derLudolf | donderdag 13 februari 2025 @ 11:39 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() Dienstmededeling Bekijk deze YouTube-video En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 13 februari 2025 @ 11:48 |
Benieuwd of ze die duikbrillen nog steeds hebben in Plzen. | |
derLudolf | donderdag 13 februari 2025 @ 17:39 |
Op Vagonweb kan ik geen planmatige passagierstreinen met een duikbril vinden, helaas. | |
Dr_Flash | vrijdag 14 februari 2025 @ 14:00 |
Mail van European Sleeper: Kan best eens interessant zijn: Wie weet krijg je wel een paar uur extra genot voor je geld! ![]() | |
derLudolf | vrijdag 14 februari 2025 @ 14:17 |
Lekker romantische, alleen in zo'n hokje. Of is het inclusief Tsjechische dame van plezier? ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 15 februari 2025 @ 23:03 |
Kwam deze video tegen van het afslepen van een VIRM die een kraan kopte in Bunnik Bekijk deze YouTube-video Je ziet aan het eind dat het stel wel buiten profiel is | |
DeaDLocK2K | maandag 17 februari 2025 @ 12:39 |
Ein Weichen- und Signalstörung en daarom worden we omgeleid vanaf Frankfurt Airport. We gingen al met +12 ofzo uit Arnhem weg en het is iedere keer netjes een beetje bijgekomen zoals we ondertussen van de Moffen gewend zijn ![]() | |
dennistd | dinsdag 18 februari 2025 @ 02:26 |
De opening van de Friesenbrücke is ook weer eens uitgesteld: https://www.rtvnoord.nl/v(...)rste-trein-naar-leer | |
RedWhiteArmy1983 | dinsdag 18 februari 2025 @ 10:03 |
Geen idee of ik dit in het goede topic post, maar ik kwam er ineens per toeval achter bij het plannen van een (festival)weekend in Brabant: sinds wanneer rijden er in de nachten van VRIJ op ZAT en ZAT op ZON weer 's nachts treinen in Brabant? ![]() Ik kon er geen nieuwsbericht over vinden, maar wellicht dat hier iemand meer weet, ook al gaat het hier meer over internationaal spoor. Geen idee of dat pas sinds de nieuwe dienstregeling weer is ingevoerd of dat ze al een aantal jaren rijden en ik onder een steen heb geleefd. ![]() Bvd. ![]() | |
James1988 | dinsdag 18 februari 2025 @ 10:25 |
's weekends rijden er al jaren een paar latere treinen in Brabant. De laatste treinen vertrekken/arriveren rond 02:00 in Eindhoven. | |
RedWhiteArmy1983 | dinsdag 18 februari 2025 @ 13:01 |
Ja, de reisplanner app zal niet liegen. Heb klaarblijkelijk onder een steen geleefd. ![]() | |
marcb1974 | dinsdag 18 februari 2025 @ 18:56 |
Lekkere zooi vandaag op het spoor ![]() Heen in debiele volle arriva, de intercity reed niet, dus iedereen daarin ![]() Terug omrijden, mijn traject ging alleen een bus waarbij de rij achterlijk lang was ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 18 februari 2025 @ 19:08 |
Gelukkig kunnen fietsers en voetgangers er binnenkort overheen | |
b2py | dinsdag 18 februari 2025 @ 19:34 |
Niet toevallig rondom carnaval gekeken? Dan willen ook wel eens meer treinen rijden | |
spectrumanalyser | dinsdag 18 februari 2025 @ 19:49 |
Achja. op Castricum reed vanmorgen een SLT het station voorbij zonder te halteren. Het was vlak voordat de stoptrein Haarlem binnen kwam. Reizigers stonden verbaasd te kijken. Een leegmaterieelrit denk ik. | |
ReisT | woensdag 19 februari 2025 @ 10:13 |
Daar heeft het niets mee te maken, deze treinen rijden het hele jaar door elk weekend. | |
marcb1974 | donderdag 20 februari 2025 @ 21:08 |
Ze gaan 'een beetje' staken in België. Het plan was vanaf morgenavond 9 dagen. 1 kleine vakbond/terroristische organisatie heeft daar nu 38 dagen van gemaakt ![]() ![]() ![]() https://www.hln.be/binnen(...)inde-maart~ad64c9e5/ | |
marcb1974 | vrijdag 21 februari 2025 @ 15:49 |
Echt lachen, een rondje Duitsland met de trein. Daar kennen ze gelukkig helemaal geen vertragingen enzulks. | |
Pino112 | vrijdag 21 februari 2025 @ 15:57 |
Eurostar Sun is er dit jaar niet meer https://www.treinreiziger(...)rein-naar-marseille/ | |
DeaDLocK2K | vrijdag 21 februari 2025 @ 18:45 |
"Strategische keuze" in je kut. (niet jouw kut Pino, maar in die van Eurostar) [ Bericht 22% gewijzigd door DeaDLocK2K op 21-02-2025 19:07:56 ] | |
derLudolf | zaterdag 22 februari 2025 @ 07:47 |
"De staking is gericht tegen de federale overheid" ![]() ![]() | |
marcb1974 | zaterdag 22 februari 2025 @ 11:52 |
Het lijkt erop dat die 38 dagen niet mag. Al gaan ze nu proberen via een kort geding het alsof af te dwingen ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 22 februari 2025 @ 12:19 |
Elke Belg denkt tegenwoordig maar dat hij zijn eigen regeerakkoord bij elkaar kan staken maar zo werkt het niet. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 22 februari 2025 @ 14:42 |
![]() In één keer de bingokaart vol ![]() | |
James1988 | zaterdag 22 februari 2025 @ 15:09 |
Ik zit dan kort achter jou in ICE 26 ![]() Laat maar, niet gezien dat dit een screenshot van gisteren is ![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 22 februari 2025 @ 15:30 |
Kwam voorbij op Reddit; het was gisteren een redelijke chaos. Diverse mensen 4+ uur vertraagd aangekomen. Sommigen pas vanochtend ipv gisteravond geloof ik. (ben in München conferentie organiseren en Gleis 11 plunderen). | |
James1988 | zaterdag 22 februari 2025 @ 15:52 |
Rondom Eindhoven is het momenteel ook een zooitje. Er is gisteren een brand geweest in het onderstation bij Best, daardoor staan wat bovenleidingsgroepen zonder spanning. Er rijden nog wel treinen tussen Eindhoven en Boxtel/'s-Hertogenbosch/Tilburg maar minder dan normaal. | |
b2py | zaterdag 22 februari 2025 @ 16:28 |
Tijd om onderstations te saneren, onderdelen die er niet zijn kunnen ook geen storingen veroorzaken.![]() | |
b2py | zaterdag 22 februari 2025 @ 23:26 |
Rijden er nog ongemoderniseerde bizons rond? | |
Peterselieman | zaterdag 22 februari 2025 @ 23:36 |
Schommelboot serie 4 is niet gemoderniseerd | |
b2py | zaterdag 22 februari 2025 @ 23:42 |
Rip zit in een zesje helaasch | |
spectrumanalyser | zondag 23 februari 2025 @ 09:02 |
Er zijn weer oude NS materialen te koop op een veiling. Dit keer het interieur van intercitymaterieel ICM. https://onlineveilingmeester.nl/nl/veilingen/7561/kavels | |
James1988 | zondag 23 februari 2025 @ 16:55 |
Nog niet. In 2023 is er een stel naar Haarlem gegaan voor de Pre Try Out-fase van het project VIRMm4. Serie-ombouw is gepland voor 2026-2029. | |
pitboer | zondag 23 februari 2025 @ 17:16 |
[ Bericht 100% gewijzigd door pitboer op 23-02-2025 17:18:34 (Verkeerde topic.) ] | |
Kapitein_Schavuit | maandag 24 februari 2025 @ 08:55 |
Ik dacht oprecht dat deze serie nu in de ombouw zaten. Wat wordt er nu in Haarlem gereviseerd? | |
Hojdhopper | maandag 24 februari 2025 @ 09:08 |
Hoe was je ervaring? Ik zat er dus gisteren in (Utrecht - München). Was één treinstel ipv twee. Extreem druk vanwege wintersporters. Na vertrek uit Utrecht, mensen staand in de gangpaden met ski's en koffers, werd er omgeroepen: "We krijgen er in Keulen een extra treinstel bij, dan heeft iedereen weer zitplek". Uurtje voor Keulen: "Er is door de TDL bevestigt dat we een treinstel erbij krijgen, wordt aan de voorkant aangekoppelt." 15 minuten voor Keulen: "Correctie, de trein wordt aan de achterkant aangekoppeld." Mensen staan alvast op en pakken hun spullen. 5 minuten voor Keulen: "Sorry mensen, we krijgen toch geen extra treinstel erbij." --> Mensen gaan weer terug naar hun plek voor zover die er was. Bij het binnenrijden van Keulen Hbf: "Excuses, deze trein valt uit en zal niet verder rijden naar München. A.u.b. allemaal uitstappen." ![]() Heb nog nooit zo veel vloekende Nederlanders op één plek gezien. ![]() Ik snap het gewoon niet. Dan heb je mensen in de trein gekregen en no way dat ze volgend jaar weer met de trein gaan door dit soort shitshows. Er is gewoon geen touw aan vast te knopen. | |
James1988 | maandag 24 februari 2025 @ 13:25 |
Er wordt herstelwerk uitgevoerd aan de laagspanningsbekabeling van de VIRM-vloot. De LS-kabels die tijdens de eerdere modernisering zijn gebruikt blijken van inferieure kwaliteit te zijn en moeten nu alweer worden vervangen. | |
Peterselieman | maandag 24 februari 2025 @ 20:36 |
Dat gaat om de bakken die rond 2000 nieuw zijn aangeschaft en van drietjes viertjes maakten en van viertjes zesjes | |
Duvel | maandag 24 februari 2025 @ 20:54 |
Klopt, heeft niks met de eerdere modernisering te maken. | |
James1988 | maandag 24 februari 2025 @ 22:23 |
Ah oke, dan haalde ik even wat door elkaar ![]() Dan was het misschien bij DDZ het geval dat de LS-bekabeling vroegtijdig vervangen moest worden? | |
Duvel | dinsdag 25 februari 2025 @ 06:48 |
Bij de motorwagens, maar dat is hetzelfde probleem als bij VIRM. | |
MTL | dinsdag 25 februari 2025 @ 06:59 |
Het gaat om de kabels van de extra bakken die van de IRM de VIRM maakten. De kabels van die extra bakken zijn juist niet vervangen bij de modernisering omdat men dacht dat ze nog goed waren, waar die in de andere (oorspronkelijke IRM bakken) juist wel al vervangen waren. Helaas bleken de kabels dus van slechtere kwaliteit dan gedacht en worden deze dus nu alsnog vervangen. | |
b2py | woensdag 26 februari 2025 @ 09:17 |
Je zou zeggen kijk er ff in bij je proefobject en dan toch niet kijken en later achterkomen… | |
DeaDLocK2K | woensdag 26 februari 2025 @ 11:50 |
