abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51926639
De 'lessers':




  • wanneer je begonnen bent, wanneer je gaat beginnen met rijles;
  • hoeveel lessen je hebt gehad;
  • hoevaak je instructeur al heeft moeten ingrijpen en wat je denkt daaraan te gaan doen;
  • wanneer je examen hebt en mentale steun kunt gebruiken;
  • of en wanneer je geslaagd bent (en de nodige felicitaties);
  • natuurlijk ook alles over je motor-/brommerrijbewijs en al het andere dat met je rijbewijs te maken heeft.

    Veelgestelde vragen
  • Waar staat TTT voor?
    Tussentijdse toets; het is een toets die verloopt als een echt praktijkexamen. Hiermee kun je alvast wennen aan het examen, en een vrijstelling verdienen voor bijzondere verrichtingen zoals fileparkeren of bochtje achteruit.

  • Wat moet je meenemen naar je TTT?
    Je theoriecertificaat en een identiteitsbewijs.

  • Wat moet je meenemen naar je Theorie-examen?
    Een geldige theoriekaart (te verkrijgen bij het cbr op de dag zelf of vooraf bij je instructeur), een pasfoto en een identiteitsbewijs. En een pinpas als je nog geen theoriekaart hebt, want die kost zo'n 30 euro en contant betalen kan niet.

  • Wat moet je meenemen naar je Praktijkexamen?
    Een theoriecertificaat, een identiteitsbewijs, oproepkaart praktijkexamen en eventueel het uitslagformulier van je TTT.

  • Wat moet je meenemen om je rijbewijs aan te vragen?
    Een identiteitsbewijs, een pasfoto en geld. Een bewijs dat je geslaagd bent krijg je niet, het CBR geeft je gegevens door aan de gemeente.

  • Hoe kies ik een rijschool uit?
    Op deze kun je ervaringen van anderen lezen en slagingspercentages van rijscholen vergelijken.


  • Waar staat BNOR voor?
    Voor Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid, vroeger Staatsexamen geheten.

  • Wanneer kan ik praktijkexamen doen bij het BNOR?
    Als je in de afgelopen vijf jaar vier keer bent gezakt voor een praktijkexamen bij het CBR, moet je het vijfde praktijkexamen bij het BNOR afleggen. Dat geldt ook voor de eventuele volgende examens in diezelfde categorie rijbewijs. Voor theorie bestaat er geen BNOR-examen, wel een individueel examen.

  • Hoe vaak kan ik praktijkexamen doen bij het BNOR?
    Als je de eerste keer gezakt bent voor het praktijkexamen bij het BNOR, neemt het BNOR ook de volgende praktijkexamens in die categorie af. Je kunt bij het BNOR examen doen tot je geslaagd bent; er is geen wettelijke limiet.

  • Wat is het verschil tussen een CBR- en een BNOR-praktijkexamen?
    Het BNOR-examen duurt iets langer dan het reguliere CBR examen, daardoor is er meer tijd om de kandidaat op zijn gemak te stellen.

  • Wat kan ik doen tegen de zenuwen?
    Er zijn veel dingen die je tegen de zenuwen kunt doen. Je kunt bananen eten vlak voor dat je op moet (of thuis vertrekt), voor sommigen helpt het knabbelen op pepermunt.. Maar voor weer anderen werken middelen van de huisarts beter. Hierbij kun je denken aan o.a. Nervovit. Een aantal van deze middelen zijn alleen op doktersrecept beschikbaar, maar andere kun je gewoon bij de drogist op de hoek halen.

  • Ik draag een bril, krijg ik nu een aantekening op mijn rijbewijs?
    NEE! Dat krijg je niet. Je krijgt pas een aantekening als je, ondanks je bril/lenzen/ooglasering, slecht ziet.

    Gesloten topics:
    1|2|3|4|5|6|7|8|9|10|11|12|13|14|15|16|17|18|19|20|21|22|23|24|25|26|27|28|29|30|31|32|33|34|35|36|37|38|39|40
    41|42|43|44|45|46|47|48|49|50|51|52|53|54|55|56|57|58|59|60|61|62|63|64|65|66|67|68|69|70|71|72|73|74|75|76
    77|78|79|80|81|82|83|84|85|86|87|88|89|90|

    De geslaagden van 2004 en 2005 zijn o.a. hier te vinden.
    De geslaagden van 2006 zijn o.a. hier te vinden.

    Geslaagden 2007:
    - Handschoen (4 januari)
    - Kerdaben (10 januari)
    - Sandertjuh (11 januari)
    - Me_Wesley (16 januari)
    - Drifter__ (16 januari)
    - TheRuud (17 januari)
    - ruudjuh31 (17 januari)
    - pkeijsers (19 januari)
    - FoxHunter (19 januari)
    - Bojaaper (19 januari)
    - Mindlight (22 januari)
    - -beer- (22 januari)
    - den smee E achter B(24 januari)
    - Multiply (24 januari)
    - Sjengdanny (25 januari)
    - Zosk (2 februari)
    - Meki ( 6 Februari )
    - Covie (6 Februari)
    - CySt (12 februari)
    - Marloes (13 februari)
    - MarcoD (14 februari)
    - Skaai (16 februari)
    - DakDuuf (19 februari)
    - Pino_666 (20 februari)
    - pascalheister (21 februari)
    - gothic-blackie (8 maart)
    - BLADEZZ (16 maart)
    - Hadewych (28 maart)
    - PartyAnimal87 (30 maart)
    - PeeJie_ (3 April)
    - Jarkie (11 April)
    - EDMAN- (12 April)
    - Maravilla (16 april)
    - Mathijz (19 april)
    - Johnns (20 april)
    - Alcarin (23 april)
    - Bakayarou (23 april)
    - Rosu (24 april)
    - Xbox_360 (25 april)
    - paulus1709 (28 april)
    - miss_bleu (3 mei)
    - Wisheh! (9 mei)
    - brandsrus (14 mei)
    - Turbo_Diesel (15 mei)
    - Leroytje (15 mei)
    - Simsfan88 (23 mei)
    - Dreetjuh (23 mei)
    - Hoppla (29 mei)
    - Kcin22 (4 juni)
    - Ridocar (9 juni) E achter C
    - Thormodo (14 juni)
    - Game_Error (28 juni)
    - Peacetaker (4 juli)

    Geslaagden Gefeliciteerd!

    Aankomende examens:
    5 juni: Maatie, Rijswijk, 8:55 (auto)
    6 juni: Crazykill, Rotterdam, 14:55 (auto)
    17 juli: Dynamiet, Sneek 10.45 (auto)
    13 augustus: imago, Rijswijk [tijd volgt] (auto)
    21 augustus: Meddo, Lichtenvoorde, 8:55 (auto)
    31 augustus: RobKel, Nijmegen, 14:00 (auto)

    Iedereen die de komende tijd moet afrijden of zijn theorie moet halen, succes! Zet hem op!

    Ben je geslaagd of les je nog? Dan kun je jezelf toevoegen in de OP. De openingspost kan hier teruggevonden worden! Klik op bewerken (bovenaan) en sla de pagina op. Het volgende topic sta jij er dan bij. Zorg ook even dat je jouw avatar weghaalt bij de lessers als je geslaagd bent
  •   zondag 29 juli 2007 @ 05:58:59 #2
    166093 nattermann
    Waereldsjtad Gelaen
    pi_51928813
    tvp
    Tics van je petten.
    pi_51929956
    Morgen weer
    So many adventures couldn't happen today, so many songs we forgot to play, so many dreams swinging out of the blue.
    pi_51930921
    Ikke 6 weken niet, me instructeur is op vakantie en als hij terug is, ga ikke
    Vrijdag wel theorie examen !! Damn denk echt dat het moeilijk word ondanks dat ik super veel geleerd hebt.
      Moderator zondag 29 juli 2007 @ 16:55:02 #5
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_51936886
    Overmorgen weer
     | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
      zondag 29 juli 2007 @ 17:02:51 #6
    78654 Viking84
    Going, going, gone
    pi_51937085
    Dodag theorie-examen. Ben nu druk aan het oefenen met examentrainingen en ik maak steeds minder fouten . Vooral bij afmetingen ga ik de mist in .
    Niet meer actief op Fok!
    pi_51937511
    ik herinnerde mij net een instinker die ik had bij mijn theorie examen....

    "hoe veel afstand moet je houden voor je gaat inhalen"
    op de foto zie je de auto die gaat inhalen erg dicht op zijn voorganger zitten...

    antwoorden zijn 0,5, 1 en 2 seconden..
    t juiste antwoord is 2 seconden de foto laat je alleen iets anders denken...


    (slechte tvp ik weet t )
    suck my asshole taco bender
    pi_51939188
    ook maar een tvptje!
      zondag 29 juli 2007 @ 18:39:16 #9
    331 Merel
    Be here now.
    pi_51939281
    Maandag over twee weken afrijden, ben benieuwd. Instructeur vindt dat ik er klaar voor ben, ik eigenlijk ook wel. Maar dan loop je juist het risico dat je slordig wordt hè.
    "I have learned now that while those who speak about one's miseries usually hurt , those who keep silent hurt more." - C.S. Lewis
    pi_51939336
    Ik ga binnenkort beginnen ik kon ook een of ander "Stappenplan" volgen daarbij moest je dan 3 examens afleggen o.i.d. en moest je in stappen leren rijden, en steeds stapje verder dus. Iemand die daar ervaring mee heeft?
    "Nait slecht mien jong"
      Moderator zondag 29 juli 2007 @ 18:48:42 #11
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_51939490
    quote:
    Op zondag 29 juli 2007 18:42 schreef Duvekoater het volgende:
    Ik ga binnenkort beginnen ik kon ook een of ander "Stappenplan" volgen daarbij moest je dan 3 examens afleggen o.i.d. en moest je in stappen leren rijden, en steeds stapje verder dus. Iemand die daar ervaring mee heeft?
    RIS...

    Er zijn wisselende ervaringen ermee - voor mij niets
     | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
    pi_51945604
    na de vakantie rijden in Apeldoorn iemand een aanrader kwa rijschool in Apeldoorn?
    Loop zelf te denken aan Van Wassenberg, De Veluwe, of Frank Schuurman..

    Wie uit omgeving Apeldoorn kan me helpen?
    pi_51948588
    quote:
    Op zondag 29 juli 2007 17:02 schreef Viking84 het volgende:
    Dodag theorie-examen. Ben nu druk aan het oefenen met examentrainingen en ik maak steeds minder fouten . Vooral bij afmetingen ga ik de mist in .
    Ik ben ook aan het oefenen met die examentrainingen. Best wel moeilijk! Ik heb nu een stuk of 8 van die dingen gemaakt. Bij geen enkele heb ik er nog 44 van de 50 vragen goed behaald, hoogste score tot nu toe is 42 van de 50 goed (bij 2 examentrainingen). Een vraag die ik zelf een instinker daaruit vind is die met een auto met aanhanger op de snelweg. Ik keek naar de snelweg en niet naar die aanhanger dus dacht meteen 120, wat natuurlijk 80 moet zijn.
    Tok.
      maandag 30 juli 2007 @ 11:03:55 #14
    12888 Skull-splitter
    your selection of the finest
    pi_51954298
    OMGOMGOMG, over een uurtje met de fiets naar ANWB en beginnen

