ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dienstmededeling Bekijk deze YouTube-video
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
We have a romantic Valentine’s offer: a private compartment for only ¤120
💕
Especially for Valentine’s Day, we’re offering great deals on private compartments aboard our ValenTrain from Brussels and Amsterdam to Berlin and Prague. Valid on many departures until June.
Kan best eens interessant zijn: Wie weet krijg je wel een paar uur extra genot voor je geld!
Ein Weichen- und Signalstörung en daarom worden we omgeleid vanaf Frankfurt Airport. We gingen al met +12 ofzo uit Arnhem weg en het is iedere keer netjes een beetje bijgekomen zoals we ondertussen van de Moffen gewend zijn
Geen idee of ik dit in het goede topic post, maar ik kwam er ineens per toeval achter bij het plannen van een (festival)weekend in Brabant: sinds wanneer rijden er in de nachten van VRIJ op ZAT en ZAT op ZON weer 's nachts treinen in Brabant? Of ja, als de NS reisplanner niet liegt, dan rijden ze tot een uurtje of 2 / half 3 's nachts tussen Tilburg en Den Bosch, en dan ook nog intercity's vanaf Eindhoven naar Tilburg en Den Bosch (en verder).
Ik kon er geen nieuwsbericht over vinden, maar wellicht dat hier iemand meer weet, ook al gaat het hier meer over internationaal spoor. Geen idee of dat pas sinds de nieuwe dienstregeling weer is ingevoerd of dat ze al een aantal jaren rijden en ik onder een steen heb geleefd.
Bvd.
The only way you can be original, is to be yourself.
Op dinsdag 18 februari 2025 10:03 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende: Geen idee of ik dit in het goede topic post, maar ik kwam er ineens per toeval achter bij het plannen van een (festival)weekend in Brabant: sinds wanneer rijden er in de nachten van VRIJ op ZAT en ZAT op ZON weer 's nachts treinen in Brabant? Of ja, als de NS reisplanner niet liegt, dan rijden ze tot een uurtje of 2 / half 3 's nachts tussen Tilburg en Den Bosch, en dan ook nog intercity's vanaf Eindhoven naar Tilburg en Den Bosch (en verder).
Ik kon er geen nieuwsbericht over vinden, maar wellicht dat hier iemand meer weet, ook al gaat het hier meer over internationaal spoor. Geen idee of dat pas sinds de nieuwe dienstregeling weer is ingevoerd of dat ze al een aantal jaren rijden en ik onder een steen heb geleefd.
Bvd.
's weekends rijden er al jaren een paar latere treinen in Brabant. De laatste treinen vertrekken/arriveren rond 02:00 in Eindhoven.
Heen in debiele volle arriva, de intercity reed niet, dus iedereen daarin Terug omrijden, mijn traject ging alleen een bus waarbij de rij achterlijk lang was
stupidity has become as common as common sense was before
Op dinsdag 18 februari 2025 10:03 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende: Geen idee of ik dit in het goede topic post, maar ik kwam er ineens per toeval achter bij het plannen van een (festival)weekend in Brabant: sinds wanneer rijden er in de nachten van VRIJ op ZAT en ZAT op ZON weer 's nachts treinen in Brabant? Of ja, als de NS reisplanner niet liegt, dan rijden ze tot een uurtje of 2 / half 3 's nachts tussen Tilburg en Den Bosch, en dan ook nog intercity's vanaf Eindhoven naar Tilburg en Den Bosch (en verder).
Ik kon er geen nieuwsbericht over vinden, maar wellicht dat hier iemand meer weet, ook al gaat het hier meer over internationaal spoor. Geen idee of dat pas sinds de nieuwe dienstregeling weer is ingevoerd of dat ze al een aantal jaren rijden en ik onder een steen heb geleefd.
Bvd.