Ik kwam met +78 aan, deurstoring bij vertrek uit Amsterdam geloof ik, daarna weichen/signalstörung bij Mannheim en omleiding daardoor (die vijf dagen later nog aan de gang was). In Stuttgart kwam er nog 25 minuten bij vanwege Bundespolizeieinsatz. Zeg maar een échte DB-Experience. Waar ik heel erg over te spreken was was de kwaliteit van de draadloze verbinding. Alleen tussen Ulm en Wendlingen ben ik ff de verbinding kwijtgeraakt en verder heb ik zo'n 18GB gestreamd over voornamelijk 5G. Ik heb alleen gebruik gemaakt van wifi als ik iets wilde laten bezorgen op m'n stoel. In Arnhem stonden er meer mensen op het perron te wachten dan dat ik ooit op een reguliere ICE heb zien wachten in NL buiten vakantieperiodes. Kan me echt niet voorstellen dat dit niet uurlijks uit kan. | |
DeaDLocK2K | woensdag 26 februari 2025 @ 17:09 |
Ik snap gewoon echt niet waarom DB me treinkaartjes laat boeken voor verbindingen waarvan al anderhalf jaar van tevoren bekend is dat ze niet rijden. Er is in 1e klas geen reserveerbare plek meer voor de 142 aankomende zaterdag tussen Hannover en Hengelo. | |
James1988 | woensdag 26 februari 2025 @ 17:19 |
Ik heb het al eerder geschreven: ik heb een bloedhekel aan de ramen in de ICE 3 neo, maar ze werken wel. Ik zat afgelopen zaterdagavond tussen Keulen en Aken in de Rhein-Ruhr Express, waar soortgelijke ramen zijn ingebouwd. Tijdens die rit had ik ook uitstekende 5G. In die ramen zit een heel ander patroon waar ik me eigenlijk niet aan stoorde. Die snap ik ook niet, maar volgens mij is het bij DB tegenwoordig zo dat ze soms op de dag zelf besluiten om ergens te gaan knutselen. Eind januari ben ik naar Wenen gereisd, en op de dag zelf verscheen er ineens een melding van werkzaamheden tussen Würzburg en Nuremberg op bahn.de/aktuell. Dat heeft me een half uur vertraging opgeleverd, ze waren ergens bij Kitzingen bezig met het verwisselen van wat dwarsliggers ofzo. Ik heb echt geen idee waarom dat niet eerder bekend was. | |
DeaDLocK2K | woensdag 26 februari 2025 @ 17:26 |
Dit is Arnhem-Emmerich en staat volgens iemand die bij DB werkt en op onze conferentie is al 18 maanden in de boeken. Minstens. Onderdeel van de buitendienststellingen voor het derde spoor. [ Bericht 5% gewijzigd door DeaDLocK2K op 26-02-2025 17:40:28 ] | |
James1988 | woensdag 26 februari 2025 @ 17:44 |
De planning daarvan is inderdaad al lang en breed bekend, bij ProRail kun je een kalender vinden met wat wanneer dicht is. Dat was ook de reden dat ik afgelopen zaterdag in de RRX zat. Emmerich - Oberhausen was dicht en verbust, Mönchengladbach - Venlo was ook verbust i.v.m. omgeleid goederen- en ICE-verkeer. De grensovergang bij Herzogenrath was wél open, dus ik ben daarlangs gegaan. ![]() | |
Duvel | woensdag 26 februari 2025 @ 21:34 |
Volgens mij zitten in de oude IRM bakken nog de originele kabels. Ergens eind jaren '90 zijn de fabrikanten overgestapt op een ander type, dat achteraf niet de verwachte levensduur haalt. | |
DeaDLocK2K | donderdag 27 februari 2025 @ 00:06 |
Ik zou eventueel vrijdag naar huis kunnen maar dan laat ik iedereen met de shit zitten dus beter niet. | |
greavy | vrijdag 28 februari 2025 @ 10:53 |
Ik was recent in Roemenië want ik had wat vrije dagen in het rooster, en thuis zitten is ook maar zo saai. Wadlopers opzoeken. Nostalgie puur. Het lijkt van binnen net alsof je bij NoordNed ingestapt bent.![]() TFC 3231 Aankomst van Wadloper 3231 te Bucharesti Nord. Het hoofdstation van Boekarest, maar eigenlijk is het een teringzooi. Ongeorganiseerd, oud, vervallen.. Het spoor is in een dermate slechte staat dat je er met 5 a 10kmh vertrekken en aankomen kan, je stuitert nog net niet van het spoor af. Diesel- en olieplassen boeit niemand. De reis begon om 07:59 voor een ruim 2 uur durende reis naar Târgoviște. ![]() TFC 3208 Wadloper 3208 in Târgoviște, net aangekomen vanuit Ploiești Sud en gaat zo weer terug naar Ploiești Sud. Een reis van 52km wat je in een snelle tijd van 1 uur en 52 minuten aflegt. En dat voor 3 euro. Vroeger als klein kind, en dan heb ik het over 20+ jaar terug, reisden wij soms vanuit Dronrijp naar Leeuwarden. Als kind was dit prachtig. Toen was het NoordNed. Later werden de Wadlopers verdreven omdat Arriva er kwam te rijden met de GTW's. In Limburg heb ik ze nooit meegemaakt, maar in Friesland was het altijd een dingetje. Ik ging dus naar Roemenië, om jeugdsentiment op te halen. En dat lukte. Een Wadloper herken je uit duizenden, in welke kleur dan ook. Het interieur is niet eens gemoderniseerd, en zelfs stel 3208 (hier op de foto) heeft nog alle Nederlandstalige stickers. In het zitdeel op de koppen zie je in alle stellen de tekeningen zoals ze vroeger bij NoordNed waren ook nog. De stoelen zijn nog identiek. Als ik niet beter wist, dacht ik even terug in de jaren '90 te zijn als klein kind 😊 Hier zie je dus stel 3208, gereviseerd in 2024. Er rijden geen stellen meer in de oude kleurstelling, en het lijkt erop dat niet alle stellen meer ingezet worden. Zo rijdt er elke dag één trein tussen Ploiești Sud en Târgoviște. Een traject van maar 52 kilometer. Je doet er echter niet maar drie kwartier over, maar doet er 1 uur en 49 minuten over. Volgens mijn telefoon was de gemiddelde snelheid 28 kilometer per uur. Het spoor ligt er beroerd bij. Maar dat maakt het wel leuk met de Wadloper. Op Târgoviște staat de 3208 net na binnenkomst te genieten in het koude maar zonnige weer, het was namelijk 4 graden onder 0. Na 25 minuten stilstand ging de reis terug naar Ploiești Sud. Ik was eerder al vanuit Bucharest North aangekomen met een Wadloper, dus de dag kon voor mij al niet meer stuk. | |
greavy | vrijdag 28 februari 2025 @ 11:05 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
greavy | vrijdag 28 februari 2025 @ 11:07 |
![]() ![]() ![]() ![]() | |
Kentekenplaat | vrijdag 28 februari 2025 @ 15:07 |
Ik ken ze nog met rode bankjes. | |
b2py | vrijdag 28 februari 2025 @ 18:52 |
Bekijk deze YouTube-video Slippende VIRM genot | |
DeaDLocK2K | zaterdag 1 maart 2025 @ 14:50 |
Wat een heerlijk dramatische terugreis zo. Mijn DB-bingokaart is in een keer afgewerkt voor een retour. Mogelijk object geraakt, noodremming, vertraging personeel door vertraagde vorige rit zitten er allemaal in vandaag. | |
spectrumanalyser | maandag 3 maart 2025 @ 20:10 |
"Den Helder, station Den Helder. Eindpunt, want het spoor is op." ![]() 1:17:33 Bekijk deze YouTube-video | |
James1988 | woensdag 5 maart 2025 @ 14:00 |
Bekijk deze YouTube-video De ontwerpafdeling van NS laat zich wederom van z'n sterkste kant zien. Het enige jammere vind ik 2+2 in de 1e klas. Voor mij hoort het interieur van de moderne NS-treinen tot de mooiste die ik tot nu toe in Europa heb gezien. | |
DeaDLocK2K | woensdag 5 maart 2025 @ 14:38 |
Dat camerawerk is zo ongelofelijk onnodig. Fucking tilt-shift effect op normale beelden, hou eens op. | |
Dr_Flash | woensdag 5 maart 2025 @ 14:42 |
ik schijt meer op 70 % extra betalen voor een barkrukje in de 1e klas | |
James1988 | woensdag 5 maart 2025 @ 15:04 |
Het is een filmpje gemaakt voor de TikTok-generatie, die haken anders al na 5 seconden af omdat er niet genoeg gebeurt om de aandacht vast te houden... | |
derLudolf | woensdag 5 maart 2025 @ 16:44 |
2+2 in de eerste klas ![]() ![]() En een airco die werkt op muntjes, net als vroeger op de camping? | |
b2py | woensdag 5 maart 2025 @ 18:04 |
Welk deel van dit ontwerp is van NS dan? Enniewee, lijkt een beetje op een zo’n verhoogde Desirobrommer. Wanneer kan ik er in zitten als ie rijdt? 2034? | |
ReisT | woensdag 5 maart 2025 @ 18:54 |
2029 is de planning. Het huidige ontwerp heeft input gehad van een belevingsonderzoek https://www.goudappel.nl/(...)voor-nieuwe-ns-trein Dat interieur ziet er toch wel weer wat anders uit dan in dit eerdere concept, al hebben ze wel ideeën zoals die barkrukplekken overgenomen: https://www.mecanoo.nl/Pr(...)-Train-of-the-Future | |
derLudolf | woensdag 5 maart 2025 @ 19:03 |
Dat "stitten" was toch enige tijd in de VIRM, op de balkons. | |
Kentekenplaat | woensdag 5 maart 2025 @ 19:35 |
WTF, 2+2 in de 1e klas? Waarom zou je dan nog 1e klas reizen? Ik wacht nog op het moment dat ze alleen staanplaatsen in een trein gaan invoeren. | |
James1988 | woensdag 5 maart 2025 @ 20:23 |
Interieur. | |
Brembo | woensdag 5 maart 2025 @ 22:27 |
Het ziet er netjes uit maar ook wel weer een hoop vraagtekens. Levert zo een dubbeldekker met een groter balkon even veel stoelen op als de huidige dubbeldekkers? Of krijg je een soort mengelmoes qua stoelen en inrichting. In Nederlandse treinen blijft bijvoorbeeld bagage nog wel een ding, nergens ruimte om op te bergen. Net zoals prullenbakken, ga je voor kleine prullenbakken bij de stoelen of een grote prullenbak maar die onbereikbaar is in de spits. Gelukkig ben ik niet de ontwerper. Verder ben ik wel content dat de cuckoldstoel er nog inzit. | |
DeaDLocK2K | donderdag 6 maart 2025 @ 19:22 |
https://nos.nl/artikel/25(...)nvloed-op-na-botsing wauw, beiden lam, op donderdagochtend. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 7 maart 2025 @ 09:29 |
Bekijk deze YouTube-video | |
derLudolf | vrijdag 7 maart 2025 @ 09:52 |
Je wilt ze de kost niet geven denk ik. Toen ik op maandagochtend om 5:15 de trein van Emmen naar Coevorden pakte stapte er in Coevorden ook altijd een kerel in die een fles Vlek uit de binnenzak van z'n jas trok ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 7 maart 2025 @ 11:56 |
Ik had een collega in het noorden en we maakten jaren grappen over z'n fles jenever. Was een publiek geheim. Snap het ook nog. [ Bericht 32% gewijzigd door DeaDLocK2K op 07-03-2025 14:50:08 ] | |
DeaDLocK2K | vrijdag 7 maart 2025 @ 14:48 |
Baureihe 415 gaat deze zomer buiten dienst. Ik zal ze niet missen: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?002,11067371 Dat zijn de vijfdelige treinstellen. Er zijn er maar 11 van. | |
James1988 | vrijdag 7 maart 2025 @ 15:12 |
Op 12 april is er trouwens een afscheidsrit voor de ICE 3M. Er wordt een rit gereden van Hannover Messe naar Frankfurt via Amsterdam/Den Haag/Sittard/Aken. https://treinposities.nl/(...)/ICE_3M_afscheidsrit | |
dennistd | vrijdag 7 maart 2025 @ 15:57 |
Zit helaas net dat weekend in Tsjechië.... | |
MTL | vrijdag 7 maart 2025 @ 16:45 |
Koop je er toch gewoon een? Kan je zoveel ritjes maken als je zelf wilt ![]() https://www.db-gebrauchtz(...)nlB_GotJszz1rWzUCTaw Uhuh ![]() | |
Zomaarevenkijken | vrijdag 7 maart 2025 @ 18:51 |
Voor je schaal 1:1 modelspoorbaan in de achtertuin? Aan wie zouden ze zulke stellen kunnen verkopen? Zou een privé onderneming als Flixtrain interesse kunnen hebben? Verkopen aan het (verre) buitenland zal wel lastig zijn vanwege de specifieke bovenleidingspanning en veiligheidssystemen? | |
Duvel | vrijdag 7 maart 2025 @ 19:23 |
Onder 15 kV misschien. | |
James1988 | vrijdag 7 maart 2025 @ 20:15 |
Het zijn meersysteemstellen dus die kun je eigenlijk in heel Europa wel kwijt (afhankelijk van omgrenzingsprofiel). Naast de Nederlandse, Duitse en Belgische beveiligingssystemen zijn ze ook nog eens uitgerust met ETCS, dus in landen waar ETCS beschikbaar is kun je ze - in theorie - ook inzetten. Op nieuwere ETCS-baanvakken kunnen ze echter niet rijden. Dat komt doordat de ETCS hard- en software aan boord van deze treinstellen inmiddels zo'n 10 jaar oud is en niet meer wordt ondersteund door de toenmalige leverancier. Upgraden schijnt ook niet mogelijk te zijn, alles zal vervangen moeten worden. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 7 maart 2025 @ 20:39 |
Hebben ze geen TD's meer te koop staan? Dat lijkt me opzich wel wat, met 200km/u over de Europese sporen crossen. | |
James1988 | zaterdag 8 maart 2025 @ 01:37 |
De TD's zijn jaren geleden al omgetoverd tot conservenblikjes. Ze hebben wel op DB-gebrauchtzug gestaan, maar er waren geen kopers. Er zijn er twee bewaard, deze worden nu gebruikt als rijdend laboratorium. | |
greavy | zaterdag 8 maart 2025 @ 17:20 |
![]() TFC 3202 & Talenten 11 Februari 2025 - Nadat ik met een Uber in Slăniç was aangekomen, heb ik even een wandelingetje aldaar gemaakt en de drone de lucht in laten gaan. Op de opstelsporen stond de ex-NoordNed Wadloper 3202 opgesteld, samen met 3 ex-RegioBahn Deutschland Talenten. In Slăniç wordt er ook klein onderhoud gedaan, waarvoor links een putspoor en een ander spoor met betonnen ondergrond is aangelegd, onder andere voor olieën et cetera. Niet dat ze kijken op een druppeltje meer of minder in de spoorbedding ;-) | |
marcb1974 | zaterdag 8 maart 2025 @ 17:24 |
Vandaag richting Luik geweest. Die 3 landentrein van Arriva lijkt nu echt doot, zat weer in oud Belgisch materiaal vanaf Maastricht ![]() | |
greavy | zondag 9 maart 2025 @ 11:30 |
Personeelstekort en te weinig functionerende stellen. Soms zo erg dat de trein naar Aken ook niet in Maastricht begint, maar pas in Heerlen en de sneltrein tussen Maastricht en Heerlen verbust wordt 1x/u. | |
Ireyon | zondag 9 maart 2025 @ 11:48 |
Maar verder is Arriva echt wel in staat om het hoofdrailnet over te nemen hoor. | |
marcb1974 | zondag 9 maart 2025 @ 12:04 |
Yep, zie het helaas veels te veel. Alleen die oude Belgische was weer niet. Wat maakt arriva er een teringzooi van ![]() | |
Leandra | zondag 9 maart 2025 @ 14:06 |
Dit, 2+2 in de eerste klas is absurd, net een sprinter, die zitten ook waardeloos. Dat is ook de reden dat ik alleen maar een sprinter pak als ik echt niet anders kan, en ik reis regelmatig op het traject Amersfoort-Utrecht, dus een intercity of sprinter maakt daar weinig uit, maar in neem geen sprinter als het niet hoeft. | |
Leandra | zondag 9 maart 2025 @ 14:12 |
Wat zijn jullie favoriete stoelen trouwens? Ik vergelijk alleen eerste klas, en dan is het voor mij: 1: ICM 2: DDZ (eigenlijk een gedeelde 1ste plaats) 3: ICNG 4: VIRM (gereviseerd) 5: VIRM (origineel) Maar.... soms sta ik op het perron en weet ik nog niet waar ik naartoe ga en als er dan op het ene spoor een VIRM binnenkomt en op het andere een ICM of DDZ dan wordt het de laatste, ik pas mijn bestemming er zelfs wel eens op aan ![]() Anyway, gezien die nieuwe trein de DDZ moet gaan vervangen ben ik niet blij, want de stoelen van de DDZ zijn geweldig. | |
marcb1974 | zondag 9 maart 2025 @ 14:31 |
De oude intercity defect, die nu vervangen wordt door de nog onbetrouwbaardere ICNG, had voor mij de beste stoelen. Ze zijn/waren alleen zo vies ![]() | |
Leandra | zondag 9 maart 2025 @ 15:25 |
Dat zijn een soort ICM stoelen idd, die zitten super. | |
Duvel | zondag 9 maart 2025 @ 15:43 |
Zeker in de 1e klas. | |
Peterselieman | zondag 9 maart 2025 @ 16:44 |
Premium artikel in de Telegraaf over dieseltreinen die uiterlijk in 250 uit Nederland verdwenen moeten zijn: https://www.telegraaf.nl/(...)nel-knoop-doorhakken Er wordt fijntjes aangehaald dat voor Noord-Nederland ergens in de komende maanden al knopen doorgehakt moeten worden over elektrificatie, batterijtreinen of waterstof. Dit omdat in 2035 de nieuwe concessie Noordelijke Nevenlijnen in gaat en er een lange aanlooptijd voor dit soort projecten is. Gebeurt er niets dan moet de vervoerder dieseltreinen bestellen die halverwege hun levensduur of vervangen of omgebouwd moeten worden. | |
greavy | zondag 9 maart 2025 @ 16:54 |
https://archive.ph/V4gYu Het volledige artikel ![]() | |
Duvel | zondag 9 maart 2025 @ 17:09 |
Een voor de Telegraaf aardig gebalanceerd stuk. Dit vond ik wel opvallend:en vervolgens: Hou je persoonlijke mening dan voor je... | |
DeaDLocK2K | zondag 9 maart 2025 @ 17:13 |
Ja inderdaad. En het is er zo plat en leeg dat je bij een beetje helder weer altijd wel hoogspanningsmasten in beeld hebt, behalve op de Waddenzee. | |
Peterselieman | zondag 9 maart 2025 @ 17:19 |
met die vakwerkmasten valt het wel een beetje mee | |
DeaDLocK2K | zondag 9 maart 2025 @ 17:50 |
https://www.prorail.nl/ni(...)e-jaar-later-van-wal Ze doen ook weleens wat goed. Lijkt me lastig plannen al die dingen. En spookkabels hebben wij ook zoveel last van gehad toen we zelf een glasvezel-ringnetwerk lieten leggen. En dan is bij ons de vertraging best te overzien; het maakt niet echt uit dat op dat sportveld een week extra niet gegymd kan worden en de oplossing is vaak heel eenvoudig. | |
greavy | zondag 9 maart 2025 @ 18:55 |
ProRail moet ook eens aan voorraad gaan nadenken van bepaalde onderdelen. Hoevaak er niet storingen zijn die niet opgelost kunnen worden omdat er een onderdeel niet is. Afgelopen week weer zoiets tussen de Europoort en Maasvlakte bij een compensatie-inrichting. Kwam een rode-vlag situatie. Onderdeel niet aanwezig, daardoor meer dan een week enkelspoor. Of eerder bij Barendrecht - IJsselmonde, waar een verouderd systeem gebruikt wordt in 1 of andere kast. Zat een batterijtje in, maar dat type is niet op voorraad. Omdat dat maar op 3 plekken in Nederland gebruikt wordt hadden ze ook geen storingsovereenkomst met de leverancier, en laat het net op vrijdagavond gebeuren. Pas op dinsdag was die batterij er. Havenlijn urenlang niet bereikbaar geweest, uiteindelijk met noodoplossingen treinverkeer beperkt kunnen herstarten. Of weer elders op het hoofdnet, een bepaald onderdeel van een wissel niet op voorraad voor dat type wissel. Levertijd? 4 weken. Of ergens onderhoud doen, maar vergeten de onderstopmachine te regelen. Dan maar een TSB voor de komende 4 tot 5 weken op 40kmh tussen Ndb en Wp. ipv die onderstopper erheen te sturen met spoed.. | |
derLudolf | zondag 9 maart 2025 @ 19:14 |
Voorraad is ouderwets, voor 17u besteld dan heb je het morgen voor 7u toch. En een mannetje die kan draaien/frezen en zo snel een onderdeel kan maken is ook veel te duur. Bij een vorige werkgever maakten we spiraalvormige transportbanden. De klanten van onze klanten waren bv Decathlon, Amazon, Wehkamp maar ook bv Heineken. De draaier/frezer had een best rustig baantje en werd nooit echt volgepland, het meeste werk werd uitbesteed. Maar ja, als een klant dan stil stond, kon je direct wat nieuws maken en duur verkopen. | |
DeaDLocK2K | zondag 9 maart 2025 @ 20:45 |
Je hebt helemaal gelijk, maar het is niet hip om een voorraad te hebben in 2025. Kost geld. Maar ben het volledig met je eens dat het niet zo zou moeten zijn. | |
greavy | zondag 9 maart 2025 @ 23:08 |
Dat je anno 2025 niet enorme magazijnen met voorraden hebt, kan ik snappen. Door de juiste cijfers kan je veel slijtage exact uitmeten en weten wanneer je iets nodig hebt. Maar komop, je moet wel onderdelen hebben om storingen adequaat te kunnen verhelpen. Daarvoor heb je niet persé 50 dezelfde onderdelen voor nodig, maar je mag toch wel iets in voorraad hebben? Dat je dan even naar Zwolle moet vanuit Rotterdam, so be it. Of regel een spoedkoerier. Maar dan kan het treinverkeer na een paar uur weer opgestart worden. En niet 10 dagen later pas. | |
greavy | zondag 9 maart 2025 @ 23:10 |
Net als iets waar ik me aan erger op de aansturing bij HSL, is losselok paden. Mogen we 140, worden we in 1 of ander kansloos goederenpad met 70kmh gepropt. Ga je bellen, is er geen ruimte. Bel je de Landelijke Verkeersleider in Utrecht, en binnen 10 minuten heb je een nieuwe dienstregeling met 140. Scheelt soms een uur, en je "hindert" het overige verkeer minder. En met de juiste paden haal je de Sprinters in, laatst zelfs in Almelo een IC ingehaald, toen we met een losse 186 Bentheim-Kijfhoek reden. Maar de meeste Decentrale Verkeersleiders lijken bang te zijn om van de "Baisuurpatronen" af te wijken, ookal is er meer dan genoeg mogelijk. Zeker als je 140 kan scheuren met een losse kar. | |
Treinhoer | zondag 9 maart 2025 @ 23:20 |
![]() | |
Treinhoer | zondag 9 maart 2025 @ 23:30 |
Ligt inderdaad ook wel of je een senior TRDL hebt, of een 'groentje'. Niets tegen de groentjes, die moeten het ook gewoon leren en die krijgen vanzelf wel ervaring genoeg om te weten waar ze een beetje kunnen schuiven. Ik heb al heel lang geen TRDL gesproken sinds ik niet meer op het spoor werk. Hoe is het tegenwoordig? Is Prorail steeds meer het handboek als het Heilige Boek gaan beschouwen, waar niets anders meer mag behalve het woord uit het handboek? Mag je als TRDL tegenwoordig nog wel zelf beslissingen nemen om het treinverkeer te helpen door een bepaalde trein 'op te geven' qua tijdschema om zo 5 anderen juist wel te helpen? | |
greavy | maandag 10 maart 2025 @ 08:48 |
Qua treindienstleiders heb ik vrij weinig contact. Als aansturing loopt 95% van de communicatie via de DVL. Qua paden wijst de TRDL meestal terug naar de DVL die de dienstregelingen aanmaakt. En ARI is heilig. Zelfs in de nacht, als er geen tering rijdt. Als voorbeeld is het basispatroon in Hengelo 6 minuten stoppen. Sta je dan, 6 minuten stil, en mag je door richting Deventer ev. Als ze wakker zijn, leggen ze je door, maar gebeurt vaak van niet. En dan weet je dat ARI het werk aan het doen is. Laatst met een paar uur vertraagde trein in de nacht ook zoiets. Door pro-actief de lokale DVL'ers te bellen deden ze elke keer het plan bijschaven, en waren we uiteindelijk 27 minuten sneller in Tilburg vanaf Bentheim. Maar ze deden het wel zo inleggen, maar als je dan wat gaat lopen pushen kan er vaak wel meer. | |
Dr_Flash | maandag 10 maart 2025 @ 09:22 |
Heeft ie geen gelijk dan? ![]() | |
Ireyon | maandag 10 maart 2025 @ 09:39 |
Helemaal terecht dat ze daaraan vasthouden, het basisuurpatroon is heilig. | |
spectrumanalyser | maandag 10 maart 2025 @ 21:12 |
Keolis heeft de twee DDAR bakken overgenomen? Er zit nu een Keolis sticker op beide bakken. https://treinposities.nl/foto/322907 https://treinposities.nl/foto/322906 | |
Peterselieman | maandag 10 maart 2025 @ 21:20 |
Wat moeten ze daar mee? | |
spectrumanalyser | maandag 10 maart 2025 @ 21:30 |
Dat is mij niet bekend. Wel weet ik dat Strukton rail deze twee bakken had met het plan om er accus in te plaatsen voor de 1700 die op batterij-spanning kan rijden. | |
Duvel | maandag 10 maart 2025 @ 21:53 |
Maar dat is uiteindelijk anders opgelost... | |
DeaDLocK2K | dinsdag 11 maart 2025 @ 11:10 |
Keolis wil graag de term Schrootlijn nieuw leven inblazen en gaat DDAR inzetten op de spoorlijn Zwolle-Almelo-Enschede. | |
James1988 | dinsdag 11 maart 2025 @ 11:19 |
Zo ziet de volgende generatie TGVs er van binnen uit:![]() Bron: Twitter Alain Krakovitch (directeur TGV-Intercités) | |
dennistd | dinsdag 11 maart 2025 @ 17:44 |
Ten noorden van Karlsruhe is een Stadtbahn op een tankwagen met Heizöl gereden op een onbewaakte overweg. Tot nu toe 1 dode en vier gewonden: https://www.swr.de/swrakt(...)senbahn-lkw-100.html https://bahnblogstelle.co(...)brennen-nach-unfall/ Bekijk deze YouTube-video | |
Wertha | dinsdag 11 maart 2025 @ 20:08 |
En dan klagen mensen over het design van de nieuwe treinstellen van de NS. Wat is dit voor peuterspeelzaal? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 11 maart 2025 @ 20:51 |
Die trap neemt wel heel veel ruimte in | |
James1988 | woensdag 12 maart 2025 @ 14:15 |
Smaken verschillen, ik vind het wel wat hebben. Veel leuker dan een ICE. Klopt, maar die trap is alleen om naar het gedeelte van de bistro te gaan waar je spullen koopt. Ik denk dat men wat meer verkeer verwacht op die trap en dat hij daarom wat breder is uitgevoerd. De andere trappen zijn smaller. Filmpje: Bekijk deze YouTube-video | |
Leandra | woensdag 12 maart 2025 @ 18:56 |
Zijn dag degenen die op de Valleilijn gaan rijden terwijl de Connexxion-Rrrrrreis treinen worden omgebouwd? | |
spectrumanalyser | woensdag 12 maart 2025 @ 19:01 |
Deze twee bakken gaan niet de dienst in. Waar ze dan wel voor zijn aangeschaft is een raadsel. Ze zijn in ieder geval gekocht van Strukton rail. Er is een Plan V die de Valleilijn gaat rijden. Wanneer is nog onbekend. | |
Spablauw214 | vrijdag 14 maart 2025 @ 15:18 |
Heb de beelden op YouTube bekeken. Ik vind het echt een gave machine om te zien. Geweldig design. Dan lijkt de ICE 3 Neo ineens weer een oubollige zooi met dat nephout. | |
James1988 | vrijdag 14 maart 2025 @ 17:59 |
Ik ben net een artikel tegengekomen over de gedachtes achter het interieurontwerp. SNCF/Alstom hebben hiervoor samengewerkt met SNCF-dochter AREP (een adviesbureau voor mobiliteit en stedelijke planning) en het Japanse ontwerpbureau Nendo. designboom: nendo draws on natural flow of rivers for france's next-generation TGV train design. Toen de ICE3neo werd gepresenteerd, zeker het 17e treinstel met het nieuwe interieur, zei de directeur van DB dat ze het "een woonkamergevoel" willen geven. Ik vind de ICE3neo, zowel met het originele (treinstellen 8001-8016) als het nieuwe interieur (8017 e.v.), vooral heel erg forgettable, niet bijzonder en al helemal geen 'woonkamer'. De Duitse ontwerpstijl is redelijk zakelijk en vooral: braaf. Men gebruikt neutrale kleuren, het lichte houtfineer, een simpele vloerbedekking: allerlei dingen die vooral zo weinig mogelijk mensen tegen de borst stoten. Het is een veilige keuze, maar ik vind het ook een saaie keuze. Ik ben ook totaal geen liefhebber van lichte houttinten, lichter dan walnoothout vind ik al snel heel goedkoop en kitscherig ogen. Het interieurontwerp van de moderne NS-treinen (VIRMm, ICNG, en de onlangs gepresenteerde mockup van de DDNG) spreekt mij veel meer aan. Meer kleur, meer decoratie, meer spelen met licht (ICNG): het maakt het geheel net even wat gedurfder en daardoor voor mij veel interessanter. Dat heb ik ook met de nieuwe TGV: het exterieur vind ik best wel saai, maar het interieurontwerp spreekt mij veel meer aan. Kleurig, goed gebruik van vormen, veel licht: ik hou er wel van. Zo blijkt maar weer: smaak is persoonlijk. ![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 15 maart 2025 @ 20:24 |
Ik heb vandaag van Weeps naar Harderwijk gevaren. Over een prachtige vecht naar Muiden, en daarna een nat pak halen op het IJmeer, op het Gooimeer ging het aardig met wind van links. Schutten bij Nijkerk was aangenaam, daarna het Nuldernauw door best plezant. Maar op het Wolderwijd was het weer splash na splash na splash ![]() En zo fucking koud. Had liever in een vertraagde DB Fernverkehrszug gezeten ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 15 maart 2025 @ 22:09 |
Waren er wel alcoholische versnaperingen aan boord? ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 16 maart 2025 @ 09:56 |
Ja maar die zijn ongenuttigd gebleven. De Admiraal in Harderwijk aan de Boulevard had ze ook mét verwarming binnen! En entertainment toen er een halfgare vrouw van 60+ haar eigen appeltaart kwam eten die de vorige twee keer zonder te betalen weg was gelopen dus eruit werd gezet. Goeie show! Het was echt gewoon te koud voor een pilsje aan boord. Vandaag komt 'ie tot Kampen hoopt 'ie. Vandaag is redelijk makkelijk denk ik though; de vaargeul zit aan de kant waar de wind vandaan komt dus relatief weinig beweging. | |
Pino112 | zondag 16 maart 2025 @ 17:39 |
https://nos.nl/artikel/25(...)jk-ook-morgen-hinder Hele dag minder treinen in Randstad, mogelijk ook morgen hinder Lekker gewerkt jongens. | |
DeaDLocK2K | zondag 16 maart 2025 @ 18:01 |
Hier, cabride: https://photo.awesome-o.n(...)6100617-8544dba7.mp4 | |
marcb1974 | zondag 16 maart 2025 @ 20:00 |
Rijden naar verwachting normaal in de spits https://www.ad.nl/binnenl(...)ng-normaal~a4918500/ | |
Zomaarevenkijken | zondag 16 maart 2025 @ 20:14 |
Nice, opduwer. Hatz motor? Zelf ook een tijdje een opduwer gehad. Uiteindelijk verkocht omdat onderhoud er wat bij bleef en dat was zonde. Nu heb ik er erg veel spijt van dat ik hem verkocht heb en tegelijkertijd erg blij dat ik die zorg niet meer heb. Omdat we nu erg off-topic gaan heb ik gelinkt naar het moment dat er een trein in beeld is. https://www.youtube.com/watch?v=PinE_NBugTE&t=318s | |
spectrumanalyser | zondag 16 maart 2025 @ 20:32 |
In Krommenie stonden wat spotters de Mullertouristik Tanzzug op te wachten. Zelf zag ik de trein niet, wellicht was de vertrek vanuit Alkmaar iets verlaat. | |
ACT-F | maandag 17 maart 2025 @ 00:30 |
![]() Ik heb het ontwerp een klein beetje aangepast ![]() ![]() | |
derLudolf | maandag 17 maart 2025 @ 07:42 |
Kijk, dat ziet er fijn uit. Graag beetje vulling in de zitting en ik ben tevreden ![]() | |
derLudolf | maandag 17 maart 2025 @ 07:52 |
Gisteren een jaar geleden begon ik aan m'n Interrail reis door Zwitserland, Oostenrijk, Hongarije, Slovenië en vervolgens via Oostenrijk en Duitsland weer terug. Eerste foto die ik nam was een vertraging op mijn "Stammstrecke" Rheine-Emden van 35 minuten. Eigenlijk voor het eerst, want tot dusverre was die eigenlijk altijd vrij pünktlich. Nu kom ik dit tegen Die Bahn baut im Emsland – wann und wo, weiß sie aber selbst nicht so genau Viele Züge fallen auf der Strecke zwischen Rheine und Papenburg durch das Emsland derzeit wegen Bauarbeiten an Gleisen, Brücken und Bahnübergängen aus. Auch Bahnübergänge werden deswegen gesperrt. Doch wann und wo genau? Das weiß die Deutsche Bahn selber nicht so genau. https://www.noz.de/lokale(...)wo-sie-baut-48479986 | |
ACT-F | maandag 17 maart 2025 @ 13:51 |
U vraagt, wij draaien: ![]() | |
derLudolf | maandag 17 maart 2025 @ 14:20 |
Dat eten ziet er wat karig uit, hebben ze geen Schweinshaxen? Misschien een lekker wijf appetijtelijke dame in dirndl in de bediening? | |
ACT-F | maandag 17 maart 2025 @ 15:27 |
Die mag je zelf meenemen. Het is geen restaurant ![]() ![]()
| |
Pino112 | dinsdag 18 maart 2025 @ 16:58 |
https://onlineveilingmeester.nl/nl/veilingen/7656/kavels Hier nog animo voor een ICM-treinstoel? | |
DJMO | dinsdag 18 maart 2025 @ 17:30 |
Gaaf! Eens even denken of ik m'n bureaustoel wil inruilen ![]() | |
DJMO | dinsdag 18 maart 2025 @ 17:31 |
In navolging daarvan is dit misschien ook interessant voor mensen hier : https://www.facebook.com/share/p/1BPU1fQhwk/ | |
dennistd | woensdag 19 maart 2025 @ 00:05 |
Vind ze er wel slecht uitzien... | |
Kentekenplaat | woensdag 19 maart 2025 @ 18:47 |
Is dat het treinbordeel? | |
James1988 | woensdag 19 maart 2025 @ 18:59 |
Iemand zin in een HLE 21? NMBS heeft er 10 te koop. https://www.auctelia.com/(...)ucteliaCategory01516 | |
Zomaarevenkijken | woensdag 19 maart 2025 @ 19:12 |
Met de restanten van tientallen jaren aan broodkruimels en gemorste koffie, overblijfselen van incontinente bejaarden en overmatig zwetende obesitaslijders, snotjes van peuters, kauwgom van tieners, geserveerd in een mooie saus van mayonaise en bier van dronken jeugd en afgerond met een vettige laag van huidcellen en schaamhaar. Ik zeg niet dat mijn bureaustoel schoner is, maar dat is in elk geval van mijzelf. | |
derLudolf | woensdag 19 maart 2025 @ 19:13 |
84 ton maal ¤200 (bron: Blaak - https://emmerschroot.nl/prijzen/ ) zit je op een kleine ¤17000 Dan valt ¤70.000 nog best mee. Er zitten ook de nodige tonnen aan koper en elektromotoren inzitten. Of dat zegt iets over de staat van de locs ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 19 maart 2025 @ 19:20 |
Dit is de metro van Kantoorurendam ![]() | |
James1988 | woensdag 19 maart 2025 @ 20:20 |
Het zijn machines uit de jaren 80 die enkel 3 kV lusten, met onderdelen van leveranciers die niet meer bestaan, en waar waarschijnlijk nog asbest in zit. En ERTMS hebben ze ook niet. Daar kom je tegenwoordig niet heel ver meer mee. | |
Duvel | donderdag 20 maart 2025 @ 08:30 |
In 1987 nog asbest? Wellicht dat die bij de bouw in de hoogspanningscomponenten zaten, maar dat zou later tijdens onderhoud wel verwijderd moeten zijn. | |
James1988 | donderdag 20 maart 2025 @ 12:39 |
Op de Engelstalige en Franstalige Wikipedia-artikelen over deze reeks locs wordt gemeld dat bij een deel asbestverwijdering is uitgevoerd. En ik kwam nog deze PDF tegen over loc 2160 waarin wordt vermeld waar asbest zit: ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 20 maart 2025 @ 13:21 |
Het is België eah. | |
ACT-F | donderdag 20 maart 2025 @ 14:56 |
Was tot 1989 toegestaan. Het wordt in zeer uitzonderlijke gevallen nog gebruikt als er echt geen alternatieven zijn omdat het nog steeds de beste hittebestendige eigenschappen heeft. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 21 maart 2025 @ 13:44 |
Ik maakte ruim 25 jaar geleden alternatieven die op booreilanden als isolatiemateriaal gebruikt werden. Een emmertje kostte een gulden of 120,- maar het werkte beter. Ik geloof echt niet dat er geen alternatieven zijn, op welk vlak dan ook, voor asbest in 2025. | |
b2py | vrijdag 21 maart 2025 @ 14:22 |
Aanvang herstel HSL viaducten uitgesteld van 2026 naar in de loop van 2027: https://www.rijksoverheid(...)l-viaducten-hsl-zuid | |
Duvel | vrijdag 21 maart 2025 @ 14:37 |
Treinstel 8624 is in dienst met een nieuwe kopbak. Direct te herkennen door de afwezigheid van hardnekkige vervuiling. Ook op de overige bakken zijn opvallend schone delen te zien, waarschijnlijk waar schadeherstel in Haarlem wat werk te doen had. | |
Janneke141 | vrijdag 21 maart 2025 @ 15:17 |
Oh, dus ze kúnnen wel schoon! | |
phpmystyle | vrijdag 21 maart 2025 @ 19:22 |
Van mij mogen ze die wel weer zo bouwen hoor. Ik heb niks met dat strak gestileerde aftimmering en die kunststoffen beplatingen. Zeker de STL vind ik maar een lelijk dingetje. Zelf vind ik de ICM het mooiste. Helaas gaat die weg op termijn ![]() | |
ACT-F | vrijdag 21 maart 2025 @ 19:49 |
Van mij mogen er 18+ treinen komen zodat je geen jengelende kinderen hebt, biertje, peukje ![]() De Eurostar doet goede zaken op dit moment door de problemen op Heathrow: https://www.thelocal.com/(...)ue-to-heathrow-chaos | |
Duvel | vrijdag 21 maart 2025 @ 20:06 |
Als je maar wil, blijkbaar. Ik zat vanmiddag in een ICM met melkglas, zo goor. | |
phpmystyle | vrijdag 21 maart 2025 @ 20:10 |
Gaat overigens niks boven dit interieur.![]() ![]() Dat heerlijke geluid van accelererende motoren. Helaas nostalgie. | |
phpmystyle | vrijdag 21 maart 2025 @ 20:23 |
Donder! Voor de geïnteresseerden: waarschijnlijk weer mat64 op één traject van barneveld naar Amersfoort. Nog niet operationeel. Kan er weinig over vinden. https://community.ns.nl/d(...)in-voor-keolis-87995 | |
marcb1974 | zondag 23 maart 2025 @ 11:09 |
En soms kan zelfs DB niets aan de vertragingen doen ![]() ![]() ![]() Echtpaar dat boom omzaagde blijkt oorzaak van platleggen Duits treinverkeer ![]() | |
Wertha | zondag 23 maart 2025 @ 17:21 |
Ik nam als scholier liever de stoptrein dan de intercity tussen Weert en Eindhoven om naar het geluid te kunnen luisteren. ![]() | |
boriq | zondag 23 maart 2025 @ 18:22 |
Vanmiddag in Inverness, een uitje van de Branch Line Society naar Schotland afgelopen weekend en nu op hun terugweg naar Engeland.![]() Wat een lawaai maken die Class' 37 trouwens ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 23 maart 2025 @ 18:32 |
Ze doen me denken aan Britse toeristen in Amsterdam; hoop lawaai en fakking lelijk. | |
derLudolf | zondag 23 maart 2025 @ 19:17 |
Het is vaak genoeg niet DB en ook vaak genoeg de reiziger zelf. Al aantal keren meegemaakt dat lolbroeken de noodrem aantrekken, niet snappen dat je afstand moet houden tot deuren of dat er kinderwagens/vouwfietsen voor de in/uitgang zijn geplaatst. | |
greavy | zondag 23 maart 2025 @ 23:01 |
Ja, zou oorspronkelijk al in januari. Maar het traject gaat erg moeizaam, oa de concessieverlener schijnt moeilijk te doen vanwege de niet-gelijkvloerse instap, ontbreken van reisinformatie, airco .... | |
James1988 | maandag 24 maart 2025 @ 00:05 |
Nostalgische trein zou terugkeren op de Valleilijn, maar heeft nog geen rit gereden: dit is hoe het zit Het grootste probleem is dat er een onderdeel vervangen moet worden dat niet op voorraad is. | |
b2py | maandag 24 maart 2025 @ 08:07 |
‘Schijnt moeilijk te doen’, je bedoelt te zeggen dat de opdrachtgever betaalt voor een product dat de vervoerder heeft aangeboden te kunnen leveren en daar nu zelf niet aan kan voldoen. Nogal wiedes dat die not amused zijn. | |
Janneke141 | dinsdag 25 maart 2025 @ 09:39 |
https://nos.nl/artikel/25(...)poren-langs-de-rails En dat op 500 plekken. Dat wordt lachen. | |
spectrumanalyser | woensdag 26 maart 2025 @ 20:01 |
Nu staat er een 1700 loc tussen de twee DDAR kopbakken in Amersfoort. Een locomotief van DC Tractie, tussen twee rijtuigen van Keolis. Voor de foto zie https://treinposities.nl/foto/327249 | |
pitboer | donderdag 27 maart 2025 @ 16:55 |
https://www.nu.nl/economi(...)n-op-tijd.html#nujij 150 miljard nodig voor het spoor.Best beetje. | |
James1988 | vrijdag 28 maart 2025 @ 00:00 |
Het Duitse spoor, ja. Het Nederlands spoor doet het stukken beter, al moet er hier ook veel geld bij. Dassenbestrijding bijvoorbeeld is een groot probleem. | |
phpmystyle | vrijdag 28 maart 2025 @ 00:10 |
Mooi man, stukje nostalgie terug voor time being. | |
greavy | vrijdag 28 maart 2025 @ 12:13 |
Niet alleen dassenbestrijding. Ik zou ook maar eens kijken naar de dramatische staat van achterstallig onderhoud. Want dat is er wel degelijk, blijkt dagelijks weer uit de "defect spoor"-meldingen, snelheidsbeperkingen en ga zo maar door. | |
DeaDLocK2K | zondag 30 maart 2025 @ 10:58 |
Wat is het nog lang licht eah? | |
derLudolf | zondag 30 maart 2025 @ 11:01 |
Ja ik weet niet, maar heb zo'n gevoel dat ik vanavond denk 'wow, er komen zomaar 62 minuten bij in een dag" ![]() | |
b2py | zondag 30 maart 2025 @ 19:58 |
Weer in de duisternis naar je werk lekker man | |
DeaDLocK2K | zondag 30 maart 2025 @ 20:21 |
Arbeider. Morgen om 8:45 de wekker om om 9:00 te beginnen. | |
Dr_Flash | zondag 30 maart 2025 @ 20:39 |
Ja eenmaal donker, meteen bedtijd boe-hoe | |
derLudolf | zondag 30 maart 2025 @ 20:52 |
Hmm probeer toch wel uiterlijk altijd om 7:45 te zitten. Laat beginnen is ook weer laat vrij... En qua verkeer scheelt het best wel, als ik tussen 7:50 en 8:00 op het werk kom is het onderweg een stuk drukker. Die tien minuten maken toch een heel verschil. | |
James1988 | zondag 30 maart 2025 @ 21:52 |
Lang leve thuiswerken ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 30 maart 2025 @ 21:59 |
Komtwelgoedschatje. | |
DeaDLocK2K | zondag 30 maart 2025 @ 22:00 |
Dit is dus echt zo'n redenering die ik niet snap "als je vroeg begint heb je nog iets aan je middag" hate to break it to you maar mijn duurt net zo lang als die van ieder ander, en ik heb net zoveel vrije tijd. Alleen op andere tijden. | |
b2py | maandag 31 maart 2025 @ 07:21 |
Full time of part time? Full time lijkt mij echt wel killing :x | |
greavy | maandag 31 maart 2025 @ 10:46 |
Ik ga wel gewoon op de fiets, 5km. En na 8 uurtjes treinen aansturen weer naar huis. Ploegendienst (wordt dus 24/7 gewerkt), dus begintijden om 6, 14 of 22u. | |
DeaDLocK2K | maandag 31 maart 2025 @ 10:55 |
Eén keer per week naar kantoor, soms twee. | |
Dr_Flash | maandag 31 maart 2025 @ 11:04 |
2 keer per maand is zat ja. | |
Nia | maandag 31 maart 2025 @ 13:27 |
Vanochtend heb ik 3 Eurostar retourtickets van Parijs naar Schiphol geboekt. Op de heenreis zitten we keurig aan een tafel, maar op de terugreis zitten we in carriage 13 en ik heb stoel 58 die niet bestaat. Ik heb al contact met NS International gehad en kreeg als antwoord dat we op de terugreis ook met z'n drieën aan een tafel zitten. De medewerker schreef dat de Eurostar seat maps verouderd zijn maar ik kreeg helaas geen link naar een pagina met de meeste recente plattegrond van de rijtuigen. Nu zie op de website van 'The Man In Seat 61': https://www.seat61.com/re(...)r-e320-seat-plan.pdf dat de E320 Eurostar treinen van en naar Londen een carriage 13 heeft met wel zo'n 53,54,57 en 58 opstelling rond een tafeltje. Rijden wij vanaf Parijs misschien in zo'n E320 trein terug naar Schiphol? | |
dennistd | maandag 31 maart 2025 @ 14:00 |
Naar Nederland rijden alleen de E320-stellen, de E300-stellen zijn hier niet toegelaten. | |
Nia | maandag 31 maart 2025 @ 15:43 |
Maar het zou dus wel mogelijk zijn dat wij in een E320 trein zitten omdat rijtuig 13 namelijk wel zo'n n 53,54,57 en 58 opstelling bij een tafel heeft? Rijtuig 13 van een E300 trein heeft niet eens zitplaatsen want dat is een barrijtuig. We zijn al een keer of 6 op en neer naar Parijs geweest met Thalys/Eurostar, maar dit is de eerste keer dat ik stoelen toegewezen heb gekregen die niet matchen met de plattegrond van het rijtuig. | |
MTL | maandag 31 maart 2025 @ 19:14 |
De E320-treinen worden inderdaad ook af en toe op de treinen naar Parijs ingezet. Als het goed is staat er op je ticket of de trein rood of blauw is. Blauw is een E320, rood zijn de treinen die vroeger Thalys heetten. Edit: en als het goed is kan je met je boekingscode op het ticket en je achternaam direct bij Eurostar inloggen en daar kijken op welke plaatsen je zit (en eventueel nieuwe plaatsen uitzoeken als ze niet bevallen). Ik heb dat ook vaak genoeg gedaan als ik niet blij was met de automatische zitplaatstoewijzing ![]() [ Bericht 48% gewijzigd door MTL op 31-03-2025 19:22:19 ] | |
spectrumanalyser | maandag 31 maart 2025 @ 19:27 |
Door werkzaamheden bij Amsterdam rijden er vandaag extra treinen tussen Alkmaar en Amsterdam Sloterdijk. 6 sprinters per uur. 1 intercity valt uit, daar komen twee stoptreinen voor terug. Waarvan er 1 niet stopt in Heiloo. | |
Adrie072 | maandag 31 maart 2025 @ 19:33 |
Gemeentebelangen in Heiloo worden slecht verdedigd helaas, benieuwd of die brug voor de bejaarden er komt in het bos, natuurmonumenten says yeah. | |
spectrumanalyser | maandag 31 maart 2025 @ 20:09 |
In Heiloo zijn 2 of 3 personen actief onder de titel Gemeentebelangen Heiloo. Vermoedelijk zijn dat mensen die kort geleden in Heiloo zijn komen wonen. Er komen nogal vreemde uitspraken van deze mensen, zoals dat er goederentreinen door Heiloo zouden rijden. | |
dennistd | dinsdag 1 april 2025 @ 02:28 |
Ah, Parijs, dat had ik even gemist. Bij mij is Eurostar nog steeds Londen, en Parijs is gewoon Thalys. Kutfransen ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 1 april 2025 @ 09:24 |
Hoe kom je aan jouw nickname? Mijn oudtante heette zo. | |
Nia | dinsdag 1 april 2025 @ 10:38 |
Ik kan op de tickets niets vinden waaruit de kleur van de trein zou blijken. De heen- en terug tickets zien er exact hetzelfde uit. Kan Eurostar, zoals dat bij verandering van type vliegtuig met een andere stoelconfiguratie wel voorkomt, de passagier een bericht sturen waarmee hij of zij gekozen stoelen kan wijzigen? Nu kan ik op de website van Eurostar helaas onze stoelen niet wijzigen. Misschien omdat ik niet direct bij Eurostar geboekt heb? Onze tickets zijn pas voor de tweede week van december. Ik was gisteren op NS International even 'droog' aan het boeken om te kijken hoe ver van tevoren je tickets kan kopen en tot mijn verbazing kan je nu vele maanden eerder voor vertrek al Eurostar tickets voor Parijs boeken. Zowel heen- als terugreis kosten ons per persoon slechts ¤44 inclusief het deel door Nederland. Nog dezelfde prijs als onze laatste Parijs trip van zomer 2023. | |
James1988 | dinsdag 1 april 2025 @ 11:10 |
Nagenoeg fulltime. Ik ga af en toe naar kantoor maar zo'n dag is meestal zeer onproductief. Ik heb echt geen behoefte aan kantoor"gezelligheid" en "atmosfeer". | |
Spablauw214 | dinsdag 1 april 2025 @ 12:12 |
Zo’n bedrijf met traditionele kantoorcultuur zou voor mij zelfs reden zijn om af te zien van de baan. Zonde van de weggepiste reistijd en dodelijk voor de productiviteit. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 1 april 2025 @ 12:31 |
In het verlengde daarvan; een return to office mandaat zou voor mij zelfs reden zijn om iets anders te zoeken. En ik ben 24 jaar in dienst grofweg. Ik ben productiever en heb een veeeel betere werk-privébalans dan toen dit nog niet aan de hand was. | |
Dr_Flash | dinsdag 1 april 2025 @ 12:36 |
Ik zou het niet eens meer kunnen. Vijf dagen per week naar kantoor. Zie je ze vliegen of zo. | |
Spablauw214 | dinsdag 1 april 2025 @ 12:42 |
Dat, ons hele privéleven hier nu ook omheen gebouwd. Anders zouden de kids bijvoorbeeld ook veel vaker naar de opvang moeten waardoor 1 van ons voor Jan Lul werkt. Ik begin hier niet meer aan. 1 dag per week, af en toe een keer 2 dagen vind ik meer dan prima. Toch sterft het nog steeds van de micromanagende chefjes die geen enkel vertrouwen hebben en het liefst iedereen fulltime op kantoor zien werken waar het vol hangt met camera’s om alles in de gaten te houden. | |
b2py | dinsdag 1 april 2025 @ 13:47 |
Door jullie is dus eigenlijk de trein nu leeg? ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 1 april 2025 @ 13:52 |
Bij mij begon het al in 2014! Maar; ja! | |
James1988 | dinsdag 1 april 2025 @ 14:26 |
Ik zit nog genoeg in de trein, maar niet tijdens de spits ![]() Zaterdag mag ik weer, ik heb een reis van 12,5 uur gepland ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 1 april 2025 @ 14:34 |
En waar gaat het zaterdag heen? | |
Spablauw214 | dinsdag 1 april 2025 @ 14:38 |
Ik ga dit weekend ook een flinke schuif maken. De Bernina ![]() | |
James1988 | dinsdag 1 april 2025 @ 15:30 |
Wenen ![]() | |
dennistd | dinsdag 1 april 2025 @ 15:44 |
Tja, ik heb weinig keus.... Gewoon 9 dagen per twee weken naar kantoor ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 1 april 2025 @ 16:12 |
Dat kan thuis toch ook gewoon!? Heel veel plezier! | |
James1988 | dinsdag 1 april 2025 @ 16:21 |
Vriendin woont daar, dus dat komt wel goed ![]() | |
Spablauw214 | donderdag 3 april 2025 @ 10:09 |
Pff, de ICE3 valt me wel tegen t.o.v. de ICE3 Neo van hiervoor zeg. | |
Adrie072 | donderdag 3 april 2025 @ 17:52 |
Telt deze ook als goederentrein? ![]() Bekijk deze YouTube-video | |
Flitsbezorger | donderdag 3 april 2025 @ 17:57 |
Weinig beenruimte vooral. Sinds de ICE 1 zijn alle series daarna sowieso alleen maar minder geworden. | |
Spablauw214 | donderdag 3 april 2025 @ 19:52 |
Dat, maar ook harde, oncomfortabele stoelen zelfs in de 1e klas. Die ICE 3 Neo heeft me wel positief verrast eigenlijk. | |
Dr_Flash | vrijdag 4 april 2025 @ 10:57 |
Dat hebben alle nieuwe treinen. Die stoelen moeten namelijk 20 jaar mee kunnen. | |
James1988 | zaterdag 5 april 2025 @ 13:40 |
Ik heb vandaag een rit gemaakt met zo'n unit. Ik zou 'm nemen van Utrecht naar Frankfurt, maar ik ben in Düsseldorf al uitgestapt en reis nu met een andere ICE verder. Vreselijke trein. ![]() | |
spectrumanalyser | zaterdag 5 april 2025 @ 19:08 |
Jawel. Het blijft een zeldzaamheid. De maatschappij die deze trein reed bestaat zelfs al niet meer. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 5 april 2025 @ 23:35 |
Groepje randdebielen die over het spoor lopen:![]() | |
dennistd | maandag 7 april 2025 @ 12:17 |
Grote brand in de Meinweg. Kunnen ze als de boel verwoest is mooi de IJzeren Rijn weer in gebruik nemen als er geen natuur meer is ![]() https://nos.nl/artikel/25(...)imburgs-natuurgebied | |
DeaDLocK2K | dinsdag 8 april 2025 @ 22:58 |
Er stond rond 12'en een mooie rode Vectron bij Fles voor 't balkon ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 9 april 2025 @ 07:23 |
Rustig aan Donald J. | |
Duvel | woensdag 9 april 2025 @ 14:20 |
Die spoorlijn ligt er voor de nostalgische sfeer een de leuke foto's, en dat zou ik het liefste zo houden. | |
Spablauw214 | woensdag 9 april 2025 @ 19:39 |
Zo, terug uit Zwitserland en Italië. De Bernina dus gedaan. Wat was dat gaaf zeg, het heeft echt al m’n verwachtingen overtroffen. Zeker mooier dan de Golden Pass Line ook. De trein bleef bovenop de berg een minuut of 20 staan waardoor iedereen foto’s kon maken etc. De 4,5 uur vloog voorbij. Wat grappig was, was dat ik dus niet in de panoramarijtuigen zat maar in dat Allegra-stel ervoor. Daar hoef je geen reservering van 34 CHF voor te kopen en er zaten maar een paar mensen terwijl de panoramawagens stijf uitverkocht waren (op een vrijdag in april buiten de schoolvakantie dus). Bovendien wordt het bandje met info daar ook gewoon afgespeeld dus je mist niks. Ik zou lekker daar gaan zitten dus ![]() De aansluitende trein naar Milaan vond ik ook leuker dan verwacht, binnen een tijdsbestek van een uur ga je van bergen met sneeuw naar de oevers van het Comomeer met palmbomen en cipressen. We waren wel ruim een uur vertraagd maar goed, het blijft Italië ![]() | |
derLudolf | woensdag 9 april 2025 @ 19:48 |
Zoiets iets meer dan een jaar geleden ook ervaren @Spablauw214 Van grauw weer en dik een meter sneeuw op het perron van Oberalp naar palmbomen, bloeiende magnolia's en een stralende zon in Locarno aan het Lago Maggiore. Ben je ook van Chur naar St Moritz geweest? Dat is ook een mooi traject ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 9 april 2025 @ 19:53 |
Ik geloof dat we ng steeds een keertje met het neuwjaarsrondje naar Italië moeten onniedan @liesje1979 | |
derLudolf | woensdag 9 april 2025 @ 20:08 |
Als ik mee ga, koop ik wil een Interrail - dan heb ik ook geen gezeik als je een andere route wil nemen | |
Dr_Flash | woensdag 9 april 2025 @ 20:09 |
Haha zelden zo hard gelachen ![]() | |
Spablauw214 | woensdag 9 april 2025 @ 20:28 |
Ja mooi hè. Ik wil de rest van die panoramaverbindingen ook nog gaan doen de komende jaren. De trein die ik had reed van Chur helemaal naar Tirano, dus ook over het Landwasser-viaduct en de Brusio-spiral. Alleen bij Samedan zijn we doorgestoken naar Pontresina dus St Moritz sloegen we over. | |
liesje1979 | woensdag 9 april 2025 @ 21:47 |
Ja. ![]() Ik ga zo ff mijn koffer inpakken voor morgen. Vraagje, wanneer of vooral waar komen jullie in die trein? | |
Peterselieman | woensdag 9 april 2025 @ 21:48 |
Arnhem | |
liesje1979 | woensdag 9 april 2025 @ 21:49 |
Okay. | |
derLudolf | woensdag 9 april 2025 @ 21:56 |
Dennis en ik zitten al in de trein waar jullie in Düsseldorf op overstappen ![]() | |
Janneke141 | vrijdag 11 april 2025 @ 14:55 |
Het is groen, oud en zwaar en het jakkerde vandaag door station Dukenburg. Helaas was ik net te laat om er een fotootje van te maken... | |
DeaDLocK2K | vrijdag 11 april 2025 @ 15:17 |
Een Erica Terpstra-zombie!? | |
DeaDLocK2K | vrijdag 11 april 2025 @ 21:49 |
22 of 23 mei volgend jaar maar eens een lange trip boeken naar Beieren ofzo. Dan is het godswonder geschied en zijn de werkzaamheden tussen Elten en Düsseldorf ten einde. | |
marcb1974 | vrijdag 11 april 2025 @ 22:27 |
Weet je zeker dat ze dan ook over zijn? | |
spectrumanalyser | vrijdag 11 april 2025 @ 22:31 |
De Mat'64 voor RRReis lijkt gereed te zijn. Bekijk deze YouTube-video | |
DeaDLocK2K | vrijdag 11 april 2025 @ 23:06 |
Het is Dutisland, het is net zoals Nederland een hindernisbaan op de meest onpraktische momenten. Daarom niet proberen om op één dag door Oostenrijk heen te komen maar fases. Ga denk ik een weekend naar Amberg ofzo, vind ik zo'n leuk stadje. | |
marcb1974 | vrijdag 11 april 2025 @ 23:36 |
Klinkt goed in ieder geval ![]() | |
phpmystyle | zaterdag 12 april 2025 @ 00:39 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Wauw. Vraagje: waarom hebben sommige plan v stellen "extra" deuren voor en andere niet? Zoals deze: ![]() | |
phpmystyle | zaterdag 12 april 2025 @ 00:41 |
Kan elke machinist zo'n trein besturen? | |
DJMO | zaterdag 12 april 2025 @ 01:14 |
Vraagje. Met een dalvrij abo kun je toch gewoon tot akan gratis reizen? | |
MTL | zaterdag 12 april 2025 @ 06:42 |
Ja. In/uitcheckpaaltjes staan geloof ik in de tunnel bij de centrale hal, als ik het mij goed herinner en het niet veranderd is (het is alweer jaren geleden dat ik er was). | |
dennistd | zaterdag 12 april 2025 @ 07:40 |
Dat is de bagage-afdeling. Op de tweede foto zit ie achteraan. Bij een deel zijn de deuren bij een revisie vervangen door een dichte wand. Nee,voor elk materieel is er een aparte bevoegdheid. Ja, net als Emmerich, Gronau en Leer. | |
Spablauw214 | zaterdag 12 april 2025 @ 08:54 |
Vorig jaar stonden ze er nog. Als je de trap af naar de hal loopt gelijk links of rechts. En richting de uitgang staat er ook nog een. | |
marcb1974 | zaterdag 12 april 2025 @ 11:41 |
Vorige week stonden ze er in de hal ook nog. Ongeveer bij de MacD. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 12 april 2025 @ 12:14 |
30 jaar terug praktisch gezien wel maar ondertusesn niet meer. | |
greavy | zaterdag 12 april 2025 @ 16:14 |
Voor nu kan DB NoGo in ieder geval niet plannen -_- Ze gooien Oberhausen-Emmerich dicht, en tegelijkertijd vele nachten op rij werkzaamheden Viersen-Krefeld met enkelspoor, Totalsperrung Viersen Helenabrunn - Rheydt Gbf via de Umgehungsbahn en Mönchengladbach - Grevenbroich Erftwerk enkelspoor. Afgelopen nacht hebben er weer vele treinen in Nederland uren staan kamperen totdat Duitsland ze accepteerde, ondanks dienstregeling in Duitsland. 2 Treinen van ons waren ook gestrand in Venlo na 4u wachten en nog niet weg mogen, dus personeel is afgestapt. | |
James1988 | zondag 13 april 2025 @ 09:33 |
@greavy Ben je op vakantie in Engeland? ![]() | |
Duvel | zondag 13 april 2025 @ 10:31 |
Waren er hier nog mensen mee met de afscheidsrit van de ICE3M gisteren? | |
Eix | zondag 13 april 2025 @ 11:26 |
Een deel is meen ik ook zonder bagageruimte geleverd. Lijkt me trouwens wel gaaf om nog eens een ritje met dat spul te maken. Ze zijn toch al ruim tien jaar van het toneel. ![]() | |
Adrie072 | zondag 13 april 2025 @ 21:33 |
Railaway, wat een heerlijke aflevering vanavond. | |
Treinhoer | zondag 13 april 2025 @ 22:01 |
Die brug ligt er toch nog steeds uit? Met de bus naar Bunde en tussen Bunde en Leer is nog steeds dalvrij ook? | |
DeaDLocK2K | zondag 13 april 2025 @ 22:13 |
James, hoe ging je trippie naar Wenen eigenlijk? | |
Erno-BE | maandag 14 april 2025 @ 06:30 |
Welke traject werd uitgezonden dan? | |
dennistd | maandag 14 april 2025 @ 07:24 |
Ja | |
James1988 | maandag 14 april 2025 @ 08:31 |
De reis zoals ik 'm eigenlijk had gepland (over Brussel en München) viel in het water omdat de trein van Breda naar Brussel was opgeheven, maar ik reisde met een Interrail dus ik heb gewoon wat anders gepland en dat liep prima. Uiteindelijk wel met zo'n +20 aangekomen in Wenen doordat de ICE vertraging had en z'n pad was kwijtgeraakt, maar ach. Op zo'n lange reis maakt dat ook niet meer uit. | |
DeaDLocK2K | maandag 14 april 2025 @ 13:17 |
+20 op een reis dwars door Duitsland? Jeetje wat een meevaller! | |
derLudolf | maandag 14 april 2025 @ 13:31 |
Praag-Haren was ook pünktlich gisteren, welliswaar zonder geplande anderhalf uur overstap in Hannover voor avondeten, naar uiteindelijk wel genoeg tijd om wat eten te scoren dat we in de trein konden opeten. Uiteindelijk moesten we wel 2u in Dresden wachten dus qua totale overstaptijd ook niet echt verloren. Alleen jammer dat we in een Teppich RE zaten ipv ICE2 | |
Spablauw214 | maandag 14 april 2025 @ 14:00 |
Dit blijft toch wel een kutmachine hè. Ik had er door de vertraging onlangs ook weer een tussen Stuttgart en Zürich HB. In plaats van een KISS. Had die KISS nog graag willen doen voordat ze weggaan. | |
greavy | maandag 14 april 2025 @ 16:03 |
![]() ![]() Ik doe t echt al lang niet meer. Ladder ligt ook niemeer standaard in de auto, de camera wordt zelden gebruikt | |
derLudolf | maandag 14 april 2025 @ 17:17 |
Ladders zijn ook overgewaardeerd, je kunt prima in seinpalen klimmen ![]() | |
greavy | maandag 14 april 2025 @ 17:27 |
Zelfs de hoogstatieven zijn al overgewaardeerd tegenwoordig. Afgelopen weekend bij Dresdner Dampfloktreffen ook nog mensen in seinpalen gehad hoorde ik.. | |
derLudolf | maandag 14 april 2025 @ 18:03 |
Daar doelde ik inderdaad op, @dennistd is daar gisteren op de terugweg blijven hangen. Iemand in een seinpaal waardoor een parallelfahrt afgebroken is en het baanvak is afgesloten. | |
derLudolf | maandag 14 april 2025 @ 20:48 |
Voor twee uurtjes wil het wel, maar vanaf Dresden naar Hannover is het wel een lange zit. | |
Adrie072 | maandag 14 april 2025 @ 20:51 |
Een reis met een toeristische trein in een relatief onbekend deel van Frankrijk: de regio's Loire en Haute-Loire in het zuidoostelijke deel van de Auvergne. Ook wel genoemd: La belle inconnue, oftewel het mooie onbekende. 'Rail away' reist met de Chemin de Fer du Haut Forez. Het is een drukte van belang in de ochtend op het station van Estivareilles. Veel vrijwilligers zijn druk in de weer om de toeristische trein van de Chemin de Fer du Haut Forez weer te laten rijden, want dat is niet altijd even vanzelfsprekend. Onderweg worden er een aantal uitstapjes naar onbekende dorpen gemaakt. Een daarvan is Usson-en-Forez. | |
Spablauw214 | maandag 14 april 2025 @ 21:44 |
Het was op zich prima maar comfortabel is anders. Mijn rit was ook 2 uur. Ik moest in Singen overstappen en met een trein van de SBB verder. Spul zal wel niet toegelaten zijn in Zwitserland. | |
James1988 | dinsdag 15 april 2025 @ 11:25 |
Vertrek uit Passau was met +13, de vertraging liep wat verder op in Oostenrijk omdat andere treinen voorrang kregen. De vertraging binnen Duitsland kwam doordat de treindelen in de verkeerde volgorde in Nürnberg binnenkwamen en de "tweede trein" als eerste mocht vertrekken. | |
Dr_Flash | dinsdag 15 april 2025 @ 17:08 |
Dr_Flash in TRV / Fles' Travelsnacks #9 | |
Peterselieman | dinsdag 15 april 2025 @ 21:43 |
Zondag nog mee gereisd tussen Dresden en Berlijn Ostkreuz | |
Spablauw214 | dinsdag 15 april 2025 @ 22:30 |
Was het wat? | |
Peterselieman | dinsdag 15 april 2025 @ 22:35 |
Was niet heel bijzonder en op enkele trajectdelen reed het wat onrustig bij snelheden boven de 180 km/h | |
Spablauw214 | woensdag 16 april 2025 @ 14:56 |
Dus de Nedersaksenlijn wordt aangelegd met het gereserveerde geld voor de Lelylijn. Je verzint het niet. | |
James1988 | woensdag 16 april 2025 @ 16:56 |
Probleem met de Lelylijn is dat hij heel veel geld kost en dat het financiële plaatje nog niet rond is. Dat er met geld geschoven wordt om een ander spoorproject verder te helpen vind ik niet per definitie negatief, zolang het geen of-of-situatie wordt. | |
marcb1974 | woensdag 16 april 2025 @ 16:57 |
Mooie cijfers over het Fernverkehr van de DB https://www.bild.de/polit(...)86f649b7f04ecad66a13 | |
Janneke141 | woensdag 16 april 2025 @ 18:28 |
Nee hoor, die komt er ook niet. We verbranden nog een miljardje of wat aan onderzoeken, projectgroepen en milieustudies en dan wordt het hele circus alsnog afgeblazen. | |
Leandra | woensdag 16 april 2025 @ 18:41 |
En dat terwijl het toch echt wel nut zou hebben om iig tussen Emmen en Veendam spoor te hebben, want heel Friesland, Groningen en Drenthe is qua spoor nu geblokkeerd als je tussen Zwolle en Meppel een probleem hebt, het zou mooi zijn als je dan via Emmen om kon reizen. | |
Janneke141 | woensdag 16 april 2025 @ 18:50 |
Heb je niks aan, die omreisroute duurt veel te lang om zinnig te zijn - in elk geval voor geplande werkzaamheden. Al helemaal als je naar Friesland moet. Ik snap de charme van een Nedersaksenlijn wel, maar het is voor geen enkel echt probleem een oplossing. Volgens Hanca in het POL-topic wordt de tijdswinst op maarliefst zes minuten geraamd, en persoonlijk geloof ik dat niet eens. Hoe veel van Groningen naar Emmen forensende mensen krijg je daarmee vanuit de auto in het OV? Hoeveel Emmenaren gaan dan ineens wel werk zoeken in Groningen? | |
Spablauw214 | woensdag 16 april 2025 @ 19:05 |
Nou ja volgens mij ligt voor de Nedersaksenlijn de meeste infra er al alleen moet het ofwel worden uitgebreid ofwel geschikt gemaakt voor passagiersvervoer. Ik vraag me ook af wie hier op zit te wachten eigenlijk. Maar ik verwacht er ook niks van. Uiteindelijk zal de conclusie wel weer zijn dat het allemaal te duur is, net als destijds de Zuiderzeelijn. | |
Spablauw214 | woensdag 16 april 2025 @ 19:07 |
De huidige busverbinding is sneller schijnbaar. Al heeft dat ook te maken met de lage baanvaksnelheden, bijvoorbeeld tussen Zuidbroek en Veendam kan maar 80 km/h worden gereden. Ik weet verder niet wat het kost om de boel te versnellen. Qua omreisroute zou de Lelylijn vele malen interessanter zijn, zeker als deze wordt ontworpen voor een baanvaksnelheid van 200 km/h ofzo. | |
derLudolf | woensdag 16 april 2025 @ 19:13 |
Een ding scheelt, de bovenleiding kan uit de begroting weg gelaten worden, er is toch niet genoeg capaciteit op het net ![]() | |
Peterselieman | woensdag 16 april 2025 @ 20:51 |
Ik heb wel vernomen dat er nu nagedacht moet worden over alternatieven voor diesel ivm de nieuwe concessie Noordelijke Nevenlijnen die in 2035 in moet gaan. Dan moet je nu al beginnen, anders zit je tot 2050 ergens aan vast omdat de GTW's vervangen zullen worden | |
Erno-BE | donderdag 17 april 2025 @ 13:18 |
Ik had begrepen dat als er meer dan 1 trein per uur rijdt op een bepaald traject dat elektrificatie dan uiteindelijk goedkoper is dan batterijtreinen. Dus ook voor de Noordelijke Nevenlijnen loont uiteindelijk elektrificatie. | |
Kentekenplaat | donderdag 17 april 2025 @ 19:56 |
Ik vraag me af hoe lang die trein er over doet. Gezien het traject denk ik dat de bus sneller is tussen Groningen en Emmen. (55 minuten) | |
Spablauw214 | donderdag 17 april 2025 @ 20:21 |
Dat klopt, bus is sneller. Maar daar zou je wellicht wat aan kunnen doen door te kijken of je de lage baanvaksnelheden (nu 80 en 100) kan verhogen op een of andere manier. Veel mensen zullen toch de trein verkiezen boven de bus, omdat het comfortabeler reizen is. Maar dan moet het qua reistijd niet al teveel uit de pas lopen. | |
b2py | donderdag 17 april 2025 @ 21:23 |
NS maakt pagina over koningsdag, het is letterlijk echt zonde van de zuurstof die daarin is gestopt. Er staat letterlijk echt helemaal niks: https://nieuws.ns.nl/ns-kleurt-oranje-voor-koningsdag/ | |
derLudolf | donderdag 17 april 2025 @ 21:58 |
Er is niet voldoende zuurstof ingestoken: In de drukke steden neemt NS maatregelen om een de veiligheid van reizigers te kunnen waarborgen De tip om het centrum van Amsterdam te mijden is dan wel weer overbodig ![]() | |
ikweetnietwat | donderdag 17 april 2025 @ 22:07 |
https://www.zuginfo.nrw/d(...)Fplred_2804_1312.pdf net gepubliceerd: vanaf 28 april gaat traincharter de RE13 tussen wuppertal en venlo rijden, zodat er weer een uurlijkse dienst is. Met alternatieve materieel(centralbahn wagen?) Misschien heeft de verkoop van eurobahn aan NWL voor 1¤ deze maand toch wat goeds uitgehaald ![]() | |
derLudolf | donderdag 17 april 2025 @ 22:35 |
Zou kunnen, maar kan evengoed Dosto zijn gehuurd van DB gebrauchtzug met een 111 of 143. En ook TRI bezit tegenwoordig Dosto's. Denk dat n-wagens het meest reëel zijn overigens. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 18 april 2025 @ 08:35 |
N-Wagen met Wittenberger Kopf en een 101 als 103 genummerd. | |
Erno-BE | vrijdag 18 april 2025 @ 09:04 |
Tja, het afschalen van de kwartiersdienst tussen Utrecht, Den Haag en Rotterdam naar een halfuursdienst, het afschalen van de sprinterhalfuursdiensten naar Rhenen, Soest, tussen Haarlem en Leiden, tussen Hoofddorp en Hoorn en tussen Lelystad en Zwolle naar uursdiensten worden ook keurig niet vermeldt door NS. En Maastricht heeft slechts 1x uur een rechtstreekse trein naar Eindhoven en verder en 1x per uur moet er in Sittard worden overgestapt. | |
James1988 | vrijdag 18 april 2025 @ 11:09 |
Eerder dit jaar werd bekend dat NMBS voornemens is om een grote bestelling te plaatsen bij het Spaanse CAF. Alstom stapte naar de Raad van State en is gisteren in het gelijk gesteld. De bestelling is geschorst. | |
spectrumanalyser | vrijdag 18 april 2025 @ 14:48 |
Op station Uitgeest staan een Strukton rail 1700 en 1600 loc met daartussen een platte wagen waar vermoedelijk een container met accupakket op staat. Bovenop de container is een stroomafnemer gemonteerd. [ Bericht 3% gewijzigd door spectrumanalyser op 18-04-2025 15:11:41 ] | |
Duvel | vrijdag 18 april 2025 @ 15:04 |
Oh god, een nieuwe fase? | |
derLudolf | vrijdag 18 april 2025 @ 15:06 |
Gelijkstroom werkt niet met fasen | |
Spablauw214 | vrijdag 18 april 2025 @ 15:16 |
Wat het eindproduct ook wordt, het zal ongetwijfeld beter zijn dan de Desiro’s ![]() | |
dennistd | vrijdag 18 april 2025 @ 15:22 |
Op zich zijn die Desiro's helemaal niet zo erg, maar ze moeten niet ingezet worden op verbindingen waar mensen langer dan een half uur in de trein zitten. | |
James1988 | vrijdag 18 april 2025 @ 15:34 |
Inderdaad. De Desiro van de NMBS is een prima voorstadstrein, maar de inrichting is minder geschikt voor lange verbindingen, terwijl NMBS ze daar juist óók op inzet. Ze rijden zelfs op Luik - Luxemburg, een rit van net iets minder dan 3 uur. Daarvoor zijn ze gewoon niet bedoeld. | |
Spablauw214 | vrijdag 18 april 2025 @ 16:15 |
Klopt, ze rijden ook regelmatig als IC tussen Brussel en Aarlen en op die achteraflijntjes in de Ardennen, zoals tussen Namen en Dinant en verder landinwaarts kom je ze ook regelmatig tegen en daar zijn ze ongeschikt voor. De stoelen zijn beroerd evenals de beenruimte. Voor de S-treinen rond Brussel ofzo is het prima inderdaad. | |
Dr_Flash | vrijdag 18 april 2025 @ 16:42 |
Ehmm. Laten we Desiro's niet verwarren met Desiro ML. Desiro ML (van MainLine) is daar gewoon WEL voor bedoeld. Of de reiziger er blij van wordt is wat anders ![]() Overigens rijden er in Roemenië ook gewoon Desiro's zonder ML op veel te lange ritten ja ![]() | |
Spablauw214 | vrijdag 18 april 2025 @ 17:15 |
Jazeker. Een keer mee gereisd zelfs. Jaren geleden. Van Timisoara naar Vrsac in Servië (wie kent het niet?). Was oude meuk, een smerig hok en het spoor was in erbarmelijke staat maar goed, we kwamen er wel ![]() | |
Erno-BE | vrijdag 18 april 2025 @ 19:42 |
Een deel van de Ardennen, zoals alles ten zuiden van Dinant en Liège-Luxemburg is geëlektrificeerd met 25 kV AC en de Desiro is het enige materieel wat op die spoorlijnen kan rijden. |