    Kben vreemd genoeg enigzins zenuwachtig, maar das gewoon omdat ik dat ding zooo graag wil ontvangen denk ik
    I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
    Steam: Skullsplitter
    Origin-naam:013skullsplitter
      maandag 30 juli 2007 @ 13:05:49 #15
    166093 nattermann
    Waereldsjtad Gelaen
    pi_51957553
    15-17 uur weer les
    Tics van je petten.
    pi_51959342
    tvp
    You dream it, I live it.
    pi_51959370
    Ik meld me ook maar weer ff En ff mezelf toevoegen aan de OP
    pi_51960736
    Vandaag eerste rijles gehad
    pi_51960788
    En, hoe ging het?
    Belangrijker: vond je het leuk?
      maandag 30 juli 2007 @ 15:31:55 #20
    65351 B_BOY
    De kater komt later.
    pi_51961373
    na een tijdje gelede me rijbewijs gehaald te hebben nu op zoek naar een eerste autootje.
    wil heel graag een brute auto. een klassieker ofzo. ff kijke wat er mogelijk is.
    Remlof is een Spellings Nsb'er
    pi_51961860
    quote:
    Op maandag 30 juli 2007 15:31 schreef B_BOY het volgende:
    na een tijdje gelede me rijbewijs gehaald te hebben nu op zoek naar een eerste autootje.
    wil heel graag een brute auto. een klassieker ofzo. ff kijke wat er mogelijk is.
    volvo amazon!
    suck my asshole taco bender
      maandag 30 juli 2007 @ 17:25:49 #22
    78654 Viking84
    Going, going, gone
    pi_51964501
    quote:
    Op maandag 30 juli 2007 00:20 schreef kip_zonder-kop het volgende:

    [..]

    Ik ben ook aan het oefenen met die examentrainingen. Best wel moeilijk! Ik heb nu een stuk of 8 van die dingen gemaakt. Bij geen enkele heb ik er nog 44 van de 50 vragen goed behaald, hoogste score tot nu toe is 42 van de 50 goed (bij 2 examentrainingen). Een vraag die ik zelf een instinker daaruit vind is die met een auto met aanhanger op de snelweg. Ik keek naar de snelweg en niet naar die aanhanger dus dacht meteen 120, wat natuurlijk 80 moet zijn.
    Ik heb meer problemen met 'wie heeft voorrang' en afmetingen enzo. Dat voorrang valt wel te oefenen en de rest moet je gewoon weten .
    Niet meer actief op Fok!
    pi_51964732
    quote:
    Op maandag 30 juli 2007 00:20 schreef kip_zonder-kop het volgende:

    [..]

    Ik ben ook aan het oefenen met die examentrainingen. Best wel moeilijk! Ik heb nu een stuk of 8 van die dingen gemaakt. Bij geen enkele heb ik er nog 44 van de 50 vragen goed behaald, hoogste score tot nu toe is 42 van de 50 goed (bij 2 examentrainingen). Een vraag die ik zelf een instinker daaruit vind is die met een auto met aanhanger op de snelweg. Ik keek naar de snelweg en niet naar die aanhanger dus dacht meteen 120, wat natuurlijk 80 moet zijn.
    ik zou ook zeker de betekenis van de borden goed leren. daarover had ik ook zo een instinker met een parkeerplaats. afmetingen, massa van aanhangeres e.d. kreeg ik geen vragen over, en ik hoorde van meerderen die dit niet hadden
    You dream it, I live it.
    pi_51969134
    quote:
    Op maandag 30 juli 2007 15:10 schreef vannelle het volgende:
    En, hoe ging het?
    Belangrijker: vond je het leuk?
    Ging wel goed, kan al redelijk rijden, aardig wat km's circuit/off-road ervaring, maar alleen nog nooit op de weg gereden..
    En leuk, ja redelijk, beetje veel regels en een instructeur die naast je zit en elke keer rustig aan moet zeggen, verder wel aardige kerel
      maandag 30 juli 2007 @ 23:10:04 #25
    53267 TC03
    Catch you on the flipside
    pi_51974913
    Vraagje voor een vriend van mij.


    Hoezo is 'mobiel bellen' hetzelfde als parkeren, waarom is het niet gewoon stil staan?
    Ten percent faster with a sturdier frame
    pi_51975119
    Vage vraag, er staat in de vraag ook U staat hier STIL, en niet u staat hier geparkeerd om mobiel te telefoneren.....
      maandag 30 juli 2007 @ 23:24:11 #27
    97934 ASroma
    Flamboyant
    pi_51975301
    quote:
    Op zondag 29 juli 2007 22:41 schreef MikeLowrey het volgende:
    na de vakantie rijden in Apeldoorn iemand een aanrader kwa rijschool in Apeldoorn?
    Loop zelf te denken aan Van Wassenberg, De Veluwe, of Frank Schuurman..

    Wie uit omgeving Apeldoorn kan me helpen?
    van wassenberg kennen de examinators (persoonlijk) dus die hebben sowieso een hoog slagingspercentage

    het wereldje van het cbr en de autorijscholen

    MAFIA!
      dinsdag 31 juli 2007 @ 00:33:19 #28
    166093 nattermann
    Waereldsjtad Gelaen
    pi_51977211
    Zo, morgenochtend van 07.55 - 08.55 nog een uurtje les, en dan van 9 tot 10 TTT.
    Ben benieuwd wat het wordt, vooral omdat ik nog steeds niet goed (genoeg) spiegel (met name de nacontrole), en te snel door bochten ga.

    Gelukkig valt er bij de TTT niets te verliezen, heb vandaag tijdens mijn les nog eens flink de speciale vaardigheden geoefend, en die gaan nu probleemloos. Kritiek is altijd opbouwend
    Tics van je petten.
      Moderator dinsdag 31 juli 2007 @ 00:36:36 #29
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_51977295
    stil staan is voor een stoplicht e.d.

    stoppen is daad werkelijk stil staan waar andere mogelijkheden mogelijk zijn. Stil staan is gedwongen - stoppen uit jezelf.

    Dacht ik
     | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
      dinsdag 31 juli 2007 @ 10:20:40 #30
    166093 nattermann
    Waereldsjtad Gelaen
    pi_51982146
    Zo, net mijn TTT gehad. Ging lekker, buiten het feit dat ik niet consequent spiegel en soms vergeet de dode hoek te controleren, een perfecte rit

    Vrijstelling voor bijzondere verrichtingen is ook binnen
    Tics van je petten.
      dinsdag 31 juli 2007 @ 11:32:31 #31
    127421 OG-Loco
    Paper Trail
    pi_51983851
    Ja hoi, ik ben een week terug ook geslaagd.

    Het nadeel van reeksen is dat ik altijd vergeet een nieuw deel te tvp'en, dus bij deze.

    Dus bij de geslaagden mag ik, vorige week donderdag de 26e om 8:55 . Vrijdag pas ophalen!!! Maar dan wel gelijk naar Duitsland rijden .
    So all I gotta say is What Uuuuuuuup
    Check! [TK] OG Loco's Media Hoekje!
      Moderator dinsdag 31 juli 2007 @ 11:54:55 #32
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_51984469
    Hmmm. Het ging vandaag best knudde !!!

    Bijzondere verrichtingen:

    Parkeervak achteruit. HOE HOE HOE Maar ik ben het vergeten !!!
    Vooruit inparkeren: Perfectomundo met een griffel !!!
    Fileparkeren achteruit: Voor mijn gevoel niet zo lekker - stop geraakt maar hij stond er al wel in. Hij vond hem perfect !! (Afgezien van dat stoepje - maar dat vergeeft hij mij)
    Omdat ik beide verrichtingen achteruit kut vond begon ik mijn concentratie te verliezen en reed ik wat slordig door een winkelgebied En met een vreemde bocht de snelweg op - waardoor ik bijna de rijbaan op schoot maar mijzelf wel corrigeerde Maar volgens hem niet goed genoeg. Voor mensen die groningen kennen: Bij de vesta snelweg op met een te scherpe bocht (willem lodewijk gymnasium) naar het noorden - baggerzooi)

    Kijken: Perfect
    Het begin: Perfect
    Na de 'route': Perfect
    Examenstress: Nee !!!
     | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
      dinsdag 31 juli 2007 @ 14:45:50 #33
    78654 Viking84
    Going, going, gone
    pi_51989707
    Nou als ik dit niet haal, dan weet ik het ook niet meer, hoor. Wel irritant zeg, al die details die in mijn boekje staan. Het oefenen met de cd-rom gaat wel vrij goed, alleen ben ik al sinds 8 uur bezig, dus dan ga je wel domme fouten maken op den duur. Morgen de betekenissen vd verkeersborden nog even goed doornemen en dan nog even een paar categorieën waar ik nog moeite mee heb oefenen (lengte, breedte, maximummassa, dat soort dingen).

    Het boekje van Vekabest + de cd-rom heb ik inmiddels het raam uitgekeild. Ze spreken het boekje + cd-rom van de ANWB op verschillende punten tegen en de vraagstelling op de cd-rom van Vekabest is soms zó vaag.

    Bijv:

    'wanneer mag je de auto voor je inhalen?'

    a) als er geen inhaalverbod geldt
    b) als je daarmee andere weggebruikers niet hindert

    nou, dat is gewoon a én b of ben ik nu heel dom bezig? .

    Verder zegt Vekabest dat een kind van 4 jaar een heupgordel mag dragen, maar de ANWB zegt van niet (die heeft het over zittingverhogers voor een kind dat kleiner is dan 1,50 oid). Dus ik volg hier maar de ANWB, denk ik zo. Dat boekje is ook veel uitgebreider en duidelijker.

    Verder vind ik het jammer dat Vekabest niet motiveert waarom een antwoord goed of fout is. De ANWB doet dat wel.

    Sowieso kan Vekabest wel een klachtenbrief van mij verwachten. Flut-instelling. Wie heeft nog meer negatieve ervaringen met Vekabest?

    [ Bericht 4% gewijzigd door Viking84 op 31-07-2007 14:53:53 ]
    Niet meer actief op Fok!
      dinsdag 31 juli 2007 @ 14:51:01 #34
    78654 Viking84
    Going, going, gone
    pi_51989897
    quote:
    Op maandag 30 juli 2007 23:10 schreef TC03 het volgende:
    Vraagje voor een vriend van mij.

    [afbeelding]
    Hoezo is 'mobiel bellen' hetzelfde als parkeren, waarom is het niet gewoon stil staan?
    Ik moest er ook even over nadenken, maar onder 'stilstaan' wordt verstaan:

    ONMIDDELLIJK iemand laten in- of uitstappen
    of
    ONMIDDELLIJK goederen laden / lossen

    Al het andere valt onder parkeren, ook naar de weg vragen e.d. en dat hoeft ook maar heel kort te duren. Maar de vraagstelling is hier verwarrend idd. Verder mag je langs een gele onderbroken lijn niet parkeren, wel stilstaan (onder de bovengenoemde betekenis).
    Niet meer actief op Fok!
      dinsdag 31 juli 2007 @ 14:56:11 #35
    78654 Viking84
    Going, going, gone
    pi_51990066
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 00:36 schreef Renesite het volgende:
    stil staan is voor een stoplicht e.d.

    stoppen is daad werkelijk stil staan waar andere mogelijkheden mogelijk zijn. Stil staan is gedwongen - stoppen uit jezelf.

    Dacht ik
    Nee dus .

    Stoppen = verkeersnoodzakelijke stop (dus stoppen voor een stopbord, stoplicht, aanwijzing van verkeersbridgadier e.d.).
    Stilstaan = stilstaan uit vrije wil om iemand te laten in- of uitstappen of om goederen te laden of te lossen.
    Parkeren = je auto langer laten stilstaan dan nodig is om de handelingen te verrichten die bij stilstaan staan beschreven. Dus mobiel bellen, naar de weg vragen, je auto verlaten om te gaan shoppen e.d.

    Bij stoppen blijf je verkeersdeelnemer; bij stilstaan en parkeren niet (en dus moet je al het overige verkeer voor laten gaan, zodra je weer aan het verkeer gaat deelnemen).

    Goh, wat zit het goed in m'n koppie allemaal . Nu nog slagen .

    Zijn er eigenlijk nog meer mensen die donderdag om 9 uur in Groningen aan de bak moeten? .
    Niet meer actief op Fok!
    pi_51991325
    quote:
    Op maandag 30 juli 2007 23:10 schreef TC03 het volgende:
    Vraagje voor een vriend van mij.

    [afbeelding]
    Hoezo is 'mobiel bellen' hetzelfde als parkeren, waarom is het niet gewoon stil staan?
    Hierom:
    quote:
    ac. parkeren:

    het laten stilstaan van een voertuig anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van passagiers of voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen;
      dinsdag 31 juli 2007 @ 21:26:26 #37
    12888 Skull-splitter
    your selection of the finest
    pi_52000723
    Goed, de eerste twee dagen zitten erop, en hoewel hardnekkige oude gewoontes (spelen met de 2 alvorens hem in zijn 1 te zetten, dus eerst naar benee en dan pas omhoog) en dingen die ik gewoon niet goed genoeg doe (consequent blijven kijken )

    Maar er zit WEL al een duidelijk groei in, morgen vrij, overmorgen zien we wel weer....
    Tot nu toe bevalt het wel, en op bepaalde momenten heb ik ook echt de indruk dat ik het zelf wel kan.
    I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
    Steam: Skullsplitter
    Origin-naam:013skullsplitter
    pi_52001672
    Vraag: is het eigenlijk verstandig om al rijlessen te nemen als je je theorie nog niet hebt behaalt? Dit is in mijn geval namelijk zo en ik kreeg net van iemand te horen dat het niet echt verstandig zou zijn, maar waarom is me nog niet helemaal duidelijk geworden.
    Tok.
      dinsdag 31 juli 2007 @ 21:57:54 #39
    127421 OG-Loco
    Paper Trail
    pi_52001777
    Met het gezonde verstand kun je prima rijden. Ik haalde mijn theorie na ongeveer 15 lessen (van de 24 uiteindelijke rijlessen). Voor die tijd kende ik de meeste borden en regeltjes wel.
    So all I gotta say is What Uuuuuuuup
    Check! [TK] OG Loco's Media Hoekje!
    pi_52001811
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 21:54 schreef kip_zonder-kop het volgende:
    Vraag: is het eigenlijk verstandig om al rijlessen te nemen als je je theorie nog niet hebt behaalt? Dit is in mijn geval namelijk zo en ik kreeg net van iemand te horen dat het niet echt verstandig zou zijn, maar waarom is me nog niet helemaal duidelijk geworden.
    In principe geen probleem, als je maar niet te veel lessen neemt. Je mag natuurlijk niet afrijden zonder theorie. Wel is het fijn om even je theorie alvast voor een deel te leren, zodat je je niet keer op keer afvraagt wat dat bord ook al weer betekent.
    pi_52002050
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 21:26 schreef Skull-splitter het volgende:
    Goed, de eerste twee dagen zitten erop, en hoewel hardnekkige oude gewoontes (spelen met de 2 alvorens hem in zijn 1 te zetten, dus eerst naar benee en dan pas omhoog) en dingen die ik gewoon niet goed genoeg doe (consequent blijven kijken )

    Maar er zit WEL al een duidelijk groei in, morgen vrij, overmorgen zien we wel weer....
    Tot nu toe bevalt het wel, en op bepaalde momenten heb ik ook echt de indruk dat ik het zelf wel kan.
    wat voor lessenpakket heb je nu? je had toch al een behoorlijk aantal lessen gehad?
    suck my asshole taco bender
    pi_52002214
    Ok, gelukkig maar. Met de bordenkennis zit het wel goed, ook heb ik het theorieboek al helemaal uitgelezen en hoef nog maar 5 examenoefeningen te maken. Vandaag had ik trouwens eindelijk een oefenexamen goed gemaakt (46 van de 50 vragen goed). Dus ik heb van de ongeveer 14 examenoefeningen die ik heb gemaakt er nog maar eentje goed!
    Tok.
    pi_52002504
    Ik heb nu iets van 5 lessen gehad zonder theorie-kennis (basisdingen weet ik natuurlijk wel). Geen problemen, ga morgen beginnen met bestuderen van de theorie. In het begin ben je toch nog helemaal niet echt bezig met de borden en ben je allang blij als je goed schakelt
    So many adventures couldn't happen today, so many songs we forgot to play, so many dreams swinging out of the blue.
    pi_52007109
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 22:19 schreef Addict89 het volgende:
    Ik heb nu iets van 5 lessen gehad zonder theorie-kennis (basisdingen weet ik natuurlijk wel). Geen problemen, ga morgen beginnen met bestuderen van de theorie. In het begin ben je toch nog helemaal niet echt bezig met de borden en ben je allang blij als je goed schakelt
    Voertuigbeheersing is niet het belangrijkste, dat kun je een aap nog leren.
    Je hebt er zelf echt voordeel bij als je de theorie beheerst en toe kunt passen.
      woensdag 1 augustus 2007 @ 01:37:21 #45
    166093 nattermann
    Waereldsjtad Gelaen
    pi_52008036
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 21:54 schreef kip_zonder-kop het volgende:
    Vraag: is het eigenlijk verstandig om al rijlessen te nemen als je je theorie nog niet hebt behaalt? Dit is in mijn geval namelijk zo en ik kreeg net van iemand te horen dat het niet echt verstandig zou zijn, maar waarom is me nog niet helemaal duidelijk geworden.
    Maakt naar mijn weten niks uit, je moet in elk geval je theoriecertificaat hebben voordat je op tussentijdse toets mag.
    Tics van je petten.
      woensdag 1 augustus 2007 @ 07:47:05 #46
    78654 Viking84
    Going, going, gone
    pi_52009382
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 21:54 schreef kip_zonder-kop het volgende:
    Vraag: is het eigenlijk verstandig om al rijlessen te nemen als je je theorie nog niet hebt behaalt? Dit is in mijn geval namelijk zo en ik kreeg net van iemand te horen dat het niet echt verstandig zou zijn, maar waarom is me nog niet helemaal duidelijk geworden.
    Ik heb niet het idee dat het veel heeft uitgemaakt. Wel moest mijn instructeur meer aanwijzingen geven mbt hoe hard ik waar mocht enzo, want daar had ik geen idee van eigenlijk. Ik had hem liever wel eerder willen halen, maar kwam daar wegens drukte niet aan toe. Nu heb ik al flink wat lessen gehad en de vraag blijft natuurlijk: had ik ook zoveel lessen nodig gehad als ik m'n theorie eerder had gehaald? Wat ik wel een voordeel vond, aan eerst lessen, daarna theorie, is dat je heel veel leert in de praktijk en de informatie in het theorieboekje dus minder abstract en vreemd, zeg maar, op je overkomt .

    Mijn oefenexamens gaan wel vrij lekker. Haal de meeste wel. Ga straks nog even het boekje goed doornemen, vooral de borden en dingetjes waar ik een uitroepteken bij heb gezet en daarna nog even wat vragen maken op mijn cd-rom.
    Niet meer actief op Fok!
    pi_52010060
    M'n rijles vanavond gaat niet door 7 september mag ik pas weer
    pi_52012552
    Morgen afrijden Hopelijk gaat het goed, moet dan niet te sloridig zijn waar ik soms wel last van heb
    ............................
    pi_52013811
    quote:
    Op woensdag 1 augustus 2007 00:45 schreef vannelle het volgende:

    [..]

    Voertuigbeheersing is niet het belangrijkste, dat kun je een aap nog leren.
    Je hebt er zelf echt voordeel bij als je de theorie beheerst en toe kunt passen.
    Natuurlijk kan je dat een aap nog leren, maar je wil niet weten hoeveel mensen enorm veel moeite hebben met de koppeling/schakelen. En zolang je daar moeite mee hebt is het echt niet zo belangrijk om de theorie te kennen omdat je nauwelijks bezig bent met kijken.
    So many adventures couldn't happen today, so many songs we forgot to play, so many dreams swinging out of the blue.
    pi_52016803
    quote:
    Op woensdag 1 augustus 2007 11:55 schreef Addict89 het volgende:

    [..]

    Natuurlijk kan je dat een aap nog leren, maar je wil niet weten hoeveel mensen enorm veel moeite hebben met de koppeling/schakelen. En zolang je daar moeite mee hebt is het echt niet zo belangrijk om de theorie te kennen omdat je nauwelijks bezig bent met kijken.
    Ik weet echt wel hoeveel mensen nog moeite hebben met de koppeling en het schakelen, als rij-instructeur maak ik dat dagelijks mee.
    En tóch is het handig om de theorie te kennen.
    Als je bijvoorbeeld niet weet dat je zo voorrang moet gaan verlenen ga je ook geen vaart minderen en terugschakelen maar is het weer wachten op een ingreep.
    Als je weet wat er moet gaan gebeuren kun je het zelf doen en leren ipv. een paniekreaktie krijgen op het laatste moment.
    pi_52017092
    TVP,

    Ik mag 22aug weer examen doen en ga in de tussen tijd ook nog op vakantie
    pi_52017402
    quote:
    Op woensdag 1 augustus 2007 13:49 schreef vannelle het volgende:

    [..]

    Ik weet echt wel hoeveel mensen nog moeite hebben met de koppeling en het schakelen, als rij-instructeur maak ik dat dagelijks mee.
    En tóch is het handig om de theorie te kennen.
    Als je bijvoorbeeld niet weet dat je zo voorrang moet gaan verlenen ga je ook geen vaart minderen en terugschakelen maar is het weer wachten op een ingreep.
    Als je weet wat er moet gaan gebeuren kun je het zelf doen en leren ipv. een paniekreaktie krijgen op het laatste moment.
    En daarvoor zit die instructeur dus naast je Tenminste, bij mij geeft hij dat soort dingen ruim van tevoren aan. Het is wel handig om het te weten, maar het is overdreven om eerst perse je theorie te moeten halen voordat je begint met lessen. In de praktijk dingen leren is ook wat waard.
    So many adventures couldn't happen today, so many songs we forgot to play, so many dreams swinging out of the blue.
    pi_52017454
    Ik zeg toch ook niet dat het noodzakelijk is om eerst theorie te doen?
    Ik zeg alleen dat enige kennis hebben beter is voor de leerling.
    Door dingen zelf te doen leer je meer dan dat alles voorgekauwd wordt.
    pi_52017491
    Jij niet, maar dat was wel de vraagstelling.
    So many adventures couldn't happen today, so many songs we forgot to play, so many dreams swinging out of the blue.
    pi_52017581
    Daar heb je een punt.

    Maar om er even verder op in te gaan:
    Zelf vind ik belangrijk dat er tijdens het lessen enige kennis is van de theorie.
    Ik raad alleen wél af om heel snel al theorie-examen te doen.
    Dat papiertje is maar een jaar geldig en als het lessen minder goed gaat ben je zo een jaar verder en kun je nóg een keer op examen. Eeuwig zonde.
    Ook de wachttijden bij het CBR spelen hier mee natuurlijk.

    Ik zou de theorie goed voorbereiden en pas examen doen als je al een tijdje lest, maar iig vóór de aanvraag van het praktijkexamen.

    [ Bericht 74% gewijzigd door vannelle op 01-08-2007 14:23:14 ]
    pi_52017695


    Waar geef je les?
    So many adventures couldn't happen today, so many songs we forgot to play, so many dreams swinging out of the blue.
    pi_52017746
    quote:
    Op woensdag 1 augustus 2007 14:22 schreef Addict89 het volgende:


    Waar geef je les?
    Geen spam, maar antwoord op een vraag: www.autorijschoolvandijk.nl
    Dat is dus in Den Haag eo en de lessen worden gegeven door een maat van me.
    Zelf les ik rondom Bergen op Zoom.
    pi_52019968
    quote:
    Op woensdag 1 augustus 2007 11:55 schreef Addict89 het volgende:

    [..]

    Natuurlijk kan je dat een aap nog leren, maar je wil niet weten hoeveel mensen enorm veel moeite hebben met de koppeling/schakelen. En zolang je daar moeite mee hebt is het echt niet zo belangrijk om de theorie te kennen omdat je nauwelijks bezig bent met kijken.
    Dat koppelen/schakelen blijft inderdaad voor mij ook moeilijk. Motor is weer een stuk of 3 keer afgeslagen, ik hield de koppeling soms in bij het nemen van een bocht., en ik moest nog schakelen in een bocht. Ook vind ik het nog eng om in de vierde versnelling of hoger te rijden. Van de instructeur moest ik dat namelijk doen vandaag (de eerste keer in de vierde) en meteen daarna afremmen voor een bocht. Op dat moment was ik even kwijt hoe dat schakelen ook alweer werkte (ik was veel te veel bezig met het overige verkeer in de gaten te houden), met het gevolg dat de instructeur het stuur maar even over nam.
    Tok.
      woensdag 1 augustus 2007 @ 16:45:48 #59
    78654 Viking84
    Going, going, gone
    pi_52021271
    Morgen mag ik voor m'n theorie aanschuiven. Ik ben vet gespannen, ook al heb ik erg goed geleerd.
    Ik ben alleen het kandidaatnummer kwijt dat ik telefonisch heb gekregen. Heb ik dat ook nodig of niet? (staat niks over in OP). Anders moet ik nog even goed zoeken hier, want heb het niet weggegooid.
    Niet meer actief op Fok!
    pi_52021414
    Ik was mijn nummer ook kwijt (ochtend van tevoren, 10 minuten voor vertrek. ).

    In al mijn paniek het CBR-regiokantoor gebeld (in mijn geval A'dam) en de dame aan de telefoon stelde me gerust dat het niets uitmaakte. Bij het CBR zelf trokken ze hem zo uit de computer.

    Zorg gewoon dat je a) op tijd bent, en b) de verkeersregels en -wetten ook kent los van de oefentoetsen. Het was mijn valluik dat ik opeens wel érg veel extra na moest denken, compleet andere vraagstellingen.
    Spring op je fiets, doe een rondje dorp/stad en bekijk alle situaties en neem ze in je gedachten door. Bij twijfel noteren en nazoeken.

    Succes!
    So all I gotta say is What Uuuuuuuup
    Check! [TK] OG Loco's Media Hoekje!
      woensdag 1 augustus 2007 @ 17:00:54 #61
    78654 Viking84
    Going, going, gone
    pi_52021689
    Ok, dank je .

    Ja, ik ken de regels ook wel zonder toetsen. Eerst boekje geleerd, toen oefentoetsen gemaakt, toen weer boekje erbij en tussendoor nog wat vragen. Dus ik ga erheen, hoop ik dat ik niet in instinkers trap en verder kan ik niks doen .
    Niet meer actief op Fok!
      Moderator woensdag 1 augustus 2007 @ 17:28:37 #62
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_52022303
    quote:
    Op woensdag 1 augustus 2007 15:56 schreef kip_zonder-kop het volgende:

    [..]

    Dat koppelen/schakelen blijft inderdaad voor mij ook moeilijk. Motor is weer een stuk of 3 keer afgeslagen, ik hield de koppeling soms in bij het nemen van een bocht., en ik moest nog schakelen in een bocht. Ook vind ik het nog eng om in de vierde versnelling of hoger te rijden. Van de instructeur moest ik dat namelijk doen vandaag (de eerste keer in de vierde) en meteen daarna afremmen voor een bocht. Op dat moment was ik even kwijt hoe dat schakelen ook alweer werkte (ik was veel te veel bezig met het overige verkeer in de gaten te houden), met het gevolg dat de instructeur het stuur maar even over nam.
    Ik moet van hem op rechte stukken 50 in de 4 rijden
     | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
      Moderator woensdag 1 augustus 2007 @ 17:33:03 #63
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_52022407
    quote:
    Op woensdag 1 augustus 2007 00:45 schreef vannelle het volgende:

    [..]

    Voertuigbeheersing is niet het belangrijkste, dat kun je een aap nog leren.
    Je hebt er zelf echt voordeel bij als je de theorie beheerst en toe kunt passen.
    Daarentegen heb ik veel geleerd van het praktijk deel waardoor bij mij het theoriedeel simpel(er) ging
     | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
    pi_52023147
    quote:
    Op woensdag 1 augustus 2007 17:28 schreef Renesite het volgende:

    [..]

    Ik moet van hem op rechte stukken 50 in de 4 rijden
    Ik heb het een beetje bijgehouden, en bij mij was het

    30-zone in 2
    50-zone in 3
    70-100 (invoegen) in 4
    100+ in 5

    Kutauto heeft geen zes.
    So all I gotta say is What Uuuuuuuup
    Check! [TK] OG Loco's Media Hoekje!
    pi_52023261
    Je vergeet de 60 zone's die hier en daar opkomen.. dat is echter een twijfelgeval. Je kan hem in zn 3 rijden, 4 is echter zuiniger en rustiger.
    pi_52023344
    quote:
    Op woensdag 1 augustus 2007 18:07 schreef OG-Loco het volgende:

    [..]

    Ik heb het een beetje bijgehouden, en bij mij was het

    30-zone in 2
    50-zone in 3
    70-100 (invoegen) in 4
    100+ in 5

    Kutauto heeft geen zes.
    haha

    tot 30 --> 2
    30 - 60 --> 3
    60 - 80 (invoegen)--> 4
    80 - 100 --> 5
    100 + --> 6

    en over de theorie, ik was al redelijk bekend met de regels (brommer, trekker) zodat het niet noodzakelijk was om snel examen te doen. Heb hem rond de 15e les gehaald. Precies op de helft (verwacht ik ) .
    You dream it, I live it.
    pi_52024727
    quote:
    Op woensdag 1 augustus 2007 18:07 schreef OG-Loco het volgende:

    [..]

    Ik heb het een beetje bijgehouden, en bij mij was het

    30-zone in 2
    50-zone in 3
    70-100 (invoegen) in 4
    100+ in 5

    Kutauto heeft geen zes.
    Ah, gelukkig hoef ik die dan waarschijnlijk zo min mogelijk aan te raken. Op snelwegen durf ik wel makkelijk 4 of hoger te rijden maar ergens anders echt niet. Gelukkig rijden we nu alleen nog op wegen waar we 50 mogen. Is het raadzaam om de volgende keer gewoon te weigeren als de instructeur zegt dat ik in z`n 4 moet rijden op een 50 km/u weg?
    Tok.
      Moderator woensdag 1 augustus 2007 @ 19:28:31 #68
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_52024934
    quote:
    Op woensdag 1 augustus 2007 19:18 schreef kip_zonder-kop het volgende:

    [..]

    Ah, gelukkig hoef ik die dan waarschijnlijk zo min mogelijk aan te raken. Op snelwegen durf ik wel makkelijk 4 of hoger te rijden maar ergens anders echt niet. Gelukkig rijden we nu alleen nog op wegen waar we 50 mogen. Is het raadzaam om de volgende keer gewoon te weigeren als de instructeur zegt dat ik in z`n 4 moet rijden op een 50 km/u weg?
    OP www.hetnieuwerijden.nl (waar instructeurs mee werken)
    quote:
    Schakel zo vroeg mogelijk op naar een hogere versnelling.
    Tussen de 2000 en 2500 toeren.
    quote:
    Bij constante snelheden is het benodigde vermogen vrij laag. Omdat vermogen wordt verkregen door �kracht maal toerental�, kan een constante snelheid met heel weinig toeren worden verkregen en kan dus zonder problemen een hoge versnelling worden ingeschakeld. En dat spaart ook brandstof zoals weergegeven in tip 1. Dit is bovendien niet slecht voor de motor.
     | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
      woensdag 1 augustus 2007 @ 20:10:52 #69
    331 Merel
    Be here now.
    pi_52025873
    Op een rechte weg waar je constant 50 moet zonder enge zijwegen is het toch niet zo eng in z'n 4? Gewoon doen
    "I have learned now that while those who speak about one's miseries usually hurt , those who keep silent hurt more." - C.S. Lewis
    pi_52025961
    quote:
    Op woensdag 1 augustus 2007 20:10 schreef Merel het volgende:
    Op een rechte weg waar je constant 50 moet zonder enge zijwegen is het toch niet zo eng in z'n 4? Gewoon doen
    Nee, maar ik moest in z`n 4 rijden op een drukke weg net voor een bocht. Maar je hebt gelijk, het zal wel niet zo eng zijn, dus als het moet dan moet het maar.
    Tok.
      Moderator woensdag 1 augustus 2007 @ 21:03:47 #71
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_52027403
    Maaar, het komt vanzelf wel K zonder Kop ( )

    In de 3 kan je wel wat sneller reageren heb ik het idee - als het voor jou nog druk lijkt/is dan moet je dat gewoon nog niet doen. Langzaam aan komt dat wel. Nu ik er over nadenk: Ik heb hem altijd in zijn 3 mits een rechte lange stille weg. Ik vind een 3 sóms net wat fijner.
     | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
    pi_52027567
    Als je telkens moet afremmen, bochten enzo vind ik rond de 50 in z'n 3 lekkerder. Als het een lange rechte weg is en je zo tussen de 50-55 zit doet ie dat lekkerder in z'n 4.
    So many adventures couldn't happen today, so many songs we forgot to play, so many dreams swinging out of the blue.
    pi_52027863
    Vandaag voor het eerst gereden in een auto met 6 versnellingen. Als het zo doorgaat hebben we straks nog 10 versnellingen
      Moderator woensdag 1 augustus 2007 @ 21:17:45 #74
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_52027879
    quote:
    Op woensdag 1 augustus 2007 21:17 schreef UndisputedChampion het volgende:
    Vandaag voor het eerst gereden in een auto met 6 versnellingen. Als het zo doorgaat hebben we straks nog 10 versnellingen
    die zesde is er al een tijdje
     | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
      woensdag 1 augustus 2007 @ 21:18:34 #75
    78654 Viking84
    Going, going, gone
    pi_52027898
    Nog nooit een auto met een zesde versnelling gezien. Hoe werkt dat? Zit die tussen de 5 en achteruit in ofzo?
    Niet meer actief op Fok!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')