Niet toevallig rondom carnaval gekeken? Dan willen ook wel eens meer treinen rijden
Achja. op Castricum reed vanmorgen een SLT het station voorbij zonder te halteren. Het was vlak voordat de stoptrein Haarlem binnen kwam. Reizigers stonden verbaasd te kijken. Een leegmaterieelrit denk ik.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Kwam voorbij op Reddit; het was gisteren een redelijke chaos. Diverse mensen 4+ uur vertraagd aangekomen. Sommigen pas vanochtend ipv gisteravond geloof ik. (ben in München conferentie organiseren en Gleis 11 plunderen).
Rondom Eindhoven is het momenteel ook een zooitje. Er is gisteren een brand geweest in het onderstation bij Best, daardoor staan wat bovenleidingsgroepen zonder spanning. Er rijden nog wel treinen tussen Eindhoven en Boxtel/'s-Hertogenbosch/Tilburg maar minder dan normaal.
Ik zat er dus gisteren in (Utrecht - München). Was één treinstel ipv twee. Extreem druk vanwege wintersporters.
Na vertrek uit Utrecht, mensen staand in de gangpaden met ski's en koffers, werd er omgeroepen: "We krijgen er in Keulen een extra treinstel bij, dan heeft iedereen weer zitplek".
Uurtje voor Keulen: "Er is door de TDL bevestigt dat we een treinstel erbij krijgen, wordt aan de voorkant aangekoppelt."
15 minuten voor Keulen: "Correctie, de trein wordt aan de achterkant aangekoppeld." Mensen staan alvast op en pakken hun spullen.
5 minuten voor Keulen: "Sorry mensen, we krijgen toch geen extra treinstel erbij." --> Mensen gaan weer terug naar hun plek voor zover die er was.
Bij het binnenrijden van Keulen Hbf: "Excuses, deze trein valt uit en zal niet verder rijden naar München. A.u.b. allemaal uitstappen."
Heb nog nooit zo veel vloekende Nederlanders op één plek gezien. Ik snap het gewoon niet. Dan heb je mensen in de trein gekregen en no way dat ze volgend jaar weer met de trein gaan door dit soort shitshows. Er is gewoon geen touw aan vast te knopen.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
[..] Ik dacht oprecht dat deze serie nu in de ombouw zaten. Wat wordt er nu in Haarlem gereviseerd?
Er wordt herstelwerk uitgevoerd aan de laagspanningsbekabeling van de VIRM-vloot. De LS-kabels die tijdens de eerdere modernisering zijn gebruikt blijken van inferieure kwaliteit te zijn en moeten nu alweer worden vervangen.
[..] Er wordt herstelwerk uitgevoerd aan de laagspanningsbekabeling van de VIRM-vloot. De LS-kabels die tijdens de eerdere modernisering zijn gebruikt blijken van inferieure kwaliteit te zijn en moeten nu alweer worden vervangen.
Dat gaat om de bakken die rond 2000 nieuw zijn aangeschaft en van drietjes viertjes maakten en van viertjes zesjes
[..] Er wordt herstelwerk uitgevoerd aan de laagspanningsbekabeling van de VIRM-vloot. De LS-kabels die tijdens de eerdere modernisering zijn gebruikt blijken van inferieure kwaliteit te zijn en moeten nu alweer worden vervangen.
Het gaat om de kabels van de extra bakken die van de IRM de VIRM maakten. De kabels van die extra bakken zijn juist niet vervangen bij de modernisering omdat men dacht dat ze nog goed waren, waar die in de andere (oorspronkelijke IRM bakken) juist wel al vervangen waren. Helaas bleken de kabels dus van slechtere kwaliteit dan gedacht en worden deze dus nu alsnog vervangen.
Ik kwam met +78 aan, deurstoring bij vertrek uit Amsterdam geloof ik, daarna weichen/signalstörung bij Mannheim en omleiding daardoor (die vijf dagen later nog aan de gang was). In Stuttgart kwam er nog 25 minuten bij vanwege Bundespolizeieinsatz. Zeg maar een échte DB-Experience.
Waar ik heel erg over te spreken was was de kwaliteit van de draadloze verbinding. Alleen tussen Ulm en Wendlingen ben ik ff de verbinding kwijtgeraakt en verder heb ik zo'n 18GB gestreamd over voornamelijk 5G. Ik heb alleen gebruik gemaakt van wifi als ik iets wilde laten bezorgen op m'n stoel.
In Arnhem stonden er meer mensen op het perron te wachten dan dat ik ooit op een reguliere ICE heb zien wachten in NL buiten vakantieperiodes. Kan me echt niet voorstellen dat dit niet uurlijks uit kan.
[..] Waar ik heel erg over te spreken was was de kwaliteit van de draadloze verbinding. Alleen tussen Ulm en Wendlingen ben ik ff de verbinding kwijtgeraakt en verder heb ik zo'n 18GB gestreamd over voornamelijk 5G.
Ik heb het al eerder geschreven: ik heb een bloedhekel aan de ramen in de ICE 3 neo, maar ze werken wel.
Ik zat afgelopen zaterdagavond tussen Keulen en Aken in de Rhein-Ruhr Express, waar soortgelijke ramen zijn ingebouwd. Tijdens die rit had ik ook uitstekende 5G. In die ramen zit een heel ander patroon waar ik me eigenlijk niet aan stoorde.
quote:
Op woensdag 26 februari 2025 17:09 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik snap gewoon echt niet waarom DB me treinkaartjes laat boeken voor verbindingen waarvan al anderhalf jaar van tevoren bekend is dat ze niet rijden.
Er is in 1e klas geen reserveerbare plek meer voor de 142 aankomende zaterdag tussen Hannover en Hengelo.
Die snap ik ook niet, maar volgens mij is het bij DB tegenwoordig zo dat ze soms op de dag zelf besluiten om ergens te gaan knutselen.
Eind januari ben ik naar Wenen gereisd, en op de dag zelf verscheen er ineens een melding van werkzaamheden tussen Würzburg en Nuremberg op bahn.de/aktuell. Dat heeft me een half uur vertraging opgeleverd, ze waren ergens bij Kitzingen bezig met het verwisselen van wat dwarsliggers ofzo. Ik heb echt geen idee waarom dat niet eerder bekend was.
Op woensdag 26 februari 2025 17:19 schreef James1988 het volgende: Die snap ik ook niet, maar volgens mij is het bij DB tegenwoordig zo dat ze soms op de dag zelf besluiten om ergens te gaan knutselen.
Dit is Arnhem-Emmerich en staat volgens iemand die bij DB werkt en op onze conferentie is al 18 maanden in de boeken. Minstens. Onderdeel van de buitendienststellingen voor het derde spoor.
[ Bericht 5% gewijzigd door DeaDLocK2K op 26-02-2025 17:40:28 ]
De planning daarvan is inderdaad al lang en breed bekend, bij ProRail kun je een kalender vinden met wat wanneer dicht is.
Dat was ook de reden dat ik afgelopen zaterdag in de RRX zat. Emmerich - Oberhausen was dicht en verbust, Mönchengladbach - Venlo was ook verbust i.v.m. omgeleid goederen- en ICE-verkeer. De grensovergang bij Herzogenrath was wél open, dus ik ben daarlangs gegaan.
[..] Het gaat om de kabels van de extra bakken die van de IRM de VIRM maakten. De kabels van die extra bakken zijn juist niet vervangen bij de modernisering omdat men dacht dat ze nog goed waren, waar die in de andere (oorspronkelijke IRM bakken) juist wel al vervangen waren. Helaas bleken de kabels dus van slechtere kwaliteit dan gedacht en worden deze dus nu alsnog vervangen.
Volgens mij zitten in de oude IRM bakken nog de originele kabels. Ergens eind jaren '90 zijn de fabrikanten overgestapt op een ander type, dat achteraf niet de verwachte levensduur haalt.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe