ieder geval voor jezelf. Ik vind dit dus echt zo'n vraag waar je over kunt twisten.
Vraag had ik in mijn examen en had antwoord was dus: Nee.quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 07:08 schreef Viking84 het volgende:
Nee, is ook niet verplicht.
Bij een onderbord 'uitgezonder fietsers / bromfietsers' MOET je rechts blijven en als er geen onderbord is mag je zelf weten of je links voorsorteert of gewoon blijft waar je staat.
Dit staat in mijn ANWB-boekje en ik vind die van de ANWB toch het meest betrouwbaar van alle boekjes. Zou dus mooi op een ander boekje overstappen als ik jou was. Ik heb zelfs gemerkt dat het boekje van Vekabest (dat ik van m'n instructeur had gekregen) gewoon fouten bevat. Op de cd-rom is bijvoorbeeld een vraag over een kind dat op de achterbank zit met de gordel om. Die gordel wordt echter als heupgordel gebruikt. Vraag: mag dat? Volgens Vekabest wel, maar het is dus niet zo.
Het mag onder gunstige omstandigheden. In dit geval mag het dus niet, ook niet volgens de letter van de wet. Geen twijfel over mogelijk. De intepretatie van dat soort vragen is altijd lastig. Ga er desondanks toch altijd vanuit hoe jij het in de praktijk ook zou doen in die situatie.quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 08:31 schreef OG-Loco het volgende:
[..]
Ja, het mag. En tot zover. Verstandig is het zeker niet. Je moet je snelheid aanpassen aan de omstandigheden, maar er zijn geen concrete richtlijnen in de wetten te vinden. Oftwel je mag 50, maar gezien het aanpassen van je snelheid is 15-20 redelijk.
Klopt, op basis van mijn intest bij de ANWB heb ik ook het minimale pakket van 19 uur aangesmeerd gekregen, maar nu ben ik wel blij dat ik waarschijnlijk nu na 4 dagen nog 2 dagen kan oefenen voordat ik op moet.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 22:06 schreef Remco_h het volgende:
[..]
wat voor lessenpakket heb je nu? je had toch al een behoorlijk aantal lessen gehad?
Ik les in een Toyota Yaris.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 10:52 schreef OG-Loco het volgende:
Wat voor lesauto heb je? Er moet redelijk wat vermogen inzitten vanaf stationair wil je bij 50 in 4 nog leuk in kunnen halen. Terugschakelen om in te halen moet alleen bij slome kutauto's vind ik.
Bij het oprijden van de kruising in zijn 2 mits mogelijk veilig en overzichtelijk.quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 23:33 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Ik les in een Toyota Yaris.Ik heb nog een vraag over het schakelen trouwens:
-moet je echt altijd vanuit de eerste versnelling wegrijden? Als je bijvoorbeeld bent gestopt bij het stoplicht en je moet meteen rechtsaf, is het dan niet beter om meteen in de tweede versnelling weg te rijden? Of is het de bedoeling om meteen nadat je de bocht hebt genomen in de tweede versnelling te schakelen?
Kloptquote:Op zaterdag 4 augustus 2007 07:24 schreef Black-Adder het volgende:
Hangt ook van de trekkracht van de auto af. Mijn lesauto was een SUV met een 2-liter dieselmotor, daarin ging dat op zich wel. Maar in het Golfje waarin ik nu regelmatig rijd moet je eigelijk bij alles onder de 20km/h al terug naar z'n 1.
Dan ga jij ook wel rotondes rond in de 1. Ik kan in 'mijn' Toyota Corolla bijna stilstaan in de 2 en dan is er nog niks aan de hand. Maar met de Mazda waarin ik reed kan dat ook absoluut niet.quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 08:05 schreef Renesite het volgende:
[..]
KloptMijn golfje ook - die gaat dan hakkelen en ploffelt dan rustig uit
![]()
Als ik meteen rechtsaf moet na het stoplicht waarbij je helemaal stil staat is het een kwestie van snel schakelen. Van de instructeur moet ik namelijk in zijn 2 door de bocht als het even kan.quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 23:33 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Ik les in een Toyota Yaris.Ik heb nog een vraag over het schakelen trouwens:
-moet je echt altijd vanuit de eerste versnelling wegrijden? Als je bijvoorbeeld bent gestopt bij het stoplicht en je moet meteen rechtsaf, is het dan niet beter om meteen in de tweede versnelling weg te rijden? Of is het de bedoeling om meteen nadat je de bocht hebt genomen in de tweede versnelling te schakelen?
Nog een tweede vraag: bij mijn rijschool is het zo dat je 48 uur van tevoren dient af te bellen als de les niet door kan gaan, anders moet je gewoon betalen. Is dit wel normaal? Als je je op de dag van de rijles niet lekker voelt bijvoorbeeld, dan moet je toch gewoon de rijles af kunnen zeggen zonder te moeten betalen?
Dan ga ik er maar vanuit dat het normaal is.quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 12:02 schreef Addict89 het volgende:
[..]
En dat van de 48 uur, ik weet niet of het normaal is, maar het is bij mijn rijschool ook zo..
Nope, je kan ook vrij snel een rotonde nemen hoor - geen punt. Maar in zijn 2 20rijden is niet zo heel fijn, dan schakel ik hem liever even terug mits ik weet dat ik dat een lange tijd moet en er een mogelijkheid is om iets langzamer te kunnen. 20 is wel te doen in zijn 2 ofzo - maar als je 20 moet rijden dan doe je iets verkeerd aangezien je max 30 mag rijden in woonwijken - en je stapvoets moet rijden in een woonerf. 20 is dan te hard.quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 08:21 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Dan ga jij ook wel rotondes rond in de 1. Ik kan in 'mijn' Toyota Corolla bijna stilstaan in de 2 en dan is er nog niks aan de hand. Maar met de Mazda waarin ik reed kan dat ook absoluut niet.
ik weet niet wat voor een 2 jij hebt, maar als ik zonder gas te geven in de 2 rij, blijft hij op 15 km/u rijden. in een erf is dit wel lastig omdat de motor begint te haperen als je iets afremtquote:Op zaterdag 4 augustus 2007 18:11 schreef Renesite het volgende:
[..]
Nope, je kan ook vrij snel een rotonde nemen hoor - geen punt. Maar in zijn 2 20rijden is niet zo heel fijn, dan schakel ik hem liever even terug mits ik weet dat ik dat een lange tijd moet en er een mogelijkheid is om iets langzamer te kunnen. 20 is wel te doen in zijn 2 ofzo - maar als je 20 moet rijden dan doe je iets verkeerd aangezien je max 30 mag rijden in woonwijken - en je stapvoets moet rijden in een woonerf. 20 is dan te hard.
Ja, dat haperen bedoel ik, maar dat doet hij vrij snel. Het rijd gewoon echt niet fijn. De auto wil dan weg en jij gaat dan niet weg. Een beetje dat idee. Dat is niet fijnquote:Op zaterdag 4 augustus 2007 18:17 schreef Meddo het volgende:
[..]
ik weet niet wat voor een 2 jij hebt, maar als ik zonder gas te geven in de 2 rij, blijft hij op 15 km/u rijden. in een erf is dit wel lastig omdat de motor begint te haperen als je iets afremt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |