Ja, het mag. En tot zover. Verstandig is het zeker niet. Je moet je snelheid aanpassen aan de omstandigheden, maar er zijn geen concrete richtlijnen in de wetten te vinden. Oftwel je mag 50, maar gezien het aanpassen van je snelheid is 15-20 redelijk.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 12:46 schreef Viking84 het volgende:
Situatie: Besneeuwde weg, kinderen aan het spelen op de stoep en het grasveldje langs de weg.
Vraag: U rijdt hier 40 km/u, mag dat?
die 50 is een maximum snelheid, er wordt van je verwacht dat je je aanpast aan de omstandigheden.quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 07:11 schreef Viking84 het volgende:
Ik zit nog steeds met die vraag over sneeuw en spelende kinderen. Ondanks dat het een 50 km/u was, mocht je daar niet te hard rijden, vanwege de sneeuw en die kinderen. Je zou anders een gevaarlijke situatie kunnen veroorzaken en dat is verboden. Maar 50 rijden op een weg waar een adviessnelheid van 40 geldt, is ook niet verboden. Toch kan dit ook gevaarlijke situaties opleveren, in ieder geval voor jezelf. Ik vind dit dus echt zo'n vraag waar je over kunt twisten.
Vraag had ik in mijn examen en had antwoord was dus: Nee.quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 07:08 schreef Viking84 het volgende:
Nee, is ook niet verplicht.
Bij een onderbord 'uitgezonder fietsers / bromfietsers' MOET je rechts blijven en als er geen onderbord is mag je zelf weten of je links voorsorteert of gewoon blijft waar je staat.
Dit staat in mijn ANWB-boekje en ik vind die van de ANWB toch het meest betrouwbaar van alle boekjes. Zou dus mooi op een ander boekje overstappen als ik jou was. Ik heb zelfs gemerkt dat het boekje van Vekabest (dat ik van m'n instructeur had gekregen) gewoon fouten bevat. Op de cd-rom is bijvoorbeeld een vraag over een kind dat op de achterbank zit met de gordel om. Die gordel wordt echter als heupgordel gebruikt. Vraag: mag dat? Volgens Vekabest wel, maar het is dus niet zo.
Het mag onder gunstige omstandigheden. In dit geval mag het dus niet, ook niet volgens de letter van de wet. Geen twijfel over mogelijk. De intepretatie van dat soort vragen is altijd lastig. Ga er desondanks toch altijd vanuit hoe jij het in de praktijk ook zou doen in die situatie.quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 08:31 schreef OG-Loco het volgende:
[..]
Ja, het mag. En tot zover. Verstandig is het zeker niet. Je moet je snelheid aanpassen aan de omstandigheden, maar er zijn geen concrete richtlijnen in de wetten te vinden. Oftwel je mag 50, maar gezien het aanpassen van je snelheid is 15-20 redelijk.
Klopt, op basis van mijn intest bij de ANWB heb ik ook het minimale pakket van 19 uur aangesmeerd gekregen, maar nu ben ik wel blij dat ik waarschijnlijk nu na 4 dagen nog 2 dagen kan oefenen voordat ik op moet.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 22:06 schreef Remco_h het volgende:
[..]
wat voor lessenpakket heb je nu? je had toch al een behoorlijk aantal lessen gehad?
Ik les in een Toyota Yaris.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 10:52 schreef OG-Loco het volgende:
Wat voor lesauto heb je? Er moet redelijk wat vermogen inzitten vanaf stationair wil je bij 50 in 4 nog leuk in kunnen halen. Terugschakelen om in te halen moet alleen bij slome kutauto's vind ik.
Bij het oprijden van de kruising in zijn 2 mits mogelijk veilig en overzichtelijk.quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 23:33 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Ik les in een Toyota Yaris.Ik heb nog een vraag over het schakelen trouwens:
-moet je echt altijd vanuit de eerste versnelling wegrijden? Als je bijvoorbeeld bent gestopt bij het stoplicht en je moet meteen rechtsaf, is het dan niet beter om meteen in de tweede versnelling weg te rijden? Of is het de bedoeling om meteen nadat je de bocht hebt genomen in de tweede versnelling te schakelen?
Kloptquote:Op zaterdag 4 augustus 2007 07:24 schreef Black-Adder het volgende:
Hangt ook van de trekkracht van de auto af. Mijn lesauto was een SUV met een 2-liter dieselmotor, daarin ging dat op zich wel. Maar in het Golfje waarin ik nu regelmatig rijd moet je eigelijk bij alles onder de 20km/h al terug naar z'n 1.
Dan ga jij ook wel rotondes rond in de 1. Ik kan in 'mijn' Toyota Corolla bijna stilstaan in de 2 en dan is er nog niks aan de hand. Maar met de Mazda waarin ik reed kan dat ook absoluut niet.quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 08:05 schreef Renesite het volgende:
[..]
KloptMijn golfje ook - die gaat dan hakkelen en ploffelt dan rustig uit
![]()
Als ik meteen rechtsaf moet na het stoplicht waarbij je helemaal stil staat is het een kwestie van snel schakelen. Van de instructeur moet ik namelijk in zijn 2 door de bocht als het even kan.quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 23:33 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Ik les in een Toyota Yaris.Ik heb nog een vraag over het schakelen trouwens:
-moet je echt altijd vanuit de eerste versnelling wegrijden? Als je bijvoorbeeld bent gestopt bij het stoplicht en je moet meteen rechtsaf, is het dan niet beter om meteen in de tweede versnelling weg te rijden? Of is het de bedoeling om meteen nadat je de bocht hebt genomen in de tweede versnelling te schakelen?
Nog een tweede vraag: bij mijn rijschool is het zo dat je 48 uur van tevoren dient af te bellen als de les niet door kan gaan, anders moet je gewoon betalen. Is dit wel normaal? Als je je op de dag van de rijles niet lekker voelt bijvoorbeeld, dan moet je toch gewoon de rijles af kunnen zeggen zonder te moeten betalen?
Dan ga ik er maar vanuit dat het normaal is.quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 12:02 schreef Addict89 het volgende:
[..]
En dat van de 48 uur, ik weet niet of het normaal is, maar het is bij mijn rijschool ook zo..
Nope, je kan ook vrij snel een rotonde nemen hoor - geen punt. Maar in zijn 2 20rijden is niet zo heel fijn, dan schakel ik hem liever even terug mits ik weet dat ik dat een lange tijd moet en er een mogelijkheid is om iets langzamer te kunnen. 20 is wel te doen in zijn 2 ofzo - maar als je 20 moet rijden dan doe je iets verkeerd aangezien je max 30 mag rijden in woonwijken - en je stapvoets moet rijden in een woonerf. 20 is dan te hard.quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 08:21 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Dan ga jij ook wel rotondes rond in de 1. Ik kan in 'mijn' Toyota Corolla bijna stilstaan in de 2 en dan is er nog niks aan de hand. Maar met de Mazda waarin ik reed kan dat ook absoluut niet.
ik weet niet wat voor een 2 jij hebt, maar als ik zonder gas te geven in de 2 rij, blijft hij op 15 km/u rijden. in een erf is dit wel lastig omdat de motor begint te haperen als je iets afremtquote:Op zaterdag 4 augustus 2007 18:11 schreef Renesite het volgende:
[..]
Nope, je kan ook vrij snel een rotonde nemen hoor - geen punt. Maar in zijn 2 20rijden is niet zo heel fijn, dan schakel ik hem liever even terug mits ik weet dat ik dat een lange tijd moet en er een mogelijkheid is om iets langzamer te kunnen. 20 is wel te doen in zijn 2 ofzo - maar als je 20 moet rijden dan doe je iets verkeerd aangezien je max 30 mag rijden in woonwijken - en je stapvoets moet rijden in een woonerf. 20 is dan te hard.
Ja, dat haperen bedoel ik, maar dat doet hij vrij snel. Het rijd gewoon echt niet fijn. De auto wil dan weg en jij gaat dan niet weg. Een beetje dat idee. Dat is niet fijnquote:Op zaterdag 4 augustus 2007 18:17 schreef Meddo het volgende:
[..]
ik weet niet wat voor een 2 jij hebt, maar als ik zonder gas te geven in de 2 rij, blijft hij op 15 km/u rijden. in een erf is dit wel lastig omdat de motor begint te haperen als je iets afremt
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |